Fietsen & fijnstof

Aller en bas

Fietsen & fijnstof

Message  eeuwige reiziger le Mer 15 Nov 2017 - 14:45

De route met het minste fijn stof? Hier kunnen fietsers die zelf uitstippelen
15 november 2017

ROESELARE - Dertig vrijwilligers rijden dezer dagen met een meetfiets rond in Roeselare. Hun opdracht: gezonde en ongezonde plekjes in kaart brengen. Zodra de resultaten er zijn, zullen inwoners van de stad op een kaart kunnen zien welke routes te vermijden zijn.

Fietsers die de Rodenbachstad doorkruisen, kunnen binnenkort aan de hand van een luchtkwaliteitskaart een route uitstippelen waarop ze minder worden blootgesteld aan roet. De stad is volop bezig met een grote meetactie. Nog tot 23 november leggen telkens twee vrijwilligers per dag een traject van 10 kilometer af. Ze doen dat met een meettoestel dat black carbon of roet meet. Dat roet is afkomstig van de verbranding van fossiele brandstof.

Stofzuiger

De deeltjes zijn zo klein dat ze diep in de longen kunnen doordringen en schadelijk zijn voor de gezondheid. De meter is een soort stofzuiger. Hij zuigt lucht over een filter, waarna een optisch instrument moet hoeveel roet er op de filter komt. De resultaten van de metingen worden gepubliceerd op een kaart van Roeselare.

Diesel- en benzinewagens

“Aan de hand van die metingen willen we fietsers helpen om een doordachte keuze te maken als ze zich tijdens de spitsuren in het verkeer begeven”, zegt schepen Michèle Hostekint (SP.A). “Diesel- en benzinewagens zullen op korte termijn waarschijnlijk niet uit onze straten verdwijnen, maar we kunnen wel helpen zoeken naar de wegen met het minste verkeer. Of naar die routes waar goede fietspaden ervoor zorgen dat je niet vlakbij een uitlaat fietst.”

Begraafplaats

Dertig vrijwilligers worden ingeschakeld om de metingen uit te voeren. Zij leggen een vaste route van 10 kilometer af die start op het Stationsplein. De route brengt de fietser langs de drukst bereden fietswegen in de stad. Dat zijn niet alleen wegen met veel verkeer, maar ook vrijliggende fietspaden, het stadspark en de oude stedelijke begraafplaats.

Minstens 25 metingen

“We moeten minstens 25 metingen verzamelen om tot een goede kaart te komen”, zegt Hostekint nog. “Een hele maand lang rijden er twee vrijwilligers per dag door de stad, eentje ‘s morgens tijdens de spits en eentje tijdens de avonddrukte. Om technische redenen kan er niet gemeten worden als het regent of wanneer het mistig is. Als het weer tegenzit, kan de meetperiode dus uitlopen.”

Een van de vrijwilligers is Guido Schaubroeck uit Roeselare. Gisteren (dinsdag) stond hij klaar om te vertrekken. Omdat het regende, moest hij zijn fietstocht echter stopzetten. Guido was meteen kandidaat voor het project. Ook hij weet dat Roeselare vaak genoemd wordt als het over slechte luchtkwaliteit gaat in Vlaanderen. Vooral het meetpunt aan de haven geeft regelmatig pieken aan.

Werven bezoeken

“Ik ben blij met dit initiatief”, zeg de man. “Ik woon zelf in de stad en doe alle verplaatsingen met de fiets. Niet alleen voor de boodschappen, maar ook wanneer ik als architect werven moet bezoeken. Roeselare doet het niet altijd goed als het over fijn stof gaat, en dus vind ik het sympathiek dat er initiatieven komen zoals deze.”

Wanneer de metingen achter de rug zijn, worden de resultaten door de wetenschappers van het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek verwerkt, in een digitale kaart op Google Maps. De hele actie past in de actie Klimaatswitch waarbij inwoners kunnen bijdragen aan een klimaatvriendelijke stad.

www.klimaatswitch.be

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171114_03186731

eeuwige reiziger

Messages : 2836
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietssnelwegen, ook beter voor de gezondheid

Message  eeuwige reiziger le Lun 9 Avr 2018 - 13:29

Onderzoek UA wijst uit: fietsen op drukke verkeersas als Prins Boudewijnlaan veel ongezonder dan op fietsostrade
06/04/2018

Fietsers die het traject Kontich-Antwerpen afleggen via drukke verkeersassen zoals de Prins Boudewijnlaan, krijgen tot drie keer meer roet en 20 procent meer ultrafijnstof binnen dan mensen die voor de fietsostrade F1 kiezen. Dat blijk uit onderzoek van Jelle Hofman van de Universiteit Antwerpen, die drie maanden lang metingen uitvoerde.

Gewapend met een AIRpack, een rugzak met mobiele meetapparatuur, fietste Jelle Hofman tussen januari en maart 2017 zijn dagelijkse woon-werktraject van Kontich naar Antwerpen, steeds tijdens de spitsuren. Afwisselend koos hij 40 keer voor een traject via fietsostrade Antwerpen-Mechelen (F1), 40 keer ging het via een iets korter traject (8.4 vs 9 km) langs onder meer de Prins Boudewijnlaan.

Hofman, verbonden aan het Departement Bio-ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen, wilde op die manier de concentratie aan roet (black carbon; BC) en ultrafijne stofdeeltjes (UFP) langsheen de beschouwde trajecten meten, en dat met een hoge meetresolutie (één meting per tien seconden). Bovendien werd ook de blootstelling aan zware metalen en de hoeveelheid ingeademde lucht (effectieve blootstelling) via de hartslag bepaald.



Tot in de hersenen

“Van roet, ultrafijn stof en zware metalen is ondertussen voldoende bekend dat ze een negatieve invloed op de gezondheid hebben”, legt de bio-ingenieur uit. “De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bestempelt roet als kankerverwekkend, terwijl blootstelling aan ultrafijnstof onder meer leidt tot problemen met de hart- en luchtwegen en de ademhaling. Bovendien zijn de ultrafijne deeltjes zo klein dat ze via de longen in het bloed worden opgenomen, getransporteerd worden doorheen het lichaam en zelfs worden teruggevonden in onze hersenen.”

De metingen wijzen uit dat de kwaliteit van de lucht aanzienlijk verschilt tussen beide trajecten. Langsheen de drukke verkeersassen ligt de roetconcentratie bijna drie keer hoger dan op de fietsostrade. Het aantal ultrafijne stofdeeltjes ligt ook 20 procent hoger op de assen met veel autoverkeer. Hoewel het traject langs de fietsostrade langer is, werd er toch minder roet en ultrafijn stof ingeademd.

Langsheen het verkeerstraject nam de bio-ingenieur verhoogde metaalconcentraties (o.a. ijzer, koper, lood en nikkel) waar. Langsheen de fietsostrade werd er dan weer meer molybdeen teruggevonden, vaak aanwezig als spoorelement in de spoorlegeringen.

Pleidooi voor investeringen

“Het is opvallend dat ruimtelijke factoren een rechtstreekse invloed op de waargenomen concentraties hebben”, legt Hofman uit. “Een parkje bijvoorbeeld resulteert onmiddellijk in verlaagde concentraties, terwijl de concentraties de hoogte inschieten nabij drukke kruispunten. De luchtkwaliteit is uiteraard afhankelijk van vele factoren, zoals onder meer het weer, maar deze studie toont aan dat we dus wel gedeeltelijk kunnen ‘ontsnappen’ aan luchtverontreiniging en de gerelateerde gezondheidseffecten, door drukke verkeersassen te mijden tijdens het woon-werkverkeer. Niet onbelangrijk, want eerdere studies wezen uit dat gemiddeld een derde van onze dagelijkse blootstelling aan luchtverontreiniging plaatsvindt tijdens het woon-werkverkeer.”

De studie, die verscheen in het vakblad ‘Environmental Research’, toont volgens de Antwerpse onderzoekers aan dat fietsostrades, naast de gekende voordelen als lichaamsbeweging, verminderd ongevalsrisico en verkeersopstopping, ook qua blootstelling aan luchtverontreiniging hun nut hebben. Hofman: “We pleiten dan ook voor verdere investeringen in dit soort trajecten en in fietsinfrastructuur die van het autoverkeer gescheiden wordt.”

https://www.gva.be/cnt/dmf20180406_03449251/onderzoek-ua-wijst-uit-fietsen-op-drukke-verkeersas-als-prins-boudewijnlaan-veel-ongezonder-dan-op-fietsostrade


Verwijzing naar het artikel uit ScienceDirect:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013935118301245


Zie ook:

http://velo-ravel.forumactif.org/t2111-fietsnelwegen-algemeen#13045


eeuwige reiziger

Messages : 2836
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum