parkeren op het fietspad

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

parkeren op het fietspad

Message  joverwimp le Sam 24 Oct - 16:56

De realiteit van de drie kilometer 'fietssnelweg' die trots werd aangekondigd in het prestigieuze mobiliteitsplan voor Brussel: als fietser naar de rijweg uitwijken omdat het fietspad honderden meters lang is ingenomen door geparkeerde wagens, een dubbel geparkeerde wagen ontwijken en vreemd aangekeken worden door een chauffeur die vlak voor je neus op het fietspad parkeert. Brusselaar Kwinten Lambrecht maakte er dit opmerkelijk filmpje van. (http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151023_01935047)
"Elke keer als ik hier op de Keizerslaan passeer is het hetzelfde. Dit filmpje werd gemaakt in het weekend rond de middag, maar op een weekdag is het even erg. Sinds het nieuwe fietspad er ligt (vanaf begin juli bij de start van het circulatieplan, red.) heb ik het nog nooit anders geweten."

Kwinten is teleurgesteld in de stad Brussel. "Ze kondigen zo trots aan dat er 3.000 meter nieuw fietspad komt, maar dit noem ik geen fietspad. Wat streepjes schilderen op een drukke viervaksbaan, dat kan ik ook. Verderop gaat het fietspad dan nog over in een fietssuggestiestrook, dan voel je je als fietser nog minder beschermd."

Nadat hij het filmpje online gooide, werd Kwinten al snel gecontacteerd door het kabinet van een Brusselse politica, maar de reactie vond hij vooral teleurstellend. 'We denken erover na om het fietspad te verhogen, maar we zijn er nog niet uit, dus kan ik verder niks zeggen, was de boodschap. Waarom moet je hier nog over nadenken? Het kan toch niet duidelijker? Hier moet gewoon een verhoogd fietspad komen. De politici moeten gewoon de moed hebben om voor de fietser te kiezen."

De automobilisten aanspreken op hun gedrag levert weinig op. '"Af en toe zeg ik wel iets, maar dan worden ze alleen maar agressief. Fuck off is nog de beleefdste samenvatting. Controlerende politie of boetes achter de ruitenwissers heb ik hier nog nooit gezien, de politie laat het gewoon gebeuren."

Ook met de andere nieuwe fietspaden loopt het niet goed voglens Kwinten. "De Rue D'Anderlecht werd enkele richting gemaakt om plaats te maken voor een fietspad. "Maar 's avonds rijden daar voortdurend auto's tegen de toegestane rijrichting in, om over het fietspad door te steken naar de ring."

Toch blijft Kwinten geloven in fietsstad Brussel. "De fiets is gewoon het gemakkelijkste vervoermiddel in de stad. Helaas nog lang niet het veiligste. Maar vijf jaar geleden stond ik aan het rode licht alleen met de fiets. Nu zie je langs alle kanten fietsers van tussen de auto's komen. Voor twintigers is het een evidentie om te fietsen. Het is de toekomst, de Brusselaar moet zijn mentaliteit veranderen, en de politici moeten een beetje moed tonen en échte keuzes maken voor de fiets."

Op zijn site www.lambyk.com blogt Kwinten over mobiliteit in Brussel.

joverwimp

Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut