Damse vaart (F310)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2 • 1, 2
Damse vaart (F310)
Fiche : http://www.velo-ravel.net/2010/2010-05-05_damse_vaart.htm
Veiliger fietspad voor Damse Vaart
Er komt langs de Damse Vaart een nieuw fietspad tussen de Ring en de Noorweegse Kaai. De fietsverbinding tussen Brugge en Damme is één van de drukste fietsroutes van Brugge. Om de fietsers optimale veiligheid te geven was het aanleggen van een apart fietspad noodzakelijk.
Het huidige traject dat deels uit een fietspad bestaat heeft weinig gebruikers een comfortabel gevoel. Om deze fietsroute veiliger te maken komt er bijgevolg een volledig fietspad van aan de Ring. ‘We hebben vanaf het begin van deze legislatuur benadrukt dat het onze ambitie is om van Brugge een echte fietsstad te maken. Het dossier sleepte al jarenlang aan en ik ben zeer blij dat dit eindelijk opgelost is’, zegt schepen voor Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A). Ook het gemeentebestuur van Damme is tevreden met de nieuwe ontsluiting.
Door de geplande heraanleg van de Noorweegse Kaai verdwijnt wel de parkeerstrook. Ook de bushalte aan het begin van de Noorweegse Kaai wordt geschrapt. Gebruikers van de buslijn naar Damme en Oostkerke zullen in het vervolg gebruik moeten maken van de haltes Sasplein of Manderstraat.
Veiliger fietspad voor Damse Vaart
Er komt langs de Damse Vaart een nieuw fietspad tussen de Ring en de Noorweegse Kaai. De fietsverbinding tussen Brugge en Damme is één van de drukste fietsroutes van Brugge. Om de fietsers optimale veiligheid te geven was het aanleggen van een apart fietspad noodzakelijk.
Eindelijk! Al vele jaren ijveren de inwoners van Koolkerke en de nabijgelegen wijk Sint-Jozef voor een fietsverbinding die naam waardig. 'n Paar jaar geleden werd er zelfs een drukkingsgroep opgericht, "Burgerinitiatief Koolkerke". Vanaf de D'haenstraat ligt er wel aan beide zijden een fietspad, maar door de aansluiting bij de brug (nabij de Sint-Goedeledreef) krijgen veel fietsers die vanuit richting Damme komen de indruk dat ze gewoon aan de kanaalkant kunnen blijven doorrijden. Alleen versmalt het fietspad, waardoor het niet echt geschikt is voor dubbelrichting fietsverkeer. Eens voorbij de D'haenestraat moeten ze dan toch weer oversteken...
Als ik van de Brugse stadskern kom, fiets ik daarom altijd eerst een stukje langs de Damse Vaart-Zuid om dan bij de brug over te steken en het dubbelrichtingfietspad bij de bocht van de Jules van Praetstraat te volgen. Op die manier sluit ik aan op het jaagpad.
Ik hoop trouwens dat in de toekomst het eerste stuk van fietspad aan de waterkant van de Damse Vaart-Zuid ook eens aangepakt wordt. Waar het fietspad naar de kanaalkant gaat, liggen de betonplaten er ook niet onmiddellijk heel gezond bij...
Côté ouest
velo-ravel.net a écrit:Carte :
(...)
Comme vous avez remarqué peut-être lors de votre balade, Luc, il est possible de recontrer un peu de circulation automobile le long du canal de Damme. A certains endroits, le chemin de halage côté ouest est ouvert à la circulation automobile. Dans la plupart des cas le trafic automobile est, heureusement, extrêmement faible.
- ceinture de Bruges - coude de la Jules van Praetstraat: trafic mixte (70 km/h)
- Jules van Praetstraat - Dammesteenweg: interdiction de trafic motorisé sauf riverains
- Dammesteenweg - canal de Schipdonk (Sifon): trafic mixte, mais il s'agit d'une cul-de-sac
- canal Leopold (Sifon) - Krinkeldijk (Hoeke): interdiction de trafic motorisé sauf riverains
- Krinkeldijk (jusqu'au pont du E34): trafic mixte (70 km/h)
- pont E34 -frontière néerlandaise: interdiction de trafic motorisé sauf riverains
- à la frontière le chemin de halage est barricadé, mais il y a un passage pour les cyclistes
- à Sluis, une partie du chemin de halage est ouvert aux riverains
Côté est
velo-ravel.net a écrit:Carte :
(...)
Luc, qu'en pensez-vous d'indiquer sur la carte aussi la piste cycable qui se trouve sur la côté est du canal? Evidemment, il ne s'agit point d'une voie verte proprement dit, mais cet itinéraire a une particularité qu'on ne trouve pas de l'autre côté du canal.
Entre le fort de Bavière (Fort van Beieren) et le moulin de Damme, la voie du côté ouest n'a pas été construite sur le digue du canal. On se trouve beaucoup plus bas et on n'a point une vue sur le canal.
La piste cyclable entre le pont (Sint-Goedeledreef) et Hoeke (E34) est situé sur le digue. D'où, une autre sensation...
Voilà, deux photos prises lors d'une balade en mai 2014 (une balade que j'ai failli de mettre sur ce forum jusqu'à présent... mea culpa...):
2015 : 200 jaar Damse vaart
DAMME/BRUGGE 16/07/2014
DE LEUKSTE WEETJES OVER HET KANAAL, ALS VOORSMAAKJE OP HET FEEST
Damse Vaart viert 200ste verjaardag
De Damse Vaart is volgend jaar twee eeuwen oud. Om die 200ste verjaardag te vieren, worden heel wat activiteiten gepland rond de waterloop. Zo komen er een picknicktafel tussen Hoeke en Sluis en een bootevenement.Als aperitiefje voor het feestgedruis brengen wij nu al de tien leukste weetjes over het kanaal.
Napoleon
De Damse Vaart staat ook wel bekend als het Napoleonkanaal, en niet zonder reden. De Franse keizer was destijds de grote bezieler van de waterloop. Het graven van de Damse Vaart, in opdracht van Napoleon, begon in 1810 en vijf jaar later was een gedeelte klaar. "Napoleon wou de oorlogshaven van Duinkerke in Frankrijk verbinden met die in Antwerpen", vertelt historicus Jan Hutsebaut, die werkt bij Toerisme Damme. "De Noordzee lijkt dan een logischere optie, maar daar zaten de Engelsen. Napoleon wou Brugge met de Westerschelde verbinden en een kanaal graven tussen Brugge en Breskens om vooral oorlogsmateriaal te transporteren via de binnenwateren."
krijgsgevangenen
Voor de graafwerken zette de keizer krijgsgevangenen uit Spanje in. Dat waren nota bene afstammelingen van zij die niet zo lang voordien de scepter zwaaiden in de Nederlanden. "Hoeveel er ingezet werden, weten we nog niet. Daarvoor zullen we eens grasduinen in de archieven. Maar ik kan me inbeelden dat er toch heel wat zijn gestorven door de ongunstige werkomstandigheden."
Korenmarkt
De komst van het Napoleonkanaal had ook een grote impact op het toenmalige Damme. "Er liep al een waterloop door de stad, maar Napoleon verlegde dat kanaal 50 meter, omdat er een bocht in zat. Ter hoogte van de Damme Brug lag toen de Korenmarkt, pal in het stadscentrum. Die markt en enkele omliggende herenhuizen moesten plaats ruimen voor de vaart."
Monnikerede
"Het kanaal gaf ook de definitieve doodsteek aan Monnikerede, een havenstadje in Oostkerke waarvan de economische activiteiten al langer op een laag pitje stonden."
Willem I
Oorspronkelijk stopte het kanaal ter hoogte van Hoeke/Lapscheure. "Rond 1815 hielden de graafwerken daar halt. Napoleon was immers verslagen in Waterloo. Tussen 1818 en 1824 liet de vorst van de Nederlanden, Willem I, het kanaal doortrekken tot aan Sluis. Er waren plannen om het kanaal af te werken tot in Breskens, zoals Napoleon het bedoeld had, maar toen België onafhankelijk werd, sloot de koning de grens af. In de jaren 50 van de 19de eeuw werd de Damse Vaart nog wat uitgebreid tot in de haven van Sluis."
Steenschuiten
Op de plezierboot Lamme Goedzak na, wordt de vaart vandaag niet meer bevaren. Ooit was dat wel anders: "In de 19de eeuw bedienen schepen op de Damse Vaart verscheidene steenovens uit de omgeving van Hoeke. Daar maken ze gele bakstenen van de polderklei, die ze overladen op steenschuiten. De schuiten worden over de trekweg aan het water voortgetrokken door paarden, of zelfs door de schipper en zijn gezin. Aan de economische scheepvaart kwam bruusk een einde toen Franse genietroepen de sifons bij Oostkerke dynamiteerden. Nadien werd de Damse Vaart afgedamd en kon je niet meer verder varen tot Hoeke en Sluis."
Plezierboten
Lamme Goedzak is niet de enige toeristische boot die ooit op de Damse Vaart dobberde. "De eerste toeristische bootjes dateren van voor de Tweede Wereldoorlog. De Jacob van Maerlant-boot en de Zeehond waren de voorlopers van de Lamme Goedzak. De eerste folder over de Damse Vaart dateert uit de jaren 1930."
Zelfbedieningsveer
Ter hoogte van Lapscheure ligt op de Damse Vaart een zelf te bedienen overzetbootje, Kobus genaamd. "Het verbindt Hoeke met Lapscheure en wordt in de zomer vaak gebruikt door fietsers en wandelaars die hiermee op een originele manier de Damse Vaart kunnen oversteken. De naam Kobus is een samentrekking van de heilige Cornelis van Lapscheure en de heilige Jacobus van Hoeke", aldus Hutsebaut.
Schapenkudde
De oevers van de Damse Vaart worden begrazen door een schapenkudde die wordt gemend door een herder. Dat is het geval van 15 maart tot eind juni en van 15 augustus tot eind oktober.
Zwinstedentocht
Als het ijs op de Damse Vaart dik genoeg, kan er tijdens de winter op geschaatst worden. Zo vond de legendarische Zwinstedentocht, waarbij drie keer het traject Sluis-Brugge-Sluis wordt afgeschaatst, plaats in 1986 en 1997. De recentste openstelling van de Damse Vaart dateert intussen van 11 januari 2009. Toen stonden naar schatting 50.000 mensen op het ijs.
Wachten op subsidies voor festiviteiten
Om de feestkas te spijzen, dient Westtoer samen met Damme, Brugge, Knokke-Heist en Sluis een subsidiedossier in bij Toerisme Vlaanderen. "We hebben op basis van de bemerkingen van Toerisme Vlaanderen enkele wijzigingen in het originele dossier doorgevoerd", zegt de Damse toerismeschepen Rik Strubbe (CD&V). "In oktober weten we wat de beslissing van Toerisme Vlaanderen is en op hoeveel geld we kunnen rekenen. Het is onze opzet om volgend jaar van juni tot en met september uit te pakken met diverse activiteiten. Een van de blikvangers is een gigantische picknicktafel tussen Hoeke en Sluis, waaraan de mensen proeven van lokale lekkernijen. Verder willen we op een weekend een bijeenkomst van allerhande bootjes en vaartuigen, van kano's tot jachten, organiseren op de Damse Vaart. In steden als Londen en Amsterdam wordt zo'n evenement al om de zoveel jaar georganiseerd. We willen in het voorjaar ook mikken op een fototentoonstelling rond de Damse Vaart en plannen in augustus een fortentocht waarbij wandelaars diverse omliggende burchten als het Fort van Beieren aandoen. Daarnaast willen we een expo organiseren rond de geschiedenis van het kanaal. Eventueel doen we ook iets met miniatuurbootjes op de Vaart", aldus de schepen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-damme/damse-vaart-viert-200ste-verjaardag-a1945514/
De Damse Vaart wordt 200
26/11/2014
DAMME / BRUGGE / KNOKKE-HEIST - Brugge, Damme, Knokke-Heist en Sluis willen volgend jaar een aantal evenementen organiseren in het kader van 200 jaar Damse Vaart. Hoewel de organisatoren subsidies mislopen, maken ze zich geen grote zorgen. ‘De steden zullen elk 5.000 euro uittrekken en de provincie steekt ook bij.’
De Damse vaart is jarig. Tweehonderd jaar wordt de waterloop die langs Brugge, Damme, Knokke-Heist en Sluis loopt. En om dat te vieren heeft Westtoer samen met die vier steden plannen uitgedokterd om dat in de loop van volgend jaar uitgebreid te vieren.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141125_01396399
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140328_01045726
Provincie steunt 200ste verjaardag Damse Vaart
13/12/2014
DAMME - Volgend jaar viert de Damse Vaart zijn tweehonderdste verjaardag met tal van activiteiten. Die zullen georganiseerd worden door de steden Brugge, Damme en Sluis. Intussen heeft de gemeente Knokke-Heist, die aanvankelijk zou meewerken, laten weten dat ze niet zullen meewerken aan de viering omdat het geen nationale weerklank zal krijgen.
Westtoer zal alles coördineren en had reeds eerder een aanvraag ingediend voor een subsidie van 168.000 euro. Die subsidie komt er niet omdat de figuur van Napoleon, die destijds de opdracht gaf om het kanaal te graven, te weinig in het verhaal en de viering naar voor komt. Nu zal het Brugs Ommeland 23.000 euro en het Streekhuis 7.000 euro uittrekken. Ook de drie steden trekken nog wat geld uit.
Damme wil alvast een aantal evenementen organiseren rond en in de Vaart, waaronder een aperitiefconcert op een vlot, de Big Jump en een kampioenschap suppen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141212_01426490
Beheersovereenkomst W&Z - provincie West-Vlaanderen
Provincie West-Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) bereiken overeenkomst rond beheer van Damse Vaart
16.06.2014
Provincie West-Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) bereiken overeenkomst rond beheer van Damse Vaart In haar zitting van donderdag 26 juni 2014 beslist de provincieraad van West-Vlaanderen over de overeenkomst met Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) die het beheer van de Damse Vaart regelt. Deze overeenkomst werd op woensdag 14 mei reeds goedgekeurd door de raad van bestuur van W&Z. Na goedkeuring door de provincieraad en ondertekening door beide partners, kunnen beide organisaties aan de slag binnen de nieuwe afspraken rond het beheer van de Vaart.
Gemaakte afspraken rond het beheer
Het uitgangspunt van de overeenkomst is dat beide instanties inzetten op de beheerstaken die het best aansluiten bij hun expertise en doelstellingen. Er wordt hierbij maximaal gestreefd naar complementariteit en samenwerking.
Dankzij de overeenkomst kan het provinciebestuur zich blijven inzetten voor het behoud en de ontwikkeling van de recreatieve, toeristische, landschappelijke en ecologische waarde van de Damse Vaart. Een groot deel van het recreatieve gebruik gebeurt op/langs de linkeroever (gezien vanuit Brugge naar Sluis). De Provincie behoudt dan ook het beheer van de volledige linkeroever: het jaagpad, de bermen, de bomen, de vissteigers, de langsgrachten enz.
De dijken van de Damse Vaart hebben een belangrijke waterkerende functie. Het water van de Vaart is ook van cruciaal belang voor de bevloeiing van de omliggende landbouwgronden. Deze thema’s sluiten in sterke mate aan bij de doelstellingen en expertise van W&Z. Ze bevinden zich voornamelijk op het wateroppervlak en de rechterzijde van de Damse Vaart, die dan ook beiden in beheer worden genomen door W&Z.
Oevers worden verdeeld, toch wordt gestreefd naar een uniform landschapsbeeld Ondanks het feit dat de linkeroever door de Provincie beheerd zal worden en de rechteroever door W&Z, streven beide partners, gezien de grote landschappelijke en historische waarde, naar een uniform landschapsbeeld van de beide oevers.
In de overeenkomst werd dan ook uitdrukkelijk opgenomen dat het beheer van de lijnbeplanting en de grazige bermen onderling afgestemd wordt. Dit gebeurt onder andere door het opstellen en uitvoeren van gezamenlijke beheerplannen voor de Vaart.
Het beheer voor de overeenkomst
Tot voor de nieuwe overeenkomst werd het feitelijk beheer van de Damse Vaart tussen de Noorweegse kaai (Koolkerke) en de Nederlandse grens volledig door de Provincie West-Vlaanderen uitgevoerd.
Nochtans had de Provincie geen beheersbevoegdheid en was het beheer van de Damse Vaart via het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2004 aan de territoriale bevoegdheid van Waterwegen en Zeekanaal toegewezen.
In de periode voor juni 2004 was het beheer van het deel van het Kanaal Brugge-Sluis op Belgisch grondgebied (kortweg de Damse Vaart) wel in handen van de Provincie West-Vlaanderen (sinds 17 december 1819 – opgedragen door Koning Willem).
Bewoners langs de Damse Vaart worden verwittigd De aangelanden langs de Damse Vaart worden door W&Z per brief op de hoogte gesteld van de relevante bepalingen uit de overeenkomst. Heel wat bewoners van de Vaart krijgen immers een nieuwe beheerder als buur, zij worden dan ook rechtstreeks geïnformeerd.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/bc97cc71-f717-11e3-aa7b-005056a4002e/#.VJyuvsKQw
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140619_01147772
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/overeenkomst-over-beheer-damse-vaart-a1920017/
Een eigenheid verdwijnt...
DAMME/BRUGGE 13/01/2015
Geen grazende schapen meer langs Damse Vaart
De provincie zal niet langer schapen langs de Damse Vaart laten grazen. "De herder en de kudde kosten dubbel zoveel als ander maaibeheer. Bovendien liepen de schapen soms op het fietspad", zegt gedeputeerde Guido Decorte (CD&V).
"Sinds juni 2014 zijn we alleen verantwoordelijk voor het beheer van de linkeroever", vertelt Decorte. "Waterwegen en Zeekanaal is bevoegd voor de rechteroever en mikt eveneens op een efficiënter maaibeheer." De schapenbegrazing viel blijkbaar ook moeilijk te rijmen met wandelaars en fietsers langs de Damse Vaart. Het fiets- en wandelpad doorsnijdt op de linkeroever de bermen. Tijdens periodes van begrazing leidde dit tot onveilige situaties. "Om hieraan tegemoet te komen, hebben we de begrazing eerder al twee jaar stopgezet van 1 juli tot 15 augustus. Het gras bleef evenwel groeien in die periode en we moesten dan bijkomend maaien. Zo wordt het extra duur. Een herder en een kudde kosten ruim dubbel zoveel als ecologisch maaibeheer met een machine. Er zijn ook zeldzame plantensoorten langs de Damse Vaart die niet gemaaid mogen worden. Het contract met de herder was bovendien ten einde. Hij wist dat de samenwerking mogelijk stopgezet zou worden", aldus Decorte.
Vorig jaar won de Maldegemse herder Sam Duysan nog een prijzenoorlog om de Damse Vaart te begrazen. Hij trok met zijn kudde op pad van half maart tot eind juni en van half augustus tot eind oktober. De zuidelijke zone van de Damse Vaart (tussen Brugge en Oostkerke Brug, red.) werd gegund aan Sam Duysan voor 19.050 euro en de noordelijke zone (tussen Oostkerke Brug en de Nederlandse grens, red.) voor 17.881 euro. "Sinds 1996 was ik al actief langs de vaart, eerst in loonverband. Mijn enige volwaardige herdersopdracht valt nu weg. Gelukkig heb ik mijn voorzorgen genomen: sinds drie maanden werk in een slachthuis, al slacht ik zelf geen dieren. Ik heb al honderd schapen van mijn kudde verkocht. Met pijn in het hart doe ik ze weg, maar het stelt me gerust dat ze opnieuw ingezet worden voor natuurbeheer en niet op de slachtbank terecht komen", zegt Sam.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-damme/geen-grazende-schapen-meer-langs-damse-vaart-a2180011/
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-maldegem/herder-verliest-contract-langs-damse-vaart-a2179774/
Noorweegse Kaai [Brugge]
Oplossing voor sluipverkeer langs Noorweegse Kaai in de maak
14/03/2015
BRUGGE - Brugge, Damme, West-Vlaanderen en de Vlaamse overheid willen van de Noorweegse Kaai een aangenaam wandeltraject maken. Nu wordt de kaai vaak gebruikt als sluipweg.
Brugge, Damme, het provinciebestuur West-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid hebben beslist om het recreatieve karakter van het traject tussen Brugge en Damme via de Noorweegse Kaai te bevorderen. Er werd gezocht naar een oplossing voor het toegenomen sluipverkeer langs de Noorweegse Kaai tussen het nummer 32 en 85.
Na een uitvoerig onderzoek door de Mobiliteitsdienst en de Brugse politie werden maatregelen genomen. Het kruispunt van de Gemeneweidestraat met de Noorweegse Kaai wordt definitief afgesloten door twee paaltjes. Enkel fietsers en bromfietsers categorie A mogen door. Ook het kruispunt Fortbekeweg met de Noordreiestraat wordt afgesloten met paaltjes. Er komen verkeersborden om een uitzondering te maken voor de bewoners van de Noorweegsekaai.
De verkeerswijziging gaat in vanaf dinsdag 17 maart. Voor de bewoners van de Fortbekeweg is de Noorweegse Kaai de enige ontsluiting tussen Brugge en Damme. Intussen vernam schepen voor Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A) dat de Vlaamse Overheid nog een ontbrekend stuk fietspad zal realiseren tussen de Ring en de Christine D‘haenstraat aan de kant van het water.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150313_01578297
Noorweegse Kaai [Brugge]
BRUGGE
14/05/2016
Veiliger fietsen langs Noorweegse Kaai
Aan de N374 Noorweegse Kaai in Brugge starten dinsdag werken. De weg tussen de R30 Fort Lapin en de D'haenestraat wordt vernieuwd. De parkeerstrook aan de kant van de Damse Vaart verdwijnt om het stuk ontbrekend fietspad langs de Noorweegse Kaai aan te leggen. Zo wordt de fietsverbinding tussen Brugge en Damme langs de N374 verbeterd. Er komt ook een verbeterde afscheiding van het fietspad tussen de Dam en de aansluiting van de N374 Jules Van Praetstraat met het jaagpad langs de Damse Vaart. Begin juli moet het werk klaar zijn.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/veiliger-fietsen-langs-noorweegse-kaai-a2704215/
Re: Een eigenheid verdwijnt... maar komt weer terug!
Opnieuw schapen aan Damse Vaart
19/08/2016
Vanaf morgen zullen er in West-Vlaanderen weer schapen te zien zijn langs de Damse Vaart. Tussen de Hoekebrug Oost en het veer Kobus, op de rechteroever, zullen vanaf morgen zestien houtlanders ingezet worden voor het bermbeheer, zo meldt beheerder Waterwegen en Zeekanaal (W&Z). Nochtans zag het er even naar uit dat de schapen volledig uit het landschap zouden verdwijnen. Begin 2015 besliste de provincie West-Vlaanderen namelijk geen schapen meer te laten grazen nadat W&Z had aangegeven niet langer te opteren voor schapen voor het beheer van de bermen.
Vanuit verschillende hoeken kwam protest omdat de schapen al eeuwenlang deel uitmaken van het landschapszicht. W&Z en de provincie bereikten dit voorjaar een akkoord nadat een studie had uitgewezen dat een combinatie van mechanisch beheer en begrazing door een geherderde schaapskudde, met opstart vanaf het najaar van 2016, de beste optie is.
“Belofte maakt schuld: de schapen komen terug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Dieren Ben Weyts (N-VA). “Van 20 augustus tot midden oktober zullen 16 houtlanders weer hun goede werk doen langs de Damse Vaart.” Vanaf 2017 komt er dan, aansluitend op dit project en als resultaat van de lopende aanbestedingsprocedure, een kudde onder begeleiding van een herder om de bermen van de waterweg te helpen onderhouden.
http://nl.metrotime.be/2016/08/19/news/opnieuw-schapen-aan-damse-vaart/
Terug van weggeweest : de schapen langs de Damse Vaart
19.08.2016
Vanaf zaterdag 20 augustus grazen er opnieuw schapen langs de Damse Vaart. Tussen de Hoekebrug Oost en het veer Kobus, op de rechteroever, zullen 16 houtlanders ingezet worden. “Ik ben blij dat ik hard kan maken wat ik eerder aangekondigd had”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Toerisme Ben Weyts.
Het gras langsheen de Damse Vaart moet onderhouden worden en schapen vormen een fraai alternatief voor luide machines. De inzet van een kudde schapen versterkt de pittoreske aantrekkingskracht van de Damse Vaart en kan nog meer natuurliefhebbers verleiden tot een bezoekje. “Belofte maakt schuld: de schapen komen terug”, zegt bevoegd minister Ben Weyts. “Van 20 augustus tot midden oktober zullen 16 houtlanders weer hun goede werk doen langs de Damse Vaart”.
Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV, de beheerder van de Damse Vaart, liet vorig jaar al samen met de Provincie West-Vlaanderen een bermbeheersstudie uitvoeren. De studie wees uit dat een combinatie van mechanisch beheer en begrazing door een geherderde schaapskudde de beste optie is om de oevers van deze waterweg te onderhouden.
De komende maanden wordt er samengewerkt met “Caprifolia-Hof", die eerder al partnerschappen afsloot met de Provincie West-Vlaanderen.
Vanaf 2017 komt er dan, aansluitend op dit project en als resultaat van de lopende aanbestedingsprocedure, een kudde onder begeleiding van een herder om de bermen van de waterweg te helpen onderhouden.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Terug-van-weggeweest--de-schapen-langs-de-Damse-Vaart/#.V83PU_mLTIU
Re: Een eigenheid verdwijnt... maar komt weer terug!
Schapen maken comeback aan Damse Vaart
21.10.2016
De schapen aan de Damse Vaart keren terug. Na een positieve evaluatie van een proefproject is er een herder aangesteld die de twee oevers zal onderhouden. Op zaterdag 22 oktober komen de schapen terug, zo meldt Waterwegen en Zeekanaal. Begin 2015 zag het ernaar uit dat de schapen uit het decor zouden verdwijnen omdat er geen overeenkomst was over het onderhoud tussen de provincie West-Vlaanderen en het Agentschap Waterwegen en Zeekanaal, die elk een oever beheren. Maar na een nieuwe overeenkomst en een proefproject, dat aangaf dat de afwisseling tussen machinaal beheer en schapen gunstig is voor het bermbeheer, zijn de schapen helemaal terug.
Begin vorig jaar besliste de provincie West-Vlaanderen om niet langer schapen in te zetten voor het oeverbeheer langs de Damse Vaart. Daar komt de provincie nu op terug. Vanaf 22 oktober zullen er opnieuw schapen grazen langs de oevers. Via een aanbesteding is er intussen al een herder aangesteld. De schapen zullen in totaal 15 hectare begrazen, waarvan 11 hectare op de linkeroever, beheerd door de provincie West-Vlaanderen.
Ze krijgen in mei, juni en vermoedelijk ook in juli een rustperiode, zodat de wilde planten zich beter kunnen uitzaaien. Het contract is jaarlijks verlengbaar. "We bewijzen dat de schapen geen eenmalige gimmick waren", zegt Vlaams minister van Infrastructuur en Dierenwelzijn Ben Weyts. "We zorgen voor duurzaam onderhoud en een pittoresk uitzicht van de Damse Vaart."
http://www.vilt.be/schapen-maken-comeback-aan-damse-vaart
Herder en schapen zijn terug langs de Damse Vaart
20.10.2016
Vanaf zaterdag 22 oktober grazen er opnieuw schapen langs de Damse Vaart. Onder begeleiding van een herder zal de kudde de oevers van de waterweg helpen onderhouden. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, bevoegd voor Waterwegen en Zeekanaal NV, en gedeputeerde voor milieu, landschap en natuur, Guido Decorte van de Provincie West-Vlaanderen geven samen de opdracht. “We bewijzen dat de schapen geen eenmalige gimmick waren”, zegt Weyts. “We zorgen voor duurzaam onderhoud en een pittoresk uitzicht van de Damse Vaart.”
“Schapen zijn, in een slimme combinatie met mechanisch beheer, de beste optie om de oevers van de Damse Vaart te onderhouden. Dat bleek vorig jaar al uit een bermbeheerstudie in opdracht van de beheerders, maar nu wordt er ook echt werk van gemaakt”, zegt gedeputeerde voor milieu, landschap en natuur Guido Decorte. In de zomer werden al 16 Houtlanders, een Vlaams schapenras, ingezet op de rechteroever (beheerd door Waterwegen en Zeekanaal NV), maar nu is er via een aanbesteding een herder aangesteld die de twee oevers zal onderhouden met een kudde.
Troef op toeristisch en recreatief vlak
De schapen zullen in totaal wel 15 hectare begrazen, waarvan 11hectare op de linkeroever (beheerd door de Provincie West-Vlaanderen) vanaf de Gemeneweidestraat in Brugge tot de Nederlandse grens. Op de rechteroever wordt er gegraasd tussen de Hoekebrug en het zelfbedieningsveer Kobus.
De schapen doen nuttig werk, maar versterken met hun aanwezigheid ook het pittoreske karakter van de Damse Vaart. De aantrekkingskracht van dit mooi stukje Vlaanderen wordt zo nog groter. De schapen kunnen extra bezoekers lokken, wat goed nieuws is voor de omgeving en zeker voor de toeristische ondernemers.
Jaarlijks verlengbaar
De opdracht van de herder kan jaarlijks verlengd worden. De Provincie en Waterwegen en Zeekanaal NV gaan in de toekomst nog andere partners zoeken, zodat de te begrazen oppervlakte in de streek verder uitgebreid kan worden. Zo wordt de opdracht voor herders rendabeler en duurzamer. De schapen krijgen in mei, juni en vermoedelijk ook in juli een rustperiode, zodat de wilde planten zich beter kunnen uitzaaien.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Herder-en-schapen-zijn-terug-langs-de-Damse-Vaart-/#.WAx_cvmLTIU
Re: Noorweegse Kaai [Brugge]
BRUGGE
16/08/2017
Heraanleg Noorweegse Kaai start vandaag
Het Agentschap Wegen en Verkeer wil vanaf vandaag de betonnen rijweg en het fietspad van de Noorweegse Kaai heraanleggen in asfalt. Het gaat om het stuk vanaf de Christiane D' Haenestraat tot aan de Dam naar de Damse Vaart-Zuid. Het AWV wil de heraanleg uitvoeren nog voor de werken in Koolkerkse Steenweg aangevat worden, en ook voor de stad in de Damse Vaart-Zuid verder werkt aan de riolering.
De werken aan de Noorweegse Kaai duren tot eind september. Fietsers en voetgangers behouden doorgang langs de werken aan de kant van residentie Militza.
(...)
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-blankenberge/heraanleg-noorweegse-kaai-start-vandaag-a3233552/
BRUGGE
24/08/2017
Fietspad weer weg langs Noorweegse Kaai voor werken
In de buurt rond de Noorweegse Kaai in Brugge heerst nogal wat ongenoegen, omdat een recent geschilderd fietspad alweer opengebroken moet worden voor nakende wegenwerken. Volgens Eveline Vandecaetsbeek van Agentschap Wegen en Verkeer was het fietspad een tijdelijke oplossing om fietsers een veilige zomer te bezorgen.
"De werken die in de eerste helft van het jaar plaatsvonden, kaderen in een groter geheel. De vernieuwing van de N374 tussen Christine D'Haenestraat en de Dam stond initieel later op de planning. Maar door de geplande wegeniswerken in de onmiddellijke omgeving werden de werken van AWV voorop geschoven in de planning", zegt Vandecaetsbeek. Aansluitend zal het vrijliggend fietspad richting Koolkerke worden vernieuwd.
"Dit is in de zone tussen de Damse Vaart tot aan het benzinestation van Q8. Dat zal een belangrijke meerwaarde zijn voor de fietsers die dit traject dagelijks gebruiken."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/fietspad-weer-weg-langs-noorweegse-kaai-voor-werken-a3240180/
Slechte staat van het jaagpad [Hoeke - Nederlandse grens]
Putten en scheuren zorgen voor valpartijen op Jaagpad langs Damse Vaart
13 november 2017
SLUIS - Het Jaagpad langs de Damse Vaart tussen Sluis en Hoeke is geen visitekaartje om in de omgeving van Sluis te komen fietsen. Er zitten heel wat putten en scheuren in, wat valpartijen veroorzaakt. Terwijl de verbinding juist gekoesterd zou moeten worden.
Dat schrijft Frank Gijsel (Nieuw Gemeentebelang) aan het Sluise college. Gijsel wil van B&W weten of ze op de hoogte zijn van de slechte staat van het wegdek en of het college contact wil opnemen met buurgemeenten Damme, Knokke-Heist en de provincie West-Vlaanderen, die vanaf de grens eigenaar is van de weg.
https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/putten-en-scheuren-zorgen-voor-valpartijen-op-jaagpad-langs-damse-vaart~aa7c1345/
Re: Slechte staat van het jaagpad [Hoeke - Nederlandse grens]
Aanpak Jaagpad langs Damse Vaart heeft geen haast
8 januari 2018
SLUIS - Het Jaagpad langs de Damse Vaart tussen Hoeke en Sluis zit voorlopig nog vol putten en scheuren, maar daar komt verandering in. De Provincie West-Vlaanderen, die eigenaar van het Belgische gedeelte is, belooft de weg te repareren.
Het Sluise college nam contact op met West-Vlaanderen over de erbarmelijke staat van de weg, op verzoek van raadslid Frank Gijsel (Nieuw Gemeentebelang). Gijsel stelde onlangs vragen over het Jaagpad en noemde de weg ‘geen visitekaartje’ om in onze streek te komen fietsen, terwijl Sluis zich profileert als fietsvriendelijk gebied. Ook wees het raadslid erop dat er op de gehavende weg al verschillende valpartijen hebben plaatsgevonden.
B en W hebben bij de Provincie West-Vlaanderen geïnformeerd wanneer er onderhoudswerkzaamheden op de agenda staan. Dat duurt nog even, reparatie van het Jaagpad heeft geen haast. De weg wordt naar verwachting eind dit jaar of uiterlijk begin 2019 opgeknapt. Ook belooft het college zich in te zetten voor de andere belangrijke verbindingen tussen West-Zeeuws-Vlaanderen en België, zoals wegen en fietspaden.
https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/aanpak-jaagpad-langs-damse-vaart-heeft-geen-haast~a15206c7/
Plannen onthaalpunt en heraanleg jaagpad Noorweegse Kaai [Brugge]
Onthaalpunt en jaagpad langs Damse Vaart
23 juni 2018
Bewoners rond de Damse Vaart maakten zopas kennis met de plannen voor de realisatie van een fietssnelweg langs het water. De provincie West-Vlaanderen wil het jaagpad vanaf de Noorweegse Kaai tot aan de Fortbekeweg heraanleggen, specifiek voor fietsers. Er komt ook een onthaalpunt bij aan het provinciedomein Damse Vaart, aan de Dam. “Door het jaagpad af te buigen en haaks en veiliger aan te sluiten op de Jules van Praetstraat ontstaat een groen pleintje dat kan dienen om even te verpozen”, zegt gedeputeerde Bart Naeyaert (CD&V). Er komen ook zitbanken en een informatiezuil. Aan de Lamme Goedzak wordt een busparkeerplaats aangelegd. De totale kostprijs van de werken bedraagt 630.000 euro. Begin 2019 wordt het jaagpad vanaf de Noorweegse Kaai heraangelegd, samen met werken voor elektrische leidingen die uitgevoerd worden door Elia. Daarna wordt het onthaalpunt gerealiseerd en wordt een wandel- en fietsverbinding op de Dam aangelegd. Tegen eind 2019 is alles afgerond.
https://www.hln.be/regio/brugge/onthaalpunt-en-jaagpad-langs-damse-vaart~a4226779/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180621_03574039
Provincie West-Vlaanderen licht plannen voor onthaalpunt en jaagpad Damse Vaart (Brugge) toe via infomarkt voor buurtbewoners
19/06/2018
Op dinsdag 19 juni organiseren de Provincie West-Vlaanderen en de stad Brugge een infomarkt, van 16 tot 21 uur, over de geplande werken langs de Damse Vaart. Omwonenden en andere burgers kunnen er de plannen bekijken en eventuele opmerkingen geven tijdens de periode van het openbaar onderzoek.
Het jaagpad langs de Damse Vaart werd geselecteerd als fietssnelweg. Daarom zal de Provincie werken uitvoeren om het aan te passen. Bovendien zal ze een onthaalpunt voorzien aan het provinciedomein Damse Vaart en de wordt het jaagpad vanaf de Noorweegse Kaai tot aan de Fortbekeweg heraangelegd.
Inrichtingsplan voor de omgeving
Voor het geheel van de werken werd samen met de stad en Vlaanderen een inrichtingsplan opgemaakt. Dat voorziet ook in een aansluiting op de Damse Vaart Zuid, via de Dam. Daar zijn momenteel al werken gestart door de stad, die verder afgewerkt worden door de Provincie, in combinatie met de aanleg van het onthaalpunt.
Precieze omschrijving van het onthaalpunt
Hoewel de Damse Vaart voor fietsers start aan de Dampoort en de Brugse Vesten, bevindt een deel van het provinciedomein zich ter hoogte van de Dam en het kruispunt met de Jules Van Praetstraat. Vandaar de keuze om aan het kruispunt een onthaalpunt voor het provinciedomein in te richten. Door het jaagpad af te buigen - en haaks en veiliger aan te sluiten op de Jules van Praetstraat - ontstaat een groen pleintje dat kan dienen om even te verpozen of om zich te oriënteren voor een fietstocht langs de Damse Vaart of de ruimere Zwinstreek. Er komen ook zitbanken en een informatiezuil.
De Dam en het onthaalpunt blijven een echt knooppunt van fiets- en autoverkeer. Ook de Boot Damme-Brugge, de Lamme Goedzak, maakt gebruikt van deze omgeving. In samenwerking met de stad Brugge werd daarom voorzien in busparking voor de boot aan de Damse Vaart Zuid en wordt voor de voetgangers extra ruimte voorzien op de gronddam om het onthaalpunt veilig te kunnen verlaten om gebruik te kunnen maken van het interne trage wegennet van de stad.
Omschrijving werken heraanleg jaagpad tussen de Noorweegse Kaai en de Fortbekeweg
Het wegdek van het jaagpad is in slechte staat. Doorheen de jaren werden bij herstellingen telkens nieuwe stukken asfalt bovenop de reeds bestaande laag asfalt aangevuld.
Omwille van de selectie van het jaagpad als fietssnelweg, waarbij fietscomfort voorop staat, wordt het volledige jaagpad tussen de Dam en de Fortbekeweg heraangelegd in asfalt.
Omdat het jaagpad in Brugge ook gebruikt wordt voor de bewoners van de aanpalende woningen, worden langs het jaagpad ook parallelle uitwijkstroken voorzien in betongrasdallen.
Kostprijs en verloop werken
De kostprijs voor het provinciebestuur worden geraamd op 630.000 euro, inclusief btw. De werken zullen in 2 fases verlopen.
Begin 2019 wordt het jaagpad vanaf de Noorweegse Kaai heraangelegd, samen met werken voor elektrische leidingen die uitgevoerd worden door Elia. Daarna wordt het onthaalpunt gerealiseerd en wordt een wandel- en fietsverbinding op de Dam aangelegd. Voor de precieze timing is de Provincie afhankelijk van Elia.
Tegen eind 2019 zouden alle werken afgerond moeten zijn.
Openbaar onderzoek
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek, dat in augustus zal starten, kan iedereen het dossier inkijken en opmerkingen en adviezen doorgeven.
Meer info over hoe de plannen in te kijken en hoe opmerkingen doorgegeven kunnen worden, is op de website www.west-vlaanderen.be/domeinen/damsevaart terug te vinden.
Als bijlage schetsen van hoe het onthaalpunt en het jaagpad er kunnen uitzien.
Meer info
kabinet gedeputeerde voor infrastructuur, Bart Naeyaert
lieven.louwagie@west-vlaanderen.be of 050 40 32 47
kabinet gedeputeerde voor milieu, landschap en natuur, Guido Decorte
frederik.demeyere@west-vlaanderen.be of 050 40 31 50
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-west-vlaanderen-licht-plannen-voor-onthaalpunt-en-jaagpad-damse-vaart-brugge-0
Re: Plannen onthaalpunt en heraanleg jaagpad Noorweegse Kaai [Brugge]
Provincie plant aanleg fietsstraat langs provinciedomein Damse Vaart in Brugge
Brugse Ommeland
Op donderdag 20 december keurde de provincieraad het bestek en de gunningswijze voor de aanleg van een fietsstraat langs het provinciedomein Damse Vaart in Brugge goed.
Het jaagpad langs de Damse Vaart werd geselecteerd als fietssnelweg, daarom wordt het pad - vanaf de Jules van Praetstraat tot aan de Fortbekeweg - heraangelegd in asfalt.
Omdat het jaagpad ook gebruikt wordt voor de bewoners van de aanpalende woningen, worden langs het pad parallelle uitwijkstroken voorzien in grasbetontegels.
In combinatie met het bestemmingsverkeer, zal de fietssnelweg aangelegd worden als fietsstraat, dit betekent dat auto’s te gast zijn langs de Damse Vaart zolang deze achter de fietsers blijven rijden en met een maximumsnelheid van 30 km/uur.
De werken zijn gekoppeld aan de geplande werken van netbeheerder Elia voor het plaatsen van hoogspanningskabels langs het pad.
Kostprijs en termijn
De werken worden geraamd op 398.670 euro inclusief btw en zijn volledig ten laste van de Provincie West-Vlaanderen.
De opdracht omvat onder andere de opbraakwerken vanaf de Gemeneweidestraat tot aan de Fortbekeweg, het voorzien van een nieuwe inrit ter hoogte van de Jules van Praetstraat, de aanleg van nieuwe wegen in asfalt met aan weerszijden van de weg grasbetontegels en het plaatsen van antiparkeerpalen. Netbeheerder Elia neemt de opbraakwerken vanaf de Jules van Praetstraat tot aan de Gemeneweideweg in Brugge voor zijn rekening.
Voor de uitvoering worden 40 werkdagen gerekend. De werken starten in het voorjaar van 2019.
In een tweede fase, in 2020, wordt een wandel- en fietsverbinding op de Dam in Brugge aangelegd en wordt ter hoogte van de Dam en het kruispunt met de Jules van Praetstraat een onthaalpunt gerealiseerd.
Meer info
kabinet gedeputeerde voor infrastructuur, Bart Naeyaert
bart.naeyaert@west-vlaanderen.be of 050 40 31 50
kabinet gedeputeerde voor mobiliteit, Jurgen Vanlerberghe
jurgen.vanlerberghe@west-vlaanderen.be of 050 40 73 32
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-plant-aanleg-fietsstraat-langs-provinciedomein-damse-vaart-brugge
Werken Vaart-Zuid & Vaart-Oost
DAMSE VAART: WERKEN WEGENIS EN FIETSPAD STARTEN IN MEI
04/03/2019
De Vlaamse Waterweg nv plant werken voor de vernieuwing van de wegenis en het fietspad langs Damse Vaart-Zuid en het fietspad langs Damse Vaart-Oost. De start van de werken was voorzien in het voorjaar van 2019, maar de werken worden uitgesteld in overleg met stad Damme en zullen begin mei 2019 van start gaan.
De wegenis op de Damse Vaart-Zuid, tussen het centrum van Damme tot aan de Sifonbrug, bevindt zich in slechte staat en wordt dus volledig uitgebroken. Onder de bestaande asfalt bevinden zich nog kasseien. Ook deze worden verwijderd en zullen vervangen worden door een betonfundering. Daarboven wordt er nieuwe asfalt gegoten. Ook het fietspad langs de Damse Vaart-Zuid, tussen het centrum van Damme tot aan de Sifonbrug, wordt vernieuwd. De bestaande asfalt is in heel slechte staat en wordt vervangen door nieuwe asfalt.
Nieuwe kansen voor de natuur
Op bepaalde plaatsen bevindt er zich tussen de weg en fietspad momenteel heel wat steenslag. Hierdoor is natuurlijke begroeiing van de berm niet mogelijk. Door de steenslag te verwijderen en te vervangen door verstevigd gazon geven we de natuur opnieuw alle kansen en versterken het natuurlijk karakter van de omgeving. Na de werken worden de nieuw aangelegde zones ook even afgebakend om de begroeiing mogelijk te maken.
Werken op Damse Vaart-Oost
Langs Damse Vaart-Oost wordt er enkel gewerkt aan het fietspad. Dit fietspad is in slechte staat en zal dus ook vernieuwd worden. In tegensteling tot het fietspad langs Damse Vaart-Zuid wordt hier de onderlaag niet verwijderd. Het uitbreken van de betonnen lagen zou teveel schade aanbrengen aan de boomwortels en dus wordt er een laag asfalt bovenop de bestaande beton aangebracht. Net zoals langs Damse Vaart-Zuid worden ook langs de Damse Vaart-Oost de smalle stroken steenslag, langs beide kanten van de weg, vervangen door verstevigd gazon. Ook hier geven we de natuur weer alle kansen.
Mogelijke hinder tijdens de werken
De Damse Vaart-Zuid wordt tijdens de werken volledig afgesloten tussen het centrum van Damme en de Sifonbrug. Er wordt een duidelijke omleiding voorzien. Voor het plaatselijk verkeer proberen we de hinder zoveel mogelijk te beperken. Langs de Damse Vaart-Oost zal ook het fietspad afgesloten worden. De duur van deze werken zal enkele weken in beslag nemen. De werken voor het verwijderen van de steenslag en het aanleggen van verstevigd gazon worden niet in een keer uitgevoerd, maar zullen gefaseerd verlopen. De weg is namelijk niet breed genoeg om de werken uit te voeren en de doorgang van het verkeer te garanderen. Door gefaseerd te werken wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de toegankelijkheid.
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/damse-vaart-werken-wegenis-en-fietspad-starten-mei
Tafelbrug Damse vaart - kanaal Gent-Brugge
Gisterennacht slaagde de #tafelbrug in @StadBrugge met glans voor haar testen. Dat leverde dit unieke beeld op, want de brug staat slechts zeer uitzonderlijk omhoog. Waarom ze getest moest worden, lees je hier https://t.co/52A1Cy2NoE pic.twitter.com/ddHymsX4XY
— De Vlaamse Waterweg (@Vlaamsewaterweg) 10 september 2019
Het gebeurt zelden, maar maandag 9 september vanaf 21u gaan de slagbomen van de #Tafelbrug in @StadBrugge dicht. Dinsdagochtend om 6u openen ze weer. Nachtelijk verkeer kan langs @StadDamme de Damse vaart over. Lees hier wat er die nacht zal gebeuren. https://t.co/DXKVPFh5Gy pic.twitter.com/QiqLyvYubg
— De Vlaamse Waterweg (@Vlaamsewaterweg) 5 september 2019
Re: Tafelbrug Damse vaart - kanaal Gent-Brugge
Lamme Goedzak verlaat even vaste stek
24/09/19
De firma Gardec, gespecialiseerd in reparaties van boten, zal de boot om 20 uur van de Damse Vaart over de dam tillen, zodat het via de ringvaart naar het droogdok kan varen. De dam tussen de Noorweegse Kaai en Damse Vaart-Zuid zal voor die spectaculaire klus afgesloten zijn voor alle verkeer en dat tot 6 uur 's morgens. De boot keert twee weken later terug.
De Lamme Goedzak krijgt elke vijf jaar een onderhoudsbeurt. Vanaf volgend jaar heeft de boot trouwens nieuwe eigenaars: Frederic Vanhove en Wendy Govaerts uit Knokke-Heist nemen het roer letterlijk over van Christiaan Claeys.
https://kw.be/nieuws/samenleving/lamme-goedzak-verlaat-even-vaste-stek/article-normal-393915.html?utm_source=Newsletter-24/09/2019&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBKWDAG&&cookie_check=1569337701
Re: Tafelbrug Damse vaart - kanaal Gent-Brugge
Wie in de nacht van 7 op 9 oktober een schip over de dam in @StadBrugge zag vliegen, droomde niet. Plezierboot @LammeGoedzak moest voor zijn vijfjaarlijks onderhoud naar het droogdok en heeft daarbij hulp nodig van een hijskraan. Meer spektakel op https://t.co/MzsQcUoD6F pic.twitter.com/uPEmuI4fEn
— De Vlaamse Waterweg (@Vlaamsewaterweg) 9 oktober 2019
Werken N49
Ombouw N49 tot autosnelweg start met nieuwe dam in de Damse Vaart
29 oktober 2019
DAMME - Vanaf maandag 16 december start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de bouw van een tijdelijke gronddam in de Damse Vaart. Het gaat om voorbereidende werken in het kader van de ombouw van de N49 tot autosnelweg.
De aanleg van de tijdelijke dam zal ongeveer drie maanden duren. De dam zal vier jaar blijven liggen en heeft als doel om grondig studiewerk te doen in voorbereiding van de bouw van de eigenlijke brug over de Damse Vaart. Vanop de dam kunnen sonderingen worden uitgevoerd om de ondergrond te onderzoeken. Aangezien de ondergrond hier van slechte kwaliteit is moet de grond zich kunnen ‘zetten’. Het gewicht van de tijdelijke dam versnelt dit zettingsproces. Wanneer de eigenlijke brug wordt gebouwd en de parallelweg langs de N49 wordt aangelegd, zal de tijdelijke dam door de aannemer gebruikt worden als doorgangsweg. Zo moet de aannemer niet langs het oude brugje van Hoeke of langs de N49.
Het jaagpad tussen Damme en Sluis zal ter hoogte van de tijdelijke dam lokaal worden aangepast. De fietsers zullen tijdens de werken in beide richtingen een omleiding moeten volgen via de Oude Heernissenstraat en de Rode-Ossenstraat tot Sluis. De lokale toegang voor bewoners en landbouwverkeer blijft behouden. De dam zelf zal worden ingezaaid, zodat er een groene berm ontstaat. De aannemer van AWV zal de berm onderhouden.
Op 28 oktober startte AWV met de afbraak van een aantal onteigende panden langs de N49. Deze werken zullen twee maanden in beslag nemen. Ze zullen geen hinder veroorzaken. Ook deze werken zijn ter voorbereiding van de ombouw van de N49 tot autosnelweg.
https://www.hln.be/in-de-buurt/damme/ombouw-n49-tot-autosnelweg-start-met-nieuwe-dam-in-de-damse-vaart~a978deefc/
Re: Werken N49
Aanleg tijdelijke dam in Damse Vaart gestart
19 februari 2020
DAMME - Het Agentschap Wegen en Verkeer is gestart met de aanleg van een tijdelijke dam in de Damse Vaart in Hoeke. De dam zal vier jaar blijven liggen en kadert in de voorbereidende werken van de ombouw van de N49 tot autosnelweg.
Volgens AWV heeft de dam als doel om grondig studiewerk te verrichten als voorbereiding op de bouw van een eigenlijke brug over de Damse Vaart. Vanop de dam kunnen ze namelijk sonderingen uitvoeren om de ondergrond te onderzoeken. Het gewicht van de tijdelijke dam moet het zettingsproces van de slechte ondergrond versnellen. Wanneer de definitieve brug wordt gebouwd en de weg langs de N49 tot stand komt, zal de tijdelijk dam dienen als doorgang van de aannemers. De kostprijs wordt geschat op 59.000 euro.
https://www.hln.be/in-de-buurt/damme/aanleg-tijdelijke-dam-in-damse-vaart-gestart~afd0f115/
VIDEO Aanleg van een tijdelijke dam in Damse Vaart gestart
18/02/20
In Hoeke, de kleinste deelgemeente van Damme, is de aanleg van een tijdelijk dam in de Damse vaart gestart. De dam zal vier jaar blijven liggen en kadert in de voorbereidende werken voor de ombouw van de N49 - tussen Knokke en Antwerpen - tot autosnelweg.
Er zijn grote werkzaamheden aan de gang in het kleine Hoeke; met zo'n 150 bewoners de kleinste deelgemeente van de stad Damme. De werken zijn al een tijdje aan de gang, maar nu is ook duidelijk te zien hoe een grote gronddam in de Damse Vaart vorm krijgt. Het gaat om voorbereidende werken in het kader van de ombouw van de N49, tussen Knokke en Antwerpen, tot autosnelweg. Het dorpje Hoeke zal dan ook doorkruist worden door deze autosnelweg. Om het oude brugje aan het centrum van Hoeke, ter hoogte van Hotel Welkom en restaurant Noorderlicht, van druk verkeer te besparen, komt er een nieuwe brug voor de parallelweg naast de nieuwe autosnelweg.
"De dam zal ongeveer vier jaar blijven liggen en heeft als doel om grondig studiewerk te doen in voorbereiding van de bouw van de eigenlijke brug over de Damse Vaart. Vanop de dam kunnen sonderingen worden uitgevoerd om de ondergrond te onderzoeken", klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. "Aangezien de ondergrond van slechte kwaliteit is, moet deze zich kunnen 'zetten'. Het gewicht van de tijdelijke dam versnelt dit zettingsproces. Wanneer de eigenlijk brug wordt gebouwd en de parallelweg langs de N49 wordt aangelegd, zal de tijdelijk dam door de aannemer gebruikt worden als doorgang. Zo moet de aannemer niet langs het oude brugje van Hoeke of langs de N49."
Het jaagpad tussen Damme en Sluis zal ter hoogte van de tijdelijke dam lokaal worden aangepast. De fietsers zullen tijdens de werken in beide richtingen een omleiding moeten volgen via de Oude Heernissenstraat en de Rode-Ossenstraat tot Sluis. De lokale toegang voor bewoners en landbouwverkeer blijft behouden. De dam zelf zal worden ingezaaid zodat er een groene berm ontstaat. De aannemer van AWV zal instaan voor het onderhoud ervan. Deze tijdelijk dam zou 59.341,1 euro gaan kosten en de totale uitvoeringstermijn zou 90 dagen bedragen.
https://kw.be/nieuws/samenleving/video-aanleg-van-een-tijdelijke-dam-in-damse-vaart-gestart/article-normal-420635.html
Fietstelzuil [Brugge]
Provincie West-Vlaanderen installeert eerste fietstelzuil op het Guldenspoorpad
22/04/2020
(...)
Uitrollen
Een fietstelzuil kost 11.665 euro. Het is de bedoeling dat er binnenkort nog zuilen worden geplaatst langs de provinciale groene assen die deel uitmaken van het netwerk van fietssnelwegen. Zo komen er binnenkort nog telzuilen langs de Noorweegse Kaai aan de Damse Vaart en ook op de Vrijbosroute.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-west-vlaanderen-installeert-eerste-fietstelzuil-op-het-guldenspoorpad
eeuwige reiziger aime ce message
Page 1 sur 2 • 1, 2
» Leie (Lys) Deinze - Gent
» Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
» Canal de Stekene (Stekense Vaart)
» Canal Dessel-Turnhout-Schoten (Fietssnelweg F15)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)