fietsstad van het jaar
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
fietsstad van het jaar
Gent heeft in Vlaanderen de kwalificatie Fietsstad 2018 verworven, mede dankzij de invoering van een circulatieplan. Ieder jaar reiken Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) en de Vlaamse Overheid awards uit aan de steden en gemeenten die hebben ingespannen voor een lokaal sterk fietsbeleid.
De winnaars zijn opgedeeld in drie verschillende categorieën. Gent scoorde in de categorie > 50.000 inwoners.
De stad heeft een ambitieus beleid dat de fiets echt op kop zet, aldus de jury. ‘Door de invoering van het circulatieplan realiseerde de stad minder verkeersongevallen en meer fietsers. Met de Fietsambassade bundelt ze verschillende partnerschappen in één herkenbare organisatie voor fietsdienstverlening. Bovendien zet Gent naast de grote symboolprojecten ook in op meer dan 220 kleinere fietscomfortmaatregelen.’
Deinze scoorde in de categorie 20.000 – 50.000 inwoners op de totstandkoming van een integraal fietsroutenetwerk en omzetten van knelpunten in oplossingen. ‘Met VeloDeinze en een fietscafé in het stadhuis zet de fietsende burgemeester sterk in op fietscultuur. Deinze is de pionier op het vlak van fietsdiensten; het succes van de Blue-bike en het eerste Mobipunt aan het stadhuis zijn daar voorbeelden van. ‘ (VeloDeinze is de koepel waaronder verschillende fietsactiviteiten plaatshebben.)
Bonheiden tenslotte heeft als kleinere gemeente een sterk uitgewerkt fietsbeleid, aldus de jury. ‘Samenwerking, ambitie, enthousiasme en innovatieve maatregelen zijn daarin sleutelwoorden. Bonheiden bouwt een gemeentedekkend netwerk van fietsstraten uit en zet in op nieuwe markeringen, campagnes en monitoring. Bonheiden, een landelijke gemeente die van nul begon, laat Vlaanderen zien dat een omslag naar een sterk fietsbeleid binnen een legislatuur kan.’
De winnaars zijn opgedeeld in drie verschillende categorieën. Gent scoorde in de categorie > 50.000 inwoners.
De stad heeft een ambitieus beleid dat de fiets echt op kop zet, aldus de jury. ‘Door de invoering van het circulatieplan realiseerde de stad minder verkeersongevallen en meer fietsers. Met de Fietsambassade bundelt ze verschillende partnerschappen in één herkenbare organisatie voor fietsdienstverlening. Bovendien zet Gent naast de grote symboolprojecten ook in op meer dan 220 kleinere fietscomfortmaatregelen.’
Deinze scoorde in de categorie 20.000 – 50.000 inwoners op de totstandkoming van een integraal fietsroutenetwerk en omzetten van knelpunten in oplossingen. ‘Met VeloDeinze en een fietscafé in het stadhuis zet de fietsende burgemeester sterk in op fietscultuur. Deinze is de pionier op het vlak van fietsdiensten; het succes van de Blue-bike en het eerste Mobipunt aan het stadhuis zijn daar voorbeelden van. ‘ (VeloDeinze is de koepel waaronder verschillende fietsactiviteiten plaatshebben.)
Bonheiden tenslotte heeft als kleinere gemeente een sterk uitgewerkt fietsbeleid, aldus de jury. ‘Samenwerking, ambitie, enthousiasme en innovatieve maatregelen zijn daarin sleutelwoorden. Bonheiden bouwt een gemeentedekkend netwerk van fietsstraten uit en zet in op nieuwe markeringen, campagnes en monitoring. Bonheiden, een landelijke gemeente die van nul begon, laat Vlaanderen zien dat een omslag naar een sterk fietsbeleid binnen een legislatuur kan.’
fietsstad 2019
In September wordt de titel voor 2019 toegewezen.
Misschien wel Kortrijk: die introduceerde een de fietszone, bestaande uit 74 aaneengesloten fietsstraten.
Op 12 toegangspunten wordt dat aangegeven met borden en fietsemblemen.
Misschien wel Kortrijk: die introduceerde een de fietszone, bestaande uit 74 aaneengesloten fietsstraten.
Op 12 toegangspunten wordt dat aangegeven met borden en fietsemblemen.
In fietsstraten- en zones geldt een maximumsnelheid van 30km/uur en motorvoertuigen mogen fietsers niet inhalen.
Alle 12 toegangen tot de zone krijgen een rood vlak in de vorm van een drempel, voorzien van een grote afbeelding van het fietsstraatbord. Ook staan er gewone fietsstraatborden en 30 km/uur borden. En fietsers mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken.
De introductie van de fietszone is mogelijk geworden door een aanpassing van het verkeersreglement. Behalve Kortrijk zal ook de stad Aarschot op korte termijn zo'n zone invoeren.
Sujets similaires
» Houten: fietsstad van het jaar
» Vlaanderen kreeg 200 kilometer nieuw fietspad in 2011
» fietsgemeente van het jaar
» L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
» L029 Turnhout - Tilburg (Bels lijntje) (L29)
» Vlaanderen kreeg 200 kilometer nieuw fietspad in 2011
» fietsgemeente van het jaar
» L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
» L029 Turnhout - Tilburg (Bels lijntje) (L29)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum