Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

Fietsnelwegen algemeen

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  joverwimp le Lun 30 Juil 2018 - 15:48

eeuwige reiziger a écrit:
joverwimp a écrit:filmpje met gebruiksaanwijzing en overlappende knooppunten: https://www.facebook.com/fietssnelwegen/videos/2005766976304784/

Ligt het aan mij of is de overzichtskaart nog niet bijgewerkt? Ik zie alleen de blauwe lijntjes van de fietssnelwegen en niet de groene van de knooppunten. Crying or Very sad

De provincie Oost-Vlaanderen liet me een week geleden weten: "Momenteel zijn we onze kaartdata aan het bewerken. We hopen onze servers spoedig weer volledig up to date krijgen. "
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  joverwimp le Mar 31 Juil 2018 - 13:04

eeuwige reiziger a écrit:
joverwimp a écrit:filmpje met gebruiksaanwijzing en overlappende knooppunten: https://www.facebook.com/fietssnelwegen/videos/2005766976304784/

Ligt het aan mij of is de overzichtskaart nog niet bijgewerkt? Ik zie alleen de blauwe lijntjes van de fietssnelwegen en niet de groene van de knooppunten. Crying or Very sad

de knooppunten zijn nu zichtbaar
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  eeuwige reiziger le Mar 7 Aoû 2018 - 12:57

joverwimp a écrit:de knooppunten zijn nu zichtbaar

Ok, wel jammer dat je eerst moet doorklikken naar een welbepaalde fietssnelweg. Interessant, maar de digitale integratie van de verschillende functionele fietsroutes zou mijns inziens beter aansluiten bij de aard van het fietssnelwegnet. We staan natuurlijk nog maar aan het begin; er is ongetwijfeld nog ruimte voor verdere ontwikkeling van de site. Uit recent mailverkeer heb ik de indruk dat men wel openstaat voor feedback.

Het enige wat mij een beetje stoort, is het feit dat de overzichtskaart niet in een apart scherm geopend kan worden.

eeuwige reiziger

Messages : 3459
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 49
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty De winter in het verschiet...

Message  eeuwige reiziger le Mar 7 Aoû 2018 - 13:52

"Besturen is vooruitzien", zei een of andere Franse politicus. Maar al te waar! Terwijl het weer in deze zomermaanden alle records aan het breken is, wordt nu al nagedacht over de komende winter.

Luchthaventechnieken toegepast op fietsostrades
3/08/2018

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 000026199_600x400_c

Veiligheid is een prioriteit op fietspaden en fietsostrades. Daarom past  winterdienst.be technieken toe die gebruikt worden op luchthavens om gladheid te bestrijden op één van de grootste Vlaamse fietsostrades. Daarvoor schakelt het bedrijf de KSE pekelborstelcombinatie (foto) in.

De KSE pekelsproeier veegt sneeuw weg en behandelt het volledig vrije oppervlak met pekel in één werkgang. De machine is zeer compact, waardoor in één keer de volledige breedte van de fietsostrade kan aangepakt worden.

Door te vegen is er geen grote hoeveelheid zout nodig om de sneeuw te doen ontdooien. Pekel heeft ook het grote voordeel dat het geen rijdend verkeer nodig heeft om de dooiende werking tot stand te brengen. Bijkomend voor deel is dat men minder zout verbruikt.

De verlaagde zoutconcentratie is ook beter voor het milieu. Pekel springt ook niet weg van het wegdek of stuift niet op bij het rijden over behandelde oppervlaktes. Er komt geen restzout in de bermen terecht. Hierdoor wordt de flora rond het behandelde oppervlak niet belast met extra dooimiddel.

https://www.bouwkroniek.be/article/luchthaventechnieken-toegepast-op-fietsostrades.21789

eeuwige reiziger

Messages : 3459
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 49
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty fietssnelwegen rond Brussel

Message  joverwimp le Ven 21 Sep 2018 - 11:25

Er zit heel wat in de pijplijn: https://www.werkenaandering.be/nl/infosessie-bedrijven-update-fietssnelwegen-en-ringtrambus
Het zal nodig zijn: bij de heraanleg van de Ring is er minder ruimte voor autoverkeer, files zullen nog erger worden. Dat kan alleen maar opgelost worden met openbaar vervoer en de fiets. Die laatste wordt hier gepromoot:

 

Toch is de ambitie niet groot genoeg: bv de FR20-F214 is geen prioriteit. Nochtans heeft het  Werkvennootschap al grote kosten gemaakt om deze fietssnelwegen te realiseren (zie FR 20 en F214) en ontbreekt eigenlijk alleen bewegwijzering.


Dernière édition par joverwimp le Dim 23 Sep 2018 - 12:44, édité 1 fois
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  velo-ravel.net le Sam 22 Sep 2018 - 10:44

ik zie ook geen knooppunten
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 6881
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  joverwimp le Dim 23 Sep 2018 - 12:48

velo-ravel.net a écrit:ik zie ook geen knooppunten

In Brussel zijn geen knooppunten. En op de fietssnelwegen (voorlopig?) maar deeltrajecten.
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  eeuwige reiziger le Dim 23 Sep 2018 - 13:22

velo-ravel.net a écrit:ik zie ook geen knooppunten

Als je links onderaan de kaart van iedere fietssnelweg op "fietsknooppunten" klikt, wordt het knooppuntennetwerk zichtbaar.

eeuwige reiziger

Messages : 3459
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 49
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  joverwimp le Jeu 1 Nov 2018 - 17:59

[quote="velo-ravel.net"]http://www.philippemuyters.be/fietssnelwegen


Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters investeren een bijkomend bedrag van € 8,2 miljoen in de Vlaamse fietssnelwegen. De middelen komen uit het EFRO (Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Dankzij deze gerichte impulsen worden tal van nieuwe ingrepen mogelijk, samen goed voor een projectkost van circa € 22 miljoen. Er wordt vooral ingezet op het wegwerken van ‘missing links’ en het creëren van conflictvrije fietssnelwegen. Weyts: “We investeren verder in de fiets: hét alternatief voor de auto en de file”.

Ter vergelijking: Denemarken dat niet veel groter is dan Vlaanderen heeft 8 fietssnelwegen, 7 zijn in aanleg en het streven is om in 2045 over een compleet netwerk met 45 routes te kunnen beschikken, kostprijs een kleine 300 miljoen euro. Daar staat tegenover dat de sociaal-economische winst wordt geraamd op 765 miljoen euro, ook omdat automobilisten en ov-reizgers indirect meeprofiteren. Op de bestaande routes telt men in ieder geval steeds meer woon-werkers. Op de Farumroute, waar de gemiddelde fietsafstand 14,7 km bedraagt, is het aantal fietser toegenomen met 61% sinds de route in 2013 een superhighway werd. Op de Albertslundroute ging dat aantal met 34% omhoog.
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: De winter in het verschiet...

Message  eeuwige reiziger le Lun 4 Fév 2019 - 14:13

Kortrijk strooit met pekel: “fietsers reageren positief”
23 januari 2019

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 581?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0

Kortrijk maakt voor het eerst gebruik van pekel voor het ijs- en sneeuwvrij houden van fietspaden. Pekel is een mengsel van strooizout en water, dat vrijwel meteen sneeuw en ijs doet smelten. “We krijgen tal van positieve reacties van fietsers”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a). “Het blijft natuurlijk voorzichtig zijn, maar het is door met pekel te strooien sowieso veiliger nu.”

Waar met pekel gestrooid wordt, is meteen een effect te zien op de ondergrond. Hoe dat komt? “Bij het met droog zout strooien moet je eerst over de zoutkorrels rijden om ze te breken, waarna het smelten pas start”, legt Axel Weydts uit. “In een gewone straat met (zwaar) verkeer lukt dat, maar niet op fietspaden omdat fietsers minder brede banden hebben en de korrels dus niet zo snel breken. Vandaar onze beslissing om voortaan met pekel te strooien. Dat gebeurt trouwens in steeds meer steden. Ook Mechelen doet het vanaf deze winter zo.”

10.000 liter pekel
De twee strooimachines voor fietspaden hebben pekelsproeiers en een sneeuwschild. De aanpassingen kostten 43.000 euro. De stad houdt twee fietsroutes door Kortrijk ijsvrij. Het duurt telkens 3,5 uur om die te bestrooien, met een verbruik van 1.800 liter pekel per ronde. Dit seizoen, het startte op 1 oktober 2018, werd al zo’n 10.000 liter pekel op de fietspaden gesproeid.

GPS-systeem stuurt aan
De vrachtwagens die de wegen ijsvrij houden, zijn trouwens ook vernieuwd met twee nieuwe strooiers. “Die gebruiken een mix van droog zout en pekel bij het strooien en worden nu door een GPS-systeem aangestuurd”, vervolgt Axel Weydts. “Door met een GPS-systeem te werken, wordt er altijd op exact de juiste plaats gestrooid en vermijden we dat er twee keer op dezelfde plaats wordt gestrooid. Het werkt dus efficiënter. We bekijken of we de data kunnen ontsluiten. Om op een kaart te kunnen zien waar en wanneer er werd gestrooid”, aldus Weydts.

(...)


https://m.hln.be/regio/harelbeke/kortrijk-strooit-met-pekel-fietsers-reageren-positief~af99aabc/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

eeuwige reiziger

Messages : 3459
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 49
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty pekel

Message  joverwimp le Lun 4 Fév 2019 - 15:04

Zout doet het ijs wel smelten maar is nefast voor fietskettingen. Die gaan roesten, tenzij je ze na de rit afspuit.
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Versoepeling regels aanleg fietssnelwegen

Message  eeuwige reiziger le Sam 18 Mai 2019 - 18:38

Aanleg fietssnelwegen door natuurgebieden versoepeld
17 mei 2019

De Vlaamse regering versoepelt de regels voor de aanleg van fietssnelwegen. Het wordt daardoor makkelijker om de wegen aan te leggen door natuurgebieden.
De Vlaamse overheid ondervindt grote moeilijkheden om het netwerk van fietssnelwegen te voltooien, omdat ze vaak op natuurgebieden stuiten. Zo botst de F204 Brussel-Tervuren op het Zoniënwoud, de F15 Antwerpen-Turnhout op de Kempense Kleiputten en de F40 rond Gent op de Damvallei.

De fietssnelwegen krijgen nu de kwalificatie ‘van groot openbaar belang’. Het wordt daardoor makkelijker om een vergunning af te leveren, al zal de overheid nog altijd moeten aantonen dat er geen andere alternatieven zijn en dat de aangesneden natuur gecompenseerd wordt.

“Deze beslissing is een belangrijke stap vooruit om Vlaanderen verder bereikbaar te maken per fiets”, zeggen ministers Koen Van den Heuvel en Ben Weyts. “We creëren ruimte om het fietscomfort te verhogen voor onder andere woon-werkverkeer.”


https://www.hln.be/nieuws/binnenland/aanleg-fietssnelwegen-door-natuurgebieden-versoepeld~a067512c/

eeuwige reiziger

Messages : 3459
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 49
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  joverwimp le Sam 18 Mai 2019 - 22:28

eeuwige reiziger a écrit:
Aanleg fietssnelwegen door natuurgebieden versoepeld
17 mei 2019

De Vlaamse regering versoepelt de regels voor de aanleg van fietssnelwegen. Het wordt daardoor makkelijker om de wegen aan te leggen door natuurgebieden.
De Vlaamse overheid ondervindt grote moeilijkheden om het netwerk van fietssnelwegen te voltooien, omdat ze vaak op natuurgebieden stuiten. Zo botst de F204 Brussel-Tervuren op het Zoniënwoud, de F15 Antwerpen-Turnhout op de Kempense Kleiputten en de F40 rond Gent op de Damvallei.

De fietssnelwegen krijgen nu de kwalificatie ‘van groot openbaar belang’. Het wordt daardoor makkelijker om een vergunning af te leveren, al zal de overheid nog altijd moeten aantonen dat er geen andere alternatieven zijn en dat de aangesneden natuur gecompenseerd wordt.

“Deze beslissing is een belangrijke stap vooruit om Vlaanderen verder bereikbaar te maken per fiets”, zeggen ministers Koen Van den Heuvel en Ben Weyts. “We creëren ruimte om het fietscomfort te verhogen voor onder andere woon-werkverkeer.”  


https://www.hln.be/nieuws/binnenland/aanleg-fietssnelwegen-door-natuurgebieden-versoepeld~a067512c/

pro memorie, deze schitterende tekst van Bart De Lepeleire, inmiddels als tien jaar oud:

"Wegverhardingen voor fietspaden in natuurgebied"

We hebben het allemaal al wel eens meegemaakt tijdens één van onze fietstochtjes. Zit je daar gezellig in één of ander natuurgebied te pedaleren, en floeps, ineens zie je het fietspad overgaan in een modderstrook waarop enkel een cyclo-crosser zich nog thuis voelt.
'Wegverhardingen voor fietspaden in natuurgebied', het blijken in Vlaanderen voor vele natuurbeschermers onverzoenbare woorden te zijn. En vermits voor bouwvergunningsplichtige werken in natuurgebied de Administratie Milieu, Natuur en Landinrichting (alwaar de natuurbeschermers logischerwijze goed vertegenwoordigd zijn) steeds zijn advies moet geven aan de bevoegde minister, botsen dergelijke plannen hier vaak op een veto. In de meeste gevallen mag een fietser al van geluk spreken als er een halfverharding genre dolomiet of ternair zand ligt.
Fietsers hebben vaak minder begrip voor de argumentatie van natuurbeschermers. Ze zien zichzelf als de milieubewuste weggebruikers bij uitstek, en vinden het dan ook onterecht dat net zij geweerd worden uit natuurgebied

Het feit dat er bij Aminal hieromtrent geen officiële richtlijn of argumentatie bestaat waarop je een eventuele tegenargumentatie zou kunnen baseren, maakt de discussie er helaas niet gemakkelijker op. Zulke zaken worden geval per geval bekeken, heet het immers. Het decreet op het natuurbehoud (dat zelf weer voortvloeit uit Europese regelgeving) maakt overigens het duurzaam verharden van fietspaden in natuurgebied wel moeilijk maar niet onmogelijk.


Maar laten we bij deze toch eens een poging ondernemen om de argumenten tegen verharde fietspaden in natuurgebied onder de loep te nemen. Zoals reeds eerder gezegd bestaat er bij ons weten geen officiële argumentatie hieromtrent, het onderstaande lijstje is dan ook maar wat ik links en rechts in kringen van natuurbehoud en bij Aminal heb opgevangen.

1. Verharde fietspaden moeten voor de drainage wat boven de omgeving uitsteken en vormen daardoor een barrière voor bvb. loopspinnen en kevers.
2. Hagedissen komen tijdens zonnige dagen graag zonnebaden op verharde wegen, en lopen zo kans om te worden overreden.
3. Een verharding in asfalt of beton laat geen infiltratie van het water toe
4. Een algemene visie is noodzakelijk alvorens iedere gemeente in het wilde weg zijn veldwegen gaat verharden zonder dat er aansluiting op wegen in de omliggende gemeentes is voorzien.
5. Verhardingen in asfalt of beton zijn te definitief, vele fietspaden in natuurgebied dienen daar op termijn immers te verdwijnen.
6. Duurzaam verharde fietspaden trekken te veel verkeer aan, en veroorzaken daardoor te veel druk op de natuur.
7. Asfalt geeft een verzuring van de omgeving
8. De verstoring van de natuur door fietsers is zeer aanzienlijk. Voor broedvogels zou een fietspad zelfs een grotere verstoring geven dan een treinspoor.
9. Er zijn in Vlaanderen al te veel verharde wegen.
10. Naast waterlopen verhinderen verharde fietspaden een natuurlijk meanderende evolutie van de rivier.
11. Een vaak gehoord emotioneel argument : het past gewoonweg niet. Natuur en beton of asfalt gaan gevoelsmatig niet samen voor sommigen.
Maar zijn dit nu onoverkomelijke bezwaren? Laten we het lijstje eens overlopen bekeken vanuit het standpunt van iemand die een comfortabel wegdek wenselijk vindt.


1. Barrière-effect

Dat een verhard wegdek wat boven de omgeving moet uitsteken is juist, maar er is geen bezwaar om de zijkanten af te schuinen tot een lichte helling. Technisch gezien kan dit perfect.

2.Zonnebadende hagedissen

In Limburg zou dit een probleem vormen, maar of dit door studiemateriaal bevestigd wordt, weet ik niet. Maar dan nog kan de vraag worden gesteld of dit niet vooral afhangt van de kleur van het wegdek. Misschien dat lichtgekleurde wegbedekkingen een oplossing kunnen bieden.

3.Infiltratie van regenwater

Dit lijkt eerder een nepargument. Het aflopende regenwater kan immers naast het pad de grond indringen, eventueel via kleine grachtjes naast het pad. Direct afvoeren naar de waterlopen is inderdaad niet wenselijk.
Verder bestaan er waterdoorlaatbare verhardingen in asfalt en beton. De aanleg van dergelijke wegen is technisch gezien wel niet zo eenvoudig omdat ook de fundering waterdoorlatend moet zijn.
Een dolomietpad aangelegd volgens typebestek 250 daarentegen heeft een dwarshelling, precies om infiltratie te vermijden. Water op een dolomietpad laten insijpelen impliceert immers moddervorming.

4.Een algemene visie is noodzakelijk

Een terechte eis, het zou verkeerd zijn om onze schaarse natuurgebieden blindelings op te offeren aan het fietspadendeficit. Maar met de gemeentelijke mobiliteitsplannen en de provinciale fietsroutenetwerken is deze algemene visie momenteel een feit. In de provincie Vlaams-Brabant zijn er trouwens ook natuurverenigingen geraadpleegd geweest bij het opstellen van de provinciale fietsroutenetwerken. Toch moeten sommige fietspaden die deel uitmaken van dit netwerk nog steeds in dolomiet worden aangelegd op plaatsen waar dit onvermijdelijk tot problemen leidt, zoals op hellingen. Dolomiet spoelt immers gemakkelijk uit, en is dan ook geen geschikte wegbedekking voor fietspaden op hellingen.

5.Verhardingen in asfalt of beton zijn te definitief

Een argument waar je als fietser moeilijk blij mee kan zijn. Fietspaden in natuurgebied moeten waar mogelijk op termijn verdwijnen volgens sommige natuurbeschermers, en worden daarom best niet in duurzame materialen aangelegd. Maar als de natuurbeschermers vinden dat er een algemene visie moet zijn op fietsroutenetwerken alvorens er over fietspaden in natuurgebied kan worden gesproken, mogen ze zelf ook wel eens aangeven welke paden voor hen op termijn mogen blijven bestaan, en hierover een consensus met andere betrokkenen bereiken. Anders dreigen er buurtwegen te verdwijnen zonder dat dit past in een 'algemene visie'.

6.Duurzaam verharde fietspaden trekken te veel verkeer aan

Ook weer zo'n nepargument. Een goed onderhouden en volgens typebestek 250 aangelegd fietspad in dolomiet zal immers ook fietsers aantrekken. Een pad in dolomiet vergt echter veel onderhoud. En dat onderhoud op zich kan schadelijk zijn voor de natuur, bvb. doordat er gebruik moet worden gemaakt van zware machines die de bodem verdichten. Of moeten we er van uitgaan dat men er bij het natuurbehoud op rekent dat het noodzakelijke onderhoud aan een fietspad in halfverharding achterwege blijft zoals in de praktijk al te vaak gebeurt?

7.Asfalt geeft een verzuring van de omgeving

Een argument dat alvast wordt tegengesproken door de asfaltproducenten. Van dolomiet daarentegen is wel geweten dat het een alkalisering van de bodem kan veroorzaken en daardoor streekvreemde planten kan aantrekken. Zo kan de aanwezigheid van de amandelwolfsmelk (Euphorbia ...) in het Zoniënwoud alleen maar verklaard worden door het veelvuldig gebruik van dolomiet.
En het tegenwoordig vaak gepromote ‘ternair zand’ kan de omgeving verrijken met zware metalen, daar het wordt bereid met hoogovenslakken.

8.De verstoring van de natuur door fietsers is zeer aanzienlijk.

Voor broedvogels zou een fietspad zelfs een grotere verstoring geven dan een treinspoor. Ik heb helaas niet kunnen achterhalen op welke studie dit standpunt gebaseerd is, maar eigenlijk is het niet onlogisch. Een trein laat immers geen geursporen achter en heeft een zeer korte doortochttijd. Echter, volgens dezelfde redenering zijn wandelaars nog grotere natuurverstoorders. Ze laten meer geursporen achter, hebben een langere doortochttijd, zijn al rapper geneigd om eens van de weg af te wijken en zijn veel vaker dan fietsers vergezeld van honden. Moeten we dan concluderen dat wandelpaden ook ongewenst zijn in natuurgebied?
En dan is er nog iets. Dat massarecreatie niet thuis hoort in natuurgebied lijkt logisch. Echter, de best gekende vormen van georganiseerde massarecreatie in natuurgebied zijn evenementen zoals de Open Natuurdag waarbij in volle broedseizoen hele horden bezoekers onze natuurreservaten worden binnengeloodst. Als deze 'recreantendruk' als aanvaardbaar wordt beschouwd, laat ons dan de verstoring door fietsers ook niet overdrijven.


Knack 4 augustus 2010: Puzzelen met de natuur (in de Uitkerkse Polder)
Het gebied trekt nu jaarlijks ongeveer 150.000 bezoekers aan. Die passieve recreatie heeft weinig effect op de natuur. De grootste verstoring komt dikwijls van zogenaamde echte natuurliefhebbers, fotografen vooral, die het gebied zonder veel aandacht voor wat ze eventueel verstoren binnendringen op jacht naar een origineel kiekje 

9.Er zijn in Vlaanderen al te veel verharde wegen

En daarbij wordt graag de vergelijking gemaakt met Nederland waar immers minder verharde wegen zijn. Maar wat heb je daar als fietser aan als dit in hoofdzaak verkeersonveilige wegen zijn? Vanuit fietsersstandpunt is het correcter om het aantal km fietsvriendelijke wegen te vergelijken, en dan ligt Nederland wellicht nog een hele straatlengte voor.
Er is ook een geval bekend waarbij fietsers aanvankelijk werd verboden om bestaande verharde en autovrije wegen in een openbaar domein te Eeklo te gebruiken voor redenen van natuurbehoud. Dat deze wegen een verkeersveilig traject vormden voor fietsende scholieren was blijkbaar van geen tel.
In Huldenberg rezen er zelfs ooit bezwaren tegen een fietspad naast een gewestweg vanuit... een natuurvereniging.
De bestaande wegen gebruiken en fietsvriendelijk maken is niet altijd eenvoudig, we geven het toe!

10.Fietspaden naast waterlopen hinderen een meanderend verloop

Wat natuurlijk evenzeer opgaat voor fietspaden in halfverharding. Dit is dus eerder een vraag over de ligging van het fietspad, dan wel over het type verharding

11.Het past gewoon niet

In de veronderstelling dat het over het uiterlijk gaat, kan hier een mouw aan gepast worden door het gebruik van bruine beton of gekleurd asfalt.

 
12. CO2 uitstoot
In de Komimo-nieuwsbrief van oktober 2008 vraagt Jan Vilain zich af of we wel eens stilstaan bij de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de aanleg van fietspaden in beton en asfalt. Dat iemand uit de voetgangersbeweging het debat over comfortabele fietspaden wil aanzwengelen, kan ik persoonlijk toejuichen. Alleen is het spijtig dat hij enkel de vraag stelt en niet het antwoord geeft. Als fervente fietser dien ik hem dan ook graag van antwoord.
 
Voor wat de fietspaden in beton betreft, is het inderdaad zo dat de productie van cement gepaard gaat met een aanzienlijke CO2-uitstoot. Per kg cement bedraagt die een 0,4 kg CO2, wat voor een fietspad van  1m75 breed neerkomt op 41400 kg CO2 per kilometer fietspad. Da's inderdaad niet niks, maar als dat fietspad per dag 100 fietsers extra aantrekt (die daarvoor met de auto reden) en we er van uitgaan dat een gemiddelde auto 0,14 kg CO2 per km uitstoot, is de CO2 uitstoot van de aanleg na ongeveer 8 jaar gecompenseerd. 
Voor asfalt ziet de balans er een stuk beter uit. De productie van een ton conventioneel asfalt stoot immers maar 14,5 kg CO2 uit, zodat het break-even punt met het hierboven geschetste voorbeeld al na een goed jaar bereikt wordt. Asfalt is bovendien 100% recycleerbaar, wat het andermaal als een zeer duurzaam bestratingsmateriaal kenmerkt.
 
Er dient gezegd dat de cijfers hierboven zeker niet overdreven zijn. De meeste fietspaden hebben wellicht een veel hoger potentiëel dan 100 fietsers extra per dag, en voor asfalt bestaan er vormen met een beduidend lagere CO2 uitstoot. 'Lage Temperatuur'-asfalt en 'Laag Energie Asfalt Beton' hebben beiden een lagere verwerkingstemperatuur dan conventioneel asfalt en daardoor een CO2-uitstoot die ruim een derde lager ligt. En hoewel dit momenteel nog toekomstmuziek is, zou cement op basis van magnesiumsilicaten zelfs meer CO2 opslorpen dan het uitstoot.
 
Daarenboven hebben recente onderzoeken van de Fietsersbond aangetoond dat fietspaden in monolitisch materiaal zoals asfalt of ter plaatste gegoten beton de beste garantie bieden op rijcomfort. Klinkerfietspaden blijken immers veel gevoeliger te zijn voor verzakkingen en boeten met het ouder worden dan ook snel in aan comfort. Het zou dan ook totaal onverantwoord zijn om in de strijd tegen de CO2-uitsoot te willen besparen op het comfort van fietspaden. Op die manier zou je immers minder fietsers aantrekken en dus zou de CO2-uitstoot uiteindelijk toenemen. En dan spreken we nog niet over de andere positieve effecten van het verhoogde fietsgebruik zoals een verminderde uitstoot van fijn stof, de volksgezondheid, de verkeersleefbaarheid, de gevrijwaarde open ruimte ...
 
Laat ons dus maar verder fietsen naar Kyoto, en dat mag met een gerust gemoed op een aangenaam bollend fietspad.
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  velo-ravel.net le Dim 19 Mai 2019 - 9:38

eeuwige reiziger a écrit:Ligt het aan mij of is de overzichtskaart nog niet bijgewerkt? Ik zie alleen de blauwe lijntjes van de fietssnelwegen en niet de groene van de knooppunten. Crying or Very sad

ik zie ook geen knooppunten.
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 6881
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  joverwimp le Lun 20 Mai 2019 - 9:37

velo-ravel.net a écrit:
eeuwige reiziger a écrit:Ligt het aan mij of is de overzichtskaart nog niet bijgewerkt? Ik zie alleen de blauwe lijntjes van de fietssnelwegen en niet de groene van de knooppunten. Crying or Very sad

ik zie ook geen knooppunten.

links onderaan de kaartjes is een knop die je naar rechts moet schuiven: dan verschijnen de knooppunten
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Re: Fietsnelwegen algemeen

Message  velo-ravel.net le Mar 21 Mai 2019 - 19:14

joverwim a écrit:
links onderaan de kaartjes is een knop die je naar rechts moet schuiven: dan verschijnen de knooppunten

Ah ja op de kaartjes, ik zat maar te zoomen in de globale kaart.....
Dus op de idividuele kaarten maar niet op de globale kaart.
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 6881
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty CHIPS

Message  joverwimp le Ven 12 Juil 2019 - 8:44

Afkorting van Cycle Highways Innovation for smarter People transport and Spatial planning
Dit interreg-project verzamelt kennis opgedaan in 5 landen : België, Nederland, Duitsland, UK,an Denemarken. (https://cyclehighways.eu)
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty Nieuwe spelregels Infrabel & NMBS

Message  eeuwige reiziger le Mar 9 Juin 2020 - 8:54

Spoorwegen
GEEN KOEHANDEL MEER MET FIETSSNELWEGEN
De Kamer wil Infrabel en NMBS verbieden om steun aan fietssnelwegen te koppelen aan de afschaffing van overwegen.
4 juni 2020

De spoorbedrijven spelen een cruciale rol bij de aanleg van het netwerk van fietssnelwegen, waarvan het traject vaak langs spoorlijnen en over ­eigendom van de NMBS en Infrabel passeert. Dat veroorzaakt vertraging. Steden en gemeenten die aankloppen bij de spoorbedrijven om toestemming te krijgen voor de aanleg van een fietssnelweg over hun grond, krijgen vaak als antwoord of er dan ook geen overweg afgeschaft kan worden.

Een resolutie die de Kamer vandaag aanneemt, wil daaraan een eind maken en de spoorbedrijven via het beheerscontract verbieden om voorwaarden te koppelen aan de toestemming die losstaan van het fietsnetwerk. De resolutie, een initiatief van N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman, heeft intussen brede steun en is al unaniem goed­gekeurd in de commissie Mobiliteit.

'Wij stellen ons nochtans constructief op bij de projecten van fietssnelwegen en streven naar een win-winsituatie', zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. 'Maar voor ons primeert de veiligheid. Als meer mensen een fietssnelweg langs een overweg gebruiken, dreigen ook de risico's op een ongeval te verhogen.'

Volgens Roggeman komen trein en fiets zo tegenover elkaar te staan, en dat wil hij vermijden. Vooral de Vlaamse plannen om nog duizend kilometer aan fietssnelwegen aan te leggen, dreigen in het gedrang te komen door de voorwaarden die de spoorbedrijven stellen. Gemeenten hebben het vaak moeilijk met de afschaffing van overwegen, omdat ze de mobiliteit in een gemeente bemoeilijken.


https://www.standaard.be/cnt/dmf20200603_04980352

eeuwige reiziger

Messages : 3459
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 49
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

 Fietsnelwegen algemeen - Page 2 Empty nieuw beheerscontract NMBS/Infrabel moet samenwerken met fietssnelwegen

Message  joverwimp le Mar 30 Juin 2020 - 16:05

La Chambre a voté début juin une résolution demandant à Infrabel et la SNCB de coopérer avec les autorités publiques qui souhaitent réaliser des pistes cyclables sur le domaine ferroviaire. Un coup de pouce utile pour la réalisation d'un RER vélo autour des grandes villes, mais aussi pour des voies cyclables rapides et peu accidentées.   
Cette résolution, approuvée à l'unanimité moins une voix, demande au gouvernement fédéral de glisser dans le prochain contrat de gestion de la SNCB/Infrabel une obligation de coopération constructive à la mise en place d’infrastructures cyclables (RER vélo, RAVeL, autoroutes vélo) et de parking vélo sur leur domaine.

Cette résolution ne demande pas au chemin de fer de construire des pistes cyclables, mais bien de mettre ses espaces inutilisés, par exemple le long des voies, à disposition des pouvoirs publics qui voudraient y faire passer un réseau cyclable. Le tout sans entraves inutiles. La seule condition restant la sécurisation des lieux, qui ne doivent pas donner accès au reste du domaine ferroviaire (par exemple les voies elles-mêmes).
Il n'est pas non plus demandé à la SNCB de vendre ses terrains, mais de conclure des contrats d’occupation à titre gratuit (ou pour un euro symbolique). Afin de favoriser le développement du vélo, mais sans hypothéquer celui du rail.
Enfin, le Parlement souhaite que la SNCB continue également de mettre ses lignes ferroviaires désaffectées à la disposition des modes actifs.
Donc si votre commune, province ou région souhaite faire quelque chose sur le domaine de la SNCB, le Parlement fédéral lui donne désormais son aval. Nul doute que ceci contribuera aussi à la concrétisation plus rapide de RER vélos.
Luc Goffinet   https://www.gracq.org/actualites-du-velo/chambre-sncb-et-infrabel
 
EN SAVOIR PLUS
► La Chambre veut que le rail participe à l'élaboration d'un réseau cyclable
► Résolution sur la participation d’Infrabel/SNCB aux réseaux cyclables
► RER Vélo : sur la bonne voie !

 
N'oublions pas que certaines lignes à deux voies ont été réduites à une voie, par exemple Saint-Ghislain - Quiévrain, Mol - Hasselt. 
Il reste de la  place pour une piste cyclable ! Dans les courbes toutefois la voie a été remise au milieu.
joverwimp
joverwimp

Messages : 2580
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 76
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Revenir en haut


 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum