Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

Antwerpen : Parkbrug

3 participants

Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Antwerpen : Parkbrug

Message  velo-ravel.net Sam 11 Jan 2020 - 19:14

07-09-2017
Parkbrug, winnaar Footbridge award

https://www.agvespa.be/nieuws/parkbrug-winnaar-footbridge-award


07-09-2017
Parkbrug, winnaar Footbridge award



Op 6 september is in Berlijn de Parkbrug uitgeroepen als winnaar van de 'Footbridge award 2017'.

Een mooie internationale prijs georganiseerd door het tijdschrift 'Bridge design & enigineering', hét tijdschrift van en voor bruggenbouwers.

Commentaar van de jury:

"A simple yet very effective solution which creates an interesting crossing for users even though it is fully enclosed. Jury found it hugely impressive that a box girder on this scale could be made without any u-frame, web or diaphragm stiffener. Very clever design and aesthetically strong."

Iets om terecht fier op te zijn gezien de sterke concurrentie uit Europa. Ney & partners, de ontwerper van de Parkbrug, nam de prijs in ontvangst.

Je kan meer lezen over:

   de Parkbrug
   het definitief ontwerp van de fietshelling Parkbrug zijde Eilandje
de Footbridge Awards
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 7611
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Start werken fietshelling Parkbrug zijde Eilandje

Message  velo-ravel.net Sam 11 Jan 2020 - 19:15

https://www.agvespa.be/nieuws/start-werken-fietshelling-parkbrug-zijde-eilandje


22-01-2019

Vandaag starten de werken aan de fietshelling van de Parkbrug. De fietshelling op het Eilandje komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Ze wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een lichte staalstructuur. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven. Tegen het najaar 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.

De Parkbrug is sinds juli 2016 een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord en het Eilandje. Ze overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats. De bijkomende fietshelling op het Eilandje zorgt voor extra gebruikscomfort voor fietsers en een betere doorstroming bij het stijgen en het dalen. De helling oogt bovendien bijzonder mooi en het ontwerp sluit aan bij de interessante architectuur van de Parkbrug.

Het ontwerp van de fietshelling is, net zoals dat van de Parkbrug, van Ney & Partners. De helling wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een witte, lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken.


De fietshelling ligt parallel aan de gevels van de bestaande gebouwen. De start ervan is voldoende breed gemaakt om de toegang vanuit verschillende richtingen mogelijk te maken. Het fietspad is voorzien in gietasfalt en wordt verlicht. Voor de fietshelling is een budget voorzien van 2.583.717 euro.

Aannemer Emotec NV uit Puurs start op 22 januari met de werken. AG VESPA coördineert de werken. De eerste maanden vinden ze plaats in een atelier. In het najaar starten ook de voorbereidende werken op het terrein. Daarna wordt de helling in verschillende delen naar Antwerpen vervoerd en gemonteerd. Tegen het najaar van 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 7611
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Photos & Kaart

Message  velo-ravel.net Sam 11 Jan 2020 - 19:23

Ik ben daar gepaseerd in augustus maar ik had niet de leiding van de uitstap, ik heb niet deze helling gezien.

Kaart : https://drive.google.com/open?id=1T7XtqSmHQzNi9DCKlK8g49g92M5NXOFx&usp=sharing



Album : https://photos.app.goo.gl/TmPAeU9JsBBySjGe9

Diaporama :
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 7611
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Voorbereidende werken voor fietshelling aan Parkbrug aan de gang

Message  velo-ravel.net Sam 11 Jan 2020 - 19:58

velo-ravel.net a écrit:Ik ben daar gepaseerd in augustus maar ik had niet de leiding van de uitstap, ik heb niet deze helling gezien.

Normaal de werken waren nog niet gestart....

https://www.gva.be/cnt/dmf20190912_04604637/voorbereidende-werken-voor-fietshelling-aan-parkbrug-aan-de-gang




Het plein tussen de Italiëlei, de Londenstraat en het Willemdok ligt donderdag plaatselijk open voor werkzaamheden. Het gaat om proefboringen in het kader van de aanleg van de nieuwe fietshelling voor de Parkbrug, de verbinding richting Park Spoor Noord.

Een spandoek tussen de lift en de trappen richting de Parkbrug kondigt al een tijdje de komst van een fietshelling aan die het gebruiksgemak voor fietsers moet verbeteren. Op de ingebruikname van de nieuwe helling zullen de fietsers nog tot 2020 moeten wachten. De werken die vandaag plaatsvonden luiden nog niet meteen de komst van de nieuwe helling in.

“Het gaat om proefboringen die maar een dag in beslag zullen nemen”, zegt het kabinet van schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “De effectieve voorbereidende werken zullen vermoedelijk dit najaar starten.” Als alles volgens schema verloopt zullen fietsers in de loop van 2020 niet langer hun tweewieler de trappen op moeten duwen richting Parkbrug.
velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 7611
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Merkwaardig voorval...

Message  eeuwige reiziger Mer 5 Aoû 2020 - 9:53

Dag na curieuze fout van Antwerpse agenten is beschadigde Parkbrug opnieuw open
20 juli 2020

Antwerpen : Parkbrug 763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0

ANTWERPEN - De Parkbrug tussen het Eilandje en Park Spoor Noord is na een noodherstelling maandagnamiddag opnieuw geopend voor fietsers en voetgangers. Het wegdek aan de kant van het Eilandje raakte zondag zwaar beschadigd. Dat gebeurde omdat agenten met hun politiewagen bij een achtervolging niet op tijd merkten dat ze over een fietsersbrug reden.

Het zag er heel spectaculair uit: een twintigtal vloertegels van de brug lagen sinds zondagavond los of gebroken. “Dat moet gebeurd zijn toen een van onze politiewagens daar wilde keren”, zegt de Antwerpse politie. “We weten nog niet waarom die inschattingsfout is gemaakt. Mogelijk was dat team niet vertrouwd met die omgeving.”

De stadsingenieur kwam maandagochtend kijken en had een geruststellende boodschap. De structuur van de brug is intact. Niets hield de stad dan ook tegen om fietsers en voetgangers maandagnamiddag opnieuw vrije doorgang te geven. Het beschadigde gedeelte is met hekwerk afgezet.

Fietshelling
Het blijft natuurlijk een curieus voorval. Aan de kant van de London Tower loopt het wegdek dood. Fietsers moeten via een trap of de lift verder. Voor een tijdje nog slechts, want begin dit jaar begonnen de werken voor een volwaardige fietshelling. Die wordt vervaardigd in een atelier in Puurs. Was er geen coronacrisis geweest, dan waren de onderdelen van de lusvormige helling van 140 meter lang in mei al via het water naar het Willemdok gevaren. Dat moest worden uitgesteld. Een definitieve datum voor de plaatsing van de helling is er nog niet.

De lift en de trap met VeloComfort-systeem blijven overigens wel behouden. De Parkbrug ligt er vier jaar. Ze is 67 meter lang en weegt 170 ton.


https://www.hln.be/in-de-buurt/antwerpen/dag-na-curieuze-fout-van-antwerpse-agenten-is-beschadigde-parkbrug-opnieuw-open~a06d2381/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200719_95669944
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/19/achtervolging-eindigt-na-politieschot-in-merksem/

eeuwige reiziger

Messages : 3590
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 51
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Re: Antwerpen : Parkbrug

Message  joverwimp Sam 5 Sep 2020 - 16:19

De toegang aan de London Tower lijkt me voor de helft klaar: via de lift.
Er zou ook een trap komen met een speciaal fietsgootsysteem: VeloComfort, maar die heb ik niet gezien. Die komt allicht waar nu een afsluithekken staat:

Antwerpen : Parkbrug Parkbr10luithekken staat




Het maximale stijgingspercentage van een helling bedraagt 4 procent. De helling zou dan een lengte van meer dan 150 meter moeten hebben. Dat was op die plek onhaalbaar. Het is de eerste keer dat VeloComfort in Vlaanderen wordt gebruikt op het openbaar domein. De stad kiest voor het systeem omdat een trap met een gewone goot veel kracht vraagt van fietsers bij het stijgen en dalen. VeloComfort maakt komaf met die moeilijkheden. Het dalen met de fiets is geen probleem meer dankzij borstelharen in de goot die de fiets afremmen en rechtop houden. Bij het stijgen is geen extra kracht nodig omdat de fiets, begeleid door zijn eigenaar, door een smalle lopende band omhoog wordt gebracht. https://www.antwerpen.be/nl/info/56544ab3b2a8a7c3998b45f2/parkbrug
joverwimp
joverwimp

Messages : 3036
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Re: Antwerpen : Parkbrug

Message  eeuwige reiziger Dim 6 Sep 2020 - 15:03

joverwimp a écrit:De toegang aan de London Tower lijkt me voor de helft klaar: via de lift.
Er zou ook een trap komen met een speciaal fietsgootsysteem: VeloComfort, maar die heb ik niet gezien. Die komt allicht waar nu een afsluithekken staat:

Kennelijk is er een misverstand in het spel. Kort na de plaatsing van de brug werd een trap met VeloComfort geïnstalleerd, maar het systeem voldoet niet echt aan de verwachtingen. Later werden de plannen bijgestuurd, waardoor een fietshelling toch tot de mogelijkheden ging behoren. Uitvoering dit jaar, maar door Corona liepen de werken vertraging op.



Voorbereidende werken fietshelling aan Parkbrug van start gegaan
17 februari 2020

Antwerpen : Parkbrug 763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0

ANTWERPEN - Deze zomer zullen fietsers gebruik kunnen maken van de fietshelling aan de Parkbrug die Park Spoor Noord met het Eilandje verbindt. Die werken zijn maandag van start gegaan. De werken aan de helling zelf zijn al een tijdje bezig in een atelier in Puurs. De nieuwe fietshelling is een welgekomen alternatief voor de lift en het VeloComfort-systeem.

Goed nieuws voor de fietsers die regelmatig de Parkbrug gebruiken: de voorbereidende werken aan de fietshelling gaan van start. Nu moeten fietsers zich behelpen met een lift of de trap met VeloComfort-systeem. In tegenstelling tot wat de naam van het systeem doet vermoeden, is dat VeloComfort-systeem allesbehalve comfortabel. Zo kunnen fietsen met een terugtraprem het systeem niet gebruiken en ook voor zware elektrische fietsen en bakfietsen is het systeem een hel. De lift kreeg dan weer vaak te maken met technische problemen.

Zomer 2020

Maar nu komt er dus die fietshelling.  Maandag zijn de voorbereidende werken gestart op het binnenplein aan de Noorderplaats voor de plaatsing van de fietshelling aan de Parkbrug. Er zal een werfzone op het binnenplein afgezet worden maar de Parkbrug blijft tijdens deze werken steeds toegankelijk. De werken duren tot midden maart. Tegen de zomer van 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.

Tijdens de werken op het terrein worden de zones waar de kolommen voor de fietshelling komen, voorbereid en wordt de bestaande structuur van de ondergrondse parking verstevigd. De werken aan de fietshelling zelf vinden al enkele maanden plaats in een atelier in Puurs. Eind mei zal de helling in vier grote delen via het water vervoerd worden naar het Willemdok in Antwerpen. Daarna wordt ze gemonteerd. Tegen deze zomer zal de helling klaar zijn voor gebruik.

Het ontwerp van de fietshelling is, net zoals dat van de Parkbrug, van Ney & Partners. De helling wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een witte, lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven.

Antwerpen : Parkbrug 763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0


https://www.hln.be/in-de-buurt/antwerpen/voorbereidende-werken-fietshelling-aan-parkbrug-van-start-gegaan~ab20dfd4/


De Parkbrug krijgt een fietshelling
17 februari 2020

Antwerpen : Parkbrug Fietshelling_Parkbrug_copyright_NeyPartners

Vandaag starten in Antwerpen de voorbereidende werken op het binnenplein aan de Noorderplaats voor de plaatsing van de fietshelling aan de Parkbrug. Er zal een werfzone op het binnenplein afgezet worden maar de Parkbrug blijft tijdens deze werken steeds toegankelijk. De werken duren tot midden maart. Tegen de zomer van 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.

De Parkbrug is sinds juli 2016 een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord en het Eilandje. Ze overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats.

Momenteel volgen voetgangers en fietsers de Parkhelling om vanuit Park Spoor Noord op de Parkbrug te geraken. Aan de kant van de London Tower heeft de Parkbrug momenteel een grote lift en een trap met een speciaal fietsgootsysteem. Daar start AG VESPA nu met de voorbereidende werken voor een fietshelling.

Ontwerp fietshelling

Het ontwerp van de fietshelling is, net zoals dat van de Parkbrug, van Ney & Partners. De helling wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een witte, lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven. De fietshelling ligt parallel aan de gevels van de bestaande gebouwen.

Scepen voor mobiliteit Koen Kennis: “De Parkbrug is niet alleen heel erg mooi, maar ook functioneel. Ze vormt een belangrijke schakel voor het fietsverkeer tussen Antwerpen-Noord en het centrum van de stad. Dankzij deze fietshelling verhogen we het gebruiksgemak van de brug. De start ervan zal voldoende breed gemaakt worden om de toegang vanuit verschillende richtingen mogelijk te maken. Het fietspad op de helling voorzien we in gietasfalt en zal mooi worden verlicht.”

Voorbereidende werken en ingebruikname

Tijdens de werken op het terrein worden de zones waar de kolommen voor de fietshelling komen, voorbereid en wordt de bestaande structuur van de ondergrondse parking verstevigd. De werken aan de fietshelling zelf vinden al enkele maanden plaats in een atelier in Puurs. Eind mei zal de helling in vier grote delen via het water vervoerd worden naar het Willemdok in Antwerpen. Daarna wordt ze gemonteerd. Tegen deze zomer zal de helling klaar zijn voor gebruik.

http://metkennisvanzaken.be/2020/02/17/de-parkbrug-krijgt-een-fietshelling/


Antwerpen : Parkbrug Https%3A%2F%2Fstatic.gva.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2019%2F09%2F13%2Fbe7c6484-d539-11e9-b1b8-3f78ac53cf83_web_scale_0.3636364_0.3636364__

https://www.gva.be/cnt/dmf20190912_04604637/voorbereidende-werken-voor-fietshelling-aan-parkbrug-aan-de-gang
https://www.emergo.be/start-werken-fietshelling-parkbrug-zijde-eilandje/


Probeer dat maar eens met de bakfiets
LIFT PARKBRUG WEER STUK: FIETSERS AANGEWEZEN OP ONHANDIGE TRAP
18 oktober 2018

Antwerpen : Parkbrug 763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0

ANTWERPEN - Al twee dagen is de lift van de Parkbrug kapot. De Parkbrug verbindt het Eilandje over de Leien met Park Spoor Noord, maar door het defect zijn fietsers aangewezen op de onhandige trap met VeloComfort-systeem. Probeer dat maar eens met een bakfiets. De bouw van een fietshelling aan de kant van het Eilandje loopt intussen vertraging op.

De lift van de Parkbrug is stuk en dat zorgt voor veel gevloek bij honderden fietsers. Zeker voor wie een elektrische fiets, een bakfiets, tandem, brommer of fiets met aanhangwagentje bij heeft, is de trap met automatische rolband nemen niet evident. “Ofwel moeten jullie eventjes helpen, ofwel moeten we twee kilometer omfietsen”, zucht Sofie-Katrien Van Grinsven, wijzend naar het karretje achter haar fiets waar zoon Joep in zit. Met vereende krachten dragen we kar, fiets en Joep naar beneden.

Zonde

“We nemen deze route heel regelmatig en het is zeker niet de eerste keer dat we hier voor een voldongen feit staan”, zegt Sofie-Katrien. “Het zou beter zijn geweest als ze al aan het begin van de fietshelling in Park Spoor Noord aangeven dat de lift stuk is, dan kon ik me deze klim besparen. Het is zonde dat zo’n nieuwe lift al zo vaak stuk gaat. Vorige week had ik hetzelfde voor aan de Sint-Annatunnel, maar die liften zijn al stokoud, dus dat is toch een beetje te begrijpen.”

Ilse De Maeyer heeft, net als vele andere fietsers, duidelijk moeite om haar fiets in de afdaling in bedwang te houden. “Deze trap is niet evident als je zoals mij een spierziekte hebt. Het wordt hoog tijd dat er gestart wordt met de bouw van een fietshelling, al moeten ze die dan ook weer niet te steil maken.”


Jasmien (11) krijgt haar gloednieuwe koersfiets vlot naar boven, bij mama Mireille Couwenbergh gaat het iets moeilijker. “Zeker voor oudere mensen of met zware boodschappen is hier naar boven klauteren een zware opdracht. Die nieuwe fietshelling is zeker een goed idee.”

Fietshelling gevraagd

Normaal moest de bouw van de fietshelling aan de kant van het Eilandje al begonnen zijn. Die helling zou de problemen met de lift en trap in één klap oplossen. “De installatie van de helling laat een beetje op zich wachten, maar ze komt er wel aan”, zegt Manuel Verreet van AG Vespa. “Er is al een bouwvergunning afgeleverd, dus het ontwerp van de brug ligt vast. Maar de gunningsprocedure die bepaalt welke firma de helling mag gaan bouwen, loopt langer uit dan verwacht. We verwachten nu dat we binnen dit en een maand kunnen bekendmaken welke firma het zal worden.”

De fietshelling komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. De helling wordt 140 meter lang en heeft een lusvormig ontwerp in een lichte staalstructuur. Het fietspad wordt voorzien in gietasfalt. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven. Tijdens de werken, die anderhalf jaar zullen duren, zullen de Parkbrug, de lift en de trap steeds toegankelijk blijven voor fietsers en voetgangers.

https://www.hln.be/in-de-buurt/antwerpen/probeer-dat-maar-eens-met-de-bakfiets~a8d137e1/

eeuwige reiziger

Messages : 3590
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 51
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Re: Antwerpen : Parkbrug

Message  eeuwige reiziger Jeu 26 Nov 2020 - 9:36

Start werken Parkbrug in Antwerpen: fietsbrug krijgt nu ook fietshelling aan het Eilandje
maandag 16 november 2020

Vandaag beginnen aan de Parkbrug in Antwerpen werkzaamheden om de fietsbrug gebruiksvriendelijker te maken. Er wordt een fietshelling geplaatst. “Aan de kant van het Eilandje is er namelijk geen fietshelling, enkel een lift en een trap waar al wat problemen mee zijn geweest”, dat vertelt schepen voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Via de brug kan je veilig over de Italiëlei van Park Spoor Noord naar het Eilandje.

e Parkbrug verbindt de Antwerpse binnenstad met Park Spoor Noord. De brug staat er al 4 jaar, maar wordt nu fietsvriendelijker gemaakt. Aan de kant van het park is er een helling waar fietsers makkelijk op en af kunnen om de fietsbrug te gebruiken, vertelt Koen Kennis. “In het oorspronkelijk ontwerp van de fietsbrug was er aan het Eilandje geen fietshelling aanwezig, enkel een lift en een trap. Dat komt door technische aspecten van de ondergrond. Maar de lift en de trap zijn niet ideaal om de fietsbrug te gebruiken. Zo is de lift regelmatig defect. De trap hebben we tijdelijk proberen op te lossen met een fietsgoot en transportband om fietsen eenvoudiger naar boven te krijgen.”

Belangrijke schakel voor het fietsverkeer
Het is belangrijk dat de Parkbrug gebruiksvriendelijker wordt. “Zo kunnen er ook meer mensen gebruik maken van de fietsbrug. De Parkbrug vormt nu al een belangrijke schakel voor het fietsverkeer tussen het noorden en het centrum van de stad. Met deze fietshelling verhogen we het gebruiksgemak van de brug en dat is nodig om het toenemend aantal fietsers te kunnen verwerken”, vertelt Kennis.

De fietsbrughelling wordt momenteel afgewerkt en zal binnenkort naar de stad komen om gemonteerd te worden. “Er zijn ook al werken gebeurd aan de ondergrond”, vertelt Kennis. Deze week wordt aan het Willemdok een grote kraan geplaatst en komt ook het transportponton aan met de onderdelen van de fietshelling. Daarom wordt vanaf vandaag een deel van de Napoleonkaai en de Entrepotkaai gedurende 3 weken afgesloten voor alle verkeer.

In de lente zou de nieuwe fietshelling aan de Parkbrug klaar zijn. Dat is ruim een half jaar later dan gepland, omdat de werken vertraging hebben opgelopen door de coronamaatregelen en de lockdown.


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/16/parkbrug-in-antwerpen-wordt-fietsvriendelijker-door-fietshelling/


Plaatsing tweede helling voor Parkbrug met drie weken uitgesteld
13/11/2020

Antwerpen : Parkbrug B4b03be8-22ad-11eb-864f-f91801125396_web_scale_0.0683644_0.0683644__

ANTWERPEN - De geplande werken voor de plaatsing van de fietshelling aan de Parkbrug worden, als gevolg van de coronamaatregelen, met een paar weken uitgesteld. Die brug moet Park Spoor Noord, over de Noorderplaats, met het Eilandje gaan verbinden. Een deel van de Napoleonkaai en de Entrepotkaai op het Eilandje zal vanaf maandag 7 december drie weken gesloten zijn voor alle verkeer en niet vanaf komende maandag zoals aanvankelijk gecommuniceerd.

Aan de kant van het Eilandje heeft de Parkbrug alleen een lift en een trap met een fietsgootsysteem. De bedoeling is dat er in het voorjaar een fietshelling bij komt.

In februari zijn de werken aan de helling gestart. Op maandag 7 december start de opbouw van een kraan aan het Willemdok op de hoek van de Napoleon- met de Entrepotkaai. Diezelfde week moeten ook de onderdelen voor de nieuwe fietshelling geleverd worden.

De twee daaropvolgende weken worden gebruikt om de onderdelen van de helling in elkaar en op hun plek te zetten. Omdat zowel het transport als de constructie een omvangrijk werkje is, wordt het gebied afgesloten voor het verkeer.

Lusvormig en 140 meter lang

Nadien moet de fietshelling nog afgewerkt worden. Dat betekent onder meer balustrades plaatsen, schilder- en laswerken, een fietspad op de helling aanleggen en verlichting plaatsen. Tijdens deze periode is het gebied niet meer afgesloten voor het verkeer. Als alles volgens plan verloopt kan de fietshelling in het voorjaar in gebruik genomen worden.

Het ontwerp is, net zoals dat van de Parkbrug, van Ney & Partners. De helling wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een witte, lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. De Parkbrug verbindt sinds de zomer van 2016 Park Spoor Noord met het Eilandje.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201109_96381022

eeuwige reiziger

Messages : 3590
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 51
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Antwerpen : Parkbrug Empty Re: Antwerpen : Parkbrug

Message  eeuwige reiziger Dim 21 Mar 2021 - 17:33

Toestand op 14 februari:

150771630-10157832976837057-2862520100898126624-o

https://www.facebook.com/bartdewever/posts/10157832976882057


Fietshelling naar Parkbrug over Antwerpse Leien geplaatst
25/01/2021

Antwerpen : Parkbrug 79272472-5f18-11eb-ace7-459f1f53a4c0_web_scale_0.0595238_0.0595238__

Aan het Antwerpse Eilandje is een aannemer gestart met het plaatsen van een fietshelling naar de Parkbrug die over de Leien heen richting Park Spoor Noord leidt. Heel die operatie is geen sinecure. De kraanman loodst de elementen, die 35 tot 45 ton wegen, van de Napoleonkaai tussen de gebouwen naar de Parkbrug.

De voorbije dagen werden op een ponton in het Willemdok de elementen voor de fietshelling geleverd, maandag ging het plaatsen ervan van start. Voor elk van de vier loodzware onderdelen - het eerste weegt 35 ton - wordt één dag uitgetrokken. Omdat er voor donderdag slecht weer is voorspeld, overweegt de aannemer om er woensdag twee te plaatsen.

De ingebruikname van de fietshelling is gepland voor mei, na onder meer het nodige las- en schilderwerk en de aanleg van een fietspad.

De Parkbrug is geopend in 2016. Alleen was er aan de zijde van het Eilandje geen helling, maar een trap en een lift. Dat leidde tot ergernis bij fietsers. Een transportband op de trappen moest wat soelaas brengen. Na studiewerk bleek een 140 meter lange fietshelling (in een lus) ook aan het Eilandje haalbaar.

‘Het wordt een sierlijke krul’, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). ‘Het is ontworpen door hetzelfde team dat de Parkbrug heeft getekend. Die brug zal nog lang de meest fotogenieke brug zijn van Antwerpen, toch tot de wandel- en fietsbrug over de Schelde er ligt.’

Eigenlijk hadden de werken al in het najaar moeten plaatsvinden, maar het coronavirus sloeg onverwacht hard toe in het atelier waar de onderdelen werden gemaakt.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210125_95920906
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/25/fietshelling-tussen-park-spoor-noord-en-eilandje-wordt-geplaatst/


Video plaatsing van de brug:
https://youtu.be/U0VnR8HzE50
https://www.facebook.com/AGVespa/videos/143433217510112/

eeuwige reiziger

Messages : 3590
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 51
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum