L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
+2
eeuwige reiziger
joverwimp
6 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 3 sur 3
Page 3 sur 3 • 1, 2, 3
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
Een maand geleden - na 17 u, want er werd nog volop gewerkt- fietsten we al op het traject.
Zoals het filmpje toont zijn de werken aan de halte van Zellik nog niet afgerond. De halte ligt tussen de Vliegwezenlaan en de fietsbrug (die de Longinstraat verbindt met de Timmermanssstraat). Vanaf de Vliegwezenlaan leiden trappen naar de perrons en het fietspad. Vanaf de fietsbrug wordt een helling aangelegd ten gerieve van de fietsers: een hele constructie.
Voorbij de halte zijn er twee 'afritten' aan het researchpark. Na de tweede ben je aan de grens met het Brussels Gewest: hier houdt de asfalt op en begint een fijne grintbedekking. Die loopt tot aan de Bosstraat, vanwaar je de 'Groene Wandeling' verder kan volgen; enerzijds naar Jette, anderzijds naar Sint-Agatha-Berchem (koopcentrum Basilix)
Zoals het filmpje toont zijn de werken aan de halte van Zellik nog niet afgerond. De halte ligt tussen de Vliegwezenlaan en de fietsbrug (die de Longinstraat verbindt met de Timmermanssstraat). Vanaf de Vliegwezenlaan leiden trappen naar de perrons en het fietspad. Vanaf de fietsbrug wordt een helling aangelegd ten gerieve van de fietsers: een hele constructie.
Voorbij de halte zijn er twee 'afritten' aan het researchpark. Na de tweede ben je aan de grens met het Brussels Gewest: hier houdt de asfalt op en begint een fijne grintbedekking. Die loopt tot aan de Bosstraat, vanwaar je de 'Groene Wandeling' verder kan volgen; enerzijds naar Jette, anderzijds naar Sint-Agatha-Berchem (koopcentrum Basilix)
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
joverwimp a écrit:Voorbij de halte zijn er twee 'afritten' aan het researchpark. Na de tweede ben je aan de grens met het Brussels Gewest: hier houdt de asfalt op en begint een fijne grintbedekking. Die loopt tot aan de Bosstraat, vanwaar je de 'Groene Wandeling' verder kan volgen; enerzijds naar Jette, anderzijds naar Sint-Agatha-Berchem (koopcentrum Basilix)
Jammer dat de grens zo zicht- en voelbaar wordt. Waarom koos het Brussels Gewest eigenlijk voor halfverharding, iets wat toch minder past bij een functionele fietsverbinding?
Overwegen ze in Brussel de aanleg van een fietspad langs de spoorweg waar de Kleine Sint-Annastraat afbuigt, zodanig dat je dan rechtstreeks de fietsbrug over de Tentoonstellingslaan kan bereiken?
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:Voorbij de halte zijn er twee 'afritten' aan het researchpark. Na de tweede ben je aan de grens met het Brussels Gewest: hier houdt de asfalt op en begint een fijne grintbedekking. Die loopt tot aan de Bosstraat, vanwaar je de 'Groene Wandeling' verder kan volgen; enerzijds naar Jette, anderzijds naar Sint-Agatha-Berchem (koopcentrum Basilix)
Jammer dat de grens zo zicht- en voelbaar wordt. Waarom koos het Brussels Gewest eigenlijk voor halfverharding, iets wat toch minder past bij een functionele fietsverbinding?
Overwegen ze in Brussel de aanleg van een fietspad langs de spoorweg waar de Kleine Sint-Annastraat afbuigt, zodanig dat je dan rechtstreeks de fietsbrug over de Tentoonstellingslaan kan bereiken?
Die 100m halfverharding betekenen het einde van de wereld niet. Ik heb geen weet van een mogelijke verbinding van de Kleine Sint Annastraat naar de fietsbrug. Misschien komt die er wel als Infrabel de overweg in de buurt afsluit.
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
joverwimp a écrit:Die 100m halfverharding betekenen het einde van de wereld niet.
Wel het einde van Vlaanderen. Is dat niet hetzelfde als het einde van de wereld?
Toch blijft het me verwonderen. Naar mijn aanvoelen vormt het een plus als er voor de functionele fietsassen voor een uniforme vormgeving gekozen zou worden. In Nederland wordt daar hard aan gewerkt. Bij ons lijken fietsverbindingen vaak een lappendeken van verschillende en soms heel uiteenlopende stukken.
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
Gegeven het feit dat de verbinding deel uitmaakt van het Fiets-GEN en als dusdanig in de Brusselse plannen is opgenomen - in de multimodale wegenspecialisatie van het Good Move mobiliteitsplan-in-opmaak vormen de Fiets-GEN-routes de hoogste categorie ("PLUS") - mogen we ervan uitgaan dat de halfverharding tijdelijk is, in afwachting van een meer structurele aanpak van de gehele route. Beliris voorziet inderdaad een haalbaarheidsstudie voor de Fiets-GEN-route 10, die grosso modo het tracé van de spoorlijnen L50 en L60 en de middenring R21 volgt. (Dit in het kader van de nieuwe bijakte van Beliris, waarin voor het eerst een budget specifiek voor het Fiets-GEN wordt gereserveerd.)joverwimp a écrit:eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:Voorbij de halte zijn er twee 'afritten' aan het researchpark. Na de tweede ben je aan de grens met het Brussels Gewest: hier houdt de asfalt op en begint een fijne grintbedekking. Die loopt tot aan de Bosstraat, vanwaar je de 'Groene Wandeling' verder kan volgen; enerzijds naar Jette, anderzijds naar Sint-Agatha-Berchem (koopcentrum Basilix)
Jammer dat de grens zo zicht- en voelbaar wordt. Waarom koos het Brussels Gewest eigenlijk voor halfverharding, iets wat toch minder past bij een functionele fietsverbinding?
Overwegen ze in Brussel de aanleg van een fietspad langs de spoorweg waar de Kleine Sint-Annastraat afbuigt, zodanig dat je dan rechtstreeks de fietsbrug over de Tentoonstellingslaan kan bereiken?
Die 100m halfverharding betekenen het einde van de wereld niet. Ik heb geen weet van een mogelijke verbinding van de Kleine Sint Annastraat naar de fietsbrug. Misschien komt die er wel als Infrabel de overweg in de buurt afsluit.
De Kleine Sint Annastraat is op dit moment onderdeel van de Groene Wandeling, maar beantwoordt natuurlijk niet aan de standaarden van een hoogwaardige functionele fietsverbinding. Die zullen ze dus onder handen moeten nemen, tenminste als besloten wordt om de Fiets-GEN-route doorheen deze straat te voeren. Hoe zal immers het verlengde van de F2 vanuit Groot-Bijgaarden langs L50 getraceerd worden? Behalve een aansluiting van beide fietssnelwegen in de omgeving van de Tentoonstellingslaan, behoort mijns inziens een gemeenschappelijk tracé vanaf de Bosstraat oostwaarts ook tot de te onderzoeken mogelijkheden.
Trudon- Messages : 4
Date d'inscription : 20/06/2017
plechtige opening
Morgen 19 december 2018 wordt de fietssnelweg officiëel geopend teminste het deel in Zellik.
Bijeenkomst mét fiets, helm en warmste glimlach om 15u aan het station van Zellik.
Bijeenkomst mét fiets, helm en warmste glimlach om 15u aan het station van Zellik.
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
joverwimp a écrit:Morgen 19 december 2018 wordt de fietssnelweg officiëel geopend teminste het deel in Zellik.
Bijeenkomst mét fiets, helm en warmste glimlach om 15u aan het station van Zellik.
Veel volk aanwezig, o.a. Pascal Smet (Brussels minister voor mobiliteit), de burgemeester van Asse met twee schepenen, verschillende ambtenaren, pers, ...
Na de gebruikelijke toespraken werd gefietst tot aan het eindpunt in Ganshoren waar we getrakteerd werden op een natje & droogje.
Filmpje: www.ringtv.be/nieuws/fietssnelweg-tussen-asse-en-brussel-officieel-ingereden
Onderweg waren er twee stops met uitleg: hoe lastig het werk was aan een steile spoorberm net voor de tunnel onder de Ring (RO); in de tunnel moest Infrabel drie palen van de bovenleiding verwijderen om het fietspad 3 m ruimte te geven. Daartoe werd de onderkant van de palen afgezaagd en de bovenkant bevestigd aan de tunnelwand.
Voorbij de tunnel ligt een zeldzaam natuurgebied met ringslangen, hazelwormen en levenbarende hagedissen. Niemand weet hoe die daar terecht kwamen maar ze moesten beschermd worden: ze werden gevangen (25 slangen, 20 hagedissen en wel 200 hazelwormen) en in Ganshoren, in een gelijkaardige omgeving, weer uitgezet. Hun vroeger habitat is weliswaar verstoord door de aanleg van het fietspad maar de omgeving werd ingericht zodat ze terug kunnen komen en misschien verder trekken richting Asse.
Zoals eerder bericht zijn de laatste 50 m niet geasfalteerd en nu weten we waarom. Deze strook wordt heraangelegd wanneer de overweg aan de Bosstraat wordt afgeschaft door Infrabel (er komt een tunnel in de plaats).
Het Brusselse Gewest financierde deze aansluiting op zijn fietsnetwerk en engageert zich om de C212 cyclostrade door te trekken tot station Brussel-Noord.
De aanleg van dit complexe stuk infrastructuur met een lengte van zo’n 2,5 kilometer had een prijskaartje van 4.096.774 euro. De provincie Vlaams-Brabant en het Vlaamse gewest subsidieerden dit werk elk voor 50%. Infrabel stelde haar gronden ter beschikking en de NMBS voorzag een bijdrage van 90.447 euro voor de nieuwe trap met fietsgoot ter hoogte van het perron en het Brussels Gewest investeerde 101.000 euro voor de werken op het grondgebied van Ganshoren.
IN DETAIL
Spoorwegroute van Oude Merchtemsebaan tot tunnel onder Brusselse ring. Technisch moeilijk dossier met o.a. passage station Zellik, onderdoorgang R0, ...
1650 m
€ 2.800.000
Spoorwegroute Researchpark Zellik (tunnel R0 tot Brussel):
893 m
€ 600.000
Overige kosten en speciale ingrepen: o.a.
Verlichting over gehele traject
Catenapalen in tunnel R0
Nieuwe fietshelling station Zellik: € 300.000
Heraanleg biotoop voor de kolonie zeldzame ringslangen, verhuis naar een nabijgelegen biotoop op Brussels grondgebied en aanleg nieuw biotoop langs de fietssnelweg met een zonnehelling en amfibietunnels
Vooraf nam ik poolshoogte aan Oude Merchtemsebaan, het begin:
in de omgekeerde richting (naar Asse) moeten de werken nog aanvangen en dat is niet voor meteen:
Inhuldiging: twee engelen met vuurwerk dalen de trappen af naar perron 1 van de halte Zellik
Fietshelling naar de fietsbrug (Frans Timmermansstraat)
Bij de receptie worden de plannen getoond van wat gerealiseerd werd (blauwe lijn) en wat nog moet gebeuren (blauwe stippellijn): en aansluitend het 'FietsGEN'
Dernière édition par joverwimp le Ven 21 Déc 2018 - 15:16, édité 2 fois
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
joverwimp a écrit:
Bij de receptie worden de plannen getoond van wat gerealiseerd werd (blauwe lijn) en wat nog moet gebeuren (blauwe stippellijn): en aansluitend het 'FietsGEN'
https://fietssnelwegen.be/f212#content
https://fietssnelwegen.be/admin/storage/main/f212-folder-en-kaart-print-a4.pdf
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
Kaart Aangepast : https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1oJi6eZwZfp1GKxOZl6-b3eQ1zk0&ll=50.89512023296014%2C4.2450801420020525&z=13
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
Album : https://photos.app.goo.gl/wnfU7BG1CReF9DtX8
Diaporama :
Diaporama :
Dernière édition par velo-ravel.net le Mer 25 Mar 2020 - 0:57, édité 1 fois
Re: L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
Récemment la commune de Asse a approuvé la réalisation de quelques trajets (pour 2022 si tout va bien)
Pour suivre l'évolution => https://www.facebook.com/groups/fietssnelwegassebrussel
Pour suivre l'évolution => https://www.facebook.com/groups/fietssnelwegassebrussel
Studie afwerking fietssnelweg [Asse]
joverwimp a écrit:Récemment la commune de Asse a approuvé la réalisation de quelques trajets (pour 2022 si tout va bien)
Pour suivre l'évolution => https://www.facebook.com/groups/fietssnelwegassebrussel
Fietssnelweg F212 wordt verder afgewerkt: “Ideaal voor woon-werkverkeer”
28 april 2020
ASSE - Het gemeentebestuur van Asse bestelt nieuwe studies om het netwerk van fietssnelwegen richting Brussel af te werken. Vorig jaar werd al een eerste stuk van de fietssnelweg F212 in gebruik genomen.
De F212 verbindt de Oude Merchtemsebaan en de Bosstraat met de grens van hoofdstad Brussel. Die verbinding telt intussen al een trouw aantal fietsers die de weg gebruiken voor woon-werkverkeer. “Die vaststelling moedigde ons aan om volop te investeren in een verdere realisatie van de fietssnelweg”, zegt burgemeester Koen Van Elsen (CD&V). “We laten nu twee onderzoeken uitvoeren door een gespecialiseerd bureau. De nieuwe plannen moeten de bestaande stukken laten aansluiten op elkaar.”
Het onderzoeksbureau moet concreet nagaan of er een fietssnelweg te realiseren valt tussen de Kruiskouter en de Zittert. In een tweede dossier wordt ook de haalbaarheid bekeken van een verbinding tussen de Goede Luchtwijk en de Oude Merchtemsebaan. “Het traject tussen Kruiskouter en Zittert is 800 meter lang en bevindt zich ten noorden van de spoorlijn”, weet Van Elsen. “We willen hier een fietssnelweg van 4 meter breed aanleggen. De timing is momenteel moeilijk te bepalen. Eerst moeten we nakijken welke gronden we kunnen verwerven. Ten vroegste in 2022 zal de eerste spade de grond ingaan.”
“Een tweede verbinding tussen de Goede Luchtwijk en de Oude Merchtemsebaan is 300 meter lang”, vervolgt Van Elsen. “Infrabel startte intussen al een studie om de overwegen in de Oude Merchtemsebaan en de Isidoor Crockaertstraat te vervangen door een brug.”
De gemeente Asse kan beroep doen op subsidies van de provincie en de Vlaamse overheid. Zij nemen elk 50 procent van de studiekosten en de ‘fietsgerelateerde aanlegkosten’ voor hun rekening. “Voor verplaatsingen van Asse naar Brussel is al bewezen dat men, tijdens de ochtendspits zeker, vaak sneller met de fiets in Brussel staat dan met de auto”, weet gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V). “We zijn blij dat de gemeente Asse een beroep doet op onze subsidies om zo een eerste stap richting nieuwe realisaties te zetten.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/asse/fietssnelweg-f212-wordt-verder-afgewerkt-ideaal-voor-woon-werkverkeer~ae46725c/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200428_04937232
Afwerking fietssnelweg F212 tussen ASSE en Brussel in de maak
29 april 2020
De gemeente Asse gunde nieuwe studies voor de verdere afwerking van de fietssnelweg F212 tussen Asse en Brussel aan een studiebureau. De studie- en aanlegkosten worden gefinancierd via de provincie Vlaams-Brabant.
Vorig jaar opende de gemeente Asse een nieuw stuk van de fietssnelweg F212 tussen de Oude Merchtemsebaan en de Bosstraat, de grens met het Brusselse Gewest, langsheen Zellik-station en de R0.
“We zagen dat de route snel een trouw woon-werkpubliek kreeg. Dat moedigt ons aan om volop voor de verdere realisatie van deze route te gaan”, zegt Koen Van Elsen, burgemeester van Asse. “Concreet onderzoeken onze studies 2 segmenten van samen ruim 1 kilometer die essentieel zijn om de bestaande stukken aanéénsluitend te maken”.
De gemeente Asse start volgende studies op:
Ontwerpplan fietssnelweg tussen Kruiskouter en Zittert
Het gaat om een traject van 800 meter ten noorden van de spoorlijn. Het doel is een fietssnelweg van 4 meter breedte te ontwerpen die voldoet aan alle kwaliteitsnormen voor fietsverkeer. De timing van de realisatie is op dit moment moeilijk te bepalen. Er zal eerst moeten gekeken worden of er grondverwervingen noodzakelijk zijn. Vermoedelijk zal ten vroegste in 2022 de eerste spade de grond ingaan.
Ontwerpplan fietssnelweg Goede Luchtwijk tot Oude Merchtemsebaan
Het gaat hier om een belangrijke ontbrekende verbinding van 300 meter langs de sporen. Dit stuk zal de bestaande weg in de Goede Luchtwijk verbinden met de recent gerealiseerde fietssnelweg aan de Oude Merchtemsebaan. Ook hier is de timing van de realisatie op dit moment moeilijk te bepalen. Infrabel is een studie gestart om de overwegen Oude Merchtemsebaan en I. Crockaertstraat te vervangen door een brug.
“Fietssnelwegen bieden gebruikers de nodige 7-mijlslaarzen om verplaatsingen over langere afstand met de fiets te kunnen doen binnen een concurrentiele tijdspanne als met de auto. Voor verplaatsingen van Asse naar Brussel is al bewezen dat men tijdens de ochtendspits vaak sneller is via de F212 dan via de gewestweg, in niet-coronatijden welteverstaan. We zijn blij dat de gemeente Asse een beroep doet op onze subsidies en met de studies een eerste stap zet richting nieuwe realisaties”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.
Voor de bouw van de route kan de gemeente Asse een beroep doen op het Fietsfonds: de provincie Vlaams-Brabant en het Vlaams Gewest subsidiëren elk 50% van de studiekosten en de fietsgerelateerde aanlegkosten.
De realisatie van de fietssnelweg F212 is een samenwerking tussen de gemeente Asse, de provincie Vlaams-Brabant, Infrabel, Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse overheid en het Brussels Gewest.
https://editiepajot.com/regios/2/articles/68282
https://fietssnelwegen.be/nieuws/f212-nieuwe-realisaties-op-komst?fbclid=IwAR0kOjsMCJ1Lg8_Gs9LwWUEoZyTuiVxKylZPKa3fp7xU8zjXX-6kQG9IAV8
Spoorwegbaan-N9
Infrabel start binnenkort met de bouw van een fietstunnel ter vervanging van de voetgangersoverweg in de voetweg (tussen de Ringlaan en de Langestraat) in Asse.
De fietstunnel is 3,75m breed en vervangt een voetweg op dezelfde plaats. Tijdens het weekend van 18 en 19 september schuift de aannemer de koker dan onder de sporen; dan zal het treinverkeer plaatselijk onderbroken zijn.
Bijkomend wordt een nieuw stuk fietssnelweg aangelegd van ongeveer 1,6 kilometer langs de sporen.
Alle werken zouden volgens de huidige planning tegen de zomer van 2022 afgerond zijn.
https://press.infrabel.be/nieuwe-fietstunnel-en-aanleg-fietssnelweg-in-asse?fbclid=IwAR2EWGvSDcViDASu6QPXuE3RqkdRn1AYw1U65yvstpkEo0Zsy9R5aFNlfb8
De fietstunnel is 3,75m breed en vervangt een voetweg op dezelfde plaats. Tijdens het weekend van 18 en 19 september schuift de aannemer de koker dan onder de sporen; dan zal het treinverkeer plaatselijk onderbroken zijn.
Bijkomend wordt een nieuw stuk fietssnelweg aangelegd van ongeveer 1,6 kilometer langs de sporen.
Alle werken zouden volgens de huidige planning tegen de zomer van 2022 afgerond zijn.
https://press.infrabel.be/nieuwe-fietstunnel-en-aanleg-fietssnelweg-in-asse?fbclid=IwAR2EWGvSDcViDASu6QPXuE3RqkdRn1AYw1U65yvstpkEo0Zsy9R5aFNlfb8
eeuwige reiziger aime ce message
acpfr- Messages : 175
Date d'inscription : 03/08/2011
Papylu² aime ce message
Page 3 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» L060 part 03 fietspad langs de lijn L60 Opwijk - Lebbeke - Dendermonde (Fietssnelweg F221)
» L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
» L060 Fietsweg Lokeren - Zele (fietssnelweg F413)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw
» L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
» L060 Fietsweg Lokeren - Zele (fietssnelweg F413)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 3 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum