R4 [Gent - Evergem - Zelzate]

Aller en bas

R4 [Gent - Evergem - Zelzate]

Message  eeuwige reiziger le Mar 25 Avr 2017 - 18:48

Vandaag de dag ligt er tussen Kerkbrugge en het klaverblad van Zelzate al een fietsverbinding naast de oostelijke arm van de R4. Bepaalde delen ervan staan wel open voor landbouwverkeer. Veiligheid als fietsvriendelijkheid zullen door de komende werken nog verhoogd worden.

Bruggen en tunnels moeten R4 veiliger maken
20/04/2017



GENT - De hele R4, zowel het stuk ten westen van Gent, als het stuk ten oosten, moet veiliger. Bruggen en tunnels moeten daarvoor zorgen. Sommige kruispunten worden afgesloten en langs, over en onder de R4 wordt voorzien in veilige fiets(snel)wegen, zegt Sylvie Syryn, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

Voor elk van de knooppunten die zullen worden aangepakt, bestaat een gedetailleerd plan. Hieronder lichten we enkele belangwekkende punten uit. (De cijfers in de tekst komen overeen met de cijfers op de kaart hiernaast.)

1. Riemesteenwegzal door een kleine tunnel lopen. De R4 op- of afrijden, zal niet meer kunnen. Er is voorzien in een fietstunnel parallel met de R4 en een van de Pastorijstraat naar de Riemesteenweg.

2. Hoogstraat zal doodlopen op de R4. Ten noorden komt een fietsbrug over de R4 en een spoor naar het Kluizendok.

3.Ovaal van Wippelgem. Ten zuiden van die verkeerswisselaar komt een fietsbrug. Om de verbinding met de Vasco da Gamalaan te realiseren, wordt gedacht aan een fietskoker onder de Noorwegenlaan.

4.Drogenbroodstraat loopt dood op de R4. Aan de overkant wordt ook de Kerkbruggestraat afgesloten, maar daar blijft de aansluiting op de parallelweg van de R4. Onder de R4, het spoor en de parallelweg is een fiets- en voetgangerstunnel gepland.

5. Elslo. De R4 zal onder Elslo lopen. Op- en afrijden zal voor auto's niet meer kunnen. Fietsen naar Elslo kan via een tunnel.

6. Langerbruggestraat.De R4 zal onder deze straat lopen en op het tunneldak wordt een rotonde gerealiseerd met op- en afritten.

7. Zeeschipstraat-Evergemsesteenweg. Onder beide kruispunten én onder tramlijn 1 komt een tunnel van 400 meter lang. Voor het verkeer op het tunneldak worden nog twee opties onderzocht.

8. Gaverstraat. Een fietsersbrug zal Wondelgem met de bedrijvenzone aan de overkant verbinden.

9. Vijfhoekstraat. Ook hier komt een fietsersbrug.

10. Doortocht Zelzate. De overlast van het doorgaand verkeer zal worden beperkt door de heraanleg van de R4 tussen de Nederlandse grens en de E34 (Antwerpen-Knokke). De aansluiting met de Sint-Stevensstraat gaat dicht. Er wordt voorzien in een andere ontsluiting.

11. Knooppunt Zelzate. Er komt een nieuwe tunnel voor het verkeer richting Brugge en een nieuw viaduct voor het verkeer richting Antwerpen. Verkeer voor Zelzate zal vanop de R4 naar een ovonde worden geleid die aansluit op diverse straten. Voor het verkeer naar Wachtebeke is nog keuze tussen twee opties.

12. Knooppunt Arcelor Mittal. Er komt een brug van de R4 over het spoor met toegang tot het staalbedrijf. De weg naar Wachtebeke kan hierop aansluiten (of op de Cosmosrotonde).

13. Knooppunt Sint-Kruis-Winkel. Knippegroen en Sint-Kruis-Winkeldorp worden doodlopende straten. Er komt een fietstunnel onder de R4. De ontsluiting van Sint-Kruis zal gebeuren via de Schuitstraat en het knooppunt Moervaart-Noord.

14. Knooppunt Moervaart-Noord. Boven de R4 is, zoals in Wippelgem, een rotonde gepland. Om de inudstriezone Rodenhuize te ontsluiten, wordt de Pleitstraat doorgetrokken. Aan de oostkant sluit de Schuitstraat aan.

15. Knooppunt Moervaart. De verkeerslichten verdwijnen en de middenberm gaat dicht. De op- en afritten richting Zelzate blijven. Het verkeer richting Gent moet langs het knooppunt Moervaart-Noord rijden. Ook hier is voorzien in een fietsersbrug.

16. Knooppunt Energiestraat. Hier komt een zogenaamd Hollands complex zoals aan het Skaldenpark. De woonkern van Desteldonk wordt daarmee verbonden.

17. Knooppunt F.N. Piratenstraat. Met een brug wordt de Piratenstraat aangesloten op de Imsakkerlaan. Die brug zal ook dienstdoen als fietsverbinding en verbindt de twee havenzones zonder gebruik te maken van de R4.

18. Knooppunt Eurosilo. Dit wordt een rotonde met aparte rijstroken per richting. Conflictpunten zullen worden geregeld met verkeerslichten volgens het principe van de groene golf.

Voor informatie over deze projecten: Infomarkt op woensdag 26 april in OC Oostakker in Pijlhoekstraat en op vrijdag 28 april in De Zulle in de Botestraat 98 in Wondelgem, telkens van 16 tot 21 uur.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170419_02841844


EVERGEM/ZELZATE
19/04/2017
WERKEN ZULLEN VIJF JAAR DUREN EN MEER DAN 150 MILJOEN EURO KOSTEN

Zo ziet de R4 West er na 2021 uit

De plannen voor de ombouw van de R4 West in Evergem en Zelzate zijn rond. Wie op de R4 rijdt, zal na de werken geen enkel kruispunt met verkeerslichten meer tegen komen. Op heel wat kruispunten komen nieuwe afrittencomplexen en andere kruispunten gaan dicht. Ook voor de fietser is er in de nieuwe plannen veel plaats. Maar je moet nog geduld hebben. De werken starten ten vroegste in 2021 en zullen zeker vijf jaar duren.

Het meest kritische punt van de R4 is vandaag het kruispunt met de Zeeschipstraat (7), in de volksmond het kruispunt Brico en McDonalds. Daar staat het verkeer vandaag in de spits al elke dag aan te schuiven. "We gaan de R4 met een tunnel onder de kruispunten van de Zeeschipstraat en de Evergemsesteenweg steken", zegt Sylvie Syryn van Wegen en Verkeer. "Dat wordt een tunnel van 400 meter lang die onder de twee kruispunten door gaat. Het verkeer op de R4 dat nu elke dag stropt aan dat drukke kruispunt, zal dus gewoon kunnen doorrijden. Op het dak van de tunnel zal een nieuw verkeerspunt gebouwd worden voor het plaatselijk verkeer en het verkeer dat de R4 daar af rijdt. Hoe die bovenbouw moet gebeuren, staat vandaag nog niet vast."

Op het kruispunt met de Langerbrugsestraat (6) komt een nieuw knooppunt, een afrittencomplex waar je in beide richtingen zowel zal kunnen oprijden als afrijden. Aan het kruispunt aan Elslo (5) zal je met de wagen de R4 kunnen blijven dwarsen. Het verkeer van de R4 wordt daar onder het kruispunt door een tunnel gestuurd. Ook aan het kruispunt met de Riemesteenweg (1) wordt op die manier gewerkt: daar gaat de R4 ook ondergronds en zal je met de wagen wel nog naar de overkant kunnen, maar dus zonder in conflict te komen met het verkeer van de R4.

Aan de Drogenbroodstraat en Kerkbruggestraat (4) komt een fietstunnel. Autoverkeer zal daar de R4 niet meer op en af kunnen. Ook de Hoogstraat (2) iets verder wordt na de werken volledig afgesloten van de R4. Daar komt wel een nieuwe fietsbrug. De Drogenbroodstraat-Kerkbruggestraat en de Hoogstraat zijn de enige twee kruispunten op Evergems grondgebied die helemaal verdwijnen. Voor al de rest wordt een veilig alternatief gezocht.

Ten zuiden van het Ovaal van Wippelgem (3) komt er ter hoogte van de Beekstraat en Walgracht een fietsbrug, net als aan de Hoogstraat (2). Aan het nieuwe knooppunt Rieme Noord (zwarte 2) en de verbinding met de Noordlaan (zwarte 3) wordt vandaag al gewerkt.

Fietser centraal
In het hele plan staat de fietser ook centraal. Overal naast en onder de R4 komen conflictvrije fietspaden, fietstunnels en fietsautostrades. Tussen de Langerbrugsestraat en de N9 ontbreekt vandaag nog een veilig fietspad en ook dat wordt aangelegd. Je zal zo goed als langs de hele R4 veilig kunnen fietsen en de R4 ook op heel wat plaatsen veilig en conflictvrij kunnen kruisen, om met de fiets tot aan het Havengebied te geraken.


Zeer ingrijpend
Op grondgebied Zelzate worden nieuwe knooppunten voorzien met de E34, aan rotonde Cosmos en aan Arcelor Mittal. Ook de R4 Oost tussen Zelzate en Oostakker wordt omgebouwd op Gents grondgebied. De werken starten ten vroegste in 2021 en zullen vijf jaar duren. De eerste raming kwam uit op 150 miljoen euro, maar nu staat al vast dat het nog een pak meer wordt. "De komende jaren gaan er nog duidelijke plannen moeten komen, over hoe we het verkeer gaan sturen tijdens die werken", zegt schepen van Openbare Werken Erik De Wispelaere (CD&V). "Die werken worden jarenlang zeer ingrijpend voor Evergem en omgeving. Als gemeente gaan we de komende legislatuur ook genoeg geld moeten voorzien om de zijwegen rond de R4 aan te pakken. Want waar straten van de R4 afgesloten worden, gaan chauffeurs andere wegen moeten zoeken om toch op de R4 te geraken. Dat wordt nog een hele oefening."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-evergem/zo-ziet-de-r4-west-er-na-2021-uit-a3136850/


Detailinformatie met het nodige kaartmateriaal:
https://wegenenverkeer.be/R4WO

eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Totaaloverzicht fietsinfrastructuur R4

Message  eeuwige reiziger le Ven 28 Avr 2017 - 15:37


eeuwige reiziger

Messages : 2664
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum