Zuidwillemsvaart (Fietssnelweg F78)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
Zuidwillemsvaart (Fietssnelweg F78)
Le canal entre Maastricht et 's-Hertogenbosch, dont une partie se situe en Belgique.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Willemsvaart
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Willemsvaart
Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 13 Jan 2012 - 23:14, édité 1 fois
bande cyclable
Peut-être moins important pour ceux qui aimeront faire du cyclisme le long du Zuid-Willemsvaart. Il s'agit plûtot le réseau cycliste fonctionnel que le réseau récréatif (points-noeuds):
http://www.descheepvaart.be/
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=MB3HEECS
Opening fietspad en kaaimuur aan de Zuid-Willemsvaart in Lozen
Vandaag waren we getuige van het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de gemeente Bocholt, het agentschap Wegen en Verkeer Limburg en nv De Scheepvaart. Met vereende krachten werd hier een project gerealiseerd waar zowel de omwonenden, de recreanten en dan vooral de fietsers en ook de schippers zeer tevreden mee zijn.
De mooie samenwerking resulteerde in een nieuw losliggend fietspad en een wachtkade/kaaimuur langs de Zuid-Willemsvaart. Dit stukje fietspad was het laatste ontbrekende stuk om een aaneensluitend fietspadennet tussen Lozen en Hamont te verwezenlijken.
De nieuwe wachtkade/kaaimuur heeft een lengte van 250 meter en is voorzien van bolders voor grote schepen en pleziervaart. Naast de kaaimuur ligt er een loopvlak voorzien van één meter breed in gewapend beton. Hiernaast staat een keermuur in gewapend beton die het schuin talud doet verdwijnen. Door de extra plaats die hierdoor ontstond kon een mooi en veilig fietspad gerealiseerd worden. Kostprijs van het project: 1.200.000 euro
De samenwerking leverde niet alleen een uitstekend resultaat op, het kost ook minder dan wanneer we hier elk afzonderlijk hadden moeten werken. Op die manier bewijzen we dat ook de overheid efficiënt en kort op de bal kan spelen.
http://www.descheepvaart.be/
FIETSERS KUNNEN VEILIG VAN LOZEN NAAR HAMONT
Ontbrekend stuk fietspad geopend
ZATERDAG 22 OKTOBER 2011
BOCHOLT - Aan sluis 17 in Bocholt werd een kostelijk stuk fietspad geopend. Met dit fietspad kunnen fietsers voortaan veilig van Hamont naar Lozen fietsen.
Het stuk fietspad van amper driehonderd meter heeft een prijskaartje van 1,2 miljoen euro. 'Het heeft dan ook heel wat werk gekost om de verschillende partners te overtuigen van het belang van het fietspad', zegt burgemeester Jos Claessens.
Nieuwe keermuur
Het fietspad loopt langs de Zuid-Willemsvaart. Er was weinig plaats om een fietspad aan te leggen en daarom moest een nieuwe keermuur aangelegd worden om het schuin talud te doen verdwijnen. 'Door de extra plaats die hierdoor ontstond kon een mooi en veilig fietspad gerealiseerd worden', zegt Erik Portugaels van nv De Scheepvaart.
De nieuwe kaaimuur is voorzien van bolders voor grote schepen en pleziervaarten, zodat boten voortaan aan sluis 17 kunnen aanmeren. De gemeente werkte voor de aanleg van het fietspad samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en nv De Scheepvaart, die beide vijftig procent van het project betaalden.
De gemeente laat ook weten dat in het voorjaar van 2012 gestart wordt met de herinrichting van de Hamonterweg. Daar zullen vrijliggende fietspaden aangelegd worden. 'Dat dossier sleept al lang aan, maar de onteigeningen zijn rond en nog dit jaar zal een aannemer aangesteld worden', meldt Claessens. 'Na de herinrichting van de Hamonterweg zullen fietsers op een veilige manier van Bree via Lozen naar Hamont en verder door naar Achel kunnen fietsen', zegt de burgemeester.
Behalve dit dossier hoopt de burgemeester op termijn opnieuw met nv De Scheepvaart te kunnen samenwerken om de oude baileybrug te vervangen. 'Die brug is bij de minste regen spiegelglad en levensgevaarlijk', zegt hij. 'Daarnaast zou ook de knoop doorgehakt moeten worden om sluis 17 en 18 om te vormen tot één grote sluis, zodat een tonnageverhoging op dit stuk van de Zuid-Willemsvaart mogelijk is.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=MB3HEECS
carte
cahttps://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1sONqc4z0lKkmUvC6ejv_ynBGvcM&usp=sharingrte :
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:31, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
remarque
velo-ravel.net a écrit:https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1sONqc4z0lKkmUvC6ejv_ynBGvcM&usp=sharing
Entre points-noeuds 65 et 54, il ne s'agit pas du Zuid-Willemsvaart, mais d'un petit bout du Canal Albert et, entre Lanaken et Neerharen, du canal de liaison Briegden-Neerharen.
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:31, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
aménagement [Neerharen - Smeermaas]
Onderhoud jaagpad Smeermaas Neerharen kost nv De Scheepvaart 0.9 miljoen
31/03/2013
INGESTUURD DOOR ARNOLD ROBERTS
Onlangs is nv De Scheepvaart gestart met werken aan het jaagpad langs de Verbindings- en Zuid-Willemsvaart, tussen de Sluis van Neerharen en Smeermaas. Dit stuk wordt na een nieuwe verharding, terug open gesteld voor het wandel- en fietstoerisme. Deze inspanning gaat nv De Scheepvaart uitvoeren voor 0,9 miljoen euro. Fietsers en wandelaars kunnen dan opnieuw genieten van een prachtig stukje natuur en hebben dan weer een zicht op de eeuwenoude site van de voormalige Cisterciënzer abdij van Hocht.
Het is alweer een tijd geleden, dat de jaagpaden gebruikt werden om schepen, aan een zeel, voort te trekken. Dat voort trekken gebeurde door paarden,tractoren of door trekboten. Uiteindelijk hadden schepen eigen motoren en verviel het scheepsjagen.
In de dorpen langs de kanalen, zo ook in Smeermaas en Neerharen, woonden een aantal scheepsjagers die met hun paard ingehuurd konden worden, om het schip over een vooraf bepaald traject voort te trekken. Vanaf de plaats waar afgehaakt werd ging de scheepsjager dan op ‘jacht’ naar een schip, dat in de andere richting getrokken moest worden. Als niet meteen een schip getrokken moest worden, was er altijd nog een herberg in de buurt om de tijd te slechten.
Als er geen geld was om een schip door een paard voort te laten trekken, werden ook moeders en kinderen ingespannen, die trokken dan, aan het zeel dat verbonden was met de mast, het schip op het jaagpad voort.
Net voor het domein van Hocht ziet men dat de oever een bocht maakt. De reden is dat, toen het kanaal aangelegd werd, de toenmalige eigenaar de toestemming weigerde om de muur rond het domein af te breken, met het resultaat dat het jaagpad hier een bocht vertoond rond deze muur.
Waar de bocht begint moet met zekerheid ooit een rolpaal gestaan hebben, om het zeel te geleiden en te verhinderen dat het schip tegen de oevers werd getrokken. Met de komst van de trekboten en later eigen motoren op de schepen verdween de functie van de jaagpaden en staan ze nu ten dienste van het fietsroutenetwerk tot volle tevredenheid van een groot aantal fiets- en wandeltoeristen.
http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/extern-onderhoud-jaagpad-smeermaas-neerharen-kost-nv-de-scheepvaart-0-9-miljoen.aspx
Re: Zuidwillemsvaart (Fietssnelweg F78)
eeuwige reiziger a écrit:http://www.limburg-actueel.be/index.php?job=lve&id=6615#.UkPrF9LxpxkLimburgs provinciebestuur plant investering in fietssnelwegen
24 september 2013
Dankzij een nieuw plan van minister Hilde Crevits zullen de Vlaamse fietssnelwegen beter bewegwijzerd worden. Daarbij is het belangrijk dat de gebruikers hun weg van en naar de trajecten makkelijk vinden. ]Het Limburgse provinciebestuur plant een investering in twee fietssnelwegen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, de provinciebesturen en de Fietsersbond werken samen aan een verbeterd bewegwijzeringsplan. Het aantal fietssnelwegen in Vlaanderen blijft immers groeien. Volgens Crevits zijn ze belangrijk omdat ze helpen het verplaatsingsgedrag van de Vlaming te veranderen. Bij de herziening van het Vademecum Fietsvoorzieningen zullen dus ook de Limburgse fietssnelwegen extra aandacht krijgen. Het zou dan vooral gaan om de fietssnelwegen langs de Zuid-Willemsvaart en de oude spoorwegbedding van Genk-Nord naar Neerpelt.
Fietssnelwegen nog niet optimaal benut
“Er wordt gekeken waar er borden nodig zijn, maar ook waar borden overbodig zijn. Een goed uitgekiende bewegwijzering richting fietssnelwegen en op de fietssnelwegen zelf zal zeker en vast meer fietsers naar de fietssnelwegen lokken. Fietsers die nu soms nog het bestaan van die vlotte fietsverbindingen niet kennen. Er is nog een groot potentieel om de fietssnelwegen nu en in de toekomst optimaal te benutten”, aldus Crevits.
Neeroeteren
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130319_00510142Aannemer sluit inritten naar brug voor sluipverkeer
Voorshoven krijgt nieuwe kanaalbrug
woensdag 20 maart 2013
NEEROETEREN - In Voorshoven bij Neeroeteren bouwt de aannemer een nieuwe brug over de Zuid-Willemsvaart. Het gaat om een project van nv De Scheepvaart. De historische betonnen bruggen maken plaats voor hogere nieuwe exemplaren.
Wie de voorbije maanden tussen Opitter en Neeroeteren reed merkte de ingrijpende werken aan het kanaal op. De betonnen brug over de Zuid-Willemsvaart in Voorshoven bij Neeroeteren verdwijnt.
Aan de Breeërsteenweg in Neeroeteren komt er een nieuwe brug over het kanaal die de oude brug moet vervangen. Het gaat om een van de vele historische bruggen over de Zuid-Willemsvaart en de werken kaderen binnen het plan van nv De Scheepvaart.
Eerder verdwenen al de oude bruggen van Beek en Tongerlo voor moderne exemplaren. De nieuwe bruggen hebben een doorvaarhoogte van 7 meter. Dat maakt de waterweg toegankelijker voor grotere schepen.
De werken aan de Breeërsteenweg zijn volop bezig. De lange winter bracht de planning niet in gevaar. ‘De werken lagen zo'n drie weken stil vanwege het aanhoudende winterweer', zegt Paula Palmans, woordvoerder bij nv De Scheepvaart. ‘We voorzien onzekere factoren zoals het weer steeds in de opstelling van de termijnplanning. Daardoor komen we nu niet in de problemen. De brug zal dus tegen het einde van het jaar openen.'
Twee meter hoger
De nieuwe brug vervangt de Bailybrug die in 1940 werd gebouwd nadat de Duitsers de vroegere betonnen brug hadden opgeblazen. De brug zal een metalen boogbrug worden gaat opnieuw Waterloos, Neeroeteren en Opitter verbinden met Voorshoven, maar wordt dus twee meter hoger. Er komt een rijstrook en de voetpaden van houten planken verdwijnen voor twee fietspaden. De boogbrug wordt 92,5 meter lang en 8,16 meter breed. Omdat de brug hoger ligt worden ook de opritten heraangelegd net zoals de kruispunten met de bestaande wegen. Die werken gebeuren in fases om de verkeershinder te beperken. De aannemer moet hiervoor bomen kopen. Na de werken beplanten ze het terrein opnieuw met groen. De bestaande Bailybrug wordt afgebroken wanneer de metalen boogbrug klaar is. De kostprijs van het project bedraagt 2,6 miljoen euro.
Intussen moest de aannemer de bestaande inritten wel al afsluiten voor alle verkeer. ‘Dat gebeurde om de veiligheid te garanderen', reageert Palmans. Er waren dan ook problemen met het sluipverkeer dat de tijdelijke verkeerslichten wilde vermijden. Omdat de brug boven wel afgesloten was, moesten de automobilisten en vele vracht- en buschauffeurs hun voertuig in achteruit zetten om weer naar onder te rijden. Dat zorgde voor gevaarlijke manoeuvres.
Ook de fietsers en voetgangers kunnen niet meer door en moeten het fietspad naast het kanaal verlaten voor een omleiding via Voorshoven.
http://www.descheepvaart.be/werken.aspx?Type=In+Uitvoering&Kanaal=Zuid-Willemsvaart
Projectomschrijving : Vervangen van de naoorlogse baileybrug door een nieuwe boogbrug
Aanvangsdatum (gepland/effectief) : 2012/07/30
Vermoedelijke einddatum : februari 2014
(...)
voor fietsers en voetgangers : Omlegging via fietsknooppunten
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130922_00754386Nieuwe boogbrug Voorshoven gemonteerd
maandag 23 september 2013
NEEROETEREN / OPITTER - Veel kijklustigen het voorbije weekend voor het plaatsen van de nieuwe, metalen boogbrug van Voorshoven.
De constructie – 208 ton zwaar, 92,45 meter lang en 8,16 meter breed – vervangt de vroegere betonnen Baileybrug over de Zuid-Willemsvaart. De aannemer was het hele weekend in de weer met de montage van het gevaarte. Tegelijkertijd sneuvelde de vroegere noodbrug. Die werd in 1940 geplaatst tijdens de Tweede Wereldoorlog nadat de oorspronkelijke brug werd opgeblazen en zou uiteindelijk maar liefst 73 jaar dienstdoen. Maar de slijtage was enorm. Door de ouderdom verkeerde de brug in een slechte staat en ook de ‘doorvaarhoogte’ voldeed niet meer om de grotere schepen door het kanaal te sluizen.
Tijdens de volgende maanden wordt de brug verder afgewerkt en worden de nieuwe opritten aangelegd. Het project, waar een prijskaartje van 2,6 miljoen euro aan vasthangt, is tegen februari van volgend jaar klaar.
balade à vélo
Description, photos et carte:
http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=076&gif=F
http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=076&gif=F
travaux [Dilsen-Stokkem]
Werken in uitvoering :
In oktober 2013 was het fietspad onderbroken wegens nieuwe oevercontructie nabij Lanklaar. De doorgang was onmogelijk en er was een bewegwijzerde omleiding van 2 Km door een verkeersarme straat van Lanklaar, parallel met de Z.-Willemsvaart. Einde werken voorzien in juni 2014.
http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=076&gif=F
Structurele herstelling oeverconstructie (metalen damplanken) R.O. te Lanklaar
Waterweg: Zuid-Willemsvaart
Bestek: WBK-BB3004
Locatie (gemeente, oever): DILSEN-STOKKEM
Projectomschrijving: Uitbreken en vernieuwen oever, jaagpad heraanleggen. Aanvang DC 1 : 01/08/2013 Aanvang DC 2 : nader te bepalen
Aanvangsdatum (gepland/effectief): 2013/08/01
Vermoedelijke einddatum: DC 1 : zomer 2014 DC 2 : zomer 2014
(...)
voor fietsers en voetgangers: DC 1 : Jaagpad afgesloten, omleiding volgens fasering DC 2 : Jaagpad afgesloten, omleiding volgens fasering
http://www.descheepvaart.be/werken.aspx?Type=In+Uitvoering&Kanaal=Zuid-Willemsvaart
Solterbrug [Neeroeteren]
Solterbrug over Zuid-Willemsvaart is volgende week vrijdag klaar
Maaseik - In Solt-Neeroeteren is de laatste fase gestart van de afwerking van de nieuwe brug over de Zuid-Willemsvaart. "Vrijdag zijn we gestart met het aanbrengen van de brugleuning," aldus een woordvoerder van de uitvoerende firma. "Ook maandag werken we verder aan het plaatsen van die leuning. Het is een leuning van 2 x 50 meter lang onder de bogen en 2 x 14 meter lang over de bijbrug over de Breeërweg. Dinsdag leggen we de toplaag in asfalt op de brug. Daarna volgt nog de plaatsing van de lantaarnpalen, wordt de belijning aangebracht en volgen er nog verkeersborden." De nieuwe brug die 2,7 miljoen euro gekost heeft, zal op vrijdag 30 mei klaar zijn en in gebruik genomen worden. Onder de brug en de plaats waar de Bailybrug gestaan heeft worden in de Zuid-Willemsvaart nieuwe palen van vier meter lengte aangebracht als nieuwe wand van het kanaal. Op deze plaats wordt het bestaande fietspad op de oever, dat voor de werken opgebroken werd, opnieuw aangelegd.
Het Belang van Limburg
Publicatiedatum: 24 mei 2014
Solterbrug [Neeroeteren]
Werken duurden half jaar langer dan eerst voorzien
Kanaalbrug Voorshoven weer open voor verkeer
woensdag 04 juni 2014
NEEROETEREN - De kanaalbrug die Voorshoven met Opitter verbindt, is weer open voor verkeer. De oude Bailey-brug week voor een metalen boogbrug, maar de bouw ervan duurde een half jaar langer dan gepland.
De kanaalbrug van Voorshoven is opnieuw open voor verkeer. Er waren zes 25-tonners nodig om de draagkracht van de brug, die Opitter met de wijk Voorshoven in Neeroeteren verbindt, te testen. ‘De belastingsproef is een standaardtest die elke keer verplicht is wanneer een brug in dienst genomen wordt’, zegt Paula Palmans van nv De Scheepvaart. ‘Na een succesvolle proef werd de brug onmiddellijk opengesteld voor alle verkeer.
Oude Bailey-brug
Na Tongerlo en Beek, beide gelegen in Bree, kreeg ook Solt in Neeroeteren een nieuwe brug over de Zuid-Willemsvaart. De werken aan de brug startten op 18 februari 2013 na de afbraak van de oude Bailey-brug die versleten was en door ouderdom in een slechte staat verkeerde. De voorbije maanden werden de betonnen landhoofden gebouwd en de voorbereidende werken uitgevoerd voor de constructie van de nieuwe brug. Met de zes vrachtwagens die enkele posities op de brug innamen om de doorbuiging te controleren, komt een einde aan de werken die meer dan een half jaar langer duurden. Zo doken er meerdere keren bouwproblemen op en moesten de aannemer en het studiebureau correcties aanbrengen. De plannen werd in de war gestuurd en liepen maanden vertraging op, tot ergernis van de omwonenden die daardoor langer dan voorzien een omleidingsweg moesten volgen. Midden mei kwam dan het verlossende nieuws dat de brug tegen eind mei zou openen . Deze week was het eindelijk zo ver.
Eén rijstrook
De nieuwe metalen boogbrug telt een rijstrook en twee fietspaden. Het gaat om een boogbrug met een doorvaarthoogte van zeven meter en een totale lengte van 92, 45 meter. De brug is 8,16 meter breed en de gehele constructie is goed voor een gewicht van bijna 200 ton.
Het fietspad naast het kanaal moet wel nog hersteld worden. Momenteel ligt er een zandstrook van enkele tientallen meters lang onder de brug. Die zal opnieuw geasfalteerd worden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140603_01128486
Fietsbrug [Bocholt]
Fietsbrug Zuid-Willemsvaart twee maanden dicht
DONDERDAG 25 SEPTEMBER 2014
BOCHOLT - De vaak gebruikte rode fietsersbrug over de Zuid-Willemsvaart in Bocholt wordt maandag voor twee maanden afgesloten. ‘Om dringende verfwerken uit te voeren’, zegt schepen van Openbare Werken Stijn Van Baelen.
De komende twee weken ontmantelt de technische dienst de brug. De stalen roosters worden gedemonteerd. Nadien komen er rubberen onderliggers om de geluidsoverlast te verminderen. De verfwerken starten op 13 oktober en duren vermoedelijk tot eind november. Het nieuwe kleurtje van de brug wordt antraciet groen.
‘Gebruikers van de fietsersbrug moeten de omleiding over de grote brug van de N76 volgen. Het is aangeraden om extra voorzichtig te zijn als je de steile fietsrampen neemt. Fietsers nemen daar beter hun fiets aan de hand en dalen de brug te voet af om via de Zagerijstraat verder naar het centrum te fietsen’, aldus Stijn Van Baelen. ‘De wijkpolitie houdt toezicht’. De verfwerken kosten 32.740 euro.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140924_01286382
http://fietsknooppunten.blogspot.be/2012_07_01_archive.html
Passerelle [Dilsen]
Passerelle mag afgebroken worden
29 december 2014
DILSEN-STOKKEM - De Scheepvaart gaat in het voorjaar de ‘passerelle van Dilsen’ afbreken. Het schepencollege van Dilsen-Stokkem geeft zijn fiat aan die aanvraag. Enkele cultuurhistorische verenigingen protesteerden tegen de afbraak omdat ze vonden dat de jaagbrug historisch belangrijk is in scheepvaartsite Tivoli. De Scheepvaart gaat nu dan ook de brugpijlers laten staan. De brug wordt vervangen door een fietspad over een dijk tussen de Oude- en Nieuwe Zuid-Willemsvaart.
Begin jaren 30 van vorige eeuw werd in Lanklaar, Dilsen en Neeroeteren een nieuwe kanaalarm gegraven. De jaagbruggen die hierover gebouwd werden, gingen al snel passerellen heten in de volksmond. Na onderzoek door nv De Scheepvaart bleek dat de passerelle van Dilsen gerestaureerd of afgebroken moest worden.
Liliane Stinissen van nv De Scheepvaart: “We hebben gekozen voor afbraak, ter plaatse gaan we een veiliger fietspad aanleggen. De opritten van de brug worden afgegraven zodat de scherpe bochten uit het jaagpad verdwijnen. Hierdoor krijgt de weggebruiker over het jaagpad een beter overzicht.
Het brugdek zal volledig verdwijnen, inclusief de landhoofden. De betonnen pijlers die in het water staan, blijven wel behouden. Ook het geleide werk voor de betonnen pijlers blijft behouden uit historisch oogpunt. Dat geleide werk bestaat uit houten palen in het water, die ervoor moesten zorgen dat sloepen niet tegen de brug botsten. We zullen over een dijk in het water een nieuw fietspad aanleggen. Langs het fietspad worden 31 bomen geplant en ter hoogte van de bochten komen takkenwallen.”
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141228_01449902/passerelle-mag-afgebroken-worden
Achtergrondinformatie:
http://thilesna.weebly.com/de-passerelle-moet-blijven.html
http://be.worldmapz.com/photo/22274_en.htm
Fietsbrug [Bocholt]
Schilderwerken fietsbrug slepen aan
06/04/2015
BOCHOLT - Wegens de slechte weersomstandigheden werden net voor de winter de schilderwerken, aan de fietsbrug over de Zuid Willemsvaart, stilgelegd. De roosters zijn ondertussen wel al terug geplaatst, de onderkant van de brug kreeg zijn definitieve kleur, zodat de fietsbrug vandaag weer in gebruik is.
De gemeente bekijkt in overleg met de aannemer wanneer de resterende schilderwerken hervat kunnen worden. “De aannemer heeft aangegeven dat hij pas in juni wil starten met de schilderwerken. Daar kunnen we niet akkoord mee gaan. In principe moeten de schilderwerken zo snel mogelijk hervat worden, zoals in het lastenboek beschreven”, zegt schepen van Openbare werken, Stijn van Baelen.
http://www.hbvl.be/cnt/blrdr_01612132/schilderwerken-fietsbrug-slepen-aan
Mulheim - Eisden
“Dranghekken zijn totaal overbodig”
Het Belang van Limburg,
Vr. 26 Aug. 2016, Pagina 27
Steeds vaker verplaatsen fietsers eigenhandig barricades op de dijk langs de Zuid-Willemsvaart tussen Mulheim en Eisden. Op die dijk werd de afgelopen maanden een nieuw fietspad aangelegd, maar volgens de misnoegde fietsers zijn de werken inmiddels afgerond en dus nemen ze het heft in eigen handen. “De hekken zijn overbodig en het is gevaarlijk om de aangegeven omleiding te volgen via de drukke Rijksweg", aldus een toerist.
In opdracht van nv De Scheepvaart is afgelopen winter de dijk langs de Zuid-Willemsvaart verstevigd. In de dijk werden namelijk doorsijpelingen vastgesteld, onder druk van het kanaalwater. Op de dijk werd ook een nieuw fietspad aangelegd over een lengte van 2,3 kilometer. Omdat het fietspad onderdeel is van het Limburgse fietsroutenetwerk, gaat het om een druk bereden route. Honderden fietsers hebben zich afgelopen zomer al vastgereden tegen de obstakels op de dijk.
"Met groot materieel zijn er in de dijk damwanden aangebracht van een meter breed," zegt Paula Palmans van nv De Scheepvaart. "De damwanden zitten acht meter diep in de grond en het gebied situeert zich tussen Mulheim en de brug Eisden. Het aankondigingsbord aan de werf geeft een initiële inschatting aan van de finale einddatum. De grote werken zijn afgerond. Nu moet de grond links en rechts van het jaagpad nog aangestampt worden en er moeten nog vangrails en verkeerdsborden geplaatst worden zodat het jaagpad door alle fietsers kan gebruikt worden."
Alternatieven
"Die werken zijn allemaal al enkele weken geleden uitgevoerd", foetert een groep toeristen uit de Limburgse Kempen op fietsvakantie in Maasmechelen. "Vanaf brug Eisden 2 zien we dat er al meerdere dagen niet meer gewerkt wordt. We hebben de dranghekken weggenomen en het fietspad is in perfecte staat. Waarom moeten wij een omleiding volgen langs gevaarlijke gewestwegen?"
"De fietsers kunnen ook een alternatieve route kiezen langs Maasmechelen Village en de tuikabelbrug in Lanklaar”, reageert Palmans. “De aannemer is erin geslaagd om het betonnen jaagpad nog net voor het bouwverlof te gieten. Zo hebben we een maand gewonnen. Misschien worden er daarna nog werken uitgevoerd met hinder voor de fietsers. We proberen het fietspad open te stellen voor Open Monumentendag op 11 september. Dat is dus ruim voor de voorziene deadline in december. Helaas zijn we genoodzaakt de veiligheid te garanderen als een jaagpad opgebroken wordt. Een werfafsluiting is daarom noodzakelijk. Zodra het jaagpad veilig gebruikt kan worden, stellen we het open voor iedereen. "
fotos tussen Lanaken en Bocholt
Photos: https://photos.app.goo.gl/cbG9WGE6uhjb7tdz1
title="2017-10-13 Kanaal Briegden-Neerharen & Zuid-Willemsvaart (Briegden - Bocholt)
" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
title="2017-10-13 Kanaal Briegden-Neerharen & Zuid-Willemsvaart (Briegden - Bocholt)
" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Dernière édition par velo-ravel.net le Sam 18 Avr 2020 - 13:01, édité 1 fois
eeuwige reiziger aime ce message
Fotoalbum
velo-ravel.net a écrit:Photos: https://photos.app.goo.gl/cbG9WGE6uhjb7tdz1
Op de eerste en vierde foto zie ik slagbomen of verbodsborden. Hoe verloopt de route? Of kan je die omzeilen en het kanaal toch volgen?
Re: Zuidwillemsvaart (Fietssnelweg F78)
eeuwige reiziger a écrit:velo-ravel.net a écrit:Photos: https://photos.app.goo.gl/cbG9WGE6uhjb7tdz1
Op de eerste en vierde foto zie ik slagbomen of verbodsborden. Hoe verloopt de route? Of kan je die omzeilen en het kanaal toch volgen?
eerste foto
Ik heb de foto weg gedaan vanuit het album.
Deze foto is op de laatste meters van het kanaal juist voor het Albertkanaal.
Dus de foto is genomen in de richting zuidwesten.
Effectief daar kan je niet door door Sappi Lanaken. https://www.sappi.com/lanaken-mill moet je via knoopunt 558 en 65 naar het Albertkanaal
Vierde foto
Ik heb deze ook uit het album gehaald.
Er mag niet gereden worden bij de Sluis van Lanaken,
Daar moet je langs de weg met naam Sluishuis rijden.
Mais bon tu me connais je suis un éternel indiscipliné.
Nee serieus, ik heb het op die moment niet gezien juist maar als ik terug verder reed beseft ik dat het niet mocht, daarom zijn er fotos van de sluis en het sluiswachter woning
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/216486/beelden
Non je ne suis pas si indiscipliné.
Op de volgende sluis in Neerharen, heb ik het dan niet gedaan daarvan dat er maar een foto te zien is van deze sluis.
Re: Zuidwillemsvaart (Fietssnelweg F78)
eeuwige reiziger a écrit:velo-ravel.net a écrit:https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1sONqc4z0lKkmUvC6ejv_ynBGvcM&usp=sharing
Entre points-noeuds 65 et 54, il ne s'agit pas du Zuid-Willemsvaart, mais d'un petit bout du Canal Albert et, entre Lanaken et Neerharen, du canal de liaison Briegden-Neerharen.
Kaart aangepast (het wordt tijd na 4 jaar )
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:32, édité 1 fois
Re: Zuidwillemsvaart (Fietssnelweg F78)
Ajout fiche : http://www.velo-ravel.net/2017/2017-10-13_Zuid-Willemsvaart_(Lanaken-Bocholt).htm
Re: Passerelle [Dilsen]
Werkzaamheden bij ‘t Eilandje in Neeroeteren volgens schema
1 december 2017
De werkzaamheden bij ‘t Eilandje in Neeroeteren liggen op schema. Er wordt een nieuwe brug naar het toeristisch eilandje aangelegd. Verder wordt de Zuid-Willemsvaart uitgebaggerd.
Om de fauna in de vaart en het toerisme op ’t Eilandje niet te storen worden de werken in twee fasen uitgevoerd.
https://www.grenslandactueel.com/2017/12/01/werkzaamheden-t-eilandje-neeroeteren-volgens-schema/
Re: Zuidwillemsvaart (Fietssnelweg F78)
velo-ravel.net a écrit:Kaart aangepast (het wordt tijd na 4 jaar )
Beter laat dan nooit, he?!
velo-ravel.net a écrit:Ajout fiche : http://www.velo-ravel.net/2017/2017-10-13_Zuid-Willemsvaart_(Lanaken-Bocholt).htm
Bij het bekijken van die mooie foto's kriebelt het om ook die richting eens uit te gaan! Ik zie dat je voorbij de blunder van de eeuw bent gefietst: de brug van Lanklaar. De fietsbrug die geen fietsbrug bleek te zijn.
Re: Zuidwillemsvaart (Fietssnelweg F78)
eeuwige reiziger a écrit:Ik zie dat je voorbij de blunder van de eeuw bent gefietst: de brug van Lanklaar. De fietsbrug die geen fietsbrug bleek te zijn.
Ja ik heb aan u gedacht toen ik daar fietste.
Jaagpad afgesloten [Neeroeteren]
Jaagpad Oude Zuid-Willemsvaart afgesloten voor nieuwe brug
4 januari 2018
Het jaagpad en de Komweg in Neeroeteren zijn tijdelijk afgesloten voor de werkzaamheden aan de Oude Zuid-Willemsvaart. Daar legt De Vlaamse Waterweg momenteel een nieuwe jaagbrug aan over het water. De bestaande betonnen passerelle verdwijnt daarna uit het straatbeeld. De werken duren tot mei.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180103_03278646/jaagpad-oude-zuid-willemsvaart-afgesloten-voor-nieuwe-brug
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
» F018 Fietssnelweg Mechelen - Sint-Niklaas (Fietssnelweg F18)
» F002 - fietssnelweg F2 Gent - Brussel (Fietssnelweg F2)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» F425 Melsele-Waaslandhaven
» F018 Fietssnelweg Mechelen - Sint-Niklaas (Fietssnelweg F18)
» F002 - fietssnelweg F2 Gent - Brussel (Fietssnelweg F2)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» F425 Melsele-Waaslandhaven
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum