Dyle (Dijle) [Haacht - Tremelo - Werchter]

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Dyle (Dijle) [Haacht - Tremelo - Werchter]

Message  eeuwige reiziger le Dim 4 Déc - 11:56

Veilig van Diest naar Mechelen langs dijle en demer

uit Het Laatste Nieuws


03-04-2010
Snelweg voor fietsers

De eerste Vlaamse fietssnelweg, van Diest naar Mechelen, moet ook in onze regio een antwoord bieden op de toenemende verkeersdrukte. De aanleg van de snelle fietsverbinding langs het jaagpad tussen Werchter en Keerbergen kan mogelijk nog dit jaar worden afgerond, zo laat Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) weten.
Sven Ponsaerts

Vooraleerst, een fietssnelweg is een pad dat enkel toegankelijk is voor fiets- en daarmee gelijkgesteld verkeer. Het 'snelle' karakter van de fietssnelweg zit niet in een hogere maximumsnelheid maar in het feit dat er geen kruisingen zijn met gemotoriseerd verkeer.
Door het aanleggen van fietssnelwegen hoopt de overheid onder meer het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer te bevorderen en op die manier de files te beperken.

Jaagpad
De fietssnelweg die er tussen Diest en Mechelen komt, zal overwegend langs de Demer en Dijle lopen.
In onze regio zal de eerste Vlaamse 'snelweg voor tweewielers' langs het jaagpad via Werchter, Haacht en Keerbergen naar Rijmenam lopen, zo liet Minister van Mobiliteit en Openbare werken Hilde Crevits weten op vraag van Vlaams volksvertegenwoordigster Tine Eerlingen (N-VA) uit Heverlee.
Oevers
Het Vlaams Agentschap Waterwegen en Zeekanaal onderzoekt momenteel de realisatie van een permanente verharding van de jaagpaden tussen Langdorp en Aarschot, tussen Werchter (Hanewijk) en de oude Hansbrug in Haacht en tussen Keerbergen en de brug van Rijmenam (Bonheiden).
Het is nog niet bekend langs welke zijde van de oevers de bestaande jaagpaden zullen worden verhard om een comfortabele en veilige doorstroom van grote hoeveelheden fietsers te verzekeren.

Damiaanmuseum
Aan de Hansbrug, op de grens van Haacht en Keerbergen, zal op de Keerbergsesteenweg een veilige oversteekplaats worden voorzien. In Aarschot wordt, ter hoogte van de Demervallei, de realisatie van een fietsbrug onderzocht. Zo'n brug over de Dijle komt er zeker ook ter hoogte van het Damiaanmuseum in Ninde (Tremelo).
De Damiaanbrug moet fietsers vlot van en naar Haacht brengen. Burgemeester Paul Dams (Open Vld) van Tremelo ziet onder meer een enorm voordeel voor de schoolgaande jeugd die zo dagelijks op een veilige manier vanuit Tremelo, Baal en Begijnendijk naar de scholen in Haacht en Tildonk kunnen fietsen.
De nieuwe fietssnelweg zou theoretisch gezien een mooi alternatief kunnen worden voor de drukke Leuvensesteenweg (N26).
Pendelaars
Of ook veel pendelaars hun wagen zullen inruilen voor de fiets valt nog af te wachten. Volgens minister Hilde Crevits (CD&V) kunnen de werkzaamheden voor de fietssnelweg in onze regio al eind 2010 of begin 2011 worden voltooid. Dat is snel en goed nieuws voor de fietsers onder ons.

http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers/persDetail.php?id=1782

Malheureusement, Natuurpunt semble être très opposé à ce plan:

http://www.natuurpuntkeerbergen.be/node/86


GEMEENTEN EN INWONERS WILLEN GEEN VERHARDE FIETSPADEN, MINISTER CREVITS WIL DIE WEL
Fietspaden Dijledijk zorgenkind
VRIJDAG 08 APRIL 2011

KEERBERGEN/HAACHT - Nadat minister Hilde Crevits aankondigde de fietspaden langs de Dijledijk tussen Keerbergen en Rijmenam te verharden, ontstond er een golf van protest. Erik Van Eycken

Keerbergen/Haacht Het stuk Dijledijk dat Keerbergen en Rijmenam (Bonheiden) verbindt, bestaat op dit moment voornamelijk uit een zachte emulsie van grint. Niet alleen fietsers maken er gebruik van, ook wandelaars en joggers zijn er regelmatig te spotten en genieten zo van dit stukje natuur. Fietsers met zware toeristenbanden of mountainbikers kunnen er perfect terecht, voor de koersfiets met tubes is het pad echter niet geschikt. Het gevaar van uitschuiven op het grint of lekrijden is immers reëel. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil het stuk Dijledijk deel laten uitmaken van een groot fietsroutenetwerk dat het woon-werkverkeer moet promoten. Hierdoor wil ze het stuk laten verharden. Nadat haar plannen de wereld werden ingestuurd, ontstond in Keerbergen, Haacht en Bonheiden een golf van protest.

Alternatieven zoeken

De actiegroep Respect.Natuur, die zich vormde voor het behoud van de huidige Dijledijk, argumenteert dat het gemengde gebruik van fietsen, lopen en wandelen behouden moet worden. Het vreest niet alleen dat door een asfaltering van het pad de wielertoerist de bovenhand krijgt en daardoor wandelaars afschrikt, maar ook dat een mooi stukje natuur verloren zal gaan.

'Indien het pad wordt geasfalteerd en als woon-werkverkeer zal dienen, dan moet er ook degelijke verlichting komen. En dat neemt alweer een stuk natuur weg', zegt Luc Pelgrims van het actiecomité. 'Begrijp ons niet verkeerd: we zijn voorstander van de fiets en vinden het initiële idee van de minister nobel. Maar we denken dat er alternatieven zijn. Bovendien is de Dijleweg niet de kortste manier om 's ochtends of 's avonds gehaast naar het werk of naar huis te rijden.'

Het comité diende bezwaarschriften in, samen met de gemeenten Bonheiden en Keerbergen en de lokale Natuurpuntafdelingen. 'Een tweetal weken geleden legden we onze argumenten op tafel bij de minister', zegt Kristien Grauwels van het comité. Men heeft ons beloofd naar alternatieven te zoeken.'

Het actiecomité vindt het bovendien belangrijker de bestaande wegen te voorzien van degelijke fietspaden. 'Want de paden in de regio zijn vaak van bedenkelijke staat. Denk maar aan het bestaande fietspad tussen Keerbergen en Haacht', zeggen Geert Govaerts en Hilde Van Kerkhove.

Bij het kabinet van minister Crevits wacht men gezien de bezwaarschriften nu de beroepsprocedure af, alvorens actie te ondernemen of alternatieven te bekijken.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GSR38JSNC


Actiegroep in beroep tegen asfaltering Dijledijk
DONDERDAG 25 AUGUSTUS 2011

KEERBERGEN/HAACHT/BONHEIDEN/MECHELEN - De Dijledijk tussen Keerbergen en Rijmenam mag volgens de actiegroep Respect.Natuur niet worden geasfalteerd. De groep tekende beroep aan tegen de beslissing.
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil de Dijledijk tussen Rijmenam en Keerbergen asfalteren om woon- en werkverkeer per fiets te promoten. Voor de verharding werd intussen een stedenbouwkundige vergunning verleend. Niet naar de zin van de actiegroep Respect.Natuur, die de stedenbouwkundige vergunning nu ongedaan wil maken en alternatieve routes voorstelt om het fietsverkeer tussen beide gemeenten vlotter te laten verlopen. De groep nam een advocaat onder de arm.

'Het woon- en werkverkeer tussen Keerbergen en Rijmenam kan via de Dijlestraat. Bovendien willen we een verbetering van het veelgebruikte, maar onveilige fietspad tussen Rijmenam en Haacht', zegt Kristien Grauwels van de actiegroep. 'Bovendien stellen we een verbeterd fietspad voor tussen Rijmenam en Muizen langs de Dijleweg. Zo willen we aantonen dat het niet nodig is het mooie stuk natuur tussen Rijmenam en Keerbergen te asfalteren. Op onze voorstellen kregen we nog geen antwoord van het kabinet Crevits.'

De actiegroep verwacht een uitspraak over drie tot vijf maanden. 'We willen het pad vooral behouden voor recreatief gebruik.'Eerder gaf de groep al aan te vrezen voor extra en gevaarlijk fietsverkeer door wielertoeristen door de asfaltering.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=HF3EFD61

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Dyle (Dijle) [Haacht - Tremelo - Werchter]

Message  joverwimp le Sam 24 Déc - 22:11

Een jaar geleden was ik in gesprek met een ingenieur, die de dijken moet in standhouden.
Als die onvoldoende verhard zijn, zegt hij, kunnen we er niet op met zwaar materiaal.
En dat is nodig bij overstromingsgevaar.
Wat is overigens de bedreiging voor de natuur van een smalle strook asfalt voor fietsers??
'Verharde fietspaden in groene zones' blijken in Vlaanderen voor vele natuurbeschermers onverzoenbare woorden te zijn. Fietsers daarentegen vinden het vaak vreemd dat net zij als de miliebewuste gebruikers bij uitstek verstoken blijven van een duurzame wegverharding. Vaak mag een fietser al van geluk spreken als er een halfverharding genre dolomiet of ternair zand ligt. Dat er geen officiële richtlijnen zijn voor de aanleg van fietspaden in natuurgebied bestaan - waarop je een eventuele tegenargumentatie zou kunnen baseren - maakt de discussie er helaas niet gemakkelijker op. Maar bij deze doen we toch eens een poging om de bezwaren tegen duurzame verhardingen die we links en rechts hebben opgevangen onder de loep te nemen.

1.Halfverhardingen zijn nodig om de infiltratie van regenwater toe te laten

Dit lijkt eerder een nepargument. Het aflopende regenwater kan immers naast het pad de grond indringen, eventueel via kleine grachtjes naast het pad. Direct afvoeren naar de waterlopen is inderdaad niet wenselijk.
Verder bestaan er waterdoorlaatbare verhardingen in asfalt en beton. De aanleg van dergelijke wegen is technisch gezien wel niet zo eenvoudig omdat ook de fundering waterdoorlatend moet zijn.
Een dolomietpad aangelegd volgens typebestek 250 daarentegen heeft een dwarshelling, precies om infiltratie te vermijden. Water op een dolomietpad laten insijpelen impliceert immers moddervorming.

2.Zomaar in het wilde weg wegen verharden kan niet, een algemene visie is noodzakelijk

Een terechte eis, het zou verkeerd zijn om onze schaarse natuurgebieden blindelings op te offeren aan het fietspadendeficit. Maar met de gemeentelijke mobiliteitsplannen en de provinciale fietsroutenetwerken is deze algemene visie momenteel een feit. Toch moeten sommige fietspaden die deel uitmaken van een provinciaal fietsroutenetwerk het nog steeds stellen met een wegdek in dolomiet op plaatsen waar dit onvermijdelijk tot problemen leidt, zoals op hellingen. Dolomiet spoelt immers gemakkelijk uit, en is dan ook geen geschikte wegbedekking voor fietspaden op hellingen.

3.Verhardingen in asfalt of beton zijn te definitief

Een argument waar je als fietser moeilijk blij mee kan zijn. Fietspaden in natuurgebied moeten waar mogelijk op termijn verdwijnen volgens sommige natuurbeschermers, en worden daarom best niet in duurzame materialen aangelegd.

4.Duurzaam verharde fietspaden trekken te veel verkeer aan

Ook weer zo'n nepargument. Een goed aangelegd en onderhouden fietspad in halfverharding zal immers ook fietsers aantrekken, maar vergt veel onderhoud. En dat onderhoud op zich kan schadelijk zijn voor de natuur, bvb. doordat er gebruik moet worden gemaakt van zware machines die de bodem verdichten. Of moeten we er van uitgaan dat men er op rekent dat het noodzakelijke onderhoud aan een fietspad in halfverharding achterwege blijft zoals in de praktijk al te vaak gebeurt?

5.Asfalt geeft een verzuring van de omgeving

Een argument dat alvast wordt tegengesproken door de asfaltproducenten. Van dolomiet daarentegen is wel geweten dat het een alkalisering van de bodem kan veroorzaken en daardoor streekvreemde planten kan aantrekken. Zo kan de aanwezigheid van de amandelwolfsmelk in het Zoniënwoud alleen maar verklaard worden door het veelvuldig gebruik van dolomiet.

6.De verstoring van de natuur door fietsers is zeer aanzienlijk.

Voor broedvogels zou een fietspad zelfs een grotere verstoring geven dan een treinspoor. We hebben helaas niet kunnen achterhalen op welke studie dit standpunt gebaseerd is, maar eigenlijk is het niet onlogisch. Een trein laat immers geen geursporen achter en heeft een zeer korte doortochttijd. Echter, volgens dezelfde redenering zijn wandelaars nog grotere natuurverstoorders. Ze laten meer geursporen achter, hebben een langere doortochttijd, zijn al rapper geneigd om eens van de weg af te wijken en zijn veel vaker dan fietsers vergezeld van honden. Moeten we dan concluderen dat wandelpaden ook ongewenst zijn in natuurgebied?
En dan is er nog iets. Dat massarecreatie niet thuis hoort in natuurgebied lijkt logisch. Echter, de best gekende vormen van georganiseerde massarecreatie in natuurgebied zijn evenementen zoals de Open Natuurdag waarbij in volle broedseizoen hele horden bezoekers onze natuurreservaten worden binnengeloodst. Als deze 'recreantendruk' als aanvaardbaar wordt beschouwd, laat ons dan de verstoring door fietsers ook niet overdrijven.

Knack 4 augustus 2010: Puzzelen met de natuur (in de Uitkerkse Polder)
Het gebied trekt nu jaarlijks ongeveer 150.000 bezoekers aan. Die passieve recreatie heeft weinig effect op de natuur. De grootste verstoring komt dikwijls van zogenaamde echte natuurliefhebbers, fotografen vooral, die het gebied zonder veel aandacht voor wat ze eventueel verstoren binnendringen op jacht naar een origineel kiekje


7.Er zijn in Vlaanderen al te veel verharde wegen

En daarbij wordt graag de vergelijking gemaakt met Nederland waar immers minder verharde wegen zijn. Maar wat heb je daar als fietser aan als dit in hoofdzaak verkeersonveilige wegen zijn? Vanuit fietsersstandpunt is het correcter om het aantal km fietsvriendelijke wegen te vergelijken, en dan ligt Nederland wellicht nog een hele straatlengte voor.
Er is ook een geval bekend waarbij fietsers aanvankelijk werd verboden om bestaande verharde en autovrije wegen in een openbaar domein te Eeklo te gebruiken voor redenen van natuurbehoud. Dat deze wegen een verkeersveilig traject vormden voor fietsende scholieren was blijkbaar van geen tel.
In Huldenberg rezen er zelfs ooit bezwaren tegen een fietspad naast een gewestweg vanuit... een natuurvereniging.
De bestaande wegen gebruiken en fietsvriendelijk maken is niet altijd eenvoudig, we geven het toe!

8. De productie van beton of asfalt gaat gepaard met een aanzienlijke CO2-uitstoot

Voor wat de fietspaden in beton betreft, is het inderdaad zo dat de productie van cement gepaard gaat met een aanzienlijke CO2-uitstoot. Per kg cement bedraagt die een 0,4 kg CO2, wat voor een fietspad van 1m75 breed neerkomt op 41400 kg CO2 per kilometer fietspad. Da's inderdaad niet niks, maar als dat fietspad per dag 100 fietsers extra aantrekt (die daarvoor met de auto reden) en we er van uitgaan dat een gemiddelde auto 0,14 kg CO2 per km uitstoot, is de CO2 uitstoot van de aanleg na ongeveer 8 jaar gecompenseerd.
Voor asfalt ziet de balans er een stuk beter uit. De productie van een ton conventioneel asfalt stoot immers maar 14,5 kg CO2 uit, zodat het break-even punt met het hierboven geschetste voorbeeld al na een goed jaar bereikt wordt. Asfalt is bovendien 100% recycleerbaar, wat het andermaal als een zeer duurzaam bestratingsmateriaal kenmerkt.

Er dient gezegd dat de cijfers hierboven zeker niet overdreven zijn. De meeste fietspaden hebben wellicht een veel hoger potentiëel dan 100 fietsers extra per dag, en voor asfalt bestaan er vormen met een beduidend lagere CO2 uitstoot. 'Lage Temperatuur'-asfalt en 'Laag Energie Asfalt Beton' hebben beiden een lagere verwerkingstemperatuur dan conventioneel asfalt en daardoor een CO2-uitstoot die ruim een derde lager ligt. En hoewel dit momenteel nog toekomstmuziek is, zou cement op basis van magnesiumsilicaten zelfs meer CO2 opslorpen dan het uitstoot.

Geen toekomstmuziek is het gebruik van Vegecol. Het is zo stevig als asfalt en ziet er ook zo uit, maar bestaat uit berggrind, vermengd met kleurloze lijm op basis van plantaardige oliën. De gemeente Hechtel-Eksel heeft het eerste “groene fietspad” mogen aanleggen in de bossen naar Koer¬sel-Beringen (Heihoeveweg), 2,2 km lang .



joverwimp

Messages : 1317
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 72
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: Dyle (Dijle) [Haacht - Tremelo - Werchter]

Message  eeuwige reiziger le Mer 28 Déc - 2:22

joverwimp a écrit:Een jaar geleden was ik in gesprek met een ingenieur, die de dijken moet in standhouden.
Als die onvoldoende verhard zijn, zegt hij, kunnen we er niet op met zwaar materiaal.
En dat is nodig bij overstromingsgevaar.
Wat is overigens de bedreiging voor de natuur van een smalle strook asfalt voor fietsers??


...



Merci pour ce texte vraiment intéressant, Jo! Je me suis demandé déjà pas mal de fois où se trouve vraiment le problème, car les arguments de Natuurpunt ne m'ont jamais pu persuader. En plus, comme j'ai constaté déjà mille fois, ce revêtement par lequel la pluie peut écouler, ne l'est pas. Le sentier de dolomite que je traverse de temps en temps près de Sint-Joris (Beernem) est transformé lors d'une averse en bain de boue. En plus, les services communales sont obligées de combler des trous à tout bout de champs... Alors, où est la plus-value?

http://transeuropeenne.free.fr/Lesvvbetonnent%20nos%20campagnes.pdf

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Dyle (Dijle) [Haacht - Tremelo - Werchter]

Message  eeuwige reiziger le Mer 21 Nov - 1:07

BEVERLAAK (WERCHTER)

03-09-2012 (13:08)
Veilig naar school
De afgelopen weken werd een hele reeks nieuwe initiatieven genomen om de veiligheid van onze kinderen en jongeren in het verkeer te verbeteren.

(...)

- Aan het jaagpad van de Dijle ter hoogte van de Beverlaak is een gloednieuwe ‘fietsafrit’ aangelegd: fietsers kunnen vanuit Werchter-dorp over het jaagpad fietsen tot aan deze nieuwe afrit. Zo vermijden ze de gevaarlijke bochten van de Beverlaak. Voor de talrijke leerlingen die elke naar vanuit Werchter naar de middelbare scholen in Keerbergen rijden, is dit vast en zeker een hele verbetering.

http://www.dirkclaes.be/index.php?id=42&tx_ttnews%5Btt_news%5D=534&tx_ttnews%5BbackPid%5D=7&cHash=5af367c935fd3ef911a0eccde66613ca



HANEWIJKBRUG (WERCHTER)

Nieuwe fietsers- en voetgangersbrug in Werchter
Bewerkt door: Lynn Formesyn
30/06/12



Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits heeft vanmiddag in Werchter een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug over de Dijle geopend. Hierdoor ontstaat een verkeersveilige verbinding tussen het centrum van Werchter en de Hanewijk. Goed nieuws dus voor de festivalgangers op Rock Werchter. De brug kostte 280.000 euro, waarvan Waterwegen en Zeekanaal 140.000 euro betaalt, Vlaams-Brabant 55.000 euro en Rotselaar 80.000 euro.
"De nieuwe brug ligt op dezelfde plaats als de oude die in de jaren 70 werd afgebroken en vervangen door een brug op de ringweg rond Werchter. In de toekomst moeten de inwoners van de Hanewijk niet langer over deze brug als ze naar Werchter willen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Onder meer vele schoolkinderen zullen er dankbaar gebruik van maken", aldus burgemeester Dirk Claes (CD&V) van Rotselaar.

Rock Werchter
"De brug verbindt ook het belevingscentrum over Rock Werchter dat onlangs de deuren opende in de oude Jack-Op-brouwerij en de festivalweide. Deze wordt over enkele maanden heringericht als landschapspark en zal dan tien maanden per jaar opengesteld zijn voor het publiek", aldus Claes.

In mei werd een drietal kilometer verderop langs de Dijle op de grens van Haacht en Tremelo al een nieuwe brug geopend ten behoeve van fietsers en wandelaars. Ook hier betaalde Waterwegen en Zeekanaal de helft van de 300.000 euro die dit project kostte en de provincie en gemeenten de rest. Crevits kondigde vandaag in Werchter aan dat ze het jaagpad tussen beide bruggen dit najaar over een oever laat asfalteren.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1462957/2012/06/30/Nieuwe-fietsers--en-voetgangersbrug-in-Werchter.dhtml


Nieuwe fiets- en wandelbrug in Werchter goed voor inwoners en Rock Werchterfans



De nieuwe Hanewijkbrug werd vandaag geopend door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits samen met de burgemeester van Rotselaar Dirk Claes en ir. Wim Dauwe van Waterwegen en Zeekanaal NV. Deze nieuwe fiets- en wandelbrug over de Dijle geeft de inwoners een verkeersveilige verbinding naar het centrum van Werchter. Dit past ook in een recreatief totaalproject voor Werchter. Het pas geopende RW X, het belevingscentrum rond Rock Werchter, wordt dankzij de nieuwe brug rechtstreeks verbonden met het festivalweide.

Totaalproject
Naast de plaatsing van de nieuwe Hanewijkbrug, wordt ook het comfort er rond vergroot. De gemeente Rotselaar heeft plannen om het pleintje aan de nieuwe brug ter hoogte van De Tweebruggenstraat mooi in te richten. De naam van dit pleintje verwijst naar de ‘twee bruggen’ over de Dijle, die Werchter altijd heeft gekend. Met de nieuwe fiets- en wandelbrug wordt dus de link gelegd tussen het verleden en de toekomst.

Een nieuwe ‘groene parking’ aan Werchter-brug wordt spoedig door de gemeente aangelegd en creëert bijkomende parkeergelegenheid voor recreanten, bezoekers, wandelaars en de horeca. Tegelijk zal hiermee ook het centrum voor een groot stuk worden ontlast.

Dirk Claes, burgemeester Rotselaar: "Werchter-centrum en RWX is door de nieuwe fiets- en wandelbrug rechtstreeks en verkeersveilig verbonden met rockwei."

Minister Crevits zal binnenkort ook het jaagpad tussen Hanewijk en Hansbrug op de linkeroever van de Dijle laten vernieuwen en asfalteren. Op die manier ontstaat er een aangename fiets- en wandelroute tussen Diest en Mechelen.
Minister Hilde Crevits: “Al te vaak en uit gewoonte gebruiken we de auto, zeker voor korte verplaatsingen. In Vlaanderen blijft 40% van alle verplaatsingen binnen de 3 km. Bijna 52% van onze verplaatsingen zijn korter dan 5 km. Dit zijn fietsbare afstanden. Om iedereen aan te moedigen om meer te fietsen, investeer ik jaarlijks gemiddeld 100 miljoen euro in nieuwe veilige fietsverbindingen. Deze wandel- en fietsbrug zorgt voor een goede verbinding voor de Rock Werchterfans en de inwoners die van de Hanewijk naar Werchter willen gaan. Als ook het jaagpad op de linkeroever van de Dijle wordt vernieuwd, is er een vlotte en veilige fietsverbinding tussen Mechelen en Diest.”

De cijfers
De brug is 34,5 meter lang en drie meter breed. Het is een stalen brug met betonnen onderbouw. Het totaalgewicht bedraagt ongeveer 25 ton. De stalen bovenbouw werd volledig in het atelier van metaalconstructeur gebouwd en met een kraan ter plaatse gemonteerd. De nieuwe fietsbrug is ingeplant naast de vroegere ophaalbrug die begin jaren ’70 is afgebroken.

Projectleider Waterwegen en Zeekanaal NV, en de gemeente Rotselaar deelden de kostprijs van ongeveer 280.000 euro. De gemeente kon ook rekenen op een subsidie van de provincie Vlaams-Brabant.

http://www.ministerhildecrevits.be/nlapps/docs/default.asp?id=358
http://www.rotselaar.cdenv.be/nieuws/hanewijkbrug-nieuwe-fiets-en-wandelbrug-geopend-in-werchter


Dernière édition par eeuwige reiziger le Mer 21 Nov - 12:34, édité 1 fois

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Damiaanbrug [Haacht - Tremelo]

Message  eeuwige reiziger le Mer 21 Nov - 1:38

Feestelijke inhuldiging Damiaanbrug
VRIJDAG 04 MEI 2012



HAACHT - Zondag 13 mei is het eindelijk zover en kunnen fietsers en voetgangers zich via de Damiaanbrug verplaatsen tussen Haacht en Tremelo. Die dag zullen de burgemeesters van beide gemeenten elkaar ontmoeten midden op de brug en deze plechtig inhuldigen. Deze opening zal gepaard gaan met de nodige feestelijkheden waarop iedereen van harte welkom is.

Wie de voorbije weken langs de Dijle fietste of wandelde tussen de Hansbrug en Werchter, heeft ongetwijfeld de werken opgemerkt ter hoogte van de Bessemhoefweg in Haacht en de Pater Damiaanstraat in Tremelo. Werkmannen waren er druk bezig met de voorbereidende werken van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Vandaag zijn de betonnen brughoofden bijna volledig uitgedroogd en volgende week zal de lang verwachte brug eindelijk geplaatst worden.

De brug komt op 2,5 km van de Hansbrug en 3,3 km van de brug van Werchter. De nieuwe brug zal niet alleen de recreatieve fietser en wandelaar langs de Dijle meer opties geven, ook de jongeren uit Tremelo die in Haacht school lopen zullen er van profiteren. Hun traject van thuis naar school wordt een stuk korter en veiliger.

De plechtige inhuldiging van de Damiaanbrug vindt plaats op zondag 13 mei om 14 uur.

Vanaf het Damiaanmuseum in Tremelo en ter hoogte van de Bessemhoefweg in Haacht vertrekt een feestelijke stoet met fanfare, koor en vaandelzwaaiers richting Damiaanbrug. Na de plechtige inhuldiging van de Damiaanbrug wordt er een receptie aangeboden door het gemeentebestuur van Haacht en Tremelo.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCJU_20120503_005


Damiaanbrug ingehuldigd
ZATERDAG 05 MEI 2012



TREMELO/WERCHTER - Wie de voorbije weken langs de Dijle fietste of wandelde tussen de Hansbrug en Werchter, heeft ongetwijfeld de werken opgemerkt ter hoogte van de Bessemhoefweg in Haacht en de Pater Damiaanstraat in Tremelo.

Daar komt een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, op 2,5 km van de Hansbrug en 3,3 km van de brug van Werchter.

De nieuwe brug zal niet alleen de recreatieve fietser en wandelaar langs de Dijle meer opties geven, ook de jongeren uit Tremelo die in Haacht school lopen, zullen er van genieten. Hun traject van thuis naar school wordt zo een stuk korter en veiliger.

Het project kost 300.000 euro. De Vlaamse dienst Waterwegen en Zeekanalen betaalt daarvan de helft, de gemeentes Tremelo en Haacht passen de rest bij, gedeeltelijk met subsidies van de provincie Vlaams-Brabant. Die draagt ruim 50.000 euro bij.

Zondag 13 mei zullen de burgemeesters van beide gemeenten elkaar midden op de brug ontmoeten om het bouwwerk op die manier plechtig in te huldigen.

De opening gaat gepaard met de nodige feestelijkheden. Die dag trekt een feestelijke stoet met fanfare, koor en vaandelzwaaiers vanaf het Damiaanmuseum in Tremelo en ter hoogte van de Bessemhoefweg in Haacht richting de nieuwe brug.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=SC3PM06E

Photos:
https://picasaweb.google.com/112449877370358615418/Damiaanbrug#
http://www.flickr.com/photos/malinowy/7735647784/
http://www.flickr.com/search/?q=damiaanbrug
http://www.haacht.be/Index.aspx?SGREF=22521&PictureID=2367&Type=DETAIL&Gallery=22516
http://annvandessel.com/?page_id=281

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

travaux [Haacht]

Message  eeuwige reiziger le Mer 12 Juin - 16:24

Werfweg aan Dijledijk
woensdag 12 juni 2013

HAACHT - Waterwegen en Zeekanaal heeft zopas een werfweg aangelegd in het kader van de asfalteringswerken van de dijk aan de Dijle. Hiermee wordt ook een verdere stap gezet naar de verbetering van het fietspad dat Haacht met Tremelo en Keerbergen moet verbinden voor de fietsers.



http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCJU_20130612_003

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Werchterbrug - Hansbrug

Message  eeuwige reiziger le Mer 10 Juil - 1:17

Asfaltlaag op jaagpad aan Dijle
VRIJDAG 21 JUNI 2013



HAACHT - Donderdag 20 juni werd een laag asfalt aangebracht op het jaagpad langs de Dijle tussen Werchterbrug en de Hansbrug. Er wordt intussen ook verder gewerkt aan de asfaltering van de nieuwe verbindingsweg voor fietsers tussen Haacht en Tremelo/Keerbergen. Deze nieuwe weg zal nadien de naam 'Damiaanweg' krijgen.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCJU_20130621_002

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Annulation du permis de construction [Keerbergen]

Message  eeuwige reiziger le Dim 13 Juil - 21:23

Geen vergunning voor asfaltering Dijledijk
DONDERDAG 03 JULI 2014



KEERBERGEN - Er komt voorlopig geen asfalt op de Dijledijk in Keerbergen richting Rijmenam. Het gemeentebestuur en Natuurpunt kregen gelijk.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft in zijn arrest van 24 juni de stedenbouwkundige vergunning vernietigd van de asfaltering van de Dijlediijk tussen de Hansbrug in Keerbergen en de Brugstraat in Rijmenam.
Dit is een tegenvaller voor de beheerder, Waterwegen en Zeekanaal (W&Z).

De vergunning werd al in 2011 afgeleverd. ‘We vinden het niet opportuun dat dit mooie stuk natuur verstoord zou worden door asfalt’, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Vangrunderbeeck (CD&V). ‘Bovendien bestaat de kans dat, na asfaltering, wielertoeristen — die vaak snel rijden — ook gebruik zouden maken van het pad. De weg is amper 2,5 meter breed en zou een gevaar kunnen betekenen voor de recreatieve fietser, jogger of wandelaar’, voegt hij toe.

Het jaagpad langs de Dijle naar Rijmenam is 5 kilometer lang.

Volgens Vangrunderbeeck geeft Waterwegen en Zeekanaal drogredenen om te asfalteren. ‘Een argument dat wordt gebruikt is dat door asfaltering er minder onderhoud zou zijn, terwijl er nu al nauwelijks onderhoud nodig is’, zegt hij.

De Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigde de beslissing omdat er onvoldoende rekening werd gehouden met de onmiddellijke nabijheid van een Natura 2000. Ook vindt de Raad dat de negatieve impact op de natuurwaarden onvoldoende werd onderzocht. ‘Ik hoop dat W&Z de plannen voor de asfaltering definitief opbergt en ons contacteert zodat we samen aan tafel kunnen zitten.’

De gewestelijke stedenbouwkundig ambtenaar heeft drie maanden om een nieuwe beslissing te nemen. Ook Natuurpunt en Groen Keerbergen toonden zich al hevige tegenstanders van asfaltering.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140702_01165187

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Dyle (Dijle) [Haacht - Tremelo - Werchter]

Message  joverwimp le Dim 13 Juil - 22:11

Het is niet de eerste keer dat asfaltering in vraag wordt gesteld als verharding. De argumenten begrijp ik nog altijd niet.
Voor autowegen lijkt asfaltering zelden een probleem.
In het geval van dijken liet een ingenieur van de waterwegen zich jaren geleden ontvallen dat voor hun machines asfaltering nodig is om in winterse (drassige) omstandigheden goed te kunnen werken. In extreme gevallen (dreigende dijkbreuken) zouden ze niet ter plaatse kunnen komen met alle gevolgen vandien. We zullen wellicht moeten wachten op een catastrofe...

Pro memorie:
'Verharde fietspaden in groene zones' blijken in Vlaanderen voor vele natuurbeschermers onverzoenbare woorden te zijn. Fietsers daarentegen vinden het vaak vreemd dat net zij als de miliebewuste gebruikers bij uitstek verstoken blijven van een duurzame wegverharding. Vaak mag een fietser al van geluk spreken als er een halfverharding genre dolomiet of ternair zand ligt. Dat er geen officiële richtlijnen zijn voor de aanleg van fietspaden in natuurgebied bestaan - waarop je een eventuele tegenargumentatie zou kunnen baseren - maakt de discussie er helaas niet gemakkelijker op. Maar bij deze doen we toch eens een poging om de bezwaren tegen duurzame verhardingen die we links en rechts hebben opgevangen onder de loep te nemen.

1.Halfverhardingen zijn nodig om de infiltratie van regenwater toe te laten

Dit lijkt eerder een nepargument. Het aflopende regenwater kan immers naast het pad de grond indringen, eventueel via kleine grachtjes naast het pad. Direct afvoeren naar de waterlopen is inderdaad niet wenselijk.
Verder bestaan er waterdoorlaatbare verhardingen in asfalt en beton. De aanleg van dergelijke wegen is technisch gezien wel niet zo eenvoudig omdat ook de fundering waterdoorlatend moet zijn.
Een dolomietpad aangelegd volgens typebestek 250 daarentegen heeft een dwarshelling, precies om infiltratie te vermijden. Water op een dolomietpad laten insijpelen impliceert immers moddervorming.

2.Zomaar in het wilde weg wegen verharden kan niet, een algemene visie is noodzakelijk

Een terechte eis, het zou verkeerd zijn om onze schaarse natuurgebieden blindelings op te offeren aan het fietspadendeficit. Maar met de gemeentelijke mobiliteitsplannen en de provinciale fietsroutenetwerken is deze algemene visie momenteel een feit. Toch moeten sommige fietspaden die deel uitmaken van een provinciaal fietsroutenetwerk het nog steeds stellen met een wegdek in dolomiet op plaatsen waar dit onvermijdelijk tot problemen leidt, zoals op hellingen. Dolomiet spoelt immers gemakkelijk uit, en is dan ook geen geschikte wegbedekking voor fietspaden op hellingen.

3.Verhardingen in asfalt of beton zijn te definitief

Een argument waar je als fietser moeilijk blij mee kan zijn. Fietspaden in natuurgebied moeten waar mogelijk op termijn verdwijnen volgens sommige natuurbeschermers, en worden daarom best niet in duurzame materialen aangelegd.

4.Duurzaam verharde fietspaden trekken te veel verkeer aan

Ook weer zo'n nepargument. Een goed aangelegd en onderhouden fietspad in halfverharding zal immers ook fietsers aantrekken, maar vergt veel onderhoud. En dat onderhoud op zich kan schadelijk zijn voor de natuur, bvb. doordat er gebruik moet worden gemaakt van zware machines die de bodem verdichten. Of moeten we er van uitgaan dat men er op rekent dat het noodzakelijke onderhoud aan een fietspad in halfverharding achterwege blijft zoals in de praktijk al te vaak gebeurt?

5.Asfalt geeft een verzuring van de omgeving

Een argument dat alvast wordt tegengesproken door de asfaltproducenten. Van dolomiet daarentegen is wel geweten dat het een alkalisering van de bodem kan veroorzaken en daardoor streekvreemde planten kan aantrekken. Zo kan de aanwezigheid van de amandelwolfsmelk in het Zoniënwoud alleen maar verklaard worden door het veelvuldig gebruik van dolomiet.

6.De verstoring van de natuur door fietsers is zeer aanzienlijk.

Voor broedvogels zou een fietspad zelfs een grotere verstoring geven dan een treinspoor. We hebben helaas niet kunnen achterhalen op welke studie dit standpunt gebaseerd is, maar eigenlijk is het niet onlogisch. Een trein laat immers geen geursporen achter en heeft een zeer korte doortochttijd. Echter, volgens dezelfde redenering zijn wandelaars nog grotere natuurverstoorders. Ze laten meer geursporen achter, hebben een langere doortochttijd, zijn al rapper geneigd om eens van de weg af te wijken en zijn veel vaker dan fietsers vergezeld van honden. Moeten we dan concluderen dat wandelpaden ook ongewenst zijn in natuurgebied?
En dan is er nog iets. Dat massarecreatie niet thuis hoort in natuurgebied lijkt logisch. Echter, de best gekende vormen van georganiseerde massarecreatie in natuurgebied zijn evenementen zoals de Open Natuurdag waarbij in volle broedseizoen hele horden bezoekers onze natuurreservaten worden binnengeloodst. Als deze 'recreantendruk' als aanvaardbaar wordt beschouwd, laat ons dan de verstoring door fietsers ook niet overdrijven.

Knack 4 augustus 2010: Puzzelen met de natuur (in de Uitkerkse Polder)
Het gebied trekt nu jaarlijks ongeveer 150.000 bezoekers aan. Die passieve recreatie heeft weinig effect op de natuur. De grootste verstoring komt dikwijls van zogenaamde echte natuurliefhebbers, fotografen vooral, die het gebied zonder veel aandacht voor wat ze eventueel verstoren binnendringen op jacht naar een origineel kiekje


7.Er zijn in Vlaanderen al te veel verharde wegen

En daarbij wordt graag de vergelijking gemaakt met Nederland waar immers minder verharde wegen zijn. Maar wat heb je daar als fietser aan als dit in hoofdzaak verkeersonveilige wegen zijn? Vanuit fietsersstandpunt is het correcter om het aantal km fietsvriendelijke wegen te vergelijken, en dan ligt Nederland wellicht nog een hele straatlengte voor.
Er is ook een geval bekend waarbij fietsers aanvankelijk werd verboden om bestaande verharde en autovrije wegen in een openbaar domein te Eeklo te gebruiken voor redenen van natuurbehoud. Dat deze wegen een verkeersveilig traject vormden voor fietsende scholieren was blijkbaar van geen tel.
In Huldenberg rezen er zelfs ooit bezwaren tegen een fietspad naast een gewestweg vanuit... een natuurvereniging.
De bestaande wegen gebruiken en fietsvriendelijk maken is niet altijd eenvoudig, we geven het toe!
Behandel fietsers als een automobilist. De basis is dus een goed product.

8. De productie van beton of asfalt gaat gepaard met een aanzienlijke CO2-uitstoot

Voor wat de fietspaden in beton betreft, is het inderdaad zo dat de productie van cement gepaard gaat met een aanzienlijke CO2-uitstoot. Per kg cement bedraagt die een 0,4 kg CO2, wat voor een fietspad van 1m75 breed neerkomt op 41400 kg CO2 per kilometer fietspad. Da's inderdaad niet niks, maar als dat fietspad per dag 100 fietsers extra aantrekt (die daarvoor met de auto reden) en we er van uitgaan dat een gemiddelde auto 0,14 kg CO2 per km uitstoot, is de CO2 uitstoot van de aanleg na ongeveer 8 jaar gecompenseerd.
Voor asfalt ziet de balans er een stuk beter uit. De productie van een ton conventioneel asfalt stoot immers maar 14,5 kg CO2 uit, zodat het break-even punt met het hierboven geschetste voorbeeld al na een goed jaar bereikt wordt. Asfalt is bovendien 100% recycleerbaar, wat het andermaal als een zeer duurzaam bestratingsmateriaal kenmerkt.

Er dient gezegd dat de cijfers hierboven zeker niet overdreven zijn. De meeste fietspaden hebben wellicht een veel hoger potentiëel dan 100 fietsers extra per dag, en voor asfalt bestaan er vormen met een beduidend lagere CO2 uitstoot. 'Lage Temperatuur'-asfalt en 'Laag Energie Asfalt Beton' hebben beiden een lagere verwerkingstemperatuur dan conventioneel asfalt en daardoor een CO2-uitstoot die ruim een derde lager ligt. En hoewel dit momenteel nog toekomstmuziek is, zou cement op basis van magnesiumsilicaten zelfs meer CO2 opslorpen dan het uitstoot.

Geen toekomstmuziek is het gebruik van Vegecol. Het is zo stevig als asfalt en ziet er ook zo uit, maar bestaat uit berggrind, vermengd met kleurloze lijm op basis van plantaardige oliën. De gemeente Hechtel-Eksel heeft het eerste “groene fietspad” mogen aanleggen in de bossen naar Koer¬sel-Beringen (Heihoeveweg), 2,2 km lang .



joverwimp

Messages : 1317
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 72
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Coherent beleid?

Message  eeuwige reiziger le Mer 16 Juil - 14:51

joverwimp a écrit:Het is niet de eerste keer dat asfaltering in vraag wordt gesteld als verharding. De argumenten begrijp ik nog altijd niet.
Voor autowegen lijkt asfaltering zelden een probleem.

Niet alleen in dat laatste geval. Al meer dan eens heb ik moeten vaststellen dat verkeerseilandjes tegenwoordig in toenemende mate volledig worden dichtgegooid met beton. Enkele maanden geleden ging men over tot de herinrichting van het op- en afrittencomplex in Beernem, waarbij de verkeerseilanden, klein als groot, volledig werden dicht gecementeerd.

Wel, beste overheid, waarom hier niet het voorbeeld geven...?

http://www.actuali.be/artikel/2013-09-03/Herinrichting+op-+en+afrit+nr+10+Beernem+E40+richting+kust

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietsbruggen [Keerbergen & Bonheiden]

Message  eeuwige reiziger le Dim 21 Fév - 18:38

Nieuwe brug vergemakkelijkt verbinding tussen Keerbergen en Haacht voor fietsers en voetgangers
17/12/2015

KEERBERGEN - De gemeente Keerbergen in het budget voor 2016 een bedrag van 80.000 € voorzien voor een nieuwe voetgangersbrug over de Dijle ter hoogte van de Zeept.

"Samen met Bonheiden en Haacht zullen we in januari 2016 bestuderen op welke exacte locatie we tussen onze drie gemeenten een nieuwe fiets- en voetgangersbrug kunnen bouwen", verduidelijkt de bevoegde schepen Frank Van Nuffelen (N-VA). "Deze brug moet Keerbergen/Rijmenam ter hoogte van de Zeept verbinden met Haacht-Sint Adriaan." In aanloop van de bouw van deze brug werden intussen al gesprekken gevoerd tussen de drie gemeentes en Waterwegen en Zeekanaal NV;  tegen 22 januari moet er een samenwerkingsakkoord op tafel liggen om de nodige afspraken vast te leggen met betrekking tot de wederzijdse engagementen, de opmaak van het ontwerp en de uitvoering van de bouwwerkzaamheden.

“Dit is zeer goed nieuws voor onze fietsers en voetgangers die tussen onze drie gemeenten de Dijle wensen over te steken”, aldus nog de schepen.“Nu moeten fietsers helemaal omrijden via de Dijlestraat en de Hansbrug om in Keerbergen of Haacht naar school of werk te fietsen. Door deze nieuwe fietsbrug hebben ze een korte rechtstreekse verbinding langs rustige straatjes en kunnen we zo fietsers aanmoedigen om in de toekomst de auto thuis te laten.”

Voor Keerbergen en Haacht zou het gaan over een investering van elk 80.000€, Rijmenam/Bonheiden zou 100.000€ voor zijn deel nemen, de rest wordt gefinancierd door Waterwegen en Zeekanalen NV. Ook verderop zou later een tweede fietsbrug gebouwd kunnen worden tussen Bonheiden en Boortmeerbeek.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blcju_02025599

Twee fietsbruggen over Dijle kosten 680.000 euro
10/02/2016



KEERBERGEN / BONHEIDEN - Om tot veiliger fietsverkeer te komen tussen Bonheiden, Boortmeerbeek, Haacht en Keerbergen, beslisten de vier gemeenten om twee fietsbruggen aan te leggen over de Dijle. Vooral voor schoolgaande jeugd goed nieuws. De brug in Rijmenam komt er in 2017, de brug in Keerbergen in 2018.

De Dijleweg is voor fietsers een belangrijke route tussen de vier gemeenten, zeker voor schoolgaande jeugd, maar ook voor de recreatieve fietser. De grotere middelbare scholen in Haacht (Don Bosco) en de middelbare scholen in Keerbergen zijn hier de oorzaak van. Aangezien Bonheiden geen middelbare scholen heeft, trekt de jeugd die niet naar Mechelen op school gaat richting Keerbergen en Haacht, vaak met Boortmeerbeek als verbindingsroute. Om de verkeersveiligheid op die route nu te verbeteren, verenigen de vier gemeenten zich en plannen ze een eerste fietsbrug in 2017 en in 2018 de tweede.

“De eerste brug komt in het verlengde van de Broekstraat in Rijmenam”, legt Bonheidens burgemeester Guido Vaganée (N-VA) uit. Deze verbinding zal het fietsverkeer richting Don Bosco in Haacht een stuk veiliger maken. De school herbergt immers bijna tweeduizend kinderen waarvan er een pak met de fiets komen, uit Haacht, Rotselaar, Bonheiden, Keerbergen, Boortmeerbeek en vaak nog verder.

“Het gaat hier niet alleen om de fietsveiligheid, met de twee bruggen willen we het fietsverkeer ook bevorderen”, zegt Vaganée die hiermee Bonheiden en Rijmenam nog meer als fietsgemeente in de kijker wil zetten. De tweede brug wordt in de loop van 2018 gebouwd aan de Emiel Opdebeecklaan in Keerbergen en dient eerder om het fietsverkeer te bevorderen.

680.000 euro

De twee bruggen, die dus in twee fasen zullen worden gebouwd, hebben een kostenplaatje van in totaal 680.000 euro. “De vier gemeentebesturen nemen samen de helft van de kosten op zich, Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) betaalt de andere helft. De twee bruggen zullen een exacte kopie zijn van de fietsbrug die enkele jaren geleden is gebouwd in Werchter (zie foto, red.).”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160210_02119699

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Dyle (Dijle) [Haacht - Tremelo - Werchter]

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 19:01


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum