L062 Torhout - Oostende (Groene 62) L62

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

L062 Torhout - Oostende (Groene 62) L62

Message  eeuwige reiziger le Dim 24 Juil - 22:25

La province de la Flandre Occidentale a pris la décision de refaire l'aménagement de l'ancienne ligne entre Torhout et Ostende. Jusqu'à présent, le revêtement du "Groene 62" est fait en sable ternaire et gravillon, pas toujours et pas partout une choix satisfaisante. Non seulement, le revêtement sera refait, mais aussi l'aménagement du site (des bancs, des panneaux d'information, des poteaux, etc.). Le commencement des travaux est prévu après les grandes vacances.



Groene 62 wordt helemaal heringericht, andere oude spoorbeddingen volgen
woensdag 23 maart 2011 om 15u00

Torhout - De provincie heeft een plan klaar om de Groene 62, de oude spoorbedding tussen Torhout en Oostende, helemaal her in te richten. Na de grote vakantie moeten de werken kunnen starten.

De oude spoorzate wordt vooral gebruikt door fietsers. Zij krijgen straks een totaal opgefrist fietspad. De verharding zal afwisselend worden aangelegd in grijs asfalt (8 à 9 km) en halfverharding (ternair zand, ruim 12 km). Aan elke kruising (de vroegere overwegen) komt er een aan- en uitloopstrook in geribbelde tegels en een opmerkelijke rood-witte mijlpaal, volledig binnen de nieuw ontwikkelde huisstijl. Op drie plaatsen, in de relictzone Historische Polders in Oostende, aan de Stationsput in Eernegem en op het Plateau van Wijnendale, komen er opvallende zitelementen : grote tafels met uitgesneden zitruimtes. Er wordt ook aandacht besteed aan de mountainbikers : waar mogelijk zal voor hen af en toe en stukje apart tracé worden voorzien waarop ze zich kunnen uitleven.

Met die herinrichting is een flinke smak geld gemoeid : 2,79 miljoen euro, waarvan 500.000 euro subsidie uit het Kust Actieplan. Bedoeling is van stelselmatig alle 9 de groene assen (oude spoorbermen) die de provincie rijk is op dezelfde manier te gaan restylen. Volgend jaar zijn de Stroroute (Roeselare-Zonnebeke) en de Kezelbergroute (Roeselare-Menen) aan de beurt.

http://focus-wtv.rnews.be/nl/regio/wvl/nieuws/algemeen/groene-62-wordt-helemaal-heringericht-andere-oude-spoorbeddingen-volgen/article-1194972453354.htm

Herinrichting Groene 62
De eerste Groene As die wordt heringericht is de Groene 62. De Groene 62 is de voormalige spoorlijn tussen Oostende (Zandvoordestraat) en Torhout (Aartrijksestraat). De as is vandaag voor recreatie bruikbaar, maar wordt in 2011 heraangelegd door de Provincie met middelen die deels gegenereerd worden via het KustActiePlan III (Toerisme Vlaanderen).

Naast de heraanleg worden er nog maatregelen genomen om deze Groene As beter in het landschap te integreren waardoor de landschapsbeleving van de recreanten en de omwonenden verbeterd kan worden. Om een zicht te krijgen op de mogelijkheden heeft de Provincie aan de intercommunale wvi gevraagd een omgevingsplan uit te tekenen voor de Groene 62. De Provincie zal dit omgevingsplan als inspiratiebron gebruiken.

Voor de eerste vijf kilometer, de opmaak van een omgevingsplan en het meubilair van de as, gaat dit over een investering van 1.015.530 euro, waarvan 499.721 euro via het KustActiePlan III. De Provincie voorziet 515.809 euro. Om de volledige 22 kilometer (route, bermen, overwegen en rustpunten) opnieuw aan te leggen investeert de Provincie zelf nog ongeveer 1.790.000 euro, bovenop de 1.015.530 euro.

Met zijn 22 km is deze oude spoorweg de langste van alle Groene Assen die beheerd worden door Provincie West-Vlaanderen. Vanaf de kust doorsnijdt hij achtereenvolgens de middeleeuwse polders, de historische polders, de zandrug van Gistel, Moere-Nieuwland, de vlakte rond Eernegem en het plateau van Wijnendale. Niet enkel het landschap maar ook de flora zorgt er voor een fraaie afwisseling. Onderweg bleef een en ander van spoorweginfrastructuur bewaard: het station van Moere, seinhuisjes, de stationput in Eernegem, de uitgravingen en bruggen in Wijnendale, de verhoogde spoorwegbeddingen door de Oostendse kreken..., volledig verkeersvrij, een ideaal fietstraject.

http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems/20110323_groene62_0358.aspx


Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 13 Jan - 23:39, édité 3 fois

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Planning des travaux

Message  velo-ravel.net le Jeu 6 Oct - 11:12

De oude spoorwegbedding wordt eigenlijk in 7 fases heraangelegd. Hieronder ziet u de timing als alles goed gaat (afhankelijk van weersomstandigheden, planning aannemer, …). De werken duren per fase 60-90 dagen.

• Fase 1: Zandvoordestraat (Oostende) – Kanaalstraat (Gistel): ternair zand – medio 2012
• Fase 2: Kanaalstraat (Gistel) – Zevekoteheirweg (Gistel): asfalt – medio 2012
• Fase 3: Zevekoteheirweg (Gistel) – Stationsstraat (Ichtegem): ternair zand – eind 2011
• Fase 4: Stationsstraat (Ichtegem) – Zedelgemsesteenweg (Ichtegem): asfalt – eind 2011
• Fase 5: Zedelgemsesteenweg (Ichtegem) – Steenstraat (Ichtegem): ternair zand - medio 2012
• Fase 6: Steenstraat (Ichtegem) – Smissestraat (Torhout): asfalt - medio 2012
• Fase 7: Smissestraat (Torhout) – Aartrijkestraat (Torhout): asfalt – eind 2012

Door onvoorziene omstandigheden zijn de werken begonnen met fase 3 in plaats van fase 1. Fase 1 en 2 worden uitgevoerd na fase 3.
De werken voor fase 3 zijn officieel maandag 3 oktober begonnen.

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L062 Torhout - Oostende (Groene 62) L62

Message  eeuwige reiziger le Mer 11 Jan - 0:08

velo-ravel.net a écrit:
Door onvoorziene omstandigheden zijn de werken begonnen met fase 3 in plaats van fase 1. Fase 1 en 2 worden uitgevoerd na fase 3.
De werken voor fase 3 zijn officieel maandag 3 oktober begonnen.

Et comme d'habitude dans le secteur du bâtiment, les travaux ont été retardé. Finalement, ils ont commencé en décembre 2011:

Start van de heraanleg van de Groene 62 6/12/2011

Op maandag 5 december gingen de werken voor de heraanleg van de Groene 62 officieel van start. De Groene 62 verbindt Oostende met Torhout, en doorkruist de gemeenten Oudenburg, Gistel en Ichtegem. Met zijn 22 km is deze oude spoorweg de langste van alle groene assen die beheerd worden door Provincie West-Vlaanderen.

Het bedrag voor de volledige heraanleg en de randinfrastructuur wordt geraamd op 2.000.000 euro. Het grootste deel hiervan zal door het West-Vlaamse provinciebestuur betaald worden. Voor de heraanleg van de eerste vijf kilometer, de opmaak van een omgevingsplan en het meubilair van de as, kan de Provincie rekenen op subsidies van de Vlaamse Regering in het kader van het Kustactieplan 2005-2009 (KAP III). Het KAP III-dossier gaat over 1.015.530 euro, waarvoor 499.721 euro door de Vlaamse Regering betaald wordt.

Heraanleg Groene 62 + integratie in het landschap
Er worden onder andere drie originele rustbanken geplaatst langsheen de as, waarvan één langs de stationsput in Eernegem. Op 5 december wordt het eerste element van deze ‘Rustplaats XL’ geplaatst.

De andere rustpunten bevinden zich naast de Schorrendijk in Oostende en op de grens van Torhout. Daarnaast zullen de inrijpunten, het begin en het einde van de as, aantrekkelijk gemaakt worden met infoborden, een keermuur om op te zitten en een houten kijkplatform. In totaal worden langs de route 44 mijlpalen geplaatst.

Naast de heraanleg worden er nog maatregelen genomen om deze Groene As beter in het landschap te integreren waardoor de landschapsbeleving van de recreanten en de omwonenden verbeterd kan worden. Zo wordt er een ‘uitleefzone’ voor terreinfietsen voorzien op de zone nabij de Zuidstraat in Ichtegem, wordt het verloop van de Waterstraatbeek in Eernegem heraangelegd met meer natuurlijke oevers en plasbermen en worden de brede bermen bij de Vrijheidstraat in Gistel als natuurzone ingericht met drie grote poelen en grasland. Om een zicht te krijgen op de mogelijkheden had de Provincie aan de intercommunale wvi gevraagd een omgevingsplan uit te tekenen voor de Groene 62.

Langs de Groene 62 bleef een en ander van de spoorweginfrastructuur bewaard: het station van Moere, enkele seinhuisjes, de stationsput in Eernegem, de uitgravingen en bruggen in Wijnendale, de verhoogde spoorwegbeddingen door de Oostendse kreken.

http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems/20111205_startgroene62_1367.aspx


RUSTBANK AAN STATIONSPUT IS SYMBOLISCH STARTSCHOT
Heraanleg Groene 62 officieel gestart
WOENSDAG 07 DECEMBER 2011

ICHTEGEM - De heraanleg van De Groene62, de fiets- en wandelroute die Oostende met Torhout verbindt, is officieel gestart. In Eernegem werd symbolisch de eerste nieuwe rustbank geplaatst. De werken zullen in totaal zo'n tweemiljoen euro kosten.

De Groene62 is de voormalige 22kilometer lange spoorweg tussen Oostende en Torhout die vandaag een natuur-, wandel-, en fietsgebied is. De heraanleg is een samenwerking tussen de provincie West-Vlaanderen, de Vlaamse overheid, en de gemeenten Torhout, Ichtegem, Gistel, Oudenburg en Oostende. Het bedrag voor de volledige heraanleg en de randinfrastructuur wordt geraamd op twee miljoen euro, waarvan het grootste deel door de provincie gefinancierd wordt. Er zijn ook 500.000euro aan subsidies van de Vlaamse overheid en het Kustactieplan.

'De Groene62 is de eerste provinciale groene as die door de provincie wordt heraangelegd. De lijn is ook de langste groene as die de provincie beheert', zegt gedeputeerde Guido Decorte (CD&V). 'De eerste werken zijn in oktober al gestart en zijn bijna klaar. Concreet gaat het over de stukken van Gistel naar Moere en van Moere naar Eernegem. In mei2012 vatten we de werken aan op de stukken Oostende-Snaaskerke en Snaaskerke-Gistel, gevolgd door de zone in Eernegem centrum en de verbinding tussen Eernegem en Wijnendale. We ronden af in het voorjaar 2013 met de verbinding tussen Wijnendale en Torhout.'

Naast de heraanleg van de fietspaden zullen de inrijpunten aantrekkelijk gemaakt worden met infoborden, een keermuur om op te zitten en een houten kijkplatform. In totaal worden 44mijlpalen geplaatst langs de route.Er komen ook drie originele rustbanken: in de Schorrendijk in Oostende, op de grens van Torhout, en aan de Stationsput in Eernegem. Het eerste exemplaar werd gisteren al vakkundig geplaatst in de deelgemeente van Ichtegem.

Grote meerwaarde

Burgemeester Karl Bonny (CD&V) sprak er zijn collega-burgemeesters van de betrokken gemeenten toe. 'Ik ben heel vereerd dat de gedeputeerde het mooiste plekje langs de Groene62 heeft gekozen om het startschot van de werken te geven', lacht Bonny. 'De eerste rustbank die vandaag wordt geplaatst, ligt aan de Stationsput, een put die destijds werd gegraven voor de bevoorrading van de stoomtreinen, en intussen uitgegroeid is tot een stille recreatieplek bij uitstek waar men kan vissen, wandelen en fietsen. Dat de Groene62 dit domein doorkruist, is uiteraard een grote meerwaarde. We zijn het provinciebestuur dankbaar dat men dergelijke wandel- en fietswegen met prioriteit behandelt in de beleidsvisie.'

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=UR3J9F32


Werken aan fietspad Groene 62 tussen Oostende en Torhout gestart
maandag 05 december 2011

Eernegem - In Eernegem is gestart met de aanpassingswerken aan de Groene 62. Dat is het recreatieve fiets- en wandelpad dat Oostende met Torhout verbindt. Op verschillende plaatsen wordt het wegdek vernieuwd.



De Burgemeesters van de betrokken gemeenten en leden van de provincie gaven vanmorgen het startschot van de werken aan de groene 62. In Eernegem werd de eerst rustbank geplaatst. Langs het traject komen er nog 2. De inrijpunten van de voormalige spoorwegroute krijgen een betere signalisatie en in Ichtegem komt er een uitleefzone voor terreinfietsen. Tegen de zomer van volgend jaar moeten de werken klaar zijn. Kostprijs 2 miljoen euro.

http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/werken-aan-fietspad-groene-62-tussen-oostende-en-torhout-gestart/article-4000015054404.htm

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L062 Torhout - Oostende (Groene 62) L62

Message  velo-ravel.net le Mer 11 Jan - 19:39

eeuwige reiziger a écrit:Et comme d'habitude dans le secteur du bâtiment, les travaux ont été retardé
Il n'y a pas qu'en Wallonie que cela arrive Smile

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L062 Torhout - Oostende (Groene 62) L62

Message  eeuwige reiziger le Mar 4 Sep - 15:03

Déviation actuelle:

Groene 62: Gistel - Eernegem-Torhout, Wijnendale fietsroute

Tussen Gistel,Eernegem en Torhout is de Groene 62 omwille van werken niet toegankelijk. Er is een omleiding voorzien tussen de knooppunten 31-32-34-35-84 en 86. De bewegwijzering en knooppunten werden aangepast. Fietsen tussen deze knooppunten blijft dus mogelijk via een alternatieve route. Ook voor de Wijnendale fietsroute is een omleiding voorzien. (23/05/12)

http://www.fietsen-wandelen.be/fietsenwandelen/fietsen.aspx?id=133625

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

documentation

Message  eeuwige reiziger le Mer 26 Déc - 2:47

http://www.west-vlaanderen.be/provincie/beleid_bestuur/winvorm2/Presentaties/20111011_Omgevingsplan%20groene%2062.pdf

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

fasering & einde (2012)

Message  eeuwige reiziger le Jeu 28 Nov - 0:30

GROENE 62 ...
... wordt opnieuw aangelegd

Het wegdek van het fiets- en wandelpad op de voormalige spoorlijn 'Groene 62' wordt opnieuw aangelegd.  De werken worden uitgevoerd in opdracht van de Provincie West-Vlaanderen.

In de eerste fase wordt het gedeelte tussen het kanaal Plassendale-Nieuwpoort en de Schorrendijk volledig onderbroken.  Omdat dit rechtstreeks aansluit op de brug over het kanaal Plassendale-Nieuwpoort wordt de brug afgesloten.  Fietsers rijden best via de Vaartstraat (beveiligd fietspad) naar de Gistelbrug.  De werken zullen vermoedelijk eind april voltooid zijn.

Vanaf 2 april wordt het wegdek tussen de Zevekoteheirweg en het kanaal Nieuwpoort-Plassendale vernieuwd.  Het gedeelte wordt volledig onderbroken in verschillende fasen. Er zijn plaatselijke omleidingen voorzien.

De werken zullen vermoedelijk voltooid zijn tegen eind juni.

Datum van het bericht: maandag 02 april 2012
http://www.gistel.be/nieuwsdetail.aspx?id=120


Photo prise fin septembre 2012:



http://www.frankdeboosere.be/mobiliteit/mob2012/fietstemp.php

(2013)

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Steenveldstraat & Consciencestraat [Torhout]

Message  eeuwige reiziger le Dim 9 Fév - 15:47

Jeugdraad vraagt veilige oversteek voor fietsers
VRIJDAG 07 FEBRUARI 2014

TORHOUT - De stedelijke jeugdraad heeft de stad gevraagd tijdens de werken aan de Oostendestraat extra aandacht te besteden aan de veiligheid van de fietsers. De jeugdraad viseert vooral de plaatsen waar de oude spoorwegbedding De Groene 62 de Steenveldstraat en de Wijnendaalse Consciencestraat dwarst.

‘We moeten op die plaatsen duidelijke signalisatie aanbrengen’, zegt voorzitter Tim Vancouillie van de jeugdraad. ‘Tijdens de voorbije bomenkap nam het verkeer in Wijnendale enorm toe; voor fietsers werd het gevaar groter.’

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140206_00967865

Steenveldstraat:


Grotere kaart weergeven


Consciencestraat:


Grotere kaart weergeven

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Prolongation? [Oostende]

Message  eeuwige reiziger le Lun 10 Fév - 9:41

Stad wil Groene 62 doortrekken tot aan station

De stad Oostende wil een nieuwe verbinding tussen het einde van de Groene 62 in de Zandvoordestraat en het station van Oostende. De Groene 62 verbindt Oostende met Torhout langs de oude spoorweg. De groene as werd in de voorbije jaren flink opgesmukt door de provincie, maar als de fietsers aankomen in Oostende, eindigt het pad nogal abrupt in de Zandvoordestraat, midden in de industriezone.

"De fietsers komen hier onmiddellijk in een onveilige situatie terecht. Als ze van hieruit naar het centrum van de stad willen, moeten ze verder langs de Zandvoordestraat zelf hun weg vinden. We willen daarom een betere verbinding maken met een nieuw pad dat verder gaat langs de oude spoorweg. We moeten hiervoor weliswaar toestemming vragen aan de verschillende eigenaars van de gronden waaronder TMVW en de spoorwegen. We willen dat het parcours in de Zandvoordestraat afbuigt richting de spoorweg en ter hoogte van het Van Glabbekeplein over de spoorwegbrug kan doorlopen tot aan de Konterdamkaai", legt Eli Devriendt, landschapsarchitect bij Dienst Openbaar Domein uit.

De stad hoopt het dossier af te ronden in maart en hoopt op subsidies. (LBB)

Het Laatste Nieuws / MiddenkustWestkust
29 januari 2014

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Verbinding station - fietspad [Oostende]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Sep - 1:25

Stadsbestuur verbindt centrum met fietsroute Groene 62
VRIJDAG 26 SEPTEMBER 2014

OOSTENDE - Het stadsbestuur heeft verschillende gronden opgekocht zodat het de fietsroute Groene 62 kan doortrekken tot in het stadscentrum. De werken starten volgend jaar.

De Groene 62 is de voormalige, 22 kilometer lange spoorweg tussen Oostende en Torhout. Tot 1967 reden er nog treinen op de spoorlijn. Vandaag is het een natuur-, wandel- en fietsgebied.

‘Maar die eindigt abrupt aan de Zandvoordestraat, middenin de industriezone’, zegt landschapsarchitect Eli Devriendt. ‘Fietsers die vanuit het hinterland de mooie route nemen stranden in het industriegebied en wie vanuit het centrum vertrekt, moet door de drukke Konterdamwijk.’

Oostende heeft nu een concreet plan om een fietspad aan te leggen tussen de Zandvoordestraat, via de Gouwelozekreek en de spoorweg, tot aan de verbinding Kennedy-De Bolle. Daar sluit de route aan op het bestaande fietspad.

Drie kilometer lang

‘Dat betekent dat pendelaars die met de trein komen via een nieuw fietspad van drie kilometer lang tot in het industriegebied kunnen rijden, zonder zich in het verkeer en de bebouwde kom te moeten begeven’, zegt burgemeester Jean Vandecasteele (SP.A).

De fietsroute zou dan het stadscentrum van Oostende met Gistel, Koekelare en Torhout verbinden. Oostende mikt daarom op een provinciale subsidie. De aanleg van het fietspad kost 400.000 euro en start na de zomer van 2015 om tegen de zomer van 2016 klaar te zijn.

‘We kunnen snel werken omdat de meeste gronden eigendom zijn van overheden, zoals de spoorwegen of het Vlaams gewest, en we via een eenvoudige procedure daarop een fiets- en wandelpad kunnen aanleggen’, zegt de burgemeester.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140925_01287417

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Spoorwegbruggen [Torhout]

Message  eeuwige reiziger le Lun 29 Sep - 9:36

Gedenkplaat eert redders van Wijnendaalse bruggen
ZATERDAG 06 SEPTEMBER 2014

TORHOUT - Op de flank van de spoorwegbrug in de Steenstraat in Wijnendale heeft burgemeester Norbert De Cuyper (CD&V) een plaat onthuld die de redding herdenkt van de drie 19e-eeuwse bakstenen boogbruggen boven de spoorwegbedding Groene 62.

De bruggen, gelegen aan de Smissestraat, Steenstraat en Warandestraat, werden in 1984 van de sloophamer gered door toenmalig burgemeester Roger Windels en na een studie van de Torhoutse ingenieur Maurits Pyck. De gedenkplaat komt er dertig jaar na de restauratie en op aanzet van ingenieur Noël Lagast, erevoorzitter van de Vlaamse Ingenieurskamer.

‘De beeldbepalende bruggen zijn anderhalve eeuw geleden gebouwd tijdens de aanleg van spoorlijn 62 tussen Torhout en Oostende’, zegt Maurits Pyck (81). ‘De bruggen waren nodig omdat de spoorweg diep moest worden uitgegraven in het Wijnendaals plateau. Na een eeuw werd de lijn echter gesloten voor reizigers- en vrachtvervoer.’

Gesloten

Eind 1982 werd de brug aan de Smissestraat plots gesloten door de NMBS wegens te bouwvallig. Het idee werd geopperd om de bruggen te slopen en de bedding te dempen. ‘Door een verzakt siermuurtje gaf de brug een slechte indruk, maar ik was ervan overtuigd dat de stabiliteit niet aangetast was’, herinnert Maurits zich. ‘Dankzij toenmalig senator en kersvers burgemeester Windels werd de brug terug opengesteld en werd besloten om de drie bruggen te restaureren en versterken. In 1984 vond de officiële heropening plaats.’

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140905_01252856



http://www.newslocker.com/nl-be/regio/torhout/

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Heraanleg (februari - maart 2015)

Message  eeuwige reiziger le Dim 8 Mar - 14:43

Heraanleg Fietsverbinding Groene 62

De Groene 62 is een oude spoorwegbedding gelegen tussen Oostende en Torhout, die door de Provincie werd omgevormd tot een 22km lang fietspad. De Groene 62 vormt daarbij dan ook een recreatieve, functionele en ecologische route voor heel wat fietsers, lopers en wandelaars. De Groene 62 is een functionele route door zijn gebruik als veilige verbindingsweg tussen woonplaats en het werk of school.

Momenteel ligt de Groene 62 er slecht bij door de vele putten en plassen. Richting Oostende werd deze fietsinfrastructuur al vernieuwd. Nu is Torhout aan de beurt.

FASERING EN TIMING VAN DE WERKEN

De heraanleg van de Groene 62 tussen grens Ichtegem en Aartrijkestraat wordt ingedeeld in verschillende fasen, zijnde:

Fase1: Deel Groene 62, tussen grens Ichtegem en Consciencestraat/Oude Wijnendalestraat
Fase 2: Deel Groene 62, tussen Consciencestraat en Steenveldstraat
Fase 3: Deel Groene 62, tussen Steenveldstraat en Aartrijkestraat
Fase 4: Oversteekplaats op de Aartrijkestraat naar de Groene 62

De startdatum van de werken is vastgesteld op 2 februari 2015, te starten met fase 1. Hierbij wordt de Groene 62 tussen grens Ichtegem en Consciencestraat/Oude Wijnendalestraat volledig afgesloten. Tijdens de droogtijd van de nieuwe verharding in fase 1 worden de voorbereidende werken van fases 2, 3 en 4 uitgevoerd, waarbij de fasen 1, 2, 3 en 4 elkaar kunnen overlappen en dit vanaf half maart 2015. Vanaf dan is de Groene 62 over de volledige lengte afgesloten.

TERMIJN

De totale duurtijd van de werken wordt geschat tot ± half juni, afhankelijk de weersomstandigheden.

OMLEIDINGEN

Omwille van verscheidene procedures vallen de werken van de Groene 62 samen met de werken van de Oostendestraat.

Parallel met de Groene 62 loopt de Oude Wijnendalestraat, die reeds door de werken in de Oostendestraat enorm drukker is geworden en voor de fietser een onveilige route is tussen Wijnendale en Centrum Torhout. Hierbij voegen wij een plan met alternatieve fietsroutes die tijdens beide werken de veiligste routes zijn, weliswaar niet de kortste. Tot maart/half maart kan de Groene 62 nog gebruikt worden door fietsers vanaf de Consciencestraat (vanaf fase 2), maar vanaf dan dienen volgende alternatieve routes gevolgd te worden:

Fietsroute 1: via Kasteel d'Aertrycke: vanop de Consciencestraat is er een fietsverbinding richting Zeeweg langs het domein kasteel d'Aertrycke, waarna via de Aartrijkestraat op het fietspad het centrum van Torhout bereikbaar is

Fietsroute 2: Via de Oostendestraat: Van op de Oude Wijnendalestraat is er een veiligere fietsverbinding langs de Wijnendale-Stationstraat, Oostendestraat, Postiljonstraat, doorgang naar Makeveldstraat (enkel voor fietsers), waarna men terug naar de Oostendestraat kan of via de Berken- en Revinzestraat het centrum van Torhout kan bereiken. (berijdbaar tot september 2015)

Deze laatste fietsroute wordt via de Oostendestraat voorzien, gezien deze zone zich tussen de 2 opgebroken werfzones bevindt, waardoor slechts plaatselijk verkeer aanwezig is en geen druk verkeer.

PLAN ALTERNATIEVE FIETSROUTES

De alternatieve fietsroutes worden op het plan aangeduid met rode stippellijn:



http://www.torhout.be/heraanleg-fietsverbinding-groene-62


Het Nieuwsblad, donderdag 29 januari 2015, blz. 23


eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Inhuldiging

Message  eeuwige reiziger le Mar 5 Avr - 13:33

Groene 62 zit in het nieuw
16/10/2015

TORHOUT - De provincie West-Vlaanderen en het Torhoutse stadsbestuur hebben de vernieuwde fietsverbinding Groene 62 officieel in gebruik genomen. De voormalige spoorwegbedding, die Torhout met Oostende verbindt, kreeg een nieuwe verharding, taludversterkingen en nieuw straatmeubilair. De herinrichting van de volledige Groene 62 gebeurde in zeven verschillende fasen, tussen 2012 en 2015.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151014_01919166


Groene 62 (Torhout-Oostende) volledig heringericht
28-9-2015



Op maandag 28 september openen de Provincie West-Vlaanderen en de stad Torhout de heringerichte ‘Groene 62’. De ‘Groene 62’ is een voormalige spoorlijn die een rechtstreekse verbinding maakt tussen Torhout en Oostende.

​De werken kaderden in het provinciaal beleid met betrekking tot de herinrichting van voormalige spoorwegbeddingen tot ‘Groene assen’, veilige en comfortabele routes die het West-Vlaamse platteland ontsluiten voor onder andere fietsers en wandelaars.

24 provinciedomeinen, waaronder 9 Groene assen
De Provincie beschikt vandaag over 24 provinciedomeinen, waaronder negen Groene Assen, die voor het publiek opengesteld zijn. De provinciedomeinen bieden de bezoekers rust, natuur en ontspanning. De Groene assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars.

De aankoop van de verschillende assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Guldensporenpad, Kezelbergroute, Trimaarzate, Frontzate, Vrijbosroute en Abdijenroute) kostte de Provincie tot op heden ruim 3,2 miljoen euro. Naast de Groene 62 werden ook de Stroroute en de Kezelbergroute reeds heringericht. Later worden nog andere Groene assen aangepakt.

Verloop, beschrijving en kostprijs van de werken
De herinrichting van de Groene 62 gebeurde in zeven verschillende fasen, tussen 2012 en 2015. Er werden onder andere stukken nieuw fietspad aangelegd, er gebeurden taludversterkingen en herstellingen aan de bestaande fietsverharding en er werd nieuw straatmeubilair voorzien.

De verkeersveiligheid stond voorop bij de herinrichting van de kruispunten op de Groene 62: nieuwe bebording werd voorzien, mijlpalen markeren de kruisingen en de aangepaste verharding biedt een signaalfunctie voor de fietser.

De mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid als oude spoorwegbedding in provinciaal beheer. Niet alleen de mijlpalen, maar ook de rustpunten en de bebording worden bij alle Groene Assen uitgevoerd in een uniforme, herkenbare stijl.


In totaal kostte de herinrichting 2,14 miljoen euro. De Provincie investeerde ruim 1,8 miljoen euro. Toerisme Vlaanderen en het Fietsfonds droegen respectievelijk 202.000 euro en 70.000 euro bij.

http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20150928_groene62_0640.aspx
http://torhoutvandaag.be/wp/?p=4295

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Gevaarlijke situatie Guldensporenlaan / Spoorwegstraat [Torhout]

Message  eeuwige reiziger le Mar 5 Avr - 13:42

N-VA vraagt een afscherming bij onveilige Groene 62 in Torhout
27 oktober 2015



West-Vlaanderen / Torhout / Gistel – Langs de Groene 62 in Torhout is er een onveilige situatie voor voetgangers, fietsers en automobilisten ten opzichte van hoger gelegen liggende straten. N-VA West-Vlaanderen bij monde van Wim Aernoudt (Gistel) vraagt om een afscherming hier te plaatsen. De provincie West-Vlaanderen schuift de verantwoordelijkheid af op de Stad Torhout. “De gemeenteraadsfractie zal hierover op de eerstvolgende gemeenteraad het schepencollege over interpelleren”, aldus gemeenteraadslid Jurgen Claus (Torhout).



Provincieraadslid Wim Aernoudt (Giste) doet de onveilige situatie langs de Groene 62 in Torhout uit de doeken: “Ik werd in kennis gesteld van een onveilige situatie langs de Groene 62 in Torhout. Op de parallel lopende straten langs de Groene 62 komen auto's uit verschillende dwarsstraten, van opritten en garages op die parallel lopende straten uit. Dat zou geen probleem zijn mocht de Groene 62 geen 8 meter lager liggen met een zeer scherpe talud als afdaling. Tot mijn verbazing is er geen enkele afscherming geplaatst in de berm voor de talud. Bij regenweer, ijzel en inhaalmanoeuvres lijkt het mij geen denkbeeldig risico dat een auto op de Groene 62 terecht komt.”

“We hebben gevraagd aan de provincie West-Vlaanderen om hun verantwoordelijkheid te nemen om samen met de Stad Torhout hier een afscherming te plaatsen”, besluiten provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) en gemeenteraadslid Jurgen Claus (Torhout).

http://west-vlaanderen.n-va.be/nieuws/n-va-vraagt-een-afscherming-bij-onveilige-groene-62-torhout


Partij wil vangrails waar auto’s op spoorwegbedding kunnen neerstorten
6 november 2015
N-VA bezorgd om veiligheid op Groene 62 in Wijnendale

WIJNENDALE - Autobestuurders die in een moment van haast, onvoorzichtigheid of verstrooidheid langs de Guldensporenlaan of de Spoorwegstraat in Wijnendale rijden, zouden wel eens de controle over het stuur kunnen verliezen en de dieperik instorten. De genoemde straten lopen namelijk parallel met de oude spoorwegbedding De Groene 62, die op die plaats... acht meter lager ligt. Zo’n ongeval zou niet alleen een drama zijn voor de automobilisten en hun inzittenden, maar ook voor de eventuele voetgangers, joggers of fietsers die zich op het laaggelegen pad bevinden. En dus vraagt de N-VA dringende maatregelen aan het stadsbestuur.

N’VA’er Wim Aernoudt uit Gistel bracht de heikele kwestie al ter sprake in de provincieraad, want De Groene 62 valt onder de provinciale bevoegdheid. Hij wees op de onveilige situatie, zeker op de plaatsen waar andere wegen of privé opritten op de Guldensporenlaan of de Spoorwegstraat uitmonden. Hij drong erop aan om langs die twee straten over de volle lengte vangrails aan te brengen, want nu is er geen enkele afscherming ten opzichte van de gapende kloof voorzien, behalve waar de Guldenvlieslaan op de Guldensporenlaan uitmondt (nabij Staminee ‘t Brugtje). “Bij regen, ijzel en/of gevaarlijke manoeuvres bestaat het risico dat een auto op De Groene 62 terechtkomt”, zei hij.

Ooit vier jonge doden

Provinciaal gedeputeerde Guido Decorte (CD&V) antwoordde dat het de verantwoordelijkheid van het Torhoutse stadsbestuur is om als wegbeheerder actie te ondernemen en in te grijpen. En dus wil N-VA bij monde van fractieleider in de gemeenteraad Jurgen Claus dat de stad prioritair iets aan de gevaarlijke situatie doet.

“Net zoals het provinciebestuur dringen we aan op een volledige afscherming langs de twee vermelde parallelwegen”, zegt hij. “Ik mag er niet aan denken dat er ooit een auto langsheen het steile talud tot op De Groene 62 zou glijden. Zelfs waar de Geuzenbosstraat op de Spoorwegstraat uitmondt, is er geen enkele beveiliging voorzien. Ongehoord!”

Dat het inderdaad mis kan gaan, blijkt uit een ver verleden. Op 16 april 1967stortte een auto met vier jongeren van het bruggetje in de Warandestraat dat zich boven de spoorwegbedding bevindt. Van een fiets- en wandelpad was er toen nog lang geen sprake, maar de vier jongelui tussen de 20 en de 23 jaar kwamen allen om.

Licht met sensoren

De Torhoutse schepen van Openbare Werken Eddy De Ketelaere (CD&V) belooft de toestand te zullen onderzoeken. “Als het er onveilig is, moeten we daar inderdaad iets aan doen”, zegt hij.

Intussen vraagt Jurgen Claus aan de provincie om in het geasfalteerde deel van De Groene 62 tussen de IJzerenwegstraat en de Aartrijkestraat ongeveer anderhalve kilometer lang verlichting te voorzien, die met sensoren aanslaat zodra er fietsers of voetgangers voorbijkomen. “Zo kan dit nuttige verbindingsstuk ook in het najaar en in de winter vlot gebruikt worden”, zegt hij.

http://west-vlaanderen.n-va.be/in-de-pers/partij-wil-vangrails-waar-autos-op-spoorwegbedding-kunnen-neerstorten


eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Startpunt "Groene 62" [Oostende]

Message  eeuwige reiziger le Lun 20 Juin - 13:21

OOSTENDE
09/06/2016
Startpunt 'Groene 62' wordt veiliger

De groene as 'Groene 62' krijgt een nieuwe fietspad dat Zandvoorde met het Centrum van Oostende verbindt. Het nieuwe fietspad komt in een groenere omgeving te liggen en zal vooral veel veiliger zijn. Alle gronden zijn verworven, de nodige overeenkomsten zijn gesloten en de bouwvergunning voor dit nieuwe fietstraject is goedgekeurd. "De Groene 62, een groene as tussen Oostende en Torhout, eindigt aan de Zandvoordestraat, een drukke baan in het industriegebied van Oostende. Als start of eindpunt voor de Groene 62 is dit geen ideale locatie. Ook het kruispunt van de Zandvoordestraat met de R31 is een gevaarlijk kruispunt voor fietsers van en naar het centrum. We zochten daarom veiligere alternatieven, die we in dit nieuwe fietstraject gebundeld zien", verduidelijkt schepen Jean Vandecasteele. Het alternatieve tracé wordt de Zandvoordestraat, afslaan richting Gouwelozekreek, spoorweg naar de verbinding Kennedy De Bolle om dan via de Konterdamkaai naar het Centrum te fietsen. De nieuwe fietsverbinding maakt deel uit van het Bovenlokale Functionele Fietsroutenetwerk en wordt gesubsidieerd via het Vlaamse Fietsfonds. Het Provinciebestuur betaalt ook nog eens 60% van de aanleg van het fietspad. Het totale project wordt geraamd op 1.068.548 euro. De subsidie bedraagt 774.184 euro. Afhankelijk van de timing van de Provincie West-Vlaanderen zal de aanleg starten na de zomer van 2016.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-oostende/startpunt-groene-62-wordt-veiliger-a2728814/


Groen licht voor nieuw fietspad dat de 'Groene 62' verbindt met centrum
Het Nieuwsblad/Regionaal: Oostende-Westhoek,
Wo. 08 Jun. 2016, Pagina 1

Na de zomer start de aanleg van een nieuwe fietsverbinding van bovengemeentelijk belang. De 'Groene 62' krijgt een verbinding met het Oostendse stadscentrum.

Tot nu was het behelpen voor de fietsers die vanuit Gistel op de oude spoorwegbedding van de 'Groene 62' aankwamen in de badstad: ze moesten via de Zandvoordestraat naar het centrum, een drukke weg zonder fietspad. Een rustige toeristische rit naar de badstad eindigde voor sommigen stressvol.

“De oplossing is een apart fietspad achter de bedrijven, langs de spoorweg en over de verbinding Kennedy-De Bolle, waar de fietsers enkel via een hoog hek gescheiden worden van de sporen”, zegt schepen van Openbare Werken Jean Vandecasteele (SP.A). “Aan de Konterdamkaai sluit dit nieuwe fietspad aan op het bestaande netwerk, waardoor fietsers via gescheiden fietspaden naar het centrum of de Oosteroever kunnen.”

Kostprijs: 1 miljoen euro, waarvan 75 procent Vlaamse en provinciale subsidies

omdat het fietspad deel uitmaakt van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. “De vergunning is binnen. De werken starten na de zomer en zullen klaar zijn in 2017. Het gedeelte achter de bedrijven krijgt speciale sfeerverlichting. Het pad zal twintig procent verlicht zijn en zal helemaal oplichten als er fietsers voorbijkomen dankzij bewegingsdetectoren”, zegt Vandecasteele.

Maar het fietspad van meer dan een kilometer heeft ook een achilleshiel: de oversteek van de gevaarlijke Zandvoordestraat. “Er komen daar druppeleilanden, die bestaan uit grote vluchtheuvels, wegmarkeringen en extra verlichting. Het verkeer wordt daardoor afgeremd, waardoor fietsers veilig kunnen oversteken. De aanleg van een brug of tunnel was te duur. De druppeleilanden maken deel uit van de volledige heraanleg van de Zandvoordestraat die ook een apart fietspad krijgt en we in 2017 willen realiseren”, besluit de schepen


Eindelijk, daar het plan al dateert uit... 2014:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140925_01287417

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Provincie wil fietspad langs ‘Groene 62’ in Oostende verlengen en bufferbekken voorzien

Message  velo-ravel.net le Sam 24 Sep - 4:55

http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20160922_groene62_0489.aspx


Op donderdag 22 september keurde de provincieraad het bestek en de gunningswijze voor de aanleg van een fietspad langs de ‘Groene 62’ in Oostende, de voormalige spoorlijn die een rechtstreekse verbinding maakt tussen Torhout en Oostende, goed.

Het betreft een dubbelrichtingsfietspad van 3 m breed over een afstand van 1,8 km, tussen de Zandvoordestraat en het Adolf van Glabbekeplein in Oostende.

Naast de aanleg van het fietspad wordt er ook een fietsersbrug aangelegd en een bufferbekken gegraven.

Er wordt randinfrastructuur voorzien volgens de huisstijl van de Groene Assen.

De aanleg van het fietspad kadert in de verdere uitbouw van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen naar school of naar het werk.

Beschrijving van de geplande werken
De opdracht behelst onder andere het openbreken van de bestaande verharding, de voorbereidende (grond)werken, het aanleggen van het dubbelrichtingsfietspad en de fietsersbrug, aanbrengen van voorziene markeringen, plaatsen van signalisatieborden en randinfrastructuur, graven van een bufferbekken en afwerken met groenvoorzieningen.

Raming en termijn
De werken worden in totaal geraamd op 979.395,60 euro, exclusief btw, waarvan 643.316,25 euro ten laste van de Provincie, 220.576,35 euro ten laste van de stad Oostende (de fietsersbrug en bufferbekken) en 115.500 euro ten laste van TMVW-AquaRio

Voor de aanleg van het fietspad zal aan het Vlaamse Gewest een tussenkomst van 40 % aangevraagd worden in het kader van het Fietsfonds.

Voor de uitvoering worden 95 werkdagen gerekend. De werken zijn voorzien voor het voorjaar van 2017.

‘Groene 62’
Tussen 2012 en 2015 werd de ‘Groene 62’ volledig heringericht. Er werden onder andere stukken nieuw fietspad aangelegd, er gebeurden taludversterkingen en herstellingen aan de bestaande fietsverharding en er werd nieuw straatmeubilair voorzien.

De verkeersveiligheid stond voorop bij de herinrichting van de kruispunten op de ‘Groene 62’: nieuwe bebording werd voorzien, mijlpalen markeren de kruisingen en de aangepaste verharding biedt een signaalfunctie voor de fietser.
De mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid als oude spoorwegbedding in provinciaal beheer. Niet alleen de mijlpalen, maar ook de rustpunten en de bebording worden bij alle Groene Assen uitgevoerd in een uniforme, herkenbare stijl.

Naast de ‘Groene 62’ beschikt de Provincie nog over acht andere Groene Assen (Vloethemveldzate, Stroroute, Guldensporenpad, Kezelbergroute, Trimaarzate, Frontzate, Vrijbosroute en Abdijenroute) die voor het publiek opengesteld zijn.

De Groene Assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars.

Meer info
kabinet gedeputeerde voor milieu, landschap en natuur, Guido Decorte
frederik.demeyere@west-vlaanderen.be of 050 40 31 50

kabinet gedeputeerde voor mobiliteit en weginfrastructuur, Franky De Block
julie.oppalfens@west-vlaanderen.be of 050 40 73 33

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L062 Torhout - Oostende (Groene 62) L62

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 18:59


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum