Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Aller en bas

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 Empty http://www.focus-wtv.be/nieuws/nieuw-jaagpad-tussen-harelbeke-en-zwevegem

Message  velo-ravel.net le Lun 19 Mar 2018 - 17:48

http://www.focus-wtv.be/nieuws/nieuw-jaagpad-tussen-harelbeke-en-zwevegem


Eind vorige week ging het nieuw aangelegde jaagpad tussen Harelbeke en Zwevegem open voor fietsers en voetgangers.

Het nieuwe jaagpad langs het kanaal Bossuit-Kortrijk ligt op rechteroever tussen de Luipaardbrug in Stasegem en de sluis in Zwevegem. Het jaagpad is ongeveer 3 kilometer lang en heeft aansluitingen ter hoogte van de Iepersestraat in Stasegem, op het fietspad van de Beneluxlaan en ter hoogte van het fietspad van de rotonde op de N391.

De Vlaamse Waterweg nv legde eerder al een nieuw jaagpad aan tussen de Luipaardbrug in Stasegem en de Spinnerijstraat in Kortrijk. Door de combinatie van beiden ontstaat er een veilige en vlotte verbinding voor zwakke weggebruikers tussen Kortrijk en Zwevegem.

Het nieuwe jaagpad is enerzijds erg belangrijk voor de waterwegbeheerder om het kanaal en de kanaaloevers zorgvuldig te inspecteren en goed te onderhouden. Anderzijds komt er door de aanleg van dit jaagpad ook een veilig alternatief voor de drukke Kanaalstraat en het jaagpad tussen de Kanaalstraat en de sluis van Zwevegem aan de overkant van het kanaal. Langs die oever bevinden zich namelijk heel wat watergebonden bedrijven en die brengen heel wat zwaar wegverkeer met zich mee. Om de veiligheid van fietsers en voetgangers te garanderen, worden zwakke weggebruikers omgeleid naar het nieuwe jaagpad
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 6386
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 Empty aanspassing kaart

Message  velo-ravel.net le Lun 19 Mar 2018 - 18:43

Ik heb mijn kaart aangepast ook met de werken van de vorig keer.

https://drive.google.com/open?id=1D_hFXn4UgfqGBJ1-7z-9sDLHWQ0&usp=sharing
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 6386
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 Empty Re: Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)

Message  eeuwige reiziger le Lun 19 Mar 2018 - 20:02

velo-ravel.net a écrit:Ik heb mijn kaart aangepast ook met de werken van de vorig keer.

https://drive.google.com/open?id=1D_hFXn4UgfqGBJ1-7z-9sDLHWQ0&usp=sharing

Sta me toe een kleine opmerking te maken: ter hoogte van de draaikom kan je probleemloos het kanaal volgen. Er ligt trouwens geen fietspad langs de loods:

https://goo.gl/maps/nPWfgeGrmdn

eeuwige reiziger

Messages : 2997
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 48
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 Empty Re: Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)

Message  velo-ravel.net le Lun 19 Mar 2018 - 21:36

eeuwige reiziger a écrit:
Sta me toe een kleine opmerking te maken:
You are welcome ! Natuurlijk.

eeuwige reiziger a écrit:
ter hoogte van de draaikom kan je probleemloos het kanaal volgen. Er ligt trouwens geen fietspad langs de loods:
https://goo.gl/maps/nPWfgeGrmdn
Thanks, kaart aangepast.
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 6386
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 Empty Re: Nieuw jaagpad [Harelbeke - Zwevegem]

Message  eeuwige reiziger le Jeu 29 Mar 2018 - 11:16

velo-ravel.net a écrit:Eind vorige week ging het nieuw aangelegde jaagpad tussen Harelbeke en Zwevegem open voor fietsers en voetgangers.

Kanaal en Leie zijn weer beter bereikbaar voor fietsers en boten
Ook veilige en vlotte fietsverbinding van Kortrijk tot Zwevegem
20/03/2018

HARELBEKE / ZWEVEGEM - Boten kunnen sinds gisteren door de nieuwe sluis in Harelbeke varen. Hierdoor schieten de Leiewerken alweer een beetje op. En ook voor fietsers is er goed nieuws: zij kunnen veiliger langs het Kanaal fietsen.

(...)

Zwaar verkeer vermijden
Ook voor wie graag langs het water fietst, is er goed nieuws. Vrijdag ging het nieuwe aangelegde jaagpad tussen Harelbeke en Zwevegem open voor fietsers en voetgangers. Het ongeveer drie kilometer lange jaagpad ligt langs het kanaal Bossuit-Kortrijk, op de rechteroever tussen de Luipaardbrug in Stasegem en de Spinnerijstraat in Kortrijk. Het heeft aansluitingen ter hoogte van de Iepersestraat in Stasegem, op het fietspad van de Beneluxlaan en ter hoogte van het fietspad van de rotonde op de N391. “Door de combinatie met het eerder aangelegde jaagpad tussen de Luipaardbrug en de Spinnerijstraat ontstaat er een veilige en vlotte verbinding voor zwakke weggebruikers tussen Kortrijk en Zwevegem”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Het nieuwe jaagpad biedt een veilig alternatief voor de drukke Kanaalstraat en het jaagpad aan de overkant van de straat. Daar bevinden zich heel wat watergebonden bedrijven, wat zwaar wegverkeer met zich meebrengt. “Zodra alle signalisatie geplaatst is, worden de Kanaalstraat en het jaagpad tussen de sluis van Zwevegem en de Beneluxbrug afgesloten voor fietsers en voetgangers. Zij moeten vanaf dan aan de overkant van het water fietsen”, besluit Weyts.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180319_03417828


Eigenlijk betreur ik als fietser deze beslissing die naar mijn aanvoelen eerder als een gemakkelijkheidsoplossing overkomt. Ja, er rijdt inderdaad heel wat zwaar vrachtverkeer door de Kanaalstraat. En ja, de huidige fietsstrookjes bieden onvoldoende veilig. Aan de andere kant klopt het niet dat er in de Kanaalstraat "heel wat watergebonden bedrijven bevinden". Tussen de Luipaardbrug en de Beneluxbrug gaat het om welgeteld één bedrijf: betoncentrale Despriet. Mits enige creativiteit had men aan de kanaalkant moeiteloos een vrijliggend fietspad kunnen aanleggen. De vlotte doorgang is er zeker niet op verbeterd voor de fietser die in één trek van Kortrijk naar Zwevegem wil rijden.

eeuwige reiziger

Messages : 2997
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 48
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 Empty Signalisatie F374

Message  eeuwige reiziger le Sam 28 Juil 2018 - 13:08

F374 HERKENBAAR GEMAAKT
8 juni 2018

De fietssnelweg langs kanaal Bossuit-Kortrijk is nu bewegwijzerd. De vloermarkeringen en bordjes met F-logo brengen je vlot van de Leie naar het Guldensporenpad.

De Provincie West-Vlaanderen plaatste samen met Westtoer de signalisatie fietssnelwegen langs de F374 kanaal Bossuit-Kortrijk. Tussen Sluis 9 in Kortrijk en de Kanaalweg in Zwevegem leidt de huisstijl je fietstocht in goede banen.

De F374 is de verbinding tussen de Leie en het Guldensporenpad. Recent werd er een stuk jaagpad doorgetrokken tot aan de Deerlijkstraat in Zwevegem. Zo is het veilig fietsen tussen Zwevegem en Kortrijk.

https://fietssnelwegen.be/nieuws/f374-herkenbaar-gemaakt

eeuwige reiziger

Messages : 2997
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 48
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 Empty Restauratie Transfo [Zwevegem]

Message  eeuwige reiziger le Ven 19 Avr 2019 - 10:50

Einde van omvangrijke restauratie Transfo in zicht
6/04/2019

De plaatsing van een glazen wand rond het ketelgebouw van Transfo in Zwevegem was de meest in het oog springende en meteen ook laatste grote restauratiedossier van de voormalige elektriciteitscentrale. Nu volgen nog enkele kleine dossiers waarvan men hoopt dat deze tegen 2023 zullen afgerond zijn.

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 8f54634e765f562bf19f49b92647725f

Het ketelgebouw was van belangrijk in het productieproces van de oude centrale en is nu belangrijk voor de visibiliteit van site. Het heeft dan ook een heel grote erfgoedwaarde en een monumentaal karakter. Bovendien is het ook een van de grootste gebouwen van de site met oppervlakte van 22 op 42 meter en een hoogte van zowat 30 meter. Het gebouw is volledig ingenomen door de opstelling van de vier oudste nog aanwezige ketels waarvan de oudste dateert van 1929. "De kolen die van de Borinage via Doornik langs het kanaal Bossuit-Kortrijk per schip werden aangevoerd, werden hier opgeslagen en gestookt", vertelt architect Klaas Goris.

De muren van de ketelhuizen zijn slechts één baksteen dik, dus nog geen 10 cm. Dit komt omdat het vroeger warmer was binnenin de centrale dan buiten. "Naast de dunne muren, waren er ook stalen ramen met enkel glas. Vandaar dat geopteerd werd om een glazen omhulsel rond het gebouw te plaatsen. Dit werd een constructie die alles samen zo'n 160 ton weegt."

Verlichting
Bij de opening kregen de genodigden meteen ook een primeur. Het was immers de eerste keer dat het gebouw voor het publiek werd opengesteld. Het diende eerst asbestvrij gemaakt te worden. "De bedoeling is dat dit gebouw in de toekomst verder zal geoptimaliseerd worden en dat het onderdeel zal worden van een bezoekersparcours", vertelde burgemeester Doutreluingne.

Volgend jaar voorziet men de realisatie van een koker vanuit de machinezaal, doorheen het ketelhuis overgaand in een brug naar het jaagpad. Op die manier kan men ook meer volk toelaten in de machinezaal omdat er een extra vluchtweg zal zijn. "De koker zal zo geconstrueerd worden dat het de beleving van het ketelhuis zal maximaliseren. Er komt ook speciale verlichting om de ketels nog meer te accentueren", aldus de architect.

Ook het nieuwe Transfogebouw werd aan de buitenkant gerestaureerd. "We plaatsten er overal dubbel glas en bovendien werd ook de gevel opengetrokken. Daardoor kunnen we nu ook langs de buitenkant een stukje erfgoed beleven."

Juiste keuze
De restauratiedossiers die nu werden afgewerkt kosten zo'n 1,5 miljoen euro. In totaal beloopt de restauratiekost al zo'n 7 miljoen euro. In de nabije toekomst zullen nog enkele kleinere dossiers afgehandeld worden. Men hoopt tegen 2023 alle gebouwen klaar te hebben.

In zijn toespraak deed burgemeester Doutreluingne een opvallende bekentenis: "Ik moet toegeven dat ik bij aanvang van het hele Transfoverhaal nogal sceptisch was. Ik zat toen in de oppositie en vond dat alles veel geld zou kosten en niets zou opleveren voor de gemeente. Zoveel jaar later moet ik toegeven dat het een juiste keuze was van het toenmalige beleid om te investeren in de site. Nu ben ik fan geworden van Transfo want na de investering komt de return. We zullen de voordelen plukken van een warme, avontuurlijke, sportieve, culturele, duurzame ontmoetingsplaats met een grote uitstraling en waar het ook aangenaam zal zijn om er te wonen en te werken."


https://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/samenleving/einde-van-omvangrijke-restauratie-transfo-in-zicht/article-normal-368971.html?cookie_check=1555662335

eeuwige reiziger

Messages : 2997
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 48
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374) - Page 2 Empty Re: Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum