F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
Deze fietssnelweg verbindt de Steenkaai in Vilvoorde (kanaal) met BruCargo (het distributiegebied in het noorden van de luchthaven).
https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/f214
Fietsbrug Haachtsesteenweg [Steenokkerzeel]
Brug moet werknemers verleiden om fiets naar het werk te nemen
Geen fietstunnel onder, wel brug over Haachtsesteenweg
11/08/2018
STEENOKKERZEEL / MELSBROEK - In 2020 komt er een nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel. De fietsbrug moet Brucargo beter verbinden met de stadskern van Vilvoorde en maakt deel uit van een fietssnelweg.
(...)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180810_03657958
http://www.ringtv.be/nieuws/geen-tunnel-wel-een-fietsbrug-richting-brucargo
Brug leidt fietsers veilig naar Brucargo
Het Laatste Nieuws/de Ring-Brussel,
dinsdag 7 augustus 2018, blz. 15
Geen tunnel maar een brug moet ervoor zorgen dat werknemers van Brucargo die met de fiets naar het werk willen daar ook veilig geraken. Door de riolering onder de Haachtsesteenweg is een tunnel geen optie. De gemeente is blij dat er eindelijk een oplossing voor de onveilige verkeerssituatie komt.
Wie momenteel via fietssnelweg F214 van Vilvoorde naar Brucargo wil, moet een lange omleiding via de Stationslaan in Melsbroek of de Watertorenlaan in Machelen volgen. Het fietspad van de noordelijke ontsluiting stopt namelijk ter hoogte van het drukke kruispunt van de Haachtsesteenweg met de Luchthavenlaan in Melsbroek. Daardoor is het aantal werknemers van Brucargo dat met de fiets naar het werk gaat eerder beperkt. Een jaar geleden doken er plannen op om de missing link van de noordelijke ontsluiting weg te werken met een fietstunnel onder het kruispunt. Maar door de riolering onder de Haachtsesteenweg is de aanleg van zo'n tunnel niet mogelijk en werden die plannen onlangs opgeborgen. In de plaats kiezen het Agentschap Wegen en Verkeer, Brussels Airport en de gemeente Steenokkerzeel voor een fietsbrug.
Veertig meter lang
"Die zal in totaal veertig meter lang zijn en moet de cargozone van de luchthaven verbinden met de stadskern van Vilvoorde", zegt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). "De fietsbrug zal ook verbonden worden met de bestaande fietspaden langs de Haachtsesteenweg, waardoor ook fietsers die vanuit Steenokkerzeel en Machelen komen er gebruik van kunnen maken. Net zoals de geplande fietsbrug die we over de Ring rond Brussel zullen aanleggen aan het bedrijventerrein in Diegem, maakt Vlaanderen met deze fietsbrug een belangrijke werkgelegenheidspool bereikbaar met de fiets."
Verkeersdruk
De gemeente Steenokkerzeel is verheugd dat er opnieuw beweging komt in het dossier. "Met de aanleg van deze brug worden zowel de (lokale) werknemers als de inwoners extra gestimuleerd om de fiets te gebruiken voor het woon-werkverkeer", meent mobiliteitsschepen Wim Mombaerts (Klaver/N-VA). "Hierdoor wordt de verkeersdruk lager op deze al te drukke verkeersas. De brug vormt een honderd procent veilige oversteek voor onze zachte weggebruikers."
Het project wordt door de Europese Unie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), the Brussels Airport Company en het Agentschap Wegen en Verkeer gefinancierd. Het voorontwerp is inmiddels klaar en men hoopt de bouwaanvraag in de loop van volgend jaar in te dienen. De eerste steen wordt in 2020 gelegd. Voor de omwonenden wordt eind dit of begin volgend jaar een infovergadering georganiseerd.
Aanleg van een fietsbrug over de Haachtsesteenweg (N21) in Steenokkerzeel
Het Agentschap Wegen en Verkeer bouwt in 2020 een nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel, in samenwerking met Brussels Airport (dat grond afstaat en mee investeert) en met financiële steun (uit het “EFRO”-fonds, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) van de Europese Unie. Dankzij de fietsbrug zal Brucargo, de cargozone van de luchthaven, beter verbonden zijn met Vilvoorde. De brug zal ook verbonden worden met de andere fietsroutes ten noorden van de luchthaven.
Aanleg van een fietsbrug over de Haachtsesteenweg (N21) in Steenokkerzeel
Het Agentschap Wegen en Verkeer bouwt in 2020 een nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel, in samenwerking met Brussels Airport (dat grond afstaat en mee investeert) en met financiële steun (uit het “EFRO”-fonds, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) van de Europese Unie. Dankzij de fietsbrug zal Brucargo, de cargozone van de luchthaven, beter verbonden zijn met Vilvoorde. De brug zal ook verbonden worden met de andere fietsroutes ten noorden van de luchthaven.
Deel van fietssnelweg F214 Vilvoorde-Brucargo
De nieuwe fietsbrug wordt veertig meter lang en maakt deel uit van de fietssnelweg “F214 Vilvoorde-Brucargo” die de cargozone van de luchthaven verbindt met de stadskern van Vilvoorde. De fietsbrug zal ook verbonden worden met de bestaande fietspaden langs de Haachtsesteenweg (N21): ook fietsers die vanuit Steenokkerzeel en Machelen komen, zullen er dus gebruik van kunnen maken.
Op deze website van de Vlaamse provinciebesturen staat een overzicht van alle bestaande en geplande fietssnelwegen. Veel van deze fietssnelwegen zijn realisaties van de Vlaamse overheid (bijv. de fietssnelweg F214, aangelegd door AWV en de brug over de Ring rond Brussel in Diegem van de fietssnelweg F201 Luchthaven-Brussel, die De Werkvennootschap in het kader van hun programma Werken Aan De Ring zal aanleggen).
Met steun van Brussels Airport
AWV kan voor de bouw van de nieuwe fietsbrug gebruikmaken van gronden van Brussels Airport. Die terreinen zijn nodig om de taluds van de brug te kunnen aanleggen. De brug zal immers redelijk hoog boven de Haachtsesteenweg moeten liggen, want er moet voldoende ruimte zijn zodat vrachtwagens voor Uitzonderlijk Vervoer onder de brug door kunnen.
Infomoment voor omwonenden
Recent begonnen ingenieurs van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (Vlaamse overheid) met het ontwerp van de brug. Zodra dat ontwerp goedgekeurd is door alle partners (AWV, het gemeentebestuur van Steenokkerzeel en Brussels Airport), zal AWV een aanvraag voor de omgevingsvergunning (de vroegere “bouwvergunning”) indienen. Volgens de huidige planning zullen de werken dan begin 2020 effectief kunnen starten. Eind 2018 of begin 2019 zal AWV een infomoment organiseren voor omwonenden en andere geïnteresseerden, waar de ingenieurs van AWV de plannen zullen toelichten.
https://wegenenverkeer.be/projecten/aanleg-van-een-fietsbrug-over-de-haachtsesteenweg-n21-steenokkerzeel
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
Om deze fietssnelweg te realiseren heeft het Werkvennootschap (www.werkenaandering.be) al grote kosten gemaakt.
Hier en daar is er bewegwijzering, maar onvoldoende. Er is een wegwijzer naar Brucargo, maar de fietsbrug van 40m daarheen moet nog gebouwd worden. Er is geen bewegwijzering naar de bestaande F20 die leidt naar de airport-terminal.
Vilvoorde Luchthavenlaan:
Naar de overzijde van de Luchthavenlaan (aan de kruising met de Peutiesteenweg):
Rond het klaverblad in Machelen (E19 afrit 12)
zicht op de Brabantse Golf (Melsbroek)
Hier en daar is er bewegwijzering, maar onvoldoende. Er is een wegwijzer naar Brucargo, maar de fietsbrug van 40m daarheen moet nog gebouwd worden. Er is geen bewegwijzering naar de bestaande F20 die leidt naar de airport-terminal.
Vilvoorde Luchthavenlaan:
Naar de overzijde van de Luchthavenlaan (aan de kruising met de Peutiesteenweg):
Rond het klaverblad in Machelen (E19 afrit 12)
zicht op de Brabantse Golf (Melsbroek)
eeuwige reiziger aime ce message
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
joverwimp a écrit:Om deze fietssnelweg te realiseren heeft het Werkvennootschap (www.werkenaandering.be) al grote kosten gemaakt.
Hier en daar is er bewegwijzering, maar onvoldoende. Er is een wegwijzer naar Brucargo, maar de fietsbrug van 40m daarheen moet nog gebouwd worden. Er is geen bewegwijzering naar de bestaande F20 die leidt naar de airport-terminal.
Uit je foto's leid ik af dat het wel een fijne fietsverbinding moet zijn. Die fietsbrug over de Haachtsesteenweg zal dan echt wel een mooi sluitstuk vormen dat mensen hopelijk zal overtuigen om de wagen eens in te ruilen voor de fiets.
Meten is weten!
Eerste fietstelpaal staat aan fietsbrug over E19
25 september 2018
Aan de fietsbrug over de E19 in Machelen is gisteren de eerste fietstelpaal van het Vlaams gewest geplaatst. In heel Vlaanderen komen er de komende maanden vijftien van die telpalen, die het gedrag van de fietsers in kaart moeten brengen om zo het fietsbeleid gerichter en accurater te maken. “De Vlaamse Regering heeft het investeringsbudget voor de fiets fors opgetrokken”, zegt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). “Dit jaar zullen we voor 110 miljoen euro aan nieuwe fietsinvesteringen vastleggen. Het investeringsbeleid moet zo gericht mogelijk werken en fietstelpunten zijn nuttig om het beleid mee uit te stippelen. Ook de fietsers zelf kunnen dankzij de palen zien hoeveel andere fietsers er op hun traject rijden.” Er zal onder meer nagegaan worden hoeveel fietsers er per jaar voorbij rijden, wat het aantal is op piekmomenten en wat die piekmomenten juist zijn. Ook zal duidelijk worden of de fietspaden ook ’s nachts gebruikt worden. Behalve in Machelen komt in onze regio ook een fietstelpunt langs de Tervurenlaan in Tervuren.
https://www.hln.be/regio/machelen/eerste-fietstelpaal-staat-aan-fietsbrug-over-e19~af808ac0/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.be%2F
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
De eerste paal in Vlaanderen ??
De voorlaatste die we zagen stond aan de Parkbosbruggen nabij Gent.
De laatste, in Machelen, zal zeer weinig fietsers tellen. Zoals eerder vermeld is de fietssnelweg niet bekend en amper bewegwijzerd. En dat zal niet meteen veranderen want geen prioriteit (hilde.medaer@vlaamsbrabant.be: ... De volgende routes die we in dit kader zullen aanpakken zijn F8 Leuven – Mechelen en F1 Antwerpen – Brussel)
De voorlaatste die we zagen stond aan de Parkbosbruggen nabij Gent.
De laatste, in Machelen, zal zeer weinig fietsers tellen. Zoals eerder vermeld is de fietssnelweg niet bekend en amper bewegwijzerd. En dat zal niet meteen veranderen want geen prioriteit (hilde.medaer@vlaamsbrabant.be: ... De volgende routes die we in dit kader zullen aanpakken zijn F8 Leuven – Mechelen en F1 Antwerpen – Brussel)
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
joverwimp a écrit:De eerste paal in Vlaanderen ??
De voorlaatste die we zagen stond aan de Parkbosbruggen nabij Gent.
... de eerste fietstelpaal van het Vlaams gewest ...
... terwijl die in Gent onder de verantwoordelijkheid valt van de stedelijke overheid.
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:De eerste paal in Vlaanderen ??
De voorlaatste die we zagen stond aan de Parkbosbruggen nabij Gent.... de eerste fietstelpaal van het Vlaams gewest ...
... terwijl die in Gent onder de verantwoordelijkheid valt van de stedelijke overheid.
'k wil best geloven dat die aan de Visserij (Gent) valt onder de verantwoordelijkheid van de stedelijke overheid
Maar een telpaal langs een fietssnelweg ? dan valt die langs de F214 onder de verantwoordelijkheid van Machelen
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
joverwimp a écrit:Maar een telpaal langs een fietssnelweg ? dan valt die langs de F214 onder de verantwoordelijkheid van Machelen
Blijkbaar gebeurt de telling op de fietsbrug over de E19. Als ik me niet vergis, valt een brug over een autosnelweg onder de verantwoordelijk van het bevoegde gewest. Hier de Vlaamse overheid.
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:Maar een telpaal langs een fietssnelweg ? dan valt die langs de F214 onder de verantwoordelijkheid van Machelen
Blijkbaar gebeurt de telling op de fietsbrug over de E19. Als ik me niet vergis, valt een brug over een autosnelweg onder de verantwoordelijk van het bevoegde gewest. Hier de Vlaamse overheid.
Een tweede telpaal, vlakbij die andere ??
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
joverwimp a écrit:eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:Maar een telpaal langs een fietssnelweg ? dan valt die langs de F214 onder de verantwoordelijkheid van Machelen
Blijkbaar gebeurt de telling op de fietsbrug over de E19. Als ik me niet vergis, valt een brug over een autosnelweg onder de verantwoordelijk van het bevoegde gewest. Hier de Vlaamse overheid.
Een tweede telpaal, vlakbij die andere ??
Hoe dan ook: een vreemde situatie. Heeft die telpaal nu wel zin? Zoals gezegd kwam ik daar niemand tegen en zal die paal de eerstkomende maanden (jaren ?) de nutteloosheid bewijzen van de fietssnelweg. Dat is toch niet de bedoeling?
Journalisten - zoals die van 'Het Laatste Nieuws'- stellen zich veel te weinig vragen.
Ziehier het antwoord van de provincie Vlaams-Brabant:
Deze telpaal is zeker niet de eerste telpaal in Vlaanderen, wel de eerste van een reeks van 15 die het Agentschap Wegen en Verkeer zal plaatsen.
Het plaatsen van deze telpaal was een beslissing van het Agentschap Wegen en Verkeer, zonder specifiek overleg met de provincie Vlaams-Brabant.
Van onze kant uit kunnen we dan ook niet helpen verduidelijken waarom de keuze gemaakt werd om precies op deze locatie een telpaal te plaatsen.
Het klopt helaas nog steeds dat er geen concrete projecten op de FR20 (en F214)zijn, waardoor bebording nog niet opgestart wordt.
Re: F214 Vilvoorde - Brucargo (Fietssnelweg F214)
eeuwige reiziger a écrit:Eerste fietstelpaal staat aan fietsbrug over E19
25 september 2018
Aan de fietsbrug over de E19 in Machelen is gisteren de eerste fietstelpaal van het Vlaams gewest geplaatst. In heel Vlaanderen komen er de komende maanden vijftien van die telpalen, die het gedrag van de fietsers in kaart moeten brengen om zo het fietsbeleid gerichter en accurater te maken. “De Vlaamse Regering heeft het investeringsbudget voor de fiets fors opgetrokken”, zegt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). “Dit jaar zullen we voor 110 miljoen euro aan nieuwe fietsinvesteringen vastleggen. Het investeringsbeleid moet zo gericht mogelijk werken en fietstelpunten zijn nuttig om het beleid mee uit te stippelen. Ook de fietsers zelf kunnen dankzij de palen zien hoeveel andere fietsers er op hun traject rijden.” Er zal onder meer nagegaan worden hoeveel fietsers er per jaar voorbij rijden, wat het aantal is op piekmomenten en wat die piekmomenten juist zijn. Ook zal duidelijk worden of de fietspaden ook ’s nachts gebruikt worden. Behalve in Machelen komt in onze regio ook een fietstelpunt langs de Tervurenlaan in Tervuren.
https://www.hln.be/regio/machelen/eerste-fietstelpaal-staat-aan-fietsbrug-over-e19~af808ac0/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.be%2F
De foto van HLN is misleidend want ergens anders genomen. Het betreft wel degelijk de telpaal voor de brug. Die zag ik op 19 september maar was toen nog niet in gebruik.
Op 24 oktober - precies een maand na de ingebruikname- stond teller op 12.844
Dat betekent 429 bewegingen (in beide richtingen, per dag), aanzienlijk meer dan ik verwachtte. Op 24 oktober om 15 u waren er 258 fietsers langsgekomen
Re: Fietsbrug Haachtsesteenweg [Steenokkerzeel]
Jaar vertraging voor bouw fietsbrug over Haachtsesteenweg (en dat komt niet door het coronavirus)
3 april 2020
STEENOKKERZEEL - Er zal dit jaar nog niet op de fietsbrug over de Haachtsesteenweg in Melsbroek gefietst kunnen worden. De werken starten namelijk pas in de loop van 2021, een jaar later dan gepland. Niet het gevolg van het coronavirus, maar wel omdat het technisch vooronderzoek meer tijd in beslag nam. Bovendien werden de plannen ietwat gewijzigd om de brug fietsvriendelijker te maken.
Rond deze periode had de eerste spade voor de bouw van de nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg – ter hoogte van de fly-over van de Luchthavenlaan – de grond in moeten gaan, maar het Agentschap Wegen en Verkeer laat weten dat de werken pas volgend jaar aangevat zullen worden. “Momenteel zijn we nog de plannen van de riolering aan het afwerken, aangezien er enkele aanpassingen nodig waren”, zegt woordvoerder Anton De Coster. “Het technisch vooronderzoek nam wat meer tijd in beslag dan aanvankelijk gepland. Binnenkort wordt het ontwerp aan de betrokken partners, waaronder het gemeentebestuur van Steenokkerzeel, voorgelegd. We verwachten dat de eerste spade pas in de loop van 2021 in de grond gaat.”
Omleiding
De fietsbrug moet Brucargo, de vrachtluchthaven van Brussels Airport, beter toegankelijk maken voor personeel dat met de fiets naar het werk gaat. Wie momenteel via fietssnelweg F214 van Vilvoorde naar Brucargo wil, moet een lange omleiding via de Stationslaan in Melsbroek of de Watertorenlaan in Machelen volgen. Het fietspad van de noordelijke ontsluiting stopt namelijk ter hoogte van het drukke kruispunt van de Haachtsesteenweg met de Luchthavenlaan. Enkele jaren geleden waren er plannen om een tunnel onder de steenweg aan te leggen, maar van die plannen werd al snel afgestapt wegens te complex en te kostelijk. Ook zou een tunnel niet bevorderlijk zijn voor het veiligheidsgevoel van fietsers. Daarom werd uiteindelijk voor een brug gekozen.
Kokerbrug
In een eerste ontwerp bleek echter dat de hellingsgraad van de fietsbrug te groot was, waardoor de plannen de voorbije maanden aangepast werden. “Aanvankelijk was voorzien om het fietspad dat van de nieuwe fietsbrug komt, gelijkgronds te laten aansluiten op enerzijds het fietspad (via de fietstunnel onder de Luchthavenlaan) richting Diegem en anderzijds het fietspad richting Vilvoorde, de fietsbrug over de E19”, verduidelijkt De Coster. “In een nieuwe versie van het ontwerp wordt gewerkt met een kleine kokerbrug. Fietsers die vanuit Steenokkerzeel komen, zullen door die koker onder het nieuwe fietspad door fietsen. Het nieuwe fietspad zal dus wat in de hoogte liggen. Daardoor zal de hellingsgraad voor fietsers die vanuit Vilvoorde komen en bergop richting Brucargo willen fietsen, minder groot zijn en zullen ze met iets meer gemak de nieuwe fietsbrug op kunnen rijden.”
Wanneer exact de eerste steen gelegd zal worden, is nog niet duidelijk. Ook over de uitvoeringstermijn is nog geen zekerheid. Het project wordt door de Europese Unie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), the Brussels Airport Company en het Agentschap Wegen en Verkeer gefinancierd.
https://www.hln.be/in-de-buurt/steenokkerzeel/jaar-vertraging-voor-bouw-fietsbrug-over-haachtsesteenweg-en-dat-komt-niet-door-het-coronavirus~af36096c/
https://www.ringtv.be/nieuws/bouw-fietsersbrug-haachtsesteenweg-loopt-jaar-vertraging-op
Werken station [Vilvoorde]
Jo, weet jij of die nieuwe onderdoorgang als fietstunnel ontworpen werd dan wel als tweede toegang tot de sporen waar dan fietsers met de fiets aan de hand door zullen kunnen?
Op fietssnelwegen.be staat immers dit kaartje. Het grijs streepje lijkt me trouwens twijfelachtig: onder of... door het Vilvoords station!
https://www.hln.be/in-de-buurt/vilvoorde/nieuwe-gang-vilvoords-station-klaar-tegen-september-2021~a84cda2f/
Op fietssnelwegen.be staat immers dit kaartje. Het grijs streepje lijkt me trouwens twijfelachtig: onder of... door het Vilvoords station!
Nieuwe gang Vilvoords station klaar tegen september 2021
22 april 2020
VILVOORDE - De werken aan het station van Vilvoorde zijn nog steeds volop aan de gang. Burgemeester Hans Bonte (sp.a) had dinsdag nog overleg met CEO van NMBS Sofie Dutordoir. “Ze beloofde dat de werken aan de nieuwe tunnel onder de sporen af zijn tegen september 2021”, zegt de burgemeester.
Het is opvallend. Wie langs de bushaltes komt kijkt op een groot gapend gat in de muur. Die loopt momenteel bijna volledig onder de sporen door. De ruwbouw geeft steeds meer inzicht op wat het gaat worden. Vanop de perrons zie je ook al duidelijk waar trappen en liften zullen komen. “Sofie Dutordoir voorspelt dat de werken omtrent de nieuwe gang onder de sporen zeker klaar zullen zijn tegen september 2021. De vernieuwing van de perrons en alle toebehoren zoals liften horen daarbij”, zegt burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte (sp.a) tevreden.
Fietspaleis
Maar daarbij stopt het niet. Momenteel wordt alles in gereedheid gebracht om na september 2021 met een nieuwe fase te starten. “We willen de werken zo goed als mogelijk op elkaar laten aansluiten. Zo krijgt het Stationsplein een grondige opfrisbeurt en komt er een ruime fietsenstalling aan de voorkant van het station”, aldus de burgemeester. “Die zal zich bevinden rechts van de nieuwe gang, tussen de spoorbedding en de achterkant van de huizen in de Parkstraat. Daar is meer ruimte dan je zou denken.”
Aan de achterkant komt niet zomaar een nieuwe fietsenstalling, maar een heus fietsgebouw. “Die plek moet meer dan ruimte genoeg voorzien voor fietsers. Niet enkel met het oog op een capaciteit rekening houdende met de toekomst van de CAT-site, maar ook omdat daar een fietsknooppunt komt.” Aan de achterzijde van het station zal namelijk een fietssnelweg komen die zowel richting Brussel als richting Zemst loopt. Doordat zowel het station, de CAT-site en de fietssnelweg hier een knooppunt vormen, wordt veel belang gehecht aan voldoende fietsstallingen. Vanaf september 2021 pakken ze hiervoor in de eerste plaats de voorkant van het station aan.
De lang verwachte werken aan het station schoten in 2016 uit de startblokken. Vijf jaar later zal de langverwachte tweede tunnel klaar zijn. Het stationsgebouw zelf op straatniveau dateert van 1882.
https://www.hln.be/in-de-buurt/vilvoorde/nieuwe-gang-vilvoords-station-klaar-tegen-september-2021~a84cda2f/
Re: Werken station [Vilvoorde]
eeuwige reiziger a écrit:Jo, weet jij of die nieuwe onderdoorgang als fietstunnel ontworpen werd dan wel als tweede toegang tot de sporen waar dan fietsers met de fiets aan de hand door zullen kunnen?
Op fietssnelwegen.be staat immers dit kaartje. Het grijs streepje lijkt me trouwens twijfelachtig: onder of... door het Vilvoords station!
Goede vraag. Het is wel zeker dat dit een betere doorgang is voor de fietsers dan de drukke Luchthavenlaan. Ik vraag het aan de provincie
Als fietser op de 'Groene Wandeling ' mag je blijkbaar wel onderdoor het station van Vorst-Zuid:
https://www.google.com/maps/@50.8071477,4.3065186,3a,37.9y,122.59h,82.92t/data=!3m7!1e1!3m5!1sd2xQI8JjgXLvI7j5wVLL1A!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dd2xQI8JjgXLvI7j5wVLL1A%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D204.92538%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656
Re: Werken station [Vilvoorde]
joverwimp a écrit:eeuwige reiziger a écrit:Jo, weet jij of die nieuwe onderdoorgang als fietstunnel ontworpen werd dan wel als tweede toegang tot de sporen waar dan fietsers met de fiets aan de hand door zullen kunnen?
De provincie laat weten dat de nieuwe onderdoorgang een voetgangerstunnel is waar fietsers met de fiets aan de hand door zullen kunnen.
Op termijn moet er samen met de ringtram daar nog iets zuidelijker een nieuwe doorgang komen voor fietsers, maar dat is toekomstmuziek en zal er de eerste jaren zeker niet zijn.
Re: Fietsbrug Haachtsesteenweg [Steenokkerzeel]
eeuwige reiziger a écrit:Jaar vertraging voor bouw fietsbrug over Haachtsesteenweg (en dat komt niet door het coronavirus)
3 april 2020
STEENOKKERZEEL - Er zal dit jaar nog niet op de fietsbrug over de Haachtsesteenweg in Melsbroek gefietst kunnen worden. De werken starten namelijk pas in de loop van 2021, een jaar later dan gepland. Niet het gevolg van het coronavirus, maar wel omdat het technisch vooronderzoek meer tijd in beslag nam. Bovendien werden de plannen ietwat gewijzigd om de brug fietsvriendelijker te maken.
Rond deze periode had de eerste spade voor de bouw van de nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg – ter hoogte van de fly-over van de Luchthavenlaan – de grond in moeten gaan, maar het Agentschap Wegen en Verkeer laat weten dat de werken pas volgend jaar aangevat zullen worden. “Momenteel zijn we nog de plannen van de riolering aan het afwerken, aangezien er enkele aanpassingen nodig waren”, zegt woordvoerder Anton De Coster. “Het technisch vooronderzoek nam wat meer tijd in beslag dan aanvankelijk gepland. Binnenkort wordt het ontwerp aan de betrokken partners, waaronder het gemeentebestuur van Steenokkerzeel, voorgelegd. We verwachten dat de eerste spade pas in de loop van 2021 in de grond gaat.”
Omleiding
De fietsbrug moet Brucargo, de vrachtluchthaven van Brussels Airport, beter toegankelijk maken voor personeel dat met de fiets naar het werk gaat. Wie momenteel via fietssnelweg F214 van Vilvoorde naar Brucargo wil, moet een lange omleiding via de Stationslaan in Melsbroek of de Watertorenlaan in Machelen volgen. Het fietspad van de noordelijke ontsluiting stopt namelijk ter hoogte van het drukke kruispunt van de Haachtsesteenweg met de Luchthavenlaan. Enkele jaren geleden waren er plannen om een tunnel onder de steenweg aan te leggen, maar van die plannen werd al snel afgestapt wegens te complex en te kostelijk. Ook zou een tunnel niet bevorderlijk zijn voor het veiligheidsgevoel van fietsers. Daarom werd uiteindelijk voor een brug gekozen.
Kokerbrug
In een eerste ontwerp bleek echter dat de hellingsgraad van de fietsbrug te groot was, waardoor de plannen de voorbije maanden aangepast werden. “Aanvankelijk was voorzien om het fietspad dat van de nieuwe fietsbrug komt, gelijkgronds te laten aansluiten op enerzijds het fietspad (via de fietstunnel onder de Luchthavenlaan) richting Diegem en anderzijds het fietspad richting Vilvoorde, de fietsbrug over de E19”, verduidelijkt De Coster. “In een nieuwe versie van het ontwerp wordt gewerkt met een kleine kokerbrug. Fietsers die vanuit Steenokkerzeel komen, zullen door die koker onder het nieuwe fietspad door fietsen. Het nieuwe fietspad zal dus wat in de hoogte liggen. Daardoor zal de hellingsgraad voor fietsers die vanuit Vilvoorde komen en bergop richting Brucargo willen fietsen, minder groot zijn en zullen ze met iets meer gemak de nieuwe fietsbrug op kunnen rijden.”
Wanneer exact de eerste steen gelegd zal worden, is nog niet duidelijk. Ook over de uitvoeringstermijn is nog geen zekerheid. Het project wordt door de Europese Unie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), the Brussels Airport Company en het Agentschap Wegen en Verkeer gefinancierd.
https://www.hln.be/in-de-buurt/steenokkerzeel/jaar-vertraging-voor-bouw-fietsbrug-over-haachtsesteenweg-en-dat-komt-niet-door-het-coronavirus~af36096c/
https://www.ringtv.be/nieuws/bouw-fietsersbrug-haachtsesteenweg-loopt-jaar-vertraging-op
Volgens fiets@vlaamsbrabant.be begint AVV in de loop van 2021 aan de werken en zou het project klaar moeten zijn in het voorjaar van 2022.
Ook de aansluiting tot aan het rondpunt (eindpunt F214) wordt mee aangelegd langs de Bataviastraat (en dus niet zoals nog op onderstaand plannetje richting Luchthavenstraat).
eeuwige reiziger aime ce message
Re: Fietsbrug Haachtsesteenweg [Steenokkerzeel]
joverwimp a écrit:
Volgens fiets@vlaamsbrabant.be begint AVV in de loop van 2021 aan de werken en zou het project klaar moeten zijn in het voorjaar van 2022.
Ook de aansluiting tot aan het rondpunt (eindpunt F214) wordt mee aangelegd langs de Bataviastraat (en dus niet zoals nog op onderstaand plannetje richting Luchthavenstraat).
Uiteindelijk werd het... 2023.
Nieuwe fietsbrug voor de luchthavenregio ingehuldigd
27 APRIL 2023
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en CEO van Brussels Airport Company Arnaud Feist hebben op 27 april de nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg in Melsbroek (Steenokkerzeel) ingehuldigd. Deze brug zorgt voor een betere verbinding tussen het centrum van Vilvoorde en Brucargo, de logistieke zone van Brussels Airport. Werknemers uit de Noordrand kunnen nu in alle veiligheid en een stuk comfortabeler dan voordien met de fiets naar de luchthaven pendelen.
De nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel is vandaag officieel ingehuldigd. Deze brug van 40 meter lang met een opvallend rood design verbindt vanaf nu het centrum van Vilvoorde en Brucargo, waardoor de fiets voor de werknemers van de cargozone op de luchthaven een nog interessanter alternatief wordt. Een nieuwe belangrijke schakel voor de fietstoegankelijkheid rond Brussels Airport.
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Met deze nieuwe fietsbrug in Steenokkerzeel, deel van de fietssnelweg F214 Vilvoorde - Brucargo, maken we het fietsnetwerk rond de luchthaven weer wat completer. De 40 meter lange brug zorgt voor een veilige verbinding tussen de cargozone van de luchthaven en de andere fietsroutes ten noorden van de luchthaven. Een grote winst voor de fietspendelaars in de buurt en voor de werknemers van Brussels Airport. De nieuwe brug past dan ook volledig binnen onze ambitie om meer mensen op de fiets te krijgen naar het werk.”
Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company: “Dankzij deze nieuwe fietsbrug is er voor de werknemers op de cargozone van Brussels Airport een vlotte en veilige verbinding om met de fiets naar het werk komen. Na de aansluiting tussen de fietssnelweg F3 Brussel-Leuven en de passagierszone van Brussels Airport, is nu onze cargozone verbonden met de fietssnelweg F214 en de aangrenzende fietspaden. Vandaag komen al zo’n 4% van de werknemers bij de bedrijven op Brussels Airport met de fiets. Door de infrastructuur en bewegwijzering verder te verbeteren, en ook acties ontwikkelen om het fietsgebruik te stimuleren, willen we van de fiets een volwaardig alternatief maken voor het woon-werkverkeer”.
Weetjes
De brug over de Haachtsesteenweg is veertig meter lang en weegt 76 ton. Enkele andere weetjes:
- In de nacht van 17 op 18 mei 2022 werd de stalen structuur van de brug met een kraan op de landhoofden gehesen.
- Om de fietssnelweg F214 te vervolledigen, werden ook in totaal een kilometer aan nieuwe fietspaden aangelegd aan weerskanten van de fietsbrug.
-Waar de twee fietssnelwegen F214 Vilvoorde Brucargo en FR20 Luchthavenring Brucargo - Brussels Airport elkaar kruisen, werd een kokerbrug gebouwd, zodat alle fietsers vlot kunnen doorrijden.
https://wegenenverkeer.be/nieuws/nieuwe-fietsbrug-voor-de-luchthavenregio-ingehuldigd-0
https://www.ringtv.be/vlaamse-rand-politiek-verkeer/nieuwe-fietsbrug-over-haachtsesteenweg-klaar (+ video)
https://www.hln.be/steenokkerzeel/gedaan-met-lange-omleiding-om-naar-vrachtluchthaven-te-fietsen-40-meter-lange-fietsbrug-over-haachtsesteenweg-geopend~a326a84c/
En nu de oorzaak van de vertraging...
Fietsbrug over Haachtsesteenweg in april eindelijk open: “Paar maanden vertraging door leveringsproblemen”
Robby Dierickx 06-03-23, 13:51
Volgende maand zullen fietsers eindelijk gebruik kunnen maken van de nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg in Melsbroek. Door leveringsproblemen van bepaalde materialen gaat de brug enkele maanden later dan gepland open. Dankzij de constructie zal de vrachtluchthaven van Brussels Airport vlotter bereikbaar zijn met de fiets.
In mei vorig jaar werd de brug zelf met kranen over de Haachtsesteenweg gehesen. Toen werd gesteld dat fietsers vanaf eind juni over de brug zouden kunnen fietsen, maar vandaag kan dat nog steeds niet. “De vertraging is het gevolg van leveringsproblemen van een soort kunststof die gebruikt moest worden om de helling naar de brug te creëren”, zegt Anton De Coster, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Aan de kant van Vilvoorde kon die helling met gewone grond gecreëerd worden, maar aan de kant van de vrachtluchthaven van Brussels Airport kon dat niet omdat de Diabolo-tunnel (de treintunnel die de luchthaven met Antwerpen verbindt, red.) er onder ligt. Indien we er gewone grond op zouden leggen, dan zou dat te zwaar worden en dus moesten we op zoek naar een lichter alternatief.”
Kleine afwerkingen
Uiteindelijk kwam Wegen en Verkeer bij een soort kunststof uit. “Maar het was dus lang wachten op de levering ervan”, aldus nog De Coster. “Ondertussen is die helling wel klaar. Er moeten nu nog leuningen langs de helling aan de kant van Vilvoorde geplaatst worden en er staan nog enkele kleine afwerkingen aan de brug zelf gepland. De opening is voorzien voor volgende maand.”
Vanaf dan zullen werknemers die met de fiets naar hun bedrijf op de vrachtluchthaven van Zaventem willen dus niet langer meer dan een kilometer moeten omrijden. De brug zal deel uitmaken van de fietssnelweg F214. Eerder liet Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) al weten dat de brug het woon-werkverkeer tussen Vilvoorde en de vrachtluchthaven een boost moet geven. Ook de luchthaven is blij met de nieuwe fietsverbinding. “Na de inhuldiging van de verbinding tussen de fietssnelweg F3 Brussel-Leuven en de passagierszone van Brussels Airport, is deze verbinding met de fietssnelweg F214 en de aangrenzende fietspaden een nieuwe stap. Zo kan ook wie in de cargozone werkt, makkelijk met de fiets naar het werk komen”, klonk het bij Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.
De totale kostprijs van de brug bedraagt zowat 1,9 miljoen euro.
https://www.hln.be/steenokkerzeel/fietsbrug-over-haachtsesteenweg-in-april-eindelijk-open-paar-maanden-vertraging-door-leveringsproblemen~ae7c24d5/
https://www.hln.be/steenokkerzeel/grote-kranen-hijsen-fietsbrug-over-haachtsesteenweg-fietsers-kunnen-er-vanaf-eind-juni-over-rijden~afa04607/
Vliegende fietsbrug afrittencomplex Medialaan [Vilvoorde]
En kort erna werd het vernieuwde op- en afrittencomplex van Vilvoorde-Koningslo officieel geopend, waar de zachte weggebruiker voortaan kan genieten van een "vliegende fietsbrug".
https://www.bruzz.be/mobiliteit/verkeerscomplex-vilvoorde-koningslo-op-brusselse-ring-volledig-vernieuwd-2023-06-29
https://www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/weginfrastructuur/verkeerscomplex-medialaan
https://www.ringtv.be/vlaamse-rand-politiek-verkeer/vernieuwd-op-en-afrittencomplex-koningslo-officieel-geopend (+ video)
Verkeerscomplex Vilvoorde-Koningslo op Brusselse ring volledig vernieuwd
Belga
29/06/2023 11.09u
Het op- en afrittencomplex van Vilvoorde-Koningslo op de Brusselse ring is volledig vernieuwd. Het complex werd donderdag officieel geopend ter hoogte van de Medialaan en de Tyraslaan, in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). Opvallend is de 'vliegende fietsbrug' die fietsers over de op- en afrit en onder de ring leidt.
Het op- en afrittencomplex aan de Medialaan en de Tyraslaan stond volgens De Werkvennootschap, dat de werken coördineert, bekend als erg onoverzichtelijk. Dat leidde geregeld voor onveilige verkeerssituaties en ongevallen. Voor fietsers en voetgangers was het vrijwel onmogelijk om het complex veilig te kruisen.
De aanpassingen maken een einde aan die onveilige situaties. Autobestuurders hebben een beter zicht op elkaar, wat in combinatie met de intelligente verkeerslichten het aantal conflicten moet verminderen. Voetgangers en fietsers komen niet meer in aanraking met die auto's: zij beschikken over een tweehonderd meter lange fietsverbinding die vliegt over de op- en afritten en zweeft onder de ring. De fietsweg maakt deel uit van fietssnelweg F214 die de cargozone van de luchthaven van Zaventem verbindt met het station van Vilvoorde.
De 'vliegende fietsbrug' fungeert bovendien als verbindende factor tussen een aantal omliggende woonwijken. De wijk Koningslo, Strombeek en Neder-Over-Heembeek kunnen makkelijker verbonden worden met elkaar. De brug is ook geschikt voor kleine dieren, en schakelt zo enkele groene gebieden aan elkaar.
"Enerzijds verbetert het nieuwe complex Vilvoorde-Koningslo de doorstroming van het verkeer en verhoogt het de veiligheid voor alle weggebruikers", vertelt minister Peeters. "Anderzijds is er bij het ontwerp resoluut gekozen voor minder beton, meer groen en het verbinden van leefgebieden van dieren. Het complex is een mooi voorbeeld van wat de Vlaamse regering ook de komende jaren op en langs de ring zal verwezenlijken."
Het hele project kwam met een kostenplaatje van zestien miljoen euro.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/verkeerscomplex-vilvoorde-koningslo-op-brusselse-ring-volledig-vernieuwd-2023-06-29
https://www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/weginfrastructuur/verkeerscomplex-medialaan
https://www.ringtv.be/vlaamse-rand-politiek-verkeer/vernieuwd-op-en-afrittencomplex-koningslo-officieel-geopend (+ video)
Sujets similaires
» Canal maritime Bruxelles-Escaut (Zeekanaal Brussel-Schelde) Brussel-Vilvoorde: fietssnelweg F1; Vilvoorde-Willbroek: F23
» F001 part 2 Vilvoorde - Zemst (Fietssnelweg F1)
» F001 Part 1 Brussel - Vilvoorde (Fietssnelweg F1)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» F217 Vilvoorde (kanaal) - Machelen (FR20) (Fietssnelweg F217)
» F001 part 2 Vilvoorde - Zemst (Fietssnelweg F1)
» F001 Part 1 Brussel - Vilvoorde (Fietssnelweg F1)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» F217 Vilvoorde (kanaal) - Machelen (FR20) (Fietssnelweg F217)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum