Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg - Fietsnelweg Ooost-west-As

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg - Fietsnelweg Ooost-west-As

Message  eeuwige reiziger le Sam 3 Nov - 10:53

Dû à la construction d'un nouveau pont et de l'élargissement du canal à cet endroit, le passage par le chemin de halage (des deux côtés) est impossible. Les travaux de construction sont terminés. Il ne reste qu'élargir le canal. Fin des travaux: 2013.

De nieuwe brug in Briegden wordt gebouwd in opdracht van NV De Scheepvaart.

De werken verlopen in 3 grote fases.
Bouw van de nieuwe brug (2011 – 2012)
Bouw nieuwe oevers (2012 – 2013)
Verbreden van het kanaal (2013)

http://www.lanaken.be/Leven/Brug_Briegden/Project_Brug_Briegden

En plus, il est interdit formellement de passer en vélo par les routes de déviation prévues pour le trafic motorisé.


eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg - Fietsnelweg Ooost-west-As

Message  velo-ravel.net le Jeu 14 Nov - 14:38

eeuwige reiziger a écrit:

ALBERTKANAAL: Moet een fietssnelweg van zowat 50 km worden dwars door de provincie. Alle knelpunten werden in kaart gebracht en de mogelijke oplossingen opgelijst. "De meeste knelpunten zijn met vrij eenvoudige middelen op te lossen, bijvoorbeeld door borden aan te brengen of kleine doorsteken te realiseren", zegt Peuskens. Andere knelpunten zijn moeilijker weg te werken. Zo moeten fietsers in Beringen een omweg maken omdat bedrijven het jaagpad hebben ingenomen. De mogelijke oplossingen worden nog afgewogen.


http://www.hildecrevits.be/nl/twee-nieuwe-fietssnelwegen

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Verhoging bruggen

Message  eeuwige reiziger le Jeu 19 Déc - 10:05

Nog 19 bruggen verhoogd over Albertkanaal Limburg

BRUSSEL - De Vlaamse regering heeft vrijdag zes grote infrastructuurprojecten geselecteerd die het absoluut wil realiseren. Die zijn samen goed voor een investering van 750 miljoen euro. In Limburg worden acht bruggen via publiek-private samenwerking (pps) verhoogd en zeven via de reguliere middelen.

De Vlaamse regering heeft vrijdag aan Via-Invest de opdracht gegeven om de realisatie van zes grote infrastructuurprojecten voor te bereiden. Via-invest is het vehikel waarmee de Vlaamse overheid via pps-constructies missing links wil wegwerken. Naast twee doortochten in Brugge, de N8 in Ieper, de ring rond Gent, en de Brusselse ring/Zaventem springt vooral de verhoging van 15 bruggen over het Albertkanaal in het oog - goed voor 108 miljoen euro. 18 andere bruggen worden met 126 miljoen euro reguliere middelen verhoogd. De verhogingen zijn nodig om grotere containerschepen te kunnen toelaten op het kanaal. Nu kunnen er schepen met drie lagen containers onder de bruggen varen. Tegen 2020 moeten alle bruggen voldoende hoog zijn (minstens 9,10 meter) om schepen met vier lagen containers door te laten. Daarnaast wordt het kanaal aan die bruggen verbreed.

Over het Albertkanaal tussen Antwerpen en Kanne-Riemst liggen 63 bruggen: 30 op Antwerps en 33 op Limburgs grondgebied. Daarvan worden er respectievelijk zeven en acht via pps verhoogd. Hoe ver staat het met de 33 bruggen over het Albertkanaal in Limburg? 13 bruggen zijn al verhoogd: Ham-Genebos, Oostham, kolenhaven Beringen, Sluis Hasselt, Sluis Diepenbeek, Sluis Genk, Genk-Sledderlo, Gellok-Kompveld, spoorwegbrug Gellik, Briegden, Veldwezelt, Vroenhoven en Kanne. 8 bruggen worden via pps-constructie verhoogd: Kwaadmechelen-Zwartenhoek, Paal-Tervant, Beringen, Lummen, Stokrooi, Kuringen, Zutendaal en Eigenbilzen. 11 bruggen worden met reguliere middelen verhoogd: Darse-Tessenderlo, Tessenderlo, Kolenhaven Lummen, Lummen, Zolder aan E314, Zolder, spoorbrug Kuringen, Hasselt, spoorwegbrug Genk, Genk, en kolenhaven Genk. 1 brug is geprogrammeerd/in uitvoering: Sluis van Ham.

Het Belang van Limburg
19 oktober 2013

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

"Boonbunker" Briegden

Message  eeuwige reiziger le Jeu 9 Jan - 13:59

Door de verbreding van het Albertkanaal werd de kanaalbunker onderaan de brug in Briegden gesloopt. Naast een militair belang heeft deze bunker ook een grote culturele waarde, aangezien het hier is dat de bekende schrijver, dichter, schilder en kunstenaar Louis Paul Boon de mobilisatie- en meidagen van 1940 heeft meegemaakt. Hij beschreef deze gebeurtenis in het bekende boek “Mijn kleine oorlog”.


Kanaalbunker BH2 Briegden gesloopt.

Sinds enkele jaren is NV De Scheepvaart bezig met grote verbredingwerken aan het Albertkanaal.  Te Briegden is recentelijk de brug opnieuw afgebroken en vervangen door een groter exemplaar.  Door de verbredingwerken aan het kanaal kwam  de bunker langs de zuidzijde van het kanaal in de verbredingzone van het kanaal te liggen waardoor hij diende te verdwijnen binnen het huidige concept van het project.

Ook de steun via de facebookpagina  Bunker Briegden van de beschermingsactie Bunker Briegden en de inzet van de initiatiefnemers kon niet meer baten om de sloop van de bunker te vermijden.

(...)

http://www.simonstevin.org/kanaalbunker_briegden.html


http://www.vriendenkringogl.be/content/bunker-briegden
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=44&t=2778
http://www.bunkergordel.be/15-13%20-%20Dreigende%20sloop%20bunker%20Briegden.html


De afbraak in beeld:
http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/extern-louis-paul-boon-bunker-bh2-in-briegden-gesloopt-door-zware-pneumatische-breekhamer.aspx




http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=44&t=1462#p27191


De burgemeester van Lanaken, Marino Keulen, kondigde vorig jaar aan dat aan de nieuwe kanaaloever een gedenkplaat komt.

Bunker Briegden
19 januari 2013

Het is NV De Scheepvaart die de verantwoordelijkheid in deze draagt. Niet enkel voor de bouw van een nieuwe brug in Briegden maar OOK voor de afbraak van de bunker daar.

Door het schepencollege van Lanaken is altijd open en eerlijk gecommuniceerd. Wij kiezen voor de conservering van de bunker in Neerharen aan de Zuid-Willemsvaart. Niet voor die in Briegden. De conservering daarvan zou de gemeente - netto - tussen 40.000 euro en 50.000 euro kosten. Als de gemeente tenminste de begroote afbraakkosten van de bunker in Briegden zou ontvangen van NV De Scheepvaart. Want anders komt nog 80.000 tot 100.000 euro - bovenop - de eerder vermeldde 40.000 tot 50.000 euro. Dat is niet meer redelijk!

Zelf ben ik gefascineerd door de geschiedenis van Wereldoorlog II. Wat België betreft heeft die oorlog zich hoofdzakelijk afgespeeld op het grondgebied van de gemeenten Lanaken en Riemst. Fall Gelb, het Duitse krijgsplan was immers gericht op de verovering van de bruggen van Kanne, Vroenhoven en Veldwezelt om zo bezit te nemen van ons land.

We gaan in Briegden, op de plaats van de bunker, een gedenkplaat plaatsen. Met daarop een uitreksel uit Louis Paul Boon's eerste meesterwerk "mijn kleine oorlog" dat o.a zijn mobilisatietijd in Veldwezelt, Kompvelt en Briegden beschrijft. En de eerste oorlogsuren op 10 mei 1940.

http://marino-keulen.blogspot.be/2013/01/bunker-briegden.html


Zicht op de bunker vanop de oude brug:


Grotere kaart weergeven

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

renouvellement [Stokrooie - Viversel]

Message  eeuwige reiziger le Lun 19 Mai - 12:40

Jaagpad tussen Stokrooie en Viversel krijgt nieuw wegdek

HEUSDEN-ZOLDER Het jaagpad tussen Stokrooie (Hasselt) en Viversel (Heusden-Zolder) wordt momenteel vernieuwd. Het gaat om de kanaaloever aan de kant van het autocircuit van Zolder. Wielertoeristen die sakkeren over de losse steentjes moeten dus nog even geduld hebben, klinkt het bij nv De Scheepvaart.

"Het is niet te doen", vloekt wielertoerist Stefaan Vanderheyden uit Tessenderlo. Samen met zijn fietsmakker Filip verlaat hij het jaagpad via het straatje Galgeneinde. "Ik rij hier wekelijks langs. Het was hier prachtig om te fietsen. Maar nu ligt het vol losse steentjes die opspatten en aan je bandjes blijven plakken. Onbegrijpelijk."TijdelijkNv De Scheepvaart, dat de jaagpaden onderhoudt, weet wat er aan de hand is. "We hebben de barsten in het wegdek hersteld en de putten gevuld", zegt woordvoerster Paula Palmans. "Deze toestand is slechts tijdelijk. Er moeten nog twee lagen over en dan zal het weer een mooi, glad wegdek zijn. Nog een beetje geduld dus. "Als het weer meezit, zouden de werken over een tweetal weken afgerond moeten zijn.

Het Belang van Limburg  
17 mei 2014

http://www.stokrooie.be/sub/168-fietspad-vernieuwd/

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Museum [Vroenhoven]

Message  eeuwige reiziger le Sam 13 Déc - 0:14

Nieuw museum vertelt verhaal van het kanaal
3 december 2014

Op 10 januari opent in Vroenhoven bij Riemst het nieuwe museum De Brug. Dat museum vertelt twee grote verhalen, over de scheepvaart langs het Albertkanaal en over de Tweede Wereldoorlog. Het maakt deel uit van een groter belevingscentrum.

Het gebied rond Riemst is een belangrijke historische plaats, niet alleen voor Limburg, maar voor heel België. Het is daar dat de Tweede Wereldoorlog officieel voor ons begon, met de inval van de Duitsers in het fort van Eben Emael. Doorheen dit gebied stroomt ook het Albertkanaal gelegen, die een groot economisch belang heeft voor België. Deze twee verhalen worden samen verteld in het nieuwe museum De Brug in Vroenhoven, Riemst.

Twee verhalen
Het museum zal bestaan uit twee luiken. Eerst is er het verhaal over de binnenvaart in onze regio. Daarnaast wordt het verhaal verteld over het belang van het Albertkanaal tijdens Wereldoorlog II. ‘Het museum bevindt zich op een speciale plaats. Hier in Vroenhoven is effectief de Tweede Wereldoorlog begonnen voor de regio Zuid-Oost Limburg en zelfs voor heel ons land’, vertelt Ilona Beerts, medewerkster van de dienst toerisme in Riemst.

Belevingscentrum
Het museum maakt deel uit van het nieuwe belevingscentrum De Brug in Vroenhoven. De naam heeft het centrum te danken aan de moderne stalen brug waar het rond gelegen is. Die brug was meteen de aanleiding voor de bouw van het museum.

‘De oude geklasseerde brug die er vroeger stond, was te laag voor de nieuwe schepen. Het monument moest dus verdwijnen. Om toch de mensen te herinneren aan het verhaal van de originele brug en van de Tweede Wereldoorlog, is er besloten om dit museum op te richten’, vertelt Sonja Vos, diensthoofd toerisme van Riemst. Ook de aanliggende bunker kwam in gevaar bij het vervangen van de brug. De bunker werd uiteindelijk een weinig verplaatst en is nu te bewonderen als historisch monument.

Nv De Scheepvaart vond dit een goed idee. ‘De doorvaarbreedte hier in Vroenhoven bedroeg slechts 27 meter, veel te smal voor moderne schepen. Het kanaal moest dus verbreed worden, wat met de oude brug niet haalbaar was. Daarom werd met de afdeling Monumenten en Landschappen van de Vlaamse Overheid overeengekomen dat er van afbraak van de oude brug alleen sprake kon zijn als de nieuwe een betekenisvolle meerwaarde zou hebben. Zo is er met beide kanten van het verhaal rekening gehouden en blijft die plaats in Vroenhoven bijzonder.’

Om de beleving compleet te maken, zijn er buiten het museum nog andere dingen te doen. Zo werd er een amfitheater gebouwd en kwm er het horecagedeelte Onder de Brug. ‘Er is een brasserie met beperkte kaart die open is tijdens de museumuren. Verder kunnen toeristen er een kijkje nemen in de nog originele bunker’, zegt Ilona Beerts.

Interactief
Die totale beleving zal ook in het museum doorgetrokken worden. Het wordt namelijk een interactief verhaal. ‘Door bezoekers tussen schermen door te leiden, bootsen we bijvoorbeeld een echt bombardement na. Verder zijn er getuigenissen van mensen die je terug meenemen in de tijd.’ Je kan er ook de namen en gebedsprentjes van de 1.740 slachtoffers vinden.

Met de interactiviteit wil het museum een zo groot mogelijk doelpubliek aanspreken. ‘We richten ons op het grote publiek, in het bijzonder de scholen. Ook mensen die naar het amfitheater of naar De Bunker komen, zullen geprikkeld worden om het museum te komen bezoeken’, zegt Sonja Vos. Verder worden er dagtrips woden georganiseerd in samenwerking met het museum Vroenhoven en het fort van Eben-Emael.

Het museum zal op 8 januari officieel geopend worden, maar kan nu al op veel belangstelling rekenen. ‘Sinds de aanvang van de bouw zijn mensen toch enorm nieuwsgierig en is er veel vraag om te komen kijken.’  Vanaf 10 januari kan het grote publiek er terecht.

http://www.relaaz.be/verhaal-brug-van-vroenhoven-verteld-in-nieuw-museum/




http://architype.org/project/vroenhoven-bridge/

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg

Message  velo-ravel.net le Mer 17 Juin - 20:10

Het laatste nieuws







Het belang van limburg




velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Twee fietssnelwegen tegen 2017

Message  Admin le Ven 11 Mar - 12:12

Het Belang van Limburg, 11/03/2016 bladzijde 21

Er komt schot in de aanleg van twee fietssnelwegen, of fiets-o-strades door Limburg. De provincie geeft studiebureaus opdracht om concrete ontwerpen te maken van de werken die nodig zijn. Er komt alvast meteen een verbinding van Ham naar Riemst, grotendeels langs het Albertkanaal, en van Hamont-Achel naar Hasselt. Daarna volgt de verdere verbinding van Hasselt naar Gingelom. “De basisinfrastructuur is er eigenlijk overal”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Het enige wat wij doen, is de punten beveiligen waar de fietssnelwegen het autoverkeer kruisen.” De nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal in Hasselt wordt het knooppunt van beide fietssnelwegen.




“Alle fietsers in Limburg hebben hier voordeel bij”, zegt gedeputeerde Peuskens. “Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer, die zo veel mogelijk afgescheiden zijn van het autoverkeer om de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen. De fietssnelwegen zijn in de eerste plaats bedoeld voor woon-werkverplaatsingen, maar bieden ook voor recreatief gebruik heel wat voordelen. Verschillende onderdelen van de Limburgse fietssnelwegen maken trouwens al deel uit van ons toeristisch fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen zijn immers niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over langere afstand te kunnen fietsen met onderweg zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. De vraag naar dit soort vlotte fietsverbindingen wordt alsmaar groter.”
“Het Limburgse fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een Noord-Zuid-as van Hamont- Achel naar Gingelom en een Oost-West-as van Ham naar Riemst. De Oost-West-as loopt grotendeels via de jaagpaden langs het Albertkanaal. De Noord-Zuid-as gaat ten noorden van Hasselt over de oude spoorwegbedding van de Lijn 18.”
In overleg met Wegen en verkeer, De Scheepvaart, NMBS, De Lijn, BTTB, enzomeer liet het provinciebestuur in 2013 een vooronderzoek uitvoeren voor de Albertkanaalroute. In 2014 werd door het studiebureau Arcadis een algemeen wensbeeld van fietssnelwegen uitgetekend met gedetailleerde uitwerking voor de as van HamontAchel tot Gingelom. Op basis van het wensbeeld is een infoen overlegronde georganiseerd bij alle Limburgse gemeenten en is een verder plan van aanpak opgesteld. Daarin engageert het provinciebestuur zich om 100 procent van de aanleg van een fietssnelweg te financieren. De provincie wil beide tracés in uitvoering hebben in het voorjaar 2017.

Fietssluis
De gevaarlijke oversteek over de Grote Baan (N74) in HouthalenHelchteren wordt in een apart dossier gerealiseerd. “We willen een fietssluis aanleggen op de middenberm van de N74. We voorzien hier een aparte projectsubsidie voor. De fietssluis moet er dit jaar nog komen. Op die manier wordt in een klap het gevaarlijkste kruispunt op het tracé van de fietssnelweg tussen Noord-Limburg en Hasselt weggewerkt.”
Ook voor de fietsbrug die aan de ijzeren spoorbrug (foto) in Kuringen komt te hangen, is er een principieel akkoord. Als Infrabel de brug over het Albertkanaal verhoogt, komt de fietsbrug er in één beweging bij. “Dit is budgettair een hele opsteker, een aparte fietsbrug kost immers ongeveer het tienvoud. De kosten voor de aanleg van de fietsbrug worden gedeeld door de provincie, de stad Hasselt en Vlaanderen. Momenteel ligt een eerste raming op 250.000 euro. Streefdatum voor de uitvoering van dit project is 2020, omdat deze fietsbrug gekoppeld is aan het project van de verhoging van de spoorbrug zelf.” De nieuwe fietsbrug zal aan de westzijde aansluiten op de fietsverbinding langs de Demer, die leidt vanaf de abdijsite van Herkenrode, over Stokrooie tot aan de Singel in Hasselt ter hoogte van de kantoren van Het Belang van Limburg.
Over het traject naar Zuid-Limburg wordt nog onderhandeld met de gemeenten Alken, SintTruiden en Gingelom. Maar een exact traject voor de fietssnelweg

Admin
Rang monochrome + gras

Messages : 393
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Belgique, Mons, Ghlin

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Geplande brugverhogingen [Eigenbilzen & Zutendaal]

Message  eeuwige reiziger le Mer 18 Mai - 7:36

Kanaalbruggen Bilzen en Zutendaal in 2017 omhoog
Het Belang van Limburg,
Do. 12 Mei 2016, Pagina 24

In 2017-2019 staat de verhoging van de kanaalbruggen van Eigenbilzen en Zutendaal op het programma. Dat is nog een tijdje, maar toch heeft de gemeenteraad van Bilzen zich nu al gebogen over de omleidingen tijdens de werken.

Zoals bekend moet nv De Scheepvaart tegen 2020 bijna alle bruggen over het Albertkanaal verhogen om binnenschepen met vier lagen containers te kunnen laten passeren. In totaal moeten nog 34 bruggen aangepakt worden. In het programma 2017-2019 loopt nu een aanbesteding voor zeven nieuwe bruggen in Zutendaal, Eigenbilzen, Stokrooie, Ham-Zwartenhoek, Herentals-Lier, Geel-Stelen en Eindhout. “Het wordt een publiek-private samenwerking waarvan de precieze timing medio 2017 wordt vastgelegd”, zegt Paula Palmans (De Scheepvaart). “Ten vroegste eind 2017 kunnen de eerste werken starten.”

Jaagpad

In Bilzen en Zutendaal zullen de werken telkens 9 maanden duren. Volgens Bilzens schepen van Mobiliteit Walter Bollen komen de nieuwe metalen boogbruggen op dezelfde plaats als de huidige bruggen. “De bruggen overspannen het kanaal en de oeverstroken, waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor de jaagpaden.”

Naast de bouw van de nieuwe kanaalbrug in Eigenbilzen wordt hier ook de Hoefaertweg heraangelegd. “Er komen vrijliggende eenrichtingsfietspaden”, aldus nog schepen Bollen. Tijdens de werken worden omleidingen voorzien via Munsterbilzen, Mopertingen, Briegden of de Kompveldstraat.

In Zutendaal wordt naast de bouw van de brug ook de Bilzerweg gedeeltelijk heraangelegd met vrijliggende fietspaden. Aan de zijde van Munsterbilzen worden de fietspaden langs de Bilzerweg verbonden met het jaagpad met een dubbelrichtingsfietspad. Aan de zijde van Zutendaal kunnen de fietsers gebruikmaken van de Dijkstraat, met een veilige fietsoversteek aan de bestaande brede middenberm. Tijdens de werken aan de brug in Zutendaal wordt het verkeer omgeleid via Oosterring, Henry Fordlaan en Taunusweg.

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Brug Paalsesteenweg & Tervant [Beringen]

Message  eeuwige reiziger le Dim 22 Mai - 11:40

Plannen nieuwe kanaalbrug liggen op tafel
Woensdag 30 maart 2016

Het ontwerp van de nieuwe kanaalbrug in Beringen is momenteel in opmaak. Net als alle andere bruggen over het Albertkanaal, moet ook de brug in Beringen meer dan 2 meter verhoogd worden om de doorvaart van schepen met hoger gestapelde containers mogelijk te maken.

"Na de verschillende mogelijkheden te hebben onderzocht, is het studiebureau met een voorstel gekomen waarbij de nieuwe brug schuin over het kanaal zou komen te liggen. Deze nieuwe kanaalbrug wordt in dat voorstel gevolgd door een tweede fiets-en voetgangersbrug die over de Kasteletsingel gaat en daar via een bocht naar rechts op de Kasteletsingel zou aansluiten", legt schepen van verkeer Jean Vanhees uit.
Momenteel bestaat er een consensus tussen alle partijen (scheepvaart, AWV, Stad,...) om dit tracé verder uit te werken.

"We evolueren dus in die richting, maar er is nog niets definitief beslist", zegt Vanhees nog. De Kasteletsingel zal tegelijkertijd heringericht worden. Ook de brug in Tervant moet verhoogd worden. In principe wordt die eerst aangepakt. Het kostenplaatje zal de 2 miljoen euro overschrijden. Beiden bruggen zouden moeten verhoogd zijn tegen 2020.

http://www.internetgazet.be/beringen/plannen-nieuwe-kanaalbrug-liggen-op-tafel.aspx
http://www.tvl.be/nieuws/beringen-krijgt-spectaculaire-brug-over-albertkanaal-26855


Plannen nieuwe brug Tervant bekend
Zondag 15 mei 2016



NV De Scheepvaart heeft de plannen voor de nieuwe brug in Tervant bekend gemaakt via haar website. De nieuwe metalen boogbrug wordt op dezelfde plaats als de huidige brug gebouwd. Deze brug wordt gebouwd volgens het principe van de ‘generieke bruggen’ die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd.

De brug heeft een totale overspanning van 123 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor jaagpaden (en de Scheepvaartstraat).
De aansluiting van de Scheepvaartstraat ter hoogte van de brug (richting Tervant) zal worden afgesloten. Er wordt vanaf de Scheepvaartstraat een nieuwe weg (dubbelrichting) aangelegd onder de brug met een aansluiting op de Beverlosesteenweg ter hoogte van de parking van het kerkhof.

Bij de heraanleg van de Beverlosesteenweg blijft het huidige 2x1 rijstrokenprofiel behouden. Naast de rijweg komen er vrijliggende eenrichtingsfietspaden. Op de rechteroever (zijde Beringen / Beverlo) wordt het fietspad langs de oostzijde van de Beverlosesteenweg verbonden met het jaagpad door middel van een dubbelrichtingsfietspad over het oostelijk talud van de weg. Het fietspad langs de westzijde van de Beverlosesteenweg wordt verbonden met het jaagpad via de Schipperstraat. Op de linkeroever (zijde Paal) wordt er geen afzonderlijke fietsverbinding tussen de fietspaden langs de Beverlosesteenweg en het jaagpad voorzien. De fietsers kunnen hier gebruik maken van de Scheepvaartstraat.
Hoe zit het met de planning of fasering van de werken?

De planning en fasering worden op een later tijdstip toegelicht. De eigenlijke start van de werken wordt immers ten vroegste in 2018 voorzien. Het staat echter vast dat de Beverlosesteenweg bij de bouw van de brug meerdere maanden onderbroken zal zijn. Voor het lokaal verkeer wordt er een omleiding via de Industrieweg => N29 – Paalsesteenweg => N72 – Kasteletsingel => Nijverheidstraat => Kruisbaan ingesteld. Het bovenlokale verkeer dat aankomt op complex 25 wordt doorverwezen naar complex 25A, vervolgens via de N73, richting Zeventig Zillenweg en Zuidstraat naar de N72 in Beverlo. Van zodra de effectieve startdatum gekend is, volgt er een meer gerichte communicatie met betrekking tot de timing, fasering, omleidingen en alternatieve verbinding over het Albertkanaal.

http://www.internetgazet.be/beringen/plannen-nieuwe-brug-tervant-bekend.aspx

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Kaaistraat [Beringen]

Message  eeuwige reiziger le Jeu 17 Nov - 12:00

Jaagpad afgesloten ter hoogte van Euro Shoe
14/11/2016

BERINGEN - Vanaf maandag 14 november zullen er werken plaatsvinden aan de containerterminal van EURO SHOE GROUP op Beringen-Zuid.

Omwille van veiligheidsredenen zal het jaagpad permanent afgesloten blijven voor fietsers en dit tot het einde van het jaar. Dit betekent dat fietsers niet alleen gedurende weekdagen hier niet meer kunnen passeren maar dat ook in de weekends het jaagpad afgesloten blijft. Er is een omleiding voorzien over het bedrijventerrein

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blrva_02570594

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg - Fietsnelweg Ooost-west-As

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 19:01


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum