Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Andere type fietspaden en Verbindingen / Autres types de voies vertes et liaisons
Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
Nieuwe verbinding tussen poorten Nationaal Park Hoge Kempen
Tunnel en brug voor fietsroute As-Maasvallei
dinsdag 17 juli 2012
DILSEN-STOKKEM/AS - Als alles volgens planning verloopt starten ze in 2013 met de eerste fase van de aanleg van een nieuwe fietsverbinding tussen het oud station van As en de Maasvallei in Dilsen-Stokkem. Onder het spoor komt een tunnel, boven de Boslaan een brug.
Stedenbouw leverde een vergunning af voor de bouw van een fietstunnel onder het voormalig spoor As-Eisden. Dat spoor vormt de grens tussen de gemeenten As en Dilsen-Stokkem en met de goedkeuring kunnen ze een eerste concrete stap zetten in de realisatie van een nieuwe fietsverbinding tussen het station van As en de Maasvallei in Dilsen-Stokkem. Dat is meteen goed nieuws voor Burgemeester van As Miel Craeghs (Voluit), die zo meer toeristen aan zijn Litzberg in Lanklaar ziet passeren.
‘Dit is het startschot voor een nieuwe verbinding tussen het oud station van As, een toegangspoort van het Nationaal Park Hoge Kempen, en de Maasvallei in Dilsen-Stokkem waar de hoofdtoegangspoort van het Park komt’, zegt Lydia Peeters (Open VLD), burgemeester van Dilsen-Stokkem.
Een verbinding dus van het station in As als ene trekpleister tot de Maasvallei waar met Prana Resort een prestigieus vakantiepark uit de oude grindgronden wordt gestampt. ‘De twee poorten op een fietsvriendelijke en veilige manier verbinden is het doel.’
De route gaat van het station via een fietsbrug over de drukke Boslaan (N75) en loopt vervolgens door het huidige grindwinningsgebied in As naar het vroegere spoor waar een fietstunnel als oversteek zal gerealiseerd worden. Via de Hoeveweg gaat het naar de nieuwe tuikabelbrug over de Zuid-Willemsvaart en daar sluit de weg aan bij het bestaande fietsroutenetwerk.
De werken kaderen binnen het ruimtelijk uitvoeringsplan (rup) Hoeveweg dat door het gemeentebestuur van Dilsen-Stokkem werd opgesteld. Samen met de realisatie van de tunnel behoort ook de aanleg van het fietspad tot de eerste projectfase.
Zo komt er een verbinding met de wijk Nieuw Homo in Lanklaar. Vanaf daar gaat de Hoeveweg geleidelijk verlaagd worden tot op het niveau van de tunnel. Er zal ook een flauwe helling zijn. De vroegere ontgrindingsvallei wordt heringericht om de natuur extra in de verf te zetten.
De bouw van de tunnel is voorzien in 2013. De gemeenten Dilsen-Stokkem en As werken samen met het herstructureringscomité. Die laatste bekostigd de werken met de afdrachten die betaald werden bij de ontgrinding van de twee gebieden Mechelse heide Noord en Algri Bormans.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120716_00224525
Cartes RUP Hoeveweg:
http://www.dilsen-stokkem.be/images/stories/downloads/documenten/grups/plan-MER%20GRUP%20Hoeveweg%20-%20kaarten.pdf
Station As - Terhills Cablepark
Toeristische toegangsweg voor CablePark-Lanklaar
Het Belang van Limburg/Hyperlokaal: Oost,
Vr. 16 Okt. 2015, Pagina 6
De Maas Valley Development Compagny, kortweg MVDC, en het stadsbestuur van Dilsen-Stokkem is in de bossen van Lanklaar gestart met de aanleg van een gloednieuw fietspad. Het pad loopt vanaf de nog niet verharde Hoeveweg naar CablePark. "Voor de toeristen van CablePark zal het fiets- en wandelpad een geschenk zijn", weet burgemeester Lydia Peeters (Open Vld). "Ze waren vragende partij voor een verharde toegangsweg. Na de aanleg van het fietspad zal er ook een ruime parkeerplaats aangelegd worden."
Maas Valley Development Company is een dochteronderneming van de LRM-groep en heeft als doelstelling projecten te ontwikkelen rond Terhills in Lanklaar en Eisden. In 2013 opende CabelPark op de voormalige grindgroeve Vulex. "De toeristen en watersporters hadden CablePark vlug gevonden", aldus burgemeester Lydia Peeters. "Het gebied was tot nu niet goed toegankelijk. Om die reden is er een straat aangelegd aan de oevers van de voormalige grindplas. Het gaat om een breed fietspad van 3,5 meter breedte over een lengte van 600 meter. Het nieuwe wandel- en fietspad brengt je tot aan de ingang van CablePark. De straat kan gebruikt worden voor dienstvoertuigen die aan CablePark moeten leveren, maar niet voor bezoekers. Bezoekers krijgen een nieuwe ruime parking aan het kruispunt Hoeveweg-Nationaal Parklaan. Dit kruispunt in de bossen moet nog aangelegd worden en bestaat voorlopig uit land- en zandwegen."
Hoeveweg
Het nieuwe fietspad dat momenteel in uitvoering is langs de Vulexplas maakt deel uit van het gloednieuwe fietspad tussen het Station van As en de Historische Scheepvaartsite Tivoli in Lanklaar. "Het fietspad tussen As en Lanklaar krijgt een uitvoering in de loop van 2016", aldus Lydia Peeters. "Het pad loopt over de Hoeveweg langs de Windelsteen en Kasteelhoeve de Litzberg." Alvorens te starten met het nieuwe fietspad over de Hoeveweg moeten er nog aanpassingen uitgevoerd worden in het landschap tussen de Litzberg en Costa Brava. Reden is het enorme verval van 60 meter op zeer korte afstand.
Tracé nieuw fietspad Hoeveweg bekend
Het Belang van Limburg,
Do. 03 Dec. 2015, Pagina 26
Het tracé van het gloednieuwe fietspad tussen het station van As en Maaspark De Wissen in Stokkem is bekend. Het gaat over een fietspad van 12 km door ongekende natuur als de Windelsteen, het gebied Litzberg, Tivoli, de vallei 'Costa Brava' in Lanklaar en de afgegraven grindgroeven in As. Het hoogtepunt is een blik op het mooiste panorama van Vlaanderen, in Connecterra.
1. Kiezelgroeve
Burgemeester Lydia Peeters (Open Vld) van Dilsen-Stokkem: "Het fietspad start aan het station van As en brengt de toerist via de tuikabelbrug over de Europalaan in As naar een afgegraven grindgroeve. Dat is nogal een heuvelachtig gebied, dus daar hebben we ervoor gekozen om het nieuwe fietspad aan te leggen op de rand van de steile hellingen. Zo krijgt de toerist een panorama op een kiezelgroeve, waar de natuur zich nog moet herstellen. Het tracé waar het fietspad zal aangelegd worden is al zichtbaar in het landschap."
2. Panorama's
Het nieuwe pad leidt vervolgens naar een brug aan het eind van de grindgroeve. "Die brug is al klaar", weet Koen Sleypen (Vooruit 2012), schepen van Toerisme. "Onder een oude spoorweg is een tunnel gegraven, fietsers rijden dus onder het spoor door. Op het einde van de tunnel zien ze het panorama van de Hoeveweg. Ook hier zijn al gronden afgegraven om het fietspad aan te leggen."
De Hoeveweg was tot 1840 de verbindingsweg tussen Hasselt en de Maasvallei. In 1840 werd de Boslaan aangelegd. De Hoeveweg dankt zijn naam aan de hoeven van de paarden van de postkoets en de hoeven van de schapen van de herders op boerderij 't Vilvert. De zanderige straat zat vol afgetekende hoeven van dieren. Over de Hoeveweg zal voor het eerst een verharding aangelegd worden.
Het gloednieuwe tracé geeft panorama's op de Windelsteen, het wandelgebied de Litzberg, de Vallei Costa Brava en Terhils. Op de Litzberg moeten nog stukken grond weggegraven worden omdat de vallei 60 meter verval heeft. Dwars door het gebied met zomerverblijven 'Costa Brava' krijgt de Hoeveweg bochten en verre uitzichtpunten.
3. Tivoli en oude Maas
Aan de voet van de vallei komt de toerist in het gebied Terhils waar er diverse aftakkingen aangebracht worden. Het fietspad krijgt een afslag naar een mountainbikeparcours en naar het cable park. Burgemeester Peeters: "Er is een aftakking via de Vulexplas naar Connecterra in Eisden. De Hoeveweg langs de Vulexplas tussen de Nationaal Parklaan en 't Vilvert zal ook voor het eerst verhard worden. Daarna sluiten we aan op de tuikabelbrug in Lanklaar en loopt het fietspad dwars door de historische scheepvaartsite Tivoli. Via een landelijke route loodsen we de fietser naar Maaspark De Wissen aan de oude Maas."
Kostprijs
De grondwerken zijn al uitgevoerd, maar de werken aan het fietspad Hoeveweg zelf starten in augustus 2016. De fietspaden worden gefinancierd door het Herstructureringscomité, de gemeenten As en Dilsen-Stokkem, Limburg Sterk Merk, het Vlaams Gewest en Toerisme Vlaanderen. Het wegvak Hoeveweg kost 1,5 miljoen euro. De tunnel onder de spoorweg is al aangelegd door het Herstructureringscomité.
Bij het stadsbestuur van Dilsen-Stokkem zijn al aanvragen om langs het nieuwe fietstraject toeristische rustpunten uit te bouwen. Zo wil de firma Itec een gloednieuwe fietsenzaak met fietsparcours en horecazaak bouwen in 't Vilvert in Lanklaar. Het stadsbestuur heeft voor de bouw al een bouwvergunning afgeleverd.
FOTO: Nieuw fietspad loopt dood aan grens met Eisden
21 april 2016
MAASMECHELEN - Een pas aangelegd fietspad In de bossen van Lanklaar (Dilsen-Stokkem) volgt een zeer merkwaardig traject. Het loopt dood aan de grens met Eisden (Maasmechelen).
Het nieuwe fietspad ligt tussen de Hoeveweg en Cablepark in Lanklaar. Wie het nieuwe fietspad wil gebruiken, komt al na 500 meter bedrogen uit. Vanaf de grens met Maasmechelen stopt het pad en staat een hoge draad. 500 meter terugfietsen is de enige oplossing.
Waarom het fietspad plots stopt, leest u vandaag in Het Belang van Limburg.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160421_02249508/foto-nieuw-fietspad-loopt-dood-aan-grens-met-eisden
Re: Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
Deze ken ik niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Park_Hoge_Kempen
http://www.nationaalparkhogekempen.be/nl
Iemand die zoals ik na mijn trips in "le bassin minier du Nord-pas-de-Calais" heeft begonnen zich te interesseren in de koolmijn historie, das blijkbaar ook een plaats voor mij.
Ik zie al de Station as http://www.nationaalparkhogekempen.be/nl/toegangspoorten/station-as
http://www.as.be/Vrije_Tijd/Toerisme/Station_As
Andere poort connecterra http://www.connecterra.be/
Om te wandelen : http://wandelwiki.be/belgie/88-limburg14/2327-nationaal-park-hoge-kempen.html
Re: Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
eeuwige reiziger a écrit:
http://www.dilsen-stokkem.be/images/stories/downloads/documenten/grups/plan-MER%20GRUP%20Hoeveweg%20-%20kaarten.pdf
Deze vind zicht nu hier
http://www.dilsen-stokkem.be/images/DOCUMENTEN/STEDENBOUW/GRUPHOEVEWEG/plan-MER%20GRUP%20Hoeveweg%20-%20kaarten.pdf
Fietspad door bossen, groeves en Terhills
Deze week starten op de Hoeveweg de werken aan een nieuw fietspad van tien kilometer. “Het fietspad verbindt het treinstation van As en de tuikabelbrug in in Lanklaar zegt schepen van Toerisme Koen Sleypen (Vooruit 2012) van Dilsen-Stokkem. “Via de historische scheepvaartsite Tivoli in Lanklaar loopt het pad over bestaande wegen naar Maaspark De Wissen in Stokkem. De Hoeveweg was ooit, voor de aanleg van de Boslaan, de verbinding tussen Hasselt en het Maasland, maar werd nooit verhard. Schepen Koen Sleypen: “We willen het station van As en de tuikabelbrug in Lanklaar ...
kaart
Re: Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
mini-spoorweg
As fietsbrug over N75
Mooie route door het bos:
https://www.google.be/maps/@51.0045369,5.6483024,3a,75y,253.03h,90.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGNCDIkEFqa4FIhcSjs3dvQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl
Tuikabelbrug in Lanklaar:
https://www.google.be/maps/@51.0128557,5.7153057,3a,75y,119.89h,96.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1scFUHFbw7GNx4IZCndd6ykg!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl
Grrr...
joverwimp a écrit:
Tuikabelbrug in Lanklaar:
Wat mij betreft mogen ze de ontwerper van die brug veroordelen tot het levenslang op- en afstappen van de trappen, samen met een zware fiets vol boodschappen en twee kleine kinderen aan de hand. Geen geschiktere tantalluskwelling.
Deze brug is de naam fietsbrug gewoonweg onwaardig...
De burg over de N75 daarentegen verdient een hoofdprijs!
Re: Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
Re: Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
velo-ravel.net a écrit:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170206_02716632Deze week starten op de Hoeveweg de werken aan een nieuw fietspad van tien kilometer. “Het fietspad verbindt het treinstation van As en de tuikabelbrug in in Lanklaar zegt schepen van Toerisme Koen Sleypen (Vooruit 2012) van Dilsen-Stokkem. “Via de historische scheepvaartsite Tivoli in Lanklaar loopt het pad over bestaande wegen naar Maaspark De Wissen in Stokkem. De Hoeveweg was ooit, voor de aanleg van de Boslaan, de verbinding tussen Hasselt en het Maasland, maar werd nooit verhard. Schepen Koen Sleypen: “We willen het station van As en de tuikabelbrug in Lanklaar ...
Nous venons de le suivre, de la gare d'As vers Eisden. Après avoir traversé le N763 il y a 1,6 km d'asphalte neuf, jusqu' au viaduc de la ligne 21B.
Ensuite c'est du gravier, plus loin un sentier dans les bois. Qui descend lentement du 'Litzberg mais remonte rapidement avec une pente d'au moins 20% ....
Bientôt on lonngue une clôture, celle du domaine de Connectera.
Après 5,3 km le 'Hoeveweg' tourne à gauche - or on devrait continuer tout droit. Heureusement il y a un portillon d'entrée à la clôture. Réservé à ceux qui ont payé ailleurs un ticket de 3 euro. Nous passons quand même, pour se retrouver sur le bon chemin.
Un bon chemin en gravier nous conduit à la porte d'entrée principale, grande ouverte.(où vous êtes encore une fois supposé avoir un ticket d'entrée)
Le deuxième étang propose un nouveau sport (www.terhillscablepark.be)
Le chemin de gravier devient abominable sur 500m, plein de trous remplis d'eau. Les voitures doivent l'emprunter pour arriver au parking.
Il y donc quelques obstacles à franchir avant que les 8,4 km restants seront asphaltés: la pente de 20%, nouveau chemin à construire en parallèle au domaine Connectera.
eeuwige reiziger aime ce message
Re: Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
joverwimp a écrit:
Un bon chemin en gravier nous conduit à la porte d'entrée principale, grande ouverte.(où vous êtes encore une fois supposé avoir un ticket d'entrée)
je pense que cette entrée est une deuxième entrée secondaire, l'entrée principale est ailleurs.
http://www.connecterra.be/sites/default/files/parkingzones%20met%20labels.pdf
eeuwige reiziger aime ce message
Nieuw fietspad moet station van As verbinden met Tivoli
Vandaag start op de Hoeveweg in Lanklaar de aanleg van een nieuw fietspad dat het station van As en de historische scheepvaartsite Tivoli in Lanklaar verbindt. Het fietspad van 8 kilometer krijgt een afslag naar Terhills, Terhills-Cablepark en kuuroord Isis op de mijnterreinen in Lanklaar-Eisden. Tussen Dilsen en Lanklaar kan vandaag al het nieuwe fietspad ingereden worden, deels op de oever van de Zuid-Willemsvaart.
eeuwige reiziger aime ce message
Vanaf 2020 fietsen door de heide: 300 meter lange ‘steiger’ zal beide zijdes Nationaal Park Hoge Kempen met elkaar verbinden
Maasmechelen krijgt er een toeristische parel bij, en wat voor één. Een driehonderdmeter lange ‘steiger’ zal over de Weg naar Zutendaal lopen en zo beide zijdes van het Nationaal Park Hoge Kempen met elkaar verbinden. “Een prachtige troef voor de gemeente”, zegt schepen van Toerisme Herbert Coox (Open Vld).
Na fietsen door het water in Bokrijk en fietsen door de bomen in Hechtel-Eksel, kan Limburg een extra parel toevoegen aan de toeristische map. Een iconische fietsbrug zal dwars door de heide van het Nationaal Park Hoge Kempen lopen in Maasmechelen. “Met het ontwerp van een ‘fietssteiger’ in het Nationaal Park combineren we een veilige oversteek over de Weg naar Zutendaal met een unieke fietsbeleving”, schepen Herbert Coox.Fietsroutenetwerk 2.0
Meer fietsers betekent meer gasten in de Limburgse hotels, meer volk op de Limburgse terrassen en meer klanten in de lokale handelszaken. “We willen de nummer één in fietstoerisme blijven”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme (Open Vld). “Dat kan door op gekende, strategische plaatsen ingrepen of toevoegingen te doen, die het landschap en de beleving nog meer versterken. En zo zorgen voor een hefboomeffect.”
“Het wordt een herkenningspunt voor de wijde omgeving. Net als bij de vroegere mijngangen met houten stutten, wordt een fijnmazige structuur van balken en kolommen uitgezet. Tussen de houten structuur stijgt het betonnen fietspad geleidelijk (4 procent) tot 6,5 meter hoogte om na 30 meter opnieuw te dalen.”Ook rijbaan aangepast
De Weg naar Zutendaal zal in de bocht worden versmald, van een dubbelbaanse naar een enkelbaanse rijweg. De brede centrale berm wordt opnieuw deel van het landschap. De bouwwerken gebeuren in twee fases om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken en doorgaand verkeer blijft mogelijk. De fietsbrug zelf wordt zoveel mogelijk op voorhand geprefabriceerd en daarna ter plaatse gemonteerd.
De eerste onderdelen van de houtstructuur zijn dus pas na enkele maanden zichtbaar op de werf. Begin 2020 zouden de eerste fietsers door de heide moeten kunnen fietsen. “Samen met de twee andere fietsbelevingen zal dat een multiplicatoreffect voor héél Limburg teweegbrengen. Het versterkt onze vrijetijdseconomie en zorgt voor extra omzet bij lokale ondernemers, wat belangrijke jobs oplevert. Zo verzekeren we op lange termijn onze status als hét ultieme Fietsparadijs”, besluit Igor Philtjens.
Het totaal verhaal zal meer dan 2 miljoen euro kosten waarvan een deel gesubsidieerd door de Vlaamse overheid.
eeuwige reiziger aime ce message
Terhills Resort.
https://www.connecterra.be/
Het wandelaanbod op Connecterra is tijdelijk aangepast omwille van de bouwwerkzaamheden van het Terhills Resort.
Om ieders veiligheid te garanderen, zijn GELE en RODE wandelroute ten noorden van de “Grote Plas” tijdelijk onderbroken
eeuwige reiziger aime ce message
eeuwige reiziger aime ce message
» Hoge Blekker [Oostduinkerke]
» Watergang van de Hoge Landen (Sint-Gillis-Waas)
» L029 Aarschot - Herentals (L29) - Fietssnelweg F106
» Canal Albert (Albertkanaal) Antwerpen-Hasselt (Fietssnelweg F005)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Andere type fietspaden en Verbindingen / Autres types de voies vertes et liaisons