Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

omleidingen

2 participants

omleidingen Empty omleidingen

Message  joverwimp Jeu 19 Avr 2018 - 18:00

Sinds meer dan een maand kan je vanuit het centrum van Asse (kp 9) niet meer naar kp 3.
Grote werken aan de Koensborre maken de doortocht daar onmogelijk, zelfs te voet. En dit zal nog duren tot augustus.
Er is geen omleiding bewegwijzerd, dus  meldde ik dat op 23 maart:  zowel aan de provincie als de gemeente.
De provincie  noteert https://www.toerismevlaamsbrabant.be/info/Routemeldpunt/index.html#493fe7693a4363d0d5842001f64e18518c73b2a949f6ad21d758c81841e31b59a51e802cdef7703ce54ccbe0113da39342ce444a2c348143920c17df65d64316

Maar verder gebeurt er niets ....

omleidingen Asse_h10

omleidingen Asse_k10
joverwimp
joverwimp

Revenir en haut Aller en bas

omleidingen Empty Re: omleidingen

Message  joverwimp Lun 7 Mai 2018 - 15:28

Een herinneringsmail aan de provincie bleef zonder antwoord (hebben dergelijke meldingen nog zin ...) maar er werd wel een omleiding bewegwijzerd.
Ook elders in Asse zijn er grote werken en werden knooppuntroutes doorgeknipt zonder omleiding. Daar heb ik geen melding meer van gemaakt.
Tot op vandaag zijn er ook geen omleidingen.

Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht worden her en der werken uitgevoerd, om de bestuursmeerderheid een positief imago te geven: “met een beetje overdrijven kan je zeggen dat de 19 gemeenten van de Vlaamse Rand op dit ogenblik één grote werf zijn. Het is opvallend in hoeveel gemeenten werken bezig zijn om de dorpskern te vernieuwen (Randkrant april p.4)
Dat heeft dus gevolgen voor het provinciale fietsroutenetwerk. In bv Asse zijn er drie ingrijpende dorpskernvernieuwingen, waar verkeer tijdelijk onmogelijk wordt, zelfs voor fietsers. Bij één daarvan werd ,- na één maand - een omleiding aangebracht, allicht na mijn melding.
Maar ook elders in Asse zijn grote werken: in Asse-ter-Heide is de route tussen 3 en 13 onderbroken, in Mollem tussen 9 en 19. Alweer nergens omleidingen. Ditmaal heb ik het niet gemeld aan de routedokter, denkende dat het via de gemeente mogelijks sneller zou gaan. De bevoegde ambtenaar van de mobiliteitsdienst was zich niet eens bewust van het probleem en verwees naar de toepassing ‘gipad’ waar alle werken gemeld worden. Op de site van toerisme Vlaams-Brabant worden weliswaar werken vermeld maar die hebben enkel betrekking tot de vernieuwing van het fietsnetwerk. (https://www.toerismevlaamsbrabant.be/pagina/werken-fietsnetwerk )
Jaren geleden was er een rubriek Route-info met trajectwijzigingen en omleidingen en bij grote wijzigingen een bordje voorzien met uitsnit van de Fietskaart. Nu niet meer.
Bij andere provincies weet je dit wel , bv https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/dvt/fiets--en-wandelknooppunten/fietsknooppuntennetwerk/meld--en-infopunt-routedokter/fietsen/tijdelijke-omleidingen.html )
In Limburg worden omleidingen niet vermeld, maar de signalisatie ter plaatse aangepast.
Om tekortkomingen te melden zou het wel eenvoudiger zijn één site te raadplegen, zoals in Nederland. Daar gaat je bericht automatisch naar de juiste onderhoudsinstantie, niet alleen voor knooppunten maar ook voor LF-bordjes.
Op een vraag om uitleg aan onze minister van toerisme op 9 november 2010 liet deze weten dat het een bevoegdheid is van de provincies. “Misschien kunnen ze op een of andere manier tot een samenwerking komen, al was het maar dat hun websites eenzelfde naam krijgen. Dat zou al minder verwarring scheppen en het zou gemakkelijker zijn te weten dat het overal dezelfde naam is. Men kan misschien voor een eenvormige benaming zorgen. Ik ga ook contact nemen met collega Crevits om na te gaan of er nog meer kan worden afgestemd voor de meldpunten voor de utilitaire fietspaden” (www.meldpuntfietspaden.be : daar kan je abnormale toestanden melden langs gewest- en gemeentewegen die dringende interventie vereisen)
Inmiddels is er niets veranderd. Wat in het zoveel grotere Nederland kan, lijkt is bij ons onmogelijk.

Daarom liet ik een vraag stellen aan een provincieraadslid:
- of er voldoende ‘peters’ zijn om problemen te signaleren (in casu Asse)
- of de provincie de gemeentelijke mobiliteitsambtenaren voldoende sensibiliseert om knooppuntonderbrekingen te melden
- of de provincie de toepassing ‘gipad’ actief opvolgt
- of het normaal is dat omleidingen pas een maand na kennisname bewegwijzerd worden
- waarom er geen (tijdelijke) trajectwijzigingen meer staan op onze website
- of en hoe de provincie samen met de andere tot een overkoepelend meldpunt wil komen

joverwimp
joverwimp

Message  eeuwige reiziger Dim 23 Sep 2018 - 15:54

joverwimp a écrit:Een herinneringsmail aan de provincie bleef zonder antwoord (hebben dergelijke meldingen nog zin ...) maar er werd wel een omleiding  bewegwijzerd.
Ook elders in Asse zijn er grote werken en werden knooppuntroutes doorgeknipt zonder omleiding. Daar heb ik geen melding meer van gemaakt.
Tot op vandaag zijn er ook geen omleidingen.

Het blijft toch een heikel punt bij gemeentelijke wegenwerken. Ook hier geen enkele aanduiding op de knooppuntbordjes, alhoewel de doorgang volledig onmogelijk was door een volledige heraanleg van meerdere straten in de buurt van Schoonberg (grensstreek West-Oost-Vlaanderen). De werken zijn al meerdere maanden bezig. Soms stonden er omleidingspijlen, soms niet, soms onvolledig. Het blijft toch echt wel een rommeltje.

Geen vermelding op de website van Westtoer of Toerisme Oost-Vlaanderen. Ik vermoed dat er dus geen informatie wordt doorgespeeld naar de toeristische dienst van de betrokken provincies. Jammer.

eeuwige reiziger

http://www.ligfietser.be

Message  joverwimp Dim 23 Sep 2018 - 17:06

De provincie antwoordde op mijn vraag. Maar zoals wel meer gebeurt: onvolledig. Geen antwoord op deze vragen:
- of de provincie de gemeentelijke mobiliteitsambtenaren voldoende sensibiliseert om knooppuntonderbrekingen te melden
- of de provincie de toepassing ‘gipad’ actief opvolgt

Er zouden hier genoeg 'peters' zijn om problemen te signaleren - maar dat blijkt niet uit de praktijk.
Omleidingen signaleren op de website was afgevoerd want zelden geraadpleegd. Maar nu toch weer ingevoerd !

omleidingen Scan_212

omleidingen Scan_211
joverwimp
joverwimp