Fietsnelwegen algemeen

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Fietsnelwegen algemeen

Message  velo-ravel.net le Lun 24 Juil 2017 - 7:23

HIER KOMEN DE FIETSSNELWEGEN IN VLAANDEREN

https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnenland/hier-komen-de-fietssnelwegen-vlaanderen


De Vlaamse overheid gaat dit jaar nog 22 miljoen euro investeren in fietssnelwegen in Vlaanderen. Nu hebben we er al 61, maar dat moet stijgen naar tachtig fietspaden waar je echt kunt doorrijden met zo weinig mogelijk obstakels. De Vlaamse regering hoopt dat daardoor meer mensen de fiets zullen nemen naar het werk.

N-VA-minister Weyts wil van de fiets een volwaardig alternatief maken voor de auto's en de files. Veel Vlamingen halen hun fiets vooral in het weekend van stal, maar zouden dat ook meer tijdens de werkweek kunnen doen voor het woon-school - en het woon-werkverkeer. Weyts investeert daarom in snelle en veilige fietsverbindingen voor pendelaars, de zogenaamde fietssnelwegen of fietsostrades. Hij wil 80 van dergelijke fietssnelwegen realiseren.

Cultuuromslag
Ook Vlaams minister van Economie en Sport Philippe Muyters gelooft in het nut van de fietssnelwegen. "Vlamingen zijn de cultuuromslag aan het maken dat sporten en bewegen niet alleen iets voor in het weekend is, maar ook voor, na en zelfs op het werk. Waarom dan niet met de fiets naar het werk? De tijd die je anders in de file staat, win je dan ineens om te sporten. We willen nog extra investeren in onze fietssnelwegen, om de keuze voor sport naar het werk nog makkelijker te maken", aldus Muyters.

22 miljoen euro
De twee N-VA-ministers gebruiken nu 8,2 miljoen euro aan EFRO-middelen (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) voor de realisatie van elf projecten gespreid over Vlaanderen. Samen zijn die projecten goed voor een investering van 22 miljoen euro. Concreet gaat het om het wegwerken van 'missing links' of ontbrekende schakels in de bestaande fietssnelwegen. Verder komen er fietsbruggen en fietstunnels om die fietssnelwegen conflictvrij te maken.

Bovenop de EFRO-middelen, neemt de Vlaamse overheid 40 procent van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij. Bedoeling is dat de elf projecten ten laatste binnen de drie jaar volledig klaar zijn. Het gaat onder meer om de aanleg van een fietstunnel in Herentals op de fietsostrade tussen Herentals en Balen en om de aanleg van een fietsbrug in Hasselt op de fietssnelweg langs het Albertkanaal

Bekijk hier waar er in uw buurt geïnvesteerd wordt in de fietssnelwegen.

F105 (Herentals)
Herentals-Balen: fietstunnel
F45 (Oudenaarde)
Fietstunnel onder N8 Oudenaarde
F7 (Deinze)
Volhardingslaan N35 in Deinze
F311 (Damme)
Knokke Heist - Maldegem
F71 (Hasselt)
Fietssnelweg Albertkanaal
F40 (Merelbeke)
Oversteek Ringvaart en R4
F20 (Halle, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw, Drogenbos)
Kanaalroute Zuid
F32 (Torhout)
Fietssnelweg Spoor 3
F40 (Gent)
Fietsbrug Koning Fabiolaan
F27 (Aalst)
Leireken A-M
F214 (Steenokkerzeel)
Fietstunnel N21

Zie ook vidéo
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5520
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

La Flandre investit massivement dans les autoroutes pour vélos

Message  velo-ravel.net le Lun 24 Juil 2017 - 7:26

avatar
velo-ravel.net

Messages : 5520
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Fietssnelwegen krijgen impuls van € 22 miljoen

Message  velo-ravel.net le Lun 24 Juil 2017 - 8:20

http://www.philippemuyters.be/fietssnelwegen


Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters investeren een bijkomend bedrag van € 8,2 miljoen in de Vlaamse fietssnelwegen. De middelen komen uit het EFRO (Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Dankzij deze gerichte impulsen worden tal van nieuwe ingrepen mogelijk, samen goed voor een projectkost van circa € 22 miljoen. Er wordt vooral ingezet op het wegwerken van ‘missing links’ en het creëren van conflictvrije fietssnelwegen. Weyts: “We investeren verder in de fiets: hét alternatief voor de auto en de file”.

Vlaanderen is nu al een fietsland in het weekend, als talloze wielertoeristen de baan op gaan, maar de werkweek is een ander verhaal. Ook al bedraagt de gemiddelde verplaatsing in het woon-werkverkeer ‘maar’ 12,4 kilometer, toch grijpt de Vlaming nog te vaak en te makkelijk naar zijn wagen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil Vlamingen verleiden om ook in het woon-school- en het woon-werkverkeer te kiezen voor de fiets. “Ik investeer in vlotte en veilige fietsverbindingen: keiharde argumenten die chauffeurs kunnen bekeren tot de fiets”, zegt Weyts.

Weyts zet sterk in op fietssnelwegen: fietsverbindingen met kwalitatief hoogstaande infrastructuur tussen belangrijke woon- en werkkernen. Fietssnelwegen vermijden zoveel mogelijk conflicten met de auto en zijn dankzij hun veiligheid, snelheid en comfort een erg aantrekkelijk alternatief voor de pendelaar. Weyts wil 80 van dergelijke fietssnelwegen realiseren.

Vlaams minister van Economie en Sport Philippe Muyters is ook een grote voorstander van de fietssnelwegen: “Vlamingen zijn de cultuuromslag aan het maken dat sporten en bewegen niet alleen iets voor in het weekend is, maar ook voor, na en zelfs op het werk. Waarom dan niet met de fiets naar het werk? De tijd die je anders in de file staat, win je dan ineens om te sporten. We willen nog extra investeren in onze fietssnelwegen, om de keuze voor sport naar het werk nog makkelijker te maken”.

Weyts en Muyters putten nu € 8,2 miljoen uit de EFRO-middelen (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Het geld wordt gericht ingezet om enkele belangrijke nieuwe projecten mogelijk te maken, samen goed voor bijna € 22 miljoen. Concreet gaat het om het wegwerken van ‘missing links’: de ontbrekende schakels in de fietsketting, die pijnlijk ontbreken in bestaande fietssnelwegen. Er wordt ook ingezet op fietsbruggen en fietstunnels die fietssnelwegen ‘conflictvrij’ maken: hoe minder de fietsers het andere verkeer moeten kruisen, hoe vlotter en veiliger de fietsverbinding wordt.

Bovenop de EFRO-middelen, neemt de Vlaamse overheid 40% van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij.

Alle elf goedgekeurde projecten moeten ten laatste binnen 3 jaar volledig voltooid zijn.



Overzicht van de goedgekeurde EFRO projecten:
Project Projectgebied Subsidie EFRO (€)
Antwerpen
Fietsostrade Herentals-Balen: fietstunnel Herentals 629.200


Project Projectgebied

Subsidie EFRO (€)
Limburg
Fietssnelweg Albertkanaalroute: fietsbrug sluizencomplex Hasselt

Hasselt


1.872.684


Project Projectgebied Subsidie EFRO (€)
Oost-Vlaanderen

Fietsbrug Koningin Fabiolalaan
Gent 938.656
Fietstunnel onder N8 Oudenaarde Oudenaarde 818.700
Fietsoversteek Ringvaart en R4 Merelbeke Merelbeke 736.915
Leireken A-M Aalst 653.400
Fietsbrug F7 over Volhardingslaan N35 te Deinze

Deinze
760.000


Project Projectgebied Subsidie EFRO (€)
Vlaams-Brabant
Kanaalroute Zuid Halle, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Drogenbos 804.787
Aanleg van fietstunnel onder N21 in Steenokkerzeel Steenokkerzeel 710.000


Project

Projectgebied
Subsidie EFRO (€)
West-Vlaanderen
F311 Knokke Heist-Maldegem te Damme Damme 88.800
Fietssnelweg Spoor 3 Torhout 196.553
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5520
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum