comptages velo tendances
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comptages velo tendances
Consolidation des chiffres 2016
Les comptages enregistrent globalement un statu quo (-0,8%). Mauvaise nouvelle ? Pas spécialement : l’année 2016 avait dénoté par rapport aux années précédentes, avec des chiffres exceptionnels (+30% de moyenne). Les résultats 2017 doivent davantage être interprétés comme une consolidation de cette progression. On constate d’ailleurs que les mois de janvier (+13%) et novembre (+12%) se situent dans la croissance moyenne. Les mois de mai (-1%) et septembre (-16%), qui enregistrent une diminution, sont également ceux qui avaient connu en 2016 les progressions les plus spectaculaires.
Le top 3 des lieux de comptage reste inchangé : les endroits les plus fréquentés sont Mérode, la rue de la Loi et la Porte de Flandre.
Les femmes représentent un peu plus d’un tiers des cyclistes, cette proportion évoluant très timidement d’année en année. Sachant que la proportion de femmes à vélo est également un indicateur de la "cyclabilité" d’une ville, ces chiffres démontrent qu’il y a encore du chemin à accomplir pour rendre la pratique du vélo plus sécurisante.
Un autre indicateur de ce sentiment de sécurité, c’est le port du casque : les pays qui mènent une politique cycliste volontariste et enregistrent des parts modales vélo élevées sont également des pays où le port du casque est très peu répandu, car les cyclistes se sentent davantage en sécurité sur la route (ce qui est confirmé par des chiffres d'accidentologie plus faibles). Pour la toute première fois, l’Observatoire du vélo relève que le nombre de cyclistes portant un casque surpasse le nombre de cyclistes non casqués. Une tendance préoccupante qui confirme les chiffres publiés plus tôt cette année par Vias, dans son enquête d’insécurité routière : en région bruxelloise, les cyclistes sont les usagers qui se sentent le moins en sécurité.
"Être visible" est le conseil n°1 de sécurité pour le cycliste. Si trois quarts des cyclistes circulent avec un éclairage en ordre, 1 cycliste sur 5 roule encore sans aucun éclairage. Cette moyenne traduit cependant des réalités différentes en fonction des lieux d’observation. Cela démontre combien les actions de sensibilisation à l’éclairage menées annuellement par Bruxelles Mobilité restent nécessaires et plaide en outre pour des actions plus ciblées.
https://prismic-io.s3.amazonaws.com/provelo%2F9963b4d8-a9d4-469d-8596-76283402dfbc_obs_rbc_2017_rapport.pdf?utm_source=Pro+Velo&utm_campaign=a87abd86d3-EMAIL_CAMPAIGN_2017_02_21&utm_medium=email&utm_term=0_640a8a0c75-a87abd86d3-94665665
https://prismic-io.s3.amazonaws.com/provelo%2Fadec32b2-3245-4c7b-bbc0-64d11b3b9a15_provelo_jan2018_fr_01.pdf?utm_source=Pro+Velo&utm_campaign=a87abd86d3-EMAIL_CAMPAIGN_2017_02_21&utm_medium=email&utm_term=0_640a8a0c75-a87abd86d3-94665665
Les comptages enregistrent globalement un statu quo (-0,8%). Mauvaise nouvelle ? Pas spécialement : l’année 2016 avait dénoté par rapport aux années précédentes, avec des chiffres exceptionnels (+30% de moyenne). Les résultats 2017 doivent davantage être interprétés comme une consolidation de cette progression. On constate d’ailleurs que les mois de janvier (+13%) et novembre (+12%) se situent dans la croissance moyenne. Les mois de mai (-1%) et septembre (-16%), qui enregistrent une diminution, sont également ceux qui avaient connu en 2016 les progressions les plus spectaculaires.
Le top 3 des lieux de comptage reste inchangé : les endroits les plus fréquentés sont Mérode, la rue de la Loi et la Porte de Flandre.
Les femmes représentent un peu plus d’un tiers des cyclistes, cette proportion évoluant très timidement d’année en année. Sachant que la proportion de femmes à vélo est également un indicateur de la "cyclabilité" d’une ville, ces chiffres démontrent qu’il y a encore du chemin à accomplir pour rendre la pratique du vélo plus sécurisante.
Un autre indicateur de ce sentiment de sécurité, c’est le port du casque : les pays qui mènent une politique cycliste volontariste et enregistrent des parts modales vélo élevées sont également des pays où le port du casque est très peu répandu, car les cyclistes se sentent davantage en sécurité sur la route (ce qui est confirmé par des chiffres d'accidentologie plus faibles). Pour la toute première fois, l’Observatoire du vélo relève que le nombre de cyclistes portant un casque surpasse le nombre de cyclistes non casqués. Une tendance préoccupante qui confirme les chiffres publiés plus tôt cette année par Vias, dans son enquête d’insécurité routière : en région bruxelloise, les cyclistes sont les usagers qui se sentent le moins en sécurité.
"Être visible" est le conseil n°1 de sécurité pour le cycliste. Si trois quarts des cyclistes circulent avec un éclairage en ordre, 1 cycliste sur 5 roule encore sans aucun éclairage. Cette moyenne traduit cependant des réalités différentes en fonction des lieux d’observation. Cela démontre combien les actions de sensibilisation à l’éclairage menées annuellement par Bruxelles Mobilité restent nécessaires et plaide en outre pour des actions plus ciblées.
https://prismic-io.s3.amazonaws.com/provelo%2F9963b4d8-a9d4-469d-8596-76283402dfbc_obs_rbc_2017_rapport.pdf?utm_source=Pro+Velo&utm_campaign=a87abd86d3-EMAIL_CAMPAIGN_2017_02_21&utm_medium=email&utm_term=0_640a8a0c75-a87abd86d3-94665665
https://prismic-io.s3.amazonaws.com/provelo%2Fadec32b2-3245-4c7b-bbc0-64d11b3b9a15_provelo_jan2018_fr_01.pdf?utm_source=Pro+Velo&utm_campaign=a87abd86d3-EMAIL_CAMPAIGN_2017_02_21&utm_medium=email&utm_term=0_640a8a0c75-a87abd86d3-94665665
Dernière édition par joverwimp le Lun 7 Déc 2020 - 15:35, édité 1 fois
Re: comptages velo tendances
Bonjour
C'est plutôt marrant comme théorie de dire que le choix du port de casque en vélo est le reflet d'une impression d'insécurité.
Perso, je porte un casque.
Mais j'ai fait ce choix, non pas par peur d'un accident avec une voiture (ou je sais que le casque ne me protégera pas bcp) mais pour protéger ma tête d'une simple chute toujours possible en vélo (glissade sur route mouillée, chute en peloton, arrêt d'urgence sans avoir le temps de dé clipser mes chaussures, queue de poisson d'un autre vélo sur piste cyclable et c'est du vécu, ....)
A contrario, il est vrai aussi qu'aux "Pays-Bas" les écoliers qui vont ou rentre de l'école et la grande majorité des cyclistes qui empruntent les (fort belles) pistes cyclables ne mettent pas de casque.
Les seuls qui en portent sont, en général, des cyclistes sur "vélo de route" équipé comme les coureurs professionnels.
Bien à tous.
joverwimp a écrit:
Un autre indicateur de ce sentiment de sécurité, c’est le port du casque : les pays qui mènent une politique cycliste volontariste et enregistrent des parts modales vélo élevées sont également des pays où le port du casque est très peu répandu, car les cyclistes se sentent davantage en sécurité sur la route (ce qui est confirmé par des chiffres d'accidentologie plus faibles). Pour la toute première fois, l’Observatoire du vélo relève que le nombre de cyclistes portant un casque surpasse le nombre de cyclistes non casqués. Une tendance préoccupante qui confirme les chiffres publiés plus tôt cette année par Vias, dans son enquête d’insécurité routière : en région bruxelloise, les cyclistes sont les usagers qui se sentent le moins en sécurité.
C'est plutôt marrant comme théorie de dire que le choix du port de casque en vélo est le reflet d'une impression d'insécurité.
Perso, je porte un casque.
Mais j'ai fait ce choix, non pas par peur d'un accident avec une voiture (ou je sais que le casque ne me protégera pas bcp) mais pour protéger ma tête d'une simple chute toujours possible en vélo (glissade sur route mouillée, chute en peloton, arrêt d'urgence sans avoir le temps de dé clipser mes chaussures, queue de poisson d'un autre vélo sur piste cyclable et c'est du vécu, ....)
A contrario, il est vrai aussi qu'aux "Pays-Bas" les écoliers qui vont ou rentre de l'école et la grande majorité des cyclistes qui empruntent les (fort belles) pistes cyclables ne mettent pas de casque.
Les seuls qui en portent sont, en général, des cyclistes sur "vélo de route" équipé comme les coureurs professionnels.
Bien à tous.
Re: comptages velo tendances
Malgré les confinements et le télétravail, le nombre de cyclistes a augmenté, au point d'apercevoir des embouteillages de vélos à certains carrefours...
En 2020, 4 bornes de comptage supplémentaires ont été placées sur le Quai de Veeweyde (1 million de passages en 2021), l’avenue Roosevelt, le boulevard Leopold III et la rue de Hal.
Le nombre total de nos compteurs a atteint, en novembre, le cap des 5.000.000 enregistrements sur l'année .
Nous espérons que l'année prochaine, ce chiffre magique tombera encore plus tôt !
Suivez ces données sur une application sympa.
En 2020, 4 bornes de comptage supplémentaires ont été placées sur le Quai de Veeweyde (1 million de passages en 2021), l’avenue Roosevelt, le boulevard Leopold III et la rue de Hal.
Le nombre total de nos compteurs a atteint, en novembre, le cap des 5.000.000 enregistrements sur l'année .
Nous espérons que l'année prochaine, ce chiffre magique tombera encore plus tôt !
Suivez ces données sur une application sympa.
Re: comptages velo tendances
De fietstelpunten in Brussel draaien op volle toeren: alle vijftien telpunten registreerden afgelopen jaar meer fietsers dan het jaar voordien.
De telpaal aan Merode is de absolute winnaar. Die registreerde afgelopen jaar 45.776 fietsers: een stijging van liefst 132%. De kleinste stijging (32,6%) is voor de telpaal aan de VUB in Etterbeek. Daar reden afgelopen jaar 50.996 fietsers voorbij.
Volgens Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit, stijgt het aantal fietsers in Brussel elk jaar met 11%. Die toename is volgens haar te verklaren door verschillende factoren.
“Het mooie weer zit daar ongetwijfeld voor iets tussen”, aldus de woordvoerder. “Maar ook de coronaperiode heeft ervoor gezorgd dat mensen minder vaak gebruik hebben gemaakt van het openbaar en vaker op de fiets zijn gestapt.”
“Daarnaast gaat de fietsinfrastructuur in de stad erop vooruit: er zijn het afgelopen jaar heel wat inspanningen gemaakt om fietsen in Brussel veiliger te maken. We zijn er uiteraard nog niet, maar Rome is ook niet op een dag gebouwd”, aldus Paemen.
De fietstelpunten in Brussel verzamelen data over de fietsers in de stad. Hoeveel fietsers rijden er per jaar? Wanneer zijn de piekmomenten? Hoeveel fietsers komen er dan voorbij? En wordt de route ook ‘s nachts gebruikt? De data die de telpalen verzamelen, moeten het fietsbeleid in de stad verbeteren.
“We monitoren die data op de voet en als we vaststellen dat er bijvoorbeeld plaatstekort is, dan overwegen we om extra fietspaden te voorzien”, aldus Paemen. “Dat is bijvoorbeeld in de Wetstraat het geval: daar hebben we een bijkomend fietspad geïnstalleerd omdat we merkten dat dat nodig was.” Ook de cyclus van verkeerslichten kan worden aangepast op basis van de data die de telpalen verzamelen.
Maar de telpunten zijn niet louter een beleidsinstrument, zegt Paemen. “Het is ook een belangrijke tool om een fietscommunity te creëren. De telpalen zorgen ervoor dat fietsers kunnen zien dat ze niet alleen zijn. Tegelijkertijd tonen ze ook aan automobilisten dat de fiets wel degelijk een optie is”, aldus de woordvoerder.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietstelpunten-registreren-opvallend-meer-fietsers-2022-09-08
De telpaal aan Merode is de absolute winnaar. Die registreerde afgelopen jaar 45.776 fietsers: een stijging van liefst 132%. De kleinste stijging (32,6%) is voor de telpaal aan de VUB in Etterbeek. Daar reden afgelopen jaar 50.996 fietsers voorbij.
Volgens Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit, stijgt het aantal fietsers in Brussel elk jaar met 11%. Die toename is volgens haar te verklaren door verschillende factoren.
“Het mooie weer zit daar ongetwijfeld voor iets tussen”, aldus de woordvoerder. “Maar ook de coronaperiode heeft ervoor gezorgd dat mensen minder vaak gebruik hebben gemaakt van het openbaar en vaker op de fiets zijn gestapt.”
“Daarnaast gaat de fietsinfrastructuur in de stad erop vooruit: er zijn het afgelopen jaar heel wat inspanningen gemaakt om fietsen in Brussel veiliger te maken. We zijn er uiteraard nog niet, maar Rome is ook niet op een dag gebouwd”, aldus Paemen.
De fietstelpunten in Brussel verzamelen data over de fietsers in de stad. Hoeveel fietsers rijden er per jaar? Wanneer zijn de piekmomenten? Hoeveel fietsers komen er dan voorbij? En wordt de route ook ‘s nachts gebruikt? De data die de telpalen verzamelen, moeten het fietsbeleid in de stad verbeteren.
“We monitoren die data op de voet en als we vaststellen dat er bijvoorbeeld plaatstekort is, dan overwegen we om extra fietspaden te voorzien”, aldus Paemen. “Dat is bijvoorbeeld in de Wetstraat het geval: daar hebben we een bijkomend fietspad geïnstalleerd omdat we merkten dat dat nodig was.” Ook de cyclus van verkeerslichten kan worden aangepast op basis van de data die de telpalen verzamelen.
Maar de telpunten zijn niet louter een beleidsinstrument, zegt Paemen. “Het is ook een belangrijke tool om een fietscommunity te creëren. De telpalen zorgen ervoor dat fietsers kunnen zien dat ze niet alleen zijn. Tegelijkertijd tonen ze ook aan automobilisten dat de fiets wel degelijk een optie is”, aldus de woordvoerder.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietstelpunten-registreren-opvallend-meer-fietsers-2022-09-08
Re: comptages velo tendances
https://data.mobility.brussels/home/fr/observatoire/le-velo/lusage-du-velo
Re: comptages velo tendances
Met een twintigtal telpalen houdt Brussel Mobiliteit al sinds 2017 het aantal fietsers op de Brusselse fietspaden bij. De cijfers dienen om toekomstige fietspaden te plannen, maar zijn ook online raadpleegbaar via open data. Dankzij webdesigner Baudart zijn de cijfers live te volgen op een website, waar de data van zeventien telpalen te volgen zijn.
Het populairste punt is al elk jaar de Koolmijnenkaai. Gemiddeld passeren er zo’n 175 fietsers per uur voorbij de telpaal. Het telpunt langs het fietspad op de Tentoonstellingslaan in Jette kent de minste passages, de teller staat er voor dit jaar nog maar op 67.625.
De miljoenste fietspassage van het jaar langs de fietstelpaal aan het kanaal werd geregistreed op 14 augustus 2023. Dat is iets vroeger dan vorig jaar, toen was het op 27 augustus, en veel vroeger dan in 2021 wanneer de kaap pas op 20 december werd overschreden.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietstelpaal-aan-vlaamsepoort-telt-miljoenste-fietser-van-het-jaar-2023-08-15?utm_campaign=bruzz_dag_16_08_2023&utm_medium=email&utm_source=newsletter
Het populairste punt is al elk jaar de Koolmijnenkaai. Gemiddeld passeren er zo’n 175 fietsers per uur voorbij de telpaal. Het telpunt langs het fietspad op de Tentoonstellingslaan in Jette kent de minste passages, de teller staat er voor dit jaar nog maar op 67.625.
De miljoenste fietspassage van het jaar langs de fietstelpaal aan het kanaal werd geregistreed op 14 augustus 2023. Dat is iets vroeger dan vorig jaar, toen was het op 27 augustus, en veel vroeger dan in 2021 wanneer de kaap pas op 20 december werd overschreden.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietstelpaal-aan-vlaamsepoort-telt-miljoenste-fietser-van-het-jaar-2023-08-15?utm_campaign=bruzz_dag_16_08_2023&utm_medium=email&utm_source=newsletter
Re: comptages velo tendances
Dit jaar al 10 miljoen fietsers in Brussel: een absoluut record
Brusselaars fietsen steeds meer. Op achttien plaatsen in Brussel telt Brussel Mobiliteit het aantal fietsbewegingen. Dat doet het al sinds 2017, maar 2023 staat nu al geboekstaafd als een absoluut recordjaar. Vorige week vrijdag reed voor de tien miljoenste keer een fietser of stepper voorbij een telpaal.
De cijfers daarvan zijn online raadpleegbaar via open data. In 2020 telde Brussel Mobiliteit 4,7 miljoen fiets- of stepbewegingen, in 2021 waren dat er 6,8 miljoen en met goed 9,5 miljoen registraties leek een hoogtepunt bereikt in 2022.
Dé drukste fietsas van het gewest ligt nog steeds langs het kanaal in Molenbeek. Daar stonden zondagavond meer dan 1.465.005 fietsbewegingen op de teller. Ook populair blijft het fietspad op de Kleine Ring. Het meetpunt op de Kunstlaan zag al meer dan 1.264.929 fietsers of steppers passeren.
Ook de Wetstraat blijft een drukke fietsas, met momenteel meer dan 911.105 geregistreerde fietsers en steppers. Met gemiddeld 85.000 registraties per maand in 2022, zullen de tellers daar ook in 2023 vlotjes over het miljoen gaan.
Fietspad Wetstraat
Ter herinnering: in de Wetstraat werd in mei 2020 één van de vier rijstroken voor auto's geschrapt om plaats te maken voor een tweerichtingsfietspad op de zuidelijke kant van de drukke verkeersas. Over een lengte van 850 meter wordt momenteel tussen de Kunstlaan en de Karel de Grotelaan een permanent fietspad in twee richtingen aangelegd. Ten laatste op maandag 6 november moet dat klaar zijn.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/dit-jaar-al-10-miljoen-fietsers-brussel-een-absoluut-record-2023-11-06?utm_campaign=bruzz_dag_06_11_2023&utm_medium=email&utm_source=newsletter
Brusselaars fietsen steeds meer. Op achttien plaatsen in Brussel telt Brussel Mobiliteit het aantal fietsbewegingen. Dat doet het al sinds 2017, maar 2023 staat nu al geboekstaafd als een absoluut recordjaar. Vorige week vrijdag reed voor de tien miljoenste keer een fietser of stepper voorbij een telpaal.
De cijfers daarvan zijn online raadpleegbaar via open data. In 2020 telde Brussel Mobiliteit 4,7 miljoen fiets- of stepbewegingen, in 2021 waren dat er 6,8 miljoen en met goed 9,5 miljoen registraties leek een hoogtepunt bereikt in 2022.
Dé drukste fietsas van het gewest ligt nog steeds langs het kanaal in Molenbeek. Daar stonden zondagavond meer dan 1.465.005 fietsbewegingen op de teller. Ook populair blijft het fietspad op de Kleine Ring. Het meetpunt op de Kunstlaan zag al meer dan 1.264.929 fietsers of steppers passeren.
Ook de Wetstraat blijft een drukke fietsas, met momenteel meer dan 911.105 geregistreerde fietsers en steppers. Met gemiddeld 85.000 registraties per maand in 2022, zullen de tellers daar ook in 2023 vlotjes over het miljoen gaan.
Fietspad Wetstraat
Ter herinnering: in de Wetstraat werd in mei 2020 één van de vier rijstroken voor auto's geschrapt om plaats te maken voor een tweerichtingsfietspad op de zuidelijke kant van de drukke verkeersas. Over een lengte van 850 meter wordt momenteel tussen de Kunstlaan en de Karel de Grotelaan een permanent fietspad in twee richtingen aangelegd. Ten laatste op maandag 6 november moet dat klaar zijn.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/dit-jaar-al-10-miljoen-fietsers-brussel-een-absoluut-record-2023-11-06?utm_campaign=bruzz_dag_06_11_2023&utm_medium=email&utm_source=newsletter
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