Houten: fietsstad van het jaar
Page 1 sur 1
Houten: fietsstad van het jaar
In 2008 kreeg Houten van de Fietsersbond de prijs ‘Fietsstad van het jaar’. www.fietsstad2008.nl
De jury was unaniem enthousiast over de manier waarop Houten al bijna dertig jaar de fiets centraal stelt in de inrichting en uitbreiding van de gemeente. ‘Het werd tijd dat deze gemeente die jaarlijks vele buitenlandse cameraploegen ontvangt om haar unieke en consequente fietsbeleid, ook in Nederland de meer dan verdiende erkenning krijgt.’
Bij de inrichting van de nieuwe wijken nam men een uniek besluit: de fiets zou centraal staan. Nagenoeg overal is de fietser koning; vele straten zijn ‘fietsstraten’ waar hij voorrang heeft op de auto. Het lijkt op een reusachtig woonerf met smalle straten, drie meter breed.
De auto is verwezen naar een rondweg met beperkte toegangswegen naar het centrum. En het werkt.
Bezoekers van het centrum kunnen eerste 2 uur gratis parkeren in parkeergarages.
In Houten kiezen de bewoners voor de meeste ritten de fiets, omdat het sneller en plezieriger is. Het aantal bezitters van fietskarren is hier het grootst van Nederland. Rond de tijd dat de scholen in- en uitgaan zie je honderden jonge kinderen zelfstandig fietsen. Voor de jury was dit een zeer belangrijk gegeven, omdat elders in Nederland het aantal kinderen dat zelfstandig aan het verkeer deelneemt voortdurend afneemt: binnen 50 jaar zal de gemiddelde leeftijd dat kinderen zelfstandig mobiel zijn oplopen van 5 jaar naar 9 jaar.
‘Het Rond’ is de huiskamer van Houten. Het is een centraal plein dat uitnodigt om lekker te gaan zitten op een van de bankjes of op het terras van het Gouden Huis.
Over de grachten liggen nieuwe stalen bruggen.
De fietsstraat ‘Onderdoor’ verbindt het plein met het station. Dit werd helemaal vernieuwd met twee extra sporen en 1,80 meter opgehoogd. Zo is onder het station ruimte voor een fietstransferium: gratis stalling en bewaking voor 3400 fietsen, fietsenwinkel, bagagekluizen, toiletten, fietsverhuur, reizigers-en fietsinformatie, oplaadpunten voor elektrische fietsen. Vanuit de fietsenstallingen kan de reiziger binnendoor via de trap het perron op. Dat is voorzien van 175 meter lange futuristische overkapping en biedt maximaal comfort aan de reiziger. Vanaf het lichte en overzichtelijke eilandperron kijkt men uit over de stad.
Er is nog een tweede station, Houten Castellum, met eveneens gratis bewaakte stalling voor 1700 fietsen.
Houtenaren gebruiken de fiets niet alleen voor hun dagelijks woon-en werkverkeer. Ook in het weekend kunnen ze volop genieten van mooie fietsroutes in en rondom Houten.
Er zijn korte en lange routes, routes met een thema, routes in stedelijk en in buitengebied. Twee Vogelfietsroutes vind je op www.vogelwachtutrecht.nl onder vogelrijk Houten;
drie andere op www.fietsen123.nl (Hollandse Waterlinie Zuid, Oostelijke omgeving Nieuwegein); nog vijf andere op het gemeentehuis.
In navolging van Brussel (?) zijn er bewegwijzerde fietsroutes (https://www.houten.nl/burgers/verkeer-en-vervoer/fietsen1/fietsnet)
De jury was unaniem enthousiast over de manier waarop Houten al bijna dertig jaar de fiets centraal stelt in de inrichting en uitbreiding van de gemeente. ‘Het werd tijd dat deze gemeente die jaarlijks vele buitenlandse cameraploegen ontvangt om haar unieke en consequente fietsbeleid, ook in Nederland de meer dan verdiende erkenning krijgt.’
Bij de inrichting van de nieuwe wijken nam men een uniek besluit: de fiets zou centraal staan. Nagenoeg overal is de fietser koning; vele straten zijn ‘fietsstraten’ waar hij voorrang heeft op de auto. Het lijkt op een reusachtig woonerf met smalle straten, drie meter breed.
De auto is verwezen naar een rondweg met beperkte toegangswegen naar het centrum. En het werkt.
Bezoekers van het centrum kunnen eerste 2 uur gratis parkeren in parkeergarages.
In Houten kiezen de bewoners voor de meeste ritten de fiets, omdat het sneller en plezieriger is. Het aantal bezitters van fietskarren is hier het grootst van Nederland. Rond de tijd dat de scholen in- en uitgaan zie je honderden jonge kinderen zelfstandig fietsen. Voor de jury was dit een zeer belangrijk gegeven, omdat elders in Nederland het aantal kinderen dat zelfstandig aan het verkeer deelneemt voortdurend afneemt: binnen 50 jaar zal de gemiddelde leeftijd dat kinderen zelfstandig mobiel zijn oplopen van 5 jaar naar 9 jaar.
‘Het Rond’ is de huiskamer van Houten. Het is een centraal plein dat uitnodigt om lekker te gaan zitten op een van de bankjes of op het terras van het Gouden Huis.
Over de grachten liggen nieuwe stalen bruggen.
De fietsstraat ‘Onderdoor’ verbindt het plein met het station. Dit werd helemaal vernieuwd met twee extra sporen en 1,80 meter opgehoogd. Zo is onder het station ruimte voor een fietstransferium: gratis stalling en bewaking voor 3400 fietsen, fietsenwinkel, bagagekluizen, toiletten, fietsverhuur, reizigers-en fietsinformatie, oplaadpunten voor elektrische fietsen. Vanuit de fietsenstallingen kan de reiziger binnendoor via de trap het perron op. Dat is voorzien van 175 meter lange futuristische overkapping en biedt maximaal comfort aan de reiziger. Vanaf het lichte en overzichtelijke eilandperron kijkt men uit over de stad.
Er is nog een tweede station, Houten Castellum, met eveneens gratis bewaakte stalling voor 1700 fietsen.
Houtenaren gebruiken de fiets niet alleen voor hun dagelijks woon-en werkverkeer. Ook in het weekend kunnen ze volop genieten van mooie fietsroutes in en rondom Houten.
Er zijn korte en lange routes, routes met een thema, routes in stedelijk en in buitengebied. Twee Vogelfietsroutes vind je op www.vogelwachtutrecht.nl onder vogelrijk Houten;
drie andere op www.fietsen123.nl (Hollandse Waterlinie Zuid, Oostelijke omgeving Nieuwegein); nog vijf andere op het gemeentehuis.
In navolging van Brussel (?) zijn er bewegwijzerde fietsroutes (https://www.houten.nl/burgers/verkeer-en-vervoer/fietsen1/fietsnet)
Sujets similaires
» fietsstad van het jaar
» Vlaanderen kreeg 200 kilometer nieuw fietspad in 2011
» fietsgemeente van het jaar
» L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
» Damse vaart (F310)
» Vlaanderen kreeg 200 kilometer nieuw fietspad in 2011
» fietsgemeente van het jaar
» L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
» Damse vaart (F310)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum