L029 Turnhout - Tilburg (Bels lijntje) (L29)

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Binnenkort wandelpad parallel met Bels Lijntje

Message  velo-ravel.net le Mar 3 Nov - 19:52

http://www.gva.be/cnt/blrva_01931563/bels-lijntje-krijgt-wandelpad

Gazet van antwerpen 22/10/2015 Bladzijde 15


Het ziet er naar uit dat wandelaars over enkele jaren op een veilige manier tussen Turnhout en Baarle kunnen stappen. In beide gemeenten wordt werk gemaakt van een wandelpad naast het fietspad Bels Lijntje.

Het Bels Lijntje was vroeger een spoorweg tussen Turnhout en Tilburg.  Een  kwarteeuw  geleden werd  het  omgevormd  naar  een veelgebruikte  fietsverbinding. “Voor wandelaars vormt het door het  intensieve  fietsgebruik  geen aantrekkelijke route”, zegt Harry
Benschop van de Baarlese heemkring Amalia Van Solms. “Eigenlijk  hebben  ze  last  van  elkaar.  Fietsers vinden het niet leuk dat
zij steeds wandelaars moeten ontwijken  en  wandelaars  kunnen niet rustig stappen over het Bels Lijntje.  Het  traject  tussen  Baarle
en  Turnhout  is  dan  ook  niet  als doorgaande  verbinding  opgenomen in de wandelnetwerken van Regio West-Brabant en Toerisme
Antwerpen. Kleine stukjes van het fietspad Bels Lijntje maken er wel deel van uit om het netwerk sluitend te maken.”
De bedoeling is een doorgaande wandelverbinding  te creëren tussen Baarle en Turnhout. Die komt los van het Bels Lijntje te liggen,
maar loopt wel grotendeels parallel met het fietspad.

Goederenstation
Op Nederlands grondgebied lijken er niet echt onoverkomelijke problemen  te  zijn.  Onze  heemkring  en  natuurvereniging Mark&Leij kijken in eerste instantie naar het traject tussen Schaluinen  en  de  Steenweg  op  Merksplas. De mogelijkheden voor een apart  voetpad  zijn  daar  goed denkbaar,  want  er  zijn  maar  beperkte ingrepen nodig. Ten noorden van Schaluinen kan gebruik worden  gemaakt  van  bestaande zandwegen  en  rustige  weggetjes als Tommel. We proberen er vaart achter te zetten, zodat hopelijk bij de viering van 150 jaar Bels Lijntje  in  oktober  2017  het  wandelpad in gebruik genomen kan worden”, vertelt Harry Benschop van de heemkring. De wandelroute komt ook langs het  vroegere  goederenstation Baarle-Grens, waarvan een aantal gebouwen zijn bewaard gebleven. “Het goederenperron en de douaneloods  worden  opgeknapt.  Het perron is al vrij gemaakt van begroeiing  en  de  bestaande  overkapping wordt gerenoveerd. Voor de wandelverbinding volstaat om aan  de  westzijde  van  het  perron een pad van twee tot drie meter breed  vrij  te  maken.  Vanaf  de zuidzijde  van  het  perron  wordt een  bestaand  pad  tot  aan  de Steenweg  op  Merksplas  gevolgd. Er  moeten  nog  wel  een  aantal struiken  gesnoeid  of  verwijderd worden.  Alleen  het  allerlaatste stukje  is  nu  over  een  twintigtal meter volledig dichtgegroeid. Het perceel waarover het pad loopt is in eigendom van de NMBS”, weet Harry Benschop.

Napoleonsdijk

Op  grondgebied  van  Turnhout wordt    de  mogelijkheid  bekeken om  het  wandelpad  te  realiseren over het tracé van de Napoleonsdijk. Dit deel van een rechte weg tussen  Turnhout  en  Baarle  isnooit  gerealiseerd.  “Op  dit  moment is er nog weinig concreet”, zegt Kristien Sysmans van Toerisme  Turnhout.  “Het  klopt  dat  de Napoleonsdijk  voor  ons  in  aanmerking komt, maar er moet ook nog gesproken worden met enkele  private  eigenaars  om  de  wandelverbinding tot in Baarle te maken. Vooral voor het gedeelte tussen  de  uitkijktoren  in  het vennengebied  en  de  grens  met Baarle moeten nog enkele obstakels  overwonnen  worden.  Het  is afwachten of dat op korte termijn haalbaar is. In 2017 zijn er sowieso  activiteiten  gepland  voor  het 150-jarig  bestaan  van  het  Bels Lijntje. We doen ons best om tegen  dan  op  Turnhouts  grondge bied het wandelpad te hebben

[/quote]

velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Daghoreca douaneloods [Baarle - Ravels]

Message  eeuwige reiziger le Mer 17 Fév - 15:57

Treinspoor naast opgeknapte douaneloods
Gazet van Antwerpen/Kempen,
Za. 19 Dec. 2015, Pagina 33

De voormalige douaneloods naast het Bels Lijntje, op de grens van Baarle en Weelde-Statie (Ravels), wordt volgend jaar een horecazaak. De uitbaters zoeken nog materialen om een spoorlijn van honderd meter aan te leggen.

De gebouwen van het vroegere grensstation werden tot 2007 gebruikt door Handelshuis Sint-Antonius, dat naar Breda is verhuisd. Daarna bleven ze een tijdje leeg staan en nu hebben Raf Doms (38) en Leentje Timmermans (32) er hun interieurwinkel Pothuis gevestigd. "De douaneloods bevindt zich achter de winkel en was helemaal vervallen", zegt Raf. "We hebben het gebouw opgeknapt. De ramen waren dichtgemetseld, maar nu staat er dubbel glas in. Aan de buitenkant hangt nu een nieuwe luifel, net zoals die er vroeger uit zag. De bedoeling is om in de douaneloods in het voorjaar een zaak voor daghoreca te openen. Er komen veel fietsers en wandelaars voorbij op het Bels Lijntje, maar hier in de buurt is niets meer waar ze iets kunnen drinken. Dat veranderen wij."

Beste Projectidee

Vroeger lagen er veel treinsporen aan het rangeerstation, maar die zijn allemaal verwijderd. "Het goederenperron is nog bewaard gebleven", vertelt Leentje. "Het stukje tussen het douanegebouw en het perron hebben we helemaal opgeruimd en daar willen we een honderd meter lange spoorweg aanleggen. Op het perron komt een terras en de spoorlijn zorgt mee voor een uniek kader. Naast het Bels Lijntje is een bijvriendelijke bloemenwei aangelegd. In het douanegebouw komen foto's te hangen hoe het Bels Lijntje en het grensstation er vroeger uit zagen. Zo combineren we het eigentijdse beheer met het verhaal van vroeger."

De plannen van Raf en Leentje om een stukje spoorweg aan te leggen, bleven niet onopgemerkt. Het Nederlandse streeknetwerk Landstad De Baronie riep hen uit tot een van de winnaars van Beste Projectidee. "Om in aanmerking te komen, moet je iets doen rond onder andere natuur en cultuurhistorie. We voldeden aan alle criteria en zijn samen met twee andere projecten gekozen uit de 18 inzendingen. Aan de prijs is een bedrag van 5000 euro verbonden en daar zijn we uiteraard heel tevreden mee. Een van de voorwaarden is wel dat het spoor er eind volgend jaar moet liggen", legt Leentje uit.

Het koppel is nog op zoek naar de nodige materialen om hun plan te realiseren. "Voor honderd meter spoor heb je 25 ton ijzer nodig", zegt Raf. "We hebben bij de NMBS geïnformeerd, maar die kan ons niet helpen. Via enkele andere mensen waar contact mee is opgenomen, hopen we dat het lukt. De bedoeling is om op termijn ook drie wagons weg te zetten voor een bed & breakfast. De douaneloods is zo groot dat er achteraan nog ruimte is om een zaaltje te maken. Er moet nog heel wat werk gebeuren, maar het gaat een extra troef worden voor het Bels Lijntje."

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151218_02029087

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L029 Turnhout - Tilburg (Bels lijntje) (L29)

Message  joverwimp le Mer 17 Fév - 16:47

[quote="eeuwige reiziger"]

Treinspoor naast opgeknapte douaneloods
"Voor honderd meter spoor heb je 25 ton ijzer nodig"

dat betekent 1m treinspoor : 250 kg !? zou 100m niet eerder = 2,5 ton ?


joverwimp

Messages : 1322
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 72
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Hogere wiskunde...

Message  eeuwige reiziger le Mer 17 Fév - 16:57

joverwimp a écrit:
dat betekent 1m treinspoor : 250 kg !? zou 100m niet eerder = 2,5 ton ?  

250/1 moeten wel heel stevige spoorstaven zijn... lol!

Normaal draait het bij de klassieke spoorstaven op het Belgisch net rond 50/1.

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L029 Turnhout - Tilburg (Bels lijntje) (L29)

Message  velo-ravel.net le Mer 17 Fév - 18:33

Ik heb een Nederlands woord bijgeleerd.

spoorstaaf enkelvoudig https://nl.wikipedia.org/wiki/Rail

Ik kende alleen het woord rail, zoals in het Frans maar wel anders uitgesproken.

velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Baarle-Hertog - Baarle-Nassau (deel 1)

Message  eeuwige reiziger le Mar 15 Mar - 11:10

'n Interessant artikel over de bijzondere situatie waarin deze twee gemeenten aan beide kanten van de grens zich bevinden en waar het Bels lijntje de grenzen overstijgt:

“Niet grensoverschrijdend, maar grensontkennend”
Gazet van Antwerpen/Kempen,
Vr. 12 Feb. 2016, Pagina 16

Baarle-Hertog en Baarle-Nassau verkennen de mogelijkheden om te evolueren tot een 'Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam'. Zo'n GOL is een volgende stap in de richting van de Europese gemeente Baarle. De burgemeesters van beide Baarles vertellen waar het om gaat.



Een verregaande samenwerking tussen beide enclavegemeenten kwam al eerder ter sprake. Niet toevallig telkens wanneer een fusie met andere gemeenten in de lucht hing. “In 1997 is in de Tweede Kamer nog een amendement ingediend dat de herindeling van Baarle-Nassau heeft tegengehouden”, zegt Marjon de Hoon-Veelenturf, de burgemeester van Baarle-Nassau.

In 2013 doemde het fusiespook weer op.

Marjon deHoon-Veelenturf: Minister van Binnenlandse Zaken Plasterk zei dat alle gemeenten in Nederland minimaal 100.000 bewoners moeten tellen. De provincie Noord-Brabant voerde een bestuurskrachtmeting uit en stelde voor om Baarle-Nassau aan te laten sluiten bij Tilburg. Dat wilde Nassau niet. Deze gemeente is uniek. Ze is de kleinste, maar ook de bijzonderste gemeente van Noord-Brabant. Samen met Hertog vormen we een unieke gemeenschap die zijn gelijke nergens kent. Maar Baarle-Nassau had wel begrepen dat als de gemeente zelfstandig wilde blijven, ze wel haar bestuurskracht moest versterken. We maken een vuist en gaan voor de bestuurlijke zelfstandigheid van beide Baarles door de gezamenlijke gemeenteraad, het Gemeenschappelijke Orgaan Baarle (GOB), te laten ontwikkelen tot een Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam (GOL).

Dat is niet hetzelfde als een Europese gemeente?

Leo Van Tilburg (burgemeester van Baarle-Hertog): De vorming van een Europese gemeente is een wens, maar wettelijk kan dat op dit ogenblik niet. We wilden één burgemeester, één gemeenteraad.

Toch kwam er een fusie.

Marjon de Hoon-Veelenturf: Sommige dingen kan Nassau niet alleen. Er blijven beleidsterreinen over die we als Nederlandse gemeente moeten aanpakken. Daarom kozen wij voor een ambtelijke samenwerking - ik zet een uitroepteken achter ambtelijk - met Gilze-Rije en Alphen-Chaam. Het is niet zo belangrijk hoeveel inwoners we hebben, maar we moeten in staat zijn om ze adequaat te bedienen tegen een aanvaardbare prijs.

Leo Van Tilburg: Dat hebben we hier altijd goed gedaan, ondanks dat we zo klein zijn. Marjon de Hoon-Veelenturf: Wonen is hier nog heel goedkoop. Daar zijn vele Nederlandse gemeenten jaloers op. En we hebben veel voorzieningen, binnenkort zelfs een hockeyclub. De mensen zijn hier tevreden. Daarvoor doe je het. De provincie Noord-Brabant gelooft erin dat we als kleine, zelfstandige gemeente, toch onze bestuurskracht kunnen versterken. Anders was er hier geen nieuwe reguliere burgemeester aangesteld.

Niemand kan buiten een samenwerking tussen beide Baarles. Waarom zijn ze dan al niet langer één gemeente?

Leo Van Tilburg: We zijn één gemeenschap, maar dat is niet altijd zo geweest. Toen ik op de lagere school zat in de Belgische school, ging die een halfuur eerder uit dan de Nederlandse, omdat we anders ruzie zouden maken. We zijn naar elkaar toe gegroeid. Toen ik pas in de politiek zat, ging ik vaak naar de gemeenteraad in Nassau. Die stond op een hoger niveau dan de onze. In Hertog werden subsidies verdeeld aan verenigingen waarvan we niet eens wisten of ze bestonden. We hebben van Nassau dus veel geleerd. Het feit dat we nu wel samen iets kunnen verwezenlijken, toont aan dat er een evolutie is. We hebben twee kerken, een Belgische en een Nederlandse. Ik ben ervan overtuigd dat er over twintig jaar nog maar één kerk is.

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Baarle-Hertog - Baarle-Nassau (deel 2)

Message  eeuwige reiziger le Mar 15 Mar - 11:20

(...)

Dan is de grensoverschrijdende samenwerking niet veraf meer?

Marjon de Hoon-Veelenturf: Vandaag werken we in Baarle niet alleen grensoverschrijdend, maar vooral grensontkennend. Wat kunnen we samen aanpakken, waarbij we ons niet willen laten leiden door de beperkingen, maar naar de mogelijkheden die we samen hebben. We kunnen wel tot twee landen horen, maar we zijn één gemeenschap. Toen ik vorig jaar als burgemeester werd aangesteld, heb ik hier enkele koffiemomentjes georganiseerd. Daar kwamen ook mensen uit Baarle-Hertog heen. Dat zegt toch genoeg, denk ik. Leo zei het al bij mijn installatie: de burgemeester van Baarle-Nassau is ook een beetje de burgemeester van Baarle-Hertog en omgekeerd.

En dus mag die Europese gemeente niet meer dan een kwestie van tijd zijn?

Leo Van Tilburg: We zitten er nog ver af, ook al zouden we ze morgen willen. Ik vind dat het kan, maar iemand in Zondereigen vindt dat niet en iemand van Ulicoten eigenlijk ook niet.

Wat is het verschil tussen het bestaande Gemeenschappelijk Orgaan Baarle en het Grensoverschrijdend Lichaam Baarle?

Marjon de Hoon-Veelenturf: Het Gemeenschappelijk Orgaan Baarle was een stap in de richting, maar dat heeft geen rechtspersoonlijkheid en is niet bindend. De afzonderlijke gemeenteraden moeten de besluiten nog bekrachtigen. Dat houdt risico's in. Daarom willen we evolueren naar een Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam, dat wel rechtspersoonlijkheid heeft. De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat de keuze van Baarle-Nassau voor een ambtelijke fusie met Alphen-Chaam en Gilze-Rijen wat zand in de machine heeft gestrooid.

Leo Van Tilburg: Daar hadden we veel schrik van. Ons werd verteld dat de ambtelijke fusies zouden evolueren naar bestuurlijke fusies. Als je een boezemvriend hebt en die krijgt ineens nog drie andere vriendjes, dan word je toch jaloers.

Marjon de Hoon-Veelenturf: Dat heeft even wat verwijdering gegeven, maar aan ons wordt niet gevraagd of we willen samenwerken, we moeten samenwerken. We zijn nog meer verstrengeld dan in een regulier huwelijk, want we kunnen nooit afscheid nemen van elkaar. Dat realiseren we ons heel goed. Daarom pakken we de uitdagingen aan, alweer zo'n negen maanden.

Leo Van Tilburg: Die negen maanden, dat is toeval.

Wanneer wordt het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam boven de doopvont gehouden?

Marjon de Hoon-Veelenturf: We zijn gestart met de verkenning om naar het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam te evolueren. Die verkenning willen we in de zomer afronden. De insteek is om een structuur op te zetten die onze samenwerking het meest ondersteunt. Het moet wel ergens toe dienen, een meerwaarde zijn. Want er komen uitdagingen op ons pad. We willen in 2017 toch de schop in de grond hebben voor de omlegging, de randweg rond Baarle. Daarna moeten we het centrum van Baarle weer meer cachet geven, meer smoel zeggen we in Nederland. We willen de gemeente de grandeur van vroeger teruggeven. Eigenlijk past het woord 'smoel' daar niet bij. We moeten ook onze fantastische parels oppoetsen. De enclavesituatie, het Merkske, het Bels Lijntje, de Doodendraad. Die parels liggen nu onder een dun laagje stof, maar hebben veel aantrekkingskracht voor toeristen. En toerisme is een belangrijke pijler voor Baarle.

Leo Van Tilburg: Er zijn ook bedreigingen die we samen moeten aanpakken. De strenge Nederlandse sluitingswet, die voor Baarle zo voordelig was, is versoepeld en het internetkopen bedreigt onze kleinere winkels.

Baarle blijft dus een geval apart?

Marjon de Hoon-Veelenturf: Maar die enclavesituatie is zo uniek, die heeft niemand anders. Die hertog van Brabant en die heer van Breda, het ontstaan van die situatie, de worsteling die er eeuwenlang heeft plaatsgevonden, de natuurlijke dynamiek die dat tot vandaag meebrengt. Alleen hier kunnen we het beste van twee werelden aanbieden. Daar gaan we met vereende krachten aan werken, zodat Baarle nog meer bruist. We mogen elkaar niet gijzelen. Precies daarvoor hebben we die hele constructieve, bestuurlijke samenwerking nodig.



eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Nieuwe fietsroute

Message  eeuwige reiziger le Lun 20 Juin - 13:04

BAARLE-HERTOG/TURNHOUT/RAVELS
17/06/2016
Fietsroute Bels Lijntje uitgebreid met twee forse lussen



Het gekende fietspad Bels Lijntje tussen Turnhout en Tilburg wordt uitgebreid. Fietsers kunnen niet langer alleen het Bels Lijntje zelf afrijden, maar dankzij de nieuwe route kan je ook de streek rondom de historische verbinding verkennen.

"Wij horen op onze toeristische dienst regelmatig van fietsers dat ze het Bels Lijntje wel graag doen, maar dat het wat ééntonig wordt om dezelfde weg ook weer terug te rijden", vertelt Kristien Sysmans van de dienst Toerisme & UiT in Turnhout. Met de nieuwe fietskaart is het voortaan mogelijk om via twee fietslussen, oostelijk en westelijk van het Bels Lijntje de streek te verkennen. Ten westen komen de fietsers onder meer door de Kolonies en de Chaamse bossen. In het oosten kom je langs het kanaal Dessel-Schoten, de gewestbossen van Ravels en de prachtige Regte Heide.

Beide fietsroutes zijn wel rond de 90 kilometer lang. "Het is de bedoeling dat mensen op meerdaagse ontdekkingstocht kunnen", vertelt Kristien.

De kaart met de hele route is te koop bij de toeristische kantoren langs het Bels Lijntje voor 3 euro. Voor meer informatie: www.belslijntje.com.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ravels/fietsroute-bels-lijntje-uitgebreid-met-twee-forse-lussen-a2745346/


Herontdek jarige fietsroute Bels Lijntje met nieuwe kaart
Het Nieuwsblad/Regionaal: Kempen,
Do. 16 Jun. 2016, Pagina 2

Met de voorstelling van de fietsroutekaart 'Beleef de streek van het Bels Lijntje' wordt de aanzet gegeven van de viering van de 150ste verjaardag van de grensoverschrijdende spoorlijn.

Het Bels Lijntje, een 33 kilometer lang toeristisch fietspad tussen Turnhout en Tilburg, is een begrip. “Het is een van de fietslussen die we al lang promoten, maar de toeristen mopperen wel eens dat de terugweg exact dezelfde is als de heenweg”, zegt Kristien Sysmans van Toerisme & Uit Turnhout. “Bovendien deden we daarmee het gebied rond het Bels Lijntje, dat zeker even veel te bieden heeft, oneer aan.”

Omdat veel fietsers ondanks alle moderne technologieën toch nog om een gewone kaart vragen, maakte Toerisme & Uit Turnhout in samenwerking met de gemeenten die op het parcours liggen, een fietskaart met twee fietslussen die elk ruim honderd kilometer lang zijn. “Wie beide lussen wil fietsen, kan in de streek overnachten. Op de kaart zijn diverse logeermogelijkheden aangeduid. Maar we hebben, met het Bels Lijntje als uitgangspunt, ook vier kortere lussen van ongeveer dertig kilometer uitgestippeld.”

De fietskaart is de aanloop naar het feestjaar 2017, wanneer het Bels Lijntje 150 wordt. De deelnemende gemeenten werken in een werkgroep een programma uit. “Er is goesting om er wat geld in te stoppen”, zegt Sysmans. “We willen het toeristische karakter van het Bels Lijntje versterken.”

Op de planning staat een tiental rustpunten langs het traject, waarin de geschiedenis van de spoorlijn en smokkelroute beter in de verf wordt gezet. Hier en daar zouden ook luisterpalen komen. Baarle-Nassau wil investeren in een panorama op de grens, die de stationsomgeving zoals die een eeuw geleden was, visualiseert. De gemeente denkt ook aan een 3D-presentatie waarin je door het voormalige stationsgebouw kan lopen, en een constructie die de bezoekers een idee kan geven van de grootte van het vroegere perron.

Uitkijktoren

“We willen ook wandelroutes langs het Bels Lijntje creëren”, zegt Kristien Sysmans. “Nu gebruiken zowel wandelaars als fietsers de spoorbedding, maar dat werkt niet goed. In de buurt van de uitkijktoren hebben we al een alternatief voor de wandelaar. We zouden dergelijke routes graag aan elkaar linken, zodat zowel de wandel- als de fietslussen zich lenen voor een meerdaags verblijf in de regio.”

De fietskaart is te koop voor 3 euro bij de diverse toerismekantoren.

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L029 Turnhout - Tilburg (Bels lijntje) (L29)

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 17:02


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum