Fietsen door de heide
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Bossen, wouden, natuursites, mijnsites / Bois, forêts, sites naturels et sites miniers
Page 1 sur 1
Fietsen door de heide
http://www.limburgnieuws.be/maasmechelen/1507117669-nieuwe-fietsbeleving-in-maasmechelen-fietsen-door-de-heide-a.html
Zie ook fotos
Maasmechelen: Nieuwe fietsbeleving in Maasmechelen: Fietsen door de heide (4 oktober 2017)
De projecten Fietsen door het Water in Bokrijk en Fietsen door de Bomen in Bosland krijgen er een flinke broer bij. Toerisme Limburg vzw keurde het ontwerp voor het project Fietsen door de Heide van de bureaus Witteveen+Bos en Maat-Ontwerpers goed. Met de financiële steun van Toerisme Vlaanderen en van de gemeente Maasmechelen realiseert Toerisme Limburg een opvallende fietsbrug in het Nationaal park Hoge Kempen.
"Met deze nieuwe fietsbrug slaan we twee vliegen in één klap. We zorgen niet enkel voor een veilige fietsoversteekplaats maar we voegen ook extra beleving toe. De monumentale fiets- en voetgangersbrug biedt een schitterend uitzicht over het heidelandschap. Het grote succes van Fietsen door het Water in Bokrijk willen we met sterke projecten verspreid over de provincie verderzetten," zegt gedeputeerde Igor Philtjens.
Igor Philtjens: "Elke nieuwe fietsbeleving moet op zichzelf een hefboom zijn voor de toeristische ontsluiting en ontwikkeling van de betrokken regio. Met alle fietsprojecten samen zetten we heel Limburg meer dan ooit internationaal op de kaart als innovatieve fietsprovincie. Meer dan 20 jaar geleden werd het knooppuntfietsen in Limburg uitgevonden. Het wordt nu overal gekopieerd, in binnen- en buitenland. Met deze uitzonderlijke fietsprojecten voegen we een nieuwe dimensie toe aan het fietsroutenetwerk. We leggen een belevingslaag bovenop het bestaande netwerk. Zo blijven we trendsetter en koploper in fietstoerisme."
De voorgestelde fietsconstructie is een monumentale brug over de Weg naar Zutendaal. Het fietspad stijgt geleidelijk tot een hoogte van 6,7 meter en is 275 meter lang. De structuur is opgebouwd uit hout en het dek bestaat uit beton. Het fietsproject Fietsen door de Heide is een fietspad dwars doorheen de heide in het Nationaal Park Hoge Kempen, dat beheerd wordt door het Agentschap voor Natuur en Bos.
Marleen Evenepoel, administrateur-generaal van het Agentschap voor Natuur en Bos: "De naaldbossen, waterplassen, heidelandschappen en weidse panorama's zijn een droomdecor voor wandelaar, fietser en ruiter. Als dit project gerealiseerd wordt, dan komt er een nieuwe, spectaculaire mogelijkheid bij om één van de mooiste stukjes Vlaamse natuur te ontdekken en te beleven. Dankzij dit project kan voor het eerst een optimale fietsbeleving dwars doorheen het Nationale Park Hoge Kempen gecreëerd worden. Fietsers ervaren zo de unieke natuur van het Nationaal Park."
Igor Philtjens: "Met deze brug verbinden we de knooppunten 550 en 551 van ons netwerk. Dat wordt meteen één van de mooiste trajecten op het fietsroutenetwerk. Dankzij dit project wordt de verkeersveiligheid van de fietser ook gegarandeerd. De fietsers moeten geen gevaarlijk kruispunt oversteken. Ze fietsen in alle veiligheid en comfort over de Weg naar Zutendaal richting het volgende knooppunt. Zo combineren we veiligheid en beleving in dit uniek fietsproject."
Zie ook fotos
Re: Fietsen door de heide
Project een derde duurder dan geraamd
Op zoek naar extra geld voor ‘Fietsen door de Heide’
6 december 2018
Het is nog even geduld oefenen vooraleer de eersten door de heide in Maasmechelen kunnen fietsen. Voor de realisatie van de belevingsroute 'Fietsen door de Heide' werd een bedrag van 1,7 miljoen euro geraamd, maar de werkelijke kostprijs zal daar een derde boven liggen. En dus moet Toerisme Limburg op zoek naar extra centen.
Begin oktober 2017 werd het project 'Fietsen door de Heide' gelanceerd, met het vooruitzicht dat eind 2018 de eerste toeristen door de heide van het Nationaal Park Hoge Kempen in Maasmechelen zouden fietsen. Maar die streefdatum wordt nu niet gehaald.
“We kunnen niet sneller gaan dan dat de procedures ons toelaten”, zegt Igor Philtjens (Open VLD), voorzitter van Toerisme Limburg. “De omgevingsvergunning werd aangevraagd in februari en in november afgeleverd. Gelijktijdig zijn we al op zoek gegaan naar een aannemer voor het project. Maar we hebben die procedure twee keer moeten doorlopen, omdat we bij de eerste aanbesteding geen kandidaten hadden die aan de vooropgestelde selectiecriteria voldeden.”
Met 'Fietsen door de Heide' wil Toerisme Limburg een opvallende fietsbrug realiseren over de Weg naar Zutendaal in het Nationaal Park Hoge Kempen in Maasmechelen. Het fietspad zal er geleidelijk stijgen tot een hoogte van 6,7 meter. Het is 275 meter lang en wordt opgetrokken uit duurzaam naaldhout.
“Dat is symbolisch belangrijk, omdat naaldhout verwijst naar de vroegere mijnbouw in onze provincie”, zegt gedeputeerde Philtjens. “Net zoals bij 'Fietsen door het Water' en 'Fietsen door de Bomen', kan je de natuur ook hier op een intensere manier beleven. Daarnaast verhogen we er ook de verkeersveiligheid van de fietsers.”
De brug verbindt de knooppunten 550 en 551 en geeft aansluiting op de Weg naar Heiwick die over het ecoveloduct over de E314 loopt en naast de voormalige groeves Berg en Opgrimbie.
Boven budget
Vandaag zijn er twee offertes ingediend voor de bouw van de iconische houten brug. Die zal ook toegankelijk worden voor minder mobiele mensen, daarvoor werd het voorziene budget al eerder verhoogd van 1,5 naar 1,7 miljoen euro. Maar dat budget komt niet toe om het project te realiseren.
“De ingediende offertes liggen daar een derde boven, vooral omdat het duurzame naaldhout waarmee we willen werken niet goedkoop is”, verklaart Philtjens. “Je kan dan drie dingen doen: ofwel een derde keer aanbesteden, met geen enkele garantie dat de prijs lager zal zijn. Ofwel inboeten op kwaliteit. Ofwel samen met gemeente Maasmechelen en Toerisme Vlaanderen zoeken naar extra middelen en samen bekijken welke zaken efficiënter kunnen. We gaan de gunning dus uitstellen en eerst samen overleggen. Maar het project zal hoe dan ook doorgaan.”
Maasmechelen wil alvast de bijdrage van de gemeente herbekijken. “Oorspronkelijk hadden we 100.000 euro begroot voor dit project, of een kleine tien procent van het totaalbedrag”, reageren burgemeester Raf Terwingen (CD&V) en schepen Erik Kortleven (Open VLD). “Formeel is onze beslissing nog niet, maar we zijn bereid om opnieuw tien procent van het totaalbedrag mee te financieren, omdat het ook voor ons om een belangrijke bovengemeentelijke investering gaat.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181206_04012888
Re: Fietsen door de heide
"Fietsen door de Heide" sur Youtube
--> https://www.youtube.com/watch?v=mvVKh-J2uIQ
Aanvang werken
Werken aan ‘Fietsen door de Heide’ gestart
30 augustus 2019
Langs de Weg naar Zutendaal in Opgrimbie zijn de werken gestart voor het project ‘Fietsen door de Heide’. Er komt een fietsbrug van 300 meter dwars door het Nationaal Park Hoge Kempen die moet zorgen voor een unieke fietsbeleving, maar ook voor meer veiligheid.
Toerisme Limburg wil in 2020 uitpakken met Fietsen door de Heide. Gedeputeerde Igor Philtjens, voorzitter Toerisme Limburg: “Er zal over de Weg naar Zutendaal bij Heiwick een brug gebouwd worden. Tot nu toe was er geen verbinding met het fietsroutenetwerk aan dit kruispunt en dat was onveilig, zeker omdat fietsers moesten oversteken in een brede gevaarlijke bocht. Over deze brug zullen fietsers van de ene naar de andere kant dwars door de Mechelse heide kunnen fietsen.”
“De fietsbrug stijgt geleidelijk met een hellingsgraad van 4 procent tot 6,5 meter hoogte om vervolgens na 30 meter opnieuw te dalen. De brugwanden worden gemaakt van Limburgs dennenhout, een knipoog naar het mijnverleden. Voorlopig is men in de bossen gestart met het uitgraven van het fietspad. Om de natuur maximaal te vrijwaren wordt de fietsbrug zo veel mogelijk vooraf gefabriceerd en daarna ter plaatse gemonteerd. De werken starten langs de Weg naar Zutendaal aan de kant van het klooster Opgrimbie. Hiervoor is de binnenbocht van de Weg naar Zutendaal afgesloten voor het verkeer en moet het verkeer in de buitenbocht over één rijvak. Om de hinder voor de weggebruikers te beperken, gebeuren de werken in twee fases, zodat doorgaand verkeer mogelijk blijft.”
Prijs
De brug moet een baken worden in het landschap en zal 2,4 miljoen euro kosten. Aanvankelijk was het budget geraamd op 1,7 miljoen euro, maar dat bleek niet haalbaar. Toerisme Limburg moest op zoek naar extra geld, waardoor de plannen vertraging opliepen. Maasmechelen doet nu 100.000 euro extra in het zakje. De gemeente draagt in totaal 255.868 euro bij. Toerisme Vlaanderen, Limburg Sterk Merk, de provincie Limburg en Toerisme Vlaanderen leggen het saldo bij.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190830_04582291/werken-aan-fietsen-door-de-heide-gestart
https://radio2.be/limburg/werken-fietsen-door-de-heide-gestart
Re: Fietsen door de heide
Als ik goed begrepen heb komt er een brug over de weg naar Zutendaal nabij kp 550.
Nog even geduld ? Het was al perfect mogelijk te fietsen van knooppunt 551 naar 550.
Alhoewel overal in de omgeving (zelfs aan het voormalig station van As aan kp 565) borden staan die wijzen op een afgesloten route.
Wij hebben (in mei) het toch gewaagd en werden niet geconfronteerd met afgesloten wegen.
Zicht 'gelijkvloers' op de Mechelse Heide:
Brug over de E314
Nog even geduld ? Het was al perfect mogelijk te fietsen van knooppunt 551 naar 550.
Alhoewel overal in de omgeving (zelfs aan het voormalig station van As aan kp 565) borden staan die wijzen op een afgesloten route.
Wij hebben (in mei) het toch gewaagd en werden niet geconfronteerd met afgesloten wegen.
Zicht 'gelijkvloers' op de Mechelse Heide:
Brug over de E314
Een voorsmaakje...
... maar hoe zit het ondertussen met de bouw van die brug?
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200129_04827400/brug-als-voorsmaakje-van-fietsen-door-de-heide
Brug als voorsmaakje van 'Fietsen door de heide'
Dit brugdeel is gebouwd als voorbeeld en zal in de loop van de volgende weken weer afgebroken worden.
30 januari 2020
Aan het kruispunt van de Weg naar Zutendaal en de Weg naar Heywick in Maasmechelen heeft een aannemer een houten brug op pijlers gebouwd. “Het is een voorbeeld van de fietsbrug die we hier willen bouwen”, zegt gedeputeerde Igor Philtjens.
'Fietsen door de Heide' is een nieuwe fietsbelevingsroute door het Limburgse landschap en de Mechelse Heide. “Om te laten zien hoe de toekomstige fietsbrug eruit zal zien, heeft de aannemer al een stuk brug gebouwd”, legt Philtjens uit. “Zo kunnen we ons een idee vormen van hoe de brug er gaat uitzien. Er is nagegaan of de brug stevig genoeg is, langdurig mee kan, of de hellingsgraad goed is, welke ondergrond de brug moet krijgen en waar de brugpijlers precies moeten komen. Dit brugdeel is 10 meter lang en is vervaardigd uit Maaslandse dennen. Over enkele weken zal ze weer gedemonteerd worden. Mogelijk worden delen ervan opnieuw gebruikt bij de definitieve opbouw. De lengte van de uiteindelijke fietsbrug is 294 meter en de hellingsgraad is 4 procent tot op een hoogte van 6,5 meter.”
Omdat het project 'Fietsen door de Heide' met de fietsbrug duurder uitviel dan verwacht, is de start van de werken uitgesteld. Igor Philtjens: “Het uiteindelijke prijskaartje voor het project is 2,7 miljoen euro, inclusief btw. We hebben extra middelen vrijgemaakt omdat we geloven in 'Fietsen door de Heide'. Aan het gemeentebestuur van Maasmechelen hebben we ook extra geld gevraagd.” Schepen Herbert Coox (Open Vld) van Toerisme bevestigt: “Initieel was de gemeentelijke bijlage voor Maasmechelen vastgesteld op 135.000 euro. Dat is nu opgetrokken tot 255.000 euro.”
De werken die momenteel uitgevoerd worden situeren zich in de binnenbocht aan het kruispunt Weg naar Heywick. In de bossen is het fietspad deels uitgegraven in de richting van het klooster van Opgrimbie. “Met een beetje geluk kan de fietsbrug deze zomer al gebruikt worden”, zegt Philtjens.
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200129_04827400/brug-als-voorsmaakje-van-fietsen-door-de-heide
Binnenkort!
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210315_95064380
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/18/werken-aan-fietsen-door-de-heide-beginnen-te-vorderen/
Ouder nieuws:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200925_97833377
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/27/fietsbeleving-fietsen-door-de-heide-loopt-enkele-maanden-vertr/
Re: Fietsen door de heide
Waaww
Les ouvrages d'art pour vélo (ponts et passerelles) en Flandre sont souvent magnifiques.
Ne pourrait-on pas pas ouvrir une rubrique concernant ceux-ci en les répertoriant ?
Bien à toutes et tous.
Les ouvrages d'art pour vélo (ponts et passerelles) en Flandre sont souvent magnifiques.
Ne pourrait-on pas pas ouvrir une rubrique concernant ceux-ci en les répertoriant ?
Bien à toutes et tous.
eeuwige reiziger aime ce message
Après le vélo à travers l’eau et dans les arbres, le Limbourg inaugure "La traversée de la Lande"
https://www.vrt.be/vrtnws/fr/2021/07/05/apres-le-velo-a-travers-leau-et-dans-les-arbres-le-limbourg-in/?fbclid=IwAR2QGa3xsDJBoQMRl1XD1rirwgWL_Hm0UIku5b8bM3ZRtVW3vhPtKvEDNBA
Le parc national de la Haute Campine, dans le Limbourg, accueille désormais un nouveau sentier de randonnée pédestre et cycliste. Après avoir "traversé l'eau à vélo" à Bokrijk (Genk) et "pédalé dans les arbres" à Bosland (Hechtel-Eksel), les amateurs de grand air pourront découvrir un troisième parcours intitulé "Traverser la Lande". Ce dernier a été inauguré dimanche en présence notamment de la ministre flamande du
Long de quatre kilomètres, le sentier de Maasmechelen offre une vue dégagée sur le parc national, sa flore et sa faune, tandis que vastes forêts de pins et les bruyères pourpres alternent sous une "jetée à vélo", grâce à un pont en bois de près de 300 mètres. Les murs de cette passerelle sont faits de bois de pin local, un clin d'œil au passé minier du Limbourg. À l'époque, des pins avaient été plantés massivement pour répondre à la demande en bois des mines de charbon.
Une attention particulière a été portée à la nature durant la construction. La structure a ainsi été préfabriquée le plus possible hors du site, avant d'être assemblée sur place, et les travaux ont été suspendus durant la saison de reproduction pour ne pas perturber la faune. En outre, l'asphalte noir a été remplacé par du béton gris, qui chauffe moins vite.
"Avec ce projet, nous augmentons l'attractivité du Limbourg comme destination de vacances", a commenté Igor Philtjens, député provincial Open VLD en charge du Tourisme. Les 700 hectares de la "Mechelse Heide" en font l'une des plus grandes landes de Flandre.
Sujets similaires
» Bosland Hechtel-Eksel (Fietsen door de bomen)
» Wijers (Limburg)
» Fietsen door de bomen - 34 km
» Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
» Demer [Hasselt]
» Wijers (Limburg)
» Fietsen door de bomen - 34 km
» Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
» Demer [Hasselt]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Bossen, wouden, natuursites, mijnsites / Bois, forêts, sites naturels et sites miniers
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum