L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
Ah oui, il y a encore des découvertes à faire! Lors d'un article de journal, mon attention s'est portée sur l'ancienne ligne 56 qui allait de Grembergen (un village de la ville de Termonde) à Sint-Niklaas. En consultant Google View et Google Maps, j'ai l'impression que la ligne ne forme point un ensemble: des parties aménagées en piste cyclable, transformées en voie publique, abruties, vendues par lots aux personnes privées ou aux agriculteurs, etc.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_56
Vidéo:
https://www.youtube.com/watch?v=Ld355jNLX08
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_56
Vidéo:
https://www.youtube.com/watch?v=Ld355jNLX08
Evaluation 2013
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130502_016Oude Spoorwegbedding beste fietspad van Hamme
DINSDAG 14 MEI 2013
HAMME - Het beste fietspad van Hamme ligt aan de Oude Spoorwegbedding. Dat blijkt uit de vele inzendingen op ons fietspadenrapport.
(...)
renouvellement [Grembergen - Hamme]
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130819_00698320Boomwortels onder fietspad worden weggefreesd
DINSDAG 20 AUGUSTUS 2013
GREMBERGEN - Het stadsbestuur van Dendermonde belooft het fietspad op de oude spoorwegroute tussen Grembergen en Hamme op te knappen, zodat het veiliger wordt voor fietsers.
Fietsers ondervinden op de oude spoorwegroute hinder van boomwortels die de wegverharding omhoog duwen zodat er scheuren in ontstaan. ‘Verscheidene mensen hebben al gesignaleerd dat het fietspad niet echt veilig is’, zegt OCMW-raadslid Gino Bertin uit Grembergen. ‘Er zijn groepen fietsers die liever een omweg maken langs de Hamsesteenweg dan dat ze langs de spoorwegroute rijden, al raast het drukke verkeer net naast dat fietspad langs de Hamsesteenweg.’
‘Er zijn al een paar boomwortels weggefreesd’, zegt Bertin, ‘maar dit is slechts een klein lapmiddel maar het fietspad moet een grondige beurt krijgen. Nu zijn het vooral recreatieve fietsers die er op rijden, maar in september begint het schoolverkeer weer. Tegen dan zouden we een degelijke oplossing moeten hebben.’
Schepen van Openbare Werken Leen Dierick (CD&V) is zich bewust van de problemen. ‘We hebben al ingegrepen door boomwortels weg te frezen, maar er is nog meer werk aan de winkel. De Groendienst zal nog meer wortels wegfrezen en er zullen werken gebeuren die het mogelijk moeten maken om hier veilig en vlot te fietsen.’
Re: L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
eeuwige reiziger a écrit:
https://www.youtube.com/watch?v=Ld355jNLX08
Hamme
Op grondgebied Hamme is er ook een stuk van de lijn 56 als fietspad ingericht: Pindelstraat - Strijderslaan.
Door de ontmanteling van het bedrijfsterrein Tasibel zal er nog stukje bijkomen. Tot aan de Geemstraat.
Résumé en ligne:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131213_00885758
Door de ontmanteling van het bedrijfsterrein Tasibel zal er nog stukje bijkomen. Tot aan de Geemstraat.
Groene woonwijk Tasibel in de maak
Jan Van de Velde
Een wandel- en fietspad op de oude spoorwegbedding leidt binnen enkele jaren tussen de Strijderslaan en de Durme, midden in het Hamse centrum, langs een groene wijk met ruim 140 woongelegenheden, gebouwd op de huidige site van tapijtbedrijf Tasibel.
Hamme De grootschalige woonwijk op de industriële site Tasibel tussen het Koning Albertplein, de Nijverheidsstraat en de Geemstraat neemt concrete vormen aan, nu het Gentse architectenbureau Van Acker en Partners de eerste plannen heeft voorgelegd aan sociale bouwmaatschappij De Zonnige Woonst.
Die heeft het bijna vijf hectare grote domein aangekocht om er een mix van sociale en particuliere woningen te realiseren.
'De bedrijfsactiviteiten van Tasibel worden immers in fasen afgebouwd, zodat wij stelselmatig onze bouwplan kunnen realiseren', licht directeur Guy Van Gucht van De Zonnige Woonst toe.
'We houden daarbij rekening met de sanering van de aanwezige bodemvervuiling, het behoud van het beschermde vroegere stationsgebouw en een optimale benutting van de ruimte.'
Volgens Lode Scheerder van het architectenbureau zal de mix van woningtypes zorgen voor een gevarieerd straatbeeld.
Veel groen
'We voorzien in grote en kleinere woongelegenheden, bestemd voor jong en oud. Er zal ook veel aandacht zijn voor pleintjes en veel groene ruimte. Het wandel- en fietspad op de oude spoorwegbedding vormt de groene draad doorheen het project en loopt net achter het stationsgebouw en voor zeven in boogvorm uitgetekende woonblokken. Die zullen centraal bestaan uit vier bouwlagen en langs beide zijden uitlopen naar twee bouwlagen. Tussen het stationsgebouw en deze flats creëren we een groen plein. Het meest noordelijk gelegen fabrieksgebouw nabij de Geemstraat willen we behouden voor de uitbouw van zestien zogenaamdecascowoningen, waarbij de kopers zelf de ruwbouw naar believen kunnen aankleden. De toegang voor autoverkeer verloopt vanuit de achterliggende Nijverheidsstraat. De wijk zelf wordt wel autoluw.'
Paul Van de Casteele, voorzitter van De Zonnige Woonst, beklemtoont net als burgemeester Herman Vijt (CD&V) dat de samenwerking met het gemeentebestuur vlot verloopt om dit inbreidingsgebied tot een goed einde te brengen.
De gemeente moet nu een ruimtelijk uitvoeringsplan uitwerken.
Het Nieuwsblad / Waasland
14 december 2013
Résumé en ligne:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131213_00885758
Re: L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
eeuwige reiziger a écrit:Op grondgebied Hamme is er ook een stuk van de lijn 56 als fietspad ingericht: Pindelstraat - Strijderslaan.
Perfect te zien op streetview
Re: L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
carte : http://goo.gl/maps/tr6qs
Hamme
Tasibel verandert in groene autoluwe woonsite
Hamme - Het bedrijfsterrein Tasibel wordt omgebouwd tot een zone met 146 woongelegenheden. Er is ook voldoende ruimte voor groen. Beschermde gebouwen zoals het oude stationsgebouw en de Molen blijven behouden.
De sociale bouwmaatschappij De Zonnige Woonst maakte een masterplan op voor de bedrijfs site tussen de Nijverheidsstraat, de Geemstraat en het Koning Albertplein. "Wij willen met dit sociaal woonproject betaalbaar wonen in het centrum mogelijk maken", legt directeur Guy Van Gucht van De Zonnige Woonst uit.
"Daarom opteren wij voor een mix van sociale kavels, koopwoningen en zorgwoningen en eventueel ook private woningbouw."
Op de Tasibelsite van 4,7 hectare kunnen volgens Lode Scheerder van het architectenbureau Van Acker & Partners zo'n dertig woningen per hectare worden gebouwd. "Het gaat om 146 woningen, waarvan 36 grondgebonden woningen, 84 meergezinswoningen, 10 kangoeroewoningen en 16 cascowoningen (huizen die de eigenaar zelf nog moet laten afwerken, red.). De bestaande bedrijfsgebouwen worden behouden en omgebouwd tot woningen."
Ondergrondse parking
Veel aandacht gaat naar de mobiliteit.
"Hamme heeft beperkt openbaar vervoer in het centrum", merkt Lode Scheerder op. "De dichtste of- ficiële bushalte bevindt zich op een tiental minuten wandelen. Toch opteren we voor een autoluw woongebied waarbij de oude spoorlijn als een groene fiets- en wandelroute doorheen het gebied slingert en de parkjes en pleintjes met elkaar verbindt.
Doorgaand verkeer wordt geweerd. Met de auto is de site bereikbaar via de Nijverheidsstraat, waar ook parkeergelegenheid is. Voor de bewoners kunnen ondergrondse parkings worden gebouwd.
Het oude stationsgebouw krijgt een centrale plaats in een groene omgeving. Daarachter komen de grootste woonblokken tot vier bouwlagen hoog met daarachter kleinere woonentiteiten."
Van Gucht wijst er op dat het masterplan een eerste ontwerp van het architectenbureau is. "Dat wordt onder meer via publieke inspraakvergaderingen nog bijgestuurd."
(...)
Gazet van Antwerpen / Waasland
14 december 2013
Tasibel [Hamme]
Textielbedrijf Tasibel wijkt voor 150 woningen
Het Nieuwsblad/Regionaal: Waasland,
dinsdag 6 december 2016, pagina 2
Sociale bouwmaatschappij De Zonnige Woonst krijgt het licht op groen om een grootschalige woonwijk met bijna 150 woongelegenheden uit de grond te stampen op de huidige bedrijfssite van Tasibel.
De activiteiten op de grootschalige textielbedrijfssite, gelegen tussen de Nijverheidsstraat, Geemstraat en Koning Albertplein, zijn aan een uitdoofscenario bezig nadat de meeste disciplines in de tapijtensector zijn verhuisd naar de vestigingen in Kuurne en Veurne. Momenteel is nog een twintigtal arbeiders aan de slag in de weverij, maar ook die activiteiten worden stelselmatig afgebouwd. De Zonnige Woonst kocht het ruim vijf hectare grote gebied aan en bereidt een grondige sanering en uiteraard grootschalige afbraakwerken voor. Dat kan, nu het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) is goedgekeurd. “Zo'n RUP is noodzakelijk omdat het gebied in het gewestplan is ingekleurd als een mix van bedrijfsterreinen, zone voor openbaar nut, park- en woongebied”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Frans Van Gaeveren (Open VLD). “Om de herontwikkeling in functie van wonen mogelijk te maken, is een volledige herbestemming noodzakelijk.
We juichen toe dat tijdens het openbaar onderzoek geen enkel bezwaar werd ingediend, toch wel verwonderlijk voor zo'n grondige ingreep in het centrum.”
Woon- en zorgaanbod
De Zonnige Woonst heeft al een ontwerp klaar, waarin een fietsverbinding via de oude spoorwegbedding de groene draad vormt. “We zullen stapsgewijs een woon- en zorgaanbod creëren”, zegt voorzitter Paul Van de Casteele. “Tasibel wordt een site voor betaalbaar wonen, met een mix van sociale koopwoningen en -kavels, private woningbouw en plaats voor groene ruimtes. We kijken of we kunnen samenwerken met een externe partner om een woon- en zorgaanbod te combineren. Het oude stationsgebouw blijft behouden met voorzieningen zoals een kapsalon en een dokterskabinet.”
Belsele
Ajourd'hui le but n'était pas d'aller repérer cette ancienne ligne mais passant par là j'ai quand même été jeter un coup d'oeil.
La partie aménagée ne fait que 800m. J'ai continué jusqu'à la N70.
Une belle aire de pique-nique sur le long de la route.
Foto's : https://photos.app.goo.gl/PHkMvf0FEQ3JTtWx1
La partie aménagée ne fait que 800m. J'ai continué jusqu'à la N70.
Une belle aire de pique-nique sur le long de la route.
Foto's : https://photos.app.goo.gl/PHkMvf0FEQ3JTtWx1
Sujets similaires
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» F018 Fietssnelweg Mechelen - Sint-Niklaas (Fietssnelweg F18)
» L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
» F043 Aalst-Sint Niklaas (Fietssnelweg F43)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» F018 Fietssnelweg Mechelen - Sint-Niklaas (Fietssnelweg F18)
» L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
» F043 Aalst-Sint Niklaas (Fietssnelweg F43)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum