L021B AS - Maasmechelen (fietssnelweg F751)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L021B AS - Maasmechelen (fietssnelweg F751)
Dernière édition par joverwimp le Mar 5 Mai 2020 - 11:29, édité 1 fois
NMBS verkoopt Limburgs kolenspoor
https://www.nieuwsbladtransport.nl/spoorvervoer/2018/04/13/nmbs-verkoopt-limburgs-kolenspoor/
De NMBS verkoopt de bedding het vroegere kolenspoor tussen de steenkoolsites in Genk en Eisden. Belangstellenden kunnen geen afzonderlijke stroken kopen, maar moeten een bod uitbrengen het de hele lijn.
Het gaat om een zone van 166 hectare, waarvoor de spoorwegmaatschappij minstens 14,2 miljoen euro wil krijgen of 8,51 euro per vierkante meter. Het aanbod tot verkoop is uitgebracht via de vastgoedwebsite Immoweb. Dat is ongewoon, want voor dergelijke ondeelbare terreinen met als huidige stedenbouwkundige omschrijving ‘natuurgebied’ zijn de kandidaten niet dik gezaaid.
Vlaanderen, de provincie Limburg en de betrokken gemeenten (Genk, Maasmechelen, As, Dilsen-Stokkem en Maaseik) hebben de spoorwegbedding al aangeduid als strategisch project voor Limburg. Het is onwaarschijnlijk dat deze besturen tegen elkaar zullen opbieden. Het provinciebestuur ziet alvast mogelijkheden om er een fietsostrade aan te leggen en zo de bereikbaarheid en het woon-werkverkeer van de strategische ontwikkelingszones in het vroegere mijngebied te verbeteren.
Re: NMBS verkoopt Limburgs kolenspoor
Provincie is kandidaat-koper
NMBS zet kolenspoor in etalage voor 14,2 miljoen
13 april 2018
De NMBS verkoopt de spoorbedding van het kolenspoor in Genk, As, Maasmechelen, Dilsen-Stokkem en Maaseik. Vraagprijs: 14,2 miljoen euro. “Wij zijn verrast dat de NMBS de spoorbedding nu al in de etalage heeft staan, dat is sneller dan gedacht”, reageert gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening Inge Moors (CD&V) op het nieuws.
Op de vastgoedwebsite Immoweb staat sinds gisteren een bijzonder zoekertje. De NMBS verkoopt er de oude spoorbedding van lijn 21a die van As via Dilsen-Stokkem naar Maaseik loopt en lijn 21b die vanuit Genk via As naar Eisden gaat. Het oude kolenspoor staat dus in de etalage. De NMBS hoopt de oude spoorbedding te verkopen voor 14,2 miljoen euro of omgerekend 8,51 euro per vierkante meter. Het gaat in totaal om een zone van 166 hectare die in zijn geheel wordt verkocht. Het is niet mogelijk te bieden op afzonderlijke percelen. Wie interesse heeft kan via een inschrijfformulier een bod uitbrengen bij de NMBS.
Hefboom
De provincie Limburg heeft alvast interesse om de spoorbedding te kopen. “De provincie, maar ook de betrokken gemeenten en de Vlaamse overheid hebben het kolenspoor aangeduid als strategisch project voor Limburg”, licht gedeputeerde Inge Moors toe. “Als we erin slagen om dit stukje spoor te verwerven, kunnen we straks de zeven mijnsites met elkaar verbinden. Dat is niet alleen toeristisch erg belangrijk, maar ook economisch. De provincie heeft al initiatieven genomen om van Ham tot Riemst een zogenaamde fietsostrade te realiseren. Dat is ook de bedoeling langs het traject van het Kolenspoor. Op die manier kunnen we het woon-werkverkeer verbeteren en zo de bereikbaarheid van de strategische ontwikkelingszones verhogen. We willen in dit project ook onderzoeken welke vernieuwende vormen van mobiliteit via dit traject mogelijk zijn. Het kolenspoor moet uitgroeien tot een groen mobiliteitsnetwerk.”
Bod
De deputatie zal nu de komende weken een dossier voorbereiden om een bod te doen op de oude spoorbedding. “De prijs ligt lager dan we verwacht hadden. Maar of dit financieel haalbaar is, zullen we nu eerst moeten onderzoeken. We zullen in elk geval voor we een bod uitbrengen eerst het dossier voorleggen aan de provincieraad. Dat gebeurt wellicht in mei”, aldus nog Inge Moors.
En dan is het afwachten of de NMBS-leiding het kolenspoor aan de provincie wil verkopen. De NMBS mag altijd nog kiezen aan wie ze het verkoopt. De offerte van de kandidaat-koper met het hoogste bod is niet bindend voor de spoorwegmaatschappij. Dat heeft de verkoop van de oude spoorverbinding tussen Sint-Truiden en Tongeren geleerd. Dat traject van bijna 30 kilometer kon de provincie eind vorig jaar verwerven voor 1,8 miljoen euro. Dit fruitspoor moet de ruggengraat worden voor meerdere projecten op het vlak van lokale economie, recreatie, erfgoed, mobiliteit, landschap en ecologie.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180412_03459905/nmbs-zet-kolenspoor-in-etalage-voor-14-2-miljoen
Re: L021B AS - Maasmechelen (fietssnelweg F751)
[quote="eeuwige reiziger"]
De provincie Limburg heeft het oostelijk deel van dit tracé gekocht van de NMBS voor 14,2 miljoen euro en start nu met een studie voor de verdere ontwikkeling ervan. Op het tracé werden verschillende fietssnelwegen ingetekend.
Het oostelijk deel van het kolenspoor begint in Genk en splitst zich in As op in uitlopers naar Maasmechelen en Maaseik. Het gaat in totaal over 30 km. Omwille van het feit dat er geen treinen meer rijden had de NMBS het kolenspoor te koop gezet. De provincie Limburg bracht een bod uit van 14,2 miljoen euro en dit werd aanvaard.
Met het verkrijgen van de eigendom werd een ontwikkelingsstudie opgestart over hoe het kolenspoor als belangrijk hefboomproject voor Limburg opgevat kan worden. Eén van de invalshoeken van deze studie is om het kolenspoor als fietssnelweg aan te leggen. Ook nu is een deel van dit tracé reeds fietssnelweg maar grote stukken zijn momenteel nog niet befietsbaar.
Het kolenspoor staat ook al als fietssnelweg ingetekend in het fietssnelwegenplan van de provincie Limburg. De belangrijkste routes die over het oostelijk tracé lopen zijn de F78, F75 en de F751.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/provincie-limburg-koopt-kolenspoor-van-de-nmbs
Provincie is kandidaat-koper
NMBS zet kolenspoor in etalage voor 14,2 miljoen
13 april 2018
De NMBS verkoopt de spoorbedding van het kolenspoor in Genk, As, Maasmechelen, Dilsen-Stokkem en Maaseik. Vraagprijs: 14,2 miljoen euro. “Wij zijn verrast dat de NMBS de spoorbedding nu al in de etalage heeft staan, dat is sneller dan gedacht”, reageert gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening Inge Moors (CD&V) op het nieuws.
Op de vastgoedwebsite Immoweb staat sinds gisteren een bijzonder zoekertje. De NMBS verkoopt er de oude spoorbedding van lijn 21a die van As via Dilsen-Stokkem naar Maaseik loopt en lijn 21b die vanuit Genk via As naar Eisden gaat. Het oude kolenspoor staat dus in de etalage. De NMBS hoopt de oude spoorbedding te verkopen voor 14,2 miljoen euro of omgerekend 8,51 euro per vierkante meter. Het gaat in totaal om een zone van 166 hectare die in zijn geheel wordt verkocht. Het is niet mogelijk te bieden op afzonderlijke percelen. Wie interesse heeft kan via een inschrijfformulier een bod uitbrengen bij de NMBS.
De provincie Limburg heeft het oostelijk deel van dit tracé gekocht van de NMBS voor 14,2 miljoen euro en start nu met een studie voor de verdere ontwikkeling ervan. Op het tracé werden verschillende fietssnelwegen ingetekend.
Het oostelijk deel van het kolenspoor begint in Genk en splitst zich in As op in uitlopers naar Maasmechelen en Maaseik. Het gaat in totaal over 30 km. Omwille van het feit dat er geen treinen meer rijden had de NMBS het kolenspoor te koop gezet. De provincie Limburg bracht een bod uit van 14,2 miljoen euro en dit werd aanvaard.
Met het verkrijgen van de eigendom werd een ontwikkelingsstudie opgestart over hoe het kolenspoor als belangrijk hefboomproject voor Limburg opgevat kan worden. Eén van de invalshoeken van deze studie is om het kolenspoor als fietssnelweg aan te leggen. Ook nu is een deel van dit tracé reeds fietssnelweg maar grote stukken zijn momenteel nog niet befietsbaar.
Het kolenspoor staat ook al als fietssnelweg ingetekend in het fietssnelwegenplan van de provincie Limburg. De belangrijkste routes die over het oostelijk tracé lopen zijn de F78, F75 en de F751.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/provincie-limburg-koopt-kolenspoor-van-de-nmbs
Re: L021B AS - Maasmechelen (fietssnelweg F751)
joverwimp a écrit:eeuwige reiziger a écrit:Provincie is kandidaat-koper
NMBS zet kolenspoor in etalage voor 14,2 miljoen
13 april 2018
De NMBS verkoopt de spoorbedding van het kolenspoor in Genk, As, Maasmechelen, Dilsen-Stokkem en Maaseik. Vraagprijs: 14,2 miljoen euro. “Wij zijn verrast dat de NMBS de spoorbedding nu al in de etalage heeft staan, dat is sneller dan gedacht”, reageert gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening Inge Moors (CD&V) op het nieuws.
Op de vastgoedwebsite Immoweb staat sinds gisteren een bijzonder zoekertje. De NMBS verkoopt er de oude spoorbedding van lijn 21a die van As via Dilsen-Stokkem naar Maaseik loopt en lijn 21b die vanuit Genk via As naar Eisden gaat. Het oude kolenspoor staat dus in de etalage. De NMBS hoopt de oude spoorbedding te verkopen voor 14,2 miljoen euro of omgerekend 8,51 euro per vierkante meter. Het gaat in totaal om een zone van 166 hectare die in zijn geheel wordt verkocht. Het is niet mogelijk te bieden op afzonderlijke percelen. Wie interesse heeft kan via een inschrijfformulier een bod uitbrengen bij de NMBS.
De provincie Limburg heeft het oostelijk deel van dit tracé gekocht van de NMBS voor 14,2 miljoen euro en start nu met een studie voor de verdere ontwikkeling ervan. Op het tracé werden verschillende fietssnelwegen ingetekend.
Het oostelijk deel van het kolenspoor begint in Genk en splitst zich in As op in uitlopers naar Maasmechelen en Maaseik. Het gaat in totaal over 30 km. Omwille van het feit dat er geen treinen meer rijden had de NMBS het kolenspoor te koop gezet. De provincie Limburg bracht een bod uit van 14,2 miljoen euro en dit werd aanvaard.
Met het verkrijgen van de eigendom werd een ontwikkelingsstudie opgestart over hoe het kolenspoor als belangrijk hefboomproject voor Limburg opgevat kan worden. Eén van de invalshoeken van deze studie is om het kolenspoor als fietssnelweg aan te leggen. Ook nu is een deel van dit tracé reeds fietssnelweg maar grote stukken zijn momenteel nog niet befietsbaar.
Het kolenspoor staat ook al als fietssnelweg ingetekend in het fietssnelwegenplan van de provincie Limburg. De belangrijkste routes die over het oostelijk tracé lopen zijn de F78, F75 en de F751.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/provincie-limburg-koopt-kolenspoor-van-de-nmbs
Tussen Genk-As-Eisden ligt het spoor nog altijd.
As station: in een wagon is de dienst voor toerisme gevestigd. Ze weten niets over de herbestemming van het Kolenspoor.
viaduct over de Hoevestraat
Eisden station
Sujets similaires
» F075 Beringen-Maasmechelen (Fietssnelweg F75)
» Belgique - Maasmechelen : Connecterra
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» F018 Fietssnelweg Mechelen - Sint-Niklaas (Fietssnelweg F18)
» F003 - fietssnelweg F3 Brussel - Leuven (Fietssnelweg F3)
» Belgique - Maasmechelen : Connecterra
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» F018 Fietssnelweg Mechelen - Sint-Niklaas (Fietssnelweg F18)
» F003 - fietssnelweg F3 Brussel - Leuven (Fietssnelweg F3)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum