Fietsstraten in Vlaanderen

Aller en bas

Fietsstraten in Vlaanderen

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 2:02

Fietsstraat nu ook wettelijk



Op 27 december 2012 is de wet op fietsstraten in werking getreden. Volgens die nieuwe wet is een fietsstraat "een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt."

Voor de Fietsersbond is de wet op de fietsstraten alvast een goede stap vooruit. Roel De Cleen: "Fietsstraten zijn meer dan een symbool die het belang van fietsen benadrukken. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in het ontsluiten van steden en dorpskernen voor fietsverkeer. In de stadsrand zijn vrijliggende fietspaden of fietssnelwegen nodig om het fietsverkeer veilig naar de stad te brengen, terwijl de stadskernen bij voorkeur autoluw en daardoor erg fietsvriendelijk zijn. In dit stedelijk gebied is er echter vaak geen ruimte om vrijliggende fietspaden aan te leggen. Fietsstraten kunnen zo missing links in hoofdfietsassen wegwerken en garanderen zo de continuïteit van een fietsroute."

http://www.verenigingen-voor-verkeersveiligheid.be/nieuws/fietsstraat-nu-ook-wettelijk


Verkeersreglement en wetgeving:
http://wegcode.be/actueel/1952-fietsstraat-krijgt-officieel-verkeersbord
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&table_name=wet&cn=2012011002

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietsstratennetwerk : ja of neen? [Antwerpen]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 2:10

ANTWERPEN 26/12/2014
KNALRODE FIETSSTRATEN LOODSEN TWEEWIELERS VEILIG DOOR BINNENSTAD

Stad rolt rode loper uit voor fietsers



Knalrode, kilometerslange fietsstraten dwars door de stad waar de fietser koning is: de stad Antwerpen rolt vanaf volgend jaar een 3,7 kilometer lange 'rode loper' uit om tweewielers rond enkele gevaarlijke verkeersassen van de Singel naar de binnenstad te loodsen en omgekeerd.

Het was een indrukwekkend beeld eind mei. Duizenden woedende fietsers versperden de Turnhoutsebaan in Borgerhout uit protest tegen de 'geplande ban' van fietsers in de drukke straat. Woorden die Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) tot op vandaag ontkent. "In mijn mond gelegd. Ik ban geen enkele fietser uit die straat. Maar zij die er moeten passeren, willen we een veilig en sneller alternatief bieden."

En dat alternatief is nu klaar: fietsstraten, parallel aan de Leien en de Turnhoutsebaan, vanaf de Singel. "Overal worden het asfalt en de kasseien vervangen door rode asfalt en wordt de voorrang voor de fietsers op de kruispunten aangeduid door haaientand voor de auto", legt Kennis uit. "Het doel is dat fietsers hun weg niet meer hoeven te zoeken. Ze volgen gewoon de rode loper."



Dit plan toont waar de nieuwe fietsstraten (rood) zullen liggen. Op de rode stippellijnen wordt het precieze traject nog onderzocht. Nu moeten fietsers nog het zwarte traject volgen.


Logo
Meer nog: auto's mogen in die zogenaamde fietsstraten de fietsers niet voorbijsteken. In de fietsstraten komen speciale verkeersborden, en datzelfde logo wordt er ook op de grond geschilderd.

De routes komen er na uitgebreid onderzoek. "Tijdens de spits, overdag en 's avonds. We hebben uitgezocht wannéér wélke assen werden gebruikt. Er moet genoeg drukte zijn. Met één fietser in de fietsstraten lukt het niet."

Concreet komt het hierop neer: de fietsostrades uit Essen en langs het Albertkanaal moeten van aan de Singel gaan aansluiten op de nog te bouwen fietsersbrug aan de IJzerlaan, om zo via de Samberstraat, het Damplein, met rode stippen door park Spoor Noord naar de Lange Dijkstraat te leiden, via het Sint-Jansplein, richting Rooseveltplaats. In totaal gaat het om 2,2 kilometer.

Vanuit Deurne-Noord en Deurne-Zuid - en de nog aan te leggen fietsostrade vanuit Wijnegem langs de E313 - kunnen fietsers die naar het stadscentrum moeten de Turnhoutsebaan ontwijken om vanaf de Singel via de fietsstraten in de Statielei, de Karel Geertsstraat, de Rechtestraat, de Sint-Lucasstraat, de Sint-Marcusstraat, de Kattenberg, het Laarplein, de Lammekensstraat, de Helmstraat en de Kerkstraat tot in de Carnotstraat te geraken. In totaal zo'n 1,5 kilometer.

Voordeel
Het voordeel: fietsen kan veiliger, de fietsers kruisen minder verkeerslichten en zijn dus sneller. "Door de fietsroute langs de Turnhoutsebaan te gebruiken, worden zeven lichten ontweken. Dat scheelt per licht gemiddeld twee minuten. Tellen we daar de fiets-ostrade langs de E313 naar Wijnegem bij, dan komen we op dertien lichten die je uitspaart: dat is mogelijk 20 minuten tijdswinst."

In 2015 begint de aanleg van alle projecten. De kostprijs voor de fietsstraten aan de Turnhoutsebaan, zo'n 370.000 euro, wordt gedragen door het district Borgerhout en Antwerpen. "De kost van de Lange Dijk-as is moeilijker te becijferen, gelet op het feit dat het district Antwerpen ook een gevel tot gevel heraanleg doet op grote delen."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/stad-rolt-rode-loper-uit-voor-fietsers-a2162895/


Antwerpen krijgt uitgebreid netwerk van fietsstraten
26/12/2014



ANTWERPEN - De stad Antwerpen pakt vanaf 2015 uit met een heus, kilometerslang netwerk aan fietsstraten, langs de grote verkeersassen. Op die manier zouden tweewielers op een veiliger manier van de Singel naar het stadscentrum moeten kunnen geraken. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.
Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) komt met een opmerkelijk voorstel op de proppen. Antwerpen krijgt een 3,7 kilometer lang netwerk van fietsstraten parallel aan de Leien en de Turnhoutsebaan, vanaf de Singel. Over heel de lengte worden het asfalt en de kasseien vervangen door rood asfalt en wordt de voorrang voor de fietsers op de kruispunten aangeduid door haaientanden voor de gemotoriseerde voertuigen. Volgens Kennis wordt er zo letterlijk “een rode loper” uitgerold voor de fietsers, zodat zij hun weg niet meer hoeven te zoeken.

Speciale verkeersborden

In die fietsstraten zullen de wagens de fietsers ook niet mogen voorbijsteken. Speciale verkeersborden zullen worden aangebracht en de logo’s die daar opstaan zullen ook op de grond worden geschilderd.

De fietsstraten parallel aan de Leien zullen aansluiten op de fietsostrades uit Essen en die langs het Albertkanaal. Die aansluiting zal er pas echt komen na de bouw van de fietsersbrug aan de IJzerlaan. De route zal vervolgens verder lopen via de Samberstraat, het Damplein, via Park Spoor Noord naar de Lange Dijkstraat, het Sint-Jansplein en vervolgens richting Rooseveltplaats. Dat traject omspant een lengte van 2,2 kilometer

Langs de E313 komt binnenkort ook een fietsostrade en die moet vanuit Wijnegem en Deurne aansluiten aan de fietsstraten die parallel lopen met de Turnhoutsebaan. Vanaf de Singel zal dat fietstraject lopen via de Statielei, de Karel Geertsstraat, de Rechtestraat, de Sint-Lucasstraat, de Sint-Marcusstraat, de Kattenberg, het Laarplein, de Lammekensstraat, de Helmstraat en de Kerkstraat tot in de Carnotstraat te geraken. Dat traject is 1,5 kilometer lang.

Veiliger en sneller

Volgens Kennis zijn er grote voordelen aan verbonden. Het fietsen zal veiliger verlopen en de fietsers kruisen minder verkeerslichten en zullen zich zo sneller kunnen verplaatsen. De aanleg zal in 2015 van start gaan. De kostprijs van de fietsstraten parallel met de Turnhoutsebaan zal ongeveer 370.000 euro bedragen. Die kosten zullen gedragen worden door de districten Borgerhout en Antwerpen. De kostprijs van de fietsstraten langs de Leien valt moeilijker te becijferen.

http://www.gva.be/cnt/dmf20141226_01447386/stad-krijgt-uitgebreid-netwerk-van-fietsstraten
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141226_01447414


District Borgerhout sceptisch over plan fietsstraten
26/12/2014

Borgerhout - Het districtsbestuur van Borgerhout reageert sceptisch op de plannen van het Antwerps stadsbestuur om parallel met de Turnhoutsebaan fietsstraten aan te leggen. Volgens het districtsbestuur “wordt het niet comfortabeler voor fietsers door enkel een rode asfalt aan te leggen”.
Het centrumlinkse districtsbestuur van Borgerhout clashte al vaker met het centrumrechtse stadsbestuur over mobiliteitsthema’s en dat is niet anders in dit dossier. “Uiteraard steunt Borgerhout ieder initiatief dat het fietsen in Borgerhout veiliger en aangenamer maakt, dat staat ook zo in ons bestuursakkoord”, zo stelt districtsvoorzitter Marij Preneel (Groen) in een persbericht.

Autoverkeer beperken

“De plannen voor de parallelle fietsstraat van de Noordersingel tot aan de Kerkstraat zien er goed uit op papier. De smalle Kattenberg, waar veel bedrijven gevestigd zijn en waar nogal wat sluipverkeer doorrijdt, wordt niet comfortabeler voor fietsers door er enkel een rode asfalt op te leggen.”

Het districtsbestuur vindt dat er eerst maatregelen moeten worden genomen tegen dubbel parkeren en tegen het autoverkeer op de as Kattenberg/Bothastraat. “Zoals de Fietsersbond zegt: je moet er eerst voor zorgen dat het autoverkeer beperkt wordt in een buurt, vooraleer je een fietsstraat aanlegt”, aldus Preneel. “De situatie nu is weinig comfortabel voor fietsers, en dat los je niet op met een rode loper alleen.”

Kosten

Bovendien betreurt het district dat het alleen moet opdraaien voor de kosten van de aanleg van de fietsstraat. “Dit wordt door schepen Kennis aan de pers gecommuniceerd zonder akkoord met het district. De fietsstraat staat niet in onze begroting. Als de stad dit een belangrijk project vindt, lijkt het logisch dat ze minstens de helft bijdragen. Want om een rode asfaltlaag te kunnen betalen, moeten we de heraanleg van een andere straat schrappen. Dat is pijnlijk, want onze middelen zijn al zo beperkt,” zegt Preneel.

Fietspad op Turnhoutsebaan?

Het districtsbestuur onderstreept dat de parallelle fietsstraat in geen geval een alternatief mag zijn voor het broodnodige fietspad op de Turnhoutsebaan. “Een parallelle fietsroute brengt je naar het stadscentrum, maar niet naar de winkels op de Turnhoutsebaan”, zo meent het Borgerhoutse bestuur.

“De plannen om alle trams onder de grond te laten rijden op de Turnhoutsebaan worden alsmaar concreter. Dat betekent dat er ruimte komt bovengronds voor een fietspad langs beide zijden. De Lijn is helemaal mee, maar het stadsbestuur blijft volhouden dat een fietspad onmogelijk is. Dat pikt Borgerhout niet. Het fietspad op de Turnhoutsebaan moet er op korte termijn komen.”

Kroonstraat

Het districtsbestuur pleit er tot slot voor om zeker van de Kroonstraat een fietsstraat te maken. “Dat is voor ons de eerste prioriteit. De Kroonstraat is een druk gebruikte fietsverbinding tussen de Turnhoutsebaan en de Plantin en Moretuslei. Ze wordt in 2016 opnieuw aangelegd. De plannen liggen klaar, maar we kunnen er een fietsstraat van maken zonder extra kosten,” besluit Preneel.

http://www.gva.be/cnt/dmf20141226_01447586/district-borgerhout-sceptisch-over-plan-fietsstraten
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141226_01447586


ANTWERPEN/BORGERHOUT 27/12/2014
FIETSERSBOND EN DISTRICT BORGERHOUT ZIJN PLAN KOEN KENNIS NIET GENEGEN

"Fietsstraten halen niets uit"



Het plan van schepen Koen Kennis (N-VA) om kilometerslange rode lopers richting binnenstad uit te rollen voor de fietsers, wordt lauw onthaald. "Als die fietsstraten niet autoluw gemaakt worden, zal het niet werken", zo voorspelt de Fietsersbond. Het districtsbestuur van Borgerhout reageert verrast. "Wij moeten 370.000 euro betalen voor die rode loper en weten van niets."

De fietsstraten richting centrum moeten een veilig en sneller alternatief bieden voor drukke verkeersassen zoals de Leien en de Turnhoutsebaan. Het asfalt krijgt er een rode kleur en de fietsers hebben op elk kruispunt voorrang op de auto's. Auto's mogen ook geen fietsers voorbijsteken in de fietsstraten. De Fietsersbond uitte gisteren al haar bedenkingen bij wat op het eerste gezicht toch een fiets-walhalla lijkt. "Het idee om fietsassen te maken is op zich heel goed", zegt Renaat Van Hoof van de Fietsersbond. "Maar de concrete invulling is zeer belangrijk. Je moet niet enkel bordjes zetten maar ook drempels voor auto's invoeren, controleren op het inhaalverbod voor auto's en fietsers doorlopend voorrang geven zodat ze vlot kunnen doorrijden. Daarnaast zijn er ook echt maatregelen nodig om het aantal auto's in die fietsstraten te verminderen, anders werkt dit gewoon niet."

Voor de Fietsersbond gaat het plan niet ver genoeg. "Er moet echt iets gedaan worden aan de wijkcirculatieplannen. Straten knippen kan een maatregel zijn om het autoverkeer te verminderen."

Het districtsbestuur van Borgerhout zet ook vraagtekens bij de plannen voor een parallelle fietsas langs de Tunhoutsebaan. "We steunen elk initiatief dat het fietsen in Borgerhout en de stad veiliger maakt", zegt Marij Preneel. "Wij vinden dat er eerst maatregelen moeten worden genomen tegen dubbel parkeren en tegen het vele sluipverkeer op de as Kattenberg/Bothastraat." Het districtsbestuur wil ook eerst van de Kroonstraat, een druk gebruikte fietsverbinding tussen de Plantin-Moretuslei en de Turnhoutsebaan een fietsstraat maken. "Dat is voor ons de eerste prioriteit."


370.000 euro
Het district betreurt bovendien dat zij toch alleen voor de kosten van de aanleg van de fietsstraat -370.000 euro - moeten opdraaien. "Koen Kennis heeft hierover geen enkel akkoord gesloten met het district. De fietsstraat staat niet in onze begroting. Als de stad niet de helft bijdraagt, moeten we de heraanleg van een andere straat schrappen", vreest Preneel. Ze onderstreept dat het plan ook geen alternatief mag zijn voor het "broodnodige" fietspad op de Turnhoutsebaan. "Een parallelle fietsroute brengt je naar het stadscentrum, maar niet naar de winkels op de Turnhoutsebaan. De plannen om alle trams onder de grond te laten rijden op de Turnhoutsebaan worden alsmaar concreter. Dat betekent dat er ruimte komt bovengronds voor een fietspad langs beide zijden. De Lijn is helemaal mee, maar het stadsbestuur blijft volhouden dat een fietspad onmogelijk is. Dat pikt Borgerhout niet. Het fietspad op de Turnhoutsebaan moet er op korte termijn komen."

De automobilistenvereniging Touring is wel voor het plan van fietsstraten te vinden. "Wij pleiten al langer voor een functionele indeling van straten om fietsverkeer van het autoverkeer te scheiden. Maar als je uit die fietsstraten het autoverkeer wil weren, zul je ook maatregelen moeten nemen om de auto's op de Turnhoutsebaan vlotter te laten doorstromen."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-borgerhout/-fietsstraten-halen-niets-uit-a2164172/


Dernière édition par eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 2:31, édité 1 fois

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Grotehondstraat [Antwerpen]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 2:24

Grotehondstraat is voortaan fietsstraat
17/09/2014



Borgerhout / Antwerpen - De Grotehondstraat in de Antwerpse wijk Zurenborg is voortaan een fietsstraat. De Grotehondstraat is onderdeel van een belangrijke fietsas op het fietsroutenetwerk naar het centraal station. Door de straat rijden heel wat fietsers en het gemotoriseerd verkeer is er beperkt.

In een fietsstraat mogen fietsers de hele breedte van de rijbaan gebruiken. Auto’s en andere motorvoertuigen hebben wel toegang tot fietsstraten maar mogen de fietsers niet inhalen. Geen enkele weggebruiker mag in een fietsstraat sneller rijden dan 30 kilometer per uur.

De Grotehondstraat ligt op de fietsas tussen de omgeving van het centraal station en Zurenborg die verder doorloopt naar het district Borgerhout/Berchem extra muros. Verschillende stukken op deze as zijn al van fietsinfrastructuur voorzien, maar de Grotehondstraat nog niet. Vandaar dat nu deze ontbrekende schakel voor de fietser aangepakt wordt.



Veiliger voor kinderen

Bij vier op tien fietsongevallen zijn kinderen betrokken. Volgens het stadsbestuur maakt het invoeren van een fietsstraat in de Grotehondstraat de straat veiliger voor de kinderen die er naar de kinderkribbe en de stedelijke kleuter- en lagere school gaan.

Een fietsstraat is te herkennen aan verkeersborden die het begin en het einde aanduiden. Pictogrammen op de grond verhogen de herkenbaarheid voor alle weggebruikers. Daarnaast zijn fietsstraten voorzien van duidelijke weginfrastructuur zoals een brede rode loper in het wegdek in het midden van de rijbaan. Van de Grotehondstraat maakt de stad bovendien een voorrangsweg.

Feestelijke inhuldiging

Het district grijpt de week van de mobiliteit aan om de eerste fietsstraat in het district Antwerpen vandaag feestelijk te openen. Districtsschepen Paul Cordy en de oudste leerlingen van stedelijke kleuter- en lagere school Crea 16 fietsten de fietsstraat feestelijk in op woensdag 17 september.

http://www.gva.be/cnt/dmf20140917_01272943/grotehondstraat-is-voortaan-fietsstraat
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/grotehondstraat-wordt-eerste-fietsstraat-in-stad-a1949549/


Achtergrondinformatie en interview:
http://www.gazetvanzurenborg.be/info/index.php?option=com_content&view=article&id=394:eerste-fietsstraat-van-antwerpen&catid=25:the-project


ANTWERPEN 18/09/2014
ORGANISATIE HEKELT GEBREK AAN VISIE ROND FIETSVERKEER IN STAD

Fietsersbond gelooft niet in fietsstraat



De eerste fietsstraat van de stad, de Grotehondstraat in de wijk Zurenborg, is officieel ingefietst door de zesdejaars van stedelijke basisschool Crea 16. De stad is er heel fier op, maar de Fietsersbond noemt het initiatief een pleister op een houten been. Volgens de organisatie ontbreekt het grotere plaatje.

Een fietsstraat is een straat waarin auto's de fietsers niet mogen voorbijsteken. Gemotoriseerd vervoer blijft (beperkt) toegelaten, maar moet zich houden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Om een straat tot fietsstraat te kunnen maken, moet ze voldoende gebruikt worden door fietsers en deel uitmaken van een belangrijke fietsroute. De Grotehondstraat is de eerste straat waarvoor de stad groen licht heft gegeven.

Het wegdek van de straat heeft nu een roze middenstrook, speciale verkeersborden en aanduidingen dat fietsers hier baas zijn. De kinderen van basisschool Crea 16 waren dolenthousiast bij de officiële opening, maar de Fietsersbond is dat veel minder. De bond gelooft niet dat de voorgestelde fietsstraten een meerwaarde zullen zijn voor de Antwerpse fietser, omdat ze niet genoeg kaderen in een breder mobiliteitsplan en de aanleg van fietsroutes.

"Het is een beetje de omgekeerde wereld. De stad heeft een lijst opgemaakt van straten die aan de voorwaarden voldoen. Maar de meeste fietsers in de Grotehondstraat maken op hun route ook gebruik van de Pretoriastraat, met slechts aan één zijde een veel te smal fietspad. Of ze nemen de Cogels-Osylei, quasi onberijdbaar door de combinatie van kasseien en tramsporen. De stad maakt dus snel één fietsstraat om zichzelf op de borst te slaan, maar het grotere geheel ontbreekt", zegt Renaat Van Hoof van de Fietsersbond.


"Was al fietsstraat"
Volgens Van Hoof was de Grotehondstraat in de praktijk al een fietsstraat. "Volgens de wegcode mogen auto's tweewielers enkel inhalen als ze een tussenruimte van minstens één meter laten. In minstens drie van de door de stad voorgestelde fietsstraten, zoals de Grotehondstraat, is de ruimte zo beperkt dat er al een wettelijk inhaalverbod van toepassing is. Zonder controles zal er niets veranderen."

Volgens schepen van Verkeer Koen Kennis (N-VA) is er wel een groter plan. "We zijn bezig met de ontwikkeling van een heel fietsroutenetwerk. Maar we kunnen niet alles in één keer doen natuurlijk. In dit concreet geval sluit de Grotehondstraat niet enkel aan op de nog opnieuw aan te leggen Cogels-Osylei, maar ook op de perfect befietsbare Transvaalstraat. Via de brug kom je daar onder het spoor binnenkort op een 600 meter lange fietsersbrug terecht. Die sluit aan op een fietsostrade richting Mechelen. Net als de fietsersbond droom ik van nog veel meer fietsstraten, maar we moeten ook met de auto rekening houden."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/fietsersbond-gelooft-niet-in-fietsstraat-a2053665/

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

2011 - 2014

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 2:34

Fietsstraten al in vijftiental steden en gemeenten
17/12/2014

Het concept ‘fietsstraat’, waar bestuurders van motorrijtuigen fietsers niet mogen inhalen, is twee jaar oud en bestaat ondertussen in een vijftiental steden en gemeenten in Vlaanderen. Dat blijkt uit een rondvraag.

In de zomer van 2011 voerde Gent in een deel van de Visserij de eerste fietsstraat van het land in. Mede onder impuls van het initiatief werd het concept ‘fietsstraat’ opgenomen in de officiële wegcode. Daarin staat dat ‘motorrijtuigen’ toegelaten zijn, maar fietsers niet mogen inhalen. Verkeersborden signaleren het begin en einde van de fietsstraat, waar overigens niet sneller dan 30 kilometer per uur gereden mag worden.

Naast een verlenging van de Visserij, telt Gent ondertussen ook een fietsstraat door de binnenstad: van het François Laurentplein over de Henegouwenstraat, Volderstraat, Jacobijnenstraat en Zwartezustersstraat naar Ingeland. En die as zal allicht verlengd worden tot de Theresianenstraat, nabij de Faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen aan de Coupure. Daarnaast is in Gent ook de Trekweg in deelgemeente Mariakerke als fietsstraat ingericht.



Relatief trage groei

De Fietsersbond wijst erop dat het aantal fietsstraten met een relatief traag tempo aangroeit. Een blik op regionale kranten leidt tot een vijftiental steden en gemeenten met fietsstraten: ook Leuven, Brussel, Jette, Asse, Aartselaar, Kontich, Kapellen, Rotselaar, Beveren, Turnhout, Mechelen, Sint-Niklaas en Opwijk sprongen op de kar.

Verder werken lokale besturen in onder meer Sint-Truiden, Deinze , Kortrijk en Laakdal aan een invoering en pleiten (buurt)comités en politieke partijen voor fietsstraten in onder meer Mechelen, Geraardsbergen, Torhout, Ravels, Aalst, Geel en Ninove.

De wetgeving is goed, zegt de Fietsersbond. “Maar de inrichting en de aanpassing van de omgeving kan beter”, verduidelijkt woordvoerder Roel De Cleen. “Op uitvoerend gebied ontbreken daarover richtlijnen.”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141217_01434434
http://www.gva.be/cnt/dmf20141217_01434447/fietsstraten-al-in-vijftiental-steden-en-gemeenten


Dernière édition par eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 3:16, édité 1 fois

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Zwartezusterstraat, Jacobijnenstraat, Hoornstraat, Voldersstraat en Henegouwenstraat [Gent]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 2:48

Nieuwe fietsstraat in Gent: Voldersstraat/Henegouwenstraat

Het stadsbestuur van Gent heeft vrijdagochtend een nieuwe fietsstraat geïnstalleerd, voor het eerst in het centrum van de stad: op de as tussen de Henegouwenstraat en de Zwartezustersstraat, met de Voldersstraat en de Jakobijnenstraat inbegrepen. Het wegdek knalrood schilderen, zoals indertijd werd gedaan met de Visserij en de Trekweg, wordt niet meer gedaan. De as werd ingedeeld met vijf verschillende stukken fietsstraat, die telkens aan een kruispunt ophouden en vlak erna weer ingaan. Omdat het ingaan van een fietsstraat telkens gemeld moet worden met een verkeersbord, zijn er ook een hele reeks borden geplaatst.

In een fietsstraat hebben fietsers per definitie voorrang, in beide richtingen. Ze mogen over heel de breedte van de rijbaan rijden. Auto's mogen niet voorbijsteken en hun snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u. De as tussen de Henegouwenstraat en de Zwartezustersstraat is een erg drukke route, voor de honderden fietsers die er dagelijks de stad doorsteken. Maar het is ook de enige route voor automobilisten om de stad te verlaten vanuit de centrumparkings.



De nieuwe fietsstraat, het stadsbestuur noemt het een fietsas, wordt vrijdagmiddag officieel geopend. Arbeiders brachten 's ochtends in alle vroegte al pictogrammen aan op het wegdek, herschilderden voetpaden en brachten aan zijstraten nieuwe haaientanden aan. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw wil de as over de Henegouwen- en Voldersstraat veiliger maken voor fietsers omdat dagelijks honderden fietsers de route gebruiken. Eerder liet hij de Voldersstraat al doorknippen met drie paaltjes.

Het is de derde fietsstraat in de stad, na de Visserij en de Trekweg in Mariakerke. De fietsstraat is een experiment van Gentse makelij, de mosterd werd gehaald in Duitsland en Nederland. De Visserij werd in 2011 als eerste straat in België ingericht als een fietsstraat, niet zonder slag of stoot. De straat werd volledig rood geschilderd.

Een fietsstraat heeft effect, wezen tellingen uit. Gent is er bijzonder trots op, ook al omdat het idee formeel werd verankerd in de verkeerswet. Maar het bleef voorlopig bij twee officiële fietsstraten: een stuk van de Visserij en een stuk van de Trekweg in Mariakerke. Er zijn plannen voor nog een hele reeks fietsstraten.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140516_007


Zee van verkeersborden duidt nieuwe fietsstraat in Gent aan

Het centrum van Gent heeft sinds gisteren een nieuwe fietsstraat, van Onderbergen tot aan het Laurentplein. Fietsers hebben er vanaf nu overal voorrang op auto’s. Daarvoor is wel een zee van verkeersborden nodig: veertig stuks op een traject van 750 meter. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw wil een deel van de borden opnieuw weghalen.



Veertig verkeersborden werden er gisteren neergepoot tussen de Zwartezustersstraat en het Laurentplein, op een traject van 750 meter. Twintig keer hier start de fietsstraat, en twintig keer hier stopt de fietsstraat. Soms op nog geen drie meter van elkaar.

Dat allemaal om duidelijk maken dat de drukke verkeersas nu een officiële fietsstraat is. Het is een behoorlijk vreemd zicht, verwarrend zelfs. ‘Een vervelende situatie’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. Hij wil de helft van de borden weer weg. ‘Maar de politie wil voorzichtig en juridisch zeker zijn. Er zijn nog geen voorschriften voor het plaatsen van de fietsstraat-borden. En de wegcode is niet duidelijk.’

http://www.nieuwsblad.be/cnt/DMF20140516_01108252?pid=3289710


GENT 17/05/2014
NIEUW PROJECT ZWAKKE WEGGEBRUIKERS START IN GROOTSTE VERWARRING

Langste fietsstraat van het land



In vijf op mekaar aansluitende straten is de fiets baas. Automobilisten mogen fietsers niet meer inhalen in de Zwartezusterstraat, Jacobijnenstraat, Hoornstraat, Voldersstraat en Henegouwenstraat. Zo heeft Gent de langste fietsstraat van het land. Voor de wagens komen er shop&go-parkeerplaatsen.

Autoverkeer werd al geweerd uit de Voldersstraat maar nu heeft ook de fiets het voor het zeggen in de aansluitende straten. Daardoor heeft Gent de langste fietsstraat van het land. "Dit is een belangrijke fietsas voor de stad. We zijn blij dat fietsers nu zonder zorgen door deze straat kunnen fietsen. Ze mogen hier nu in het midden van de weg fietsen en automobilisten zullen een beetje geduld moeten hebben", zegt schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

Verwarring
De fietsstraat wordt aangegeven door wel héél veel speciaal daarvoor ontwikkelde verkeersborden. Daar staat een witte fietser op met op de achtergrond een rode auto. Donderdagnacht plaatsten de stadsdiensten de bijna honderd borden. Ze veroorzaakten nogal wat verwarring. Aan elk kruispunt staat een bord dat aangeeft dat de fietsstraat er stopt om dan drie meter verder opnieuw te beginnen. "Er is onduidelijkheid over het aantal borden dat wettelijk nodig is. Als men de verkeerscode strikt interpreteert moet men inderdaad aan elk kruispunt de fietsstraat doen ophouden. Dat voorkomt dat fietsers aangereden worden door wagens die van links komen. Maar men zou de verkeerscode ook ruimer kunnen interpreteren. Ik zou liever minder borden zien, maar voorlopig blijven ze hangen. We hebben de vraag doorgespeeld aan de federale overheid en ook daar kon men ons geen antwoord bieden. Zij moeten de knoop doorhakken", zegt Watteeuw.

Eerder werd ook al de Visserij een fietsstraat. Dat veroorzaakte vooral in de beginperiode nogal wat agressie naar fietsers toe. Inmiddels zou dat probleem van de baan zijn. Of het nieuwe regime in deze nieuwe fietsstraten vlotter gevolgd zal worden, moet de komende dagen blijken.


Dubbel parkeren
Als geste naar de handelaars in volle centrum worden een aantal fietsstalplaatsen opgeofferd en omgevormd naar laad- en loszones. "We hebben gemerkt dat laden en lossen vaak gebeurt door dubbel te parkeren. Daardoor moeten fietsers tussen die wagens laveren en dat geeft gevaarlijke situaties. Deze maatregel moet deze straten veiliger maken voor fietsers en praktischer voor de handelaars", legt Watteeuw uit.

Schepen van middenstand Christophe Peeters (Open Vld) kondigde dan weer aan dat er shop&go-parkeerplaatsen komen in de buurt. "We zullen enkele parkeerplaatsen in de omliggende straten - bijvoorbeeld de Sint-Niklaasstraat - voorbehouden voor shoppers. De middenstand heeft plaatsen nodig voor mensen die snel iets komen ophalen in een winkel. Het gratis kwartier was er al, maar dit zal een goede toevoeging zijn aan het bestaande parkeerregime hier. Hoe lang men er kan parkeren, moet nog bepaald worden."

De komende maanden en jaren worden nog meer fietsstraten aangelegd in Gent. De grote kanshebbers zijn de Muinkkaai en de Coupure Links.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/langste-fietsstraat-van-het-land-a1889692/


Regionale TV AVS:
http://www.avs.be/avsnews/nieuwe-fietsstraat-in-gent

Fietsersbond Gent:
https://fietsbult.wordpress.com/2014/05/20/de-nieuwe-fietsstraat/

Blog Watteeuw, schepen mobiliteit:
http://filipwatteeuw.be/mobiliteit/gents_stadscentrum_krijgt_lange_nieuwe_fietsstraat

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Visserij [Gent]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 3:12

OPVALLENDE KLEUR MOET VISSERIJ VEILIGER MAKEN VOOR FIETSERS
Roodste straat van de stad
08/07/2011



GENT - De Visserij ondergaat dezer dagen een gedaanteverandering. Letterlijk: de straat wordt over bijna de volledige breedte rood gekleurd. Bedoeling is om duidelijk te maken dat de Visserij een ‘fietsstraat' is, waar fietsers de eerste viool spelen. Dat het aartslelijk is, daarover is de hele buurt het eens. ‘Maar hopelijk wordt het wel veiliger fietsen.'

Rood, roder, roodst. Het gedeelte van de Visserij tussen het Keizerspark en de Tweebruggenstraat wordt volop in een rode coating gezet. ‘We hadden beloofd om de Visserij in te richten als fietsstraat en daar zijn we nu volop mee bezig', zegt schepen van Mobiliteit Martine De Regge (SP.A). ‘Een van de opvallendste maatregelen is inderdaad dat de rijweg er rood wordt geverfd - op 30 centimeter links en rechts van de rijweg na, en ook de parkeerstroken blijven hun gewone kleur houden.'

De inrichting van de Visserij was vorig jaar aangekondigd, nadat er een proefproject had gelopen in de straat. Die werd tijdelijk ‘doorgeknipt' voor doorgaand autoverkeer, om ze verkeersluwer te maken. Een maatregel die in de buurt zowel hevige voor-, als tegenstanders had. Uiteindelijk schrapte het stadsbestuur die proef, na een enquête in de buurt, maar het beloofde tegelijk wel om de Visserij om te vormen tot fietsstraat.

Doetjes

Die omvorming zorgt voorlopig voor heel wat verwarring. Ook onder de fietsers. ‘Ik wist eerlijk gezegd niet onmiddellijk wat de bedoeling was, toen ik er overheen fietste', zegt Maarten De Rocker. ‘Tot gisteren waren er twee brede rode banden geschilderd langs weerskanten van de weg. Toen dacht ik: dit worden twee fietssuggestiestroken. Maar nu wordt héél de rijweg rood. En dus weet je als fietser weer niet waar je precies moet rijden. Daarvoor mis ik toch de stippellijnen van een echt fietspad. Maar goed: ik ben allang blij dat Gent toch iets doet voor de veiligheid van de fietsers.'

In de Visserij zelf is niet iedereen even blij met de rode coating, zegt buurtbewoonster Machteld Theys. ‘Zelf zijn wij fietsers en we hopen dan ook dat de fietsstraat het hier wat veiliger kan maken - want er wordt soms echt wel hard gereden. Maar de mensen die zelf geen fietsen hebben, vinden het doorgaans maar niks. En ik moet ook toegeven: het is inderdaad aartslelijk. Ik ben langs de ene kant fier dat we in de Visserij nu een fietsstraat hebben, maar ergens vrees ik dat het weinig zoden aan de dijk zal zetten. Er is hier al zo veel geprobeerd om de auto's trager te laten rijden. En de fietsers zelf zijn ook niet altijd doetjes, het is hier 's ochtends soms echt een gevecht in de straat.'

De fietsstraat wordt normaal gezien tegen volgende week afgewerkt. ‘Als ze klaar is, komen er ook borden die wat uitleg geven', zegt schepen De Regge.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/793cfsii
http://www.nieuwsblad.be/cnt/m532247l?postcode=9000


Fietsstraat zorgt voor minder auto's
07/09/2012

In de Gentse wijk Visserij werd vorig jaar de eerste Belgische fietsstraat ingevoerd. Daar mogen auto's geen fietsers inhalen. Intussen zijn er in die straat opvallend meer fietsers en minder auto's. Dat blijkt uit een evaluatie die de Gentse schepen van Mobiliteit Martine De Regge (sp.a) liet uitvoeren.
In de zomer van 2011 voerde de Stad Gent in de zuidelijke helft van de Visserij de allereerste fietsstraat in België in. Met die maatregel wilde het stadsbestuur dit deel van de hoofdfietsroute tussen Ledeberg/Gentbrugge en het stadscentrum veiliger en aantrekkelijker maken.

'In maart 2012 waren er een derde meer fietsers dan een jaar eerder', aldus De Regge. 'In vergelijking met maart 2010 was er zelfs een verdubbeling van het aantal fietsers in de ochtendspits: van 244 naar 505.' Ook de telgegevens voor een volledige dag zijn duidelijk gestegen, van 1.706 (maart 2010) naar 2.568 fietsers per dag (mei 2012).



Tegenover de forse toename van het aantal fietsers staat een daling van het aantal auto’s. In maart 2010 werden in de ochtendspits 259 auto’s geteld in de Visserij, in maart 2012 waren dat er 192. Uit de verschillende telgegevens sinds de invoering van de fietsstraat, blijkt dat er op dagbasis bijna twee keer zo veel fietsers als motorvoertuigen door de Visserij rijden. 'Met die verhouding tussen fietsen en gemotoriseerd verkeer kan de fietsstraat ook goed functioneren.'

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120907_105


Fietsersbond Gent:
https://fietsbult.wordpress.com/2013/02/04/de-visserij-een-rapport/

Vu de l'étranger:
http://www.ibikestrasbourg.com/2013/04/la-culture-velo-gand-partie-2.html

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Trekweg [Gent]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 3:22

Eerder al vermeld:

http://velo-ravel.forumactif.org/t715-canal-gand-bruges-kanaal-gent-brugge-bruges#5141


BEWONERS WANDELEN TWEEDE GENTSE FIETSSTRAAT IN
Fietser is koning in knalrode Trekweg
12/09/2011

MARIAKERKE - Na maanden vol stof en modder hebben de bewoners van de Trekweg in Mariakerke gisteren hun vernieuwde straat ingewandeld. In het eerste deel van de straat ligt een apart fietspad en het tweede deel is helemaal rood geverfd. De fietser is koning in de tweede fietsstraat van Gent, die in tegenstelling met die op de Visserij geen vies geurtje verspreidt.

Zo'n honderd bewoners hebben gisteren de vernieuwde Trekweg ingewandeld in het gezelschap van het halve stadsbestuur en een fanfare die met Zuid-Amerikaanse deuntjes wat zon naar Mariakerke bracht. ‘De straat ziet er nu veel beter uit', klonk het bij bijna alle aanwezigen.

De Trekweg werd de afgelopen maanden heraangelegd omdat de baan helemaal verouderd was. Bovendien werd er veel te snel gereden in de straat, die gebruikt werd als sluipweg om van Gent naar Vinderhoute te rijden. De vernieuwde baan kreeg een nieuwe asfaltlaag en overal werden gescheiden rioleringen gestoken. In het eerste deel van de weg werd voor de fietsers een gescheiden fietspad gemaakt langs het kanaal en het tweede, smallere deel van de straat is omgevormd tot een fietsstraat. Auto's worden er wel gedoogd, maar ze moeten de fietsers laten voorgaan. In de Trekstraat wordt ook eenrichtingsverkeer ingevoerd. Alleen de bus die er elke dag een paar keer zal doorrijden, mag dat in beide richtingen doen.



Verhofstadt

De Trekweg is dus de tweede fietsstraat in Gent. Voor de zomer werd ook een stuk van de Visserij grotendeels rood geverfd. In haar speech tijdens de receptie verwees schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Martine De Regge naar de knalrode Visserij. ‘De bewoners van de Trekstraat mogen zich gelukkig prijzen. De fietsstraat hier is beter dan die op de Visserij. Ze stinkt niet en ze is mooier van kleur.'

De meeste bewoners zijn positief over de heraangelegde straat. ‘Het zal nu veel veiliger zijn voor mijn kinderen om hier te fietsen', zegt Thomas Soete. ‘En we hebben nu een mooie en veilige fietsroute langs het water om naar het centrum van Gent te fietsen', vult buurvrouw Kris Hendrix aan. ‘Bovendien ziet de straat er nu veel beter uit. Dit is echt een heropwaardering van de Trekweg.'

Ook de bekendste inwoner van de Trekweg, oud-premier Guy Verhofstadt, kwam het glas heffen op zijn de vernieuwde straat, die hij nog even de zijne mag noemen (Verhofstadt is een pand aan het verbouwen in hartje Gent). ‘Het is mooi gedaan en uiteindelijk hebben we echt niet zoveel last gehad van de werken', zei hij tevreden.

Na de receptie van de stad organiseerden de buren een barbecue, een gekke fietsen-rit en een touwtrekwedstrijd om de opening van hun vernieuwde straat te vieren. Zonder hun bekendste inwoner weliswaar, want hij werd alweer op de VRT verwacht.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/g13fbph6


Fietsersbond Gent:
https://fietsbult.wordpress.com/2011/09/05/nieuwigheid-2-fietsstraattrekweg/

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Grote Peperstraat, Kleine Peperstraat, Walburgstraat en Kalkstraat [Sint-Niklaas]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 3:49

Maandag grote test van vier gloednieuwe ‘fietsstraten’
02/11/2013

SINT-NIKLAAS - De beloofde fietsstraten zijn klaar. Maandag volgt de grote test, wanneer duizenden scholieren na de vakantie weer met de fiets naar school trekken.



De eerste fietsstraten zijn een feit. Deze week werden vier smalle eenrichtingsstraten in de binnenstad omgevormd tot fietsstraat. Het gaat om de Grote Peperstraat, Kleine Peperstraat, Walburgstraat en Kalkstraat. ‘Die keuze is niet toevallig’, zegt schepen van Mobiliteit Carl Hanssens (NV-A), ‘want deze straten worden zeer fervent gebruikt door fietsende jongeren.’ Een fietsstraat is een straat waarop fietsers absolute voorrang hebben maar waar ook auto's toegelaten zijn. De fietsers mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken in een straat met eenrichtingsverkeer en de helft in een straat met tweerichtingsverkeer. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de maximumsnelheid bedraagt er 30 km per uur. ‘We zijn fier dat wij, nadat het project eerder succesvol getest werd in Gent, één van de eerste zijn die het systeem effectief gaan toepassen.’ De fietsstraten zijn telkens gemarkeerd met een blauw rechthoekig bord met daarop een rode auto en een witte fietser en bij het begin en einde van elke fietsstraat is er een rode coating op het wegdek gespoten met daarin ook het pictogram. ‘In totaal plaatsen we zeven verkeersborden met bijhorende coating voor een totale kostprijs van 11.700 euro’ zegt Hanssens. ‘Om iedereen vertrouwd te maken met de straten hebben we vorige week in de scholen 10.000 folders uitgedeeld’.

Dat nog niet iedereen vertrouwd is met de nieuwe fietsstraat is duidelijk. Karl Paulke (foto) had ervan gehoord en kwam eens een kijkje nemen met de fiets, ‘maar ik heb geen idee wat het betekent’, geeft hij eerlijk toe.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131101_00819663
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131104_00823234
https://woutervanbellingen.wordpress.com/2013/11/02/stad-krijgt-vier-fietsstraten/


Folder:
http://www.sint-niklaas.be/document/folder-fietsstraten

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Kallobaan, Kloosterstraat, Van Gervenstraat, Sint-Elisabethstraat, Donkvijverstraat en Cauwenstraat [Beveren]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 3:58

BEVEREN-WAAS 23/04/2014
GEMEENTE LAAT FIETSERS IN MIDDEN VAN DE STRAAT RIJDEN

'Fietsstraten' jagen auto's weg


Het gemeentebestuur van Beveren heeft een aantal straten ingericht als 'fietsstraten'. Het gaat om wegen waar veel fietsers passeren, maar waar onvoldoende ruimte beschikbaar is om vrijliggende fietspaden aan te leggen. Vanaf nu mogen fietsers de helft tot de hele breedte van de rijbaan gebruiken.

In zes straten, te verdelen over vier schoolomgevingen, is het nieuwe regime ingevoerd. Het gaat om de Kallobaan, Kloosterstraat, Van Gervenstraat, Sint-Elisabethstraat, Donkvijverstraat en Cauwenstraat. "Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn", legt schepen van mobiliteit Raf Van Roeyen (CD&V) uit. "Auto's zijn er wel toegelaten, maar mogen maximum 30 km/uur rijden en fietsers niet inhalen. De fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken als het om eenrichtingsstraten gaat en de helft van de rijbaan als er verkeer is toegelaten in beide richtingen."

Fietsers zijn met andere woorden baas in deze straten. Auto's zijn er enkel te gast en moeten zich daar ook naar gedragen. "De eerste reeks fietsstraten zijn niet lukraak gekozen", vervolgt Van Roeyen. "Het gaat om schoolomgevingen waar we jammer genoeg niet de ruimte hebben om gescheiden fietspaden aan te leggen. Omdat fietspaden ontbreken, krijgen de fietsers de volledige rijbaan ter beschikking."



Proefproject
Het proefproject staat of valt natuurlijk met de fietsers zelf. "Die moeten hun plaats afdwingen op de weg", verduidelijkt de schepen. "Fietsers moeten in fietsstraten assertief zijn en zich niet opzij laten dwingen door auto's. Fietsstraten zijn een nog relatief onbekend begrip en ook bestuurders zullen er aan moeten wennen dat ze slechts stapvoets mogen rijden in deze omgeving. Daarom hebben we naast de gewone verkeersborden grote panelen laten maken die het nieuwe regime aankondigen. Op de weg zelf is het fietsstraat-pictogram aangebracht."


Verplicht achter fietser
De vraag is wel of het nieuwe regime niet zal leiden tot gefrustreerde reacties bij automobilisten die verplicht achter een fietser moet blijven rijden als die laatste in het midden van de baan blijft rijden. "Chauffeurs zullen er aan moeten wennen, maar het is onze filosofie dat we auto's willen weghouden uit fietsstraten als die niet perse in deze buurt moeten zijn", legt Van Roeyen uit. "In de Kloosterstraat en de Kallobaan zitten we met de Sint-Maartencampus, goed voor een duizendtal leerlingen. Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat fietsers in deze omgeving voorrang krijgen op Koning Auto."

Het gemeentebestuur heeft voorlopig geen plannen voor nog meer fietsstraten. "We gaan beginnen met deze vier zones en we maken eerst een grondige evaluatie alvorens we nog meer fietsstraten aanleggen. Voorlopig maakt enkel signalisatie het verschil tussen een gewone straat en een fietsstraat. Als we in de toekomst één van deze straten heraanleggen gaan we wel nog meer rekening houden met het comfort voor de fietsers."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-beveren/-fietsstraten-jagen-auto-s-weg-a1861052/


Folder:

www.waasland.net/activiteiten/2014/april/fietsstraat1.jpg
www.waasland.net/activiteiten/2014/april/fietsstraat2.jpg

www.waasland.net/beveren/index_berichten.htm

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

L. Bevernagestraat [Kapellen]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 10:49

Als deel van de fietssnelweg Antwerpen-Essen:

http://velo-ravel.forumactif.org/t507-l012-fietsweg-antwerpen-essen-l12-fiets-o-strade-1-axe-nord-sud-nord#4070


Fiets-o-strade naar Antwerpen is voor drie vierde voltooid
03/06/2013



KAPELLEN - Fietsen van Essen naar Antwerpen-centrum kan voortaan een stuk veiliger via de eerste fiets-o-strade in de provincie.
Het provinciebestuur wil dat fietsers op een vrije fietsbedding van Essen naar Antwerpen kunnen rijden langs de spoorweg en vandaar naar Mechelen. De realisatie van deze fiets-o-strade mag op papier makkelijk lijken, maar ze had heel wat voeten en onteigeningen in de aarde.

Waar de aanleg van een vrijstaand fietspad onmogelijk is, worden nu ‘fietsstraten’ aangelegd. Dat zijn plekken waar de fietsers de volledige rijweg kunnen gebruiken. Beperkt autoverkeer wordt er getolereerd. In Kapellen werd de Lucien Bevernagestraat ingehuldigd als fietsstraat.

‘Het opvallendste aan zo’n straat is de rode wegmarkering over de volledige rijbaan’, zegt gedeputeerd voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA). ‘Auto's kunnen maar in één richting rijden, fietsers in beide richtingen.’

Tolerantie door alle weggebruikers is er wenselijk. ‘Soms zal iemand wat water in de wijn moeten doen om elkaar op een smal punt te kruisen’, zegt schepen voor Mobiliteit Koen Helsen (Open VLD), ‘maar fietsers krijgen hier steevast prioriteit.’

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130602_00607956

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Regastraat [Rotselaar]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Déc 2014 - 23:55

Regastraat eerste fietsstraat in Rotselaar (17/09/2014)
REGASTRAAT EERSTE FIETSSTRAAT IN ROTSELAAR

Een jaar geleden werd de nieuwe verkeerscirculatie ingesteld aan de gemeentelijke basisschool Rotselaar-Heikant. De proefopstelling werd geëvalueerd en positief bevonden. Nu is het tijd voor de 2de fase: de definitieve aanleg en instelling van een fietsstraat in de Regastraat. Behalve een nieuwe verkeersregeling werd ook accentmeubilair geplaatst in de Schoolstraat en wordt binnenkort ook het middeneiland aan het wachtpunt voor de ouders in de Regastraat definitief aangelegd. De volgende fase van het circulatieplan bestaat in het instellen van een fietsstraat in de Regastraat in het gedeelte tussen de Holleweg en de Schoolstraat. De allereerste fietsstraat in Rotselaar!

De investering in de verbetering van de mobiliteit in de schoolomgeving werd gerealiseerd met hulp van de verkeersouders van de school van de Heikant en de financiële inspanning van de provincie Vlaams-Brabant.

De gemeente Rotselaar en de verkeersouders van de gemeentelijke basisschool Rotselaar-Heikant ontvangen 29.622 euro subsidies van de Provincie Vlaams-Brabant om infrastructurele ingrepen uit te voeren in de schoolomgeving.



Tijdens het schooljaar 2013-2014 werd de eerste fase uitgevoerd: het accentueren van de wegversmalling in de Schoolstraat door het plaatsen van Octopusstraatmeubilair. Deze opvallende beugels geven duidelijk aan dat het om een schoolomgeving gaat.Er werd ook een bijkomende fietsenberging geplaatst en een nieuwe verkeerscirculatie werd ingevoerd aan de kleuteringang.

Op 1 september van het schooljaar 2014-2015 startte fase 2. De Regastraat werd omgevormd tot fietsstraat. Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn. Motorvoertuigen zijn toegestaan, maar er gelden specifieke gedragsregels ten aanzien van fietsers. Fietsers mogen de volledige breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u.

In een laatste fase wordt er ter hoogte van de kleuteringang in de Regastraat een wachtzone aangelegd waar ouders en grootouders kunnen wachten op hun kleutertjes aan het einde van de schooldag.

http://www.rotselaar.be/index.aspx?SGREF=2734&CREF=30193
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140915_01269340
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-rotselaar/regastraat-wordt-fietsstraat-a2049469/

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Parijsstraat [Leuven]

Message  eeuwige reiziger le Mar 30 Déc 2014 - 0:00

STADSBESTUUR KOESTERT PLANNEN TOT AUTOVRIJE FIETSVERBINDING
Parijsstraat is eerste Leuvense fietsstraat
06/12/2013



LEUVEN - In de Parijsstraat, tussen de Minderbroedersstraat en het Damiaanplein, is de fietser voortaan koning. Het stadsbestuur wil de fietsstraat op korte termijn niet alleen verder doortrekken naar de Schapenstraat, maar mogelijk ook autovrij maken.
De borden zijn onthuld, het politiereglement aangepast: voortaan is het auto's in de Parijsstraat verboden om fietsers in te halen. Tussen de Minderbroedersstraat en het Damiaanplein, over een strook van circa 150 meter, geniet de tweewieler prioriteit. De Vlaamse wet op fietsstraten werd enthousiast onthaald in Leuven, waar het stadsbestuur de fietsstraat aan een autoluwe en klimaatneutrale stad koppelt. In afwachting van fietsprioriteit op de Martelarenlaan en in het noordelijke gedeelte van de Mechelsestraat, heeft de stad alvast de Parijsstraat tot fietsstraat omgedoopt. ‘Momenteel werken we aan een nieuw mobiliteitsplan, dat vanaf 2014 in een nieuw ruimtelijk structuurplan wordt gekaderd. De fietsstraat krijgt daarin bijzondere aandacht’, zegt Carl Devlies, schepen van Ruimtelijke Ordening (CD&V).

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131206_00874489


Fietsstraten krijgen vorm
16/09/2014

LEUVEN - Het uitzicht voor alle toekomstige fietsstraten in Leuven is definitief vastgelegd. Door de uniformiteit moet de automobilist een fietsstraat beter herkennen.

Leuven is al één fietsstraat rijk. De Parijsstraat is sinds december 2013 tussen de Minderbroederstraat en het Damiaanplein een fietsstraat, wat inhoudt dat daar het fietsverkeer prioriteit krijgt en niet ingehaald mag worden door gemotoriseerd verkeer. ‘Het wordt aangeduid met een verkeersbord aan de gevel, maar veel chauffeurs zien dat niet hangen’, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A). ‘Daarom hebben we nu een uniform uiterlijk voor een fietsstraat vastgelegd.’

Inspiratie voor het uitzicht van een fietsstraat haalde het stadsbestuur in Nederland, waar het concept al langer uitgevoerd wordt. ‘Een fietsstraat zal over de volledige lengte en breedte bordeauxrood geschilderd worden, met uitzondering van een smalle strook gewoon asfalt aan de buitenkant. Daarnaast komt er een specifiek fietsstraat-logo op de grond, in een Leuvense huisstijl, dat moet uitdrukken dat de fietser koning is. Het wordt nu nog ontworpen.’

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140915_01269040

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Parkstraat [Leuven]

Message  eeuwige reiziger le Mar 30 Déc 2014 - 0:06

Het stadsbestuur van Leuven gaat een deel van de Parkstraat, in het centrum, omvormen tot een 'fietsstraat'. Ook de Heilige-Geeststraat, Schapenstraat, Goudsbloemstraat en een stuk van de Riddersstraat worden fietsstraten.
LEUVEN 27/06/2014

Parkstraat wordt fietsstraat

"Voor alle duidelijkheid: een fietsstraat is geen straat waar enkel fietsers mogen rijden", zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a). "Wel is het gemotoriseerd verkeer er ondergeschikt aan de fiets: het moet zich aan de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur houden en mag fietsen niet voorbij rijden. In de Parkstraat leggen we daarom twee rode stroken aan met in het midden een 'schrikstrook' - bijvoorbeeld in kasseien - om autobestuurders erop te wijzen dat ze zich in een fietsstraat bevinden. In de fietsstraat - meer bepaald tussen de Naamsestraat en de Consciencestraat - nemen we een aantal parkeerplaatsen weg, maar niet allemaal. En voeren we het eenrichtingsverkeer in voor al wie niet met de fiets rijdt: wagens mogen in de toekomst enkel nog in de richting van de ring rijden."

De werken in de Parkstraat staan nog dit jaar gepland.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuven/parkstraat-wordt-fietsstraat-a1929950/
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140626_01156423

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Marktstraat, de Kerkstraat, de Kattestraat en Gasthuisstraat [Opwijk]

Message  eeuwige reiziger le Mar 30 Déc 2014 - 0:14

Fietsstraten in het centrum
04/07/2014

OPWIJK - De Marktstraat, de Kerkstraat, de Kattestraat en een gedeelte van de Gasthuisstraat (tot aan de Nanovestraat) worden ingericht als fietsstraat. De verkeersborden F111 en F113 zullen er worden aangebracht. ‘In een fietsstraat heeft de fietser prioriteit. Hij mag over de hele breedte van de weg rijden. In feite is dat een bestendiging van wat er al was’, zegt schepen van Mobiliteit Johan Deleu (N-VA). ‘Voor een stuk wordt het centrum van Opwijk autoluw. Daar is een mentaliteitswijziging voor nodig.’

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140703_01166023
http://www.opwijk.be/nl/press/345/gewijzigde-verkeerssituatie-de-fietsstraat.html

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Veldstraat & Werfstraat [Brugge]

Message  eeuwige reiziger le Jeu 25 Fév 2016 - 14:55

BRUGGE
20/02/2016

In Veldstraat en Werfstraat zijn fietsers baas

Vanaf volgende maand richt de stad Brugge twee straten in als fietsstraten. Fietsers krijgen dan voorrang in de Veldstraat in Sint-Michiels en de Werfstraat in het Stubbekwartier. Automobilisten rijden er maximum dertig kilometer per uur en mogen geen fietsers infhalen.

Het zijn de eerste fietsstraten in Brugge. "We kozen voor de Veldstraat en de Werfstraat, omdat ze een belangrijke fietsverbinding zijn", zegt schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (sp.a). "Zo is de Veldstraat een centrale straat tussen het station, de balkonrotonde en talrijke scholen en hogeschool Vives. De Werfstraat is dan weer een belangrijke verbinding doorheen het Stubbekwartier, en geldt als belangrijke fietsverbinding ter vervollediging van de 'zachte' Brugse binnenring, samen met de Vesten. Door de inrichting van de Werfstraat als fietsstraat vermijden we ook het sluipverkeer van de ring en ongepast overdreven snelheden in de straat." Met verschillende verkeersborden wordt de fietsstraat aangeduid. Overtreders kunnen door de politie worden beboet.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/in-veldstraat-en-werfstraat-zijn-fietsers-baas-a2622963/


Fietsers baas in eerste fietsstraten in Brugge
De Standaard/West-Vlaanderen,
Do. 18 Feb. 2016, Pagina 30



Binnenkort maakt ook Brugge kennis met het concept van de fietsstraten, waar autobestuurders geen fietsers mogen inhalen. De Veldstraat en de Werfstraat krijgen de primeur. 'Maar ook in de Steenstraat moet dit mogelijk zijn', klinkt het.

Brugge Vanaf maart zijn fietsers koning in de Veldstraat, een straat tussen de Balkonrotonde en de Koningin Astridlaan in Sint-Michiels, een straat waar leerlingen van basis- en secundaire school Immaculata en de studenten van hogeschool Vives druk gebruik van maken. Auto's zijn wel nog toegelaten in de straat, maar mogen geen fietsers meer inhalen. Ze moeten hun snelheid dus aanpassen aan de fietser die voor hen rijdt.

“We passen het concept van de fietsstraat toe, om de schoolomgeving verkeersveiliger te maken. In deze straat is de kans op conflicten tussen fietsers en auto's te groot”, zegt schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A).

Ook in de Werfstraat in Kristus-Koning krijgen fietsers een voorkeursbehandeling en zullen wagens de tweewielers gedwee

moeten volgen. Ze zijn er te gast, zoals de verkeersborden hen diplomatisch op hun plaats zetten.

Sluipverkeer

Ditmaal is het aan banden leggen van het sluipverkeer de reden om het fietsvriendelijke regime in te voeren. Want door de parallelle ligging met de ring, vinden al te veel autobestuurders in de woonstraat een sneller alternatief voor de drukke weg. Voor hen moet de fietsstraatregeling een ontradend effect hebben.

De Veldstraat en de Werfstraat zijn de eerste, maar wellicht niet de laatste straten die als fietsstraat worden ingekleurd. “Na drie maanden zullen we evalueren en ondertussen gaan we na welke andere straten nog in aanmerking komen”, zegt Lambrecht.

Pictogrammen

De wettelijke vereiste is een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur. Voor het stadsbestuur komen ook alleen straten met veel fietsverkeer in aanmerking en straten waar het concept een duidelijke meerwaarde betekent. “Ook de Steenstraat lijkt hiervoor geschikt”, zegt Lambrecht.

Begin maart worden verkeersborden aangebracht en treedt de nieuwe regeling meteen in voege. “Er komen verkeersborden op elk kruispunt, en om de twintig meter een pictogram op het wegdek”, zegt Philip Pierins (SP.A), schepen van Openbare Werken. “Men zal er niet naast kunnen kijken.”

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160217_02134598

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Fietsstraten in Vlaanderen

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum