Demer 03 Diest

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Demer 03 Diest

Message  eeuwige reiziger le Ven 21 Sep - 10:09

Présentation vidéo du projet:
http://www.youtube.com/watch?v=PyuOPwr5QKk

Site web:
http://www.vmm.be/water/projecten/heropening-van-de-demer-in-diest

Brochure:
http://www.vmm.be/publicaties/2009/folder_Demer_in_Diest.pdf/view


Eerste fase Demerproject in Diest

Op 3 september wordt het startschot gegeven voor fase 1 van de langverwachte werken die de Demer weer zichtbaar gaan maken in het centrum van Diest.

Na de goedkeuring van het ontwerpplan werd nu ook de bouwvergunning afgeleverd. Een aannemer kan dus van start gaan met de eerste van de 4 fases in het project.

De omwonenden zullen van fase 1 weinig last ondervinden. Er moeten nog geen nutsleidingen worden omgeleid en de werken blijven grotendeels beperkt tot het open terrein van de Ezeldijksite.



De eerste fase van het Demer-project betreft het gebied van de Ezeldijksite, meer bepaald van de Omer Vanaudenhovelaan tot aan de Schaffensestraat.  Het historische Demertracé tussen deze straten wordt eerst uitgegraven, vervolgens wordt de sleuf van een bodem en wanden voorzien.  Die zullen gedeeltelijk in beton zijn, bekleed met metselwerk.

In de buurt van woningen komen er rechte, betonnen wanden. Naast open terrein kiest men voor hellende, beplante wanden die een groene oever zullen vormen. Verder maakt de aannemer een inlaatconstructie om vanaf de Saspoort het Begijnenbeek-water naar de binnenstad te leiden.  Tussen de Omer Vanoudenhovelaan en de Saspoort komt er een voetgangersbrug.  Tot slot wordt naast het hele tracé een voet- en fietspad aangelegd.

Intussen zullen reeds voorbereidende werken starten. De werfkeet wordt gezet, er gebeuren opmetingen, bomen worden gerooid, teelaarde wordt afgevoerd en het archeologisch onderzoek gaat van start.  Afhankelijk van dit archeologisch onderzoek, de weersomstandigheden etc. zullen deze werken van fase 1 vermoedelijk eind dit jaar klaar zijn.

De tweede fase van de werken loopt tot aan de Demerstraat, fase 3 gaat verder tot de Kaai en tot slot eindigt het traject aan de Zichemsepoort (fase 4).

http://www.vmm.be/nieuwsmap/eerste-fase-demerproject


Het openleggen van de Demer zal zo'n vier jaar in beslag nemen. De eerste fase - die nu gestart is - moet rond de eindejaarsperiode afgerond zijn. Die eerste fase beperkt zich tot het stuk tussen de Omer Vanaudenhovelaan en de Schaffensestraat. Daar wordt het historische Demertracé uitgegraven en voorzien van een bodem en wanden. Langs het hele tracé wordt ook een voet- en fietspad aangelegd.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120917_00299051

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

fase 1

Message  eeuwige reiziger le Dim 15 Déc - 15:14

Openwerfdag voor project Demer door Diest
ZONDAG 02 DECEMBER 2012



DIEST - Begin september begonnen de werken van fase 1 die de Demer weer zichtbaar gaan maken in het centrum van Diest. De realisatie hiervan is niet zo alledaags. Op zondag 2 december organiseren de Vlaamse Milieumaatschappij en de stad Diest een ‘Openwerfdag’. Experts geven die namiddag een rondleiding over de werf. U verneemt hoe zo’n infrastructuurproject werkt en u kunt de ganse werf van dichtbij bekijken.

De eerste fase van het Demer-project betreft het gebied van de Ezeldijksite, meer bepaald van de Omer Vanaudenhovelaan tot aan de Schaffensestraat. Het historische Demertracé tussen deze straten werd eerst uitgegraven, momenteel wordt de sleuf van een bodem en wanden voorzien. Die zullen gedeeltelijk in beton zijn, bekleed met metselwerk. In de buurt van woningen komen er rechte, betonnen wanden. Naast open terrein kiest men voor hellende, beplante wanden die een groene oever zullen vormen. Verder maakt de aannemer een inlaatconstructie om vanaf de Saspoort het Begijnenbeek-water naar de binnenstad te leiden. Naast het hele tracé wordt een voet- en fietspad aangelegd. De werken van fase 1 zullen vermoedelijk begin 2013 klaar zijn.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLHNE_20121202_002


Veel belangstelling voor Open Werfdag Demer door Diest
ZONDAG 02 DECEMBER 2012



DIEST - De eerste fase van het project Open Demer door Diest is ver gevorderd. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en de stad Diest organiseerden zondagmiddag een Openwerfdag om de bedoelingen achter de werken beter bekend te maken. Er kwam zeer veel volk luisteren en de meeste mensen waren ook enthousiast over de aanpak en de bedoelingen van het project.
In de eerste fase wordt de rivierbedding tussen de Omer Vanaudenhovelaan en de Schaffensestraat gerealiseerd. De kostprijs van dit gedeelte is 1,7miljoen €. In principe zijn de werken einde januari 2013 afgerond. Tijdens de rondleiding kwamen een aantal interessante technische details aan het licht.

Toch echt demerwater op termijn?

Het water dat in de stad door de demerbedding zal stromen, komt in feite uit de Begijnenbeek. De bedding van de Demer buiten de stad ligt namelijk veel lager en men zou dus de nieuwe bedding in het centrum nog veel dieper moeten maken om dat water te kunnen gebruiken. De gids van VMM liet echter uitschijnen dat men binnen een paar jaar toch echt demerwater zou kunnen gebruiken. Er moeten eerst werken uitgevoerd worden aan de grote steunbeer die het water van de Demer afblokt. Die bijkomende werken zouden ook toelaten om de opvangbekkens van het Webbekoms Broek sneller te laten leeglopen in een periode van wateroverlast.

Hoogteverschil

De betonnen versterking van de linkeroever is veel lager dan die van de rechteroever. De linkeroever zal gedeeltelijk in natuurlijke materialen verder opgetrokken worden. Die oever wordt later ook beplant. Op de rechteroever was dat niet mogelijk omwille van de vastgoedontwikkeling die daar komt.

Grondwater

In de bodem van de bedding zijn om de paar meter grote uitsparingen voorzien die opgevuld worden met rotsblokken. Door die gaten kan het grondwater in de bedding opstijgen wat een belangrijk voordeel is voor de waterbeheersing.Tegelijkertijd laat deze aanpak een belangrijke besparing toe. De betonplaat kon veel dunner worden uitgevoerd omdat ze de druk van het grondwater niet moet weerstaan.

Minder wateroverlast

Veel mensen hebben schrik voor wateroverlast. Het opengooien van de rivier is echter een bijkomende zekerheid om die problemen op te lossen. De bedding creëert heel wat bijkomende opvangcapaciteit.

Historische karakter

De werken hebben een oude dijk blootgelegd en ook de oude houten afpaling van de Demeroever kwam op een paar plaatsen weer tevoorschijn. De oude dijk wordt ingewerkt in de heraanleg.
De Demerbedding krijgt een aftakking die water naar de Ezeldijkmolen zal sturen. Op die manier krijgt de molen toevoer van stromend en dus proper water. De stinkende zwarte poel die nu voor de molen staat zal op termijn dus verdwijnen.


EERSTE DEEL GEVULD MET WATER VAN BEGIJNEBEEK
Opnieuw water in opengelegde Demer
DONDERDAG 27 JUNI 2013



DIEST - Er stroomt weer water in het centrum van Diest. Het eerste gedeelte van de open Demer liep woensdag vol met water van de Begijne-beek. De opengelegde rivier wordt een belangrijke troef om de wateroverlast in Diest te beheersen.

Diest knoopt weer aan bij haar geschiedenis. Het eerste gedeelte voor de realisatie van de open Demer is afgewerkt. Dat traject, tussen de Omer Vanaudenhovelaan en de Schaffensestraat, is gisteren gevuld met water van de Begijne-beek. De rivierbedding is hier 6 meter breed en meer dan drie meter diep. Maar voorlopig wordt de hoogte van het waterpeil beperkt.

Naast de woningen werd de zijwand van de rivier verticaal in beton opgetrokken. Waar er open ruimte beschikbaar is, kiest de ontwerper voor een schuine wand met natuurlijke beplanting. Tijdens de werken is een oude sluis van de Ezeldijkmolen blootgelegd. Deze is in het project geïntegreerd door een zij-arm van de Demer te herstellen.

De keuze om voorlopig geen water uit de Demer zelf te laten doorstromen heeft alles te maken met de toestand van de grote steunbeer. Dat is een sluizencomplex dat Diest beschermt tegen wateroverlast. In het complex zijn een aantal gaten dichtgemetseld en dat heeft volgens Ivo Terrens, diensthoofd van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), een belangrijk nadeel. ‘Na een periode van hoog water kunnen de verderop gelegen wachtbekkens niet snel genoeg leeggetrokken worden’, zegt Terrens. VMM werkt momenteel aan een plan om de hele site van de grote steunbeer te renoveren. Daarna kan de Demer zelf op het stadstraject worden aangesloten.

Tweede fase opgestart

Intussen is ook de tweede fase van het project opgestart. Dat is het deel van de Schaffensestraat tot aan het algemeen ziekenhuis. Tijdens deze fase wordt ook de randinfrastructuur afgewerkt. Op de oever komt een fiets- en wandelpad. De Demerstraat, de Kaai, de Vissersstraat en de Schaffensestraat worden verfraaid en het Cerckelpark wordt mee geïntergreerd in het project.

Het straatmeubilair en het materiaal van bruggen en afrasteringen is in roestkleur uitgevoerd. Dat sluit aan bij het typische uitzicht van de ijzerzandsteen. Het einde van fase 2 wordt gepland in het voorjaar van 2014.

De realisatie van de open Demer wordt een belangrijke troef om de wateroverlast in Diest te beheersen. Als er zware regen verwacht wordt, zal de bedding als extra opvangbekken dienen. ‘We willen ook spelen met het peil van het water’, zegt Ivo Terrens. ‘De mensen moeten het gevoel krijgen dat het een levende rivier is.’

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130626_00637808

Photos:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blhne_20130626_001


Dernière édition par eeuwige reiziger le Dim 15 Déc - 15:47, édité 1 fois

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

fase 2

Message  eeuwige reiziger le Dim 15 Déc - 15:34

Tweede fase: van Schaffensestraat tot aan de Demerstraat



De tweede fase van de werken ging in maart 2013 van start. Het gaat over het gebied rond het Algemeen Ziekenhuis, meer bepaald van de Schaffensestraat tot aan de Demerstraat. Het einde van fase 2 is voorzien ten vroegste tegen het einde van 2013. Afhankelijk van het archeologisch onderzoek en de weersomstandigheden kunnen de werken uitlopen tot maart van volgend jaar.

Tot aan het bouwverlof werkt de aannemer voornamelijk aan een nieuwe brug ter hoogte van de ingang van het ziekenhuis. Uiteraard is het ziekenhuis steeds vlot bereikbaar blijven voor de spoeddiensten.

Uit de nog open bedding aan de Schaffensestraat het slib gehaald. Na de zomer wordt er dan een drijvend wandelpad in gelegd, met een toegangstrap vanuit de Schaffensestraat.

http://www.vmm.be/water/water/projecten/heropening-van-de-demer-in-diest



OPENLEGGEN VAN RIVIER EN ZIJN MEANDER GAAT TWEEDE FASE IN
Demer kronkelt na jaren opnieuw in stadscentrum
WOENSDAG 13 MAART 2013



DIEST - De werken aan de Demer in Diest zijn hun tweede fase ingegaan. De rivier zal door de openlegging nu ook echt het stadscentrum binnenkomen. De komende maanden wordt het stuk tussen de Schaffensestraat en de Demerstraat opnieuw opengemaakt.

Eigenlijk zijn de werken aan de Demer in Diest afgelopen zomer al gestart, maar de kans dat weinig mensen dat gemerkt hebben, is groot. In een eerste fase werd het stuk Demer tussen de Schaffensepoort en de Schaffensestraat opnieuw opengemaakt, maar dat werkje vond plaats op de Ezeldijksite: een besloten terrein waar momenteel een grote nieuwe verkaveling gebouwd wordt. Pas nu er gestart wordt met fase twee, zal de Demer pas echt het stadscentrum binnenlopen.

De Demer werd in de jaren zestig op massaal verzoek van de Diestse bevolking dichtgelegd. De rivier die zich door het stadscentrum slingerde, was namelijk niet meer dan een open riool en veroorzaakte flink wat geurhinder. Vandaag, veertig jaar later, zijn ze volop in de weer om de Demer opnieuw in open bedding door de stad te laten stromen, zonder afvalwater, en dus ook zonder geurhinder. De werken zullen in totaal vier jaar duren en worden uitgevoerd in vier fasen.

De eerste fase is dus zo goed als klaar, ondanks de vertragingen die de werken opliepen door het strenge winterweer. In de tweede fase wordt nu het stuk tussen de Schaffensestraat en de Demerstraat aangepakt. Concreet gaat het om het stuk van de rivier dat rond het Algemeen Ziekenhuis Diest kronkelt. En dat ‘errond kronkelen' mag u letterlijk nemen. Want de hoofdloop van de Demer loopt onder het ziekenhuis. Omdat het niet mogelijk is het ziekenhuis te verhuizen om plaats te maken voor de Demer, zal op die plaats niet de hoofdloop opengelegd worden, maar wel een meander van de oude Demer die zich rond het ziekenhuis kronkelt. Voor de ingang van het ziekenhuis zal een grote brug over het water gebouwd worden. In het aanpalende park Cerckel wordt een nieuwe open bedding gegraven en krijgt de rivier een zachte, groene oever in natuurlijke vorm. Naast het tracé komt een wandel- en fietspad. Tussen de Schaffensestraat en het ziekenhuis is er te weinig plaats voor een wandelkade en wordt een drijvend wandelpad in de Demer gelegd.

De werken aan de tweede fase zullen wellicht tot het einde van dit jaar duren.

Kaai wordt pronkstuk

In een derde fase wordt het stuk tussen de Demerstraat en de Kaai aangepakt. De Kaai vormt het pronkstuk van de werken. Voor het stadhuis wordt een fontein geplaatst en komt ook een trappenconstructie. Het plein wordt verkeersvrij gemaakt zodat er veel ruimte is voor terrassen.

In een vierde en laatste fase wordt het stuk tussen de Kaai en de Zichemsepoort opengelegd.

Het einde van de werken is gepland voor 2017.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130312_00501422
http://www.diest.be/nl/583/content/1379/fase-2-demerproject-gestart.html



Tweede fase Open Demer bijna klaar
ZONDAG 20 OKTOBER 2013



DIEST - Tijdens een Open werfdag werd de meerwaarde van het heropenen van de Demer duidelijk. De werken vorderen ook bijzonder vlot.
De 2de fase van de werken lopen door een minder bekend en verkommerd gedeelte van de stad. Dat wordt helemaal opgekuist. Het grootste gedeelte van de meer dan 300 bezoekers was verrast door de charme die de buurt heeft.

‘We willen de mensen laten genieten van de rivier’, zegt Ivo Terrens van de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM). Van de Schaffensestraat tot aan het ziekenhuis is het echter moeilijk om een fiets- en wandelweg naast het water te leggen. Daarom wordt er een vlonderpad op het water gelegd. Op dat pad zal ook een speciaal verlichtingssysteem werken dat alleen reageert als er iemand over de vlonders fietst. Achter het ziekenhuis wordt het water door een brede meander gestuurd.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131020_00799901


Dernière édition par eeuwige reiziger le Dim 15 Déc - 15:49, édité 1 fois

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

herfasering: fase 3 & 4

Message  eeuwige reiziger le Dim 15 Déc - 15:39

Herfasering Open Demer moet tijdverlies tegengaan
ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2013

DIEST - Het project Open Demer schiet bijzonder goed op. De eerste fase op de Ezeldijksite is reeds volledig afgewerkt. Daar is de rivierbedding klaar en gevuld met water van de Begijnebeek.

Ook fase twee is vergevorderd. De aannemer heeft de nieuwe Demerbedding uitgegraven tot voorbij het Algemeen Ziekenhuis. Die wordt nu doorgetrokken achter park Cerckel. De afwerking van dit gedeelte gebeurt in het najaar. Hier komt ook het drijvende wandelpad boven het water. In fase drie en vier dreigen de werken echter vast te lopen. Vooral in de Demerstraat en op de Kaai zijn de voorbereidende nutswerken zeer complex. Aquafin moet op de Kaai onder meer een afvalwatercollector verplaatsen. Dat kan pas gebeuren vanaf begin 2014.

Om tijdverlies te vermijden heeft de Vlaamse Milieumaatschappij, in samenspraak met het stadsbestuur, beslist om meteen aan de laatste fase van de werken te beginnen. Dat is het traject tussen de Zichemsepoort en de Kaai. Voor de aansluiting aan de Zichemsepoort is een archeologisch onderzoek nodig. De aannemer zal meteen met de voorbereidingen daarvan starten. De herfasering houdt ook in dat fase drie en vier gelijktijdig worden uitgevoerd. De impact op het verkeer in de binnenstad zal wel voelbaar zijn. In principe zijn de werken einde 2015 afgerond, maar veel zal afhangen van de uitslag van het archeologisch onderzoek.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130920_00751754
http://www.diest.be/content/2064
http://www.diest.be/content/2216


Belangrijke verkeershinder door werken Open Demer
ZONDAG 03 NOVEMBER 2013

DIEST - Op maandag 4 november beginnen fase 3 en 4 voor het openleggen van de Demer. Dat heeft belangrijke gevolgen voor het verkeer in het centrum.



Bij fase 3 en 4 gaat het om de herinrichting van de Kaai en de openlegging van de rivier richting Zichemsepoort. De aannemer begint met voorbereidende werken voor het archeologische onderzoek aan de Zichemsepoort. Er moeten ook heel wat nutsleidingen worden verplaatst, in het bijzonder een afvalwatercollector van Aquafin. Begin 2014 gaan ook de verplaatsingswerken op de Kaai van start.

Vanaf het voorjaar van 2014 wordt een bedding aangelegd in een bocht vanaf de achterzijde van de Statiestraat en de Demerstraat richting Kaai. Ook hier moeten heel wat nutsleidingen in de Demerstraat een nieuwe plek krijgen. De voorbereidende werken zullen enkele maanden in beslag nemen. Daarna begint de hoofdaannemer aan de eigenlijke Demerbedding.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blhne_20131103_001


Derde fase: van Demerstraat tot de Kaai



De nieuwe Demerbedding zal vanuit de achterzijde van de Statiestraat de Demerstraat indraaien richting Kaai. Om plaats te sparen, zal tot voorbij de Refugiestraat een kademuur komen aan de zijde van de weg, zoals bijvoorbeeld op de Ezeldijksite en ter hoogte van het park Cerckel. Voorbij de Refugiestraat zal de Demer achter de huizen doorlopen tot aan het Spijker. Hier zullen aan de tuinzijde de oevers voornamelijk onder natuurlijke vorm worden aangelegd, met hellende en beplante wanden. Hierbij worden zo veel mogelijk bomen behouden. Waar er onvoldoende ruimte is, zoals tussen de woningen aan het Spijker, worden kademuren aan weerszijden gebouwd.

Vooraleer de Demer in fase 3 kan open gegraven worden, moeten talrijke nutsleidingen in de Demerstraat verplaatst worden. Die voorbereidende werken worden in het voorjaar van 2014 uitgevoerd en zullen drie à vier maanden in beslag nemen. Pas dan kan aan de Demer zelf gewerkt worden. Daarom zal de aannemer zijn personeel en machines intussen al inzetten op fase 4.

Vierde fase



Fase 4, tevens de eindfase, betreft de herinrichting van de Kaai en de openlegging van de Demer richting Zichemsepoort. De aannemer zal starten aan de Zichemsepoort vanaf november aanstaande, en werken richting Kaai.

Dit jaar nog zal de aannemer beginnen met voorbereidende werken voor archeologisch onderzoek aan de Zichemsepoort. Ook fase 4 vereist het verleggen van vele nutsleidingen, in het bijzonder van een afvalwatercollector van Aquafin. Vanaf het voorjaar van 2014 zal dus ook gestart worden met verplaatsingswerken op de Kaai.

De werken van fase 3 en 4 duren tot het einde van 2015. Door beide fasen samen aan te pakken, kan de hinder maximaal beperkt worden zonder het project in zijn geheel te laten aanslepen. Bepalend voor de vooruitgang is het archeologisch onderzoek en de weersomstandigheden. Tijdens de werken zal men zijn best doen om maximale toegankelijkheid te garanderen voor de omwonenden.

http://www.vmm.be/water/projecten/heropening-van-de-demer-in-diest

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

projet "Poort van Demer en Diest"

Message  eeuwige reiziger le Dim 15 Déc - 16:30

Construction prévue d'un nouveau chemin de halage le long de la Demer, située entre la Schaluinstraat et Antwerpsestraat:

Eandis sloopt parabrug
ZATERDAG 14 DECEMBER 2013



DIEST - Eandis sloopte vrijdagochtend de zogenaamde parabrug over de Demer ter hoogte van het bedrijf Vanerum.

(...)

Met de afbraak zet de site een punt achter haar oude industriële verleden. De hele zone wordt heraangelegd. Een gedeelte van de terreinen wordt ingericht als woonzone.

Er komt ook een fietspad naast de Demer.

Het grootste bedrijf op de site, Vanerum, plant op termijn de bouw van een nieuwe productiehal.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131213_00886465


Il s'agit du projet "Poort van Demer en Diest":

http://www.vlaamsbrabant.be/wonen-milieu/wonen-en-ruimtelijke-ordening/projecten/stationsomgevingen/poort-van-demer-en-diest/index.jsp

Et en particulier, du projet partiel "Stationsomgeving":

http://www.vlaamsbrabant.be/wonen-milieu/wonen-en-ruimtelijke-ordening/projecten/stationsomgevingen/poort-van-demer-en-diest/nieuws-stationsomgeving-diest-aangepast.jsp

Vlaams-Brabant past inrichting stationsomgeving Diest aan (21 november 2012)
Wijzigingen aan het plan voor de inrichting van de stationsomgeving

Stationsomgeving Diest
De provincieraad van Vlaams-Brabant paste het inrichtingsplan voor de stationsomgeving van Diest aan.
Sinds 2008 werkt de provincie Vlaams-Brabant aan een masterplan en een gedetailleerd inrichtingsplan voor de Diestse stationsomgeving.

(...)

De herziening omvat
- het selectief optrekken van het aantal bouwlagen voor de woningen aan de Demerloop
- de integratie van de parkeervoorzieningen
- de mogelijkheid voor doorkruisingen van de Demerloop met voet- en fietswegen.

http://www.vlaamsbrabant.be/wonen-milieu/wonen-en-ruimtelijke-ordening/projecten/stationsomgevingen/poort-van-demer-en-diest/nieuws-stationsomgeving-diest-aangepast.jsp


La documentation en ligne (explication et cartes):

http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/stationsomgeving-diest-bundel-inrichtingsplan-01-2012_tcm5-76475.pdf

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Demer 03 Diest

Message  velo-ravel.net le Ven 27 Déc - 20:53

carte http://goo.gl/maps/nX0Np

j'ai peut être trop vite lu les documents mais je n'ai pas bien vu ou se trouvait la voie verte ?

Comme en jaune sur la carte  ?


velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

oui, mais...

Message  eeuwige reiziger le Sam 28 Déc - 0:25

velo-ravel.net a écrit:carte http://goo.gl/maps/nX0Np

j'ai peut être trop vite lu les documents mais je n'ai pas bien vu ou se trouvait la voie verte ?

Comme en jaune sur la carte  ?

Vous êtes trop modeste, Luc.  Wink  Néanmoins, j'ai l'impression qu'il y a une tout petite différence entre votre carte et le plan du plan d'aménagement (p. 7) du côté de la Turnhoutsebaan/Antwerpsestraat.

http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/stationsomgeving-diest-bundel-inrichtingsplan-01-2012_tcm5-76475.pdf

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Demer 03 Diest

Message  velo-ravel.net le Sam 28 Déc - 12:42

eeuwige reiziger a écrit: Néanmoins, j'ai l'impression qu'il y a une tout petite différence entre votre carte et le plan du plan d'aménagement (p. 7) du côté de la Turnhoutsebaan/Antwerpsestraat.

un petit bout à droite ? Est-ce que cela est mieux comme cela ?

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Présentation du projet

Message  eeuwige reiziger le Jeu 16 Jan - 16:36

Beaucoup d'information et, en plus, des cartes:

'Project Demer door Diest' - Geert Cluckers

http://www.integraalwaterbeleid.be/nl/bekkens/maasbekken/in-de-kijker/Studiedag%20Water%20in%20de%20buurt/8_WidB_Demer-in-Diest.pdf/view

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Voortgang en belemmering van de werken

Message  eeuwige reiziger le Jeu 22 Mai - 14:03

Handelaars vrezen voor omzetverlies tijdens twee jaar durende werken
Werken dreigen verkeer in centrum lam te leggen
maandag 06 januari 2014

Het centrum van Diest zal de volgende twee jaar grote hinder ondervinden van de werken voor het openleggen van de Demer. In 2014 gaat ook een gedeelte van de Leuvensestraat dicht voor de bouw van een winkelcomplex.



De verkeershinder door de openlegging van de Demer bleef tot nu toe beperkt, maar dat verandert vandaag. De Demerstraat en de Kaai zullen, samen met de Zoutstraat de volgende twee jaar onderbroken blijven. Diest wordt daardoor in twee eilanden opgedeeld. Enkel fietsers en voetgangers zullen de verbinding vlot kunnen maken.

Cruciaal
Voor de openlegging van de Demer breekt een cruciale fase aan. In de Demerstraat en op de Kaai moeten de nutsleidingen en een grote collector verplaatst worden. ‘We gaan ervan uit dat dit voor de start van het bouwverlof wordt afgerond’, zegt burgemeester Laurys (DDS). Tegelijkertijd wordt het archeologisch onderzoek gestart. Begin augustus 2014 start de Vlaamse Milieu Maatschappij dan met het openleggen van de rivierbedding en de vernieuwing van de Demerstraat. Die werken zullen vermoedelijk pas in tweede helft van 2015 beëindigd zijn.

‘Het is niet mogelijk om een exacte timing te geven vermits we afhankelijk zijn van externe factoren’, zegt Laurys.

(...)

‘We proberen de hinder zoveel mogelijk te beperken’, zegt burgemeester Laurys. ‘We evalueren de invloed van de werken op de verkeerssituatie voortdurend en sturen bij indien nodig. Er is een circulatieplan opgemaakt en de omleidingen zijn duidelijk aangegeven. Alle inwoners van Diest hebben voor de kerstvakantie een folder in de bus gekregen. Die folder is ook via de scholen verdeeld. Wie tijdens de werken op de hoogte wil gehouden worden, kan zich op de website van de stad inschrijven voor een nieuwsbrief.

(...)

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140105_00913324


Eigenaar gaat niet akkoord met onteigening van zijn perceel
Rechter blokkeert openleggen Demer
maandag 12 mei 2014

De chronologie van de werken voor het openleggen van de Demer in Diest is doorbroken. Het zwaartepunt werd verplaatst naar de laatste fase aan de Zichemsepoort. De rechtbank van eerste aanleg geeft immers de eigenaar die niet wil dat zijn perceel onteigend wordt, gelijk.



Ondertussen worden op de Kaai en in de Demerstraat belangrijke infrastructuurwerken uitgevoerd. Nu dreigt echter de openlegging van de rivier aan de achterkant van het Cerckelpark vast te lopen. Om de plannen uit te voeren zoals de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) die getekend heeft, moet daar een perceel grond onteigend worden. Verder moeten ook de bomen die er staan, gerooid worden. De eigenaar van dat perceel is echter niet akkoord en hij kreeg zowel voor de vrederechter als voor de rechtbank van eerste aanleg in Leuven gelijk. Daarmee zijn in principe de juridische mogelijkheden om de onteigening af te dwingen, uitgeput. Bouwheer VMM lijkt echter nog een slag achter de hand te houden. ‘We bekijken de uitspraak momenteel met onze juridische dienst’, zegt woordvoerster van VMM ­Katrien Smet. ‘Daarna zullen we alle opties tegen mekaar afwegen.’

Negatief advies
Politiek activist Peter Ver­haeghe vecht het betwiste tracé van VMM al langer aan. Volgens hem willen het stadsbestuur en VMM de enige authentiek overgebleven Demeroever rooien om het water een paar meter te kunnen opschuiven. ‘Wij hebben onze verwondering uitgesproken over de noodzaak van deze onteigening en de afwezigheid van concrete bestuursdocumenten die de aantasting van beschermd onroerend erfgoed te verantwoorden’, zegt hij. ‘Uit een vraag aan Erfgoed Vlaanderen blijkt dat zij aanvankelijk zelfs een negatief advies gaven voor de bouwvergunning. In de wandelgangen van die administratie is te horen dat er ernstige druk werd uitgeoefend om haar negatief advies in te trekken. Ondertussen lijkt ook de rechtbank de redenering te volgen dat er geen grond is voor de onteigening. Het lijkt daarom wenselijk dat de gemeenteraad nagaat of dit scenario echt de enige optie is om de Demer op deze plaats open te leggen.’

Volgens Verhaeghe blijkt uit het Bijzonder Plan van Aanleg dat er een beschikbare zone van zestien meter is, gemeten van de rand van de garages van de bewoners van de Statiestraat, tot aan de eigendomsgrens van het beschermd erfgoed. Voor het heropenen van de Demer is een minimale breedte van 3,15 meter nodig. ‘Mij ontgaat alle logica om de Demer hier niet op zijn oorspronkelijke plaats te willen uitvoeren’, zegt hij.

(...)

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140511_01101023

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Voortgang van de werken

Message  eeuwige reiziger le Dim 28 Déc - 1:47

POLITIEK STEEKSPEL OVER BOOMKAPPINGEN
Plannen voor open Demer blijven behouden
07/06/2014



DIEST - Ondanks de weigering van de onteigening door de rechtbank blijft het initiële plan voor de open Demer behouden. Ook de kappingen in het park Cerckel worden uitgevoerd.

De uitvoering van de tweede fase voor de realisatie van de open Demer is momenteel geblokkeerd omdat de rechtbank in laatste aanleg de noodzakelijke onteigening van een perceeltje grond van een privé persoon heeft verworpen. Dat inspireerde politiek activist Peter Verhaeghe om een verzoekschrift naar het bestuur te sturen waarin hij de onteigening van een strook onroerend beschermd erfgoed en de geplande boomkappingen in het Cerckel park aanklaagt.



Het stadsbestuur verwees de zaak naar een gemeenteraadscommissie. Die bevestigde donderdag dat ze, ondanks het vonnis, het oorspronkelijk geplande traject voor de Demer behouden.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140606_01132261

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Einde van de werken: eind 2015

Message  eeuwige reiziger le Dim 28 Déc - 1:48

Tegen Kerstmis 2015 stroomt Demer door Diest
19/12/2014



Diest - Het beeld van de Demer kabbelend in een open bedding door het centrum van Diest komt steeds dichterbij. De werken zitten al in de vierde en laatste fase tot aan het eindpunt aan de Zichemsepoort. Tegen Kerstmis 2015 moet de Demer opnieuw door het centrum van de stad stromen. “Langs de Demer zal het aangenaam wandelen en fietsen zijn”, beklemtoont schepen van Leefmilieu Geert Cluckers (Diest, Democratie en Solidariteit (DDS)). “Het behoud van de historische paardentrap op de Kaai en de aanleg van plankenpaden bovenop de waterloop versterken het contact met het water.”

De waterloop is eeuwenlang door Diest gestroomd tot de geurhinder in de jaren ’60 de stad dwong de Demer ondergronds aan te leggen. “Met dit project wordt de historische loop van de Demer hersteld”, legt schepen van milieu en monumentenzorg Geert Cluckers (Diest, Democratie en Solidariteit (DDS)) uit.

In de eerste fase is het historische Demertracé tussen de Omer Vanaudenhovelaan en de Schaffensestraat aangelegd. Daar zijn de bodem en de wanden aangelegd, gedeeltelijk in beton, bekleed met metselwerk. In de buurt van woningen zijn er rechte, betonnen wanden gegoten en naast open terrein wordt een groene oever met hellende, beplante wanden aangelegd. Dankzij een nieuwe inlaatconstructie wordt het water van de Begijnenbeek-water vanaf de Saspoort in de nieuwe bedding van de Demer naar de binnenstad geleid.

In de tweede fase is het gedeelte tussen de Schaffensestraat en het park Cerckel aangepakt.

In dat stuk van de waterloop is een drijvend wandelpad met een toegangstrap vanuit de Schaffensestraat aangelegd. In de zone rond de Verversgracht, het ziekenhuis en het park Cerckel is een nieuwe open bedding gegraven en ernaast een voet- en fietspad aangelegd.

In fase drie, die nu samen met fase vier in uitvoering is, wordt een bedding aangelegd in een bocht vanuit de achterzijde van de Statiestraat de Demerstraat in richting Kaai. Schepen Cluckers: “Om plaats te sparen komt er in de buurt van de Refugiestraat een kademuur aan de zijde van de weg, zoals dat al het geval is op de Ezeldijksite en ter hoogte van het park Cerckel. Voorbij de Refugiestraat loopt de Demer achter de huizen door tot aan het Spijker. Daar worden de oevers aan de tuinzijde vooral onder natuurlijke vorm aangelegd, met hellende en beplante wanden. We streven naar het behoud van zo veel mogelijk bomen. Waar er onvoldoende ruimte is, zoals tussen de woningen aan het Spijker, worden aan weerszijden kademuren gebouwd. Door de aanleg van de Demer in een open bedding wordt de Demerstraat een traject met enkele richting naar het centrum van de stad. Parkeren zal rechts van de rijrichting en aan de zijde van de huizen kunnen.”

In de laatste fase wordt het gedeelte van de Kaai tot aan de Zichemsepoort aangepakt. Het project van de Demer brengt meteen een stuk geschiedenis van Diest weer aan de oppervlakte. Schepen Cluckers: “Daar worden de blootgelegde originele kademuur en paardentrap in het project voor de nieuwe Demer verwerkt. De Kaai was tot omstreeks 1870 de aanlegplaats voor schippers op de Demer om waren te lossen en laden. De Demer vervulde dan ook een cruciale rol in de economische ontwikkeling van de stad. In de 16de eeuw bijvoorbeeld legden er gemiddeld 250 schepen per jaar aan. Medio 19de eeuw was de Kaai belangrijk voor de massale aanvoer van bouwmateriaal voor de nieuwe Diestse vestingen. Vanaf de eerste helft van de 19de eeuw wordt de ‘paardentrap’ op de Kaai vermeld. Dankzij dit hellend vlak konden paarden tot op het niveau van de schepen worden geleid om zo schippers vlotter vrachten te laten lossen en laden. Omdat die paardentrap en de kaaimuren nog in goede staat verkeren, kunnen ze perfect in het nieuwe project voor de Demer worden geïntegreerd. Naast de kademuur wordt de collector aangelegd, die dus onder water komt te liggen. Boven de collector en boven het water wordt een plankenpad aangelegd zoals dat al aan de Schaffensestraat het geval is.”

“Het traject door de binnenstad zal gevoed worden door de Begijnenbeek en door grondwater”, legt schepen Cluckers uit. Als het debiet van die waterloop niet groot genoeg is, kan extra water van de oude Demerbedding in het nieuwe traject worden geleid. Dankzij de sluizen en de vijzelgemalen is het debiet optimaal te sturen.”

Volgens burgemeester Jan Laurys staan de Diestenaren steeds positiever tegenover het project: “De huidige stand van de werken geeft al een goed idee van het latere uitzicht. Zo kunnen de mensen zich al een goed beeld van de uiteindelijke toestand vormen. Steeds meer mensen zien het aangename karakter van het eindresultaat. In de beginfase was het allemaal nog heel vaag en waren er meer bedenkingen bij het project. Niet alleen de Demer krijgt een meer open karakter in de stad, met het project is ook de geest van de mensen verruimd.” De grote werken voor de aanleg van de Demer in een open bedding lopen nog tot december 2015. De afwerking gebeurt in de loop van 2016. Van de totale kostprijs van 12 miljoen euro betaalt Diest tien procent.


http://www.hbvl.be/cnt/bllwe_01437910/tegen-kerstmis-2015-stroomt-demer-door-diest

eeuwige reiziger

Messages : 2059
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Demer 03 Diest

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 23:19


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum