Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg - Fietsnelweg Ooost-west-As

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg - Fietsnelweg Ooost-west-As

Message  eeuwige reiziger le Sam 3 Nov 2012 - 10:53

Dû à la construction d'un nouveau pont et de l'élargissement du canal à cet endroit, le passage par le chemin de halage (des deux côtés) est impossible. Les travaux de construction sont terminés. Il ne reste qu'élargir le canal. Fin des travaux: 2013.

De nieuwe brug in Briegden wordt gebouwd in opdracht van NV De Scheepvaart.

De werken verlopen in 3 grote fases.
Bouw van de nieuwe brug (2011 – 2012)
Bouw nieuwe oevers (2012 – 2013)
Verbreden van het kanaal (2013)

http://www.lanaken.be/Leven/Brug_Briegden/Project_Brug_Briegden

En plus, il est interdit formellement de passer en vélo par les routes de déviation prévues pour le trafic motorisé.


eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg - Fietsnelweg Ooost-west-As

Message  velo-ravel.net le Jeu 14 Nov 2013 - 14:38

eeuwige reiziger a écrit:

ALBERTKANAAL: Moet een fietssnelweg van zowat 50 km worden dwars door de provincie. Alle knelpunten werden in kaart gebracht en de mogelijke oplossingen opgelijst. "De meeste knelpunten zijn met vrij eenvoudige middelen op te lossen, bijvoorbeeld door borden aan te brengen of kleine doorsteken te realiseren", zegt Peuskens. Andere knelpunten zijn moeilijker weg te werken. Zo moeten fietsers in Beringen een omweg maken omdat bedrijven het jaagpad hebben ingenomen. De mogelijke oplossingen worden nog afgewogen.


http://www.hildecrevits.be/nl/twee-nieuwe-fietssnelwegen
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5609
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Verhoging bruggen

Message  eeuwige reiziger le Jeu 19 Déc 2013 - 10:05

Nog 19 bruggen verhoogd over Albertkanaal Limburg

BRUSSEL - De Vlaamse regering heeft vrijdag zes grote infrastructuurprojecten geselecteerd die het absoluut wil realiseren. Die zijn samen goed voor een investering van 750 miljoen euro. In Limburg worden acht bruggen via publiek-private samenwerking (pps) verhoogd en zeven via de reguliere middelen.

De Vlaamse regering heeft vrijdag aan Via-Invest de opdracht gegeven om de realisatie van zes grote infrastructuurprojecten voor te bereiden. Via-invest is het vehikel waarmee de Vlaamse overheid via pps-constructies missing links wil wegwerken. Naast twee doortochten in Brugge, de N8 in Ieper, de ring rond Gent, en de Brusselse ring/Zaventem springt vooral de verhoging van 15 bruggen over het Albertkanaal in het oog - goed voor 108 miljoen euro. 18 andere bruggen worden met 126 miljoen euro reguliere middelen verhoogd. De verhogingen zijn nodig om grotere containerschepen te kunnen toelaten op het kanaal. Nu kunnen er schepen met drie lagen containers onder de bruggen varen. Tegen 2020 moeten alle bruggen voldoende hoog zijn (minstens 9,10 meter) om schepen met vier lagen containers door te laten. Daarnaast wordt het kanaal aan die bruggen verbreed.

Over het Albertkanaal tussen Antwerpen en Kanne-Riemst liggen 63 bruggen: 30 op Antwerps en 33 op Limburgs grondgebied. Daarvan worden er respectievelijk zeven en acht via pps verhoogd. Hoe ver staat het met de 33 bruggen over het Albertkanaal in Limburg? 13 bruggen zijn al verhoogd: Ham-Genebos, Oostham, kolenhaven Beringen, Sluis Hasselt, Sluis Diepenbeek, Sluis Genk, Genk-Sledderlo, Gellok-Kompveld, spoorwegbrug Gellik, Briegden, Veldwezelt, Vroenhoven en Kanne. 8 bruggen worden via pps-constructie verhoogd: Kwaadmechelen-Zwartenhoek, Paal-Tervant, Beringen, Lummen, Stokrooi, Kuringen, Zutendaal en Eigenbilzen. 11 bruggen worden met reguliere middelen verhoogd: Darse-Tessenderlo, Tessenderlo, Kolenhaven Lummen, Lummen, Zolder aan E314, Zolder, spoorbrug Kuringen, Hasselt, spoorwegbrug Genk, Genk, en kolenhaven Genk. 1 brug is geprogrammeerd/in uitvoering: Sluis van Ham.

Het Belang van Limburg
19 oktober 2013

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

"Boonbunker" Briegden

Message  eeuwige reiziger le Jeu 9 Jan 2014 - 13:59

Door de verbreding van het Albertkanaal werd de kanaalbunker onderaan de brug in Briegden gesloopt. Naast een militair belang heeft deze bunker ook een grote culturele waarde, aangezien het hier is dat de bekende schrijver, dichter, schilder en kunstenaar Louis Paul Boon de mobilisatie- en meidagen van 1940 heeft meegemaakt. Hij beschreef deze gebeurtenis in het bekende boek “Mijn kleine oorlog”.


Kanaalbunker BH2 Briegden gesloopt.

Sinds enkele jaren is NV De Scheepvaart bezig met grote verbredingwerken aan het Albertkanaal.  Te Briegden is recentelijk de brug opnieuw afgebroken en vervangen door een groter exemplaar.  Door de verbredingwerken aan het kanaal kwam  de bunker langs de zuidzijde van het kanaal in de verbredingzone van het kanaal te liggen waardoor hij diende te verdwijnen binnen het huidige concept van het project.

Ook de steun via de facebookpagina  Bunker Briegden van de beschermingsactie Bunker Briegden en de inzet van de initiatiefnemers kon niet meer baten om de sloop van de bunker te vermijden.

(...)

http://www.simonstevin.org/kanaalbunker_briegden.html


http://www.vriendenkringogl.be/content/bunker-briegden
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=44&t=2778
http://www.bunkergordel.be/15-13%20-%20Dreigende%20sloop%20bunker%20Briegden.html


De afbraak in beeld:
http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/extern-louis-paul-boon-bunker-bh2-in-briegden-gesloopt-door-zware-pneumatische-breekhamer.aspx




http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=44&t=1462#p27191


De burgemeester van Lanaken, Marino Keulen, kondigde vorig jaar aan dat aan de nieuwe kanaaloever een gedenkplaat komt.

Bunker Briegden
19 januari 2013

Het is NV De Scheepvaart die de verantwoordelijkheid in deze draagt. Niet enkel voor de bouw van een nieuwe brug in Briegden maar OOK voor de afbraak van de bunker daar.

Door het schepencollege van Lanaken is altijd open en eerlijk gecommuniceerd. Wij kiezen voor de conservering van de bunker in Neerharen aan de Zuid-Willemsvaart. Niet voor die in Briegden. De conservering daarvan zou de gemeente - netto - tussen 40.000 euro en 50.000 euro kosten. Als de gemeente tenminste de begroote afbraakkosten van de bunker in Briegden zou ontvangen van NV De Scheepvaart. Want anders komt nog 80.000 tot 100.000 euro - bovenop - de eerder vermeldde 40.000 tot 50.000 euro. Dat is niet meer redelijk!

Zelf ben ik gefascineerd door de geschiedenis van Wereldoorlog II. Wat België betreft heeft die oorlog zich hoofdzakelijk afgespeeld op het grondgebied van de gemeenten Lanaken en Riemst. Fall Gelb, het Duitse krijgsplan was immers gericht op de verovering van de bruggen van Kanne, Vroenhoven en Veldwezelt om zo bezit te nemen van ons land.

We gaan in Briegden, op de plaats van de bunker, een gedenkplaat plaatsen. Met daarop een uitreksel uit Louis Paul Boon's eerste meesterwerk "mijn kleine oorlog" dat o.a zijn mobilisatietijd in Veldwezelt, Kompvelt en Briegden beschrijft. En de eerste oorlogsuren op 10 mei 1940.

http://marino-keulen.blogspot.be/2013/01/bunker-briegden.html


Zicht op de bunker vanop de oude brug:


Grotere kaart weergeven

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

renouvellement [Stokrooie - Viversel]

Message  eeuwige reiziger le Lun 19 Mai 2014 - 12:40

Jaagpad tussen Stokrooie en Viversel krijgt nieuw wegdek

HEUSDEN-ZOLDER Het jaagpad tussen Stokrooie (Hasselt) en Viversel (Heusden-Zolder) wordt momenteel vernieuwd. Het gaat om de kanaaloever aan de kant van het autocircuit van Zolder. Wielertoeristen die sakkeren over de losse steentjes moeten dus nog even geduld hebben, klinkt het bij nv De Scheepvaart.

"Het is niet te doen", vloekt wielertoerist Stefaan Vanderheyden uit Tessenderlo. Samen met zijn fietsmakker Filip verlaat hij het jaagpad via het straatje Galgeneinde. "Ik rij hier wekelijks langs. Het was hier prachtig om te fietsen. Maar nu ligt het vol losse steentjes die opspatten en aan je bandjes blijven plakken. Onbegrijpelijk."TijdelijkNv De Scheepvaart, dat de jaagpaden onderhoudt, weet wat er aan de hand is. "We hebben de barsten in het wegdek hersteld en de putten gevuld", zegt woordvoerster Paula Palmans. "Deze toestand is slechts tijdelijk. Er moeten nog twee lagen over en dan zal het weer een mooi, glad wegdek zijn. Nog een beetje geduld dus. "Als het weer meezit, zouden de werken over een tweetal weken afgerond moeten zijn.

Het Belang van Limburg  
17 mei 2014

http://www.stokrooie.be/sub/168-fietspad-vernieuwd/

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Museum [Vroenhoven]

Message  eeuwige reiziger le Sam 13 Déc 2014 - 0:14

Nieuw museum vertelt verhaal van het kanaal
3 december 2014

Op 10 januari opent in Vroenhoven bij Riemst het nieuwe museum De Brug. Dat museum vertelt twee grote verhalen, over de scheepvaart langs het Albertkanaal en over de Tweede Wereldoorlog. Het maakt deel uit van een groter belevingscentrum.

Het gebied rond Riemst is een belangrijke historische plaats, niet alleen voor Limburg, maar voor heel België. Het is daar dat de Tweede Wereldoorlog officieel voor ons begon, met de inval van de Duitsers in het fort van Eben Emael. Doorheen dit gebied stroomt ook het Albertkanaal gelegen, die een groot economisch belang heeft voor België. Deze twee verhalen worden samen verteld in het nieuwe museum De Brug in Vroenhoven, Riemst.

Twee verhalen
Het museum zal bestaan uit twee luiken. Eerst is er het verhaal over de binnenvaart in onze regio. Daarnaast wordt het verhaal verteld over het belang van het Albertkanaal tijdens Wereldoorlog II. ‘Het museum bevindt zich op een speciale plaats. Hier in Vroenhoven is effectief de Tweede Wereldoorlog begonnen voor de regio Zuid-Oost Limburg en zelfs voor heel ons land’, vertelt Ilona Beerts, medewerkster van de dienst toerisme in Riemst.

Belevingscentrum
Het museum maakt deel uit van het nieuwe belevingscentrum De Brug in Vroenhoven. De naam heeft het centrum te danken aan de moderne stalen brug waar het rond gelegen is. Die brug was meteen de aanleiding voor de bouw van het museum.

‘De oude geklasseerde brug die er vroeger stond, was te laag voor de nieuwe schepen. Het monument moest dus verdwijnen. Om toch de mensen te herinneren aan het verhaal van de originele brug en van de Tweede Wereldoorlog, is er besloten om dit museum op te richten’, vertelt Sonja Vos, diensthoofd toerisme van Riemst. Ook de aanliggende bunker kwam in gevaar bij het vervangen van de brug. De bunker werd uiteindelijk een weinig verplaatst en is nu te bewonderen als historisch monument.

Nv De Scheepvaart vond dit een goed idee. ‘De doorvaarbreedte hier in Vroenhoven bedroeg slechts 27 meter, veel te smal voor moderne schepen. Het kanaal moest dus verbreed worden, wat met de oude brug niet haalbaar was. Daarom werd met de afdeling Monumenten en Landschappen van de Vlaamse Overheid overeengekomen dat er van afbraak van de oude brug alleen sprake kon zijn als de nieuwe een betekenisvolle meerwaarde zou hebben. Zo is er met beide kanten van het verhaal rekening gehouden en blijft die plaats in Vroenhoven bijzonder.’

Om de beleving compleet te maken, zijn er buiten het museum nog andere dingen te doen. Zo werd er een amfitheater gebouwd en kwm er het horecagedeelte Onder de Brug. ‘Er is een brasserie met beperkte kaart die open is tijdens de museumuren. Verder kunnen toeristen er een kijkje nemen in de nog originele bunker’, zegt Ilona Beerts.

Interactief
Die totale beleving zal ook in het museum doorgetrokken worden. Het wordt namelijk een interactief verhaal. ‘Door bezoekers tussen schermen door te leiden, bootsen we bijvoorbeeld een echt bombardement na. Verder zijn er getuigenissen van mensen die je terug meenemen in de tijd.’ Je kan er ook de namen en gebedsprentjes van de 1.740 slachtoffers vinden.

Met de interactiviteit wil het museum een zo groot mogelijk doelpubliek aanspreken. ‘We richten ons op het grote publiek, in het bijzonder de scholen. Ook mensen die naar het amfitheater of naar De Bunker komen, zullen geprikkeld worden om het museum te komen bezoeken’, zegt Sonja Vos. Verder worden er dagtrips woden georganiseerd in samenwerking met het museum Vroenhoven en het fort van Eben-Emael.

Het museum zal op 8 januari officieel geopend worden, maar kan nu al op veel belangstelling rekenen. ‘Sinds de aanvang van de bouw zijn mensen toch enorm nieuwsgierig en is er veel vraag om te komen kijken.’  Vanaf 10 januari kan het grote publiek er terecht.

http://www.relaaz.be/verhaal-brug-van-vroenhoven-verteld-in-nieuw-museum/




http://architype.org/project/vroenhoven-bridge/

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg

Message  velo-ravel.net le Mer 17 Juin 2015 - 20:10

Het laatste nieuws







Het belang van limburg



avatar
velo-ravel.net

Messages : 5609
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Twee fietssnelwegen tegen 2017

Message  Admin le Ven 11 Mar 2016 - 12:12

Het Belang van Limburg, 11/03/2016 bladzijde 21

Er komt schot in de aanleg van twee fietssnelwegen, of fiets-o-strades door Limburg. De provincie geeft studiebureaus opdracht om concrete ontwerpen te maken van de werken die nodig zijn. Er komt alvast meteen een verbinding van Ham naar Riemst, grotendeels langs het Albertkanaal, en van Hamont-Achel naar Hasselt. Daarna volgt de verdere verbinding van Hasselt naar Gingelom. “De basisinfrastructuur is er eigenlijk overal”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Het enige wat wij doen, is de punten beveiligen waar de fietssnelwegen het autoverkeer kruisen.” De nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal in Hasselt wordt het knooppunt van beide fietssnelwegen.




“Alle fietsers in Limburg hebben hier voordeel bij”, zegt gedeputeerde Peuskens. “Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer, die zo veel mogelijk afgescheiden zijn van het autoverkeer om de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen. De fietssnelwegen zijn in de eerste plaats bedoeld voor woon-werkverplaatsingen, maar bieden ook voor recreatief gebruik heel wat voordelen. Verschillende onderdelen van de Limburgse fietssnelwegen maken trouwens al deel uit van ons toeristisch fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen zijn immers niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over langere afstand te kunnen fietsen met onderweg zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. De vraag naar dit soort vlotte fietsverbindingen wordt alsmaar groter.”
“Het Limburgse fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een Noord-Zuid-as van Hamont- Achel naar Gingelom en een Oost-West-as van Ham naar Riemst. De Oost-West-as loopt grotendeels via de jaagpaden langs het Albertkanaal. De Noord-Zuid-as gaat ten noorden van Hasselt over de oude spoorwegbedding van de Lijn 18.”
In overleg met Wegen en verkeer, De Scheepvaart, NMBS, De Lijn, BTTB, enzomeer liet het provinciebestuur in 2013 een vooronderzoek uitvoeren voor de Albertkanaalroute. In 2014 werd door het studiebureau Arcadis een algemeen wensbeeld van fietssnelwegen uitgetekend met gedetailleerde uitwerking voor de as van HamontAchel tot Gingelom. Op basis van het wensbeeld is een infoen overlegronde georganiseerd bij alle Limburgse gemeenten en is een verder plan van aanpak opgesteld. Daarin engageert het provinciebestuur zich om 100 procent van de aanleg van een fietssnelweg te financieren. De provincie wil beide tracés in uitvoering hebben in het voorjaar 2017.

Fietssluis
De gevaarlijke oversteek over de Grote Baan (N74) in HouthalenHelchteren wordt in een apart dossier gerealiseerd. “We willen een fietssluis aanleggen op de middenberm van de N74. We voorzien hier een aparte projectsubsidie voor. De fietssluis moet er dit jaar nog komen. Op die manier wordt in een klap het gevaarlijkste kruispunt op het tracé van de fietssnelweg tussen Noord-Limburg en Hasselt weggewerkt.”
Ook voor de fietsbrug die aan de ijzeren spoorbrug (foto) in Kuringen komt te hangen, is er een principieel akkoord. Als Infrabel de brug over het Albertkanaal verhoogt, komt de fietsbrug er in één beweging bij. “Dit is budgettair een hele opsteker, een aparte fietsbrug kost immers ongeveer het tienvoud. De kosten voor de aanleg van de fietsbrug worden gedeeld door de provincie, de stad Hasselt en Vlaanderen. Momenteel ligt een eerste raming op 250.000 euro. Streefdatum voor de uitvoering van dit project is 2020, omdat deze fietsbrug gekoppeld is aan het project van de verhoging van de spoorbrug zelf.” De nieuwe fietsbrug zal aan de westzijde aansluiten op de fietsverbinding langs de Demer, die leidt vanaf de abdijsite van Herkenrode, over Stokrooie tot aan de Singel in Hasselt ter hoogte van de kantoren van Het Belang van Limburg.
Over het traject naar Zuid-Limburg wordt nog onderhandeld met de gemeenten Alken, SintTruiden en Gingelom. Maar een exact traject voor de fietssnelweg
avatar
Admin
Rang monochrome + gras

Messages : 512
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Belgique, Mons, Ghlin

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Geplande brugverhogingen [Eigenbilzen & Zutendaal]

Message  eeuwige reiziger le Mer 18 Mai 2016 - 7:36

Kanaalbruggen Bilzen en Zutendaal in 2017 omhoog
Het Belang van Limburg,
Do. 12 Mei 2016, Pagina 24

In 2017-2019 staat de verhoging van de kanaalbruggen van Eigenbilzen en Zutendaal op het programma. Dat is nog een tijdje, maar toch heeft de gemeenteraad van Bilzen zich nu al gebogen over de omleidingen tijdens de werken.

Zoals bekend moet nv De Scheepvaart tegen 2020 bijna alle bruggen over het Albertkanaal verhogen om binnenschepen met vier lagen containers te kunnen laten passeren. In totaal moeten nog 34 bruggen aangepakt worden. In het programma 2017-2019 loopt nu een aanbesteding voor zeven nieuwe bruggen in Zutendaal, Eigenbilzen, Stokrooie, Ham-Zwartenhoek, Herentals-Lier, Geel-Stelen en Eindhout. “Het wordt een publiek-private samenwerking waarvan de precieze timing medio 2017 wordt vastgelegd”, zegt Paula Palmans (De Scheepvaart). “Ten vroegste eind 2017 kunnen de eerste werken starten.”

Jaagpad

In Bilzen en Zutendaal zullen de werken telkens 9 maanden duren. Volgens Bilzens schepen van Mobiliteit Walter Bollen komen de nieuwe metalen boogbruggen op dezelfde plaats als de huidige bruggen. “De bruggen overspannen het kanaal en de oeverstroken, waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor de jaagpaden.”

Naast de bouw van de nieuwe kanaalbrug in Eigenbilzen wordt hier ook de Hoefaertweg heraangelegd. “Er komen vrijliggende eenrichtingsfietspaden”, aldus nog schepen Bollen. Tijdens de werken worden omleidingen voorzien via Munsterbilzen, Mopertingen, Briegden of de Kompveldstraat.

In Zutendaal wordt naast de bouw van de brug ook de Bilzerweg gedeeltelijk heraangelegd met vrijliggende fietspaden. Aan de zijde van Munsterbilzen worden de fietspaden langs de Bilzerweg verbonden met het jaagpad met een dubbelrichtingsfietspad. Aan de zijde van Zutendaal kunnen de fietsers gebruikmaken van de Dijkstraat, met een veilige fietsoversteek aan de bestaande brede middenberm. Tijdens de werken aan de brug in Zutendaal wordt het verkeer omgeleid via Oosterring, Henry Fordlaan en Taunusweg.

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Brug Paalsesteenweg & Tervant [Beringen]

Message  eeuwige reiziger le Dim 22 Mai 2016 - 11:40

Plannen nieuwe kanaalbrug liggen op tafel
Woensdag 30 maart 2016

Het ontwerp van de nieuwe kanaalbrug in Beringen is momenteel in opmaak. Net als alle andere bruggen over het Albertkanaal, moet ook de brug in Beringen meer dan 2 meter verhoogd worden om de doorvaart van schepen met hoger gestapelde containers mogelijk te maken.

"Na de verschillende mogelijkheden te hebben onderzocht, is het studiebureau met een voorstel gekomen waarbij de nieuwe brug schuin over het kanaal zou komen te liggen. Deze nieuwe kanaalbrug wordt in dat voorstel gevolgd door een tweede fiets-en voetgangersbrug die over de Kasteletsingel gaat en daar via een bocht naar rechts op de Kasteletsingel zou aansluiten", legt schepen van verkeer Jean Vanhees uit.
Momenteel bestaat er een consensus tussen alle partijen (scheepvaart, AWV, Stad,...) om dit tracé verder uit te werken.

"We evolueren dus in die richting, maar er is nog niets definitief beslist", zegt Vanhees nog. De Kasteletsingel zal tegelijkertijd heringericht worden. Ook de brug in Tervant moet verhoogd worden. In principe wordt die eerst aangepakt. Het kostenplaatje zal de 2 miljoen euro overschrijden. Beiden bruggen zouden moeten verhoogd zijn tegen 2020.

http://www.internetgazet.be/beringen/plannen-nieuwe-kanaalbrug-liggen-op-tafel.aspx
http://www.tvl.be/nieuws/beringen-krijgt-spectaculaire-brug-over-albertkanaal-26855


Plannen nieuwe brug Tervant bekend
Zondag 15 mei 2016



NV De Scheepvaart heeft de plannen voor de nieuwe brug in Tervant bekend gemaakt via haar website. De nieuwe metalen boogbrug wordt op dezelfde plaats als de huidige brug gebouwd. Deze brug wordt gebouwd volgens het principe van de ‘generieke bruggen’ die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd.

De brug heeft een totale overspanning van 123 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor jaagpaden (en de Scheepvaartstraat).
De aansluiting van de Scheepvaartstraat ter hoogte van de brug (richting Tervant) zal worden afgesloten. Er wordt vanaf de Scheepvaartstraat een nieuwe weg (dubbelrichting) aangelegd onder de brug met een aansluiting op de Beverlosesteenweg ter hoogte van de parking van het kerkhof.

Bij de heraanleg van de Beverlosesteenweg blijft het huidige 2x1 rijstrokenprofiel behouden. Naast de rijweg komen er vrijliggende eenrichtingsfietspaden. Op de rechteroever (zijde Beringen / Beverlo) wordt het fietspad langs de oostzijde van de Beverlosesteenweg verbonden met het jaagpad door middel van een dubbelrichtingsfietspad over het oostelijk talud van de weg. Het fietspad langs de westzijde van de Beverlosesteenweg wordt verbonden met het jaagpad via de Schipperstraat. Op de linkeroever (zijde Paal) wordt er geen afzonderlijke fietsverbinding tussen de fietspaden langs de Beverlosesteenweg en het jaagpad voorzien. De fietsers kunnen hier gebruik maken van de Scheepvaartstraat.
Hoe zit het met de planning of fasering van de werken?

De planning en fasering worden op een later tijdstip toegelicht. De eigenlijke start van de werken wordt immers ten vroegste in 2018 voorzien. Het staat echter vast dat de Beverlosesteenweg bij de bouw van de brug meerdere maanden onderbroken zal zijn. Voor het lokaal verkeer wordt er een omleiding via de Industrieweg => N29 – Paalsesteenweg => N72 – Kasteletsingel => Nijverheidstraat => Kruisbaan ingesteld. Het bovenlokale verkeer dat aankomt op complex 25 wordt doorverwezen naar complex 25A, vervolgens via de N73, richting Zeventig Zillenweg en Zuidstraat naar de N72 in Beverlo. Van zodra de effectieve startdatum gekend is, volgt er een meer gerichte communicatie met betrekking tot de timing, fasering, omleidingen en alternatieve verbinding over het Albertkanaal.

http://www.internetgazet.be/beringen/plannen-nieuwe-brug-tervant-bekend.aspx

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Kaaistraat [Beringen]

Message  eeuwige reiziger le Jeu 17 Nov 2016 - 12:00

Jaagpad afgesloten ter hoogte van Euro Shoe
14/11/2016

BERINGEN - Vanaf maandag 14 november zullen er werken plaatsvinden aan de containerterminal van EURO SHOE GROUP op Beringen-Zuid.

Omwille van veiligheidsredenen zal het jaagpad permanent afgesloten blijven voor fietsers en dit tot het einde van het jaar. Dit betekent dat fietsers niet alleen gedurende weekdagen hier niet meer kunnen passeren maar dat ook in de weekends het jaagpad afgesloten blijft. Er is een omleiding voorzien over het bedrijventerrein

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blrva_02570594

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Kaart aangepast

Message  velo-ravel.net le Lun 2 Jan 2017 - 18:29

avatar
velo-ravel.net

Messages : 5609
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Ajout fiche KP 82-98

Message  velo-ravel.net le Mar 31 Jan 2017 - 15:59

avatar
velo-ravel.net

Messages : 5609
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Fietssnelweg Albertkanaal moet volgend jaar klaar zijn

Message  velo-ravel.net le Jeu 22 Juin 2017 - 8:35

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170621_02935799


De fietssnelweg tussen Ham en Riemst moet in 2018 klaar zijn, de bruggen die op het tracé aangelegd worden, volgen twee jaar later. De werken zouden eigenlijk gisteren van start gaan, maar omdat het ook voor wegenwerkers te warm was, bleef het bij de onthulling van een bordje. De fietsostrade, die het Albertkanaal volgt, wordt in Ham nog doorgetrokken tot in Antwerpen.

Om tot de fietssnelweg Ham-Riemst te komen, zijn een aantal kleinere ingrepen nodig”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Zo moeten we de herkenbaarheid als fietssnelweg verhogen, en tegelijk moeten ...
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5609
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: Fietssnelweg Albertkanaal moet volgend jaar klaar zijn

Message  eeuwige reiziger le Ven 1 Sep 2017 - 9:36


De fietssnelweg tussen Ham en Riemst moet in 2018 klaar zijn, de bruggen die op het tracé aangelegd worden, volgen twee jaar later. De werken zouden eigenlijk gisteren van start gaan, maar omdat het ook voor wegenwerkers te warm was, bleef het bij de onthulling van een bordje. De fietsostrade, die het Albertkanaal volgt, wordt in Ham nog doorgetrokken tot in Antwerpen.

Om tot de fietssnelweg Ham-Riemst te komen, zijn een aantal kleinere ingrepen nodig”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Zo moeten we de herkenbaarheid als fietssnelweg verhogen, en tegelijk moeten ...


... en tegelijk moeten we natuurlijk zorgen voor het comfort en de veiligheid van de fietsers.”

De werken tussen Hasselt en Zolder starten nog voor het bouwverlof, meteen nadien volgt het tracé tussen Riemst en Bilzen. Het wegdek moet op die stukken nergens opgebroken worden, dus fietsers zullen geen hinder ondervinden.

Blauwe driehoek

“Vanaf het voorjaar 2018 worden dan nog een aantal dubbelrichtingsfietspaden aangelegd op gedeelten van het tracé waar het jaagpad niet gevolgd kan worden”, gaat Peuskens voort.

“Bovendien zullen alle fietssnelwegen herkenbaar zijn door een blauwe driehoek met het nummer van de fietsostrade er in.” De fietssnelweg richting Ham krijgt het nummer F5 mee, en vanaf Godsheide-Sas tot Riemst F72. “Er komen ook rustpunten en infoborden.”

Doel is dat fietsers sneller en veiliger, dus zonder al te veel kruispunten te moeten dwarsen, op hun bestemming geraken. Er is ook een rol weggelegd voor de lokale politie.

Geen brommers of tractoren

“Het spreekt voor zich dat we de politie gaan vragen toezicht te houden op wie deze fietssnelwegen gebruikt”, zegt de Hasseltse schepen van MobiliteitHabib El Ouakili (SP.A). “Brommers, auto's of tractoren moeten er niet komen.”

Bij de nieuwe fietsersbrug in Godsheide, die het knooppunt in Limburg moet worden, wisselt de fietssnelweg van oever. Vanaf daar komt er via de Corda Campus ook een verbinding richting Noord-Limburg. In het westen van de provincie wordt de fietso­strade voorbij Ham doorgetrokken tot in Antwerpen, goed voor 78 kilometer fietsverbinding.

Bruggen

De werken kosten - inclusief de 4,7 miljoen voor de brug in Godsheide - 13 miljoen euro. De provincie Limburg betaalt daarvan 9 miljoen, de rest wordt gefinancierd door Europa en Vlaanderen. De tracés zijn klaar in 2018, tegen 2020 zouden ook de bruggen afgewerkt moeten zijn.

Provincie bouwt netwerk van fietssnelwegen: eerste werken gestart te Hasselt
woensdag, 21 juni 2017

In opdracht van het Limburgs provinciebestuur is aannemersbedrijf Hoogmartens gestart met de eerste werken voor de inrichting van een fietssnelweg langs de Albertkanaalroute tussen Ham en Riemst.

Gedeputeerde van mobiliteit Jean-Paul Peuskens: “De aanleg past in de uitbouw van een netwerk van fietssnelwegen, die zorgen voor comfortabele fietsverbindingen over langere afstand met zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. Omdat het aantal kruispunten met ander verkeer beperkt blijft en de trajecten ervan zoveel mogelijk rechtdoor lopen zorgen fietssnelwegen ervoor dat je als fietser tijdswinst boekt zonder dat je sneller hoeft te trappen. En belangrijker nog: meer comfort en minder kruispunten betekenen ook meer veiligheid voor de fietsers”.

De werken om een fietssnelweg in te richten die van Oost naar West dwars door de provincie loopt, zijn zopas gestart.

“Het is de eerste fietsverbinding over lange afstand die we volledig als fietssnelweg inrichten. De volgende jaren zullen we dat ook op andere plaatsen in de provincie doen. Zo bouwen we aan een sterk netwerk dat de ruggengraat zal vormen van alle fietsverbindingen in onze provincie”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Tussen Ham en Riemst komt een fietssnelweg naast een watersnelweg. Via het Albertkanaal vervoeren we enorme vrachten zonder file en via de fietssnelweg naast het kanaal kunnen pendelaars en studenten ook zonder file naar hun werk of school. Vlaanderen trekt voluit de kaart van de fietssnelwegen: deze bestuursperiode komen er maar liefst 80. Zo krijgen steeds meer Vlamingen de kans om snel en comfortabel naar het werk of de school te fietsen”.

In eerste instantie gaat het om een aantal kleinere ingrepen die de herkenbaarheid als fietssnelweg verhogen en het comfort en de veiligheid voor de fietser verbeteren.

Werken van start
De aannemer is met de werken gestart op het gedeelte van de fietssnelweg van Hasselt tot Heusden-Zolder. Na het bouwverlof wordt er gewerkt op het gedeelte tussen Riemst en Bilzen. Omdat er op deze gedeelten nergens nieuwe wegenis op het fietspad moet worden aangebracht, zullen de werken geen hinder meebrengen voor de fietsers op de route. Vanaf het voorjaar van 2018 worden een aantal dubbelrichtingsfietspaden aangelegd op die gedeelten van het tracé waar het jaagpad niet kan gevolgd worden.

Comfort en veiligheid centraal
Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens: “Bij de werken houden we rekening met afspraken die we samen met alle Vlaamse provincies gemaakt hebben. Samen bouwen we de volgende jaren zo over de provinciegrenzen heen aan een netwerk van veilige en comfortabele fietsverbindingen tussen alle Vlaamse steden”.

Alle fietssnelwegen zijn herkenbaar door het gebruik van een gemeenschappelijk logo. Ook de inrichting van rustpunten en infoborden langs de fietssnelwegen en de bewegwijzering tussen de fietssnelwegen en de omliggende dorpskernen gebeuren overal uniform en dat volgens de gemaakte afspraken.

Tijdswinst door minder kruispunten
Fietssnelwegen of fietsostrades leveren de fietser tijdswinst op omdat zij zoveel mogelijk langs een vlak en rechtlijnig tracé lopen en omdat het aantal stops aan kruispunten beperkt is.

Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens: “Comfort en veiligheid staan centraal op de fietsostrades. Eén van de maatregelen om het comfort en de veiligheid te verbeteren is het beperken van het aantal kruispunten. Bijkomend voordeel van die maatregel is dat je als fietser tijdswinst boekt zonder dat je sneller hoeft te trappen”.

“Het inschakelen van jaagpaden in routenetwerken past perfect binnen de multifunctionele visie van onze waterwegen, al is het wel zaak om mogelijke conflicten met bijvoorbeeld laad- en losactiviteiten te beheersen”, benadrukt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: “Op jaagpaden blijft de snelheid trouwens voor iedereen ook in de toekomst beperkt tot 30 km/uur.”

F5 en F72
De fietssnelweg langs de Albertkanaalroute sluit in Ham aan op de fietssnelweg van de provincie Antwerpen. De inrichting van het gedeelte op Antwerps grondgebied is nog in voorbereiding. Het gedeelte tussen de beide provinciehoofdsteden Antwerpen en Hasselt heeft het nummer F5. Dit past in de afspraken tussen de provincies om fietssnelwegen tussen 2 provinciehoofdsteden een eigen nummer te geven, dat geldt voor het ganse traject tussen de beide steden. Vanaf het Sas van Godsheide tot in Riemst is het nummer van de fietssnelweg F72.

Op het grondgebied van Ham (tevens het theoretisch startpunt van de fietssnelweg) zal de fietssnelweg aan zuidelijke zijde van het Albertkanaal het tracé van de Nikelaan volgen om vervolgens op de enkelrichtingsfietspaden van de Dijkstraat, Veldhovenstraat en de Bergstraat aan te sluiten. De N110 zal hierbij de aansluiting verzorgen tussen de en de fietssnelwegen op het grondgebied van Antwerpen en lopende richting Balen.

Geplande werken langs de Albertkanaalroute: omleidingen
Het projectonderwerp zelf zal via de Zandstraat haar traject aan de noordelijke zijde van het Albertkanaal vervolgen tot aan het Sas van Godsheide. Tijdens dit trajectverloop werden volgende plaatselijke omleidingen voorzien:

- Aan het bedrijventerrein van Ravenshout te Tessenderlo/Ham/Beringen wordt omwille van de aanwezige bedrijvigheid met watergebonden activiteit op dit (toekomstig) bedrijventerrein een omleiding voorzien met een fietsweg langs het perceel van Black and Decker en het gebruik van de fietspaden (zij het in een enkelrichtingsfietspaden vorm) op het bedrijventerrein zelf.

- Aan Euroshoe te Beringen/Heusden – Zolder wordt door de aanwezigheid van bedrijvigheid met watergebonden activiteit op dit bedrijventerrein een omleiding voorzien via de Lochtemanweg en de Pater Beckersstraat, waarbij er langs de eerst vernoemde weg een dubbelrichtingsfietspad wordt aangelegd en waarbij de tweede vernoemde weg als fietsstraat zal worden ingericht.

- Gezien de toekomstige aanleg van een ontsluitingsweg voor het industriegebied Kolenhaven, zal er ter hoogte van de Industriestraat te Lummen/ Heusden – Zolder gewerkt worden met een tijdelijke en een definitieve oplossing. Ter hoogte van de Kolenhaven van Lummen valt de fietssnelweg samen met de Industriestraat. Voor de tijdelijke oplossing wordt er, gezien de aanwezigheid van een hoog aandeel vrachtverkeer geopteerd om de fietssnelweg een dubbelrichtingsfietspad te geven aan de bovenzijde van de Industriestraat. Door de beperkte breedte van de brug over de Kolenhaven wordt er voorgesteld om het gemotoriseerd verkeer tijdelijk alternerend over de brug te laten verlopen om zo ruimte te geven aan de fietser. In de definitieve situatie zal de brug over de Kolenhaven verdwijnen en zal de fietssnelweg de ontsluitingsweg volgen.

- In Hasselt wordt door het samenvallen van de fietssnelweg met de Handelskaai en de aanwezigheid van bedrijvigheden, de Handelskaai geknipt voor doorgaand verkeer. Hierdoor wordt de volledige Handelskaai quasi voorbehouden (met uitzondering van lokaal en erg beperkt verkeer) voor de fietssnelweg. De fietssnelweg zelf krijgt aparte infrastructuur langs de Handelskaai richting het sas.
“Als stad Hasselt hebben wij de ambitie om via het uitgebreid fietsactieplan uit te groeien tot dé fietsstad van Vlaanderen. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ik verheugd ben met dit project rond de fietssnelwegen en het sluit ook naadloos aan bij onze mobiliteitsvisie.”, zegt de Hasseltse schepen van mobiliteit Habib El Ouakili.

Ter hoogte van het Sas van Godsheide zal de fietssnelweg van oeverzijde wisselen. De aanleg van een fietsbrug langs het Sas maakt deze wisseling mogelijk. Vanaf de brug van Godsheide komt er ook een verbinding met de fietssnelweg F72 richting Noord-Limburg. Dit zorgt ook voor een veilige en vlotte verbinding tussen de Corda Campus, de universiteitscampus in Diepenbeek en de onderwijscampussen in Hasselt. Samen met De Vlaamse Waterweg nv diende de provincie Limburg een subsidiedossier in bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor de bouw van de brug die in totaal 4,7 miljoen euro zal kosten. Het project werd goedgekeurd en de brug zal in 2020 klaar zijn.

Vanaf de brug van Godsheide krijgt de fietssnelweg langs de Albertkanaalroute ook een nieuw nummer: F72. Het traject van de F72 loopt langs het zuidelijke jaagpad van het Albertkanaal tot in Riemst. Uitzondering vormt het gedeelte N702 – Taunusweg – Sluisstraat te Genk/Bilzen/Zutendaal: door de watergebonden bedrijvigheid van Genk Zuid dient hier afgeweken te worden van het jaagpadtracé. Hierbij zal de fietssnelweg gebruik maken van de aanwezige fietsinfrastructuur langs de N702 en wordt er een dubbelrichtingsfietspad langs de Taunusweg aangelegd.

Winst voor iedereen
Comfortabele fietsverbindingen over langere afstand helpen voorkomen dat de Limburgse wegen alsmaar meer dichtslibben. Samen met de elektrische fiets maken ze verdere bestemmingen vlot bereikbaar. Hoe zichtbaarder het fietssnelwegennetwerk zal worden, hoe meer het zal uitgroeien tot de ruggengraat van het Limburgs fietspadennetwerk voor dagdagelijkse verplaatsingen van pendelaars naar school of het werk maar even goed voor recreatieve uitstappen met de fiets.

“Meer nog dan in andere provincies, zullen de fietssnelwegen in Limburg inderdaad ook voor de recreatieve en toeristische fietsers winst opleveren. Niet toevallig vallen de trajecten van de geplande fietssnelwegen op heel wat plaatsen samen met delen van het toeristisch fietsroutenetwerk. Op die plaatsen zorgen zij voor nog meer comfort en veiligheid. En nog belangrijker: de fietssnelwegen laten ook toe om comfortabel en veilig een stukje van het toeristisch fietsroutenetwerk af te snijden om er dan verderop weer op aan te sluiten. Dat nodigt nog meer uit om met de fiets een stukje Limburgs fietsparadijs te ontdekken”, besluit gedeputeerde Jean-Paul Peuskens.

http://www.limburg.be/Limburg/pers/2017-06-21-Provincie-bouwt-netwerk-van-fietssnelwegen.html

https://www.tvl.be/nieuws/fietssnelweg-langs-albertkanaal-verbindt-ham-met-riemst-45821


Aanleg fietssnelweg langs Albertkanaal
Het Laatste Nieuws/Limburg,
vrijdag 1 september 2017, blz. 17

De beslissing van het provinciebestuur om langs het Albertkanaal een fietssnelweg -een primeur in ons land- aan te leggen, heeft gevolgen voor gemeenten waar de snelweg passeert.

Dat geldt ook voor Zutendaal, dat op het tracé van de fietssnelweg ligt. "Er werd gekozen voor een doortocht aan de overkant van het kanaal", laat schepen van Mobilteit Dirk Smits weten. De fietssnelweg krijgt de toepasselijke naam 'Albertkanaalroute'.

Ook de Sluisstraat zal aangedaan worden om zo verder aan te sluiten op de Tanusweg. "De Sluisstraat die door het Munsterbos loopt, wordt afgesloten voor auto's en ander gemotoriseerd verkeer", legt Dirk Smets verder uit. "De weg wordt verbreed tot vier meter", aldus de schepen. De ingreep op de Sluisstraat zal naar schatting iets meer dan 141.000 euro kosten. In de marge van de aanleg van de fietssnelweg, zal de Vlaamse Waterweg extra werken uitvoeren. Zo wordt de brug op de N730 over het kanaal verhoogd. En er komt een toegangsweg naar het jaagpad langs het Albertkanaal.


eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Canal Albert (Albertkanaal) Provincie Limburg - Fietsnelweg Ooost-west-As

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum