Damse vaart

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Damse vaart

Message  velo-ravel.net le Jeu 25 Déc - 14:19

Carte :  https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zSBJRyB5swm0.kao5zmr4wCag&msa=0



Fiche : http://www.velo-ravel.net/2010/2010-05-05_damse_vaart.htm


velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Veiliger fietspad voor Damse Vaart

Message  velo-ravel.net le Jeu 25 Déc - 14:20

http://www.nieuwsblad.be/cnt/bltde_01444034

Er komt langs de Damse Vaart een nieuw fietspad tussen de Ring en de Noorweegse Kaai. De fietsverbinding tussen Brugge en Damme is één van de drukste fietsroutes van Brugge. Om de fietsers optimale veiligheid te geven was het aanleggen van een apart fietspad noodzakelijk.

Het huidige traject dat deels uit een fietspad bestaat heeft weinig gebruikers een comfortabel gevoel. Om deze fietsroute veiliger te maken komt er bijgevolg een volledig fietspad van aan de Ring. ‘We hebben vanaf het begin van deze legislatuur benadrukt dat het onze ambitie is om van Brugge een echte fietsstad te maken. Het dossier sleepte al jarenlang aan en ik ben zeer blij dat dit eindelijk opgelost is’, zegt schepen voor Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A). Ook het gemeentebestuur van Damme is tevreden met de nieuwe ontsluiting.

Door de geplande heraanleg van de Noorweegse Kaai verdwijnt wel de parkeerstrook. Ook de bushalte aan het begin van de Noorweegse Kaai wordt geschrapt. Gebruikers van de buslijn naar Damme en Oostkerke zullen in het vervolg gebruik moeten maken van de haltes Sasplein of Manderstraat.

velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Veiliger fietspad voor Damse Vaart

Message  eeuwige reiziger le Jeu 25 Déc - 21:22

Er komt langs de Damse Vaart een nieuw fietspad tussen de Ring en de Noorweegse Kaai. De fietsverbinding tussen Brugge en Damme is één van de drukste fietsroutes van Brugge. Om de fietsers optimale veiligheid te geven was het aanleggen van een apart fietspad noodzakelijk.

Eindelijk! Al vele jaren ijveren de inwoners van Koolkerke en de nabijgelegen wijk Sint-Jozef voor een fietsverbinding die naam waardig. 'n Paar jaar geleden werd er zelfs een drukkingsgroep opgericht, "Burgerinitiatief Koolkerke". Vanaf de D'haenstraat ligt er wel aan beide zijden een fietspad, maar door de aansluiting bij de brug (nabij de Sint-Goedeledreef) krijgen veel fietsers die vanuit richting Damme komen de indruk dat ze gewoon aan de kanaalkant kunnen blijven doorrijden. Alleen versmalt het fietspad, waardoor het niet echt geschikt is voor dubbelrichting fietsverkeer. Eens voorbij de D'haenestraat moeten ze dan toch weer oversteken...

Als ik van de Brugse stadskern kom, fiets ik daarom altijd eerst een stukje langs de Damse Vaart-Zuid om dan bij de brug over te steken en het dubbelrichtingfietspad bij de bocht van de Jules van Praetstraat te volgen. Op die manier sluit ik aan op het jaagpad.

Ik hoop trouwens dat in de toekomst het eerste stuk van fietspad aan de waterkant van de Damse Vaart-Zuid ook eens aangepakt wordt. Waar het fietspad naar de kanaalkant gaat, liggen de betonplaten er ook niet onmiddellijk heel gezond bij...

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Côté ouest

Message  eeuwige reiziger le Jeu 25 Déc - 21:42

velo-ravel.net a écrit:Carte :  

(...)

Comme vous avez remarqué peut-être lors de votre balade, Luc, il est possible de recontrer un peu de circulation automobile le long du canal de Damme. A certains endroits, le chemin de halage côté ouest est ouvert à la circulation automobile. Dans la plupart des cas le trafic automobile est, heureusement, extrêmement faible.

- ceinture de Bruges - coude de la Jules van Praetstraat: trafic mixte (70 km/h)
- Jules van Praetstraat - Dammesteenweg: interdiction de trafic motorisé sauf riverains
- Dammesteenweg - canal de Schipdonk (Sifon): trafic mixte, mais il s'agit d'une cul-de-sac
- canal Leopold (Sifon) - Krinkeldijk (Hoeke): interdiction de trafic motorisé sauf riverains
- Krinkeldijk (jusqu'au pont du E34): trafic mixte (70 km/h)
- pont E34 -frontière néerlandaise: interdiction de trafic motorisé sauf riverains
- à la frontière le chemin de halage est barricadé, mais il y a un passage pour les cyclistes
- à Sluis, une partie du chemin de halage est ouvert aux riverains

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Côté est

Message  eeuwige reiziger le Jeu 25 Déc - 22:25

velo-ravel.net a écrit:Carte :  

(...)

Luc, qu'en pensez-vous d'indiquer sur la carte aussi la piste cycable qui se trouve sur la côté est du canal? Evidemment, il ne s'agit point d'une voie verte proprement dit, mais cet itinéraire a une particularité qu'on ne trouve pas de l'autre côté du canal.

Entre le fort de Bavière (Fort van Beieren) et le moulin de Damme, la voie du côté ouest n'a pas été construite sur le digue du canal. On se trouve beaucoup plus bas et on n'a point une vue sur le canal.

La piste cyclable entre le pont (Sint-Goedeledreef) et Hoeke (E34) est situé sur le digue. D'où, une autre sensation...

Voilà, deux photos prises lors d'une balade en mai 2014 (une balade que j'ai failli de mettre sur ce forum jusqu'à présent... mea culpa...):






eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

2015 : 200 jaar Damse vaart

Message  eeuwige reiziger le Jeu 25 Déc - 22:34

DAMME/BRUGGE 16/07/2014
DE LEUKSTE WEETJES OVER HET KANAAL, ALS VOORSMAAKJE OP HET FEEST

Damse Vaart viert 200ste verjaardag



De Damse Vaart is volgend jaar twee eeuwen oud. Om die 200ste verjaardag te vieren, worden heel wat activiteiten gepland rond de waterloop. Zo komen er een picknicktafel tussen Hoeke en Sluis en een bootevenement.Als aperitiefje voor het feestgedruis brengen wij nu al de tien leukste weetjes over het kanaal.

Napoleon
De Damse Vaart staat ook wel bekend als het Napoleonkanaal, en niet zonder reden. De Franse keizer was destijds de grote bezieler van de waterloop. Het graven van de Damse Vaart, in opdracht van Napoleon, begon in 1810 en vijf jaar later was een gedeelte klaar. "Napoleon wou de oorlogshaven van Duinkerke in Frankrijk verbinden met die in Antwerpen", vertelt historicus Jan Hutsebaut, die werkt bij Toerisme Damme. "De Noordzee lijkt dan een logischere optie, maar daar zaten de Engelsen. Napoleon wou Brugge met de Westerschelde verbinden en een kanaal graven tussen Brugge en Breskens om vooral oorlogsmateriaal te transporteren via de binnenwateren."

krijgsgevangenen
Voor de graafwerken zette de keizer krijgsgevangenen uit Spanje in. Dat waren nota bene afstammelingen van zij die niet zo lang voordien de scepter zwaaiden in de Nederlanden. "Hoeveel er ingezet werden, weten we nog niet. Daarvoor zullen we eens grasduinen in de archieven. Maar ik kan me inbeelden dat er toch heel wat zijn gestorven door de ongunstige werkomstandigheden."



Korenmarkt
De komst van het Napoleonkanaal had ook een grote impact op het toenmalige Damme. "Er liep al een waterloop door de stad, maar Napoleon verlegde dat kanaal 50 meter, omdat er een bocht in zat. Ter hoogte van de Damme Brug lag toen de Korenmarkt, pal in het stadscentrum. Die markt en enkele omliggende herenhuizen moesten plaats ruimen voor de vaart."

Monnikerede
"Het kanaal gaf ook de definitieve doodsteek aan Monnikerede, een havenstadje in Oostkerke waarvan de economische activiteiten al langer op een laag pitje stonden."

Willem I
Oorspronkelijk stopte het kanaal ter hoogte van Hoeke/Lapscheure. "Rond 1815 hielden de graafwerken daar halt. Napoleon was immers verslagen in Waterloo. Tussen 1818 en 1824 liet de vorst van de Nederlanden, Willem I, het kanaal doortrekken tot aan Sluis. Er waren plannen om het kanaal af te werken tot in Breskens, zoals Napoleon het bedoeld had, maar toen België onafhankelijk werd, sloot de koning de grens af. In de jaren 50 van de 19de eeuw werd de Damse Vaart nog wat uitgebreid tot in de haven van Sluis."

Steenschuiten
Op de plezierboot Lamme Goedzak na, wordt de vaart vandaag niet meer bevaren. Ooit was dat wel anders: "In de 19de eeuw bedienen schepen op de Damse Vaart verscheidene steenovens uit de omgeving van Hoeke. Daar maken ze gele bakstenen van de polderklei, die ze overladen op steenschuiten. De schuiten worden over de trekweg aan het water voortgetrokken door paarden, of zelfs door de schipper en zijn gezin. Aan de economische scheepvaart kwam bruusk een einde toen Franse genietroepen de sifons bij Oostkerke dynamiteerden. Nadien werd de Damse Vaart afgedamd en kon je niet meer verder varen tot Hoeke en Sluis."

Plezierboten
Lamme Goedzak is niet de enige toeristische boot die ooit op de Damse Vaart dobberde. "De eerste toeristische bootjes dateren van voor de Tweede Wereldoorlog. De Jacob van Maerlant-boot en de Zeehond waren de voorlopers van de Lamme Goedzak. De eerste folder over de Damse Vaart dateert uit de jaren 1930."

Zelfbedieningsveer
Ter hoogte van Lapscheure ligt op de Damse Vaart een zelf te bedienen overzetbootje, Kobus genaamd. "Het verbindt Hoeke met Lapscheure en wordt in de zomer vaak gebruikt door fietsers en wandelaars die hiermee op een originele manier de Damse Vaart kunnen oversteken. De naam Kobus is een samentrekking van de heilige Cornelis van Lapscheure en de heilige Jacobus van Hoeke", aldus Hutsebaut.

Schapenkudde
De oevers van de Damse Vaart worden begrazen door een schapenkudde die wordt gemend door een herder. Dat is het geval van 15 maart tot eind juni en van 15 augustus tot eind oktober.

Zwinstedentocht
Als het ijs op de Damse Vaart dik genoeg, kan er tijdens de winter op geschaatst worden. Zo vond de legendarische Zwinstedentocht, waarbij drie keer het traject Sluis-Brugge-Sluis wordt afgeschaatst, plaats in 1986 en 1997. De recentste openstelling van de Damse Vaart dateert intussen van 11 januari 2009. Toen stonden naar schatting 50.000 mensen op het ijs.


Wachten op subsidies voor festiviteiten
Om de feestkas te spijzen, dient Westtoer samen met Damme, Brugge, Knokke-Heist en Sluis een subsidiedossier in bij Toerisme Vlaanderen. "We hebben op basis van de bemerkingen van Toerisme Vlaanderen enkele wijzigingen in het originele dossier doorgevoerd", zegt de Damse toerismeschepen Rik Strubbe (CD&V). "In oktober weten we wat de beslissing van Toerisme Vlaanderen is en op hoeveel geld we kunnen rekenen. Het is onze opzet om volgend jaar van juni tot en met september uit te pakken met diverse activiteiten. Een van de blikvangers is een gigantische picknicktafel tussen Hoeke en Sluis, waaraan de mensen proeven van lokale lekkernijen. Verder willen we op een weekend een bijeenkomst van allerhande bootjes en vaartuigen, van kano's tot jachten, organiseren op de Damse Vaart. In steden als Londen en Amsterdam wordt zo'n evenement al om de zoveel jaar georganiseerd. We willen in het voorjaar ook mikken op een fototentoonstelling rond de Damse Vaart en plannen in augustus een fortentocht waarbij wandelaars diverse omliggende burchten als het Fort van Beieren aandoen. Daarnaast willen we een expo organiseren rond de geschiedenis van het kanaal. Eventueel doen we ook iets met miniatuurbootjes op de Vaart", aldus de schepen.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-damme/damse-vaart-viert-200ste-verjaardag-a1945514/


De Damse Vaart wordt 200
26/11/2014



DAMME / BRUGGE / KNOKKE-HEIST - Brugge, Damme, Knokke-Heist en Sluis willen volgend jaar een aantal evenementen organiseren in het kader van 200 jaar Damse Vaart. Hoewel de organisatoren subsidies mislopen, maken ze zich geen grote zorgen. ‘De steden zullen elk 5.000 euro uittrekken en de provincie steekt ook bij.’

De Damse vaart is jarig. Tweehonderd jaar wordt de waterloop die langs Brugge, Damme, Knokke-Heist en Sluis loopt. En om dat te vieren heeft Westtoer samen met die vier steden plannen uitgedokterd om dat in de loop van volgend jaar uitgebreid te vieren.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141125_01396399
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140328_01045726


Provincie steunt 200ste verjaardag Damse Vaart
13/12/2014

DAMME - Volgend jaar viert de Damse Vaart zijn tweehonderdste verjaardag met tal van activiteiten. Die zullen georganiseerd worden door de steden Brugge, Damme en Sluis. Intussen heeft de gemeente Knokke-Heist, die aanvankelijk zou meewerken, laten weten dat ze niet zullen meewerken aan de viering omdat het geen nationale weerklank zal krijgen.
Westtoer zal alles coördineren en had reeds eerder een aanvraag ingediend voor een subsidie van 168.000 euro. Die subsidie komt er niet omdat de figuur van Napoleon, die destijds de opdracht gaf om het kanaal te graven, te weinig in het verhaal en de viering naar voor komt. Nu zal het Brugs Ommeland 23.000 euro en het Streekhuis 7.000 euro uittrekken. Ook de drie steden trekken nog wat geld uit.

Damme wil alvast een aantal evenementen organiseren rond en in de Vaart, waaronder een aperitiefconcert op een vlot, de Big Jump en een kampioenschap suppen.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141212_01426490

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Beheersovereenkomst W&Z - provincie West-Vlaanderen

Message  eeuwige reiziger le Ven 26 Déc - 1:48

Provincie West-Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) bereiken overeenkomst rond beheer van Damse Vaart
16.06.2014

Provincie West-Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) bereiken overeenkomst rond beheer van Damse Vaart In haar zitting van donderdag 26 juni 2014 beslist de provincieraad van West-Vlaanderen over de overeenkomst met Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) die het beheer van de Damse Vaart regelt. Deze overeenkomst werd op woensdag 14 mei reeds goedgekeurd door de raad van bestuur van W&Z. Na goedkeuring door de provincieraad en ondertekening door beide partners, kunnen beide organisaties aan de slag binnen de nieuwe afspraken rond het beheer van de Vaart.

Gemaakte afspraken rond het beheer
Het uitgangspunt van de overeenkomst is dat beide instanties inzetten op de beheerstaken die het best aansluiten bij hun expertise en doelstellingen. Er wordt hierbij maximaal gestreefd naar complementariteit en samenwerking.

Dankzij de overeenkomst kan het provinciebestuur zich blijven inzetten voor het behoud en de ontwikkeling van de recreatieve, toeristische, landschappelijke en ecologische waarde van de Damse Vaart. Een groot deel van het recreatieve gebruik gebeurt op/langs de linkeroever (gezien vanuit Brugge naar Sluis). De Provincie behoudt dan ook het beheer van de volledige linkeroever: het jaagpad, de bermen, de bomen, de vissteigers, de langsgrachten enz.

De dijken van de Damse Vaart hebben een belangrijke waterkerende functie. Het water van de Vaart is ook van cruciaal belang voor de bevloeiing van de omliggende landbouwgronden. Deze thema’s sluiten in sterke mate aan bij de doelstellingen en expertise van W&Z. Ze bevinden zich voornamelijk op het wateroppervlak en de rechterzijde van de Damse Vaart, die dan ook beiden in beheer worden genomen door W&Z.

Oevers worden verdeeld, toch wordt gestreefd naar een uniform landschapsbeeld Ondanks het feit dat de linkeroever door de Provincie beheerd zal worden en de rechteroever door W&Z, streven beide partners, gezien de grote landschappelijke en historische waarde, naar een uniform landschapsbeeld van de beide oevers.

In de overeenkomst werd dan ook uitdrukkelijk opgenomen dat het beheer van de lijnbeplanting en de grazige bermen onderling afgestemd wordt. Dit gebeurt onder andere door het opstellen en uitvoeren van gezamenlijke beheerplannen voor de Vaart.

Het beheer voor de overeenkomst
Tot voor de nieuwe overeenkomst werd het feitelijk beheer van de Damse Vaart tussen de Noorweegse kaai (Koolkerke) en de Nederlandse grens volledig door de Provincie West-Vlaanderen uitgevoerd.

Nochtans had de Provincie geen beheersbevoegdheid en was het beheer van de Damse Vaart via het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2004 aan de territoriale bevoegdheid van Waterwegen en Zeekanaal toegewezen.

In de periode voor juni 2004 was het beheer van het deel van het Kanaal Brugge-Sluis op Belgisch grondgebied (kortweg de Damse Vaart) wel in handen van de Provincie West-Vlaanderen (sinds 17 december 1819 – opgedragen door Koning Willem).

Bewoners langs de Damse Vaart worden verwittigd De aangelanden langs de Damse Vaart worden door W&Z per brief op de hoogte gesteld van de relevante bepalingen uit de overeenkomst. Heel wat bewoners van de Vaart krijgen immers een nieuwe beheerder als buur, zij worden dan ook rechtstreeks geïnformeerd.

http://www.wenz.be/nl/nieuws/bc97cc71-f717-11e3-aa7b-005056a4002e/#.VJyuvsKQw
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140619_01147772
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/overeenkomst-over-beheer-damse-vaart-a1920017/

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Een eigenheid verdwijnt...

Message  eeuwige reiziger le Mar 20 Jan - 9:42

DAMME/BRUGGE 13/01/2015
Geen grazende schapen meer langs Damse Vaart



De provincie zal niet langer schapen langs de Damse Vaart laten grazen. "De herder en de kudde kosten dubbel zoveel als ander maaibeheer. Bovendien liepen de schapen soms op het fietspad", zegt gedeputeerde Guido Decorte (CD&V).

"Sinds juni 2014 zijn we alleen verantwoordelijk voor het beheer van de linkeroever", vertelt Decorte. "Waterwegen en Zeekanaal is bevoegd voor de rechteroever en mikt eveneens op een efficiënter maaibeheer." De schapenbegrazing viel blijkbaar ook moeilijk te rijmen met wandelaars en fietsers langs de Damse Vaart. Het fiets- en wandelpad doorsnijdt op de linkeroever de bermen. Tijdens periodes van begrazing leidde dit tot onveilige situaties. "Om hieraan tegemoet te komen, hebben we de begrazing eerder al twee jaar stopgezet van 1 juli tot 15 augustus. Het gras bleef evenwel groeien in die periode en we moesten dan bijkomend maaien. Zo wordt het extra duur. Een herder en een kudde kosten ruim dubbel zoveel als ecologisch maaibeheer met een machine. Er zijn ook zeldzame plantensoorten langs de Damse Vaart die niet gemaaid mogen worden. Het contract met de herder was bovendien ten einde. Hij wist dat de samenwerking mogelijk stopgezet zou worden", aldus Decorte.

Vorig jaar won de Maldegemse herder Sam Duysan nog een prijzenoorlog om de Damse Vaart te begrazen. Hij trok met zijn kudde op pad van half maart tot eind juni en van half augustus tot eind oktober. De zuidelijke zone van de Damse Vaart (tussen Brugge en Oostkerke Brug, red.) werd gegund aan Sam Duysan voor 19.050 euro en de noordelijke zone (tussen Oostkerke Brug en de Nederlandse grens, red.) voor 17.881 euro. "Sinds 1996 was ik al actief langs de vaart, eerst in loonverband. Mijn enige volwaardige herdersopdracht valt nu weg. Gelukkig heb ik mijn voorzorgen genomen: sinds drie maanden werk in een slachthuis, al slacht ik zelf geen dieren. Ik heb al honderd schapen van mijn kudde verkocht. Met pijn in het hart doe ik ze weg, maar het stelt me gerust dat ze opnieuw ingezet worden voor natuurbeheer en niet op de slachtbank terecht komen", zegt Sam.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-damme/geen-grazende-schapen-meer-langs-damse-vaart-a2180011/
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-maldegem/herder-verliest-contract-langs-damse-vaart-a2179774/

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Noorweegse Kaai [Brugge]

Message  eeuwige reiziger le Lun 16 Mar - 9:39

Oplossing voor sluipverkeer langs Noorweegse Kaai in de maak
14/03/2015

BRUGGE - Brugge, Damme, West-Vlaanderen en de Vlaamse overheid willen van de Noorweegse Kaai een aangenaam wandeltraject maken. Nu wordt de kaai vaak gebruikt als sluipweg.

Brugge, Damme, het provinciebestuur West-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid hebben beslist om het recreatieve karakter van het traject tussen Brugge en Damme via de Noorweegse Kaai te bevorderen. Er werd gezocht naar een oplossing voor het toegenomen sluipverkeer langs de Noorweegse Kaai tussen het nummer 32 en 85.

Na een uitvoerig onderzoek door de Mobiliteitsdienst en de Brugse politie werden maatregelen genomen. Het kruispunt van de Gemeneweidestraat met de Noorweegse Kaai wordt definitief afgesloten door twee paaltjes. Enkel fietsers en bromfietsers categorie A mogen door. Ook het kruispunt Fortbekeweg met de Noordreiestraat wordt afgesloten met paaltjes. Er komen verkeersborden om een uitzondering te maken voor de bewoners van de Noorweegsekaai.

De verkeerswijziging gaat in vanaf dinsdag 17 maart. Voor de bewoners van de Fortbekeweg is de Noorweegse Kaai de enige ontsluiting tussen Brugge en Damme. Intussen vernam schepen voor Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A) dat de Vlaamse Overheid nog een ontbrekend stuk fietspad zal realiseren tussen de Ring en de Christine D‘haenstraat aan de kant van het water.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150313_01578297

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Noorweegse Kaai [Brugge]

Message  eeuwige reiziger le Mar 17 Mai - 9:47

BRUGGE
14/05/2016
Veiliger fietsen langs Noorweegse Kaai

Aan de N374 Noorweegse Kaai in Brugge starten dinsdag werken. De weg tussen de R30 Fort Lapin en de D'haenestraat wordt vernieuwd. De parkeerstrook aan de kant van de Damse Vaart verdwijnt om het stuk ontbrekend fietspad langs de Noorweegse Kaai aan te leggen. Zo wordt de fietsverbinding tussen Brugge en Damme langs de N374 verbeterd. Er komt ook een verbeterde afscheiding van het fietspad tussen de Dam en de aansluiting van de N374 Jules Van Praetstraat met het jaagpad langs de Damse Vaart. Begin juli moet het werk klaar zijn.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/veiliger-fietsen-langs-noorweegse-kaai-a2704215/

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Een eigenheid verdwijnt... maar komt weer terug!

Message  eeuwige reiziger le Lun 5 Sep - 22:06

Opnieuw schapen aan Damse Vaart
19/08/2016

Vanaf morgen zullen er in West-Vlaanderen weer schapen te zien zijn langs de Damse Vaart. Tussen de Hoekebrug Oost en het veer Kobus, op de rechteroever, zullen vanaf morgen zestien houtlanders ingezet worden voor het bermbeheer, zo meldt beheerder Waterwegen en Zeekanaal (W&Z). Nochtans zag het er even naar uit dat de schapen volledig uit het landschap zouden verdwijnen. Begin 2015 besliste de provincie West-Vlaanderen namelijk geen schapen meer te laten grazen nadat W&Z had aangegeven niet langer te opteren voor schapen voor het beheer van de bermen.

Vanuit verschillende hoeken kwam protest omdat de schapen al eeuwenlang deel uitmaken van het landschapszicht. W&Z en de provincie bereikten dit voorjaar een akkoord nadat een studie had uitgewezen dat een combinatie van mechanisch beheer en begrazing door een geherderde schaapskudde, met opstart vanaf het najaar van 2016, de beste optie is.

“Belofte maakt schuld: de schapen komen terug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Dieren Ben Weyts (N-VA). “Van 20 augustus tot midden oktober zullen 16 houtlanders weer hun goede werk doen langs de Damse Vaart.” Vanaf 2017 komt er dan, aansluitend op dit project en als resultaat van de lopende aanbestedingsprocedure, een kudde onder begeleiding van een herder om de bermen van de waterweg te helpen onderhouden.

http://nl.metrotime.be/2016/08/19/news/opnieuw-schapen-aan-damse-vaart/


Terug van weggeweest : de schapen langs de Damse Vaart
19.08.2016

Vanaf zaterdag 20 augustus grazen er opnieuw schapen langs de Damse Vaart. Tussen de Hoekebrug Oost en het veer Kobus, op de rechteroever, zullen 16 houtlanders ingezet worden. “Ik ben blij dat ik hard kan maken wat ik eerder aangekondigd had”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Toerisme Ben Weyts.

Het gras langsheen de Damse Vaart moet onderhouden worden en schapen vormen een fraai alternatief voor luide machines. De inzet van een kudde schapen versterkt de pittoreske aantrekkingskracht van de Damse Vaart en kan nog meer natuurliefhebbers verleiden tot een bezoekje. “Belofte maakt schuld: de schapen komen terug”, zegt bevoegd minister Ben Weyts. “Van 20 augustus tot midden oktober zullen 16 houtlanders weer hun goede werk doen langs de Damse Vaart”.

Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV, de beheerder van de Damse Vaart, liet vorig jaar al samen met de Provincie West-Vlaanderen een bermbeheersstudie uitvoeren. De studie wees uit dat een combinatie van mechanisch beheer en begrazing door een geherderde schaapskudde de beste optie is om de oevers van deze waterweg te onderhouden.

De komende maanden wordt er samengewerkt met “Caprifolia-Hof", die eerder al partnerschappen afsloot met de Provincie West-Vlaanderen.

Vanaf 2017 komt er dan, aansluitend op dit project en als resultaat van de lopende aanbestedingsprocedure, een kudde onder begeleiding van een herder om de bermen van de waterweg te helpen onderhouden.

http://www.wenz.be/nl/nieuws/Terug-van-weggeweest--de-schapen-langs-de-Damse-Vaart/#.V83PU_mLTIU

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Een eigenheid verdwijnt... maar komt weer terug!

Message  eeuwige reiziger le Dim 23 Oct - 11:23

Schapen maken comeback aan Damse Vaart
21.10.2016

De schapen aan de Damse Vaart keren terug. Na een positieve evaluatie van een proefproject is er een herder aangesteld die de twee oevers zal onderhouden. Op zaterdag 22 oktober komen de schapen terug, zo meldt Waterwegen en Zeekanaal. Begin 2015 zag het ernaar uit dat de schapen uit het decor zouden verdwijnen omdat er geen overeenkomst was over het onderhoud tussen de provincie West-Vlaanderen en het Agentschap Waterwegen en Zeekanaal, die elk een oever beheren. Maar na een nieuwe overeenkomst en een proefproject, dat aangaf dat de afwisseling tussen machinaal beheer en schapen gunstig is voor het bermbeheer, zijn de schapen helemaal terug.

Begin vorig jaar besliste de provincie West-Vlaanderen om niet langer schapen in te zetten voor het oeverbeheer langs de Damse Vaart. Daar komt de provincie nu op terug. Vanaf 22 oktober zullen er opnieuw schapen grazen langs de oevers. Via een aanbesteding is er intussen al een herder aangesteld. De schapen zullen in totaal 15 hectare begrazen, waarvan 11 hectare op de linkeroever, beheerd door de provincie West-Vlaanderen.

Ze krijgen in mei, juni en vermoedelijk ook in juli een rustperiode, zodat de wilde planten zich beter kunnen uitzaaien. Het contract is jaarlijks verlengbaar. "We bewijzen dat de schapen geen eenmalige gimmick waren", zegt Vlaams minister van Infrastructuur en Dierenwelzijn Ben Weyts. "We zorgen voor duurzaam onderhoud en een pittoresk uitzicht van de Damse Vaart."

http://www.vilt.be/schapen-maken-comeback-aan-damse-vaart


Herder en schapen zijn terug langs de Damse Vaart
20.10.2016

Vanaf zaterdag 22 oktober grazen er opnieuw schapen langs de Damse Vaart. Onder begeleiding van een herder zal de kudde de oevers van de waterweg helpen onderhouden. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, bevoegd voor Waterwegen en Zeekanaal NV, en gedeputeerde voor milieu, landschap en natuur, Guido Decorte van de Provincie West-Vlaanderen geven samen de opdracht. “We bewijzen dat de schapen geen eenmalige gimmick waren”, zegt Weyts. “We zorgen voor duurzaam onderhoud en een pittoresk uitzicht van de Damse Vaart.”

“Schapen zijn, in een slimme combinatie met mechanisch beheer, de beste optie om de oevers van de Damse Vaart te onderhouden. Dat bleek vorig jaar al uit een bermbeheerstudie in opdracht van de beheerders, maar nu wordt er ook echt werk van gemaakt”, zegt gedeputeerde voor milieu, landschap en natuur Guido Decorte. In de zomer werden al 16 Houtlanders, een Vlaams schapenras, ingezet op de rechteroever (beheerd door Waterwegen en Zeekanaal NV), maar nu is er via een aanbesteding een herder aangesteld die de twee oevers zal onderhouden met een kudde.

Troef op toeristisch en recreatief vlak

De schapen zullen in totaal wel 15 hectare begrazen, waarvan 11hectare op de linkeroever (beheerd door de Provincie West-Vlaanderen) vanaf de Gemeneweidestraat in Brugge tot de Nederlandse grens. Op de rechteroever wordt er gegraasd tussen de Hoekebrug en het zelfbedieningsveer Kobus.

De schapen doen nuttig werk, maar versterken met hun aanwezigheid ook het pittoreske karakter van de Damse Vaart. De aantrekkingskracht van dit mooi stukje Vlaanderen wordt zo nog groter. De schapen kunnen extra bezoekers lokken, wat goed nieuws is voor de omgeving en zeker voor de toeristische ondernemers.

Jaarlijks verlengbaar

De opdracht van de herder kan jaarlijks verlengd worden. De Provincie en Waterwegen en Zeekanaal NV gaan in de toekomst nog andere partners zoeken, zodat de te begrazen oppervlakte in de streek verder uitgebreid kan worden. Zo wordt de opdracht voor herders rendabeler en duurzamer. De schapen krijgen in mei, juni en vermoedelijk ook in juli een rustperiode, zodat de wilde planten zich beter kunnen uitzaaien.

http://www.wenz.be/nl/nieuws/Herder-en-schapen-zijn-terug-langs-de-Damse-Vaart-/#.WAx_cvmLTIU

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Damse vaart

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 17:16


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum