L050A Fietsweg [Oostkamp - Gent] (L50A)

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

L050A Fietsweg [Oostkamp - Gent] (L50A)

Message  eeuwige reiziger le Jeu 19 Sep - 13:59

Bij de ontdubbeling van de spoorlijn tussen Gent en Brugge is de aanleg van een fietspad tussen Gent en Oostkamp voorzien. Of dit gerealiseerd zal worden, is nog maar de vraag. Alhoewel de werken volop aan de gang zijn en ik er bijna dagelijks voorbij kom, heb ik nog niets van die aard gemerkt.

Pdf met de voorstelling (blz. 22 e.v.):

http://www.infrabel.be/sites/default/files/documents/p206_206302_presentatie-aalter_beernem_aalter_fdm_29-05-2013_mm.pdf

Fimpje (vanaf 04:00):
http://www.youtube.com/watch?&v=EDzNf3CXxP8

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

réalisation Drongen - Gand

Message  eeuwige reiziger le Mar 12 Nov - 11:53

Entre la gare de Drongen et le Snepkaai à Gand:

http://fietsbult.wordpress.com/2013/08/06/van-het-westelijk-front-veel-nieuws-1/

En particulier le pont cycliste sur la Lys ancienne:



http://fietsbult.wordpress.com/2013/08/06/van-het-westelijk-front-veel-nieuws-1/

Sneppebrug:
http://fietsbult.wordpress.com/2008/05/01/sneppebrug/

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L050A Fietsweg [Oostkamp - Gent] (L50A)

Message  velo-ravel.net le Mer 13 Nov - 0:31

carte : http://goo.gl/maps/uesSZ


velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Inauguration officielle

Message  eeuwige reiziger le Ven 4 Avr - 23:09

Fietsostrade tussen Drongen en Gent Sint-Pieters is klaar
VRIJDAG 04 APRIL 2014



GENT - Het 2,5 kilometer lange fietspad langs de sporen tussen Drongen en het Sint-Pietersstation is na tien jaar volledig afgewerkt. Dat meldt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen), die het fietspad een 'fietsostrade' noemt.
Het fietspad is 2,5 km lang en voorzien van fietspadverlichting en twee fietstunnels onder de vernieuwde treinsporen in de Asselstraat in Drongen. 'Het fietspad werd aangelegd samen met Infrabel langs de spoorlijn tussen Gent en Brugge', zegt Watteeuw.

'Op piekdagen rijden er tot ruim 300 reizigers- en goederentreinen op de lijn tussen Gent en de kust. Omdat dit aantal treinen in de toekomst alleen maar zal toenemen, legt Infrabel een derde en vierde spoor aan tussen Gent en Brugge.'

Missing link

Het fietspad werd in verschillende fasen uitgevoerd tussen 2003 tot 2014. 'De Stad Gent investeerde hierin 1.500.000 euro, samen met Infrabel', zegt Watteeuw. 'Hiermee is er eindelijk een directe fietsverbinding tussen het station Gent Sint-Pieters en het centrum van Drongen, en is de laatste missing link tussen Gent en Drongen weggewerkt. Daarnaast sluit het fietspad ook aan op andere fietsroutes buiten Gent.'

De 'fietsotrade' krijgt nog een naam, maar die procedure is nog aan de gang. 'De nieuwe naam zal voor de zomer bekend zijn', klinkt het.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140404_013

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L050A Fietsweg [Oostkamp - Gent] (L50A)

Message  Zuydkamp le Sam 5 Avr - 20:43

Wat blijft dat toch kunstmatig klinken 'fietsotrade'. Ze zouden beter van fietssnelwegen spreken (zoals in Nederland) of 'velostrades'.

Zuydkamp

Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014

Revenir en haut Aller en bas

Woord en werkelijkheid

Message  eeuwige reiziger le Sam 26 Avr - 23:10

Zuydkamp a écrit:Wat blijft dat toch kunstmatig klinken 'fietsotrade'. Ze zouden beter van fietssnelwegen spreken (zoals in Nederland) of 'velostrades'.

Daar ben ik het volkomen mee eens! Geef mij ook maar "fietssnelweg". Alleen kan men zich wel de vraag stellen of de situatie op het terrein wel het woord waardig is. Stel je eens voor dat een autosnelweg op dezelfde wijze zou worden aangelegd als wat in Vlaanderen nu doorgaat als een "fietssnelweg"... Je zou Smagghe van Touring nogal horen briesen!

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Kritische beoordeling...

Message  eeuwige reiziger le Sam 26 Avr - 23:54

... van een ligfietser. Met tekst en uitleg, beeld en klank. Terecht merkt hij op dat de fietsverbinding abrupt eindigt aan de Snepkaai. Beter ware het geweest een doorsteek te maken langs het spoor en de werfweg om te vormen tot fietspad. Op die manier zou men rechtstreeks aan de achterkant van het station uitkomen. De "NMBS denkt fiets"... Niet echt!


http://liggendfietsen.blogspot.be/2014/04/lost-on-highway.html
http://liggendfietsen.blogspot.be/2014/04/lost-on-highway-deel-2.html

Drongen - Gent:
https://www.youtube.com/watch?v=pHrYe__dTh8&

Gent - Drongen:
https://www.youtube.com/watch?&v=F-JZSlhT5R0


http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1309088


eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Attribution du nom de la piste cyclable [Drongen]

Message  eeuwige reiziger le Sam 19 Juil - 10:41

Plaatsnaamgeving 'Ganzerikpad' en 'Muinkhampad' in Drongen
27/06/2014

Het gedeelte fietspad aan de Ganzerikstraat in Gent - Drongen kreeg de naam 'Ganzerikpad', het gedeelte fietspad dat loopt van de Asselsstraat onder de spoorweg in Gent - Drongen kreeg de naam 'Muinkhampad'. Dat besliste de Gentse gemeenteraad.

Op advies van de Brandweer wordt de naam voor het fietspad best opgesplitst ter hoogte van de Asselsstraat waar het fietspad onder de spoorweg gaat.

Voor het kleine gedeelte aan de Ganzerikstraat wordt de naam ‘Ganzerikpad’ voorgesteld.

Voor het langere stuk, dat aan de andere kant van de spoorweglijn loopt, is er volgens het Stadsarchief een toponiem beschikbaar, namelijk Muinkham.

De betekenis hiervan is 'een inham van de Leie die ooit in het bezit was van de monniken van de Sint-Pietersabdij'.

1604, eenen ghebijlden ham ghenaempt den Munx ham zuut de Leye, Rijksarchief Gent, Fonds abdij van Drongen, nr. 78, folio 201 recto. (ghebijlden betekent perceel in de vorm van een bijl).

1763, eene partije meirsch gheleghen inden Muijnckham nu gheseyt Nieuwen ham, Rijksarchief Gent, fonds Sint-Pieters, nr. 483, nr 43.

http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9oZWV0dmFuZGVuYWFsZCZyZWM9MTkwMzEy.html

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietstocht Bellem - Gent (20 augustus 2014)

Message  eeuwige reiziger le Ven 22 Aoû - 0:08

Sedert jaar en dag ontferm ik me als peter over een deel van de LF5. Geregeld trek ik er dan ook op uit om de toestand ter plaatse te bekijken. Voor vandaag was de controle van het deel door de Gentse binnenstad gepland. Fietsen naar Gent doe ik meestal langs het kanaal, dat ik dan bij Bellem vervoeg. Misschien wat meer kilometers, maar je kan er flink en bezorgd doorfietsen. Voor deze keer besloot ik het kanaal echter links te laten liggen en de spoorweg te volgen. In een heel ver verleden had ik dat wel al eens gedaan. Ongetwijfeld zal het er nu wel wat anders uitzien door de verdubbelingswerken aan het spoor.

http://goo.gl/maps/XZlQ0
http://goo.gl/maps/KKWIb



In Bellem kan je ter hoogte van het kruispunt Weitingstraat-Kippendonkstraat bij het spoor richting Gent aantakken. Van de oude spoorwegbrug af gaat het flink naar beneden. Dan fiets je langs een vrij brede maar verkeersluwe weg naast de spoorweg die hier nog niet ontdubbeld werd. Bij de vroegere overweg wijkt de weg van de sporen af die je pas halfweg de Borluutlaan weer kan opzoeken. De Borluutlaan werd schijnbaar met een mooie, dikke laag fijn grind opgefrist. Wat verder ligt er asfalt, maar dat heeft zijn beste jaren al enige tijd achter de rug. Ik merk dat de Borluutlaan voornamelijk als trage verbinding wordt gebruikt: ik tref er slechts fietsers en wandelaars aan.



Langs die aangename weg bereik ik de stationsomgeving van Hansbeke. Ik weet nog dat de huizen dicht bij elkaar stonden in de Reibroekstraat. Nu is daar niets meer van over. Schijnbaar allemaal al afgebroken als voorbereiding voor de komende werken. Op het einde van die straat ga ik de overweg over. Ik kan het niet laten toch even stil te staan bij het vervallen maar nog steeds charmante station van Hansbeke. Ook dit station zal onder de sloophamer moeten verdwijnen. Best wel jammer.



Aan de achterzijde van het station zoek ik de Merendreestraat op. Hier heeft de vooruitgang al hardhandig ingegrepen. Ik zie dat meerdere tuintjes enkele meters kwijt zijn geraakt om het verleggen van de weg mogelijk te maken. Er ligt nu een grote weg in biljartglad asfalt. Er staat wel 70 op de borden, maar naar mijn aanvoelen gaan automobilisten hier toch wat harder op het pedaal staan... Bij de fietstunnel aan de Hansbekestraat ligt er een stukje fietspad. Een doekje voor het bloeden, want volgens mij hoort er over de hele lengte van de Merendreestraat een fietspad te liggen.



Ook de Lambroekstraat is ondertussen een tiental meters opgeschoven. Eveneens breed aangelegd, al vraag ik me af waarom. Zo druk het in de Merendreestraat was, zo rustig is het hier. Niet echt verwonderlijk: de weg loopt op het jaagpad dood en wordt waarschijnlijk slechts voor plaatselijk (landbouw)verkeer gebruikt. Geen gevaar meer voor aankomend verkeer uit de Grote Heirenthoek. Grote blokken versperren de vroegere spoorwegovergang. De zoveelste weg die door de spoorlijn wordt doorgeknipt. Aan de overkant ligt een schilderachtig hoevetje, volledig in de typische boerderijstijl van het Meetjesland. Vanaf dit punt liggen er trouwens al vier sporen.



Vooraleer ik het vrij steile pad naar de spoorwegbrug opfiets, zoek ik eventjes het jaagpad van het Schipdonkkanaal op. In de onmiddellijke buurt staat daar een monument ter ere van een zekere Robert Donny die daar aan het begin van de Eerste Wereldoorlog is gevallen. Aan de andere zijde van de brug vormt het jaagpad een prachtige dreef.



Tijd om het kanaal langs de fietsverbinding aan de spoorwegbrug over te steken. Hier blijkt toch wel dat de werken al een goede twintigtal jaar geleden plaatsvonden. Naar huidige normen gaat het wel heel steil het talud op. Daarenboven kom je op de loopbrug wel in de problemen als je te maken krijgt met een fietser of voetganger in tegengestelde richting: het is er echt wel krap. Zo steil het omhoog ging, zo steil gaat het aan de andere kant ook weer naar beneden. Ik trap nog enkele keren flink door en ben zo bij het merkwaardig station van Maldegem. Al in 1994 verdween hier het oude station om plaats te maken voor een station dat in het verhoogde talud werd uitgebouwd.



Spoorwegstraat en Stationsstraat houden we nog bij de spoorweg - tja, met zulke namen kan het ook moeilijk anders... -, maar als de straatnaam verandert in "Heiste" gaat het de andere kant op. Bij het eerste kruispunt kan ik rechtsaf, de Wildedreef in die me weer naar de spoorweg leidt. Het is er rustig: in mijlen geen auto te zien. Vanop de nieuwe spoorwegbrug zie ik dat de spoorbundel richting Gent zich hier weer vernauwt, maar ook dat de weg langs de spoorweg wat in een pad verandert. Ik ga die richting uit, een bordje knooppunt 70 wijst me de weg.



Het fietsnetwerk brengt me langs een wat ruwer, maar toch goed berijdbaar pad. Aan de ene kant de spoorweg, aan de andere kant allerlei kleine velden omzoomd met knotwilgen. Als je slechts die laatste kant opkijkt en even het geluid wegfiltert van het aanhoudend treinverkeer - het is er echt wel heel druk! -, waan je je tussen Wildedreef en Musschaverstraat even in de Vlaamse velden van honderd jaar geleden. Bij Musschaverstraat krijgen je wielen niet langer halfverharding te verwerken maar rood asfalt. Tot aan de nieuwe brug kan je veilig langs een afgescheiden fietspad rijden. Jammer genoeg is dat dan weer niet het geval als je aan de overkant de Halewijnstationsstraat moet doorrijden. Om een voor mij totaal onbegrijpbare reden heeft de NMBS hier een andere keuze gemaakt... NMBS en fietsinfrastructuur, het blijft toch een gespannen verhouding als je het mij vraagt. Kort na de openstelling van de nieuwe weg was de verontwaardiging niet uit de lucht. Uit armoede heeft men dan maar nadien fietssuggestiestroken op de weg geschilderd.



Daarna gaat het in een grote boog van de spoorweg weg. Je fietst de Drongense kouters door die langs de Varendrieskouter spijtig genoeg bijna volledig verkaveld en bebouwd werden. Kort na het viaduct onder de N466 moet je de andere kant van de "ijzeren weg" opzoeken, daar het na het station van Drongen - nu ja, er is nog steeds niets in de plaats gekomen met het afgebroken gebouw... - volledig doodloopt. De vernieuwde tunnel wacht je daartoe op. Heel netjes gerenoveerd, blijken er bij in- en uitrit toch weer wat fietsonvriendelijke kwaaltjes aan vast te zitten. Waarom die overdaad aan paaltjes bijvoorbeeld?



Na de fietstunnel is het even wat bochtenwerk - ook niet zo fietsvriendelijk bedacht - om de weg naar dat nieuwe deel te vinden. Eerst moet je evenwel de parking overwinnen - ik blijf klagen, maar ook dat verdient geen applaus - opdat je je echt voluit kan laten gaan op de "fietssnelweg". De kwaliteit van het pad krijgt wel alle bijval, net als de omgeving. Net voor de Oude Leie gaat het langs een bos met bomen die op opschoten puberjongens lijken. Dan volgt de nieuwe loopbrug over de rivier. Wat een verschil met de fietsoversteek aan het Schipdonkkanaal! Daar smal en weinig fietsvriendelijke roosters, hier breed en degelijke harthouten planken. Bij de Asselsstraat eindigt het Muinkhampad.



De fietsoversteek aan de Asselsstraat is op zo'n wijze ingericht dat gemotoriseerd verkeer wel moet vertragen. Voor die fietsveiligheid wordt wel van je verwacht dat je dat verkeer wel voorrang verleent. Het leven is altijd eenvoudiger en gemakkelijker als we aan beide kanten een beetje weten toe te geven. Sedert de werken kan je rechtstreeks de Ganzerikstraat inrijden. Een stukje bijkomend fietspad zorgt daar nu voor. Al in de verte zie ik de spoorbruggen over de Ringvaart.



Voor we daar zijn, gaat het evenwel nog eens op en neer. Wat verder ligt er immers nog een andere arm van de Oude Leie. Een pareltje. Wel wat spijtig dat de zon zich achter de wolken verschuilt, waardoor de foto's niet echt weergeven wat voor moois er te zien valt. Dat was evenwel niet de enige tegenvaller op dat ogenblik. Aan de Pontweg heeft m'n fototoestel er blijkbaar genoeg van en weigert dienst. Potverdorie! Ik weet al wat ik aan de lieve Sint of aan vrouwlief zal vragen...



Ik ben nog maar net op de spoorwegbrug of daar komt een languitgerekt lint fietsertjes in fluo de Pontweg omhoog opgereden. Dat had wel een prachtige foto kunnen zijn. Niet dus... En er komt natuurlijk geen "andere keer maar weer". Wel krijg je van me ooit nog eens wat beeldmateriaal van de groenrijke Sneppenbrugstraat te zien. Je fietst er door boom en struik langs het indrukwekkende spoorwegviaduct om uiteindelijk bij de fietsbrug aan de Snepkaai uit te komen.

Dan wachtte me nog de Leie tot aan de Coupure af te fietsen vooraleer ik aan de slag kon gaan. Dat is echter spijs voor een andere bek...

Meer foto's:
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6050100698260667361

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietstocht (19 februari 2015)

Message  eeuwige reiziger le Ven 20 Fév - 10:16

eeuwige reiziger a écrit:Aan de Pontweg heeft m'n fototoestel er blijkbaar genoeg van en weigert dienst. Potverdorie! Ik weet al wat ik aan de lieve Sint of aan vrouwlief zal vragen...

Gisteren, een mooie, zonovergoten dag. Altijd net iets aangenamer om je met de fiets te verplaatsen dan bij regen en ontij. Ik moest die dag in de buurt van het Gentse station zijn. Tussen Drongen en Gent nam ik in de doorreis de "fietssnelweg".

http://velo-ravel.forumactif.org/t768p15-leie-lys-deinze-gent#7149

Enkele plaatjes vanaf de plaats waar het fototoestel er de vorige keer de brui aan gaf:


Brug over de Ringvaart:



Naast het spoorwegviaduct aan de Sneppenbrugstraat (neen, deze keer niet echt groen...):



Fiets- en wandelbrug over de Leie (bij de jachthaven):




Meer beeldmateriaal (laatste vijftien foto's):
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6050100698260667361?hl=nl

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L050A Fietsweg [Oostkamp - Gent] (L50A)

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 14:37


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum