Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

fietssnelwegen Vlaams-Brabant

3 participants

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Re: fietssnelwegen Vlaams-Brabant

Message  joverwimp Mer 1 Avr 2015 - 15:26

eeuwige reiziger a écrit:
08/05/2014

(...)

Fietssnelwegen

Beide partijen en ook het Brussels Hoofdstedelijk gewest ondertekenden daarnaast ook het interbestuurlijk akkoord en een samenwerking met Infrabel voor de realisatie van in totaal vijftien fietssnelwegen in Vlaams-Brabant. "Hiermee is de komst van de fietssnelwegen verzekerd", aldus nog Dehaene. "De HST-route naar Brussel, één van de drie prioritaire fietssnelwegen, is de eerste grote realisatie en moet uitgroeien tot het voorbeeldproject van deze samenwerking. Fietssnelwegen zijn een alternatief om de verkeersknoop in Vlaams-Brabant op te lossen."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-zaventem/bouw-fietsbrug-over-ring-begint-eind-2015-a1879374/
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140508_01097308

Het gaat niet vooruit. De Fietsersbond en GRACQ willen het Fiets-GEN terug op de agenda plaatsen van de provincie Vlaams-Brabant en het Brussels Gewest. Zo is er sinds enkele maanden een werkgroep - Fietsersbond Halle, Beersel, S-P-leeuw, Pajottenland - die aandacht vraagt het zuidelijke deel van de kanaalroute op het grondgebied van Vlaanderen, en die ook op het grondgebied van Brussel verbetering wil.
Ook Bral wil dat Fiets-GEN promoten als efficiënte fiets-as voor woon-werkverkeer én als recreatieve as. Op haar initiatief organiseren we samen een fietstocht op donderdag 7 mei van Halle naar Brussel, met een ontbijt op de gewestgrens. De bevoegde politici worden uitgenodigd.
VERSTERK ONZE BOODSCHAP EN FIETS MEE!
PRAKTISCH
- 7u30:
- Vertrek ‘Vlaamse’ delegatie in Halle, met onze lokale afdelingen: inschrijven via www.brusselhallebrussel.be
- Vertrek ‘Brusselse’ delegatie aan Sainctelette (exacte locatie): inschrijven via julie@fietsersbond.be
- 8u: fietsontbijt op de gewestgrens, Biestebroekkaai in Anderlecht

Verspreid deze informatie onder jullie kennissen en leden: www.fietsersbond.be/brusselsgewest/fietstochtfietsgen

>> Om het recreatieve fietsverkeer in de kijker te zetten organiseert Bral ook een fietstocht op 1 mei, van Brussel naar Halle. Inschrijven doe je via www.brusselhallebrussel.be

joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Re: fietssnelwegen Vlaams-Brabant

Message  joverwimp Lun 4 Mai 2015 - 18:20

In september en oktober 2014 telden provincie Vlaams-Brabant en het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer het fietsverkeer in de Rand rond Brussel. Op de 22 locaties werden op 7 weken 210.000 fietsbewegingen geteld. Deze fietstelling is de nulmeting voor de realisatie van het fietssnelwegennetwerk in en rond Brussel, het zogenaamde FietsGEN. De meest gebruikte fietsroutes zijn de fietssnelweg langs het kanaal en de Zenne (Mechelen-Vilvoorde-Brussel-Halle) en de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel (HST-route). Er worden per werkdag gemiddeld 500 à 700 fietsbewegingen geteld. Ook de gewestwegen in Grimbergen/Meise (N277-Boechoutlaan, N276-Antwerpselaan) zijn druk befietst. Op de andere trajecten waar tellingen plaatsvonden, zijn de fietsintensiteiten beduidend lager. Op de minst populaire route (N275-Terhulpensesteenweg) werden gemiddeld 49 fietsers per werkdag geregistreerd. In dezelfde periode kende de HST-route gemiddeld 651 fietsers per werkdag.
joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Fietssnelweg kanaalzone Brussel klaar in verkiezingsjaar 2019

Message  Papylu Lun 6 Juil 2015 - 10:07

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/fietssnelweg-kanaalzone-brussel-klaar-verkiezingsjaar-2019


Het Vlaams Gewest en de provincie Vlaams-Brabant stomen zich klaar om de nieuwe Fietsostrade Antwerpen-Mechelen uit te breiden met een Fietssnelweg tot Vilvoorde en de gewestrand met Brussel, van Zenne-oevers tot Vilvoorde en Budabrug (2016). Daar moet Brussel een aansluiting op breien met het FietsGEN

In realisatie hinkt Brussel ver achterop. Nu er 6,8 miljoen van het Economisch Fonds voor Regionale Ontwikkeling (Efro) beschikbaar is, lijkt de kogel door de kerk. De moeilijkste circulatieknelpunten kunnen worden weggewerkt vanaf 2018.

Tom Dehaene, CD&V-gedeputeerde van de provincie Vlaams-Brabant en voorzitter van de nv Waterwegen en Zeekanaal: “Vanuit het potentieel om fietssnelwegtracés (FietsGEN) te ontwikkelen, hebben we 15 routes gedefinieerd, die tot tien kilometer buiten Brussel gaan. Daaruit zijn aansluitend op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen, het tracé Mechelen-Vilvoorde en de verdere uitbreiding naar Brussel als prioritair weerhouden. Gemene deler is dat dit fietsplan het woonwerkverkeer zal faciliteren. In onze regio is het een gezamenlijke oefening van de Vlaamse overheid, de provincies, de gemeenten, het Agentschap Natuur & Bos en Waterwegen en Zeekanaal. Omdat Brussel ook fietssnelwegen voor ogen had, hebben we een stuurgroep opgericht. We stemmen de fietssnelwegen af op elkaar.”

De AB-route (Asse-Brussel) is daar een eerste samenwerkingsmodel van. Op een verbindingsstuk tussen het Researchpark in Zellik en Ganshoren na, kun je al ver Brussel in. Een tweede prioritair tracé is de kanaalroute, opgesplitst in Noord en Zuid. Een derde prioritair tracé is de hst-route, tussen Leuven en Brussel. Om een en ander te realiseren heeft de provincie Vlaams-Brabant 12 miljoen voorzien.

Economische groeipool
Voor deze fietssnelwegen investeert de provincie 60 procent en Vlaanderen 40 procent, maar alle voorstudiekosten worden volledig door de provincie gedragen. Een en ander staat in een aangepast reglement, dat ook voorziet om zoveel als mogelijk 4 meter breedte na te streven. Langs de Zenne-oevers is men daar volop mee bezig.

Dehaene: “Richting Brussel is er een gigantische opportuniteit, want er zijn weinig goede fietspaden vandaag. Het fietsgebruik in Vlaanderen is gemiddeld 11 procent. In de Rand van Brussel schommelt dit tussen 5 en 10 procent: heel laag dus. Bovendien blijkt dat 70 procent van de bewoners tegen de Brusselse Rand gemiddeld verplaatsingen doen van minder dan 10 kilometer. Heel wat Randbewoners zouden dus verleid kunnen worden door fietssnelwegen: het spaart hen tijd en fileleed, is gezonder en meer ontspannend. Temeer daar er maar 6 procent regendagen zijn.”

“Ik ben recent samen met Brusselse minister Pascal Smet (SP.A) en het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) in Kopenhagen de fietssnelwegsituatie gaan bekijken, en onze neuzen staan nu in één richting. In Denemarken wordt zelfs geld uit de sociale zekerheid gehaald om te investeren in fietspadinfrastructuur. Als Vlaams-Brabant en Brussel haar economische groeipool wil handhaven, moet de mobiliteit grondig aangepakt worden. Als het verkeer stilstaat, verliezen we die troef. De return voor ons fietsnelwegenplan op Brussel is dus niet financieel, maar zal een maatschappelijke winst boeken: naar gezondheid en economische opportuniteiten.”

In de pijplijn
Vlaams-Brabant werkt dus haar tracés af, maar Brussel hinkt achterop. Gorik Van Holen, woordvoerder van Brussels minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A), bevestigt de langere termijn. “De logische aansluiting op Vilvoorde is de kanaalroute. Het fietspad is grotendeels gerealiseerd maar op drie cruciale punten blijven er obstakels: de Van Praetbrug, Sainctelette en Ninoofsepoort. Daar is de bovengrondse verkeerssituatie een kluwen voor fietsers. Een en ander zit in de planning. Parallel hieraan komt er deze zomer op de Groendreef (langsheen het kanaal tussen het kruispunt De Trooz en het Redersplein, red.) een fietspad, afgescheiden van de rijweg.”

Van Holen: “De knelpunten op het kanaal zelf kunnen worden aangepakt dankzij een Europese subsidiepot, die twee weken terug toegestaan werd. Het gaat om 6,8 miljoen euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (Efro) die binnen Brussel dient om drie fietsverbindingen te bouwen onder de kanaalbruggen en om het fietstraject langs de Vilvoordsesteenweg te verbeteren. Concreet krijgen de Van Praetbrug en de bruggen aan Sainctelette en Ninoofsepoort elk een ‘onderbrug’, naar analogie met het fietspad in Kuregem (Anderlecht). Daardoor lossen we het probleem op dat de fietser een moeilijk verkeerskruispunt moet trotseren. Het budget voor die onderbruggen is goedgekeurd. De procedures om de bouwvergunningen te krijgen zitten in de pijplijn. Een en ander zal in 2018 gerealiseerd worden. In 2019 zou de fietssnelweg in Brussel klaar moeten zijn.”

Onderbruggen
Nog in het kader van de Efro-subsidies wordt in 2018 het fietspad op de Vilvoordsesteenweg verbeterd. Een haag zal de steenweg van het nieuwe fietspad afscheiden. Daarmee wordt het probleem opgelost van het opvliegend steenslag, dat door het wegverkeer op het fietspad terechtkomt. Sowieso gaat het afgescheiden fietspad worden doorgetrokken over de gewestgrens; een engagement van het Vlaams Gewest en de provincie Vlaams-Brabant. Aan de overzijde, voorbij de Van Praetbrug richting Budabrug, is er al een fietsstrook.

Blijft het oude dossier Havenlaan, dat tijdens de vorige legislatuur (toenmalig bevoegd minister Brigitte Grouwels, CD&V) heel wat discussie losweekte. Van Holen: “Het is onze ambitie om heel binnenkort de definitieve nieuwe plannen voor de Havenlaan uit de doeken te doen. Daar zitten over de volledige lengte afgescheiden fietspaden in. Via de onderbruggen aan Sainctelette en Van Praet zou dit voor een perfecte aansluiting zorgen op de reeds bestaande fietspaden. Deze zomer wordt de bouwvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de Veeweidekaai, waar nu een tijdelijke oplossing voor fietsers is gerealiseerd. In 2016 kunnen de werken daar dan beginnen.”

Nieuwe fietsersbrug
Ook het dossier Ninoofsepoort komt in stroomversnelling, met nieuwe veilige fietsovergangen. Van Holen: “In het begin van deze legislatuur hebben we een wijziging op de vergunningsaanvraag ingediend, omdat de tram het park in twee deelde, wat niet zo veilig was. Inmiddels is die vergunning afgeleverd. Het park met al wat errond zit wat betreft mobiliteitsinfrastructuur willen we deze legislatuur af hebben. Daar zit dus ook een veilige fietsdoorgang langs het kanaal in en een nieuwe fietsersbrug ter hoogte van het Meininger Hotel. Daarmee hebben we een oplossing geboden voor de belangrijkste knelpunten voor fietsers in het Brussels Gewest. We willen daar onze hand voor in het vuur steken, dat dit alles in 2019 klaar zal zijn. De aansluiting op de Rand speelt in het voordeel van iedereen die in Brussel woont, en van de verbetering van de Brusselse mobiliteit en de luchtkwaliteit.”
Papylu
Papylu

Messages : 8122
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Fiets-GEN

Message  joverwimp Ven 15 Jan 2016 - 16:01

Op 19 februari 2016 gaat een studiedag door in Brussel (CCN, zaal Iris, niveau 1,5), met simultaanvertaling.
Gratis inschrijven: http://surveys.irisnet.be/index.php?sid=41821&newtest=Y&lang=nl

Programma:

08u30 Onthaal door Pascal Smet, Minister van Mobiliteit en Openbare Werken
09u00 Return On Investment van fietsinfrastructuur door Bruno Van Zeebroeck, Transport & Mobility Leuven
9u15 Het FietsGEN in de Provincie Vlaams-Brabant: een stand van zaken door Kris Lambrechts (Provincie) en Jan Pelckmans (Vlaams Gewest)
9u45 Het FietsGEN in het Brussels Gewest door Frederik Depoortere, fietsmanager Brussel Mobiliteit
10u15 koffiepauze 10u30 De fietsroute langs Lijn 60 en de aansluiting op Brussel door Joris Van Damme, Provincie Vlaams-Brabant
10u50 Het Parkway-project (E40) door Raphael Magin, Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling 11u10 Het EFRO-project, een upgrade van de Kanaalroute door Fabien Stiénon en Pierre Baesens, Brussel Mobiliteit 11u30 De HST-route, een nieuwe fietsbrug over de R0 + het belang van tellingen door Steven Fagard, Provincie Vlaams-Brabant
12u00 Debat “hoe kan een versnelling hoger worden geschakeld in de realisatie van het fietsGEN ?” Moderator: Dirk Dufour, Timenco Alle aanwezigen kunnen deelnemen aan het debat
13u00 Lunch Er is simultaanvertaling voorzien.
joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Fiets-GEN

Message  joverwimp Mar 23 Fév 2016 - 21:07

joverwimp a écrit:Op 19 februari 2016 gaat een studiedag door in Brussel (CCN, zaal Iris, niveau 1,5), met simultaanvertaling.
Gratis inschrijven: http://surveys.irisnet.be/index.php?sid=41821&newtest=Y&lang=nl

Programma:

08u30 Onthaal  door Pascal Smet, Minister van Mobiliteit en Openbare    Werken
09u00 Return On Investment van fietsinfrastructuur door Bruno Van Zeebroeck, Transport & Mobility Leuven
9u15 Het FietsGEN in de Provincie Vlaams-Brabant: een stand   van zaken    door Kris Lambrechts (Provincie) en Jan Pelckmans (Vlaams   Gewest)
9u45 Het FietsGEN in het Brussels Gewest door Frederik Depoortere, fietsmanager Brussel Mobiliteit
10u15 koffiepauze 10u30 De fietsroute langs Lijn 60 en de aansluiting op Brussel door Joris Van Damme, Provincie Vlaams-Brabant
10u50 Het Parkway-project (E40) door Raphael Magin, Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling 11u10 Het EFRO-project, een upgrade van de Kanaalroute door Fabien Stiénon en Pierre Baesens, Brussel Mobiliteit 11u30  De HST-route, een nieuwe fietsbrug over de R0 + het    belang van tellingen door Steven Fagard, Provincie Vlaams-Brabant
12u00  Debat “hoe kan een versnelling hoger worden geschakeld   in de realisatie van het fietsGEN ?”  Moderator: Dirk Dufour, Timenco Alle aanwezigen kunnen deelnemen aan het debat
13u00  Lunch Er is simultaanvertaling voorzien.

De belangstelling was zo groot dat de studiedag verhuisde naar BIM (Thurn  & Taxis)
Afwezig waren de betrokken ministers of hun vertegenwoordigers: Pascal Smet van het Brussels Gewest en Ben Weyts voor Vlaanderen. De derde partner, de provincie Vlaams-Brabant was wel uitgebreid present.
Bijkomende spreker: provincie Waals-Brabant.
Pro memorie: de drie eerste instanties tekenden begin juli 2011 een samenwerkingsovereenkomst voor de aanstelling van een studiebureau voor de opmaak van het Fiets-GEN:  
15 hoofroutes waarvan drie prioritair.
Dit gebiedsdekkende netwerk omvat ongeveer 400 km fietswegen. Daarvan ligt 205 km in de Vlaamse Rand en 193 km op het Brusselse grondgebied. 15% van dit uitgetekende netwerk voldoet nu reeds aan de gestelde kwaliteitseisen. De doelstelling is om dit netwerk tegen 2025 te realiseren.
De vereiste investeringsmiddelen werden geschat in de grootteorde van 15 miljoen euro per jaar. (waarvan amper iets werd uitgegeven…); het volledige fiets-GEN op ongeveer 120-150 miljoen euro.
Andere spelers zijn
-    Infrabel (voorzien van extra ruimte bij toekomstige spoorwegverbredingen)
-    De Lijn (afstemming met toekomstige tramtracés)
-    VLM - Vlaamse Landmaatschappij (meenemen van Fiets-GEN in landinrichtingsdossiers)
-    TBAC - The Brussels Airport Company (toegang Fiets-GEN tot luchthaven)
-    W&Z - Waterwegen & Zeekanaal
-    ANB - Agentschap Natuur & Bos
-    Haven van Brussel
-    23 gemeenten in de Vlaamse Rand
-    19 gemeenten Brussels Hoofdstedelijk Gewest
-    Gemeenten Waterloo en La Hulpe
-    EFRO-FEDER (Europese hulpmaatregelen) .
Sommige sprekers vinden dat er een overkoepelende instantie moet zijn die gelden ontvangt, beheert en werken coördineert (zoals de Antwerpse BAM)

Wat staat er op stapel?
- De provincie bouwt een fietsbrug over de Ring (R0) zodat de HST-route van Leuven doorgetrokken wordt naar de kantoorzone van Diegem.
- Het Brussels Gewest bouwt in 2018  met deze Europese middelen fietspaden langsheen het kanaal onder het Saincteletteplein,  Ninoofsepoort en de Van Praetbrug. Dit zijn missing links op de kanaalroute,  goed voor ruim 3 miljoen euro.
- Infrabel werkt aan het vervolg van de A-B route (tot op heden 1 km lang – het gemakkelijkste stuk). Data hebben we niet vernomen, misschien wel dit jaar ? Het vervolg naar Opwijk (OMA-route) is hoogst twijfelachtig.

Alle presentaties op https://www.dropbox.com/sh/pbx1ccxs4rlo6oh/AAD-ry_58hJROuURBnMHbD1ea?dl=0
joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Fiets-GEN

Message  eeuwige reiziger Lun 28 Mar 2016 - 21:59

Weyts pompt 2 miljard euro in verbetering Brusselse ring
28 maart 2016

Vanaf 2019 zullen grootschalige werken van start gaan aan de Brusselse ring. Het totale kostenplaatje zal 2 miljard euro bedragen, zegt minister Weyts (N-VA).

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 65f3102d-f81b-424d-afa9-d3f11b00b251_web_scale_0.1412139_0.1412139__

Om het aantal weefbewegingen (auto’s die van rijstrook moeten veranderen) te verminderen, worden er over een lengte van 20 kilometer parallelbanen aangelegd, die het lokaal en doorgaand verkeer van elkaar scheiden. Op het viaduct van Vilvoorde komt er een vierde rijstrook. Daarnaast worden 3 nieuwe tramlijnen, 41 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen voorzien. Dit alles is goed voor een investering van 2 miljard euro, zo maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts, maandag bekend.

Jaarlijks gebeuren op de Brusselse ring zowat 1.100 incidenten en ongevallen, die files veroorzaken. Volgens Weyts zijn de vele weefbewegingen daarvoor verantwoordelijk, alsook een gebrek aan goede alternatieven voor de auto.

Fietsbruggen en -tunnels

Weyts wil dus ook investeren in die alternatieven. Zo komen er 10 fietsbruggen, 9 fietstunnels en 41 kilometer nieuwe fietspaden, goed voor een investering van 70 miljoen euro.
Het openbaar vervoer van en naar Brussel wordt uitgebreid met 3 nieuwe tramlijnen, hetgeen een investering van een half miljard euro vergt. Die nieuwe tramlijnen kunnen volgens Weyts dagelijks 20.000 auto’s van de Brusselse ring halen.

De herinrichting van de Brusselse ring moet in 2019 van start gaan en zou in het beste geval vier jaar in beslag nemen. Weyts lanceert alvast een grote informatiecampagne via sociale media en de website www.werkenaandering.be .

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160328_02206393

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Re: Fietssnelweg Mechelen - Brussel?

Message  eeuwige reiziger Dim 19 Juin 2016 - 9:15

eeuwige reiziger a écrit:WILLEM MINTEN LOOPT VAN ANTWERPEN NAAR BRUSSEL
Loopactie voor autovrije fiets-o-strade naar Brussel
31/12/2014

ZEMST - Weerdenaar Willem Minten zal op nieuwjaarsdag het tracé van Antwerpen naar Brussel lopen. Die 50 kilometer legt hij af met een duidelijk signaal: ‘Toon daadkracht en kies ook tussen Mechelen en Brussel voor het 16 kilometer lange en 100 procent autovrije en snelste tracé’.
De fiets-o-strade Antwerpen-Mechelen krijgt in 2015 zijn eindafwerking met de laatste werken naar het station Nekkerspoel in Mechelen. 2015 is ook het jaar waarin minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zal beslissen over de verdere verlening van de fiets-o-strade Mechelen-Brussel. Weerdenaar Willem Minten, ook actief bij ‘de Bruggenbouwers’, zal daarom op 1 januari het gehele tracé aflopen, 50 kilometer lang van Antwerpen tot Brussel. ‘2015 is het jaar van de beslissingen over het resterend fiets-o-strade-tracé Mechelen-Brussel’, zegt Willem. Dit autovrij gedeelte van 16 kilometer loopt door twee gewesten (Brussel en Vlaanderen), in Vlaanderen ook nog eens door twee provincies (Vlaams-Brabant en Antwerpen) en bovendien nog eens door drie Vlaamse gemeentes (Vilvoorde, Zemst en Mechelen). Om die allemaal op één lijn te krijgen, is er de nodige Vlaamse regulering van bovenaf nodig. ‘Met mijn loopactie wil ik elk politiek niveau nogmaals wakker schudden voor het algemeen belang dat moet worden gediend, en dat niet het gemakkelijk-gewin de overhand mag krijgen. Als we die 16 van de 50 kilometer tussen Antwerpen en Brussel ook autovrij kunnen maken, dan is dat een ongelooflijke verbetering van het tracé Antwerpen-Brussel. De fietssnelweg via de gevraagde fiets- en wandelbrug E19 in Weerde en verdere doorloop tussen Zenne en Zeekanaal is het ideale tracé voor de fietser. Het zou meer fietsers aantrekken voor hun woonwerkverkeer of woonschoolverkeer’, gaat Minten verder.


2015 werd 2016, maar de beslissing werd toch genomen. Beter laat dan nooit!


VLAANDEREN INVESTEERT IN ZEMST
Meer dan 1,6 miljoen euro euro voor aanleg nieuw fietspad langs Zenne
17/06/2016

ZEMST - Vlaanderen investeert in een belangrijke functionele fietsroute door Zemst.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters maken geld vrij voor fietssnelwegen, goed voor 21,7 miljoen euro aan nieuwe investeringen. Een van de grootste investeringen (meer dan € 1.600.000) gaat naar Kanaalroute Noord die door Zemst loopt. Vlaanderen investeert samen met WENZ (Waterwegen en Zeekanaal) in een belangrijke functionele kanaaltocht door Zemst en een aanzienlijk aandeel van middelen wordt ingezet door Vlaanderen om ook in Zemst een functionele en bovenlokale fietsvebinding te kunnen realiseren. "Ik ben verheugd dat we deze financiële investering in Zemst kregen gerealiseerd", glundert schepen Veerle Geerinckx (N-VA), "Onze ministers hebben hiervoor geld vrij gemaakt. De route langs de Zenne zal niet alleen praktisch zijn, het zal langs het water ook aangenaam zijn om zo op het werk te geraken.

"Zemst droeg alvast al een steen bij door enkele gronden te verwerven die noodzakelijk zijn voor de aanleg van de route", stelt Geerinckx, "Uiteraard zijn we blij om nog meer mensen op de fiets te krijgen en door veilige fietsnetten te creëren, is er een goed alternatief zodat de auto op stal kan blijven. Deze investeringen sluiten dan ook nauw aan op het trage wegennet dat in Zemst intussen steeds meer vorm krijgt, zo haalt schepen van trage wegen Dirk Van Roey (N-VA) ook aan die gisteren het plan trage wegen in de gemeenteraadscommissie voorstelde."

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blpva_02343892[/quote]

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Re: fietssnelwegen Vlaams-Brabant

Message  joverwimp Jeu 27 Avr 2017 - 15:50

[quote="eeuwige reiziger"]
Vijftien nieuwe fietssnelwegen naar en rond Brussel
vrijdag 29 augustus 2014

De provincie Vlaams-Brabant, het Vlaams Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest investeren tegen 2025 in vijftien fietssnelwegen naar en rond Brussel. Dat is vrijdag bekendgemaakt op een persconferentie van Vlot Vlaanderen, de informatiecampagne over mobiliteitsprojecten in Vlaams-Brabant.

Er wordt ingezet op een fietsbrug over de R0 tussen Zaventem en Diegem, een verbetering van de kanaalroute tussen Grimbergen/Vilvoorde en Halle en van de hst-route tussen Leuven en Brussel en de aanleg van een fietssnelweg van Asse naar Brussel. Tom Dehaene, gedeputeerde Vlaams-Brabant, merkt op dat 36 procent van de Vlamingen op minder dan 7,5 km van het werk woont. 'Het fietspotentieel is dus zeer groot', klinkt het.
...

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts hoopt dat de geplande fietsbrug over de Brusselse ring in Diegem tegen de zomer van 2020 in gebruik kan worden genomen. Dat blijkt uit zijn antwoord op een schriftelijke vraag van Karin Brouwers (CD&V). De fietsbrug is een belangrijke schakel op de fietssnelweg Leuven-Brussel.
Weyts wijt de actuele vertraging onder meer aan het feit dat de opmaak van een goed 'Engineering & Build'-bestek omwille van de complexiteit van het project meer tijd in beslag genomen heeft dan verwacht. De aanbestedingsprocedure voor de realisatie op basis van dit bestek is momenteel nog niet afgerond. Weyts hoopt dat de werken nog dit voorjaar kunnen gegund worden.

Na de opmaak van het uitvoeringsontwerp en bouwdossier en de realisatie van de onteigeningen zal de bouwvergunningsaanvraag wellicht eind 2017 kunnen worden ingediend.

De totale uitvoeringstermijn wordt geraamd op twee jaar. De laatste raming voor deze werken bedraagt 13,3 miljoen euro. In deze kost zijn naast de fietsbrug op de Brusselse ring ook de realisatie inbegrepen van drie nieuwe fietsbruggen over gemeentewegen, de doorgang onder de A201 en nog een andere reeks kleinere werken.

Vlaanderen financiert de volledige brug (5 miljoen euro). Voor het traject voor en achter betaalt Vlaanderen 3,3 miljoen euro en de provincie Vlaams-Brabant 4,9 miljoen euro. De gemeentebesturen van Machelen (maximum 275.000 euro) en Zaventem (maximum 135.000 euro) financieren rustpunten en aanpalende voetpaden.
joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Re: fietssnelwegen Vlaams-Brabant

Message  joverwimp Mar 27 Fév 2018 - 18:35

eeuwige reiziger a écrit:
FAQ: Welke fietssnelwegen staan er op stapel in Vlaams-Brabant... en wat is de stand van zaken? (19 maart 2013)


Fietssnelwegen in Vlaams-Brabant

De provincie Vlaams-Brabant zet volop in op fietssnelwegen. Het aanleggen van autoluwe, comfortabele fietsroutes is een prioriteit voor de provincie, want goede fietsinfrastructuur trekt fietsers aan. Dat bleek uit tellingen op de fietsroute Leuven-Brussel langs het HST-spoor. Een kort overzicht van de op stapel staande projecten:

Opwijk-Merchtem-Asse
Deze fietsroute (ook wel OMA-route genoemd) loopt langs de spoorweg van Opwijk over Merchtem naar Asse. De OMA-fietsroute sluit aan op de OMA-B-fietsroute (zie het artikel in een vorige e-nieuwsbrief).

De provincieraad van Vlaams-Brabant gunde begin maart een studie voor de aanleg van de OMA-route. De studie wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie en de gemeenten Opwijk en Merchtem. De provincie coördineert en leidt de studieopdracht, Opwijk en Merchtem betalen. Voor de aanleg zelf zijn de gemeenten opdrachtgever.

Aarschot-Leuven
De fietsroute Aarschot-Leuven is ruim 16 km lang. Ze verbindt het station van Aarschot via Rotselaar met het station van Leuven en is een autoluw alternatief voor de drukke Aarschotsesteenweg.  De provincie zal de route samen met de gemeenten uitwerken. Momenteel wordt het gewenste traject in kaart gebracht en worden de knelpunten opgelijst. Vervolgens worden in overleg actieplannen opgemaakt.

De provincie Vlaams-Brabant voert tussen van 27 maart tot begin juli fietstellingen uit op de fietsroute. Op de meetpunten worden 2 rubberen telslangen over het wegdek geplaatst en verbonden met een verkeersteller. De tellingen zullen inzicht geven in het gebruik van de fietsroute op elk moment van de dag.

Leuven-Tienen
De fietsroute Leuven-Tienen is ruim 18 km lang: ze volgt zoveel mogelijk de spoorlijn 36 en loopt via Korbeek-Lo, Lovenjoel, Vertrijk, Roosbeek en Kumtich. Ook voor deze route geldt dat het traject momenteel onderzocht wordt.

Fietssnelroutes in de Vlaamse Rand-Brussel
Eind 2012 werd het Fiets-GEN voorgesteld: een voorlopig nog grotendeels theoretisch fietsnetwerk met fietsverbindingen in Brussel en de Vlaamse Rand dat in de komende jaren aangelegd zal worden. De uitgetekende routes lopen langs zogenoemde ‘flat tracks’: vlakke en gestrekte routes langs het kanaal, valleien, spoorwegtracés of parallel met hoofdverkeersaders.

Voor de aanleg zal er intensieve samenwerking tussen tientallen partners nodig zijn: de gemeenten , de provincie, Vlaanderen (Wegen & Verkeer) en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de eerste plaats, maar ook Infrabel, Waterwegen en Zeekanaal, Vlaamse Landmaatschappij, … zullen belangrijke partners worden.

Goede en veilige fietsinfrastructuur in Brussel en  in de Vlaamse Rand is broodnodig om het aantal fietsverplaatsingen op te trekken tot het Vlaamse gemiddelde: nu scoort het fietsaandeel in Brussel en de Rand slechts 4 %, tegenover het Vlaamse gemiddelde van 14%. Er is nochtans een groot fietspotentieel want in deze regio bedraagt het aandeel verplaatsingen dat korter is dan 5 km, 51%. 71% van de verplaatsingen is korter dan 15 km.


Meer informatie en het studierapport van het FietsGEN

Brussel-Leuven
De fietsroute Brussel-Leuven maakt deel uit van het FietsGEN en is grotendeels gerealiseerd. Enkele verbeterpunten liggen nog op de plank. In 2012 werd het fietsverkeer op de route gemonitord. Resultaten daarvan verschenen in een artikel in een vorige e-nieuwsbrief.

Kanaalroute (Halle - Brussel - Vilvoorde)
Ook de kanaalroute maakt deel uit van het FietsGEN. Van eind maart tot begin juli wordt het fietsverkeer gemeten op de jaagpaden tussen Halle station en Brussel (een traject van 10 km).
http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/voor-gemeentebesturen/nieuws-snelfietsroutes.jsp

Op 4 februari 2009 keurde het Vlaams Parlement het resolutievoorstel "betreffende de aanleg van een gewestelijk expresnet voor de zachte weggebruiker tussen de gemeenten uit de Vlaamse rand en Brussel" unaniem goed. Het voorstel was een initiatief van Eloi Glorieux (Groen) en werd ingediend samen met parlementsleden van de meerderheid.
Het duurde tot eind 2012 voor de Brusselse (Grouwels) en Vlaamse (Crevits) ministers van mobiliteit een akkoord bereikten om samen met de provincie Vl-Brabant het fiets-GEN te realiseren.
Ze dragen in gelijke mate bij, in totaal 120 à 150 miljoen euro, of een jaarlijkse inspanning van 10 miljoen.
Het omvat 400 km fietsroutes waarvan 205 in de Vlaamse rand en 193 in Brussel en moet rond zijn in 2025. De helft zal overlappen met de bestaande GFR (gewestelijke fietsroutes) en BFF (bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk)
Prioriteit gaat naar de vijftien hoofdfietsroutes. Tegen 2020 moet het aandeel van de fiets van 4 naar 20%
Meer info: www.vlaamsbrabant.be/binaries/eindrapport-fiets-gen-studie-20121120_tcm5-90290.pdf
Ruim zeven jaar na de ondertekening lijkt het Fiets-Gen even snel te vlotten als het spoor-GEN ...
joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Fiets-Gen

Message  joverwimp Dim 18 Mar 2018 - 17:40

Een parlementaire vraag & antwoord geeft een goed overzicht : http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1352485
Er is nog (veel) werk aan de winkel.
joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Van en naar Tienen

Message  eeuwige reiziger Jeu 2 Aoû 2018 - 9:47

Fietssnelwegen klaar, op die naar Leuven na
1/08/2018

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 P7143679_kopie

IENEN / HOEGAARDEN - Als de halve afstand Tienen-Leuven nog wordt gerealiseerd, zal het fietssnelwegennet rond Tienen voltooid zijn.

Fietssnelwegen of fietsostrades (provinciegouverneur De Witte sprak van velostrades) zijn fietsroutes tussen steden die tot 15 à 20 km van elkaar liggen. Ze bieden de mogelijkheid om snel naar het werk te fietsen. Scholieren en recreatieve fietsers kunnen ook deze routes gebruiken. Volgens minister Ben Weyts (N-VA) omvat het huidige net aan Vlaamse fietssnelwegen 2.648 kilometer, waarvan 2.070 kilometer befietsbaar (75%), de rest in ontwerp.

Voor de Tiense regio valt het stuk richting Leuven nog te realiseren. Richting Tienen zit de entree in Sint-Truiden nog in de plannen. Vanuit Sint-Truiden bestaat er een redelijke verbinding richting Eindhoven. Maar richting Tongeren is nog maar veertig procent afgewerkt. De Waalse verbinding Tienen-Hoegaarden-Namen bestaat al langer.

Beschikbaar zijn (met snelwegnummer, lengte, reeds gerealiseerd deel, percentage gerealiseerd):

F21 Tienen - Linter - Sint-Truiden: 10,6km, 7,73km, 72,9%

F22 Tienen - Halen - Diest: 31,2km, 31,20km, 100%

F24 Leuven - Tienen: 21,5km, 10,31km, 48%

F200 Tienen - Hoegaarden: 4,96km, 4,96km, 100%

https://www.nieuwsblad.be/cnt/blrbi_03643369

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Re: fietssnelwegen Vlaams-Brabant

Message  joverwimp Ven 3 Aoû 2018 - 9:32

[quote="eeuwige reiziger"]
Fietssnelwegen klaar, op die naar Leuven na
Als de halve afstand Tienen-Leuven nog wordt gerealiseerd, zal het fietssnelwegennet rond Tienen voltooid zijn.

Der helft mag dan wel voltooid zijn, op dit traject liggen nog zeven 'werven' waaronder een in studiefase. (https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/f24)
Met al deze missing links is de F24 niet meteen van groot nut.
joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Tellingen 2018

Message  eeuwige reiziger Lun 4 Fév 2019 - 14:05

60 % meer fietsers in Vlaamse Rand
Het aantal fietsverplaatsingen in de provincie Vlaams-Brabant kent een duidelijke stijging. Dat blijkt uit metingen die de provincie Vlaams-Brabant liet uitvoeren. Vorig jaar noteerde men 60 % meer fietsers in de Vlaams Rand rond Brussel.

"Om het bovenlokaal fietssnelwerk en de fietssnelwegen te monitoren, investeerde de provincie vorig jaar in 19 vaste tellocaties", aldus Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. De populairste route van 2018 in onze regio was de Kanaalroute Halle-Brussel (F20). Het meetpunt in Ruisbroek telde daar vorig
jaar 245.220 fietsers. In heel de provincie telde het meetpunt Demerdijk Werchter het meeste fietsers (301.352), met pieken tijdens Rock Werchter.

In september vorig jaar telde de provincie Vlaams-Brabant fietsers op 14 locaties in de Vlaamse Rand rond Brussel. De provincie registreerde 153.000 fietsverplaatsingen of 60 % meer dan tijdens de telling op dezelfde locaties in 2014. De populairste fietspaden zijn onder andere de jaagpaden richting Halle
(fietssnelweg F20 Halle-Brussel), de jaagpaden richting Vilvoorde (fietssnelweg F1 Antwerpen-Brussel) en de gewestweg richting Waterloo (toekomstige fietssnelweg F206).

Volgens gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V) is het opvallend dat er een stijgende trend waar te nemen is en dat ondanks het feit dat heel wat werken aan de fietspaden nog in planfase zijn en dus nog niet uitgevoerd werden. "Het aantal fietsers groeit het meest op de brede fietspaden die afgescheiden zijn van het autoverkeer. Daarom gaan we tijdens de volgende 6 jaar voor minstens 100 kilometer
bijkomende fietspaden", aldus Tom Dehaene.

https://www.ringtv.be/nieuws/60-meer-fietsers-vlaamse-rand


Meer dan 300.000 fietsers gebruikten Demerdijk Werchter in 2018
25 januari 2019

ROTSELAAR - De provincie Vlaams-Brabant heeft vorig jaar op verschillende locaties gemeten hoeveel fietsers passeren. Het meetpunt op de Demerdijk in Werchter registreerde in 2018 301.352 fietsers. Een record, al werden de hoogste pieken wel genoteerd tijdens Rock Werchter.

“Om het bovenlokaal fietsnetwerk en de fietssnelwegen te monitoren, investeerden we de voorbije jaren in 19 vaste tellocaties”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor Mobiliteit. De teller in Wilsele registreert fietsers sinds april 2012. In 2012 werden er gemiddeld 505 fietsers per dag geregistreerd. In 2018 is dit aantal met 74% gestegen tot gemiddeld 879 fietsers per dag. Op de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel werden 299.624 fietsers geregistreerd. Een andere populaire routes is de fietssnelweg Leuven-Mechelen met 294.796 fietsers geteld in Herent. Op de kanaalroute Halle-Brussel werden zo 245.220 mensen op de fiets geteld en in het park van Tervuren 222.547 tweewielers. In september vorig jaar telde de provincie Vlaams-Brabant fietsers op 14 locaties in de Vlaamse Rand rond Brussel. De provincie registreerde 153.000 fietsverplaatsingen of 60% meer dan tijdens de telling op dezelfde locaties in 2014. De populairste routes zijn de jaagpaden richting Halle en Vilvoorde. “Opvallend is dat we, ondanks het feit dat heel wat werken aan de fietspaden nog in planfase zijn en dus nog niet uitgevoerd werden, toch een sterk stijgende trend waarnemen. Het aantal fietsers groeit het meest op de brede fietspaden die afgescheiden zijn van het autoverkeer”, aldus de gedeputeerde. “Toch zal het aantal fietsers nog moeten verdubbelen om de doelstelling uit de FietsGEN-studie van 20% fietsgebruik in 2020 te halen. We gaan tijdens de volgende zes jaar voor minstens honderd kilometer bijkomende fietspaden.” De provincie leent mobiele telapparaten uit aan verschillende gemeenten en begeleidt hen bij het tellen. Het gaat om Aarschot, Bekkevoort, Diest, Haacht, Herent, Hoegaarden, Hoeilaart, Kampenhout, Kortenaken, Liedekerke, Rotselaar, Ternat, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en Zoutleeuw.

https://www.hln.be/regio/rotselaar/meer-dan-300-000-fietsers-gebruikten-demerdijk-werchter-in-2018~af228bd5/


Op vier jaar tijd zestig procent meer fietsers in Vlaamse Rand rond Brussel
Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland,
zaterdag 26 januari 2019, blz. 7

Er wordt veel meer gefietst in onze provincie dan enkele jaren geleden. De provincie Vlaams-Brabant telde vorig najaar fietsers op veertien locaties. Zo registreerde ze 153.000 fietsverplaatsingen in de Vlaamse Rand rond Brussel of zestig procent meer dan tijdens de telling in 2014. De Demerdijk in Werchter bleek het populairste fietspad.

Meer Vlaams-Brabanders op de fiets krijgen is een van de speerpunten van het beleid van de provincie Vlaams-Brabant. “Omdat meten weten is, telde de provincie vorig jaar op tal van locaties het aantal fietsers”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Tom Dehaene (CD&V). “Er is een constante: het aantal fietsverplaatsingen kende overal een duidelijke stijging. Om het bovenlokaal fietsnetwerk en de fietssnelwegen te monitoren, investeerden we de voorbije jaren in vaste tellocaties.”

Over het meetpunt op de Demerdijk in Werchter passeerden in 2018 de meeste fietsers, namelijk 301.352, met pieken tijdens Rock Werchter. Daarop volgt het meetpunt Wilsele op de fietssnelweg F3 Leuven-Brussel met 299.624 fietsbewegingen. Op het meetpunt Herent op de fietssnelweg F8 Leuven-Mechelen werden 294.796 fietsers geteld. De teller in Wilsele registreert fietsers sinds april 2012. In 2012 werden er gemiddeld 505 fietsers per dag geregistreerd. In 2018 is dit aantal met 74 procent gestegen tot 879 per dag.

“Opvallend is dat we, ondanks het feit dat heel wat werken aan de fietspaden nog in planfase zijn en dus nog niet uitgevoerd werden, toch een sterk stijgende trend waarnemen”, zegt Dehaene. “Het aantal fietsers groeit het meest op de brede fietspaden die afgescheiden zijn van het autoverkeer. Daarom gaan we tijdens de volgende zes jaar voor minstens 100 kilometer bijkomende fietspaden. In 2018 investeerde de provincie al 6,4 miljoen euro voor zeventien fietsprojecten in de gemeenten Asse, Bekkevoort, Dilbeek, Hoegaarden, Holsbeek, Huldenberg, Kapelle-op-den-Bos, Kortenberg, Leuven, Londerzeel, Machelen, Oud-Heverlee, Pepingen, Roosdaal, Wemmel en Zaventem en 3,1 miljoen euro in nieuwe stukken fietssnelweg op de F212 Asse-Brussel in Zellik, de F24 Leuven-Tienen in Leuven, de Ringfietssnelweg FR0 in Machelen en de F3 Leuven-Brussel in Kortenberg.”

Dat fietsen in de lift zit, blijkt ook uit het meest recente 'Onderzoek Verplaatsingsgedrag' van 2016. Het fietsgebruik in onze regio steeg van 5,5 procent van alle verplaatsingen in 2012 naar tien procent in 2016. Toch zal het aantal fietsers nog moeten verdubbelen om de doelstelling uit de FietsGEN-studie van twintig procent fietsgebruik in 2020 te halen.

Vorig jaar startte de provincie Vlaams-Brabant ook het proefproject 'provinciale fietsbarometer' op. De provincie leent zo mobiele telapparaten uit aan gemeenten en begeleidt hen bij het tellen.


eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Vernieuwd subsidiereglement

Message  eeuwige reiziger Jeu 19 Déc 2019 - 10:42

Vernieuwde subsidiereglementen voor fietspaden goedgekeurd
14/12/2019

De raad van de provincie Vlaams-Brabant keurde de vernieuwde subsidiereglementen voor de aanleg van fietspaden en -snelwegen door de gemeenten goed. De subsidiepercentages voor de aanlegkosten van 40% voor het bovenlokaal recreatief fietsnetwerk, 90% voor het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk en 100% voor de fietssnelwegen blijven dezelfde. Maar het aantal kosten dat in aanmerking komt, wordt verruimd zodat flankerende ingrepen ook financiering kunnen krijgen.

“Nieuw is dat bestaande infrastructuur die verbeterd en verbreed wordt op fietssnelwegen, nu ook gefinancierd kan worden”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. “Vroeger kon een gemeente geen subsidies krijgen om een fietspad van bijvoorbeeld 3 meter breed te gaan verbreden. In sommige gevallen moet het gewoon breder, omdat er zoveel volk fietst, en zeker als het om een fietssnelweg gaat. Het nieuwe reglement komt daar nu aan tegemoet”.

Daarnaast worden ook toevoerroutes, stoepen en straatmeubilair in bepaalde gevallen subsidieerbaar langs fietssnelwegen. Op die manier helpt de provincie Vlaams-Brabant de gemeenten om aantrekkelijke finfrastructuur te realiseren. Op plaatsen met veel voetgangersverkeer is het soms beter om voetgangers een eigen plek geven, naast de fietssnelweg. Ook een bankje of picknicktafel zorgen voor een grote meerwaarde langsheen een fietssnelweg.

“Onze regio heeft nood aan betere en meer fietsinfrastructuur. Met deze vernieuwde reglementen hopen we nog een versnelling hoger te kunnen schakelen in de realisaties op het terrein”, besluit gedeputeerde Tom Dehaene.

De subsidies voor fietspaden en fietssnelwegen komen uit het Fietsfonds. Dit fonds wordt op basis van een overeenkomst zowel door de provincie Vlaams-Brabant als door het Vlaams Gewest financieel gespijsd.

De nieuwe reglementen gaan in vanaf 1 januari 2020.


https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/vernieuwde-subsidiereglementen-voor-fietspaden-goedgekeurd/41624

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Empty Coronatelllingen

Message  eeuwige reiziger Lun 18 Mai 2020 - 22:03

Coronalockdown zorgt voor verdubbeling van fietsverplaatsingen op Vlaams-Brabantse fietssnelwegen
18/05/2020

Ook bij de start van de afbouw van de lockdown, op 4 mei, is de stijging van het aantal fietsers merkbaar gebleven. Sinds de Coronamaatregelen is het aantal fietsers op de Vlaams-Brabantse fietssnelwegen namelijk bijna verdubbeld op bepaalde telpunten. De ochtend- en avondspits maakten plaats voor een piek in de vroege namiddag.

Op de Vlaams-Brabantse fietssnelwegen staan tien vaste tellers. Die hebben gemeten dat er opvallend grote toenames zijn sinds de Coronamaatregelen. Op sommige telpunten was dat zelfs bijna een verdubbeling.

Ook sinds de afbouw van die maatregelen blijft dat fietsaantal stijgen. “Op 4 mei kwam er een versoepeling van een aantal coronamaatregelen. Hoewel thuiswerk de norm bleef, mochten bedrijven die dag opnieuw opstarten. Ook in deze week bleef de stijgende fietstrend op fietssnelwegen zich aftekenen: op alle Vlaams-Brabantse fietssnelwegen werden meer fietsers geteld dan in dezelfde week het jaar daarvoor. Meer zelfs, er waren ook meer fietsers ten opzichte van de week ervoor”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 Toename-in-fietsersaantallen-tijdens-lockdown-1


https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/coronalockdown-zorgt-voor-verdubbeling-van-fietsverplaatsingen-op-vlaams-brabantse-fietssnelwegen/43731


Verdubbeling fietsers tijdens lockdown
18 mei 2020

Sinds de coronamaatregelen is het aantal fietsers op de Vlaams-Brabantse fietssnelwegen verdubbeld. De ochtend- en avondspits verdwenen en maakten plaats voor een piek in de vroege namiddag.

Sinds 16 maart werden ook in provincie Vlaams-Brabant maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Thuiswerk werd de norm. Gezond en veilig bewegen, ook buitenshuis, werd aangeraden. Dit zorgde voor merkbaar meer fietsers, ook op de fietssnelwegen. De voorbije weken registreerden we in Vlaams-Brabant op sommige telpunten bijna een verdubbeling van het aantal fietsers.  De typische ochtend- en avondspits verdwenen van de grafiek en maakten plaats voor een fietspiek in de vroege namiddag.

Fietsen tijdens de ‘lockdown’

Tien vaste tellers registreren de fietsbewegingen op de Vlaams-Brabantse fietssnelwegen. Jaar na jaar stijgt het aantal fietsers, maar tijdens de periode van de coronamaatregelen waren er opvallend grote toenames op alle meetpunten.

De sterkste stijging in het fietsverkeer was er op de Leirekensroute (F27) in Londerzeel met 30.129 getelde fietsers over de hele periode van 16 maart tot 3 mei. Maar liefst 98,53% meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Ook in Nossegem op de fietssnelweg F3 tussen Leuven en Brussel waren er 80,48% meer fietsers dan vorig jaar te tellen. Met 75,29% meer fietsers in Herent vervolledigt fietssnelweg F8 tussen Leuven en Mechelen de top 3. Ook op de F3-telpunten in Wilsele (+56,71%) en Erps-Kwerps (+27,26%) waren er opvallende stijgingen.

Opvallend is ook de spreiding van het fietsverkeer doorheen de dag. Terwijl het functioneel fietsverkeer voor 16 maart een duidelijke ochtend- en avondspits vertoonde, komen de fietsers nu verspreid doorheen de dag met één piek in de vroege namiddag.

fietssnelwegen Vlaams-Brabant - Page 2 W9S4IiIST1NPgAAAABJRU5ErkJggg==

Fietsen blijft populair tijdens de exit

Op 4 mei kwam er een versoepeling van een aantal coronamaatregelen. Hoewel thuiswerk de norm bleef, mochten bedrijven die dag opnieuw opstarten. Ook in deze week bleef de stijgende fietstrend op fietssnelwegen zich aftekenen: op alle Vlaams-Brabantse fietssnelwegen werden meer fietsers geteld dan in dezelfde week het jaar daarvoor. Meer zelfs, er waren ook meer fietsers ten opzichte van de week ervoor.

De meeste fietsbewegingen op Vlaams-Brabantse fietssnelwegen werden tijdens deze week geteld op fietssnelweg F8 Leuven-Mechelen. Met 12.880 fietsbewegingen was dit een stijging van 116% ten opzichte van vorig jaar. Meer dan het dubbele dus.
Toch tekenen er zich ook in deze week nog geen duidelijke ochtend- en avondspits af. Fietsverplaatsingen blijven gespreid over de hele dag, met slechts 1 piek in de vroege namiddag.

Begin van een nieuw normaal?

In Vlaams-Brabant heeft de fietser duidelijk gebruik gemaakt van de ‘lockdown’ om heel wat fietsroutes te verkennen. Hopelijk blijven fietsers deze routes na de coronatijd gebruiken. Misschien niet enkel recreatief, maar waarom ook niet om naar het werk of school te fietsen?

https://fietssnelwegen.be/nieuws/corona-zorgt-voor-verdubbeling-op-vlaams-brabantse-fietssnelwegen

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum