FR20 Luchthavenring
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
FR20 Luchthavenring
https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/fr20
IK heb deze gevolgd van Zaventem (Ringlaan) tot in de luchthaven. Daar loopt de fietsroute dood op een blinde muur ...
Er zat niets anders op dan terug te fietsen. Dan heb ik de noordelijke tak van de Leopoldlaan gevolgd: die leidt wel naar de terminal.
Al moet je op het einde te voet verder:
Aan de terminal blijkt een ander fietspad te bestaan, maar het leidt nergens heen
Terugkeren dus. En laat je niet misleiden door een fout aangegeven fietswegwijzer: niet de opening rechts volgen maar links
IK heb deze gevolgd van Zaventem (Ringlaan) tot in de luchthaven. Daar loopt de fietsroute dood op een blinde muur ...
Er zat niets anders op dan terug te fietsen. Dan heb ik de noordelijke tak van de Leopoldlaan gevolgd: die leidt wel naar de terminal.
Al moet je op het einde te voet verder:
Aan de terminal blijkt een ander fietspad te bestaan, maar het leidt nergens heen
Terugkeren dus. En laat je niet misleiden door een fout aangegeven fietswegwijzer: niet de opening rechts volgen maar links
Re: FR20 Luchthavenring
joverwimp a écrit:IK heb deze gevolgd van Zaventem (Ringlaan) tot in de luchthaven. Daar loopt de fietsroute dood op een blinde muur ...
Er zat niets anders op dan terug te fietsen. Dan heb ik de noordelijke tak van de Leopoldlaan gevolgd: die leidt wel naar de terminal.
Al moet je op het einde te voet verder:
Aan de terminal blijkt een ander fietspad te bestaan, maar het leidt nergens heen
Terugkeren dus. En laat je niet misleiden door een fout aangegeven fietswegwijzer: niet de opening rechts volgen maar links
Dit is toch wel huilen op de pet op! Er werd begin dit jaar een investering van een slordige honderd miljoen aangekondigd voor allerlei gebouwen op de luchthaven, maar er is blijkbaar geen geld (en geen visie) om een samenhangende fietsinfrastructuur uit te bouwen.
Re: FR20 Luchthavenring
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:IK heb deze gevolgd van Zaventem (Ringlaan) tot in de luchthaven. Daar loopt de fietsroute dood op een blinde muur ...
Er zat niets anders op dan terug te fietsen. Dan heb ik de noordelijke tak van de Leopoldlaan gevolgd: die leidt wel naar de terminal.
Al moet je op het einde te voet verder:
Aan de terminal blijkt een ander fietspad te bestaan, maar het leidt nergens heen
Terugkeren dus. En laat je niet misleiden door een fout aangegeven fietswegwijzer: niet de opening rechts volgen maar links
Dit is toch wel huilen op de pet op! Er werd begin dit jaar een investering van een slordige honderd miljoen aangekondigd voor allerlei gebouwen op de luchthaven, maar er is blijkbaar geen geld (en geen visie) om een samenhangende fietsinfrastructuur uit te bouwen.
Mijn opmerkingen & vragen stelde ik op 23 juli aan de luchthavenuitbater. Ze hebben die naar het betreffende departement gestuurd en zouden me op de hoogte houden.
Re: FR20 Luchthavenring
joverwimp a écrit:Mijn opmerkingen & vragen stelde ik op 23 juli aan de luchthavenuitbater. Ze hebben die naar het betreffende departement gestuurd en zouden me op de hoogte houden.
Hou de druk maar op de ketel!
Re: FR20 Luchthavenring
Antwoord van Customer Feedback Team (comments@brusselsairport.be) :
Bedankt om u fietservaring voor het bereiken van de luchthaven met ons te delen.
Momenteel lopen een aantal initiatieven om de bereikbaarheid van de luchthaven per fiets te verbeteren.
Een van deze projecten is ‘Met de fiets naar de luchthaven’ waarover Provincie Vlaams-Brabant u al meer informatie heeft bezorgd.
Daarnaast loopt er een studie betreffende de fietsinfrastructuur op de luchthaven, waarbij we de bestaande infrastructuur in kaart brengen, verbeterpunten - die te realiseren zijn op korte termijn - identificeren en noden voor toekomstige projecten in kaart worden gebracht.
Uw ervaring hebben we alvast gedeeld met het studiebureau en het bureau voor de signalisatie. We bekijken welke verbeteringen op korte termijn gerealiseerd kunnen worden.
De terminal is inderdaad via de noordelijke kant van de Leopoldlaan te bereiken. Aangezien de drop-off een drukke zone is, is deze niet langer toegankelijk voor fietsers. Op deze plaats dient u de weg over te steken om zo het fietspad aan de andere zijde te vervoegen in de richting van de terminal. Op het einde van deze weg is een bijkomende fietsenstalling geplaatst.
Bijkomend liet de luchthaven weten dat ze ondertussen in contact zijn met de provincie betreffende een aanpassing van het plan.
En dat aanpassingen zoals signalisatie en het scheiden van fiets- en motoparking op korte termijn bekeken zullen worden.
Ook de provincie liet van zich horen (fiets@vlaamsbrabant.be; nele.tierens@vlaamsbrabant.be):
De FR20 op het luchthavendomein is voorlopig ingetekend op de zuidelijke tak van de Leopoldlaan. Bedoeling is dat deze sowieso verknoopt met de S-bocht.
De exacte ligging moet afgestemd worden op technische studies van De Lijn (tramlijnen) en De Werkvennootschap, en op de toekomstvisie van BAC voor het luchthavendomein zelf.
De befietsbaarheid, zoals weergegeven op www.fietssnelwegen.be, klopt inderdaad niet met de realiteit. Wij passen dit aan zodat duidelijk wordt dat de zuidelijke arm niet befietsbaar (maar voorlopig wel gewenst is in de toekomst), en dat de noordelijke arm momenteel het befietsbare alternatief vormt.
De routes op de website worden aangeduid met ‘bewegwijzerd’ zodra dit met de F-logo-bordjes is gebeurd. De huidige borden op het luchthavendomein zijn van BAC. We bekijken hoe we deze definitie van ‘bewegwijzerd’ duidelijker kunnen brengen op de website.
Bedankt om u fietservaring voor het bereiken van de luchthaven met ons te delen.
Momenteel lopen een aantal initiatieven om de bereikbaarheid van de luchthaven per fiets te verbeteren.
Een van deze projecten is ‘Met de fiets naar de luchthaven’ waarover Provincie Vlaams-Brabant u al meer informatie heeft bezorgd.
Daarnaast loopt er een studie betreffende de fietsinfrastructuur op de luchthaven, waarbij we de bestaande infrastructuur in kaart brengen, verbeterpunten - die te realiseren zijn op korte termijn - identificeren en noden voor toekomstige projecten in kaart worden gebracht.
Uw ervaring hebben we alvast gedeeld met het studiebureau en het bureau voor de signalisatie. We bekijken welke verbeteringen op korte termijn gerealiseerd kunnen worden.
De terminal is inderdaad via de noordelijke kant van de Leopoldlaan te bereiken. Aangezien de drop-off een drukke zone is, is deze niet langer toegankelijk voor fietsers. Op deze plaats dient u de weg over te steken om zo het fietspad aan de andere zijde te vervoegen in de richting van de terminal. Op het einde van deze weg is een bijkomende fietsenstalling geplaatst.
Bijkomend liet de luchthaven weten dat ze ondertussen in contact zijn met de provincie betreffende een aanpassing van het plan.
En dat aanpassingen zoals signalisatie en het scheiden van fiets- en motoparking op korte termijn bekeken zullen worden.
Ook de provincie liet van zich horen (fiets@vlaamsbrabant.be; nele.tierens@vlaamsbrabant.be):
De FR20 op het luchthavendomein is voorlopig ingetekend op de zuidelijke tak van de Leopoldlaan. Bedoeling is dat deze sowieso verknoopt met de S-bocht.
De exacte ligging moet afgestemd worden op technische studies van De Lijn (tramlijnen) en De Werkvennootschap, en op de toekomstvisie van BAC voor het luchthavendomein zelf.
De befietsbaarheid, zoals weergegeven op www.fietssnelwegen.be, klopt inderdaad niet met de realiteit. Wij passen dit aan zodat duidelijk wordt dat de zuidelijke arm niet befietsbaar (maar voorlopig wel gewenst is in de toekomst), en dat de noordelijke arm momenteel het befietsbare alternatief vormt.
De routes op de website worden aangeduid met ‘bewegwijzerd’ zodra dit met de F-logo-bordjes is gebeurd. De huidige borden op het luchthavendomein zijn van BAC. We bekijken hoe we deze definitie van ‘bewegwijzerd’ duidelijker kunnen brengen op de website.
Re: FR20 Luchthavenring
De provincie heeft het traject aangepast (https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/fr20) : de fietssnelweg eindigt nu aan de terminal, aan de noordelijke tak van de Leopoldlaan.
Ook de luchthaven heeft mijn opmerkingen ter harte genomen en de bewegwijzering gecorrigeerd. Bijkomend hebben ze me uitgenodigd op hun 'workshop fiets' van 19 september, in het kader van d eweek van de mobiliteit. Aanwezig waren ook omliggende gemeentebesturen, VOKA, het werkgenootschap Ring, diverse bedrijven ...
In en rond de luchthaven werken zowat 20.000 mensen, maar uiterst weinig komen met de fiets. (er staan zowat 40 fietsen oop de stalling onder de terminal)
De FR20 is nochtans ideaal voor werknemers die wonen in Machelen, Melsbroek of Diegem.
Helaas wordt de FR20, eventueel in combinatie met de F214, niet gebruikt: niemand tegen gekomen op een zonnige dag !
Onbekend is onbemind, stelde de workshop vast – maar bekendmaken heeft weinig zin zonder adequate bewegwijzering.
Er werd geopperd dat de provincie, in casu gedeputeerde Tom Dehaene, de fietssnelwegen een warm hart toedraagt.
Helaas meldt de provincie:
"Het klopt dat hier voor een heel gedeelte al een befietsbare route is en dat bewegwijzering zeker toegevoegde waarde zou hebben.
Op dit moment zijn er echter geen concrete projecten op deze route om de fietssnelwegkwaliteit te verbeteren, waardoor ook de bebording op korte termijn nog niet opgestart zal worden.
Op termijn streven we ernaar om de bebording op alle fietssnelwegen te kunnen toepassen.
De volgende routes die we in dit kader zullen aanpakken zijn F8 Leuven – Mechelen en F1 Antwerpen – Brussel."
Het is mij een raadsel waarom de gemakkelijke bewegwijzering van die luttele kilometers (een paar jaar?) kan wachten.
Waarom al die vrijliggende fietspaden realiseren die er ongebruikt bijliggen, een fietsbrug over de E19, een fietstelpaal, enkele fietswegwijzers ??
Machelen Haachtsesteenweg
Diegem Haachtsesteenweg
Zaventem Ringlaan
Zaventem Leopoldlaan Noord (het ziet er naar uit dat het fietspad vanaf de Ringlaan doorgetrokken wordt zodat de Leopoldlaan niet meer dient)
Terminal: fietsenstalling bezoekers
Ook de luchthaven heeft mijn opmerkingen ter harte genomen en de bewegwijzering gecorrigeerd. Bijkomend hebben ze me uitgenodigd op hun 'workshop fiets' van 19 september, in het kader van d eweek van de mobiliteit. Aanwezig waren ook omliggende gemeentebesturen, VOKA, het werkgenootschap Ring, diverse bedrijven ...
In en rond de luchthaven werken zowat 20.000 mensen, maar uiterst weinig komen met de fiets. (er staan zowat 40 fietsen oop de stalling onder de terminal)
De FR20 is nochtans ideaal voor werknemers die wonen in Machelen, Melsbroek of Diegem.
Helaas wordt de FR20, eventueel in combinatie met de F214, niet gebruikt: niemand tegen gekomen op een zonnige dag !
Onbekend is onbemind, stelde de workshop vast – maar bekendmaken heeft weinig zin zonder adequate bewegwijzering.
Er werd geopperd dat de provincie, in casu gedeputeerde Tom Dehaene, de fietssnelwegen een warm hart toedraagt.
Helaas meldt de provincie:
"Het klopt dat hier voor een heel gedeelte al een befietsbare route is en dat bewegwijzering zeker toegevoegde waarde zou hebben.
Op dit moment zijn er echter geen concrete projecten op deze route om de fietssnelwegkwaliteit te verbeteren, waardoor ook de bebording op korte termijn nog niet opgestart zal worden.
Op termijn streven we ernaar om de bebording op alle fietssnelwegen te kunnen toepassen.
De volgende routes die we in dit kader zullen aanpakken zijn F8 Leuven – Mechelen en F1 Antwerpen – Brussel."
Het is mij een raadsel waarom de gemakkelijke bewegwijzering van die luttele kilometers (een paar jaar?) kan wachten.
Waarom al die vrijliggende fietspaden realiseren die er ongebruikt bijliggen, een fietsbrug over de E19, een fietstelpaal, enkele fietswegwijzers ??
Machelen Haachtsesteenweg
Diegem Haachtsesteenweg
Zaventem Ringlaan
Zaventem Leopoldlaan Noord (het ziet er naar uit dat het fietspad vanaf de Ringlaan doorgetrokken wordt zodat de Leopoldlaan niet meer dient)
Terminal: fietsenstalling bezoekers
Dernière édition par joverwimp le Dim 23 Sep 2018 - 12:24, édité 1 fois
Sujets similaires
» F217 Vilvoorde (kanaal) - Machelen (FR20) (Fietssnelweg F217)
» F216 Machelen (FR20) - Brussel (Fietssnelweg F216)
» F216 Machelen (FR20) - Brussel (Fietssnelweg F216)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum