L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421

Aller en bas

L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421

Message  Admin le Ven 21 Aoû 2015 - 13:39

avatar
Admin
Rang monochrome + gras

Messages : 559
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Belgique, Mons, Ghlin

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Fietsnelweg London-Rome dwars door Ronse

Message  Admin le Ven 21 Aoû 2015 - 13:43

Fietsnelweg London-Rome dwars door Ronse
Het Nieuwsblad 18/08/2015 bld 21

De A6 zal een belangrijke troef zijn voor het toerisme in Ronse

RONSE De fietssnelweg A6, tussen Londen en Rome, loopt binnen enkele jaren dwars door Ronse. De stad wil daartoe een stuk oude spoorwegbedding aankopen.

De A6 komt Ronse binnen via Mont de l’Enclus. Om daar de verbinding met Vlaanderen te maken, werd onlangs nog de fietsbrug over de Schelde ingehuldigd. In Ronse moet de A6 op de oude spoorwegbedding komen tussen Paillartcamp en de Engelsenlaan. Daarna gaat ze via de Viermaartlaan richting het station.Daar voorbij wordt de verbinding gemaakt met het Mijnwerkerspad en loopt de A6 door op het grondgebied van Elzele en Vloesberg. Aan die kant van Wallonië is de A6 al klaar. Ronse is dus de missing link.

Wij kunnen nu eindelijk de oude spoorwegbedding tussen Paillartcamp,, en de Engelsenlaan aankopen’, zegt Wouter Stockman (CD&V-Groen), schepen van Mobiliteit.

Dat wilden we eigenlijk al veel langer doen, in 2014, maar de zesde staatshervorming heeft een en ander vertraagd. De vraagprijs bedraagt ruim 37.000 euro. Om Ronse op een comfortabele manier te bereiken, gaat de A6 rond de Getuigenheuvels heen. Ik denk niet het een groot succes zou worden als ze over de steile Hotond- of Kluisberg zou lopen’, zegt de schepen.

‘Het is nog onduidelijk hoe we over de sporen aan het station kunnen geraken’, klinkt het. ‘In de Viermaartlaan is de A6 al af, maar ze stopt voorlopig aan de Pessemiersbrug. Het plan bestaat om daar een fietsbrug aan te hangen, maar dat is niet evident, want de brug is beschermd. Het meest logische en goedkoopste is om via de Oudstrijderslaan te gaan en aan het station de oversteek te maken. Daarom hebben we er bij Infrabel en de NMBS extra op aangedrongen om spoed te zetten achter de uitvoering van het plan voor de stationsomgeving. Als de sporen opschuiven en achter het station een vrije ruimte ontstaat, kunnen we daar de aansluiting maken in de richting van het Mijnwerkerspad.

Volgens de schepen zal de A6 een belangrijke extra toeristische troef zijn voor Ronse.

‘Het stuk over ons grondgebied is erg mooi. Bovendien promoten we op die manier het gebruik van de fiets in onze stad’
avatar
Admin
Rang monochrome + gras

Messages : 559
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Belgique, Mons, Ghlin

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421

Message  joverwimp le Ven 21 Aoû 2015 - 21:08

Le passage par la gare me semble faisable. Des voies étant étées enlevées, la place ne manque pas

avatar
joverwimp

Messages : 2213
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 74
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Ontbrekende schakel Waatsbrugstraat-Viermaartlaan [Ronse]

Message  eeuwige reiziger le Dim 28 Oct 2018 - 9:22

Uit het RUP Waatsbrugge, mei 2017, blz. 23-24 en 60:

Uitbouw toeristisch hoofdroutenetwerk

Door de aanleg van een aantal missing links kan Ronse het hart worden van een netwerk van oude spoorwegbermen en jaagpaden. De realisatie
van deze vrijwel vlakke en verkeersvrije routes kan een belangrijke stimulans betekenen voor de zachte recreatie in deze landschappelijk waardevolle regio.

De uitbouw van een grensoverschrijdende verbinding voor zwakke weggebruikers langsheen oude spoorwegbermen is een belangrijk pilootproject voor de ontwikkeling van Ronse als toeristisch hart van de regio.

In het taalgrensgebied bestaan er diverse spoorwegpaden die door diverse lokale en bovenlokale actoren gerealiseerd werden:
- Avelgem-Zwevegem (W-Vl, sintelbaan)
- Avelgem- Dottignies (W-Vl, sintelbaan)
- Ronse-Elleszelles (O-Vl, asfalt)
- Elleszelles-Flobecq (Hainaut, sintelbaan)
- Zottegem-Brakel (O-Vl, asfalt)

Er bestaan bovendien plannen om het spoorwegpad op de L83 door te trekken tot Kortrijk en om de pré-RAVéL op de L87 naar Lessen aan de Dender te verlengen. Tussen Leuze en Blaton werd een nieuw stuk RAVéL ingehuldigd. De realisatie van twee missing links, namelijk Ronse-Avelgem en Elleszelles-Brakel zou van Ronse het centrum van dit netwerk kunnen maken. Dit recreatieve netwerk wordt bovendien aangevuld door de jaagpaden die de hele loop van Schelde en Dender begeleiden.

RONSE

Op het grondgebied van de stad dient er voor een groene verbinding tussen de beide uiteinden van de spoorwegpaden op de oude L87 gezorgd te worden. Deze groene verbinding kan geïntegreerd worden in de bestaande spoorberm (eventueel ongebruikte sporen) langsheen de Waatsbrugstraat en aan de groene zuidzijde van de Viermaartlaan.

Dit potentiële pilootproject integreert verschillende doelstellingen. Het beoogt de realisatie van stedelijk groen in het sterk verstedelijkte centrum en zorgt voor een kwalitatieve recreatieve verbinding tussen de stad en de Vlaamse Ardennen en het Pays des Collines. Aangezien het een project is dat de stad niet alleen kan realiseren, dienen er samenwerkingsverbanden opgezet te worden tussen verschillende bestuursniveaus en geografische entiteiten.

6.4. SPOORLIJN 87

Ronse wil naast uitgroeien tot toeristisch centrum van de regio Vlaamse Ardennen/Pays des Collines ook de aantrekkingskracht van de stad als aangename woonstad vergroten. Om dit mogelijk te maken worden binnen het GRS de diverse voormalige spoorlijnen op het grondgebied van Ronse binnen beschouwing genomen.

Vandaag worden de potenties van deze voormalige lijninfrastructuren nog veel te weinig benut. De spoorlijnen zijn namelijk sterk verweven in het stadscentrum en hebben daarnaast ook een bovenlokaal karakter. Desondanks functioneren deze spoorlijnen nog niet als bovenlokale toeristische-recreatieve verbindingen.

De voormalige spoorlijn 87 Ronse - Lessines, gelegen centraal binnen het plangebied, bied de mogelijkheid om in te spelen op de doelstelling beschreven in het GRS, mits het oplossen van een missing link ter hoogte van de Waatsbrugstraat en de Monseigneur Beylsstraat. De spoorlijn 87 vormt een onderdeel van de fietssnelweg F421. Bijgevolg dient het voorliggend RUP rekening te houden met het behoud en herstel van het tracé in het stedelijk weefsel, om zo ook de stad en het landschap van de Vlaamse Ardennen en het Pays des Collines met elkaar te verbinden. De uitbouw van een grensoverschrijdende verbinding voor zwakke weggebruikers langsheen oude spoorwegbermen is een belangrijk pilootproject voor de ontwikkeling van Ronse als toeristisch hart van de regio.

Naast de toeristische-recreatieve aspecten kan de spoorlijn ook fungeren als groene vinger die het groen van de Vlaamse Ardennen tot diep in de kern van Ronse brengt. De groene verbinding dient een web van groene ruimtes te creëren. De nog onbebouwde delen van beekvalleien, het open agrarische gebieden in het stedelijk weefsel, bestaande en te realiseren groene ruimtes worden hiermee meer op elkaar betrokken, zodat er een continu web van groene verbindingen ontstaat.


https://mer.lne.be/merdatabank/uploads/nthnvg5154.pdf

eeuwige reiziger

Messages : 2887
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 48
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421

Message  joverwimp le Dim 28 Oct 2018 - 11:18

Het project 'Eurocyclo' (actie 6) voorziet de verbetering (en subsidiering) van de sectie Russeignes-Ronse-Beaufaux => zie Wallonie/RAVeL 87 Ronse-Deux Acren
avatar
joverwimp

Messages : 2213
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 74
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421

Message  eeuwige reiziger le Dim 28 Oct 2018 - 13:02

joverwimp a écrit:Het project 'Eurocyclo' (actie 6) voorziet de verbetering (en subsidiering) van de sectie Russeignes-Ronse-Beaufaux => zie Wallonie/RAVeL 87 Ronse-Deux Acren

Het ziet er naar uit dat er inderdaad flink geïnvesteerd zal worden. Jammer dat we geen zicht hebben op de planning om al deze projecten te verwezenlijken.

Blijkbaar trekt ook de provincie Oost-Vlaanderen de geldbeugel open om het probleem bij de Rue Beaufaux op te lossen, alhoewel dat toch Waals grondgebied is.

De Provincie Oost-Vlaanderen, Toerisme Oost-Vlaanderen en de Stad Ronse
investeren fors in fietstoerisme in de Vlaamse Ardennen
18 september 2018

Nieuwe investeringen maken de Vlaamse Ardennen straks nóg fietsvriendelijker. Toerisme Oost-Vlaanderen, het provinciebestuur Oost-Vlaanderen en de stad Ronse trekken - met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling - in totaal € 1,6 miljoen uit voor de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur, bewegwijzering, een groot fietsonderzoek en een communicatie- en marketingcampagne

Eurocyclo: grensoverschrijdend fietstoerisme
Het fietstoerisme in Oost-Vlaanderen zit in lift. Investeringen in fietstoerisme worden ruimschoots gecompenseerd door de economische voordelen voor lokale bewoners en ondernemers, tonen studies aan. Dat gegeven is het algemene uitgangspunt van het Interreg V - France-Wallonie-Vlaanderen project Euroyclo. 27 projectpartners en 3 geassocieerde partners, onder leiding van Idéta (agentschap voor territoriale ontwikkeling in Picardisch Wallonië), werkten samen het project Eurocyclo uit. Aan dit project hangt een totaal prijskaartje van ruim € 20 miljoen vast.

Het Euroyclo project steunt op 4 belangrijke pijlers:
 een gezamenlijke, grensoverschrijdende marketing en communicatie
 infrastructurele investeringen op fietsknooppuntennetwerken en Eurovélo routes (www.eurovelo.com)
 bewegwijzering en ondersteunende randinfrastructuur op nieuwe fietsknooppuntennetwerken (Frankrijk en Wallonië) en bestaande Eurovélo routes
 een kwalitatief en kwantitatief fietsonderzoek om de economische impact van het fietstoerisme te meten en te onderbouwen


De Oost-Vlaamse projectpartners
In Oost-Vlaanderen sloegen het provinciebestuur Oost-Vlaanderen/dienst Mobiliteit, het stadsbestuur Ronse en Toerisme Oost-Vlaanderen de handen in elkaar voor het Euroyclo project. “We zijn blij dat we met dit project samen kunnen werken aan de verdere ontwikkeling van fietstoerisme en -recreatie in de regio” verduidelijkt Gedeputeerde Eddy Couckuyt – onder andere bevoegd voor toerisme. “Investeringen in fietsinfrastructuur komen bovendien lokale inwoners en duurzame mobiliteit ten goede” vult Gedeputeerde Peter Hertog – onder andere bevoegd voor mobiliteit – verder aan.

 Het provinciebestuur Oost-Vlaanderen/dienst Mobiliteit en het stadsbestuur Ronse focussen op de infrastructurele investeringen. Deze investeringen komen zowel het fietsknooppuntennetwerk als het lange-afstandsfietstraject ‘Eurovélo 5’ ten goede. Bovendien kaderen deze inspanningen binnen het provinciale beleid inzake duurzame verplaatsingen. Het provinciebestuur Oost-Vlaanderen/dienst Mobiliteit trekt € 1,1 miljoen uit voor de aanleg van 6 kilometer fietsweg infrastructuur van Rozenaken over Ronse naar Ellezelles, de aanleg van een meer kwalitatieve verbinding met Wallonië ter hoogte van de brug van Beaufaux, en de aanleg van 2 kilometer fietsweginfrastructuur van Ronse richting Rozenaken.

 Ook het stadsbestuur van Ronse investeert een extra bedrag van ruim € 250.000 in de heraanleg van de fietsweg infrastructuur van Rozenaken over Ronse naar Ellezelles.

 Toerisme Oost-Vlaanderen focust op de vermarkting en communicatie van het project, de bewegwijzering van het Eurovélo 5 traject en staat in voor een grootschalig fietsonderzoek in de regio Vlaamse Ardennen. Toerisme Oost-Vlaanderen investeert € 250.000, waarvan een groot deel in het fietsonderzoek dat moet helpen om het aantal en type fietsers in de regio in kaart te brengen.

Alle Oost-Vlaamse initiatieven samen zijn goed voor een totaalinvestering van meer dan € 1,6 miljoen. De helft ervan wordt gefinancierd met middelen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), de overige 50% nemen de respectievelijke partners voor hun rekening.

Voor meer informatie, contacteer:
Stijn Vinck
stijn.vinck@oost-vlaanderen.be
+32(0)9/267.70.70
www.sector.tov.be/pers/


https://www.bftp.be/wp-content/uploads/2018/09/EUROCYCLO.pdf


Zie ook:
http://velo-ravel.forumactif.org/t2494-eurocyclo-grensoverschrijdend-fietsproject

eeuwige reiziger

Messages : 2887
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 48
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421

Message  joverwimp le Mer 12 Déc 2018 - 10:53

Het project te Ronse zal in meerdere fases worden uitgevoerd.
Voor het eerste deel dat van start zal gaan, het deel Engelsenlaan – Russeignies, wensen wij voorjaar 2019 de omgevingsvergunning aan te vragen om dan in het najaar met de eerste werken te kunnen starten.
Verder wordt er ook gewerkt aan de fase Viermaartlaan – Station, waarvoor ook in de loop van 2019 de omgevingsvergunning klaar moet zijn.

Via onderstaande link kan u een plan vinden van het volledige overzicht over het verloop van de Eurovélo 5/Fietssnelweg F421 over grondgebied Ronse.

https://wetransfer.com/downloads/4f7e758474117afeb4fd78f1e7d7f29920181212082135/7d6c5730fc4beec6266b788e5331a0b020181212082135/ee2c6c

Provincie Oost-Vlaanderen
Departement mobiliteit
Tel. 09 267 78 44
avatar
joverwimp

Messages : 2213
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 74
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421

Message  joverwimp le Lun 17 Déc 2018 - 11:45

eeuwige reiziger a écrit:
joverwimp a écrit:Het project 'Eurocyclo' (actie 6) voorziet de verbetering (en subsidiering) van de sectie Russeignes-Ronse-Beaufaux => zie Wallonie/RAVeL 87 Ronse-Deux Acren

Het ziet er naar uit dat er inderdaad flink geïnvesteerd zal worden. Jammer dat we geen zicht hebben op de planning om al deze projecten te verwezenlijken.

Blijkbaar trekt ook de provincie Oost-Vlaanderen de geldbeugel open om het probleem bij de Rue Beaufaux op te lossen, alhoewel dat toch Waals grondgebied is.



Voor de aanleg van deze fietssnelweg werd een Europees subsidiedossier ingediend dat werd goedgekeurd. De uitvoeringstermijn bedraagt 4 jaar en loopt tot oktober 2021. Dit Europees subsidieproject omvat het grootste deel van de fietssnelweg: deel van Ellezelles tot aan Mgr. Beylstraat (over bestaand tracé van stedelijk wandelpad – inclusief ondertunneling van brug Beaufaux), deel van Barreelstraat tot aan de Viermaartlaan langsheen de bestaande spoorweglijn, via de stationsomgeving onder de Pessemiersbrug tot aan het bestaand nieuw fietspad langsheen de Viermaartlaan en deel tussen Engelsenlaan en grens Russeignies (over oude spoorwegbedding).

De uitvoering gebeurt door de Provincie in nauwe samenwerking met de stad en verloopt gefaseerd. Voor de verschillende delen moet eerst de procedure van start- en projectnota doorlopen die dan telkens moet goedgekeurd worden door de Gemeentelijke Begeleidingscommissie en nadien door de Regionale Mobiliteitscommissie. We zijn dit nu volop aan het doorlopen voor de verschillende fasen.
Bij de uitvoering van de perronwerken door INFRABEL in 2017 werd reeds een aftakking van de toekomstige fietssnelweg naar de Molendam aangelegd. Momenteel heeft de NMBS een bouwvergunning ingediend voor aanleg van een nieuwe reizigersparking en fietsenstalling aan het station. In kader van dat dossier zal ook het deel fietssnelweg aangelegd worden tussen de nieuwe reizigersparking en het station. De start van deze werken is voorzien in het voorjaar 2019.
In het Europees subsidieproject zijn 2 delen van de fietssnelweg niet opgenomen: het deel tussen Engelsenlaan en Leuzesesteenweg en het deel tussen Mgr.Beylstraat en Barreelstraat.
Voor het deel tussen Engelsenlaan en Leuzesesteenweg zal een dubbelrichtingsfietspad aangelegd worden aan de noordelijke zijde ism AWV. Het deel tussen Mgr.Beylstraat en Barreelstraat zal gekoppeld worden aan de heraanleg van de Rotterij ikv rioleringswerken. Voor deze beide delen is nog geen uitvoeringsdatum gekend maar dit zal vermoedelijk na 2021 zijn.
(Nele Defoer  - Diensthoofd Mobiliteit & Duurzaamheid - duurzaamheid@ronse.be tel 055 232 751)


De brug van Beaufaux wordt ondertunneld. Het is zo dat voor dit project Wallonië trekker is en wij niet de juiste timing kennen.
Binnenkort hebben wij hierover een overleg om de verschillende werken op elkaar af te stemmen.
(Dries Mieke - departement mobiliteit/provincie Oost-Vlaanderen - tel. 09 267 78 44)



avatar
joverwimp

Messages : 2213
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 74
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum