L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement

Message  velo-ravel.net le Sam 8 Oct - 22:42

Renouvellement prévu début des travaux en 2012 et fin en 2013.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=D132QM60


velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement

Message  eeuwige reiziger le Dim 8 Jan - 0:54

Luc, l'article auquel vous renvoyez, ne parlait d'une préposition d'un politicien local.

Entre-temps, cette proposition est devenue un plan concret. La province de Flandre Occidentale continue sur une mauvaise voie: une fois de plus, malgré les demandes multiples des cyclistes, on a décidé pour un revêtement en sable ternaire... Mad Je ne le comprend point, car l'expérience nous a appris que ce revêtement n'est pas durable, une fois exposé aux intempéries et à l'usage intense...


Kezelbergroute vormt nieuwe groene as
DINSDAG 13 DECEMBER 201

ROESELARE / LEDEGEM/ MOORSLEDE - De Kezelbergroute, de oude spoorlijn tussen Roeselare en Menen, krijgt een nieuwe kleedje. De provincie reserveert 2,3miljoen euro om van de route een groene as te maken voor recreatieve gebruikers. De as is acht kilometer lang en wordt vanaf het najaar heraangelegd. Fietsers, wandelaars, mountainbikers, ruiters en menners krijgen er een plek. De route zal voor paarden toegankelijk zijn over een afstand van 3 en 2,3 kilometer.

Het volledige tracé wordt aangelegd in verhard zand. Bij de kruispunten komen borden, manshoge mijlpalen die de kruisingen markeren, en een aangepaste verharding met signaalfunctie voor de fietser. Nabij het stationsplein in Ledegem wordt een rustpunt ingericht.

De heraanleg gebeurt in twee fasen. In het najaar van 2012 start de eerste fase, de herinrichting van het deel Beitem tot Ledegem. De heraanleg van het tweede deel, van Ledegem tot aan de A19 in Menen, is gepland in het voorjaar van 2013.

De Kezelbergroute is na de Groene62 (Torhout-Oostende) en de Stroroute (Roeselare-Zonnebeke) de derde groene as. Niet alleen de mijlpalen, maar ook de rustpunten en de bebording worden bij alle groene assen uitgevoerd in een uniforme, herkenbare stijl.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=603JHDNI


Provincie pakt Kezelbergroute aan
13/12/2011

Op donderdag 8 december keurde de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen de plannen voor de herinrichting van de Kezelbergroute goed. De Kezelbergroute is een oude spoorweglijn die Roeselare met Menen verbindt en daarbij de gemeenten Ledegem, Moorslede en Wevelgem doorkruist. Langs de spoorweg liggen onder andere het meersengebied van de Heulebeek en de Kezelberg. De Groene As is zo’ n 8 km lang.
De Provincie wil met de herinrichting de Kezelbergroute beter ontsluiten voor recreatieve gebruikers, zoals fietsers, wandelaars en mountainbikers. Ook voor ruiters en menners zullen twee delen van de route toegankelijk zijn, een stuk van 3 km en een stuk van 2,3 km.

De heraanleg gebeurt in 2 fasen. In het najaar van 2012 gaat de eerste fase, de herinrichting van het gedeelte Beitem tot Ledegem, zo’ n 4 km, van start. De heraanleg van het tweede deel, van Ledegem tot aan de A19 in Menen, zo’ n 4 km, is gepland in het voorjaar 2013.

Het bedrag voor de volledige heraanleg en de randinfrastructuur wordt geraamd op 2,3 miljoen euro. Het grootste deel hiervan zal door het West-Vlaamse provinciebestuur betaald worden. Een deel van de middelen wordt gefinancierd door het Europese project ‘Accessing the Countryside’. Dit project maakt het onder andere mogelijk om het platteland beter te ontsluiten.

De Kezelbergroute is na de Groene 62 (Torhout-Oostende) en de Stroroute (Roeselare-Zonnebeke) de derde Provinciale Groene As die zal worden heringericht. Begin 2011 kon de Provincie het grootste, resterende deel van de As, het stuk tussen de Kortewagenstraat in Beitem en de Kortekeerstraat in Wevelgem, aankopen van de NMBS voor zo’n 255.500 euro. De plannen die nu werden goedgekeurd, voorzien de (her)aanleg van verhardingen, kruispunten en randinfrastructuur.

De plannen voor de heraanleg van de Kezelbergroute + integratie in het landschap
Het volledig tracé wordt aangelegd in een halfverharding (ternair zand). Deze verharding komt tegemoet aan de eisen van de diverse gebruikers en is goed inpasbaar in de landschappelijk waardevolle omgeving van de Kezelbergroute. Bij de kruispunten wordt bijzondere aandacht besteed aan verkeersveiligheid door het voorzien van de nodige bebording, manshoge mijlpalen die de kruisingen markeren en een aangepast type van verharding met signaalfunctie voor de fietser. Nabij het stationsplein in Ledegem wordt een rustpunt ingericht.

De mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid van de Kezelbergroute als oude spoorwegbedding in provinciaal beheer. Niet alleen de mijlpalen, maar ook de rustpunten en de bebording worden bij alle Groene Assen uitgevoerd in een uniforme, herkenbare stijl.

Naast de heraanleg worden maatregelen genomen om de Groene As beter in het landschap te integreren waardoor de landschapsbeleving van de recreanten en de omwonenden verbeterd kan worden. Zo zal de oude stationskoer, die in eigendom is van de Provincie, worden geruild met het bosje aan de Heulebeek, waarvan de gemeente Ledegem eigenaar is. Door deze ruil kan de Provincie de natuurwaarden langs de Kezelbergroute vrijwaren en versterken. Verder wil de Provincie de diversiteit van fauna en flora langs de route stimuleren door het uitvoeren van natuurinrichtingen en aanplantingen op geselecteerde zones.

http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems/20121213_kezelbergroute_1403.aspx


L'auteur de l'article suivant est néanmoins un chaud partisan de ce type de revêtement:

http://www.trage-wegen-lijn.be/downloads/groene_assen-west-vlaanderen.pdf

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

PP

Message  eeuwige reiziger le Ven 22 Fév - 16:20

Une présentation détaillée du renouvellement:

PP

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

"Fietsende Scholieren"

Message  eeuwige reiziger le Jeu 19 Sep - 13:35

Scholieren vragen onderhoud fietsroute
woensdag 18 september 2013

LEDEGEM - Met een anonieme brief hekelen ‘Fietsende Scholieren’ het gebrekkig onderhoud van de fietsroute op de oude spoorwegbedding. Burgemeester Bart Dochy vindt de anonimiteit ongepast.

Alle gemeenteraadsleden van Ledegem kregen een anonieme brief waarin een beter onderhoud gevraagd wordt van de fietsroute langs de Kezelberg-spoorwegbedding. De brief is ondertekend door ‘Fietsende scholieren’ en stelt dat het fietspad zo goed als onbruikbaar is. ‘Om onbegrijpelijke redenen wordt er sinds meerdere jaren niet het minste onderhoud gedaan aan dit fietspad. Voor ons scholieren blijft als alternatief de levensgevaarlijke Kortewagenstraat (zonder fietspad) of de provinciebaan langs het drukke verkeer. Terwijl er tot voor enkele jaren een ideale en veilige route bestond. (...) Wij verwachten nu een vrachtwagen steenslag, geen loze woorden.’

Altijd bereikbaar

Hoewel de fietsroute eigendom is van de provincie, en de provincie dus verantwoordelijk is voor het onderhoud, is burgemeester Bart Dochy (CD&V-VD) niet opgezet met de anonieme brief. ‘Aan anonieme brieven hecht ik geen waarde. Ikzelf, de schepenen, de gemeentediensten en raadsleden zijn allen bereikbaar via de telefoon, e-mail of tijdens onze zitdagen. Langs die weg zijn alle signalen welkom. Een anonieme brief is niet gepast.’ Dochy wil verder geen commentaar kwijt over de fietsroute.

Open VLD‘er Piet Vandermersch, oppositielid in Ledegem en provincieraadslid, reageert wel. ‘De fietsroute is van de provincie. De route zou worden heraangelegd, maar dat werd uitgesteld tot 2014. Daardoor gebeurt er ook geen onderhoud meer. Ik vroeg de provincie de route opnieuw te onderhouden.’ De provincie wil de Kezelbergroute, net als de Stroroute en andere oude spoorwegbeddingen, omvormen tot
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130917_00745978

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement

Message  velo-ravel.net le Jeu 19 Sep - 20:18

suite du message précédent
tot een groene as voor fietsers en wandelaars.

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

distrait

Message  eeuwige reiziger le Sam 7 Déc - 21:33

velo-ravel.net a écrit:suite du message précédent
Merci, Luc. Manque de temps et manque d'attention de ma part... Embarassed 

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Visieplan 2012

Message  eeuwige reiziger le Sam 7 Déc - 21:39



Source:
http://www.west-vlaanderen.be/Documents/0185-bijlage-Kezelbergroute%20visieplan-20120221.jpg

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Situation actuelle

Message  eeuwige reiziger le Sam 7 Déc - 21:48

Quelques photos:







http://blog.seniorennet.be/groenledegem/archief.php?startdatum=1318945373&stopdatum=1319031773

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement

Message  velo-ravel.net le Dim 8 Déc - 13:47

comme la situation n'a pas changée, ma fiche est encore d'actualité.

http://www.velo-ravel.net/2008-06-11.html

que c'est loin cela, a une époque ou je ne pensais pas faire tout cela avec mon site.

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement

Message  eeuwige reiziger le Dim 8 Déc - 19:50

velo-ravel.net a écrit:que c'est loin cela, a une époque ou je ne pensais pas faire tout cela avec mon site.
Ah oui, parfois on ne rend pas compte qu'un loisir pourrait prendre une ampleur tellement vaste. C'est "een uit de hand gelopen hobby", comme on dit en néerlandais...

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

kajakken op de Kezelberg route ?

Message  denzjos le Jeu 29 Mai - 11:09

In het voorjaar 2014 was het pad hier in een mini rivier veranderd. (misschien wordt het pad omgevormd om te kajakken ?)



denzjos

denzjos

Messages : 2
Date d'inscription : 29/05/2014

Revenir en haut Aller en bas

Krommebeekstraat - A19 [Menen]

Message  eeuwige reiziger le Mar 26 Mai - 9:51

MENEN
21/05/2015
Fietsverbinding doorgetrokken

Fietsers kunnen voortaan van de carpoolparking aan het op- en afrittencomplex van de A19 doorrijden tot aan de Krommebeekstraat in de bedrijvenzone Menen-Oost.

Het fietspad was voorzien, maar nog niet aangelegd.

"Op die manier kunnen fietsers vanuit het centrum van onze stad op een veilige manier en via de kortste weg de carpoolparking bereiken. Die aansluiting is voorzien langs de oude spoorwegbedding", vertelt schepen van Mobiliteit Dirk Vanholme (N-VA).

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-menen/fietsverbinding-doorgetrokken-a2331043/


spoorwegbedding
19/05/2015

“De verbinding voor fietsers vanuit het centrum van de stad naar de carpoolparking aan het op- en afrittencomplex van de A19-N32 kende een missing link: die verbinding - van de carpoolparking naar de Krommebeekstraat - was wel voorzien, maar tot voor kort nog niet gerealiseerd. De aanleg van dit laatste stuk door de West-Vlaamse Intercommunale (WVI), de terreinbeheerder van de bedrijvenzone Menen-Oost, is ondertussen een feit”, geeft schepen van Openbare Werken Dirk Vanholme mee.

Langsheen dit fietspad kunnen fietsers voortaan vanuit het centrum van Menen op een veilige manier én via de kortste weg de carpoolparking aan het op- en afrittencomplex van de A19-N32 bereiken. De aansluiting is voorzien via de Krommebeekstraat langs de oude spoorwegbedding op een nieuw aangelegd fietspad om zo de verbinding naar de carpoolparking te maken. De oversteek van de afrit van de A19 (richting Kortrijk) is dankzij de verkeerslichten veilig, want conflictvrij opgevangen.

Bovendien leidt deze nieuwe fietslink de recreatieve fietsers op een veilige manier tot bij het vervolg van de oude spoorwegbedding richting Roeselare. Deze fietsroute is via het fietspad langs de N32 (ook via een conflictvrije oversteek van de oprit richting Ieper) en de Bruggestraat te bereiken via de Zandweg, eerste afslag rechts na de verkeerslichten op het kruispunt met de Bruggestraat”, aldus nog schepen Vanholme.

http://www.menen.be/nieuws/veilige-fietsverbinding-met-carpoolparking-en-oude-spoorwegbedding


Verbinding met de Kezelbergroute:


eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Herinrichting fase 1 _ 2014 [Beitem - Ledegem]

Message  eeuwige reiziger le Mer 17 Fév - 15:25

Provincieraad Kort
Krant van West-Vlaanderen/Krant van West-Vlaanderen,
Vr. 01 Nov. 2013, Pagina 9

De provincieraad zette het licht op groen voor de eerste fase van de heraanleg van de Kezelbergroute, tussen Beitem en Ledegem. Kostprijs: een kleine 950.000 euro. Kurt Ravyts (Vlaams Belang) merkte op dat deze werken al in 2011 werden aangekondigd. Gedeputeerde Guido Decorte (CD&V) legde uit dat deze vertraging het gevolg is van de bijsturing die de plannen ondergingen na de infovergadering. "We zijn er nu in geslaagd alle gebruikersgroepen, ook joggers, ruiters en menners tevreden te krijgen, wat niet vanzelfsprekend was."

Er komt ook een veiliger fietsverbinding aan de oude drietrapssluis van Ooigem, die een belangrijk knooppunt is in het recreatieve fietsnetwerk van de Leiestreek.



eeuwige reiziger a écrit:

Source:
http://www.west-vlaanderen.be/Documents/0185-bijlage-Kezelbergroute%20visieplan-20120221.jpg

Mise à jour:

Kezelbergroute ook toegankelijk voor ruiters en menners

De Kezelbergroute, een oude spoorweglijn die de gemeenten Ledegem, Moorslede en Wevelgem doorkruist, wordt in 2013 door de provincie heringericht. Het acht kilometer lange traject dat Roeselare met Menen verbindt, wordt toegankelijker voor fietsers, wandelaars en mountainbikers, maar zal ook open staan voor ruiters en menners.

Het tracé van de Kezelbergroute loopt van de Kortewagenstraat in Beitem tot de Kortewaagstraat in Menen en wordt een halfverharde zandweg. "De verkeersveiligheid op de kruispunten wordt verzekerd via manhoge mijlpalen en een aangepaste verharding met signalering voor fietsers", zegt Joachim Calcoen van de provinciale groendienst. Vlakbij Ledegem wordt een picknicktafel gezet met uitzicht op de basiliek van Dadizele. Een stuk van drie kilometer van de route wordt speciaal opengesteld voor ruiters en menners. Dit kon niet over het hele traject omdat er op sommige plekken niet genoeg plaats is. Via ophogingen, paaltjes en bermen worden wagens gemeden en een toezichtsploeg kan bromfietsers beboeten.

QUADS VERBODEN
"Om quads te mijden, hebben we de optie om een sluis te installeren die de voertuigen tegenhoudt, maar die wel mennerskarren doorlaat", klinkt het bij de provincie. Deze sluis bestaat uit zes palen naast elkaar en net omdat die wat plaats inneemt, zal er per locatie geëvalueerd worden of dit wel nodig is. Voor het onderhoud van het pad wil de provincie beroep doen op de eigen groendiensten, maar bij grotere werken kan ook een aannemer ingeroepen worden. De aanleg van de route start in 2013. De plannen zijn nog tot en met 1 april te bezichtigen in het provinciaal Streekhuis in Roeselare.

http://www.tragewegen.be/fr/nieuwsoverzicht/item/1553-kezelbergroute-ook-toegankelijk-voor-ruiters-en-menners

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Herinrichting fase 2 _ 2015 [Ledegem - Menen]

Message  eeuwige reiziger le Mer 17 Fév - 15:35

Provincie plant aanleg fietspad langs de Kezelbergroute van Ledegem tot Menen
2-10-2014

In zijn zitting van donderdag 2 oktober keurde de provincieraad het bestek en de gunningswijze voor de aanleg van een stuk fietspad langs de Kezelbergroute tussen Ledegem en Menen goed.

Het gaat over een stuk van zo’n 4 km in ternair mengsel op de spoorwegzate, tussen de Papestraat in Ledegem en de Kortewaagstraat in Menen.

Planning en kostprijs van de werken

De heraanleg van de volledige Kezelbergroute gebeurt in 2 fasen. In het najaar van 2014 ging de eerste fase, de herinrichting van het gedeelte Beitem tot Ledegem, zo’ n 4 km, van start.

De raming van de werken in fase 2, van Ledegem tot aan de A19 in Menen, bedraagt 543.582,39 euro (excl. btw). Er zijn 90 werkdagen voorzien voor de uitvoering van de werken.

Het bedrag voor de volledige heraanleg en de randinfrastructuur wordt geraamd op 1,3 miljoen euro. Het grootste deel hiervan wordt door het West-Vlaamse provinciebestuur betaald.

De Kezelbergroute is na de Groene 62 (Torhout-Oostende) en de Stroroute (Roeselare-Zonnebeke) de derde Provinciale Groene As die wordt heringericht. Begin 2011 kon de Provincie het grootste, resterende deel van de As, het stuk tussen de Kortewagenstraat in Beitem en de Kortekeerstraat in Wevelgem, aankopen van de NMBS voor zo’n
255.500 euro. De plannen die werden goedgekeurd, voorzien de (her)aanleg van verhardingen, kruispunten en randinfrastructuur.

De plannen voor de heraanleg van de Kezelbergroute + integratie in het landschap
Het volledig tracé wordt aangelegd in een halfverharding (ternair zand). Deze verharding komt tegemoet aan de eisen van de diverse gebruikers en is goed inpasbaar in de landschappelijk waardevolle omgeving van de Kezelbergroute. Bovendien is ternair zand waterdoorlatend. Bij de kruispunten wordt bijzondere aandacht besteed aan verkeersveiligheid door het voorzien van de nodige bebording, manshoge mijlpalen die de kruisingen markeren en een aangepast type van verharding met signaalfunctie voor de fietser. Nabij het stationsplein in Ledegem wordt een rustpunt ingericht.

De mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid van de Kezelbergroute als oude spoorwegbedding in provinciaal beheer. Niet alleen de mijlpalen, maar ook de rustpunten en de bebording worden bij alle Groene Assen uitgevoerd in een uniforme, herkenbare stijl.

http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20141002_kezelbergroute_0739.aspx


Tweede fase in heraanleg Kezelberg- route gestart
Krant van West-Vlaanderen/De Leie,
Vr. 13 Feb. 2015, Pagina 38

WEVELGEM - Op 15 februari start de tweede fase van de heraanleg van de Kezelbergroute. Deze fiets- en wandelroute is gelegen op een oud spoorwegtraject. In de tweede fase wordt het deel tussen de Papestraat in Ledegem en de Kortewaagstraat in Menen heraangelegd. Er wordt gebruik gemaakt van halfverharding of ternair zand.

Op de plaatsen waar de Kezelbergroute een andere weg kruist, wordt bijzondere aandacht besteed aan verkeersveiligheid door de nodige signalisatie te voorzien, manshoge mijlpalen aan te brengen en verharding met signaalfunctie voor de fietser aan te leggen. De mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid van de Kezelbergroute als oude spoorwegbedding in provinciaal beheer. Ook de rustpunten en de signalisatie worden in een uniforme herkenbare stijl. Voor de uitvoering van de werken zijn 90 dagen voorzien.


Van oude spoorlijn tot trekpleister voor fietsers
Het Nieuwsblad*,
Do. 12 Mar. 2015, Pagina 25

De Kezelbergroute, de oude spoorlijn tussen Roeselare en Menen, kreeg een grondige facelift. De site moet een trekpleister worden voor fietsers, wandelaars en ruiters. De route krijgt stilaan vorm. De laatste fase zal klaar zijn tegen het bouwverlof.



Ledegem De Kezelbergroute, de oude spoorlijn tussen Roeselare en Menen, krijgt stilaan vorm. In het najaar van 2014 startte de eerste fase, de herinrichting van Beitem tot Ledegem, en in februari dit jaar ging de tweede fase van de heraanleg van aan de Papestraat in Ledegem tot in Menen van start.

De twee fases overlappen elkaar. Fase één zal eind april afgerond zijn en fase twee zal tegen het bouwverlof klaar zijn. 'De globale afwerking met de aanplanting van heel wat groen, moet tegen eind dit jaar rond zijn', geeft burgemeester Bart Dochy (CD&V-VD) mee.

De werken zouden normaal gezien al in 2012 van start gaan, maar liepen vertraging op. 'De provincie wachtte nog enkele eigendomsuitwisselingen af', zegt Dochy. 'Zo konden landbouwers strookjes grond afkopen die ze voordien ook al gebruikten, maar geen eigendom waren. Er waren

ook enkele ruilacties. Zo hebben wij een bosje geruild voor een toegangsweg.'

Al derde groene as

Het volledige tracé wordt aangelegd in verhard zand. De volledige heraanleg en randinfrastructuur zal in totaal zo'n 1,3 miljoen euro kosten, grotendeels betaald door de provincie West-Vlaanderen. 'In Ledegem komt er vlak bij het voetbalterrein ook een rustpunt met een bank waar fietsers kunnen uitpuffen en tegelijk genieten van het mooie zich op de Leievallei en de basiliek van Dadizele', zegt Dochy.

Na de Groene 62 tussen Torhout en Oostende en de Stroroute tussen Roeselare en Zonnebeke, is de Kezelbergroute de derde groene as in de provincie die wordt heringericht. Het belooft alvast een geliefd pad te worden bij wandelaars, fietsers en mountainbikers, maar ook ruiters en menners worden er op bepaalde stukken toegelaten. Daar heeft de gemeente Ledegem persoonlijk voor gezorgd. Samen met Geert Boeraeve van de Rollegemse menners stapte het gemeentebestuur met die vraag naar de provincie. 'Wij menners hebben nood aan onverharde wegen waar geen auto's rijden', zegt Boeraeve. 'Onze paarden lopen daar veel liever en wij kunnen ook ongehinderd ons ding doen zonder dat automobilisten ons verwensen.'

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150311_01574479


LEDEGEM
17/06/2015
Herinrichting Kezelbergroute verloopt vlot

De herinrichting van de Kezelbergroute - de voormalige spoorlijn tussen Menen en Roeselare - verloopt vlot. Het eerste traject tussen het voormalige station van Beitem en Ledegem is zo goed als afgewerkt. Fietsers, wandelaars en ruiters kunnen binnenkort dit stuk gebruiken. De tweede fase - tussen de Ledegemse Papestraat en de Kortewaagstraat in Menen - is nog volop bezig en zal pas eind september af zijn. "De eindafwerking met de aanplanting van bomen en struiken zal eind dit jaar klaar zijn", weet burgemeester Bart Dochy (CD&V/VD). "Het kostenplaatje voor de heraanleg en de groenomgeving voor de Kezelbergroute wordt geraamd op 1,3 miljoen euro. Dat wordt grotendeels betaald door de provincie."

In Ledegem komt er alvast een rustpunt met zitbanken. "Om te genieten van het indrukwekkende zicht op de Leievallei en de basiliek van Dadizele."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ledegem/herinrichting-kezelbergroute-verloopt-vlot-a2361243/

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Officiële inhuldiging vernieuwde Kezelbergroute (11 juni 2016)

Message  eeuwige reiziger le Ven 22 Juil - 21:08

Kezelbergroute, voormalige spoorlijn Roeselare-Menen, heringericht
11-6-2016



Op zaterdag 11 juni opende de Provincie de heringerichte Kezelbergroute, de voormalige spoorlijn 65 die van Roeselare, via Ledegem, Dadizele en Wevelgem naar Menen loopt.

​De inrichting van deze bedding tot groene as, over een afstand van 8 kilometer, is een opsteker voor de wandelaars, joggers, fietsers, ruiters en menners van de regio. Ook als natuurverbinding vormt de heringerichte spoorlijn een belangrijke meerwaarde in deze landbouwregio.

Bovendien had spoorlijn 65 een belangrijke rol tijdens de Eerste Wereldoorlog. De herinrichting van de Kezelbergroute zorgt voor een betere ontsluiting van nabijgelegen WOI-relicten zoals de pillboxbunkers, ‘Kezelberg Cemetery’ en de Duitse militaire begraafplaats ‘Menenwald’ (Menen).
De nieuwe provinciale publicatie ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’ diept dit oorlogsverhaal nabij de Kezelbergroute op.

Verloop en beschrijving van de werken
De herinrichting en de omgevingsaanleg namen bijna anderhalf jaar in beslag. De werken startten in januari 2015. In mei 2016 werden ze afgerond.

De heraanleg werd in twee fases uitgevoerd, er werd gekozen voor halfverharding in ternair zand. Dit type verharding komt het best tegemoet aan de diverse gebruikers en is goed inpasbaar in de landschappelijk waardevolle omgeving van de vallei van de Heulebeek en de Kezelberg. Ook de nieuwe beplantingen dragen bij tot de landschappelijke beleving van de Kezelbergroute.

Bij de kruispunten werd aandacht besteed aan de verkeersveiligheid door bebording en mijlpalen. Deze mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid van de Kezelbergroute als provinciale voormalige spoorwegbedding.

Aan het vroegere stationsplein van Ledegem werd een rustpunt ingericht met een uitzicht op de Ledegemse Meersen en de basiliek van Dadizele.

Kostprijs van de werken
De totale investering voor beide fases bedroeg ongeveer 1,3 miljoen euro.
Het bedrag werd grotendeels door de Provincie voorzien. Toerisme Vlaanderen voorzag een toelage van 91.000 euro in het kader van het impulsprogramma ‘100 jaar Groote Oorlog’.

Verbinding Kezelbergroute met Stroroute
In de omgeving van Ledegem kocht de Provincie delen van de Ledegemse Meersen aan om ze als bos- en natuurgebied te beheren. Deze waterzieke gronden liggen in de vallei van de Heulebeek. Het is de bedoeling om via de Heulebeek een trage weg voor fietsers, wandelaars en ruiters te realiseren die de Kezelbergroute met de Stroroute (Roeselare-Zonnebeke) verbindt. Zo kan de recreant in de toekomst het open landschap tussen Roeselare, Menen en Ieper verkennen via een lus van ‘groene assen’ en trage en verkeersarme wegen.

Rol van de spoorlijn 65 tijdens de Eerste Wereldoorlog
De spoorlijn Roeselare-Menen lag tijdens de Eerste Wereldoorlog net achter de frontlinie in Duits bezet gebied. Tijdens het bevrijdingsoffensief in de herfst 1918 werd er hard gevochten.

In de nabijheid en langs de Kezelbergroute liggen twee Engelse oorlogsbegraafplaatsen, Ledeghem Military Cemetery en Kezelberg Military Cemetery, waar 242 soldaten begraven werden die tijdens de laatste maanden van de Eerste Wereldoorlog in de omgeving van de spoorweg sneuvelden.

In ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’, een boek dat Kevin Breyne schreef in opdracht van de Provincie, wordt het verhaal van de Kezelbergroute, de Stroroute en de Vrijbosroute (Kortemark-Ieper) in de Eerste Wereldoorlog verteld. Het boek wordt eind juni uitgebracht.

24 provinciedomeinen, waaronder 9 ‘groene assen’
De werken kaderden in het provinciaal beleid met betrekking tot de herinrichting van voormalige spoorwegbeddingen tot ‘groene assen’, veilige en comfortabele routes die het West-Vlaamse platteland ontsluiten voor onder andere fietsers en wandelaars.

De Provincie beschikt vandaag over 24 provinciedomeinen, waaronder negen groene assen, die voor het publiek opengesteld zijn. De provinciedomeinen bieden de bezoekers rust, natuur en ontspanning. De groene assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars.

De aankoop van de verschillende assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Guldensporenpad, Kezelbergroute, Trimaarzate, Frontzate, Vrijbosroute en Abdijenroute) kostte de Provincie tot op heden ruim 3,2 miljoen euro. Naast de Groene 62 (Torhout – Oostende) en de Kezelbergroute werd ook de Stroroute (Roeselare – Ieper) reeds heringericht. Later worden nog andere groene assen aangepakt.

http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20160611_Kezelbergroute_0362.aspx



ROESELARE
20/06/2016
Kezelbergroute volledig heringericht

De voormalige spoorlijn 65, die van Roeselare, over Ledegem, Dadizele en Wevelgem, naar Menen loopt, is heringericht. "Dat is een opsteker voor wandelaars, joggers, fietsers, ruiters en menners van de regio", zeggen gedeputeerden Franky De Block en Guido Decorte. De werkzaamheden namen anderhalf jaar in beslag. Ze startten in januari 2015 en werden eind vorige maand afgerond. De totale investering kostte ruim 1,3 miljoen euro. Daarnaast kocht de provincie ook nog delen van de zogenaamde Ledegemse Meersen. "We zullen die waterzieke gronden in de vallei van de Heulebeek als bos- en natuurgebied beheren. Via die beek komt er in de toekomst ook een trage weg die de Kezelbergroute met de Stroroute, van Roeselare naar Zonnebeke, zal verbinden."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-roeselare/kezelbergroute-volledig-heringericht-a2753060/

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Jubileumtocht naar Dadizele (21 juli 2016)

Message  eeuwige reiziger le Ven 22 Juil - 22:46

2016, een Jubileumjaar voor de katholieken onder ons. Al eerder had ik me voorgenomen enkele van de Jubileumkerken aan te doen, maar mijn agenda bleef moeilijk doen. Gelukkig was er met deze zomervakantie wat meer ruimte.

http://velo-ravel.forumactif.org/t1789-jubileumtocht-naar-dadizele-21-juli-2016#9619

In de vroege ochtend ging het langs de grote verkeersassen richting Dadizele. Heel stil. Lekker snel en gezwind, al liggen de fietspaden langs de Vlaamse secundaire wegen er niet altijd even piekfijn bij...



Bij de terugtocht brachten de knooppunten me langs landelijke wegen, met in het begin een kleine zijsprong om de Kezelbergroute erbij te kunnen nemen.

Aan knooppunt 72, op grondgebied Menen, wijst een eerste rode zuil je onmiskenbaar naar het begin van het fietspad op deze voormalige spoorwegbedding. De nieuwe aankleding is in vergelijking met de rommelige paaltjes met kettingen alvast een grote stap vooruit, al oogt het begin toch wat kaaltjes. Naar mijn aanvoelen zou een infopaneel hier niet mis staan.



Aan de andere kant van knooppunt 72 is de oude spoorwegbedding ook nog zichtbaar, maar blijkt slechts ingericht als ruiterpad dat uiteindelijk niet verder gaat de wat zuidelijker gelegen boerderij om uiteindelijk in het niet te verdwijnen bij een grote akker.

Ik keer dan ook gauw op mijn tellen terug om het voor fietsers toegankelijk deel te verkennen. Alhoewel geen uitgesproken voorstander van halfverharding voelt de nieuwe ondergrond heel comfortabel aan. Ook wel een leuk geluid, dat licht geknerp onder de banden... Keerzijde is dat het bij deze droogte toch wel stoffig wordt. Algauw krijgt mijn fiets er een laagje stof bovenop.



Ach, dat is allemaal bijzaak. Wel wordt het bij deze zomerse temperaturen - ondertussen hebben de warme zonnestralen de mistige ochtend ongenadig weggejaagd - genieten van een heerlijke en vooral afwisselende rit. Eens open ruimte met zicht op de velden, dan weer rijdend door een kathedraal van bomen en struiken.



Algauw komt de kerk van Ledegem in zicht. Stijn Streuvels zou het meesterlijk in woorden geschilderd kunnen hebben: een dorp vervlochten rond de kerk en ingebed in velden en weiden. Een stukje Vlaanderen van weleer.



In Ledegem eindigt de fietsroute bij de Papestraat vrij abrupt, om wat verder, aan de Sint-Pietersstraat, een doorstart te kennen. Een stukje van de bedding werd schijnbaar verkocht. Hier wordt het dus even omrijden. Geen moeilijke klus, ook al omdat de knooppuntbordjes me moeiteloos de weg wijzen.



Dan volgt weer een rit door landelijk Vlaanderen. Waar je ook kijkt, alles groeit en bloeit. Op meerdere plaatsen tonen bloemen zich in al hun pracht, terwijl landbouwgewassen ook hun beste beentje voorzetten. Maïs, aardappelen, graan, maar ook - snuf, snuf, wat ruik ik toch?! - heel wat velden met al licht geurende tabaksplanten. Een geur die mijn gedachten ongewild naar mijn kindertijd terugbrengen.



Nog enkele pedaalslagen door een ware tunnel van groene pracht. En dan plotseling zie ik grote stapels betonputten van de meest uiteenlopende formaten opdoemen die het einde van de fietsroute aankondigen. Ook hier heeft de bedding plaats moeten maken voor de nering van de mens. De vooruitgang heeft altijd z'n prijs.



Dit eindpunt komt bij mij wat rommelig over. Na de bocht gaat het fietspad over een weggetje van pokdalig asfalt dat je wat verder naar de Kortewagenstraat brengt. Hier wijst niets op het begin van een interessante fietsverbinding. Meer zelfs, het stokoude bord "doodlopende straat" met mos erop doet vermoeden dat je hier maar beter niet inrijdt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn... Jammer, als je weet dat de heraanleg voor het overige heel fraai oogt en aanvoelt.

Al zie ik na dit punt op de luchtfoto's toch nog wat sporen van de oude spoorweg, toch vermoed ik dat we ons ook in de toekomst tevreden zullen moeten stellen met dit vrij toegankelijk deel. In de loop van de jaren is er ogenschijnlijk heel wat verkocht, waardoor er van een samenhangend traject tussen Beitem en Roeselare geen sprake meer kan zijn. Jammer, maar het zij zo.

Binnen de ring van Roeselare blijkt er evenwel nog een stukje een nieuw leven te hebben gekregen. Vanaf de Zuidmolendreef kan je je weg zoeken naar het cultureel centrum De Spil. Deels verkeersvrij, deels gedeeld met aangelanden.


Meer fotomateriaal:

https://goo.gl/photos/t2J3W6NbVVWoAaim6

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Wat nog staat te gebeuren...

Message  eeuwige reiziger le Sam 6 Aoû - 2:57

Als antwoord op mijn opmerkingen schreef gedepudeerde Decorte me volgende mail van 2 augustus 2016:

Geachte heer,

Het doet ons plezier te vernemen dat u graag gebruik maakt van de fietsverbindingen op onze groene assen. Het is inderdaad de bedoeling van de provincie West-Vlaanderen om op termijn alle gewezen spoorwegbeddingen uit te rusten met comfortabele fietspaden.

De Kezelbergroute werd nog maar recent heraangelegd en is eigenlijk nog niet volledig afgewerkt. Zo stelt u terecht dat het beginpunt (Beitem) beter mag aangeduid worden en dit is ook de bedoeling. Aan het inrijpunt aan de Kortewagenstraat wordt op korte termijn een infobord geplaatst, maar daarvoor hebben wij nog de toestemming nodig van de wegbeheerder.

Aan het einde van de Kezelbergroute (Zandweg te Menen, ten noorden van de A19) ontbreekt er op het laatste stukje nog een goede verbinding met grotere wegen. Via Westtoer is men ondertussen aan het onderzoeken om deze verbinding te kunnen verbeteren. Finaal komt ook daar een infobord.

Hopend U hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groeten,
Guido Decorte
Gedeputeerde

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 19:00


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum