L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Re: L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw

Message  velo-ravel.net le Dim 8 Mai 2016 - 10:48

http://www.persinfo.org/2016/05/03/twee-fietssnelwegen-op-komst-dilbeek


Twee fietssnelwegen op komst in Dilbeek

DILBEEK - Beide spoorlijnen, 50 en 50A, op het grondgebied van Dilbeek worden opgenomen in het fietssnelwegennetwerk. Dat maakt het mogelijk om er in de toekomst stapsgewijs fietspaden aan te leggen, die bovendien op subsidies vanuit Vlaanderen en de provincie kunnen rekenen.

Dilbeek drong al langer aan op de toevoeging van spoorlijnen 50 en 50A in het netwerk. Door het opnemen van beide routes, zal een snelle fietsverbinding van Aalst en Denderleeuw met Brussel mogelijk worden. Ook Dilbekenaren halen hier uiteraard voordeel uit, onder andere als vlotter alternatief voor het woon-werkverkeer met de fiets. De gemeente wil dan ook actief meewerken aan de concrete realisatie.

50

Tot nu toe was enkel een fietssnelweg mogelijk van Dilbeek station tot in Brussel (lijn 50). Dat werd nu uitgebreid tot in Aalst. "Weldra zal een projectgroep opgestart worden waarin zowel de provincie, het gewest als de spoorwegen, samen met de gemeente, zullen bekijken waar een fietssnelweg juist moet lopen", aldus schepen Stijn Quaghebeur. "Voorlopig is enkel bepaald dat dit zoveel mogelijk langs het tracé van de spoorlijn moet lopen. Er is dus nog niet bepaald of dit ten noorden of ten zuiden van de lijn moet lopen of een combinatie van beiden. Dit zal geen makkelijke oefening worden. Een fietssnelweg moet namelijk minimaal 3 meter breed zijn. Vooral tussen Dilbeek en Groot-Bijgaarden is de ruimte beperkt. We moeten dus kijken waar dit het best inpasbaar is. In het meer landelijke Bodegem moet dit makkelijker zijn."

50A

Voor de spoorlijn in het zuiden van de gemeente (50A) is het verhaal eenvoudiger. "In het kader van de GEN-werken zijn al heel wat parallelle wegen aangelegd, al dan niet verhard", zegt Quaghebeur. "Deze wegen zijn nog in het beheer van de spoorwegen maar zullen overgedragen worden aan de gemeente. Het is de bedoeling dat de onverharde wegen eerst geasfalteerd worden alvorens de gemeente ze overneemt. De onderhandeling met Infrabel is daarover aan de gang. Er is echter een belangrijke ontbrekende schakel tussen de Ijsbergstraat en de Roomstraat. Ook hierover wordt een gesprek met de spoorwegbeheerder opgestart. "
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5608
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

traject Denderleeuw-Gent

Message  joverwimp le Dim 22 Mai 2016 - 18:35

Dit komt er niet. Het is wel vreemd dat het traject Denderleeuw-Brussel (in Vlaams-Brabant) er wel ligt... Was die provincie dynamischer dan Oost-Vlaanderen ?

Op 18-2-2016 stelde ik de vraag naar dit traject aan de provincie (mobiliteit@oost-vlaanderen.be)
Er kwam geen antwoord ; ik stuurde het vervolgens naar de betrokken ambtenaren (sven.taeldeman@oost-vlaanderen.be; 'pieter.derudder@oost-vlaanderen.be)
Alweer geen antwoord. Tenslotte via het klachtenformulier: dan zou je binnen de 5 werkdagen een (tenminste voorlopig) antwoord krijgen.
Helaas, enkel een oorverdovende stilte.
Dus heb ik een provincieraadslid aangesproken die de vraag stelde én uitvoerig antwoord kreeg, nota bene van pieter.derudder@oost-vlaanderen.be

"Lijn 50 verbindt grote woonkernen tussen Gent en Brussel (Wetteren, Wichelen, Lede, Aalst), terwijl lijn 50a deze kernen juist ontwijkt! Slechts een beperkt gedeelte van de fietsers zal de volledige afstand afleggen. De tussenliggende grote kernen met elkaar verbinden is een groot voordeel! Het volgen van lijn 50a van Denderleeuw tot Gent-Sint-Pieters is 29,5 km, via lijn 50 is dit 33 km. Een beperkte omrijfactor dus over deze lange afstand. De realisatie van een fietsweg langsheen 50a vergt een grote investeringskost. De spoorbedding is conflictvrij aangelegd t.o.v de verkeerswegen. Om de bedding te volgen is daardoor een
groot aantal kunstwerken noodzakelijk (tunnels en bruggen).
Gedeeltes fietssnelwegen langsheen spoorlijn 50, b.v. te Kwatrecht, werden reeds gerealiseerd. Geen realisaties langsheen 50a...
De keuze viel dus op een fietssnelweg langsheen spoorlijn 50. De verschillende partners gingen hier mee akkoord.
De fietssnelweg op grondgebied Oost-Vlaanderen zal bovendien vlot aansluiten op grondgebied Vlaams-Brabant. De nodige overlegmomenten vonden hierover plaats. De fietssnelwegen zullen binnenkort een grensoverschrijdend nummer krijgen, een uniek nummer van Gent tot in Brussel!
Voor meer informatie kan u steeds terecht bij de dienst Mobiliteit, diensthoofd Pieter Derudder en bij Sven Taeldeman, verantwoordelijke voor de planning van de fietssnelwegen."

avatar
joverwimp

Messages : 1682
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 73
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Oversteek Assesteenweg [Wambeek]

Message  eeuwige reiziger le Lun 20 Juin 2016 - 14:15

Fietsoversteekplaats aan N285 wordt veiliger
Het Nieuwsblad/Regionaal: Pajottenland,
Za. 18 Jun. 2016, Pagina 2

De plaats waar het fietspad de Assesteenweg kruist langs de spoorlijn in Wambeek wordt veiliger gemaakt. Automobilisten krijgen in de toekomst enkele signalen te zien die de aanwezigheid van de oversteekplaats benadrukken.

De drukke oversteekplaats van de fietsweg langs de spoorlijn Denderleeuw-Brussel en de Assesteenweg (N285) in Wambeek is zeer onveilig. De N285 is een drukke verkeersader met veel zwaar verkeer. Op de steenweg mag bovendien 70 kilometer per uur gereden worden, maar veel automobilisten overschrijden vlotjes die maximale snelheid. De oversteekplaats voor fietsers ter hoogte van het recyclagepark is hierdoor een gevaarlijk punt voor zwakke weggebruikers. “Een belangrijk probleem is de smalle koker van de spoorwegbrug”, zegt gemeenteraadslid Geert De Feyter (CD&V-Volks). “Door die situatie zijn mogelijke fietsers erg moeilijk zichtbaar voor het verkeer richting Edingen. Wachtende fietsers hebben op hun beurt een erg slecht zicht op het verkeer vanuit Ternat.”

Bijkomende borden

De Feyter nam contact op met Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V) om het probleem aan te kaarten. Zij stelde de onveilige situatie in vraag bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Die stelde meteen enkele maatregelen voor die binnenkort worden uitgevoerd. Zo is in de rijrichting van Edingen het bord dat de oversteekplaats aanduidt, te laat zichtbaar voor het verkeer. Daarom worden deze borden op korte termijn op een grotere afstand van de oversteekplaats geplaatst zodat automobilisten sneller weten dat ze zich in de nabijheid van een oversteekplaats bevinden. Aan de oversteekplaats zelf worden bijkomende borden geplaatst om de oversteekplaats duidelijker te maken. Bovendien wordt de oversteekplaats gemarkeerd. Dit geeft het extra voordeel dat een bestuurder op de N285 de oversteekplaats slechts met een matige snelheid mag naderen om de fietsers op de fietsweg niet in gevaar te brengen of te hinderen.

Tevreden

Gemeenteraadslid Geert De Feyter is alvast tevreden met deze maatregelen: “Het is positief dat er op korte termijn enkele belangrijke maatregelen worden genomen om de oversteekplaats beter zichtbaar en dus veiliger te maken.”

“Steeds meer mensen gebruiken de fiets om zich te verplaatsen”, zegt parlementslid Karin Brouwers. “Zowel voor het dagelijkse woon-werkverkeer, het woon-schoolverkeer als om boodschappen te doen, nemen mensen steeds vaker de fiets. De fiets wordt ook vaker gebruikt in combinatie met het openbaar vervoer. Dit moeten we dan ook blijven aanmoedigen door de veiligheid van fietsers te garanderen.”

eeuwige reiziger

Messages : 2419
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Onderzoek

Message  eeuwige reiziger le Lun 13 Fév 2017 - 12:57


Provinciebestuur investeert 200.000 euro in fietssnelweg
Het Nieuwsblad/Regionaal: Pajottenland,
vrijdag 10 februari 2017, Pagina 2

De provincie Vlaams-Brabant laat een studie uitvoeren om fietssnelwegen aan te leggen tussen Liedekerke naar Brussel.

Door een studiebureau aan te stellen, wil de provincie Vlaams-Brabant bekijken hoe er twee nieuwe fietssnelwegen van Liedekerke naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen worden aangelegd.

De ene fietsweg zal langs spoorlijn 50A lopen en aansluiten op het al bestaande fietsnetwerk in Anderlecht. Het andere fietspad komt langs spoorlijn 50A richting Sint-Martens-Bodegem, met aansluiting op de fietssnelweg Asse-Brussel.

Tom Dehaene (CD&V), gedeputeerde van Fietsbeleid, ziet alleen maar voordelen in dit project. “Met dit plan willen we het comfort van de fietsers verbeteren”, zegt hij. “Dit doen we het beste door de fietssnelwegen langs de spoorlijnen aan te leggen, aangezien die in een rechte lijn naar hun bestemming lopen, in tegenstelling tot de fietspaden langs de gewestwegen. Er is haast geen betere verbinding mogelijk. De fietsers zullen er kunnen genieten van een vier meter breed fietspad. Bovendien is het veel veiliger voor hen want ze komen niet in contact met autoverkeer.”

Nog enkele jaren geduld

Wanneer de fietssnelwegen worden aangelegd, is nog niet duidelijk. “In mei zullen we een studiebureau aanstellen, dat tegen eind dit jaar een resultaat moet voorleggen. Op de fietswegen zelf blijft het nog enkele jaren wachten”, zegt Dehaene.

De uitvoering van de studie kost 200.000 euro. De gemeente Dilbeek en Brussel nemen een deel van die kosten voor hun rekening.

eeuwige reiziger

Messages : 2419
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw

Message  joverwimp le Lun 13 Fév 2017 - 15:00

eeuwige reiziger a écrit:

Provinciebestuur investeert 200.000 euro in fietssnelweg
Het Nieuwsblad/Regionaal: Pajottenland,
De provincie Vlaams-Brabant laat een studie uitvoeren om fietssnelwegen aan te leggen tussen Liedekerke naar Brussel.
Door een studiebureau aan te stellen, wil de provincie Vlaams-Brabant bekijken hoe er twee nieuwe fietssnelwegen van Liedekerke naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen worden aangelegd.
De ene fietsweg zal langs spoorlijn 50A lopen en aansluiten op het al bestaande fietsnetwerk in Anderlecht. Het andere fietspad komt langs spoorlijn 50A richting Sint-Martens-Bodegem, met aansluiting op de fietssnelweg Asse-Brussel.

Weer zo'n staaltje van onduidelijke journalistiek. Wie kan dat begrijpen?
Het gaat over TWEE verschillende spoorlijnen, de snelspoorlijn 50 A Brussel-Gent en de oude lijn 50 Brussel-Gent die door of langs een tiental dorpskernen met stationnetjes zoals Sint Martens-Bodegem kronkelt.
Langs 50A is de (niet-prioritaire!) fietssnelweg tussen Liedekerke en Anderlecht zo goed als gerealiseerd. Op het viaduct over de Pedevallei is geen ruimte voorzien voor een fietspad, dat blijft onvermijdelijk een 'missing link'.
Langs 50 werd eerder bevestigd dat er een fietssnelweg komt, maar wel moeilijk te realiseren is (ontelbare onteigeningen).
Aansluiting op de fietssnelweg Asse-Brussel: dit is het station van Jette, waar beide lijnen samen komen. Maar dat is hooguit te realiseren tot Groot-Bijgaarden, vanwaar bestaande wegen zullen gevolgd moeten worden tot Jette-Brussel.


Dernière édition par joverwimp le Lun 13 Fév 2017 - 15:43, édité 1 fois (Raison : ls)
avatar
joverwimp

Messages : 1682
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 73
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Des autoroutes à vélo se dessinent entre Flandre et Bruxelles: «Les cyclistes ont littéralement priorité»

Message  velo-ravel.net le Lun 30 Oct 2017 - 11:57

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20171025_01075876/des-autoroutes-a-velo-se-dessinent-entre-flandre-et-bruxelles-les-cyclistes-ont-litteralement-priorite


«Bruxelles est à portée de main» pour les cyclistes du Brabant flamand. Mais aussi inaccessible, faute d’itinéraires sûrs. Ça va changer, grâce à une coopération interrégionale.

Étudier la création d’autoroutes pour les cyclistes qui relient Denderleeuw à Bruxelles en passant par le Brabant flamand, telle était la tâche donnée par la province du Brabant flamand, la commune de Dilbeek et la région de Bruxelles-Capitale au consortium d’étude composé de Mint, Omgeving et Mouton. On apprend en cette fin octobre qu’ils en examinent actuellement le tracé et qu’ils créeront un concept selon un trajet privilégié.

+ CLIQUEZ ICI pour consultez la carte en grande taille

Le cabinet du Ministre de la Mobilité bruxellois Pascal Smet (sp.a) assure que «grâce à ces nouvelles autoroutes cyclables, les cyclistes circuleront de façon confortable et durable dans le futur, de Denderleeuw à Bruxelles. Il y aura une connexion avec les quartiers d’habitation, mais aussi avec les écoles, les zones d’entreprises et d’autres pôles d’attraction».

Ces pistes cyclables rejoignent les itinéraires cyclables régionaux (ICR) de Bruxelles, le réseau d’itinéraires cyclables distincts qui quadrille la région bruxelloise. Ils sont dessinés en collaboration avec les communes de Dilbeek, Ternat, Liedekerke et Denderleeuw et avec la Région de Bruxelles-capitale et la Région Flamande, mais aussi la Province de Flandre-Orientale. «Parce que les cyclistes ne s’arrêtent pas aux frontières communales, provinciales ou régionales», glisse Tom Dehaene, député du Brabant flamand pour la mobilité (CD&V).

«Nous attirons des navetteurs en dehors des embouteillages en les séduisant avec des connexions vélos qui sont faciles, sûres et confortables» déclare Ben Weyts, Ministre Flamand de la Mobilité (N-VA). «Les cyclistes ont littéralement priorité. Qui choisit de circuler à vélo, arrivera dans plusieurs cas facilement et de façon plus sûre au travail.»

«La construction d’autoroutes cyclables en direction de notre capitale est un bon exemple d’une coopération interrégionale. Elles font du vélo une alternative à part entière au trafic résidentiel», déclare Pascal Smet, ministre Bruxellois de la Mobilité et des Travaux publics (sp.a).

http://bx1.be/news/deux-autoroutes-cyclables-relier-anderlecht-jette-brabant-flamand/


La province du Brabant flamand, la commune de Dilbeek et la Région de Bruxelles-capitale ont lancé le projet de la création de deux autoroutes cyclables entre Denderleeuw et Bruxelles. Les bureaux d’étude Mint, Omgeving et Mouton doivent examiner le tracé proposé et créer un concept autour de ces trajets.

Le projet est lancé : deux autoroutes cyclables vont être créées dans les prochains mois pour permettre aux habitants du Brabant flamand de relier Denderleeuw à la Région bruxelloise (Anderlecht et Jette) en passant par Liedekerke, Ternat et Dilbeek. Et inversement. Le projet est actuellement à l’état de plan, et est passé dans les mains du consortium d’étude composé de Mint, Omgeving et Mouton pour permettre à ces autoroutes F2 et F209 de voir le jour au plus vite.

Les pistes cyclables, qui démarrent de la gare de Jette et de la station de métro Erasme à Anderlecht, rejoignent Denderleeuw. Ces pistes seront également en connexion avec les itinéraires cyclables régionaux (ICR) de Bruxelles, un réseau d’itinéraires cyclables distincts dans toute la région bruxelloise.

« Les cyclistes ont littéralement priorité sur ces autoroutes. Qui choisit de circuler à vélo, arrivera dans plusieurs cas facilement et de façon plus sûr au travail », explique le ministre flamand de la Mobilité Ben Weyts (Open VLD) à propos de ces autoroutes cyclables. « Les autoroutes cyclables amènent confortablement les navetteurs à Bruxelles et celles-ci rejoignent les itinéraires cyclables régionaux de Bruxelles », confie pour sa part Pascal Smet, ministre bruxellois de la Mobilité.

+ vidéo sur le site.
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5608
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw

Message  joverwimp le Lun 30 Oct 2017 - 15:28

[quote="velo-ravel.net"]http://www.lavenir.net/cnt/dmf20171025_01075876/des-autoroutes-a-velo-se-dessinent-entre-flandre-et-bruxelles-les-cyclistes-ont-litteralement-priorite

[quote]

Rien de neuf: www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/twee-fietssnelwegen-op-komst-in-dilbeek/1899
Pour mémoire: la L50A est largement réalisé depuis 3 ans, la L50 présente tellement de problèmes que je ne vivrai plus sa réalisation
avatar
joverwimp

Messages : 1682
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 73
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum