L061 Aalst - Opwijk - Londerzeel (Leirekensroute) (L61)

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Re: Fietsers krijgen nu echt voorrang op Leirekensroute

Message  eeuwige reiziger le Dim 24 Juil - 22:26


Aan de Bergemeersen en Bergekouter in Aalst komt er een proefproject waarbij fietsers voorrang krijgen op het autoverkeer. De stad Aalst werkt mee aan een onderzoek ‘fietsers in voorrang’ van Fietsberaad Vlaanderen dat de Leirekensroute selecteerde als proefproject.

Onmiskenbaar een goede zaak, al is er natuurlijk weer eens veel tijd en belastinggeld verloren. Tot fietspad omgevormde spoorwegbeddingen werden indertijd volgestouwd met paaltjes om de fietsers af te remmen. Nu moet dat natuurlijk allemaal verwijderd worden en horen kruisingen heringericht te worden. Bijna tien jaar geleden was men in Nederland al overtuigd van de noodzaak fietsers voorrang te geven op een fietssnelweg, wat daar weer samenhangt met ook een continue eenvormigheid van het geheel.


De info van Fietsberaad Vlaanderen:

Fietsberaad onderzoekt voorrangssituatie fietsers

​Fietsberaad Vlaanderen startte begin 2016 een onderzoek op naar de voorrangssituatie op kruisingen van fietswegen en lokale wagen. Op basis van praktijksituaties onderzoekt Fietsberaad Vlaanderen en waar en volgens welke inrichtingsprincipes de fietser voorrang kan krijgen in een verkeersveilige omgeving.

Binnen het onderzoek zijn een aantal representatieve cases (stedelijke en landelijke context, geografisch verspreid over Vlaanderen) geselecteerd, die vervolgens worden onderzocht en gemonitord.

Het uitgangspunt bij dit onderzoek zijn fietssnelwegen in de voorrang bij kruising van lokale wegen met voldoende aandacht voor het routegevoel van een fietstraject. Hierbij is het aangewezen dat het onderzoek gebeurt op een eenvormige wijze en dat minstens volgende elementen onderzocht worden:

- Verkeersveiligheid
- Ruimtelijke inrichting
- Voorrangsregeling (huidige)
- Signalisatie en verkeersborden
- Zichtbaarheid
- Verlichting
- Snelheidsregime van de kruisende wegen

De cases werden samen met de betrokken steden en gemeenten én de provincies geselecteerd. Het gaat onder meer om locaties op de fiets-o-strade Antwerpen-Mechelen, de Leirekensroute en het Guldensporenpad.

Het onderzoek bouwt ook verder op vaststellingen uit de praktijk. Op plaatsen waar de fietser geen voorrang heeft constateert men uit steekproeven (b.v. tellingen op de fietssnelweg te Mortsel, Fietsersbond Mortsel) dat het gemotoriseerd verkeer toch voorrang verleent aan de fietsers ongeacht de voorrangsregels. Dit betekent dat de inrichting niet 100% aansluit bij de realiteit.

De kennis en goede praktijken die uit de proeflocaties opgebouwd worden, zullen beschikbaar gesteld worden in de kennisbank van Fietsberaad Vlaanderen. Allicht in de loop van het najaar van 2016. Uiteindelijk wensen we met dit onderzoek de leesbaarheid van de fietssnelwegen en de voorrangssituatie ter hoogte van de kruisingen te verbeteren opdat finaal de veiligheid en het fietsgebruik verhoogt.

Achtergrondinfo

Binnen de hiërarchie van de fietsroutenetwerken vormen de fietssnelwegen de hoofdwegen, ze zijn de ruggengraat van ons (bovenlokaal) fietsnetwerk. Ze verbinden belangrijke attractiepolen (woon, - school en werkkernen én openbaar vervoerknooppunten) die op fietsbare afstand van elkaar gelegen zijn en bieden zodoende een goed alternatief voor de auto.

Momenteel bestaat er geen echte definitie van een fietssnelweg. Het Vademecum fietsvoorzieningen spreekt over volgende verwachtingen gekoppeld aan een fietssnelweg: vlotte doorstroming, aparte bedding, rechtlijnigheid, uniforme inrichting en maximale afwezigheid van gelijkgrondse kruispunten of met andere woorden zo weinig mogelijk stops. De regionale fietssnelwegen vormen bijgevolg de fietsinfrastructuur bij uitstek om de voorrangssituaties van fietsers te onderzoeken.

Ondertussen zijn er vele kilometers fietssnelwegen aangelegd in de 5 Vlaamse provincies, die een intensief gebruik kennen. Het succes van de fietssnelwegen heeft ertoe geleid dat de kwaliteit, het fietscomfort of m.a.w. de inrichtingsprincipes extra onder de loop worden genomen. In Vlaanderen wordt tot nog toe bij de aanleg meestal geopteerd om de fietssnelweg geen voorrang te geven bij de gelijkgrondse kruising met lokale wegen uit het oogpunt van de verkeersveiligheid. Tot nu toe heeft Vlaanderen geen traditie wat betreft de aanleg van fietsinfrastructuur in voorrang tov het gemotoriseerd verkeer. In Nederland, waar men sinds 2006 massaal heeft ingezet op de aanleg van snelle fietsroutes als middel om de files te bestrijden, gaan verkeersveiligheid en voorrang verlenen aan de fietser wel hand in hand. Maar ook de recente aanleg van het ringfietspad te Antwerpen toont aan dat de combinatie verkeersveiligheid en doorstroming fietsers werkt.

http://www.fietsberaad.be/Projecten/Paginas/Fietsers-in-voorrang.aspx

Zie ook:
http://velo-ravel.forumactif.org/t352-l083-ligne-83-a-courtrai-l83#9638

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Aanleg tunnel Dendermondsesteenweg [Opwijk]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Aoû - 13:31

FOUTEN IN BESTEK EN UITVOERINGSPROCEDURE
Fietstunnel aan Leirekensroute komt er zeker
27/08/2016


OPWIJK - De bouw van de fietstunnel onder de Dendermondsesteenweg (N47) ter hoogte van de Leirekenstunnel in Nijverseel komt er zeker. Hert plan is niet afgevoerd. Dat zegt het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant.

Die stond vorig jaar op de planning (er werd zelfs een rondzelfbrief aan de bewoners toegestuurd), maar te elfder ure afgevoerd. "Het bestek was niet orde en de aangewezen aannemer wijzigde een en ander aan de uitvoeringsmethode", aldus het Agentschap.

"We moeten nu een nieuwe bouwaanvraag doen en een nieuwe aanbesteding uitschrijven. Het komt niet voor op onze nieuwe vierjaarlijkse planning, maar het is ook nog niet afgehaald van de planning van vorig jaar."

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blegy_02441868

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum