Causerie over het fietsknooppuntennetwerk
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Causerie over het fietsknooppuntennetwerk
http://www.hbvl.be/cnt/blrdr_03081148/causerie-over-het-fietsknooppuntennetwerk
BOCHOLT - Hugo Bollen, de man die mee aan de wieg stond van het Limburgse fietsknooppuntennetwerk, dat inmiddels de meeste provincies in Vlaanderen en Nederland doorkruist, is te gast bij Davidsfonds Bocholt.
Tijdens de voorbije vakantiedagen ook een fietstochtje gemaakt langs het fietsroutenetwerk met zijn genummerde knooppunten? Een prachtige vondst. Naar eigen inzicht je fietsroute kunnen bepalen, inkorten of kiezen voor een alternatief. Dat dank je onder meer aan Hugo Bollen, voormalig mijningenieur. Wil je hem iets vragen wat je nog niet wist over 'zijn fietsknooppunten' of wil je gewoon even met hem babbelen, kom dan naar de bovenzaal van de bibliotheek in Bocholt.
Reserveren is niet nodig en iedereen is welkom.
Het bezoek van Hugo Bollen kadert in de kennismakingsdagen’ Vers geperst’ van het Davidsfonds bij aanvang van het nieuwe culturele werkjaar.
Wanneer: Donderdag 21 september om 20u00.
Waar: Bib ‘de Priool’ - Dorpsstraat 2 Bocholt
Prijs: € 7,00, met DF-cultuurkaart: € 5,00
(inclusief een hapje en een dankje).
Er worden tijdens de pauze ook enkele mooie boeken verloot.
Meer info André Lamoen: 0487/59 50 10, e-mail: andre.lamoen@telenet.be.
Re: Causerie over het fietsknooppuntennetwerk
We hebben de eerste fietsroutes in het fietsnetwerk te danken aan de Belgische mijningenieur Hugo Bollen. Hij bedacht het knooppuntensysteem voor zowel de fiets- als de wandelroutes. Bollen was van 1971 tot 1990 werkzaam bij verschillende mijnen in België. Na de sluiting van de mijnen richtte Bollen zich op het dichter naar elkaar brengen van mens en natuur, iets waar hij al langer mee bezig was. Samen met zijn vrouw stippelde hij bijvoorbeeld al graag fiets- en wandelroutes uit aan de hand van stafkaarten (ook topografische kaarten genoemd).
In 1990 werd het Regionaal Landschap Kempen en Maasland opgericht en Bollen wist de juiste mensen te overtuigen om daar een fietsroutenetwerk uit te tekenen. Dat werd een route van 350 kilometer langs de Zuidwillemsvaart, langs oude spoorwegbeddingen en over jaagpaden. De eerste knooppuntenborden waren blauw, omdat de Vlaamse overheid geen toestemming gaf voor groene borden. Het allereerste knooppunt, met nummer 1, kwam in Ellikom te staan. In 1995 was het hele netwerk klaar en werd het officieel geopend.
In een interview (https://www.wanderful.design/nl/interview/hugo-bollen-fietsroutenetwerk-2) vertelt Bollen dat het ontstaan van het netwerk met twee belangrijke dingen te maken had. Aan de ene kant het al eerder benoemde belang voor de natuur en aan de andere kant het feit dat het zo onhandig is om met een kaart te fietsen en bij ieder kruispunt te moeten stoppen.
In 1999 kwamen de knooppunten naar Nederland. De eerste provincie met een knooppuntennetwerk werd Limburg in 1999. Het laatste stukje van het netwerk is in Flevoland aangelegd in 2014. Het netwerk lijkt één groot netwerk, maar in werkelijkheid zijn het 40 verschillende netwerken (van verschillende eigenaren).
In 1990 werd het Regionaal Landschap Kempen en Maasland opgericht en Bollen wist de juiste mensen te overtuigen om daar een fietsroutenetwerk uit te tekenen. Dat werd een route van 350 kilometer langs de Zuidwillemsvaart, langs oude spoorwegbeddingen en over jaagpaden. De eerste knooppuntenborden waren blauw, omdat de Vlaamse overheid geen toestemming gaf voor groene borden. Het allereerste knooppunt, met nummer 1, kwam in Ellikom te staan. In 1995 was het hele netwerk klaar en werd het officieel geopend.
In een interview (https://www.wanderful.design/nl/interview/hugo-bollen-fietsroutenetwerk-2) vertelt Bollen dat het ontstaan van het netwerk met twee belangrijke dingen te maken had. Aan de ene kant het al eerder benoemde belang voor de natuur en aan de andere kant het feit dat het zo onhandig is om met een kaart te fietsen en bij ieder kruispunt te moeten stoppen.
In 1999 kwamen de knooppunten naar Nederland. De eerste provincie met een knooppuntennetwerk werd Limburg in 1999. Het laatste stukje van het netwerk is in Flevoland aangelegd in 2014. Het netwerk lijkt één groot netwerk, maar in werkelijkheid zijn het 40 verschillende netwerken (van verschillende eigenaren).
Papylu² aime ce message
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum