L161 Brussel-Namur
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Bruxelles - Belgie Brussel - Belgium Brussels - Belgien Brüssel
Page 1 sur 1
L161 Brussel-Namur
Langs de treinsporen tussen de stations Luxemburg en Mouterij komt een 450 meter lange promenade.(www.bruzz.be/nl/actua/elsene-krijgt-spoorbermpromenade)
Kaart: https://plus.google.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%2Fd%2Fviewer%3Fmid%3D1rSqfTEHbhlMgnDVE9DrJPUzUlEw%26usp%3Dsharing
Voetgangers en fietsers krijgen zo een autovrije shortcut tussen de Graystraat en de buurt van het Europees parlement.
Beliris, het federaal fonds voor Brussel, is afgelopen zomer begonnen met de aanleg van het voet- en fietspad op de groene spoorberm tussen de Waversesteenweg en de Scepterstraat. Binnenkort beginnen de werkzaamheden om de promenade verder door te trekken tot de Graystraat.
Het eerste deel zou eind volgend jaar klaar moeten zijn. De rest volgt in 2020. In totaal gaat het om een investering van 2,5 miljoen euro in het kader van een wijkcontract.
www.beliris.be/nl/projecten/waver-viaduct.html
Samen met de geplande lift naar de Kroonlaan moet de verbinding langs de sporen de Graystraat beter ontsluiten. Die vlakke straat volgt de oude Maalbeekvallei en verbindt het Flageyplein met de buurt van het Jourdanplein en het Leopoldpark.
De toegang tot de promenade aan de Viaductstraat ter hoogte van het Viaductpark:
Viaductstraat (andere zijde)
Kaart: https://plus.google.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%2Fd%2Fviewer%3Fmid%3D1rSqfTEHbhlMgnDVE9DrJPUzUlEw%26usp%3Dsharing
Voetgangers en fietsers krijgen zo een autovrije shortcut tussen de Graystraat en de buurt van het Europees parlement.
Beliris, het federaal fonds voor Brussel, is afgelopen zomer begonnen met de aanleg van het voet- en fietspad op de groene spoorberm tussen de Waversesteenweg en de Scepterstraat. Binnenkort beginnen de werkzaamheden om de promenade verder door te trekken tot de Graystraat.
Het eerste deel zou eind volgend jaar klaar moeten zijn. De rest volgt in 2020. In totaal gaat het om een investering van 2,5 miljoen euro in het kader van een wijkcontract.
www.beliris.be/nl/projecten/waver-viaduct.html
Samen met de geplande lift naar de Kroonlaan moet de verbinding langs de sporen de Graystraat beter ontsluiten. Die vlakke straat volgt de oude Maalbeekvallei en verbindt het Flageyplein met de buurt van het Jourdanplein en het Leopoldpark.
De toegang tot de promenade aan de Viaductstraat ter hoogte van het Viaductpark:
Viaductstraat (andere zijde)
Re: L161 Brussel-Namur
La liasion n'est pas encore complète à ce jour. (www.beliris.be/projets/wavre-viaduc.html)
Les travaux entre la rue du Sceptre et la rue Gray (qui se trouve sous la voie du chemin de fer) auraient dû commencer
l'hiver 2017 mais il n'y a aucune activité.
Vue de la rue du Sceptre => rue Gray avec au fond les quais de l'arrêt 'Germoir' du train:
Départ actuel rue du Sceptre et 100 m plus loin le parc du Viaduc adjoint:
suite vers la rue du Viaduc:
de la Chaussée de Wavre vers la gare du Luxembourg
Gare du Luxembour et Parlementarium
Attention aux escaliers à la fin, rue Belliard:
Les travaux entre la rue du Sceptre et la rue Gray (qui se trouve sous la voie du chemin de fer) auraient dû commencer
l'hiver 2017 mais il n'y a aucune activité.
Vue de la rue du Sceptre => rue Gray avec au fond les quais de l'arrêt 'Germoir' du train:
Départ actuel rue du Sceptre et 100 m plus loin le parc du Viaduc adjoint:
suite vers la rue du Viaduc:
de la Chaussée de Wavre vers la gare du Luxembourg
Gare du Luxembour et Parlementarium
Attention aux escaliers à la fin, rue Belliard:
Re: L161 Brussel-Namur
De promenade kent steeds meer succes, zegt schepen van Stedenbouw en Mobiliteit Yves Rouyet (Ecolo) aan La Capitale.
"Ik ben er vorige week nog langsgegaan en het houdt niet op. Maar tot voor kort was de oversteek van de Waversesteenweg problematisch. Het zebrapad bevond zich op een slechte plaats en de verkeerslichten waren voor iedereen ambetant."
Op vraag van de gemeente Elsene voerde Brussel Mobiliteit enkele aanpassingen door aan de oversteekplaats. De verkeerslichten werden verwijderd en het zebrad werd tien meter breder gemaakt. Daarnaast plaatste Brussel Mobiliteit Berlijnse kussens aan beide zijden van het zebrapad, werd het voetpad verlaagd om het comfort van overstekende fietsers en mensen met een beperkte mobiliteit te verbeteren en werden betonnen klinkers vervangen door asfalt.
Brussel Mobiliteit bracht ook nieuwe wegmarkeringen aan en er zijn nieuwe fietsnietjes geïnstalleerd. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) reageert positief. "Het aantal fietsers en voetgangers op dit kruispunt neemt maand na maand toe, maar hun veiligheid werd niet gegarandeerd," aldus de minister. "Dankzij de goede samenwerking tussen het Gewest en Elsene is dit nu anders."
Beliris werkt verder aan de verlenging van de promenade. Tegen de zomer van 2023 zou dat klaar zijn tot aan de Graystraat.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/elsene-zorgt-voor-dertien-meter-breed-zebrapad-aan-spoorbermpromenade-2022-07-24)
"Ik ben er vorige week nog langsgegaan en het houdt niet op. Maar tot voor kort was de oversteek van de Waversesteenweg problematisch. Het zebrapad bevond zich op een slechte plaats en de verkeerslichten waren voor iedereen ambetant."
Op vraag van de gemeente Elsene voerde Brussel Mobiliteit enkele aanpassingen door aan de oversteekplaats. De verkeerslichten werden verwijderd en het zebrad werd tien meter breder gemaakt. Daarnaast plaatste Brussel Mobiliteit Berlijnse kussens aan beide zijden van het zebrapad, werd het voetpad verlaagd om het comfort van overstekende fietsers en mensen met een beperkte mobiliteit te verbeteren en werden betonnen klinkers vervangen door asfalt.
Brussel Mobiliteit bracht ook nieuwe wegmarkeringen aan en er zijn nieuwe fietsnietjes geïnstalleerd. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) reageert positief. "Het aantal fietsers en voetgangers op dit kruispunt neemt maand na maand toe, maar hun veiligheid werd niet gegarandeerd," aldus de minister. "Dankzij de goede samenwerking tussen het Gewest en Elsene is dit nu anders."
Beliris werkt verder aan de verlenging van de promenade. Tegen de zomer van 2023 zou dat klaar zijn tot aan de Graystraat.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/elsene-zorgt-voor-dertien-meter-breed-zebrapad-aan-spoorbermpromenade-2022-07-24)
verlenging Brussel-Luxemburg naar Brussel-Schuman
Wie van het Europees Parlement aan het Luxemburgplein naar de Europese Commissie aan het Schumanplein wil fietsen, moet de drukke Belliard- en Wetstraat oversteken. Die fietsroute wil de Brusselse regering eenvoudiger en korter maken, door een brug te bouwen van treinstation Schuman tot aan de esplanade voor het Europees Parlement.
Daartoe ondertekende de Brusselse regering in 2019 al een akkoord met het Europees Parlement en spoorwegbeheerder Infrabel. De fiets- en voetgangersbrug moet de spoorlijn tussen Schuman en Brussel-Luxemburg volgen en zou bovenop de spoordijken gebouwd worden. Zo zou die er kunnen uitzien:
Het project staat nog in de kinderschoenen, zo moet er nog een haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd. Maar de EU Cycling Group laat al van zich horen. De vereniging van fietsende EU-ambtenaren heeft grondige bedenkingen bij de fietsbrug.
“Het traject Schuman-Luxemburg wordt veel gebruikt door EU-ambtenaren met de fiets en elke keer word je geconfronteerd met die immense stadssnelweg,” wijst Oliver Kozak naar de Wetstraat vanop de esplanade voor het hoofdkwartier van de Europese Commissie. Kozak is voorzitter van de EU Cycling Group, die meer dan 2.700 fietsende personeelsleden van de verschillende EU-instellingen vertegenwoordigt.
De Brusselse regering wil dat, samen met Beliris, oplossen door een gloednieuwe fiets- en wandelverbinding te bouwen. Maar daar knelt het schoentje. “We vrezen dat dit een heel duur project wordt. De middelen die hieraan besteed zullen worden, kunnen beter gaan naar infrastructuurwerken die fietsers en wandelaars in de Europese Wijk écht kunnen gebruiken,” zegt Kozak, die het over een ‘prestigeproject’ heeft.
“Vooral hoge ambtenaren en politici zullen de brug kunnen gebruiken, om van het ene gebouw naar het andere te wandelen zonder gebruik te moeten maken van de chauffeursdienst, dat is waar, maar voor de dagelijkse fietser en wandelaar brengt dit weinig bij. Deze brug is niet de oplossing voor het echte probleem, en dat is dat we een Europese wijk vol auto’s hebben.”
'Snelwegen horen hier niet'
“In het midden van de stad zitten we hier met twee snelwegen, de Wetstraat en de Belliardstraat,” gaat Kozak verder. “Zoiets hoort hier niet. In plaats van de bestaande weginfrastructuur te verbeteren en veiliger te maken voor fietsers, wil men er een brug over bouwen. Door de bestaande autoinfrastructuur onaangeroerd te laten, moedigt men het autogebruik in het stadscentrum juist aan.”
"De Europese wijk blijft een wijk die rond de auto gebouwd is."
Kozak vindt het ook geen goed idee om een brug te bouwen waarop zowel fietsers als voetgangers zijn toegelaten. “Dat zal tot conflicten leiden,” aldus de voorzitter van de EU Cycling Group. In plaats van een fietsbrug te bouwen ziet hij meer heil in de herinrichting van andere delen van de trajecten waarvan fietsende EU-ambtenaren regelmatig gebruikmaken. We nemen vaak zijstraten van de Belliard- en Wetstraat, als de Trier- en de Aarlenstraat. Die straten staan vaak nog vol auto’s en voor voetgangers zijn de voetpaden soms erg smal. Als fietser zit je er dan weer vaak tussen de bussen en de taxi’s. De meeste fietsers vinden dat onaangenaam, en het voelt onveilig. Daar is dus nog veel ruimte voor verbetering.”
In de acht jaar dat hij in de Europese wijk werkt, heeft Kozak wel al veel verbeteringen gezien voor fietsende Brusselaars.
“Toen ik hier aankwam leek ik als fietser bijna op een kamikaze. Ik moest de hele tijd tussen de auto’s rijden, het was dodgy. Nu kan ik bijna op mijn hele pendeltraject gebruikmaken van fietspaden. Zo heeft de Brusselse regering de voorbije jaren zowel de Wet- als de Belliardstraat aangepakt door er rijstroken te schrappen. De fietsinfrastructuur die in de plaats is gekomen benutten wij heel vaak. Het is een positieve evolutie die verdergezet mag worden.
Maar de Europese wijk blijft een buurt die rond de auto gebouwd is. Overal sta je voor gigantische banen vol autoverkeer. De sfeer hier nodigt nog altijd niet echt uit tot fietsen.”
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietsende-eu-ambtenaren-niet-opgezet-met-plannen-voor-fietsbrug-schuman-luxemburg-2023)
Daartoe ondertekende de Brusselse regering in 2019 al een akkoord met het Europees Parlement en spoorwegbeheerder Infrabel. De fiets- en voetgangersbrug moet de spoorlijn tussen Schuman en Brussel-Luxemburg volgen en zou bovenop de spoordijken gebouwd worden. Zo zou die er kunnen uitzien:
Het project staat nog in de kinderschoenen, zo moet er nog een haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd. Maar de EU Cycling Group laat al van zich horen. De vereniging van fietsende EU-ambtenaren heeft grondige bedenkingen bij de fietsbrug.
“Het traject Schuman-Luxemburg wordt veel gebruikt door EU-ambtenaren met de fiets en elke keer word je geconfronteerd met die immense stadssnelweg,” wijst Oliver Kozak naar de Wetstraat vanop de esplanade voor het hoofdkwartier van de Europese Commissie. Kozak is voorzitter van de EU Cycling Group, die meer dan 2.700 fietsende personeelsleden van de verschillende EU-instellingen vertegenwoordigt.
De Brusselse regering wil dat, samen met Beliris, oplossen door een gloednieuwe fiets- en wandelverbinding te bouwen. Maar daar knelt het schoentje. “We vrezen dat dit een heel duur project wordt. De middelen die hieraan besteed zullen worden, kunnen beter gaan naar infrastructuurwerken die fietsers en wandelaars in de Europese Wijk écht kunnen gebruiken,” zegt Kozak, die het over een ‘prestigeproject’ heeft.
“Vooral hoge ambtenaren en politici zullen de brug kunnen gebruiken, om van het ene gebouw naar het andere te wandelen zonder gebruik te moeten maken van de chauffeursdienst, dat is waar, maar voor de dagelijkse fietser en wandelaar brengt dit weinig bij. Deze brug is niet de oplossing voor het echte probleem, en dat is dat we een Europese wijk vol auto’s hebben.”
'Snelwegen horen hier niet'
“In het midden van de stad zitten we hier met twee snelwegen, de Wetstraat en de Belliardstraat,” gaat Kozak verder. “Zoiets hoort hier niet. In plaats van de bestaande weginfrastructuur te verbeteren en veiliger te maken voor fietsers, wil men er een brug over bouwen. Door de bestaande autoinfrastructuur onaangeroerd te laten, moedigt men het autogebruik in het stadscentrum juist aan.”
"De Europese wijk blijft een wijk die rond de auto gebouwd is."
Kozak vindt het ook geen goed idee om een brug te bouwen waarop zowel fietsers als voetgangers zijn toegelaten. “Dat zal tot conflicten leiden,” aldus de voorzitter van de EU Cycling Group. In plaats van een fietsbrug te bouwen ziet hij meer heil in de herinrichting van andere delen van de trajecten waarvan fietsende EU-ambtenaren regelmatig gebruikmaken. We nemen vaak zijstraten van de Belliard- en Wetstraat, als de Trier- en de Aarlenstraat. Die straten staan vaak nog vol auto’s en voor voetgangers zijn de voetpaden soms erg smal. Als fietser zit je er dan weer vaak tussen de bussen en de taxi’s. De meeste fietsers vinden dat onaangenaam, en het voelt onveilig. Daar is dus nog veel ruimte voor verbetering.”
In de acht jaar dat hij in de Europese wijk werkt, heeft Kozak wel al veel verbeteringen gezien voor fietsende Brusselaars.
“Toen ik hier aankwam leek ik als fietser bijna op een kamikaze. Ik moest de hele tijd tussen de auto’s rijden, het was dodgy. Nu kan ik bijna op mijn hele pendeltraject gebruikmaken van fietspaden. Zo heeft de Brusselse regering de voorbije jaren zowel de Wet- als de Belliardstraat aangepakt door er rijstroken te schrappen. De fietsinfrastructuur die in de plaats is gekomen benutten wij heel vaak. Het is een positieve evolutie die verdergezet mag worden.
Maar de Europese wijk blijft een buurt die rond de auto gebouwd is. Overal sta je voor gigantische banen vol autoverkeer. De sfeer hier nodigt nog altijd niet echt uit tot fietsen.”
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietsende-eu-ambtenaren-niet-opgezet-met-plannen-voor-fietsbrug-schuman-luxemburg-2023)
Re: L161 Brussel-Namur
joverwimp a écrit:La liasion n'est pas encore complète à ce jour. (www.beliris.be/projets/wavre-viaduc.html)
Les travaux entre la rue du Sceptre et la rue Gray (qui se trouve sous la voie du chemin de fer) auraient dû commencer
l'hiver 2017 mais il n'y a aucune activité.
Vue de la rue du Sceptre => rue Gray avec au fond les quais de l'arrêt 'Germoir' du train:
...
Le 7 octobre Beliris a inaguré la liaison entre la rue du Sceptre et la rue Gray: une promenade de 450m.
Malheureusement, c'est un escalier 'car la seule possibilité suite au dénivellé de 17m".
Pénible pour les cyclistes: https://twitter.com/i/status/1711102920240898206
Papylu² aime ce message
Re: L161 Brussel-Namur
Bonjour
Si j'ai bien calculé : un dénivelé de 17 m sur une longueur de 450 m = une pente de 3,78 %
A condition que l'on sache faire la pente sur toute la longueur des 450 m.
joverwimp a écrit:
Le 7 octobre Beliris a inaguré la liaison entre la rue du Sceptre et la rue Gray: une promenade de 450m.
Malheureusement, c'est un escalier 'car la seule possibilité suite au dénivellé de 17m".
Pénible pour les cyclistes: https://twitter.com/i/status/1711102920240898206
Si j'ai bien calculé : un dénivelé de 17 m sur une longueur de 450 m = une pente de 3,78 %
A condition que l'on sache faire la pente sur toute la longueur des 450 m.
Sujets similaires
» RAVeL L161 Bruxelles-Ottignies
» Canal maritime Bruxelles-Escaut (Zeekanaal Brussel-Schelde) Brussel-Vilvoorde: fietssnelweg F1; Vilvoorde-Willbroek: F23
» Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
» RAVeL 2 - 01 - Hoegaarden - Namur - Itinéraire N°5 (RAVeL L142 Namur - Jodoigne - Hoegaarden)
» Kaderovereenkomst Brussel - Vlaanderen
» Canal maritime Bruxelles-Escaut (Zeekanaal Brussel-Schelde) Brussel-Vilvoorde: fietssnelweg F1; Vilvoorde-Willbroek: F23
» Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
» RAVeL 2 - 01 - Hoegaarden - Namur - Itinéraire N°5 (RAVeL L142 Namur - Jodoigne - Hoegaarden)
» Kaderovereenkomst Brussel - Vlaanderen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Bruxelles - Belgie Brussel - Belgium Brussels - Belgien Brüssel
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum