location vélo

Aller en bas

location vélo

Message  joverwimp le Lun 28 Aoû 2017 - 16:40

Bruxelles était la première ville en Belgique où on pouvait louer un vélo partagé (www.villo.be/Bruxelles); intégré avec les cartes MOBIB.
En septembre un concurrent se présente avec des vélos électriques: Billy Bikes (www.billy.bike), avec des vélos en bleu-noir.

De chauffeurs van de Villo-ophaalwagens zullen het kunnen beamen: Brusselse fietsers rijden graag bergaf, maar laten de steile hellingen op de terugweg liever links liggen. De aversie voor bergop fietsen is zo groot dat wie het toch doet bonusminuten krijgt van Villo.
Nederlandstalige Elsenaar Pierre De Schaetzen kwam op het idee toen hij vrienden probeerde warm te maken voor scooterdeelsysteem Scooty. “Ik ben een fervente gebruiker, en maakte er bij al mijn vrienden reclame voor”, zegt hij, “maar na een tijd stelde ik vast dat niemand eigenlijk de stap naar de deelscooters had gezet, terwijl het toch zo’n mooie oplossing is voor het mobiliteitsprobleem in Brussel. De helft zei bang te zijn omdat ze nog nooit een scooter hadden gebruikt, de andere helft heeft geen rijbewijs en mag er dus sowieso niet mee rijden. Daardoor ben ik gaan nadenken over een alternatief dat iedereen kan gebruiken.”
De Schaetzen en zijn compagnon Guillaume Verhaeghe bedachten Billy Bikes, een freefloating-deelsysteem met elektrische fietsen, wat inhoudt dat er geen vaste stations zijn.  In de testfase, die nog tot het eind van het jaar loopt, zullen gebruikers de fietsen kunnen oppikken en parkeren in een gebied dat ruwweg tussen de Wetstraat, Generaal Jacqueslaan,  Louizalaan, en het Poelaertplein valt. Klanten kunnen wel buiten de afgebakende zone fietsen, maar moeten hun rijwiel na afloop wel erbinnen brengen om de reservering te laten stoppen. De fiets op slot zetten aan een fietsbeugel of paal volstaat dan.
Je kunt ze huren via een app, die meteen ook de sleutel vormt om de fiets te ontgrendelen.
De klanten kunnen de precieze locatie van de Billy Bikes terugvinden via een kaartje in de app, en na afloop om het even waar parkeren in de afgebakende zone. De fietsen kosten 15 eurocent per minuut, met een maximum van 5 euro per uur en 25 euro per 24 uur, afgerekend via de creditcard van de fietsende klant.  

In de eerste fase wordt vooral feedback verwacht van de testers, om te horen hoe de fiets bevalt. Zonder enige reclame staan al duizend mensen op de wachtlijst voor de elektrische deelfietsen, voornamelijk vrienden van vrienden en de (privé-)investeerders. Wie zelf inschrijft, wordt aangemoedigd ook vrienden lid te laten worden, via gratis fietsminuten of –dagen.
Ook de prijzen worden getest op hun haalbaarheid;  ze zijn gebaseerd op de prijzen van de MIVB. Een gemiddelde fietsrit in Brussel duurt tussen de 10 en 15 minuten. Dat betekent dus een prijs van 1,5 à 2,25 euro, wat overeenkomt met de prijs van een tram- of busticket.” Op langere termijn wil Billy Bikes ook een abonnementssysteem instellen voor wie de fiets voor zijn of haar woon-werkverkeer wil gebruiken.

De maximale snelheid van de fietsen is 25 kilometer per uur. Als de batterij van de fiets onder de 20 procent duikt, gaat de Billy Bike automatisch ‘offline’. “Dan wordt iemand gestuurd die de batterij komt vervangen.

In 2018 moeten er 500 Billy Bikes te vinden zijn in Brussel, tegen 2019 moeten dat er 1.500 worden, net zoals toen Villo begon, verspreid over het hele gewest. Daarna dromen de Schaetzen en Verhaeghe ervan ook uit te breiden naar andere steden.

Eind 2016 lanceerde het bedrijf Scooty ook met een deelsysteem met 18 elektrische scooters in de buurt rond het Centraal Station, de Europese wijk en de Louizalaan. Inmiddels is het aantal scooters uitgebreid tot 125, en ook de zone waarin ze gebruikt kunnen worden. (https://scootysharing.be/?lang=nl)
De scooters worden uitgerust met helm en alle andere toebehoren. Gebruikers zullen enkel een smartphone nodig hebben om de dienst te gebruiken. Via de app zullen ze kunnen zien welke scooters beschikbaar zijn, reserveren en starten. De dienst wordt de klok rond beschikbaar.

Op de mobiele applicatie zal een overzicht getoond worden van de beschikbare scooters. Het volstaat een scooter op de kaart aan te klikken en te reserveren. Daarna heeft een gebruiker een kwartier om zich naar de scooter te begeven, hem te ontgrendelen en te starten. Het ontgrendelen en starten zal gebeuren door het ingeven van een code die bij de reservatie door de app werd gegenereerd, luidt het.

Gebruikers kunnen een abonnement nemen of per rit betalen. Dan zal de minimumprijs 3,50 euro bedragen en na een kwartier 20 eurocent per minuut. De betaling zal ook volledig via de applicatie verlopen.

Het bedrijf zal ook een bedrijfsformule aanbieden, waarbij werknemers van aangesloten bedrijven tegen een voordeeltarief de dienst kunnen gebruiken. Scooty wil een mobiliteitsalternatief aanbieden waarmee het mogelijk wordt om zich in de stad te verplaatsen zonder gehinderd te worden door files, afhankelijk te zijn van vaste uurroosters en stopplaatsen en op een C02-neutrale manier.

Er is nog een nieuwe speler: oBikes, grijs-gele fietsen zonder versnellingen en met volle rubberen banden. Eind september 2017 staan er 500 in Brussel, vooral aan de stations Noord, Centraal en Zuid. De deelfietsen worden vooral aan de grote stations verdeeld, maar gebruikers mogen ze overal parkeren. Op dit moment hebben de fietsen geen versnellingen, maar daar moet verandering in komen.
De oBikes werken volgens het principe ‘free floating’. Dat betekent dat gebruikers hun fiets overal mogen parkeren. Een ingebouwde gps toont de nieuwe locatie van de fiets dan op een app, zodat de volgende gebruiker zijn vehikel kan vinden. Serviceteams monitoren de verdeling van de vehikels en herverdelen indien nodig.
Een bijzonderheid van de fietsen is dat ze geen versnelling hebben. In reliëfrijk Brussel is dat niet meteen een troef. Concurrent Villo, die normaal gezien fietsen met drie versnellingen verdeelt, koos daarom in Brussel voor een exemplaar met zeven versnellingen. Maar binnenkort komt oBike ook met een model met versnellingen.

Inkomsten komen voor een groot deel uit de reclame die JC Decaux op de fietsen en op andere plekken in de stad plaatst. oBike zegt dat het in eerste instantie niet op reclame-inkomsten mikt. De inkomsten komen van de gebruikers en bedrijven die een overeenkomst willen sluiten en bijvoorbeeld een aantal abonnementen vragen voor hun werknemers. (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.obike&hl=nl)
avatar
joverwimp

Messages : 1909
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 73
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

GooBeeBike

Message  joverwimp le Ven 27 Oct 2017 - 15:15

Nadat in september 500 oBikes eerder plotsklaps in het Brusselse straatbeeld verschenen, is het vandaag de beurt aan 200 fietsen van GoBee Bike. (http://gobeebike.be)
Net zoals bij oBike is dat een Chinees merk van deelfietsen die werken volgens het principe van ‘free floating’. Gebruikers kunnen de fiets vinden en ontgrendelen via hun smartphone, en moeten die na gebruik niet terugbrengen naar een vaste standplaats.

Een andere gelijkenis met de oBikes is dat de GoBee Bikes geen versnellingen hebben. Het nieuwe merk maakte overigens pas heel recent zijn Europese intrede. In Frankrijk doken de fietsen begin oktober eerst op in Lille, heel snel daarna volgde Parijs. Nog in dezelfde maand komt de GoBee Bike dus ook overgewaaid naar Brussel.

Of de GoBee Bike met open armen zal verwelkomd worden, valt nog af te wachten. De onaangekondigde komst van oBike viel eerder al in slechte aarde bij het Brussels Gewest, dat nog werkt aan een regelgeving rond de deelfietsen zonder standplaats. Ook bewoners en politici kloegen al over fietsen die lukraak in de stad achtergelaten worden en ook al eens in een boom op het Vossenplein opdoken. Bij onze noorderburen bande Amsterdam de fietsen zelfs volledig uit het straatbeeld.
avatar
joverwimp

Messages : 1909
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 73
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

cadre légal

Message  joverwimp le Sam 9 Déc 2017 - 17:33

Aanbieders van deelfietsen in Brussel zijn binnenkort zelf verantwoordelijk voor de veiligheid en verspreiding van hun fietsen. Ze moeten ook zelf de overlast aanpakken, zo schrijft De Standaard zaterdag.
Eind september doken ze plots op in de Brusselse straten, deelfietsen die werken volgens een free floating-systeem. Ze kunnen na gebruik om het even waar achtergelaten worden. Vandaag zijn in de hoofdstad al twee aanbieders actief: oBike en GoBee.bike - samen goed voor zo'n 700 fietsen - terwijl een derde bedrijf in de testfase zit.

Het systeem veroorzaakt veel frustratie en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) was niet eens op de hoogte van hun komst. De Brusselse regering keurde nu daarom een regelgevend kader voor fietsdeeldiensten goed - het eerste in Europa - dat in de eerste helft van volgend jaar van kracht zou gaan. Zo wil ze overlast en vervuiling van de publieke ruimte tegengaan.

Elke fiets zal daarbij technische voorschriften rond veiligheid en comfort moeten respecteren, zoals beschikken over goede verlichting en een spatbord, en het zal ook verboden zijn om in bepaalde zones nog fietsen achter te laten, bijvoorbeeld op de Grote Markt. Er komt ook een drempel voor maximale concentratie in bepaalde zones, zoals aan stations.
avatar
joverwimp

Messages : 1909
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 73
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: location vélo

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum