L023 Drieslinter - Tongeren (Fruitspoor) (L23)

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

L023 Drieslinter - Tongeren (Fruitspoor) (L23)

Message  eeuwige reiziger le Lun 14 Mar - 9:23

Bij de vereenvoudiging van de spoorwegen in het midden van de 20e eeuw kreeg het Limburgse net het zwaar te verduren. Reizigersdiensten werden in de jaren ’50 al op vele lijnen opgeheven. Na de sluiting van de mijnen bleek ook het goederenvervoer een dieptepunt te kennen wat onder andere de sluiting van lijn 18 met zich meebracht. Ook lijn 23 is al jarenlang spoorweggeschiedenis. De laatste sectie werd een goede 30 jaar geleden gesloten en is inmiddels ook volledig opgebroken. Er blijft dus, op de bedding en een paar bruggen na, niet veel meer van over. Overigens is een groot gedeelte geasfalteerd en doet nu dienst als fietspad, wat wel vaker gebeurt met oude lijnen.

http://www.spoorbus.be/?link=nieuws&cat=reportage&bericht=58

(Foto)verslag:
https://sites.google.com/site/fietssporen/belgiee/lijn-23

eeuwige reiziger

Messages : 2068
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Einde fietspad?

Message  eeuwige reiziger le Lun 14 Mar - 9:28

NMBS verkoopt spoorwegberm
Het Belang van Limburg*,
Wo. 09 Mar. 2016, Pagina 5

BORGLOON/TONGEREN De NMBS wil een deel van de oude spoorwegbedding tussen Tongeren en Sint-Truiden aan een privépersoon verkopen. Het gaat om 11 hectare in Borgloon en Tongeren die beheerd worden door Natuurpunt. De privépersoon zou 550.000 euro geboden hebben. Gedeputeerde Ludwig Vandenhove vindt dit ongehoord, maar de NMBS wil niet reageren voor de verkoop gesloten is.

“Dit is een gevaarlijk precedent. Het is ongehoord dat de NMBS gaat concurreren met andere overheden”, vindt Vandenhove die ook voorzitter is van Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren dat langs de spoorwegbedding een populaire wandelroute heeft uitgestippeld. “NMBS is nog altijd een overheidsbedrijf. het kan niet dat zij een belangrijk project voor deze regio onder druk zetten. We gaan dit juridisch aanvechten en ook politiek actie ondernemen”.

De NMBS weigert voorlopig te reageren op de zaak. “We geven geen commentaar op een verkoopsdossier waar meer dan één potentieel geïnteresseerde partij bij betrokken is, en nog geen beslissing werd genomen”, aldus de maatschappij.

De zaak is aan het licht gekomen omdat NMBS verplicht was om Natuurpunt te informeren over de verkoop. Als beheerder van het gebied dat zich uitstrekt over een lange, smalle strook in de natuurgebieden Kuttekoven en Meersbeemden, hebben zij voorkooprecht. Maar de geboden prijs van de privé-investeerder is voor natuurverenigingen niet haalbaar. Er worden prijzen genoemd van 4 tot 5 euro per m². Dat komt neer op ongeveer 550.000 euro. “Het is niet gebruikelijk dat Natuurpunt dergelijk hoge bedragen geeft voor natuurgebied”, zegt Luc Robeyns, voorzitter van Natuurpunt Borgloon. “We zitten in een impasse. Ik vind het jammer dat NMBS zijn huurder, de provincie, nooit geïnformeerd heeft en de gronden verkoopt aan een privépersoon. Ik weet ook niet wat er bij NMBS gebeurd is. Ze hebben in de ruilverkaveling Jesseren ook al delen van de spoorwegbedding verkocht, maar die zijn via de Vlaamse Landmaatschappij bij de stad Borgloon terechtgekomen. Nu gaan gronden die wij beheren naar een privépersoon.”

Hazelworm

Het beheer van de spoorwegzate in Borgloon is onder meer gericht op het behoud van de hazelworm. Het oude 'fruitspoor' tussen Tongeren en Sint-Truiden dateert uit de 19de eeuw en herbergt een aantal soorten die men normaal niet aantreft in Haspengouw. De knolsteenbreek, bosanemoon, slanke sleutelbloem, wilde marjolein, muskuskruid en brede wespenorchis geven het landschap kleur. Voor de wijngaardslak en de hazelworm is het de ideale biotoop.

Huur

De provincie huurt de spoorwegberm Sint-Truiden-Borgloon-Tongeren al sinds 1993 van de NMBS om het fietsroutenetwerk te kunnen uitbouwen. De huurprijs voor deze 41 hectare bedraagt momenteel iets meer dan 31.000 euro per jaar, waarvan de drie gemeenten de helft betalen en de rest de provincie. Omdat de NMBS nu gronden begint te verkopen, zal de huurprijs binnenkort herzien worden. De smalle stroken die niet voor het fietspad dienen, worden beheerd door Natuurpunt.

In 2012 heeft de provincie geprobeerd de spoorwegzate te kopen, maar de vraagprijs - 2 miljoen euro - was dermate hoog dat de koop niet doorging.



http://www.ludwigvandenhove.be/nieuws/overheden-tegen-elkaar

eeuwige reiziger

Messages : 2068
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum