Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102)

2 participants

Aller en bas

L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102) Empty L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102)

Message  joverwimp Ven 2 Nov 2018 - 12:00

verder Turnhout-Tilburg
joverwimp
joverwimp

Messages : 3448
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 79
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102) Empty Re: L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102)

Message  eeuwige reiziger Dim 31 Mar 2019 - 12:12

Van Herentals naar Turnhout fiets je via de F 102 via Kasterlee over een route van 18 kilometer. Momenteel onderzoekt de provincie Antwerpen een nieuw tracé aangezien het geplande traject door twee natuurgebieden loopt en dit niet realiseerbaar is.

TURNHOUT-HERENTALS
F102 TRACÉONDERZOEK
Timing: 2018-2019
Fase: Studie
Projectleider: provincie Antwerpen
Contact: fietsen@provincieantwerpen.be

De provincie Antwerpen stelde een bureau aan voor het bepalen van het meest ideale traject voor de F102. Dit onderzoek is in 2019 afgerond.

https://fietssnelwegen.be/f102

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102) Empty Doorsteek Tieblokkenlaan [Turnhout]

Message  eeuwige reiziger Dim 31 Mar 2019 - 12:20

Lang aanslepend dossier rond fietspaden gaat volgend hoofdstuk in
28/03/2019

TURNHOUT - Het dossier van de fietspaden in de Turnhoutse industriezone sleept al lang aan, maar er is beterschap in zicht.

(...)

In het meest optimistische scenario kunnen de fietspaden van de Slachthuisstraat, Tieblokkenlaan en Zierenbosstraat worden vernieuwd in het najaar, anders starten de werken in het voorjaar van 2020. Het zijn omvangrijke werken, omdat ook de riolering deels wordt vernieuwd en de oversteek van de fietsostrade in de Tieblokkenlaan veiliger wordt gemaakt. Er komt een grote vluchtheuvel zodat de straat in twee keer kan worden overgestoken. Meestal krijgt een fietsostrade voorrang, maar niet als deze te dicht bij een spooroverweg ligt, wat hier van toepassing is.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190328_04287076

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102) Empty Andere aanpak: van fietssnelweg naar autoluwe fietsroute

Message  eeuwige reiziger Sam 4 Juil 2020 - 16:35

‘Autoluwe fietsroute is veel sneller klaar dan fietsostrade’
4 juli 2020

De provincie Antwerpen legde de voorbije jaren fietsostrades aan van Mechelen naar Zemst, van Antwerpen naar Lier en van Lier naar Herentals. Voor het traject tussen Herentals en Turnhout kiest ze echter voor een autoluwe fietsroute.

De fietsostrades zijn het gevolg van een uitgebreide studie naar het fietspotentieel in de provincie. Waar wonen veel mensen samen? Waar bevinden de scholen en de bedrijven zich? En hoe verbinden we die met elkaar? Via fietsostrades rijden fietsers snel en veilig naar hun bestemming. Toch ligt de aanleg van fietsostrades niet overal voor de hand. Bovendien kost de aanleg ervan tijd. De studies, de grondverwerving en de uitvoering nemen jaren in beslag.

‘Tussen Herentals en Turnhout zouden we bovendien een natuurgebied en een militair domein doorkruisen’, zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). ‘Het is niet evident om dat op een aanvaardbare tijd te realiseren. Daarom gaan we voor een alternatief. Een quick-win, waarin de fietser wel af en toe met autoverkeer wordt geconfronteerd, maar op een veilige manier.’

Het traject tussen Turnhout en Herentals is in totaal 20 kilometer lang. De keuze voor een autoluwe fietsroute heeft voor de provincie nog een voordeel: de kostprijs. ‘De aanleg van een fietsostrade kost ons ongeveer 2 miljoen per kilometer. Hier kunnen we met dat bedrag het volledige project realiseren.’

Fietsstraat

Voor de autoluwe fietsroute maakt de provincie maximaal gebruik van buurt- en trage wegen. Waar nodig komen er ingrepen, zoals de inrichting van een weg als fietsstraat. ‘We kennen de opties, al moet nog een studiebureau worden aangesteld. Zo gaan we na of we in Turnhout een stukje van de route achter de bedrijven in de Bleukenlaan kunnen leggen, zodat we de minder fietsveilige industriezone kunnen vermijden.’

De betrokken gemeenten Herentals, Turnhout, Kasterlee en Lille denken mee na over mogelijke oplossingen. ‘Wij plannen de knip in Kraanschot, zodat het fietsverkeer er veilig kan passeren’, zegt de burgemeester van Kasterlee, Ward Kennes (CD&V). De Lilse schepen Luc De Backer (Groen) weet dat Infrabel een van de spooroverwegen op de route in zijn gemeente nog dit jaar afsluit. ‘In onze stad zijn er enkele wegen op de route waar nu veel te hard wordt gereden. Daar moeten we ingrijpen’, beseft de Herentalse burgemeester, Mien Van Olmen (CD&V).

Het voordeel van deze aanpak is de snelheid van uitvoering. ‘Ik reken erop dat ik de fietsroute nog in 2021 kan inrijden’, hoopt Lemmens.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200703_97427243


Autoluwe fietsroute verbindt Herentals en Turnhout: “Veel sneller klaar dan fietsostrade”
4/07/2020

KASTERLEE / HERENTALS / TURNHOUT / LILLE / TIELEN - De provincie Antwerpen legde de voorbije jaren fietsostrades aan van Mechelen naar Zemst, van Antwerpen naar Lier en van Lier naar Herentals. Voor het traject tussen Herentals en Turnhout kiest ze voor een autoluwe fietsroute. Gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) legt uit waarom.

De fietsostrades zijn het gevolg van een uitgebreide studie naar het fietspotentieel in onze provincie. Waar wonen veel mensen samen? Waar bevinden de scholen en de bedrijven zich? En hoe verbinden we die met elkaar? Via fietsostrades rijden fietsers snel en veilig naar hun bestemming. Al ligt de aanleg van fietsostrades niet overal voor de hand.

Bovendien kost de aanleg ervan tijd. De studies, de grondverwerving en de uitvoering nemen jaren in beslag. “Tussen Herentals en Turnhout zouden we bovendien een natuurgebied en een militair domein doorkruisen. Het is niet evident om dat op een aanvaardbare tijd te realiseren. Daarom gaan we voor een alternatief. Een quick-win, waarin de fietser wel af en toe met autoverkeer wordt geconfronteerd, maar op een veilige manier”, zegt Luk Lemmens.

Goedkoper en sneller

Het traject tussen Turnhout en Herentals is in totaal 20 kilometer lang. De keuze voor een autoluwe fietsroute heeft voor de provincie nog een voordeel: de kostprijs. “De aanleg van een fietsostrade kost ons ongeveer 2 miljoen per kilometer. Hier kunnen we met dat bedrag het volledige project realiseren.”

Voor de autoluwe fietsroute maakt de provincie maximaal gebruik van buurt- en trage wegen. Waar nodig komen er ingrepen, zoals de inrichting van een weg als fietsstraat. “We kennen de opties, al moet er nog een studiebureau worden aangesteld. We gaan bijvoorbeeld na of we in Turnhout een stukje van de route achter de bedrijven in de Bleukenlaan kunnen leggen, zodat we de minder fietsveilige industriezone kunnen vermijden.” De betrokken gemeenten Herentals, Turnhout, Kasterlee en Lille denken mee na over mogelijke oplossingen. “Wij plannen de knip in Kraanschot, zodat het fietsverkeer er veilig kan passeren”, zegt de burgemeester van Kasterlee Ward Kennes (CD&V). De Lilse schepen Luc De Backer (Groen) weet dat Infrabel een van de spooroverwegen op de route in zijn gemeente nog dit jaar afsluit. “In onze stad zijn er enkele wegen op de route waar nu veel te hard wordt gereden. Daar moeten we ingrijpen”, beseft de Herentalse burgemeester Mien Van Olmen (CD&V).

Respect in het verkeer

Het voordeel van deze aanpak is de snelheid van uitvoering. “Ik reken erop dat ik de fietsroute nog in 2021 kan inrijden”, is Luk Lemmens hoopvol. “Als we als weggebruikers respectvol met elkaar omgaan, is veilig verkeer zeker mogelijk. Respect staat niet in de wegcode ingeschreven, maar is wel belangrijk. Ook voor fietsers onderling. We moeten op dat vlak nog een lange weg afleggen. Als in Kopenhagen (Denemarken, red.) een fietser wil stoppen, steekt hij eerst zijn vuist in de lucht om andere fietsers te waarschuwen.”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200703_95748188
https://www.gva.be/cnt/dmf20200703_95748188/provincie-antwerpen-verbindt-herentals-met-turnhout-via-autoluwe-fietsroute-veel-sneller-klaar-dan-een-fietsostrade


Provincie Antwerpen lanceert concept autoluwe fietsroute Herentals-Turnhout
02/07/2020

Van Herentals naar Turnhout fiets je binnenkort over de autoluwe fietsroute via Lille en Kasterlee, een route van ruim twintig kilometer. Een natuurgebied en een militair domein langsheen de spoorlijn verhinderen op korte termijn de realisatie van de fietsostrade F102 Herentals-Turnhout. Met de autoluwe fietsroute komt de provincie Antwerpen met een alternatief concept.

Bij de herziening van het fietsostradenetwerk in 2015 bleken twaalf belangrijke fietsverbindingen niet langs een lijninfrastructuur te lopen, zoals bijvoorbeeld een spoorlijn of waterloop, of was een realisatie op korte termijn niet mogelijk door ruimtelijke aspecten zoals het doorkruisen van een natuurgebied. Het is daarom dat de provincie Antwerpen op zoek ging naar een alternatief, namelijk de autoluwe fietsroute.

Eén van zo’n autoluwe fietsroute realiseert de provincie Antwerpen op het traject Herentals-Turnhout, en dit als voorlopig alternatief voor de fietsostrade F102 Herentals-Turnhout. De aanleg van de fietsostrade langs de spoorlijn is momenteel geen optie omwille van het kruisen van een natuurgebied en een militair domein. Met een autoluwe fietsroute zal toch vanaf het station in Herentals tot net voorbij het station in Turnhout een vlotte fietsverbinding gerealiseerd worden.

Om deze autoluwe fietsroute te realiseren gaat de provincie Antwerpen zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande lokale wegen zoals buurtwegen en trage wegen. Daar waar nodig voeren we infrastructurele ingrepen uit die de route autoluwer, veiliger en comfortabeler maken voor de fietser. Voor de provincie Antwerpen is dit de eerste autoluwe fietsroute die we nadien grondig zullen evalueren.

Kostprijs
Om deze autoluwe route te realiseren, investeert de provincie Antwerpen ongeveer 2 miljoen euro. De provincie Antwerpen staat in voor de begeleiding, opvolging en financiering van de werken. De stad Herentals, gemeenten Lille en Kasterlee en de stad Turnhout tekenden alvast de samenwerkingsovereenkomst. Zij zijn partners in dit hele verhaal en ondersteunen hiermee de uitwerking van de autoluwe fietsroute Herentals-Turnhout.

De realisatie van deze autoluwe route is voorzien voor 2021-2022.


L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102) 1593816255109

https://www.provincieantwerpen.be/mobiliteit/nieuws-over-mobiliteit.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/20200703_ondertekeningsamenwerkingsovereenkomstautoluwefietsrout.html

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102) Empty Re: Andere aanpak: van fietssnelweg naar autoluwe fietsroute

Message  eeuwige reiziger Mer 31 Mar 2021 - 9:11

Aanleg autoluwe fietsroute tussen stations Herentals en Turnhout start in 2022
30/03/2021

L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102) C9adcaa8-913c-11eb-ba45-0fa7d6c79e46_web_translate_0_0__scale_0.09933036_0.09933036__

HERENTALS / KASTERLEE / LILLE / TURNHOUT - De provincie wil de autoluwe fietsroute tussen Herentals en Turnhout via Poederlee (Lille) en Tielen (Kasterlee) in de loop van 2022 realiseren. Het gaat om een traject van 18 kilometer over voornamelijk bestaande wegen. Van een echte fietsostrade is er geen sprake.

De provincie Antwerpen investeert in totaal 2 miljoen euro in de realisatie van de autoluwe fietsroute tussen Herentals en Turnhout. Dit is een alternatief traject voor een fietsostrade F102 tussen de twee Kempense steden omdat het kruisen van een natuurgebied en het militair domein in Tielen voor de provincie geen optie is. Een actiegroep pleitte de voorbije maanden al voor een fietsostrade langs het spoor tussen Tielen en Turnhout en er werden hiervoor ook al handtekeningen bij een petitie ingezameld, maar dat traject zit er voorlopig niet in. De provincie wil met de steun van de gemeentebesturen van Herentals, Lille, Kasterlee en Turnhout wel de autoluwe fietsroute realiseren. “We stellen een projectleider aan die realisatie van het project opvolgt. Vanaf 2022 kunnen we beginnen met de uitvoering”, zegt Ilse Robyn van de provincie Antwerpen. “Dit zou voor de fietsostrade F102 nog minstens tien jaar duren en onder voorbehoud van toelating van het Agentschap voor Natuur en Bos en van Defensie. Voor de provincie is deze autoluwe fietsroute alvast een proefproject. We willen het concept testen en de verkeersveiligheid monitoren om dan te zien hoe we nog andere autoluwe fietsroutes in de toekomst kunnen realiseren. Dat kan in dezelfde regio als in de rest van de provincie Antwerpen.”

Bestaande wegen

De autoluwe fietsroute tussen het station van Herentals en het station van Turnhout gebruikt vooral bestaande wegen die met enkele aanpassingen fietsvriendelijker worden gemaakt. Zo wil de provincie van bepaalde wegen fietsstraten maken. In zo’n fietsstraat geldt een snelheidsregime van 30 kilometer per uur en auto’s mogen fietsers niet voorbijsteken. De provincie wil ook enkele kruispunten vereenvoudigen zoals aan Bosbergen en Hulzen in Herentals. De plaatsing van rijbaankussens is een bijkomende ingreep. “Op enkele punten leggen we ook een nieuw fietspad aan. Dat gebeurt op het wandelpad langs de Grote Caliebeek (op de grens van Lichtaart en Tielen, red.) en aan de industriezone achter de bedrijven langs de Bleukenlaan in Turnhout. Het gaat om verharde paden van 4 meter breed die, als het kan, verlicht worden”, legt Ilse Robyn uit. “We willen ook paaltjes verwijderen en vervangen door een middeneiland, bijvoorbeeld aan de Hertenstraat in Turnhout.”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210330_93554550

eeuwige reiziger

Messages : 3591
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 53
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum