'free-floating' in Gent
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Divers - Various - Verschiedene :: Divers - Various - Verschiedene
Page 1 sur 1
'free-floating' in Gent
Het Gentse stadsbestuur heeft een reglement uitgewerkt voor private spelers, waarin geen infrastructuur wordt geïnstalleerd om fietsen te stallen. Het is de bedoeling dat de deelfietsen op verschillende plaatsen worden opgepikt en achtergelaten, een zogenaamd 'free floating systeem'. De technologie om fietsen te traceren, te boeken en sloten elektronisch open te maken, is relatief jong.
Daarom wachtte het Gentse stadsbestuur met het kader voor een grootschalig fietsdeelsysteem zoals in Antwerpen en Brussel. 'Als je weet dat er free floating systemen zitten aan te komen, is een klassiek deelsysteem duur en zou het minder resultaat boeken', zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. 'Een klassiek deelsysteem als in Antwerpen zou in Gent omgerekend jaarlijks zowat 1,5 miljoen euro kosten.'
De stad Gent zal in het huidige systeem niet mee betalen en vraagt minima voor onderhoud van de fietsen. Drie private spelers mogen een vergunning aanvragen, elk voor 750 fietsen. Op termijn kan het Gentse stadsbestuur het maximum van in totaal 2.250 deelfietsen optrekken als het systeem aanslaat.
Daarom wachtte het Gentse stadsbestuur met het kader voor een grootschalig fietsdeelsysteem zoals in Antwerpen en Brussel. 'Als je weet dat er free floating systemen zitten aan te komen, is een klassiek deelsysteem duur en zou het minder resultaat boeken', zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. 'Een klassiek deelsysteem als in Antwerpen zou in Gent omgerekend jaarlijks zowat 1,5 miljoen euro kosten.'
De stad Gent zal in het huidige systeem niet mee betalen en vraagt minima voor onderhoud van de fietsen. Drie private spelers mogen een vergunning aanvragen, elk voor 750 fietsen. Op termijn kan het Gentse stadsbestuur het maximum van in totaal 2.250 deelfietsen optrekken als het systeem aanslaat.
Re: 'free-floating' in Gent
Bron:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/gent-geeft-groen-licht-voor-meer-dan-tweeduizend-deelfietsen~aeab0a11/
Op de nieuwssite van de VRT en die van het Nieuwsblad viel er vorig jaar al een artikel te rapen over dit plan. Ik vraag me echt af of het systeem van deelfietsen zelfbedruipend kan worden. Schijnbaar zijn de bestaande systemen niet leefbaar zonder subsidies.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/31/gentse-binnenstad-krijgt-volgende-zomer-echte-deelfietsen/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170914_03072823
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/gent-geeft-groen-licht-voor-meer-dan-tweeduizend-deelfietsen~aeab0a11/
Op de nieuwssite van de VRT en die van het Nieuwsblad viel er vorig jaar al een artikel te rapen over dit plan. Ik vraag me echt af of het systeem van deelfietsen zelfbedruipend kan worden. Schijnbaar zijn de bestaande systemen niet leefbaar zonder subsidies.
Gentse binnenstad krijgt volgende zomer echte deelfietsen
31 oktober 2017
Daar waar je in Antwerpen en Brussel zowat struikelt over de deelfietsen, zijn ze in de Gentse binnenstad nauwelijks te bekennen. Volgende zomer moet daar eindelijk verandering in komen. Dan zal je ook daar makkelijk een deelfiets kunnen huren.
Het blijft een merkwaardige vaststelling. Gent wil met zijn veelbesproken circulatieplan de auto uit de binnenstad. Bezoekers en Gentenaars worden geacht over te schakelen op fietsen en openbaar vervoer. Alleen is dat niet altijd voorhanden. Voor het openbaar vervoer kan met een boze vinger naar De Lijn worden gewezen. Die zou volgens velen best een tandje kunnen bijsteken in Gent. Maar als het over fietsen gaat, blijft de stad zelf wat in gebreke.
Brussel en Antwerpen worden niet meteen gezien als lichtend voorbeeld in mobiliteitskwesties, maar toch kun je zelfs daar in het centrum al jaren volop gebruik maken van deelfietsen. In Gent moet je de deelfietsen met een vergrootglas zoeken.
Toch bestaan ze. In september startte Trapido, een systeem van een vzw waarbij fietsen neergezet worden bij parkings aan de rand van de stad. Bedoeling is dat pendelaars daar parkeren, zo’n fiets huren en die aan het eind van de dag weer netjes terugbrengen. Op dit ogenblik zijn er 100 fietsen op tien parkings. Alleen is het geen daverend succes, ondanks de zeven versnellingen die de fietsen naar verluidt hebben. Schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) formuleerde het vanmorgen eufemistisch bij Radio 2: “We groeien traag maar gestaag.” Er zijn 149 ingeschreven gebruikers, een peulschil als je dat afzet tegen het aantal mensen dat in Gent zou moeten of willen fietsen. Het is dan ook erg onhandig dat je de fiets alleen maar op hetzelfde parkeerterrein kan achterlaten.
Maar er is licht aan het eind van de fietstunnel. Tegen volgende zomer wil de stad in zee gaan met 1 of 2 commerciële bedrijven die op verschillende plaatsen in de stad deelfietsen gaan neerzetten. Gebruikers kunnen die dan via een app huren en ergens anders in de stad achterlaten. Op dit ogenblik worden de krijtlijnen voor het plan vastgelegd. "Het systeem van free floating- fietsen zal de stad niets kosten, maar we zullen wel streng zijn", zegt Watteeuw. "We willen niet dat de stad overspoeld wordt met fietsen die overal achtergelaten worden. We willen kwaliteit, goed onderhouden fietsen en een beperking van het aanbod. "
Geen Amsterdamse toestanden
Dé vraag is natuurlijk waarom Gent zo lang moest wachten op een gewoon deelfietsensysteem. “Jaren geleden zijn wij bewust niet mee gestapt in wat andere steden toen uitrolden. Uit onderzoek bleek dat ontzettend veel mensen in Gent een eigen fiets hebben", zegt Hannelore Bonami, woordvoerder van Watteeuw. "De bestaande systemen van back to many kosten die steden ook erg veel geld, ze moeten continu fietsen vervoeren tussen de fietsstations."
Intussen hebben pendelaars volgens Bonami Trapido en bij de treinstations zijn er Blue Bikes. "Het systeem van deelfietsen is intussen ook geëvolueerd. Commerciële bedrijven bieden nu diensten aan die ons niets zullen kosten en waarbij je de fiets toch op verschillende plaatsen kan achterlaten", klinkt het.
De stad wil ook "Amsterdamse toestanden" voorkomen waarbij de fietsen op de meest onmogelijke plaatsen worden gedropt. "Op dit ogenblik zijn we de regels aan het vastleggen en dan kan het snel gaan", zegt ze voorts. "Het zou me ook niets verbazen als andere steden dit nieuwe Gentse systeem op termijn gaan overnemen."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/31/gentse-binnenstad-krijgt-volgende-zomer-echte-deelfietsen/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170914_03072823
Sujets similaires
» F040 R4 Gent (Fietssnelweg F40 Fietsnelwegring Gent)
» F45-verkeersbord
» Steeds meer stedelingen op de fiets
» Escaut 03 (Gent)
» Lieve (petit canal du moyen age)
» F45-verkeersbord
» Steeds meer stedelingen op de fiets
» Escaut 03 (Gent)
» Lieve (petit canal du moyen age)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Divers - Various - Verschiedene :: Divers - Various - Verschiedene
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum