Canal Guillaume-Sud (Zuid-Willemsvaart)

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Canal Guillaume-Sud (Zuid-Willemsvaart)

Message  eeuwige reiziger le Lun 9 Jan - 4:03

Le canal entre Maastricht et 's-Hertogenbosch, dont une partie se situe en Belgique.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Willemsvaart



Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 13 Jan - 23:14, édité 1 fois

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

bande cyclable

Message  eeuwige reiziger le Lun 9 Jan - 4:09

Peut-être moins important pour ceux qui aimeront faire du cyclisme le long du Zuid-Willemsvaart. Il s'agit plûtot le réseau cycliste fonctionnel que le réseau récréatif (points-noeuds):


Opening fietspad en kaaimuur aan de Zuid-Willemsvaart in Lozen

Vandaag waren we getuige van het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de gemeente Bocholt, het agentschap Wegen en Verkeer Limburg en nv De Scheepvaart. Met vereende krachten werd hier een project gerealiseerd waar zowel de omwonenden, de recreanten en dan vooral de fietsers en ook de schippers zeer tevreden mee zijn.

De mooie samenwerking resulteerde in een nieuw losliggend fietspad en een wachtkade/kaaimuur langs de Zuid-Willemsvaart. Dit stukje fietspad was het laatste ontbrekende stuk om een aaneensluitend fietspadennet tussen Lozen en Hamont te verwezenlijken.

De nieuwe wachtkade/kaaimuur heeft een lengte van 250 meter en is voorzien van bolders voor grote schepen en pleziervaart. Naast de kaaimuur ligt er een loopvlak voorzien van één meter breed in gewapend beton. Hiernaast staat een keermuur in gewapend beton die het schuin talud doet verdwijnen. Door de extra plaats die hierdoor ontstond kon een mooi en veilig fietspad gerealiseerd worden. Kostprijs van het project: 1.200.000 euro

De samenwerking leverde niet alleen een uitstekend resultaat op, het kost ook minder dan wanneer we hier elk afzonderlijk hadden moeten werken. Op die manier bewijzen we dat ook de overheid efficiënt en kort op de bal kan spelen.

http://www.descheepvaart.be/

FIETSERS KUNNEN VEILIG VAN LOZEN NAAR HAMONT
Ontbrekend stuk fietspad geopend
ZATERDAG 22 OKTOBER 2011

BOCHOLT - Aan sluis 17 in Bocholt werd een kostelijk stuk fietspad geopend. Met dit fietspad kunnen fietsers voortaan veilig van Hamont naar Lozen fietsen.

Het stuk fietspad van amper driehonderd meter heeft een prijskaartje van 1,2 miljoen euro. 'Het heeft dan ook heel wat werk gekost om de verschillende partners te overtuigen van het belang van het fietspad', zegt burgemeester Jos Claessens.

Nieuwe keermuur

Het fietspad loopt langs de Zuid-Willemsvaart. Er was weinig plaats om een fietspad aan te leggen en daarom moest een nieuwe keermuur aangelegd worden om het schuin talud te doen verdwijnen. 'Door de extra plaats die hierdoor ontstond kon een mooi en veilig fietspad gerealiseerd worden', zegt Erik Portugaels van nv De Scheepvaart.

De nieuwe kaaimuur is voorzien van bolders voor grote schepen en pleziervaarten, zodat boten voortaan aan sluis 17 kunnen aanmeren. De gemeente werkte voor de aanleg van het fietspad samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en nv De Scheepvaart, die beide vijftig procent van het project betaalden.

De gemeente laat ook weten dat in het voorjaar van 2012 gestart wordt met de herinrichting van de Hamonterweg. Daar zullen vrijliggende fietspaden aangelegd worden. 'Dat dossier sleept al lang aan, maar de onteigeningen zijn rond en nog dit jaar zal een aannemer aangesteld worden', meldt Claessens. 'Na de herinrichting van de Hamonterweg zullen fietsers op een veilige manier van Bree via Lozen naar Hamont en verder door naar Achel kunnen fietsen', zegt de burgemeester.

Behalve dit dossier hoopt de burgemeester op termijn opnieuw met nv De Scheepvaart te kunnen samenwerken om de oude baileybrug te vervangen. 'Die brug is bij de minste regen spiegelglad en levensgevaarlijk', zegt hij. 'Daarnaast zou ook de knoop doorgehakt moeten worden om sluis 17 en 18 om te vormen tot één grote sluis, zodat een tonnageverhoging op dit stuk van de Zuid-Willemsvaart mogelijk is.'

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=MB3HEECS


eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

carte

Message  velo-ravel.net le Dim 19 Fév - 18:46

http://g.co/maps/5wkxw


velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

remarque

Message  eeuwige reiziger le Ven 12 Avr - 23:05

velo-ravel.net a écrit:http://g.co/maps/5wkxw

Entre points-noeuds 65 et 54, il ne s'agit pas du Zuid-Willemsvaart, mais d'un petit bout du Canal Albert et, entre Lanaken et Neerharen, du canal de liaison Briegden-Neerharen.

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

aménagement [Neerharen - Smeermaas]

Message  eeuwige reiziger le Ven 12 Avr - 23:08

Onderhoud jaagpad Smeermaas Neerharen kost nv De Scheepvaart 0.9 miljoen
31/03/2013
INGESTUURD DOOR ARNOLD ROBERTS



Onlangs is nv De Scheepvaart gestart met werken aan het jaagpad langs de Verbindings- en Zuid-Willemsvaart, tussen de Sluis van Neerharen en Smeermaas. Dit stuk wordt na een nieuwe verharding, terug open gesteld voor het wandel- en fietstoerisme. Deze inspanning gaat nv De Scheepvaart uitvoeren voor 0,9 miljoen euro. Fietsers en wandelaars kunnen dan opnieuw genieten van een prachtig stukje natuur en hebben dan weer een zicht op de eeuwenoude site van de voormalige Cisterciënzer abdij van Hocht.

Het is alweer een tijd geleden, dat de jaagpaden gebruikt werden om schepen, aan een zeel, voort te trekken. Dat voort trekken gebeurde door paarden,tractoren of door trekboten. Uiteindelijk hadden schepen eigen motoren en verviel het scheepsjagen.

In de dorpen langs de kanalen, zo ook in Smeermaas en Neerharen, woonden een aantal scheepsjagers die met hun paard ingehuurd konden worden, om het schip over een vooraf bepaald traject voort te trekken. Vanaf de plaats waar afgehaakt werd ging de scheepsjager dan op ‘jacht’ naar een schip, dat in de andere richting getrokken moest worden. Als niet meteen een schip getrokken moest worden, was er altijd nog een herberg in de buurt om de tijd te slechten.

Als er geen geld was om een schip door een paard voort te laten trekken, werden ook moeders en kinderen ingespannen, die trokken dan, aan het zeel dat verbonden was met de mast, het schip op het jaagpad voort.

Net voor het domein van Hocht ziet men dat de oever een bocht maakt. De reden is dat, toen het kanaal aangelegd werd, de toenmalige eigenaar de toestemming weigerde om de muur rond het domein af te breken, met het resultaat dat het jaagpad hier een bocht vertoond rond deze muur.

Waar de bocht begint moet met zekerheid ooit een rolpaal gestaan hebben, om het zeel te geleiden en te verhinderen dat het schip tegen de oevers werd getrokken. Met de komst van de trekboten en later eigen motoren op de schepen verdween de functie van de jaagpaden en staan ze nu ten dienste van het fietsroutenetwerk tot volle tevredenheid van een groot aantal fiets- en wandeltoeristen.

http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/extern-onderhoud-jaagpad-smeermaas-neerharen-kost-nv-de-scheepvaart-0-9-miljoen.aspx

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Canal Guillaume-Sud (Zuid-Willemsvaart)

Message  velo-ravel.net le Jeu 14 Nov - 14:42

eeuwige reiziger a écrit:
Limburgs provinciebestuur plant investering in fietssnelwegen
24 september 2013

Dankzij een nieuw plan van minister Hilde Crevits zullen de Vlaamse fietssnelwegen beter bewegwijzerd worden. Daarbij is het belangrijk dat de gebruikers hun weg van en naar de trajecten makkelijk vinden. ]Het Limburgse provinciebestuur plant een investering in twee fietssnelwegen.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, de provinciebesturen en de Fietsersbond werken samen aan een verbeterd bewegwijzeringsplan. Het aantal fietssnelwegen in Vlaanderen blijft immers groeien. Volgens Crevits zijn ze belangrijk omdat ze helpen het verplaatsingsgedrag van de Vlaming te veranderen. Bij de herziening van het Vademecum Fietsvoorzieningen zullen dus ook de Limburgse fietssnelwegen extra aandacht krijgen. Het zou dan vooral gaan om de fietssnelwegen langs de Zuid-Willemsvaart   en de oude spoorwegbedding van Genk-Nord naar Neerpelt.

Fietssnelwegen nog niet optimaal benut
“Er wordt gekeken waar er borden nodig zijn, maar ook waar borden overbodig zijn. Een goed uitgekiende bewegwijzering richting fietssnelwegen en op de fietssnelwegen zelf zal zeker en vast meer fietsers naar de fietssnelwegen lokken. Fietsers die nu soms nog het bestaan van die vlotte fietsverbindingen niet kennen. Er is nog een groot potentieel om de fietssnelwegen nu en in de toekomst optimaal te benutten”, aldus Crevits.
http://www.limburg-actueel.be/index.php?job=lve&id=6615#.UkPrF9Lxpxk

velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Neeroeteren

Message  eeuwige reiziger le Ven 6 Déc - 13:01

Aannemer sluit inritten naar brug voor sluipverkeer
Voorshoven krijgt nieuwe kanaalbrug
woensdag 20 maart 2013

NEEROETEREN - In Voorshoven bij Neeroeteren bouwt de aannemer een nieuwe brug over de Zuid-Willemsvaart. Het gaat om een project van nv De Scheepvaart. De historische betonnen bruggen maken plaats voor hogere nieuwe exemplaren.



Wie de voorbije maanden tussen Opitter en Neeroeteren reed merkte de ingrijpende werken aan het kanaal op. De betonnen brug over de Zuid-Willemsvaart in Voorshoven bij Neeroeteren verdwijnt.

Aan de Breeërsteenweg in Neeroeteren komt er een nieuwe brug over het kanaal die de oude brug moet vervangen. Het gaat om een van de vele historische bruggen over de Zuid-Willemsvaart en de werken kaderen binnen het plan van nv De Scheepvaart.

Eerder verdwenen al de oude bruggen van Beek en Tongerlo voor moderne exemplaren. De nieuwe bruggen hebben een doorvaarhoogte van 7 meter. Dat maakt de waterweg toegankelijker voor grotere schepen.

De werken aan de Breeërsteenweg zijn volop bezig. De lange winter bracht de planning niet in gevaar. ‘De werken lagen zo'n drie weken stil vanwege het aanhoudende winterweer', zegt Paula Palmans, woordvoerder bij nv De Scheepvaart. ‘We voorzien onzekere factoren zoals het weer steeds in de opstelling van de termijnplanning. Daardoor komen we nu niet in de problemen. De brug zal dus tegen het einde van het jaar openen.'

Twee meter hoger

De nieuwe brug vervangt de Bailybrug die in 1940 werd gebouwd nadat de Duitsers de vroegere betonnen brug hadden opgeblazen. De brug zal een metalen boogbrug worden gaat opnieuw Waterloos, Neeroeteren en Opitter verbinden met Voorshoven, maar wordt dus twee meter hoger. Er komt een rijstrook en de voetpaden van houten planken verdwijnen voor twee fietspaden. De boogbrug wordt 92,5 meter lang en 8,16 meter breed. Omdat de brug hoger ligt worden ook de opritten heraangelegd net zoals de kruispunten met de bestaande wegen. Die werken gebeuren in fases om de verkeershinder te beperken. De aannemer moet hiervoor bomen kopen. Na de werken beplanten ze het terrein opnieuw met groen. De bestaande Bailybrug wordt afgebroken wanneer de metalen boogbrug klaar is. De kostprijs van het project bedraagt 2,6 miljoen euro.

Intussen moest de aannemer de bestaande inritten wel al afsluiten voor alle verkeer. ‘Dat gebeurde om de veiligheid te garanderen', reageert Palmans. Er waren dan ook problemen met het sluipverkeer dat de tijdelijke verkeerslichten wilde vermijden. Omdat de brug boven wel afgesloten was, moesten de automobilisten en vele vracht- en buschauffeurs hun voertuig in achteruit zetten om weer naar onder te rijden. Dat zorgde voor gevaarlijke manoeuvres.

Ook de fietsers en voetgangers kunnen niet meer door en moeten het fietspad naast het kanaal verlaten voor een omleiding via Voorshoven.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130319_00510142



Projectomschrijving : Vervangen van de naoorlogse baileybrug door een nieuwe boogbrug
Aanvangsdatum (gepland/effectief) : 2012/07/30
Vermoedelijke einddatum : februari 2014

(...)

voor fietsers en voetgangers : Omlegging via fietsknooppunten
http://www.descheepvaart.be/werken.aspx?Type=In+Uitvoering&Kanaal=Zuid-Willemsvaart


Nieuwe boogbrug Voorshoven gemonteerd
maandag 23 september 2013

NEEROETEREN / OPITTER - Veel kijklustigen het voorbije weekend voor het plaatsen van de nieuwe, metalen boogbrug van Voorshoven.



De constructie – 208 ton zwaar, 92,45 meter lang en 8,16 meter breed – vervangt de vroegere betonnen Baileybrug over de Zuid-Willemsvaart. De aannemer was het hele weekend in de weer met de montage van het gevaarte. Tegelijkertijd sneuvelde de vroegere noodbrug. Die werd in 1940 geplaatst tijdens de Tweede Wereldoorlog nadat de oorspronkelijke brug werd opgeblazen en zou uiteindelijk maar liefst 73 jaar dienstdoen. Maar de slijtage was enorm. Door de ouderdom verkeerde de brug in een slechte staat en ook de ‘doorvaarhoogte’ voldeed niet meer om de grotere schepen door het kanaal te sluizen.

Tijdens de volgende maanden wordt de brug verder afgewerkt en worden de nieuwe opritten aangelegd. Het project, waar een prijskaartje van 2,6 miljoen euro aan vasthangt, is tegen februari van volgend jaar klaar.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130922_00754386

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

balade à vélo

Message  eeuwige reiziger le Lun 30 Déc - 0:02

Description, photos et carte:

http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=076&gif=F

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

travaux [Dilsen-Stokkem]

Message  eeuwige reiziger le Lun 30 Déc - 0:16

Werken in uitvoering :
In oktober 2013 was het fietspad onderbroken wegens nieuwe oevercontructie nabij Lanklaar. De doorgang was onmogelijk en er was een bewegwijzerde omleiding van 2 Km door een verkeersarme straat van Lanklaar, parallel met de Z.-Willemsvaart. Einde werken voorzien in juni 2014.

http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=076&gif=F

Structurele herstelling oeverconstructie (metalen damplanken) R.O. te Lanklaar

Waterweg: Zuid-Willemsvaart
Bestek: WBK-BB3004
Locatie (gemeente, oever): DILSEN-STOKKEM
Projectomschrijving: Uitbreken en vernieuwen oever, jaagpad heraanleggen. Aanvang DC 1 : 01/08/2013 Aanvang DC 2 : nader te bepalen
Aanvangsdatum (gepland/effectief): 2013/08/01
Vermoedelijke einddatum: DC 1 : zomer 2014 DC 2 : zomer 2014

(...)

voor fietsers en voetgangers: DC 1 : Jaagpad afgesloten, omleiding volgens fasering DC 2 : Jaagpad afgesloten, omleiding volgens fasering

http://www.descheepvaart.be/werken.aspx?Type=In+Uitvoering&Kanaal=Zuid-Willemsvaart

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Solterbrug [Neeroeteren]

Message  eeuwige reiziger le Lun 26 Mai - 9:35

Solterbrug over Zuid-Willemsvaart is volgende week vrijdag klaar


 
Maaseik - In Solt-Neeroeteren is de laatste fase gestart van de afwerking van de nieuwe brug over de Zuid-Willemsvaart. "Vrijdag zijn we gestart met het aanbrengen van de brugleuning," aldus een woordvoerder van de uitvoerende firma. "Ook maandag werken we verder aan het plaatsen van die leuning. Het is een leuning van 2 x 50 meter lang onder de bogen en 2 x 14 meter lang over de bijbrug over de Breeërweg. Dinsdag leggen we de toplaag in asfalt op de brug. Daarna volgt nog de plaatsing van de lantaarnpalen, wordt de belijning aangebracht en volgen er nog verkeersborden." De nieuwe brug die 2,7 miljoen euro gekost heeft, zal op vrijdag 30 mei klaar zijn en in gebruik genomen worden. Onder de brug en de plaats waar de Bailybrug gestaan heeft worden in de Zuid-Willemsvaart nieuwe palen van vier meter lengte aangebracht als nieuwe wand van het kanaal. Op deze plaats wordt het bestaande fietspad op de oever, dat voor de werken opgebroken werd, opnieuw aangelegd.

Het Belang van Limburg  
Publicatiedatum:  24 mei 2014

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Solterbrug [Neeroeteren]

Message  eeuwige reiziger le Ven 6 Juin - 17:15

Werken duurden half jaar langer dan eerst voorzien
Kanaalbrug Voorshoven weer open voor verkeer
woensdag 04 juni 2014

NEEROETEREN - De kanaalbrug die Voorshoven met Opitter verbindt, is weer open voor verkeer. De oude Bailey-brug week voor een metalen boogbrug, maar de bouw ervan duurde een half jaar langer dan gepland.



De kanaalbrug van Voorshoven is opnieuw open voor verkeer. Er waren zes 25-tonners nodig om de draagkracht van de brug, die Opitter met de wijk Voorshoven in Neeroeteren verbindt, te testen. ‘De belastingsproef is een standaardtest die elke keer verplicht is wanneer een brug in dienst genomen wordt’, zegt Paula Palmans van nv De Scheepvaart. ‘Na een succesvolle proef werd de brug onmiddellijk opengesteld voor alle verkeer.

Oude Bailey-brug

Na Tongerlo en Beek, beide gelegen in Bree, kreeg ook Solt in Neeroeteren een nieuwe brug over de Zuid-Willemsvaart. De werken aan de brug startten op 18 februari 2013 na de afbraak van de oude Bailey-brug die versleten was en door ouderdom in een slechte staat verkeerde. De voorbije maanden werden de betonnen landhoofden gebouwd en de voorbereidende werken uitgevoerd voor de constructie van de nieuwe brug. Met de zes vrachtwagens die enkele posities op de brug innamen om de doorbuiging te controleren, komt een einde aan de werken die meer dan een half jaar langer duurden. Zo doken er meerdere keren bouwproblemen op en moesten de aannemer en het studiebureau correcties aanbrengen. De plannen werd in de war gestuurd en liepen maanden vertraging op, tot ergernis van de omwonenden die daardoor langer dan voorzien een omleidingsweg moesten volgen. Midden mei kwam dan het verlossende nieuws dat de brug tegen eind mei zou openen . Deze week was het eindelijk zo ver.

Eén rijstrook

De nieuwe metalen boogbrug telt een rijstrook en twee fietspaden. Het gaat om een boogbrug met een doorvaarthoogte van zeven meter en een totale lengte van 92, 45 meter. De brug is 8,16 meter breed en de gehele constructie is goed voor een gewicht van bijna 200 ton.

Het fietspad naast het kanaal moet wel nog hersteld worden. Momenteel ligt er een zandstrook van enkele tientallen meters lang onder de brug. Die zal opnieuw geasfalteerd worden.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140603_01128486

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietsbrug [Bocholt]

Message  eeuwige reiziger le Mer 1 Oct - 9:50

Fietsbrug Zuid-Willemsvaart twee maanden dicht
DONDERDAG 25 SEPTEMBER 2014

BOCHOLT - De vaak gebruikte rode fietsersbrug over de Zuid-Willemsvaart in Bocholt wordt maandag voor twee maanden afgesloten. ‘Om dringende verfwerken uit te voeren’, zegt schepen van Openbare Werken Stijn Van Baelen.

De komende twee weken ontmantelt de technische dienst de brug. De stalen roosters worden gedemonteerd. Nadien komen er rubberen onderliggers om de geluidsoverlast te verminderen. De verfwerken starten op 13 oktober en duren vermoedelijk tot eind november. Het nieuwe kleurtje van de brug wordt antraciet groen.

‘Gebruikers van de fietsersbrug moeten de omleiding over de grote brug van de N76 volgen. Het is aangeraden om extra voorzichtig te zijn als je de steile fietsrampen neemt. Fietsers nemen daar beter hun fiets aan de hand en dalen de brug te voet af om via de Zagerijstraat verder naar het centrum te fietsen’, aldus Stijn Van Baelen. ‘De wijkpolitie houdt toezicht’. De verfwerken kosten 32.740 euro.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140924_01286382



http://fietsknooppunten.blogspot.be/2012_07_01_archive.html

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Passerelle [Dilsen]

Message  eeuwige reiziger le Mar 30 Déc - 13:15

Passerelle mag afgebroken worden
29 december 2014



DILSEN-STOKKEM - De Scheepvaart gaat in het voorjaar de ‘passerelle van Dilsen’ afbreken. Het schepencollege van Dilsen-Stokkem geeft zijn fiat aan die aanvraag. Enkele cultuurhistorische verenigingen protesteerden tegen de afbraak omdat ze vonden dat de jaagbrug historisch belangrijk is in scheepvaartsite Tivoli. De Scheepvaart gaat nu dan ook de brugpijlers laten staan. De brug wordt vervangen door een fietspad over een dijk tussen de Oude- en Nieuwe Zuid-Willemsvaart.

Begin jaren 30 van vorige eeuw werd in Lanklaar, Dilsen en Neeroeteren een nieuwe kanaalarm gegraven. De jaagbruggen die hierover gebouwd werden, gingen al snel passerellen heten in de volksmond. Na onderzoek door nv De Scheepvaart bleek dat de passerelle van Dilsen gerestaureerd of afgebroken moest worden.

Liliane Stinissen van nv De Scheepvaart: “We hebben gekozen voor afbraak, ter plaatse gaan we een veiliger fietspad aanleggen. De opritten van de brug worden afgegraven zodat de scherpe bochten uit het jaagpad verdwijnen. Hierdoor krijgt de weggebruiker over het jaagpad een beter overzicht.

Het brugdek zal volledig verdwijnen, inclusief de landhoofden. De betonnen pijlers die in het water staan, blijven wel behouden. Ook het geleide werk voor de betonnen pijlers blijft behouden uit historisch oogpunt. Dat geleide werk bestaat uit houten palen in het water, die ervoor moesten zorgen dat sloepen niet tegen de brug botsten. We zullen over een dijk in het water een nieuw fietspad aanleggen. Langs het fietspad worden 31 bomen geplant en ter hoogte van de bochten komen takkenwallen.”

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141228_01449902/passerelle-mag-afgebroken-worden


Achtergrondinformatie:

http://thilesna.weebly.com/de-passerelle-moet-blijven.html







http://be.worldmapz.com/photo/22274_en.htm

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietsbrug [Bocholt]

Message  eeuwige reiziger le Sam 18 Avr - 9:33

Schilderwerken fietsbrug slepen aan
06/04/2015



BOCHOLT - Wegens de slechte weersomstandigheden werden net voor de winter de schilderwerken, aan de fietsbrug over de Zuid Willemsvaart, stilgelegd. De roosters zijn ondertussen wel al terug geplaatst, de onderkant van de brug kreeg zijn definitieve kleur, zodat de fietsbrug vandaag weer in gebruik is.

De gemeente bekijkt in overleg met de aannemer wanneer de resterende schilderwerken hervat kunnen worden. “De aannemer heeft aangegeven dat hij pas in juni wil starten met de schilderwerken. Daar kunnen we niet akkoord mee gaan. In principe moeten de schilderwerken zo snel mogelijk hervat worden, zoals in het lastenboek beschreven”, zegt schepen van Openbare werken, Stijn van Baelen.

http://www.hbvl.be/cnt/blrdr_01612132/schilderwerken-fietsbrug-slepen-aan

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Mulheim - Eisden

Message  eeuwige reiziger le Jeu 1 Sep - 9:55

“Dranghekken zijn totaal overbodig”
Het Belang van Limburg,
Vr. 26 Aug. 2016, Pagina 27

Steeds vaker verplaatsen fietsers eigenhandig barricades op de dijk langs de Zuid-Willemsvaart tussen Mulheim en Eisden. Op die dijk werd de afgelopen maanden een nieuw fietspad aangelegd, maar volgens de misnoegde fietsers zijn de werken inmiddels afgerond en dus nemen ze het heft in eigen handen. “De hekken zijn overbodig en het is gevaarlijk om de aangegeven omleiding te volgen via de drukke Rijksweg", aldus een toerist.

In opdracht van nv De Scheepvaart is afgelopen winter de dijk langs de Zuid-Willemsvaart verstevigd. In de dijk werden namelijk doorsijpelingen vastgesteld, onder druk van het kanaalwater. Op de dijk werd ook een nieuw fietspad aangelegd over een lengte van 2,3 kilometer. Omdat het fietspad onderdeel is van het Limburgse fietsroutenetwerk, gaat het om een druk bereden route. Honderden fietsers hebben zich afgelopen zomer al vastgereden tegen de obstakels op de dijk.

"Met groot materieel zijn er in de dijk damwanden aangebracht van een meter breed," zegt Paula Palmans van nv De Scheepvaart. "De damwanden zitten acht meter diep in de grond en het gebied situeert zich tussen Mulheim en de brug Eisden. Het aankondigingsbord aan de werf geeft een initiële inschatting aan van de finale einddatum. De grote werken zijn afgerond. Nu moet de grond links en rechts van het jaagpad nog aangestampt worden en er moeten nog vangrails en verkeerdsborden geplaatst worden zodat het jaagpad door alle fietsers kan gebruikt worden."

Alternatieven

"Die werken zijn allemaal al enkele weken geleden uitgevoerd", foetert een groep toeristen uit de Limburgse Kempen op fietsvakantie in Maasmechelen. "Vanaf brug Eisden 2 zien we dat er al meerdere dagen niet meer gewerkt wordt. We hebben de dranghekken weggenomen en het fietspad is in perfecte staat. Waarom moeten wij een omleiding volgen langs gevaarlijke gewestwegen?"

"De fietsers kunnen ook een alternatieve route kiezen langs Maasmechelen Village en de tuikabelbrug in Lanklaar”, reageert Palmans. “De aannemer is erin geslaagd om het betonnen jaagpad nog net voor het bouwverlof te gieten. Zo hebben we een maand gewonnen. Misschien worden er daarna nog werken uitgevoerd met hinder voor de fietsers. We proberen het fietspad open te stellen voor Open Monumentendag op 11 september. Dat is dus ruim voor de voorziene deadline in december. Helaas zijn we genoodzaakt de veiligheid te garanderen als een jaagpad opgebroken wordt. Een werfafsluiting is daarom noodzakelijk. Zodra het jaagpad veilig gebruikt kan worden, stellen we het open voor iedereen. "

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Canal Guillaume-Sud (Zuid-Willemsvaart)

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 17:18


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum