fietssnelwegen Limburg - algemeen topic

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

fietssnelwegen Limburg - algemeen topic

Message  eeuwige reiziger le Jeu 14 Nov 2013 - 12:07

Limburgs provinciebestuur plant investering in fietssnelwegen
24 september 2013

Dankzij een nieuw plan van minister Hilde Crevits zullen de Vlaamse fietssnelwegen beter bewegwijzerd worden. Daarbij is het belangrijk dat de gebruikers hun weg van en naar de trajecten makkelijk vinden. Het Limburgse provinciebestuur plant een investering in twee fietssnelwegen.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, de provinciebesturen en de Fietsersbond werken samen aan een verbeterd bewegwijzeringsplan. Het aantal fietssnelwegen in Vlaanderen blijft immers groeien. Volgens Crevits zijn ze belangrijk omdat ze helpen het verplaatsingsgedrag van de Vlaming te veranderen. Bij de herziening van het Vademecum Fietsvoorzieningen zullen dus ook de Limburgse fietssnelwegen extra aandacht krijgen. Het zou dan vooral gaan om de fietssnelwegen langs de Zuid-Willemsvaart en de oude spoorwegbedding van Genk-Nord naar Neerpelt.

Fietssnelwegen nog niet optimaal benut
“Er wordt gekeken waar er borden nodig zijn, maar ook waar borden overbodig zijn. Een goed uitgekiende bewegwijzering richting fietssnelwegen en op de fietssnelwegen zelf zal zeker en vast meer fietsers naar de fietssnelwegen lokken. Fietsers die nu soms nog het bestaan van die vlotte fietsverbindingen niet kennen. Er is nog een groot potentieel om de fietssnelwegen nu en in de toekomst optimaal te benutten”, aldus Crevits.
http://www.limburg-actueel.be/index.php?job=lve&id=6615#.UkPrF9Lxpxk

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

twee fietssnelwegen

Message  eeuwige reiziger le Jeu 14 Nov 2013 - 12:12

Twee nieuwe fietssnelwegen
5 juni 2013

Extra limburgse fietspaden moeten woon-werkverkeer aanmoedigen

HASSELT - De komende jaren worden twee nieuwe fietssnelwegen aangelegd in Limburg. Die comfortabele en veilige fietspaden van in totaal 65 km moeten het woonwerkverkeer per fiets aanmoedigen. Eén fietssnelweg volgt het Albertkanaal, de andere verbindt Bilzen met Hasselt.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits en de gedeputeerden van Mobiliteit van de Vlaamse provincies hebben een mobiliteitscharter voor de komende 6 jaar ondertekend. Ze beloven te blijven investeren in fietsinfrastructuur.

De nadruk ligt op de aanleg van fietssnelwegen.

Wat zijn fietssnelwegen?

Snelle fietspaden, in de eerste plaats bedoeld voor woon-werkverkeer.

"Fietsers kunnen zich via die fietssnelwegen snel, conflictvrij en in een aangename omgeving verplaatsen", zegt gedeputeerde van Mobiliteit Jean-Paul Peuskens (sp.a). "Uit enquêtes blijkt dat gebruikers van zulke snelle verbindingen langere afstanden fietsen dan vroeger werd aangenomen. Op deze manier biedt de fiets een volwaardig alternatief voor de auto voor woon-werkverplaatsingen."

Na Nederland en Denemarken werkt ook Vlaanderen een netwerk uit. Er komen wegwijzers naar de fietssnelwegen. Ook de afslag naar elke dorpskern wordt bewegwijzerd. Peuskens wil bovendien onderzoeken of de snelle fietspaden verlicht kunnen worden.

Zijn er al in Limburg?

Limburg telt al twee fietssnelwegen: de fietsweg van Genk-Noord naar Neerpelt (38 km) over de oude spoorwegbedding en die langs de Zuid-Willemsvaart (40 km) van Bocholt naar Lanaken.

Welke komen er nog bij?

ALBERTKANAAL: Moet een fietssnelweg van zowat 50 km worden dwars door de provincie. Alle knelpunten werden in kaart gebracht en de mogelijke oplossingen opgelijst. "De meeste knelpunten zijn met vrij eenvoudige middelen op te lossen, bijvoorbeeld door borden aan te brengen of kleine doorsteken te realiseren", zegt Peuskens. Andere knelpunten zijn moeilijker weg te werken. Zo moeten fietsers in Beringen een omweg maken omdat bedrijven het jaagpad hebben ingenomen. De mogelijke oplossingen worden nog afgewogen.

BILZEN-HASSELT: Daarnaast komt er een 15 km lange fietssnelweg tussen Bilzen en Hasselt. Die zal parallel lopen aan Spartacuslijn 1, de geplande sneltram tussen Hasselt en Maastricht, en aansluiten op de bestaande fietsweg in Diepenbeek richting Hasselt.


Gedeputeerde Peuskens sluit niet uit dat er later nog meer fietssnelwegen volgen.

Wie betaalt?

De gemeenten, maar ze kunnen rekenen op subsidies van de provincie en het Fietsfonds van de Vlaamse en provinciale overheid. De kosten voor het tracé langs het Albertkanaal worden geschat op 3 miljoen.

Wanneer zijn de fietssnelwegen klaar?

Na de zomer zullen de eerste kleine ingrepen gebeuren langs het Albertkanaal. De volledige realisatie zal enkele jaren in beslag nemen.

De fietssnelweg Bilzen-Hasselt zal gelijktijdig met de Spartacuslijn gerealiseerd worden. Peuskens verwacht dat die snel groen licht krijgt van de Vlaamse regering. De werken zouden dan begin 2015 moeten starten.

© Concentra
http://www.hildecrevits.be/nl/twee-nieuwe-fietssnelwegen

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: fietssnelwegen Limburg - algemeen topic

Message  velo-ravel.net le Jeu 14 Nov 2013 - 14:32

eeuwige reiziger a écrit: en de oude spoorwegbedding van Genk-Nord naar Neerpelt.
Welke lijn nummer is dit ? ik vind deze niet
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5614
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: fietssnelwegen Limburg - algemeen topic

Message  eeuwige reiziger le Ven 15 Nov 2013 - 1:51

velo-ravel.net a écrit:
Welke lijn nummer is dit ? ik vind deze niet
Is dat niet de lijn 18?

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: fietssnelwegen Limburg - algemeen topic

Message  Admin le Ven 15 Nov 2013 - 9:55

inderdaad 18 http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#18 maar daar staat niet Genk-Noord maar Winterslag daarom had ik deze niet gevonden.

Maar deze lijn is toch een groene weg ? http://goo.gl/maps/FuIcu
avatar
Admin
Rang monochrome + gras

Messages : 512
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Belgique, Mons, Ghlin

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

TV Limburg

Message  eeuwige reiziger le Jeu 5 Déc 2013 - 13:04

Limburg krijgt fietssnelwegen
04/06/2013

Limburg krijgt fietssnelwegen. Dat zijn brede fietspaden die extra veilig zijn aangelegd en gescheiden zijn van de rijweg. In een eerste fase komen ze vooral op de fietsroutes langs het Albertkanaal.
Met speciale aandacht in het filmpje voor het Albertkanaal:

http://www.tvl.be/nl/2013-06-04/limburg-krijgt-fietssnelwegen/

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietssnelwegenplan

Message  eeuwige reiziger le Mar 25 Nov 2014 - 9:30

"Werk maken van eerste fietssnelweg"
Het Belang van Limburg,
Do. 20 Nov. 2014, Pagina 28

Het meest verrassende voorstel kwam gisteravond niet van de deputatie, maar vanaf de raadsbanken zelf: kan er - naar het voorbeeld van lijnbussen - geen 'Limboot' op het Albertkanaal varen om de Limburgse wegen te ontlasten, wilde Stefan Govaerts weten. Helaas geen provinciale materie, moest gedeputeerde Jean-Paul Peuskens melden. "Maar ik wil de haalbaarheid wel laten onderzoeken."

Het bleek overigens een gerecycleerd voorstel, vijf jaar geleden had Anne Cuypers het idee van een 'lijnboot' ook geopperd. "Maar openbaar vervoer is een Vlaamse bevoegdheid", benadrukte Peuskens (sp.a). "Enkele jaren geleden is er, als toeristische attractie, zo'n bootverbinding gestart tussen de passantenhavens van Bocholt en Neerpelt. Om snel weer afgeschaft te worden, wegens erg duur. Maar ik wil het laten onderzoeken."

Een onderzoek dat al in de laatste rechte lijn zit, is de aanleg van de eerste fietssnelweg in Limburg. Begin december moet het afgerond zijn. "We gaan prioritair werk maken van fietssnelwegen. Het gaat om snelle, veilige verbindingen die 'functioneel' fietsgebruik - woon-werkverkeer - over langere afstanden moeten bevorderen. Ze sluiten ook aan op nieuwe tendensen zoals de elektrische fiets."Raadslid Cuypers (CD&V) had toch vragen bij die 'Albertkanaalroute'. "Omdat De Scheepvaart op het jaagpad absolute prioriteit geeft aan de industrie. Waardoor er omleidingen langs industrieterreinen (met vrachtverkeer) zijn. En fietsers proberen toch de kortste weg te nemen, langs de afsluitingen door. Hoe willen jullie hun veiligheid garanderen?" Peuskens herhaalde dat het fietssnelwegenplan zo goed als klaar is.

(...)

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Ideale fietssnelwegen...

Message  eeuwige reiziger le Ven 12 Déc 2014 - 23:59

‘Ideaal traject om zorgeloos te fietsen’
3 december 2014

Links en rechts van het Albertkanaal passeren populaire fietsroutes. Van het Antwerps en Limburgs fietsroutenetwerk in Vlaanderen, en van tegenhanger RAVeL in de provincie Luik. Vooral in fietsparadijs Limburg zijn die fietsroutes erg populair bij wielerfanaat en recreant.



Alleen in Limburg liggen er al meer dan twintig fietsknooppunten langs het Albertkanaal. Die maken deel uit van verschillende fietsroutes en van het fietsroutenetwerk. In Heusden-Zolder werden aan het knooppunt langs het kanaal in oktober al 168.656 fietsers geteld.

Yannick Reulens, een regelmatige fietser, vertelt waarom hij graag langs het water fietst. ‘Aan het kanaal moet je op weinig dingen letten. Er zijn weinig tegenliggers, weinig zijstraten en amper auto’s. Je kan je alleen op het fietsen focussen.’

Voor iedereen
Volgens Leen, medewerkster van Toerisme Limburg, zorgt het knooppuntensysteem op zich al voor het groot aantal fietstoeristen. ‘Het fietsroutenetwerk, dat in Limburg zijn oorsprong vond, is populair omdat het een simpel en gebruiksvriendelijk systeem is. Dankzij de knooppunten is het makkelijk om een route te volgen. Je kan zelf een route samenstellen of één van onze routes volgen. Zowel jong als oud begrijpt het systeem van de borden met knooppunten langs de weg.’

Het netwerk is gemaakt om te kunnen fietsen zonder drukke plaatsen te kruisen. ‘Het zijn veilige fietsroutes waardoor het ook populair is bij ouders met kinderen. Mensen fietsen hier op brede paden waar zo weinig mogelijk contact is met auto’s. Langs het kanaal of door bossen en velden, iedereen vindt wel een route die hem aanspreekt,’ zegt Leen.

De routes langs het kanaal zijn vooral populair omdat ze vlak zijn, maar toch een mooi uitzicht bieden. Langs het kanaal liggen ook bezienswaardigheden waaronder de mergelgrotten in Kanne of het fort van Eben-Emael en natuurgebied de Maten in Genk. Alleen de strakke wind, die moet je er soms wel bijnemen.

Toekomst
‘In het SALK (Strategisch Plan voor Limburg in het Kwadraat) staanplannen om het fietsroutenetwerk nog beter uit te bouwen in Limburg. Bij deze uitbreiding wordt er extra aandacht geschonken aan de beleving tijdens het fietsen. Hoe dat er allemaal uit zal zien, is nog afwachten, maar er zijn plannen om fietspaden door de mergelgrotten en zelfs tussen de boomtoppen aan te leggen. Te land, ter zee en in de lucht, zoiets.’

Met deze vernieuwingen wil de provincie Limburg haar positie als fietsprovincie veilig stellen voor de toekomst. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen.

http://www.relaaz.be/eenvoudig-en-gezellig-fietsen/

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

... maar schijnbaar niet van harte.

Message  eeuwige reiziger le Sam 13 Déc 2014 - 0:00

Jaagpad verandert in fietssnelweg
3 december 2014

Vroeger werd het jaagpad gebruikt om stilstaande schepen vooruit te trekken. Nu wordt het vooral door fietsers gebruikt, zelfs als een heuse fietssnelweg. Dat is niet helemaal naar de zin van nv De Scheepvaart.



Er lopen allerlei wandel- en fietsroutes over het jaagpad, maar daar dient de weg eigenlijk niet voor. Het jaagpad is bedoeld voor dijkbewakers en ander scheepvaartpersoneel en voor de vele bedrijven rond het Albertkanaal.

Trekpad
Het jaagpad wordt ook wel eens trekpad genoemd. Die naam dankt het aan zijn ver verleden. Vroeger werd het jaagpad namelijk gebruikt om schepen, meestal vrachtschepen, vooruit te trekken.

Dat gebeurde vooral als er geen wind was of de wind uit de verkeerde richting waaide. Meestal trok de schipper de boot dan zelf. Soms werden ook de vrouw van de schipper of zelfs de kinderen ingezet om het schip te trekken. Rijke scheepvaartlieden konden een paard en een begeleider huren.

Fietssnelweg
Tegenwoordig lopen er verschillende fiets- en wandelroutes over de jaagpaden. De provincie Limburg wil van het jaagpad naast het Albertkanaal zelfs een fietssnelweg maken zodat mensen snel met de fiets bij hun werk kunnen komen. Nv De Scheepvaart, de beheerder van het Albertkanaal, vindt die fietssnelweg maar niets. Zij vinden dat er te weinig rekening gehouden wordt met de scheepvaart en de bedrijven naast het kanaal. Dat zorgt vaak voor problemen en soms zelfs voor ongelukken.

Fietsers zouden op het jaagpad over een lange afstand veilig kunnen fietsen. Toch gebeuren er soms zware ongelukken op het pad. Op 11 augustus 2014 nog werd een fietser aangereden door een Nederlandse vrachtwagen aan de Nijverheidskaai langs het Albertkanaal in Hasselt. De man overleed ter plekke. De provincie Limburg wil de problemen oplossen door het aanbrengen van borden of het realiseren van kleine doorsteken.

http://www.relaaz.be/jaagpad-verandert-in-fietssnelweg/

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Ontwikkeling Noord-Zuidas & Oost-Westas

Message  eeuwige reiziger le Mar 30 Juin 2015 - 10:57

LIMBURG
17/06/2015
Provincie investeert fors in aanleg twee fietsostrades

Tegen 2017 is Limburg twee fietsostrades rijker. De provincie trekt vanaf volgend jaar jaarlijks een miljoen euro uit voor de aanleg van twee fietssnelwegen tussen Hasselt en Hamont-Achel en tussen Lanaken en Ham.

Sportieve Limburgers die naar hun werk willen fietsen, moeten dat vanaf 2017 kunnen over twee fietssnelwegen in onze provincie. Een eerste fietsostrade van 45 kilometer verbindt Hamont-Achel met Hasselt, de tweede van 60 kilometer volgt het Albertkanaal tussen Lanaken en Ham. "We beschikken nu al over een toeristisch netwerk van 2.000 kilometer en een functioneel netwerk van 1.950 kilometer. Met de afwerking van fietssnelwegen richten we ons op de verplaatsingen over langere afstand", zegt gedeputeerde voor Mobiliteit, Jean-Paul Peuskens. "Fietssnelwegen zijn niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over een langere afstand veilig te kunnen rijden met onderweg zo weinig mogelijk stops aan kruispunten." De basisinfrastructuur is al grotendeels aanwezig. "We willen als provinciebestuur nog investeren in het veiliger maken van die punten waar de fietspaden het autoverkeer kruisen", verduidelijkt Peuskens.

Het prijskaartje van een miljoen euro per jaar zal volledig gedragen worden door de provincie. "De gemeenten kunnen vanaf volgend jaar rekenen op een subsidie van 100% voor de aanleg van een onderdeel van een fietssnelweg op hun grondgebied", besluit de gedeputeerde. In de toekomst wil de provincie de fietssnelweg tussen Hamont-Achel en Hasselt nog verder uitbreiden tot Gingelom en worden er routes gepland langs de Zuid-Willemsvaart, de oude spoorbedding As-Maaseik, de Spartacusroute van Bilzen tot Hasselt en een verbinding van Hasselt naar Diest.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hasselt/provincie-investeert-fors-in-aanleg-twee-fietsostrades-a2361270/

TV:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150616_01733721/limburg-krijgt-in-2017-twee-fietssnelwegen


Provincie investeert drie miljoen euro in fietsostrades
Het Nieuwsblad/Limburg,
woensdag 17 juni 2015

De provincie gaat de komende drie jaar telkens een miljoen euro uittrekken voor de aanleg en bewegwijzering van fietssnelwegen of 'fietsostrades'. De eerste verbindingen, de Noord-Zuid Hamont-Achel-Zonhoven en de Oost-West Ham-Lanaken moeten in 2017 klaar zijn.

Hasselt Fietsostrades zijn brede fietspaden waar fietsers zonder gevaarlijke oversteekplaatsen veilig en vlot van de ene gemeente naar de andere kunnen geraken. Op die manier kan de fiets tot op een afstand van vijftien kilometer een alternatief zijn voor het woon-werkverkeer. In Vlaanderen komen er tachtig fietsostrades, de eerste is vorige weekend ingereden tussen Mechelen en Antwerpen. Die fietssnelwegen krijgen in heel Vlaanderen een uniforme herkenbaarheid.

Ook in Limburg is de kaart klaar van de fietsostrades die de provincie moeten doorkruisen. Die kaart is tot stand gekomen na overleg tussen de provincie, Wegen en Verkeer, De Lijn en studiebureau Arcadis. Opmerkelijk is dat de drie Spartacuslijnen zijn opgenomen in het plan: Lijn 1 Hasselt-Maastricht met een stuk fietsostrade tussen Diepenbeek en Bilzen, Lijn 2 Hasselt-Maasmechelen met een fietsostrade langs het hele traject en lijn 3 Hasselt-Neerpelt. De meest concrete fietssnelwegen liggen nu al voor het grootste stuk op de oude spoorwegbedding tussen Hamont-Achel en Zonhoven (Lijn 18) en op het jaagpad van het Albertkanaal tussen Ham en Lanaken.

De provincie gaat nog deze maand de betrokken gemeenten informeren. 'We starten met de gemeenten die langs het tracé liggen van de fietssnelweg spoorlijn 18. In september komen dan de gemeenten aan de beurt van de fietssnelweg langs het Albertkanaal. Vanaf oktober bezoeken we de overige gemeenten', zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Jean Paul Peuskens.

Limburg heeft al een toeristisch fietsnetwerk van 2.000 kilometer en een functioneel (woon-werk of woon-school) netwerk van 1.950 kilometer. Een gedeelte van dat bestaande netwerk wordt opgenomen in het fietssnelwegenplan.

'Het Limburgs fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een as Noord-Zuid van Hamont-Achel naar Gingelom en een as Oost-West van Tessenderlo naar Lanaken. De Oost-Westas loopt grotendeels via de jaagpaden langs het Albertkanaal over een afstand van 60 kilometer. De Noord-Zuidas gaat ten noorden van Hasselt over de oude spoorwegbedding van de Lijn 18 naar Hamont-Achel, een afstand van 45 kilometer. De basisinfrastructuur is hier grotendeels aanwezig, we willen hier nog investeren in het veiliger maken van die punten waar de fietssnelwegen autoverkeer kruisen', zegt Peuskens.

Als er ooit weer een trein gaat rijden op Lijn 18 Hasselt-Neerpelt, zou er naast de spoorlijn een nieuw fietspad moeten komen. Knelpunt op de Noord-Zuid is de verbinding Zonhoven-Hasselt die ten westen van de Kempische Steenweg moet komen.

Vier alternatieven

Er zijn vier alternatieven uitgewerkt, met een voorkeur voor een aansluiting via de spoorwegbrug over het kanaal in Kuringen. In Hasselt volgt de fietsostrade de Grote Ring richting Zuid-Limburg.

Ten zuiden van Hasselt zal de Noord-Zuidas een tracé van 25 kilometer volgen via Alken en Sint-Truiden naar Gingelom. Op dit gedeelte moet nog een aanzienlijk deel van de fietspaden aangelegd worden en in functie hiervan moeten er nog een aantal onteigeningen gebeuren. In het minimale scenario zal de fietsostrade langs de Oude Baan Hasselt-Sint-Truiden lopen, maar de voorkeur gaat naar een fietspad dat het tracé van de Expressweg volgt. In ieder geval is dit een project dat pas over vijf tot tien jaar gerealiseerd wordt.

Daarnaast zijn er op midellange termijn nog fietssnelwegen gepland langs de Zuid-Willemsvaart, de oude spoorbedding As-Maaseik, een verbinding tussen Tongeren en Sint-Truiden en van Hasselt naar Diest. De Limburgse fietsostrades sluiten aan de grens met Antwerpen en Vlaams-Brabant aan op het Vlaamse netwerk.

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: fietssnelwegen Limburg - algemeen topic

Message  Admin le Ven 11 Mar 2016 - 12:25

Het Belang van Limburg, 11/03/2016 bladzijde 21



   Er komt schot in de aanleg van twee fietssnelwegen, of fiets-o-strades door Limburg. De provincie geeft studiebureaus opdracht om concrete ontwerpen te maken van de werken die nodig zijn. Er komt alvast meteen een verbinding van Ham naar Riemst, grotendeels langs het Albertkanaal, en van Hamont-Achel naar Hasselt. Daarna volgt de verdere verbinding van Hasselt naar Gingelom. “De basisinfrastructuur is er eigenlijk overal”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Het enige wat wij doen, is de punten beveiligen waar de fietssnelwegen het autoverkeer kruisen.” De nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal in Hasselt wordt het knooppunt van beide fietssnelwegen.




   “Alle fietsers in Limburg hebben hier voordeel bij”, zegt gedeputeerde Peuskens. “Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer, die zo veel mogelijk afgescheiden zijn van het autoverkeer om de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen. De fietssnelwegen zijn in de eerste plaats bedoeld voor woon-werkverplaatsingen, maar bieden ook voor recreatief gebruik heel wat voordelen. Verschillende onderdelen van de Limburgse fietssnelwegen maken trouwens al deel uit van ons toeristisch fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen zijn immers niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over langere afstand te kunnen fietsen met onderweg zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. De vraag naar dit soort vlotte fietsverbindingen wordt alsmaar groter.”
   “Het Limburgse fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een Noord-Zuid-as van Hamont- Achel naar Gingelom en een Oost-West-as van Ham naar Riemst. De Oost-West-as loopt grotendeels via de jaagpaden langs het Albertkanaal. De Noord-Zuid-as gaat ten noorden van Hasselt over de oude spoorwegbedding van de Lijn 18.”
   In overleg met Wegen en verkeer, De Scheepvaart, NMBS, De Lijn, BTTB, enzomeer liet het provinciebestuur in 2013 een vooronderzoek uitvoeren voor de Albertkanaalroute. In 2014 werd door het studiebureau Arcadis een algemeen wensbeeld van fietssnelwegen uitgetekend met gedetailleerde uitwerking voor de as van HamontAchel tot Gingelom. Op basis van het wensbeeld is een infoen overlegronde georganiseerd bij alle Limburgse gemeenten en is een verder plan van aanpak opgesteld. Daarin engageert het provinciebestuur zich om 100 procent van de aanleg van een fietssnelweg te financieren. De provincie wil beide tracés in uitvoering hebben in het voorjaar 2017.

   Fietssluis
   De gevaarlijke oversteek over de Grote Baan (N74) in HouthalenHelchteren wordt in een apart dossier gerealiseerd. “We willen een fietssluis aanleggen op de middenberm van de N74. We voorzien hier een aparte projectsubsidie voor. De fietssluis moet er dit jaar nog komen. Op die manier wordt in een klap het gevaarlijkste kruispunt op het tracé van de fietssnelweg tussen Noord-Limburg en Hasselt weggewerkt.”
   Ook voor de fietsbrug die aan de ijzeren spoorbrug (foto) in Kuringen komt te hangen, is er een principieel akkoord. Als Infrabel de brug over het Albertkanaal verhoogt, komt de fietsbrug er in één beweging bij. “Dit is budgettair een hele opsteker, een aparte fietsbrug kost immers ongeveer het tienvoud. De kosten voor de aanleg van de fietsbrug worden gedeeld door de provincie, de stad Hasselt en Vlaanderen. Momenteel ligt een eerste raming op 250.000 euro. Streefdatum voor de uitvoering van dit project is 2020, omdat deze fietsbrug gekoppeld is aan het project van de verhoging van de spoorbrug zelf.” De nieuwe fietsbrug zal aan de westzijde aansluiten op de fietsverbinding langs de Demer, die leidt vanaf de abdijsite van Herkenrode, over Stokrooie tot aan de Singel in Hasselt ter hoogte van de kantoren van Het Belang van Limburg.
   Over het traject naar Zuid-Limburg wordt nog onderhandeld met de gemeenten Alken, SintTruiden en Gingelom. Maar een exact traject voor de fietssnelweg is daar nog niet
avatar
Admin
Rang monochrome + gras

Messages : 512
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Belgique, Mons, Ghlin

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

"Wie zal dat betalen? Wie heeft zoveel pingpingping...?"

Message  eeuwige reiziger le Mar 23 Aoû 2016 - 18:20

Nog steeds discussie over financiering van werken aan spoorwegbruggen Albertkanaal
Het Nieuwsblad/Regionaal: Limburg,
Di. 09 Aug. 2016, Pagina 3



HASSELT - Tegen 2020 moet alle bruggen over het Albertkanaal hoog genoeg zijn om schepen met vier op elkaar gestapelde containers door te laten. Ook de spoorwegbruggen in Kuringen en in Genk-Zuid moeten hoger. Hebben ze daar bij de spoorwegen in tijden van besparingen wel geld voor? “De financiering is voor De Scheepvaart”, zegt Infrabel. Maar: “Wie wat betaalt, is nog niet uitgemaakt”, stelt Frieda Brepoels (N-VA), voorzitter van De Scheepvaart.

Maandag is in Genk de brug over het Albertkanaal na zes weken weer open gegaan. Van de 62 bruggen zijn er nu 29 verhoogd. Bij die bruggen die hoger moeten, zijn er ook drie van de spoorwegen: Herentals-Lier, Hasselt-Kuringen en Genk-Zuid. Over de spoorwegbrug in Kuringen rijden de treinen naar Genk en naar Mol. De brug in Genk wordt alleen voor goederenvervoer gebruikt.

“De verhogingen zitten nog in een studiefase”, zegt Frédéric Petit van Infrabel. “Een spoorwegbrug verhogen is ingewikkeld, omdat je een trein niet zomaar ineens bergop kan laten rijden. De hellingsgraad moet geleidelijk worden aangepast. Dus zullen de werken zich niet beperken tot de brug op zich.

Een datum voor de start van de werken is er ook nog niet. “Ten vroegste eind 2018”, verwacht Petit. “Maar wij zijn niet de bouwheer, dat is De Scheepvaart. Uiteraard zullen die werken impact hebben voor de reizigers. Een van de mogelijkheden is om de treinen over één spoor te laten rijden, een andere om bussen in te schakelen of de trein om te leiden. We doen ons best om de hinder tot een minimum te beperken.”

Intussen is nog niet duidelijk wie de brug zal betalen. “De financiering is voor De Scheepvaart”, zegt Petit. Maar bij De Scheepvaart denken ze daar anders over. “Over die financiering zijn nog geen afspraken gemaakt”, zegt voorzitter Frieda Brepoels. “We zijn inderdaad vragende partij voor de verhoging van die bruggen, maar moeten toch bekijken wie welke kosten draagt.”

Financiering

Wie zeker een deel van de rekening betaalt, is Europa. “We krijgen voor de spoorwegbruggen voor 40 procent subsidie”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Scheepvaart. “Voor het resterende bedrag moeten er afspraken worden gemaakt. Maar de besprekingen met Infrabel lopen. Europa subsidieert trouwens niet alle bruggen, maar alleen die waarvoor je geen geld vindt via privé­financiering. Voor 17 bruggen krijgen we wel Europese steun.”

Over de nieuwe spoorwegbrug in Kuringen zouden ook fietsers kunnen rijden. Dat is heeft de provincie in elk geval toch zo aangekondigd bij de voorstelling van de fietssnelwegen in Limburg. De provincie vraagt die fietsbrug, maar of ze die ook zelf gaan betalen, is ook nog niet duidelijk.

Deadline

Danckaerts maakt zich geen zorgen om de deadline van 2020, ook al heeft de verhoging van een spoorwegbrug in Antwerpen drie jaar geduurd en moeten ze hier nog beginnen. “Het zal wel lukken. Mensen vragen zich misschien af waarom die bruggen niet in volgorde zijn aangepakt. Maar alles hangt af van hoe de dossiers evolueren. De volgende brug die verhoogd wordt, is die van de E314 in Zolder en in Deurne. Daarvoor zijn de voorbereidingen al gestart. In Zolder komt eerst een tijdelijke brug. Hoe we dat in Kuringen en Genk-Zuid gaan doen, is ook nog niet vastgelegd”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160808_02417582

eeuwige reiziger

Messages : 2435
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: fietssnelwegen Limburg - algemeen topic

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum