Itinéraires Cyclables Régionaux - Gewestelijk Fietsnetwerk 2020
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Bruxelles - Belgie Brussel - Belgium Brussels - Belgien Brüssel
Page 1 sur 1
Itinéraires Cyclables Régionaux - Gewestelijk Fietsnetwerk 2020
Dit wordt het gewestelijke fietsnetwerk in 2020 [+kaart]
door © brusselnieuws.be
12/05/2015
Het Brussels Gewest moet tegen 2020 een volledig netwerk van grote fietsassen hebben. Vrijwel alle grote wegen in het Gewest moeten een afgescheiden fietspad krijgen.
Het plan, waar La Libre beslag op kon leggen, voorziet in een netwerk dat van Brussel een beter befietsbare stad moet maken. Alle details ziet u op de kaart onderaan dit artikel.
De straten die deel uitmaken van het fietsplan moeten in de regel voorzien worden van een afgescheiden fietspad. Al zijn er ook trajecten waar er busbanen worden ingeschakeld.
Vrijwel alle grote assen in de gewest worden in het plan opgenomen. Een deel van de fietspaden, zoals dat op de Tervurenlaan, ligt er al. Op andere notoire zwarte punten, zoals op de Middenring, komt er geen afgescheiden fietspad, maar een befietsbare busbaan. De Belliardstraat krijgt dan weer wel een afgescheiden fietspad.
Het plan wil ook gebruik maken van zogenaamde groene assen, dat gaat dan om fietspaden die buiten de rijweg liggen. Het traject in het Ter Kamerenbos is daarvan een vanzelfsprekend voorbeeld. Maar ook spoorbeddingen worden naar voor geschoven. Het gaat dan om delen van de beddingen van de ringspoorlijnen. Ook het metrotracé tussen Weststation en Bockstael is opgenomen.
In het kader van het fiets-GEN krijgen ook alle grote assen die de stad in- en uitleiden een afgescheiden fietspad. Het gaat dan om bijvoorbeeld de Ninoofsesteenweg, de Tentoonstellingslaan, de R21 langs het Koninklijk paleis en de grote uitvalswegen in het zuiden.
12 bruggen, 1 lift
Daarnaast worden ook twaalf brugprojecten naar voor geschoven. Ook daar is al een deel van het werk gedaan, zoals bijvoorbeeld op de Van Praetbrug. Andere onderdelen, zoals de Picardbrug, staan nog ter discussie.
Andere opvallende nieuwigheid is een fietslift die de Troonstraat en de Graystraat met elkaar verbindt. Tussen beide straten is nu een aanzienlijk hoogteverschil, terwijl de Graystraat door zijn vrij vlakke profiel een belangrijke fietsverbinding is tussen Elsene en Etterbeek.
Om het plan tegen 2020 uitgevoerd te krijgen, wordt per jaar 12 miljoen euro vrijgemaakt. De goedkeuring van de regering heeft Smet alvast op zak. De volledige invulling ervan zal wel via de betrokken gemeenten moeten passeren.
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/dit-wordt-het-gewestelijke-fietsnetwerk-2020-kaart
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/regering-keurt-80-kilometer-fietspaden-goed
Les pistes cyclables bruxelloises en 2020 (carte interactive)
12 mai 2015
Si tout se passe comme prévu, voilà le réseau de pistes cyclables sécurisées tel qu’il devrait se présenter dans cinq ans.
Début mai, le ministre bruxellois de la Mobilité Pascal Smet (S.PA) annonçait dans La Libre son plan vélo. Un plan ambitieux, à réaliser d’ici à 2020, pour un budget total estimé à 60 millions. Mais le gouvernement bruxellois n’a à ce jour approuvé que la première tranche de ce budget (12 millions d’euros), et il roulera donc encore beaucoup de vélos sur les ponts avant que la totalité du programme soit réalisée (si tant est que le budget suive dans les années qui viennent, que les prochaines élections régionales n’amènent pas une autre coalition avec d’autres objectifs, etc.)
Ce mardi, nos confrères de La Dernière Heure se sont toutefois livrés à l’exercice d’imaginer le réseau de pistes cyclables sécurisées tel qu’il pourrait se présenter en 2020. Les pistes cyclables séparées sur voirie seront les plus nombreuses. Le gouvernement prévoit notamment que l’ensemble de la Petite ceinture en sera équipé, de même qu’un grand nombre d’axes de pénétration vers le centre-ville (dans le sens des aiguilles d’une montre en partant du Nord : avenue de l’Exposition universelle, chaussée de Vilvorde, avenue de Broqueville, avenue de Tervuren, chaussée de Wavre, chaussée de La Hulpe, Drève de Lorraine, boulevard de la IIe Armée britannique, boulevard de l’Humanité, chaussée de Mons, chaussée de Ninove et chaussée de Gand.)
Pascal Smet prévoit également d’utiliser les talus de chemins de fer pour créer des pistes express pour pénétrer dans Bruxelles depuis la périphérie. Il s’agira de pistes séparées hors voirie, comme par exemple le long de la chaussée de Haecht.
Enfin, une petite quinzaine d’aménagements sont prévus pour faciliter la vie des cyclistes, et notamment une série de passerelles surplombant le canal, ou un élévateur à vélos qui permettra aux cyclistes circulant dans la rue Gray, entre la place Jourdan et la place Flagey, de remonter au niveau de l’avenue de la Couronne qui la surplombe sans se fatiguer. On en connaît qui seront ravis.
http://www.lesoir.be/876692/article/actualite/regions/bruxelles/2015-05-12/pistes-cyclables-bruxelloises-en-2020-carte-interactive
Re: Itinéraires Cyclables Régionaux - Gewestelijk Fietsnetwerk 2020
Dit staat naast het Gewestelijk Fietsroutenetwerk (GFR/ICR) uit 1992 dat bijna helemaal bewegwijzerd is. Het laatste officiele kaartje toont niet alles want is bijna twee jaar oud:
Er was een parlementaire resolutie om de GFR's af te werken tegen 2015 en daarna te focussen op het Fiets-GEN.
Met de regeringswissel in 2014 lijken de prioriteiten veranderd. Het GFR- kaartje werd alvast niet meer bijgewerkt. Maar ook het Fiets-GEN kreeg amper de beloofde middelen (15 mil/jaar waarvan 1/3 ten laste van het Brussels Gewest)
Nu lijkt dit GFN prioritair voor Smet, die het tegen 2020 uitgevoerd wil krijgen en € 12 milj /jaar besteden.
Smet heeft wel goed geluisterd naar de bevindingen van het studiebureau, meegedeeld op het Fietscongres van 27 januari 2015. Er bleken drie categorieën fietsers te bestaan: beginneling – ervaren - strijdlustig.
De eerste categorie, zoals kinderen, durft enkel op een goed afgescheiden fietspad rijden.
De laatste categorie durft overal rijden, maar ze maken slechts 1% uit van het totaal. In de praktijk moet je wel tot die categorie behoren om ergens te geraken.
Brussel trekt zijn conclusies. Nu Vlaanderen nog: het vademecum fietsvoorzieningen vraagt geen afgescheiden fietspaden bij snelheden van het autoverkeer > 50km/u (zie paragraaf 4.1.3 Maatvoering van fietsvoorzieningen) . Daarop heeft onze gemeente zich indertijd gebaseerd om het fietspad in het centrum van Zellik door te knippen , al was er ruimte zat: het voetpad is soms 6m breed.
Er was een parlementaire resolutie om de GFR's af te werken tegen 2015 en daarna te focussen op het Fiets-GEN.
Met de regeringswissel in 2014 lijken de prioriteiten veranderd. Het GFR- kaartje werd alvast niet meer bijgewerkt. Maar ook het Fiets-GEN kreeg amper de beloofde middelen (15 mil/jaar waarvan 1/3 ten laste van het Brussels Gewest)
Nu lijkt dit GFN prioritair voor Smet, die het tegen 2020 uitgevoerd wil krijgen en € 12 milj /jaar besteden.
Smet heeft wel goed geluisterd naar de bevindingen van het studiebureau, meegedeeld op het Fietscongres van 27 januari 2015. Er bleken drie categorieën fietsers te bestaan: beginneling – ervaren - strijdlustig.
De eerste categorie, zoals kinderen, durft enkel op een goed afgescheiden fietspad rijden.
De laatste categorie durft overal rijden, maar ze maken slechts 1% uit van het totaal. In de praktijk moet je wel tot die categorie behoren om ergens te geraken.
Brussel trekt zijn conclusies. Nu Vlaanderen nog: het vademecum fietsvoorzieningen vraagt geen afgescheiden fietspaden bij snelheden van het autoverkeer > 50km/u (zie paragraaf 4.1.3 Maatvoering van fietsvoorzieningen) . Daarop heeft onze gemeente zich indertijd gebaseerd om het fietspad in het centrum van Zellik door te knippen , al was er ruimte zat: het voetpad is soms 6m breed.
update
Suite à ma demande, la carte a été mise à jour. Cela fait 20 ans qu'on y travaille...
J'ai fait poser une question parlementaire pour savoir quand ce réseau sera terminé. Réponse:
“Er werd vanaf 2009 gestart met het bewegwijzeren van de fietsroutes met een nieuw types wegwijzers. De eerste vier routes die dan al waren bewegwijzerd met het klassieke F34b-bord worden in wat volgt niet in aanmerking genomen. GFR 1 is bijvoorbeeld bewegwijzerd met deze borden, maar nog niet met de nieuwe.
Vandaag zijn volgende routes volledig bewegwijzerd (dus met inbegrip van het gedeelte binnen de Vijfhoek) :
GFR 2, 3, 4, 5, 6 en 11
Volgende routes zijn volledig bewegwijzerd, maar nog niet binnen de vijfhoek (waar een kleiner type wegwijzer wordt geplaatst) :
GFR 9, 10 (behalve op Berchem, waar de gemeente niet akkoord gaat met het tracé), rocade A en B, en GFR PP, KC.
Van volgende routes werd de bewegwijzering binnen de vijfhoek afgewerkt :
GFR SZ en 1
Volgende routes wordt in de komende weken/maanden afgewerkt :
GFR 1, 12 en MM, overige routes binnen de vijfhoek
Tenslotte wordt gewacht met de bewegwijzering van deze routes tot na de werken voor heraanleg :
GFR 7, 8, C en SZ (verwacht eind 2017).
Een aantal grote werven op GFR zijn lopende : alle GFRs op Vorst; de Tentoonstellingslaan en Woestelaan in Jette. Eind maart 2015 is 130 km van het netwerk aangelegd.
Eind 2017 zal dus het gehele netwerk bewegwijzerd zijn.
Gezien de wil van de regering om vooral te opteren voor afgescheiden fietspaden, en het feit dat dit betekent dat de werven langer duren, werd in 2014 enkel op de Generaal Jacqueslaan een gemarkeerd fietspad aangebracht als test (600 m). Er werd ook een stukje gesuggereerd, namelijk het stuk tussen de testzone en de Kroonlaan (300 m). Verder werd gewerkt op de Gentsesteenweg tussen Schweitzer en de Keizer Karellaan (750 m gemengde aanleg met suggestiestrook in één richting en gemarkeerd fietspad in de andere).
Volgende werven met afgescheiden fietspaden werden opgestart in 2014 of liepen nog : omgeving Jubelpark, Woestelaan, Britse Tweedelegerlaan, Sint-Denijslaan, Herman-Debrouxlaan, Tentoonstellingslaan, Poplimontlaan, Rogierplein.
Het fietspad op de Willebroekkaai onderging een volledige vernieuwing en verbetering (ook deze werf loopt nog, afwerking in april)
Er was ook een antwoord op een schriftelijke vraag van Evelyne Huytebroeck
“De GFR en andere fietsvoorzieningen in het Brussels Gewest, met name in Vorst. Ik wens de vorderingsstaat en de planning inzake de fietsroutes in Brussel. De laatste op de website van Brussel Mobiliteit beschikbare stand van zaken dateert van oktober 2014. Kan u mij een bijgewerkte versie verschaffen ? Volgens mijn informatie wordt een route gepland achter het gebouw van Wiels in Vorst. Hoe staat het daarmee ? Over welk project gaat het ? Welk traject volgt de route precies ? Hoe wordt het opgenomen in de projecten van wijkcontract Vroege Groenten en in Divercity, het privéproject op de terreinen aan de achterzijde van Wiels ? Wat is het tijdschema en welke besturen worden hierbij betrokken ?
Antwoord : De administratie werkt momenteel de kaart van de GFR’s bij op de portaalsite van Brussel Mobiliteit. De bijgewerkte versie al online zijn na het paasverlof. Al deze GFR’s zijn bebakend behalve ter hoogte van de gemeenten Ukkel, Sint-Gillis en Vorst (doorkruist door de GFR’s 7, 8, SZ en een deel van de ringweg B). De GFR’s waarvan de uitvoering (verharde inrichting) die momenteel gepland zijn, zijn deze die betrekking hebben op deze drie gemeenten.
– De werken zijn aan de gang in de gemeente Vorst en zullen eind 2016 of begin 2017 voltooid zijn.
– De stedenbouwkundige vergunningen zijn zopas afgeleverd voor de GFR’s in de gemeente Sint-Gillis en de werken zullen eerstdaags
aangevat worden. Het einde van de werken is gepland in 2017-2018.
– De stedenbouwkundige vergunning voor de fietsvoorzieningen in de gemeente Ukkel zou weldra afgeleverd moeten worden en de uitvoering zal volgen.
Later zullen er nog inrichtingen moeten plaatsvinden op de GFR’s 3, 9, 10, 11, 12, Paleizenroute, ringweg A en B die trouwens al zeer functioneel zijn en in elk geval afgebakend. De werken aan die GFR’s zijn al deels uitgevoerd naar aanleiding van de « niet-GFR » werven waar het bestuur ervoor gezorgd heeft dat er met de GFR’s rekening gehouden werd : het zal er dus meer op neerkomen het bestaande aan te vullen en zelden om volledige routes aan te leggen die tegelijk ingrijpender en duurder zijn en over verschillende jaren gespreid worden.
Aan de Kanaalroute zal tijdens deze legislatuur ook gewerkt worden (voornamelijk de projecten Havenlaan en Veeweydekaai maar ook het nieuwe project voor de herkwalificatie op de Vilvoordsesteenweg met een EFRO-budget en de eveneens door het EFRO gefinancierde loopbruggenprojecten.
De fietsroute die achter het Wielsgebouw in Vorst loopt maakt deel uit van het nieuwe fiets-GEN en niet langer van de afgebakende GFR’s.
Het heeft betrekking op de fiets-GEN-5-route langs de spoorlijn aan de kant van Wiels. Het dossier zal worden opgestart in de komende maanden.
Entretemps d'autres projets ont vu le jour:
- le RER-vélo qui s'étend au Brabant Flamand
- GFN (Gewestelijk Fietsnetwerk) que le ministre Smet veut réaliser vers 2020 en y consacrant € 12 millions/an. Je crois qu'il est la partie Bruxelloise du RER-vélo. Dans la commission le ministre a refusé de rendre public les plans concrets, malgré l'obligation de perspicacité: "C'est une tradition à Bxl de ne pas divulguer les notes internes du gouvernement". En tout cas je n'ai pas appris combien de millions on déjà été consacrés.
J'ai fait poser une question parlementaire pour savoir quand ce réseau sera terminé. Réponse:
“Er werd vanaf 2009 gestart met het bewegwijzeren van de fietsroutes met een nieuw types wegwijzers. De eerste vier routes die dan al waren bewegwijzerd met het klassieke F34b-bord worden in wat volgt niet in aanmerking genomen. GFR 1 is bijvoorbeeld bewegwijzerd met deze borden, maar nog niet met de nieuwe.
Vandaag zijn volgende routes volledig bewegwijzerd (dus met inbegrip van het gedeelte binnen de Vijfhoek) :
GFR 2, 3, 4, 5, 6 en 11
Volgende routes zijn volledig bewegwijzerd, maar nog niet binnen de vijfhoek (waar een kleiner type wegwijzer wordt geplaatst) :
GFR 9, 10 (behalve op Berchem, waar de gemeente niet akkoord gaat met het tracé), rocade A en B, en GFR PP, KC.
Van volgende routes werd de bewegwijzering binnen de vijfhoek afgewerkt :
GFR SZ en 1
Volgende routes wordt in de komende weken/maanden afgewerkt :
GFR 1, 12 en MM, overige routes binnen de vijfhoek
Tenslotte wordt gewacht met de bewegwijzering van deze routes tot na de werken voor heraanleg :
GFR 7, 8, C en SZ (verwacht eind 2017).
Een aantal grote werven op GFR zijn lopende : alle GFRs op Vorst; de Tentoonstellingslaan en Woestelaan in Jette. Eind maart 2015 is 130 km van het netwerk aangelegd.
Eind 2017 zal dus het gehele netwerk bewegwijzerd zijn.
Gezien de wil van de regering om vooral te opteren voor afgescheiden fietspaden, en het feit dat dit betekent dat de werven langer duren, werd in 2014 enkel op de Generaal Jacqueslaan een gemarkeerd fietspad aangebracht als test (600 m). Er werd ook een stukje gesuggereerd, namelijk het stuk tussen de testzone en de Kroonlaan (300 m). Verder werd gewerkt op de Gentsesteenweg tussen Schweitzer en de Keizer Karellaan (750 m gemengde aanleg met suggestiestrook in één richting en gemarkeerd fietspad in de andere).
Volgende werven met afgescheiden fietspaden werden opgestart in 2014 of liepen nog : omgeving Jubelpark, Woestelaan, Britse Tweedelegerlaan, Sint-Denijslaan, Herman-Debrouxlaan, Tentoonstellingslaan, Poplimontlaan, Rogierplein.
Het fietspad op de Willebroekkaai onderging een volledige vernieuwing en verbetering (ook deze werf loopt nog, afwerking in april)
Er was ook een antwoord op een schriftelijke vraag van Evelyne Huytebroeck
“De GFR en andere fietsvoorzieningen in het Brussels Gewest, met name in Vorst. Ik wens de vorderingsstaat en de planning inzake de fietsroutes in Brussel. De laatste op de website van Brussel Mobiliteit beschikbare stand van zaken dateert van oktober 2014. Kan u mij een bijgewerkte versie verschaffen ? Volgens mijn informatie wordt een route gepland achter het gebouw van Wiels in Vorst. Hoe staat het daarmee ? Over welk project gaat het ? Welk traject volgt de route precies ? Hoe wordt het opgenomen in de projecten van wijkcontract Vroege Groenten en in Divercity, het privéproject op de terreinen aan de achterzijde van Wiels ? Wat is het tijdschema en welke besturen worden hierbij betrokken ?
Antwoord : De administratie werkt momenteel de kaart van de GFR’s bij op de portaalsite van Brussel Mobiliteit. De bijgewerkte versie al online zijn na het paasverlof. Al deze GFR’s zijn bebakend behalve ter hoogte van de gemeenten Ukkel, Sint-Gillis en Vorst (doorkruist door de GFR’s 7, 8, SZ en een deel van de ringweg B). De GFR’s waarvan de uitvoering (verharde inrichting) die momenteel gepland zijn, zijn deze die betrekking hebben op deze drie gemeenten.
– De werken zijn aan de gang in de gemeente Vorst en zullen eind 2016 of begin 2017 voltooid zijn.
– De stedenbouwkundige vergunningen zijn zopas afgeleverd voor de GFR’s in de gemeente Sint-Gillis en de werken zullen eerstdaags
aangevat worden. Het einde van de werken is gepland in 2017-2018.
– De stedenbouwkundige vergunning voor de fietsvoorzieningen in de gemeente Ukkel zou weldra afgeleverd moeten worden en de uitvoering zal volgen.
Later zullen er nog inrichtingen moeten plaatsvinden op de GFR’s 3, 9, 10, 11, 12, Paleizenroute, ringweg A en B die trouwens al zeer functioneel zijn en in elk geval afgebakend. De werken aan die GFR’s zijn al deels uitgevoerd naar aanleiding van de « niet-GFR » werven waar het bestuur ervoor gezorgd heeft dat er met de GFR’s rekening gehouden werd : het zal er dus meer op neerkomen het bestaande aan te vullen en zelden om volledige routes aan te leggen die tegelijk ingrijpender en duurder zijn en over verschillende jaren gespreid worden.
Aan de Kanaalroute zal tijdens deze legislatuur ook gewerkt worden (voornamelijk de projecten Havenlaan en Veeweydekaai maar ook het nieuwe project voor de herkwalificatie op de Vilvoordsesteenweg met een EFRO-budget en de eveneens door het EFRO gefinancierde loopbruggenprojecten.
De fietsroute die achter het Wielsgebouw in Vorst loopt maakt deel uit van het nieuwe fiets-GEN en niet langer van de afgebakende GFR’s.
Het heeft betrekking op de fiets-GEN-5-route langs de spoorlijn aan de kant van Wiels. Het dossier zal worden opgestart in de komende maanden.
Entretemps d'autres projets ont vu le jour:
- le RER-vélo qui s'étend au Brabant Flamand
- GFN (Gewestelijk Fietsnetwerk) que le ministre Smet veut réaliser vers 2020 en y consacrant € 12 millions/an. Je crois qu'il est la partie Bruxelloise du RER-vélo. Dans la commission le ministre a refusé de rendre public les plans concrets, malgré l'obligation de perspicacité: "C'est une tradition à Bxl de ne pas divulguer les notes internes du gouvernement". En tout cas je n'ai pas appris combien de millions on déjà été consacrés.
Re: Itinéraires Cyclables Régionaux - Gewestelijk Fietsnetwerk 2020
Brussel Mobiliteit is het weekend van 4 en 5 mei gestart met de aanleg van een nieuw fietspad op de Woluwelaan in Sint-Lambrechts-Woluwe, tussen de gewestgrens en de kruising met de Emile Vanderveldelaan. “Een nieuwe verbinding tussen Vlaanderen en Brussel.”
De oostkant van de Woluwelaan wordt omgevormd tot een afgescheiden fietspad in twee richtingen. Die zal de Vlaamse C202-fietssnelweg vanuit Zaventem verbinden met de bestaande fietsinfrastructuur op de rest van de Woluwelaan.
Het project wordt in eerste instantie uitgevoerd als testfase. De werken zullen naar verwachting ongeveer 15 dagen in beslag nemen. Er komt nog een evaluatie en daarna kan het fietspad permanent worden gemaakt door middel van een aanvraag voor een bouwvergunning.
“De nieuwe verbinding biedt een alternatief voor pendelaars, die straks in alle comfort en veiligheid van Zaventem naar het Trammuseum kunnen fietsen via een apart tweerichtingsfietspad", zegt mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen)
Tijdens de covid-crisis gaf de gemeente aan dat ze verbetering wilde aan de fietsinfrastructuur en deed ook een aantal concrete voorstellen voor betere fietspaden op gewestwegen en voor meer veiligheid voor de voetgangers.
De meest van die suggesties zullen nu tegen het einde van de maand uitgevoerd zijn, en daardoor is volgens het kabinet in totaal meer dan 10 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur bijgekomen op het grondgebied van de gemeente: onder andere op de Brand Whitlocklaan, de Broquevillelaan en Paul Hymanslaan.
Naast de fietspaden op de gewestwegen legde de gemeente ook zelf nieuwe fietspaden aan op de eigen gemeentewegen, zoals de hele Meilaan, maar ook delen van de Vootstraat, de Théodore De Cuyperstraat, de Kerselarenlaan en de Tweehuizenweg. Daarnaast werden er ook bewegwijzerde fietsroutes aangelegd die dwars door de gemeente lopen en het gewestelijke fietsnetwerk aanvullen.
De oostkant van de Woluwelaan wordt omgevormd tot een afgescheiden fietspad in twee richtingen. Die zal de Vlaamse C202-fietssnelweg vanuit Zaventem verbinden met de bestaande fietsinfrastructuur op de rest van de Woluwelaan.
Het project wordt in eerste instantie uitgevoerd als testfase. De werken zullen naar verwachting ongeveer 15 dagen in beslag nemen. Er komt nog een evaluatie en daarna kan het fietspad permanent worden gemaakt door middel van een aanvraag voor een bouwvergunning.
“De nieuwe verbinding biedt een alternatief voor pendelaars, die straks in alle comfort en veiligheid van Zaventem naar het Trammuseum kunnen fietsen via een apart tweerichtingsfietspad", zegt mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen)
Tijdens de covid-crisis gaf de gemeente aan dat ze verbetering wilde aan de fietsinfrastructuur en deed ook een aantal concrete voorstellen voor betere fietspaden op gewestwegen en voor meer veiligheid voor de voetgangers.
De meest van die suggesties zullen nu tegen het einde van de maand uitgevoerd zijn, en daardoor is volgens het kabinet in totaal meer dan 10 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur bijgekomen op het grondgebied van de gemeente: onder andere op de Brand Whitlocklaan, de Broquevillelaan en Paul Hymanslaan.
Naast de fietspaden op de gewestwegen legde de gemeente ook zelf nieuwe fietspaden aan op de eigen gemeentewegen, zoals de hele Meilaan, maar ook delen van de Vootstraat, de Théodore De Cuyperstraat, de Kerselarenlaan en de Tweehuizenweg. Daarnaast werden er ook bewegwijzerde fietsroutes aangelegd die dwars door de gemeente lopen en het gewestelijke fietsnetwerk aanvullen.
Sujets similaires
» réseaux cyclables régionaux
» itinéraires cyclables communaux (ICC)
» ICC (itinéraires cyclables communaux)
» Vennbahn Part 05 Belgique RAVeL L048 Kalterherberg - Waimes - Itinéraire N°9
» Itinéraires régionaux de longue distance et 4 internationaux
» itinéraires cyclables communaux (ICC)
» ICC (itinéraires cyclables communaux)
» Vennbahn Part 05 Belgique RAVeL L048 Kalterherberg - Waimes - Itinéraire N°9
» Itinéraires régionaux de longue distance et 4 internationaux
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Bruxelles - Belgie Brussel - Belgium Brussels - Belgien Brüssel
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum