L064 Stroroute Pour discuter des travaux L64 Stroroute: Roeselare – Zonnebeke (L64) (Fietssnelweg 37)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 2
Page 2 sur 2 • 1, 2
Op verkenning (28 augustus 2014)
Ergens rond vijf uur. Ik was op de terugweg van Staden en reed richting Roeselare. De zon gaf nog eventjes het beste van zichzelf. Geen regendruppels meer. Het beloofde toch nog een aangename, zonnige avond te worden. Waarom niet eventjes stoppen bij de Stroroute nu ik toch in de buurt was? Zo gezegd, zo gedaan. Ik reed de Roeselaarse ring af, parkeerde de wagen in de berm van de Hazegoedweg en ontvouwde de plooifiets. Klaar om te vertrekken.
Eerst moest ik evenwel een dame laten voorgaan die van op het fietspad kwam aangereden. Alhoewel het toch al wat laat aan het worden was, zag ik tijdens heel mijn rit toch een niet onaardig aantal fietsers en wandelaars op het pad. Mooi toch mensen snel de weg weten te vinden naar een recent aangelegde "groene as".
Een merkbare tegenwind, maar dat vormde geen belemmering op dat prachtig pad. Tussen Hazegoedweg en Roeselaarsestraat krijg je beton onder je wielen. Eerst rij je door een tunnel van dicht aangegroeide bomen en struiken, waarna het iets na de Zilverbergstraat veel opener wordt. Ook de verlichtingspalen zijn wat anders in dat open gedeelte. Daar heb je een prachtig zicht op de omringende weilanden die daar vol met groente staan.
Na de Roeselaarsestraat komt er jammer genoeg een einde van het betonpad. Vanaf daar moet je het stellen met een ondergrond van ternair zand. Of wat er ten minste nog van over blijft... Op meerdere plaatsen had de striemende regenvlagen de fijne zandkorrels weggespoeld, waardoor er zich al een modderige laag had gevormd. Ook hinderden hier en daar enkele plassen de doorgang. Een heel grote en zelfs diepe plas lag niet ver van de zonnepaneelinstallatie aan de Roeselaarsestraat. Begrijpen bevoegde beleidsmakers en ambtenaren dan echt niet dat zo'n wegbekleding de fietsers geen dienst bewijst?
Wel moet ik toegeven dat het ook over dat gedeelte gedeelte vlot rijden is. Je voelt wel dat de spoorwegbedding richting Passendale licht stijgt. Samen met de tegenwind betekende dat dus wat meer kracht op de pedalen. Toch bleef het volop genieten: je ziet immers heel mooi uit over het omringend landschap.
Daar waar het eerste deel in beton heel trouw de oude spoorwegbedding volgt, is dat dan weer niet het geval bij het tweede deel in halfverharding. Enkele malen wijkt het ervan af. Een eerste keer nabij de Peemhutstraat. Daar volgt het pad de parallelle weg om weer de bedding op te gaan zodra de weg afwijkt en twee sporen wordt. Hetzelfde gebeurt wat verder bij de Oude Godweg. Je rijdt er over een licht golvend pad, terwijl je rechts van je de hoger gelegen spoorwegbedding ziet. Aan de Stationstraat, rechts van de kaasmakerij, valt dat verhoogd talud heel goed op. Hier moet ook het station gestaan hebben, wat misschien de open vlakte op die plek verklaart.
Aan de overkant van de Stationstraat waren de werken aan het volgende stuk al gestart. Het lag er allemaal wat slordig bij: her en der materiaal, op de grond her en der delen van een informatiebord... Grote plassen water en een bijzonder sompige ondergrond maakten het me totaal onmogelijk daar te wandelen, laat staan te fietsen.
Omdat ook de Dosseweg ferm had geleden door de voorbije regen, zat er niets anders op langs de grote weg naar de dorpskern van Passendale te rijden om daar dan de N303 te vervoegen. Eens voorbij het Nova Scotia Highlanders Memorial kon ik de bedding zien. Een grote, gele bulldozer maakte duidelijk dat de werken ook al tot dat punt waren gevorderd.
Enkele tientallen meters lager er nog onaangeroerd bij. Tot aan het "gele monster". Vanaf daar had de graafmachine een brede sleuf getrokken in het landschap. Tot aan de Nieuwe Molenstraat was dat naast de vroegere spoorweg gebeurd. Hier ligt de oude bedding een stuk lager dan het landschap en het kwam me voor dat die met al die regen een soort beekje was geworden. Misschien moet hier de verklaring gezocht worden voor deze afwijking.
Halfweg tussen Nieuwe Molenstraat en Zuidstraat hadden de wegenwerkers ook al een beschermende folie alsook een verdichtende laag gelegd. Na de Zuidstraat bleek de doorgang volledig onmogelijk: aan de Broebeek was de oude duiker volledig uitgebroken en wat verder lag een grote waterzee. Dan maar de klim langs de Zuidstraat richting Passendale om erna de terugkeer aan te vatten.
De werken zijn dus al goed gevorderd, al zal de overvloedige regen van de voorbije dagen ongetwijfeld de voortgang wat belemmeren. Een deel van de werf is nu eenmaal nu herschapen in een grote modderpoel.
Over het aangelegde deel is mijn oordeel positief. Er is niet altijd gekozen om het fietspad rechttoe rechtaan te leggen, waardoor het een grotere landelijke sfeer krijgt. Echt wel jammer van die halfverharding.
Meer foto's:
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6052717653102289969?hl=nl
Eerst moest ik evenwel een dame laten voorgaan die van op het fietspad kwam aangereden. Alhoewel het toch al wat laat aan het worden was, zag ik tijdens heel mijn rit toch een niet onaardig aantal fietsers en wandelaars op het pad. Mooi toch mensen snel de weg weten te vinden naar een recent aangelegde "groene as".
Een merkbare tegenwind, maar dat vormde geen belemmering op dat prachtig pad. Tussen Hazegoedweg en Roeselaarsestraat krijg je beton onder je wielen. Eerst rij je door een tunnel van dicht aangegroeide bomen en struiken, waarna het iets na de Zilverbergstraat veel opener wordt. Ook de verlichtingspalen zijn wat anders in dat open gedeelte. Daar heb je een prachtig zicht op de omringende weilanden die daar vol met groente staan.
Na de Roeselaarsestraat komt er jammer genoeg een einde van het betonpad. Vanaf daar moet je het stellen met een ondergrond van ternair zand. Of wat er ten minste nog van over blijft... Op meerdere plaatsen had de striemende regenvlagen de fijne zandkorrels weggespoeld, waardoor er zich al een modderige laag had gevormd. Ook hinderden hier en daar enkele plassen de doorgang. Een heel grote en zelfs diepe plas lag niet ver van de zonnepaneelinstallatie aan de Roeselaarsestraat. Begrijpen bevoegde beleidsmakers en ambtenaren dan echt niet dat zo'n wegbekleding de fietsers geen dienst bewijst?
Wel moet ik toegeven dat het ook over dat gedeelte gedeelte vlot rijden is. Je voelt wel dat de spoorwegbedding richting Passendale licht stijgt. Samen met de tegenwind betekende dat dus wat meer kracht op de pedalen. Toch bleef het volop genieten: je ziet immers heel mooi uit over het omringend landschap.
Daar waar het eerste deel in beton heel trouw de oude spoorwegbedding volgt, is dat dan weer niet het geval bij het tweede deel in halfverharding. Enkele malen wijkt het ervan af. Een eerste keer nabij de Peemhutstraat. Daar volgt het pad de parallelle weg om weer de bedding op te gaan zodra de weg afwijkt en twee sporen wordt. Hetzelfde gebeurt wat verder bij de Oude Godweg. Je rijdt er over een licht golvend pad, terwijl je rechts van je de hoger gelegen spoorwegbedding ziet. Aan de Stationstraat, rechts van de kaasmakerij, valt dat verhoogd talud heel goed op. Hier moet ook het station gestaan hebben, wat misschien de open vlakte op die plek verklaart.
Aan de overkant van de Stationstraat waren de werken aan het volgende stuk al gestart. Het lag er allemaal wat slordig bij: her en der materiaal, op de grond her en der delen van een informatiebord... Grote plassen water en een bijzonder sompige ondergrond maakten het me totaal onmogelijk daar te wandelen, laat staan te fietsen.
Omdat ook de Dosseweg ferm had geleden door de voorbije regen, zat er niets anders op langs de grote weg naar de dorpskern van Passendale te rijden om daar dan de N303 te vervoegen. Eens voorbij het Nova Scotia Highlanders Memorial kon ik de bedding zien. Een grote, gele bulldozer maakte duidelijk dat de werken ook al tot dat punt waren gevorderd.
Enkele tientallen meters lager er nog onaangeroerd bij. Tot aan het "gele monster". Vanaf daar had de graafmachine een brede sleuf getrokken in het landschap. Tot aan de Nieuwe Molenstraat was dat naast de vroegere spoorweg gebeurd. Hier ligt de oude bedding een stuk lager dan het landschap en het kwam me voor dat die met al die regen een soort beekje was geworden. Misschien moet hier de verklaring gezocht worden voor deze afwijking.
Halfweg tussen Nieuwe Molenstraat en Zuidstraat hadden de wegenwerkers ook al een beschermende folie alsook een verdichtende laag gelegd. Na de Zuidstraat bleek de doorgang volledig onmogelijk: aan de Broebeek was de oude duiker volledig uitgebroken en wat verder lag een grote waterzee. Dan maar de klim langs de Zuidstraat richting Passendale om erna de terugkeer aan te vatten.
De werken zijn dus al goed gevorderd, al zal de overvloedige regen van de voorbije dagen ongetwijfeld de voortgang wat belemmeren. Een deel van de werf is nu eenmaal nu herschapen in een grote modderpoel.
Over het aangelegde deel is mijn oordeel positief. Er is niet altijd gekozen om het fietspad rechttoe rechtaan te leggen, waardoor het een grotere landelijke sfeer krijgt. Echt wel jammer van die halfverharding.
Meer foto's:
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6052717653102289969?hl=nl
Quelques précisions
velo-ravel.net a écrit:
carte
Serait praticable :
Entre les points Bleus : Béton
Entre les points verts : Tarmac
Entre les deux prévus pour fin 2012 (A vérifier)
Quelques corrections à faire, situation 2014:
a. seul la partie entre la Roeselaarsestraat et le ring de Roulers est en béton, et pas jusqu'à la Statiestraat/Stationstraat à Passendale
b. à Zonnebeke, l'itinéraire en tarmac s'arrête à la Langemarkstraat; entre cette rue et le point rond du N37, il y une piste cyclable en béton
c. revêtement en sable ternaire entre Roeselaarsestraat et Statiestraat/Stationstraat
d. travaux en cours de la Statiestraat/Stationstraat jusqu'à la Passendalestraat
Re: L064 Stroroute Pour discuter des travaux L64 Stroroute: Roeselare – Zonnebeke (L64) (Fietssnelweg 37)
Ik vermoed dat de werken nu gedaan zijn tussen Statiestraat/Stationstraat en de Passendalestraat ?
Fin des travaux? [Zonnebeke]
velo-ravel.net a écrit:Ik vermoed dat de werken nu gedaan zijn tussen Statiestraat/Stationstraat en de Passendalestraat ?
Begin maart kreeg ik volgende mail van de Zonnebeekse toeristische dienst. Er was rond die tijd een lezing gepland in Ieper waar ik met de fiets naar toe zou rijden. Roeselare ligt daarbij op mijn weg, dus leek het mij wel iets het nuttige aan het aangename te paren en op die wijze het nieuwe deel van de Stroroute te ontdekken. Uiteindelijk de lezing niet door, met alle gevolgen van dien.
Geachte heer
Onze excuses voor onze laattijdig antwoord. Wij hebben immers wat problemen met ons netwerk momenteel. Wij kunnen uw melden dat de Stroroute volledig is afgewerkt.
Hopend u hiermee van dienst te zijn,
Met vriendelijke groeten,
Timby Vansuyt
Coördinator Toerisme
Berten Pilstraat 5/A
8980 Zonnebeke
Photos
Photos : https://photos.app.goo.gl/FpjPHFQGFy7juPkD6
Diaporama :
Diaporama :
Dernière édition par velo-ravel.net le Sam 28 Mar 2020 - 9:18, édité 4 fois
eeuwige reiziger aime ce message
Officiële inhuldiging vernieuwde Stroroute (17 juni 2016)
Stroroute, voormalige spoorlijn Roeselare-Ieper, volledig heringericht - Passendale - 17/06/2016
Op vrijdag 17 juni 2016 opende de Provincie de heringerichte Stroroute, de voormalige spoorlijn 64 die van Roeselare, via Moorslede en Passendale naar Zonnebeke loopt.
De inrichting van deze bedding tot groene as, over een afstand van 9 kilometer, is een opsteker voor de wandelaars, joggers, fietsers en ruiters van de regio. Ook als natuurverbinding vormt de heringerichte spoorlijn een belangrijke meerwaarde in de landbouwregio. Bovendien speelde spoorlijn 64 een belangrijke rol tijdens de Eerste Wereldoorlog. Naar aanleiding van de vernieuwing van de Stroroute en de Kezelbergroute (voormalige spoorlijn 65 van Roeselare-Menen) wordt dit oorlogsverhaal opgediept via de nieuwe provinciale publicatie ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’.
Verloop en beschrijving van de werken
De herinrichting en de omgevingsaanleg verliepen in verschillende fases. De werken startten in augustus 2011. In maart 2016 werden ze afgerond.
Bij de aanleg werd hoofdzakelijk gekozen voor halfverharding in ternair zand. Een gedeelte werd ook in asfalt gedaan. De gekozen verharding komt het best tegemoet aan de diverse gebruikers en is goed inpasbaar in de landschappelijk waardevolle omgeving.
Bij de kruispunten werd aandacht besteed aan de verkeersveiligheid door bebording en mijlpalen. Deze mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid van de Stroroute als provinciale voormalige spoorwegbedding.
Rustpunten
Op twee locaties, aan het domeinbos de Vierkaven in Moorslede en aan de Tynecotstraat in Zonnebeke, werden rustpunten ingericht. Aan de Stroroute wordt eerstdaags een onthaalpunt met een informatiedrieluik ingericht ter hoogte van het voormalig stationsgebouw in Zonnebeke. Later dit jaar worden bij het onthaalpunt twee picknickbanken geplaatst.
Kostprijs van de werken
De totale investering bedroeg ruim 2,36 miljoen euro. Het overgrote deel daarvan, 1.858.975,18 euro, werd door de Provincie voorzien. De stad Roeselare betaalde 76.407 euro. Toerisme Vlaanderen voorzag een toelage van 98.000 euro, het Fietsfonds droeg 141.073,89 euro bij.
Via de Europese programma’s ‘Interreg IVB-project SURF’ en ‘Interreg IV 2 Zeeën-project Accessing the Countryside’ werd respectievelijk 82.309 euro en 106.701 euro voorzien.
Verbinding Kezelbergroute met Stroroute
In de omgeving van Ledegem kocht de Provincie delen van de Ledegemse Meersen aan om ze als bos- en natuurgebied te beheren. Deze waterzieke gronden liggen in de vallei van de Heulebeek. Het is de bedoeling om via de Heulebeek een trage weg voor fietsers, wandelaars en ruiters te realiseren die de Kezelbergroute (Roeselare-Menen) met de Stroroute verbindt. Zo kan de recreant in de toekomst het open landschap tussen Roeselare, Menen en Ieper verkennen via een lus van ‘groene assen’ en trage en verkeersarme wegen.
Rol van de spoorlijnen 64 en 65 tijdens de Eerste Wereldoorlog
De spoorlijnen Roeselare-Menen en Roeselare-Ieper lagen tijdens de Eerste Wereldoorlog grotendeels achter de frontlinie in Duits bezet gebied.
In ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’, een boek dat Kevin Breyne schreef in opdracht van de Provincie, wordt het verhaal van de Kezelbergroute, de Stroroute en de Vrijbosroute (Kortemark-Ieper) in de Eerste Wereldoorlog verteld. Het boek wordt begin juli uitgebracht.
24 provinciedomeinen, waaronder 9 ‘groene assen’
De werken kaderden in het provinciaal beleid met betrekking tot de herinrichting van voormalige spoorwegbeddingen tot ‘groene assen’, veilige en comfortabele routes die het West-Vlaamse platteland ontsluiten voor onder andere fietsers en wandelaars.
De Provincie beschikt vandaag over 24 provinciedomeinen, waaronder negen groene assen, die voor het publiek opengesteld zijn. De provinciedomeinen bieden de bezoekers rust, natuur en ontspanning. De groene assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars.
De aankoop van de verschillende assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Guldensporenpad, Kezelbergroute, Trimaarzate, Frontzate, Vrijbosroute en Abdijenroute) kostte de Provincie tot op heden ruim 3,2 miljoen euro.
Naast de Groene 62 (Torhout – Oostende) en de Stroroute werd ook de Kezelbergroute reeds heringericht. Later worden nog andere Groene assen aangepakt.
De opening vond plaats op vrijdag 17 juni 2016. Plaats van afspraak was De Oude Kaasmakerij in Passendale.
http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20160616_Stroroute_0339.aspx
http://www.wo1.be/nl/jewaserbij/9325/stroroute-voormalige-spoorlijn-roeselare-ieper-volledig-heringericht
VLAG2020
Kunstige vlaggen en luisterfietstocht brengen extra beleving langs Stroroute
23 juli 2020
ROESELARE - Dankzij het kunstproject VLAG2020, wat staat voor ‘Verbeelding Langs Adembenemend Groen’, kan je nog tot eind september genieten van kunstige vlaggen langs de negen West-Vlaamse Groene Assen waaronder ook de Stroroute, die start in de Hazegoedweg in Roeselare en loopt tot in Zonnebeke.
Het project, een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen, is ontstaan vanuit het idee dat veel mensen door de coronamaatregelen straks gaan zomeren in eigen provincie of land. De vlaggen, allen ontworpen door West-Vlaamse kunstenaars, zorgen voor extra beleving onderweg. Aan elke vlag staat ook de naam van de kunstenaar en een QR-code die naar de website www.vlag2020.be leidt. Op die manier kunnen bezoekers meer te weten komen over de kunstenaar en het ontwerp. Maar naast het ontdekken van de vlaggen kan je deze zomer op de Stroroute ook genieten van een gratis luisterfietstocht. Via de Soundcloud-app op je smartphone zoek je naar de ‘Luisterfietstocht langs de Stroroute’ om vervolgens onderweg kennis te maken met de REO veiling in Roeselare, het jonge natuurdomein De Vierkaven in Moorslede, de twee kaasmakerijen langs de voormalige spoorlijn, de diepvriesgroentennijverheid via Pasfrost en de indrukwekkende begraafplaats Tyne Cot in Passendale.
https://www.hln.be/in-de-buurt/roeselare/kunstige-vlaggen-en-luisterfietstocht-brengen-extra-beleving-langs-stroroute~abedfb2f/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200701_95916245
https://www.hln.be/in-de-buurt/gistel/101-kunstzinnige-vlaggen-wapperen-langs-9-west-vlaamse-fietsassen~a385d5a4/
Opwaardering tot fietssnelweg
Waait er een andere wind door West-Vlaanderen? Ooit was er een tijd dat de deputatie van die provincie zwoer bij het recreatief karakter van de "groene assen". Toen een paar jaar geleden de suggestie werd geopperd om de Frontzate op te waarderen tot een fietssnelweg, kwam er een categoriek njet uit het Boeverbos. Ook zo met de keuze voor ternair zand om de fietsverbindingen op de oude spoorwegbeddingen aan te leggen. Beton, asfalt... Het was uit den boze. Maar kijk, blijkbaar beginnen de geesten te rijpen. Asfalt heeft z'n intrede gedaan, daar waar de groene assen worden verlengd of heraangelegd. En het onderwerp "fietssnelweg" is niet langer taboe. Gelukkig maar!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/28/fietsverbinding-tussen-ieper-en-roeselare-wordt-moderne-fietssne/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240828_93986824
https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/breder-fietspad-langs-stroroute/
Fietsverbinding tussen Ieper en Roeselare wordt moderne fietssnelweg
radio2, Maaike Tijssens
wo 28 aug 2024 15:37
De Stroroute tussen Ieper en Roeselare wordt een moderne fietssnelweg. De fietsverbinding is zeer populair en krijgt daarom een upgrade. Het fietspad wordt waar mogelijk breder gemaakt en er komt ook meer verlichting. Waar mogelijk krijgen fietsers voorrang op kruispunten.
De omgevingsvergunning voor de aanpassing aan de fietssnelweg hangt intussen uit. De fietsverbinding is populair voor het woon-werkverkeer, maar wordt ook door recreatieve fietsers veel gebruikt. Door de populariteit van de route moeten er aanpassingen gebeuren.
Zo wordt het fietspad waar mogelijk breder gemaakt, tot 3 meter. Er wordt ook extra verlichting geplaatst. Momenteel hebben fietsers op geen enkel kruispunt op de route voorrang. Het is de bedoeling dat waar mogelijk wel een voorrangsregeling wordt uitgewerkt voor fietsers. De werken zouden in de loop van volgend jaar uitgevoerd moeten worden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/28/fietsverbinding-tussen-ieper-en-roeselare-wordt-moderne-fietssne/
Fietspad tussen Ieper en Roeselare wordt verbreed: “En fietsers krijgen meer voorrang”
Thijs Pattyn
Woensdag 28 augustus 2024 om 12:56
Ooit werden bommen, boeren, bieten en stro per trein vervoerd op de Stroroute. Nu is het een as voor steeds meer en snellere fietsers tussen Ieper en Roeselare. “Door het succes is een update nodig.”
De Stroroute is een fiets- en wandelpad van een tiental kilometer op de voormalige spoorlijn 64 tussen Roeselare en Ieper. De spoorlijn werd in 1868 geopend door de private spoorwegmaatschappij Flandre Occidentale. De belangrijkste gebruikers waren boeren uit de streek die naar de markt in Roeselare of Ieper gingen. De lijn werd ook gebruikt voor bieten- en strotransport, waardoor het spoorwegpersoneel sprak over “de stroroute”. Voor de Duitsers was het een belangrijke aanvoerlijn vanuit garnizoensstad Roeselare tot het front tussen Passendale en Zonnebeke tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ook de Engelsen vervoerden troepen en materiaal langs de spoorweg vanuit Ieper. Meerdere bunkers zorgden voor de bewaking, maar de strategische spoorweg werd uiteindelijk vernield door het oorlogsgeweld. Na een heraanleg werd de lijn in 1952 definitief buiten gebruik gesteld en afgebroken.
“Door het succes is een update nodig. Zo komt er bijkomende verlichting, wordt het fietspad breder en worden de kruispunten aangepakt”
Koen Meersseman
Schepen van Mobiliteit Zonnebeke
De laatste jaren wordt steeds meer en sneller fietsverkeer vastgesteld op het fiets- en wandelpad. “De groene as is een veilige fietsverbinding die heel populair is voor het woon-werkverkeer, maar ook voor het recreatieve verkeer”, stelt Koen Meersseman, schepen van Mobiliteit in Zonnebeke (#TEAM8980). “Door het succes is een update nodig. Het gaat om bijkomende verlichting, verbreding en de aanpak van kruispunten.” (Lees verder onder de foto)
“Het is de bedoeling om de fietssnelweg volgens de nieuwe richtlijnen in te richten en die waar mogelijk te verbreden tot drie meter”, aldus Meersseman. “De bestaande fundering wordt zo veel mogelijk behouden en uitgebreid. Alleen op een segment in Moorslede is dit niet mogelijk omwille van het biologische en zeer waardevolle karakter van de groenwaarden. De fietssnelweg zal dus gemiddeld genomen een halve meter breder worden.” (Lees verder onder de foto)
“Bij de herinrichting wordt bijkomende verlichting geplaatst op drie grote oversteken: in de Passendalestraat en Statiestraat in Passendale en in de Roeselaarsestraat in Moorslede. Op het kruispunt in de Langemarkstraat in Zonnebeke is al oversteekverlichting”, zegt Meersseman.
Meer voorrang voor fietsers
“Fietsers hebben momenteel op geen enkel kruispunt voorrang. Waar het veilig kan, wordt een voorrangsregeling voor fietsers uitgewerkt”, zegt Meersseman. “Een analyse van snelheden en voorbijgangers bepaalde dat dit alleen aangewezen is in de Maagdenstraat in Zonnebeke en de Nieuwe Molenstraat in Passendale. Daar zullen de fietsoversteken verhoogd ingericht worden en komt er extra grondverlichting. Op de andere kruispunten moeten fietsers blijven stoppen om voorrang te verlenen. Er komen ook kleine aanpassingen en vernieuwingen die het comfort en de veiligheid moeten verhogen.”
“Momenteel hangt de omgevingsvergunning uit”, aldus Meersseman. “Hopelijk kan de procedure vlot afgerond worden zodat de uitvoering in het najaar kan starten. We zijn erg blij met dit project en dankbaar voor de samenwerking met de provincie en buurgemeenten.”
“Momenteel loopt de vergunningsaanvraag”, laat gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe weten. “De werken zijn pas voor volgend jaar, uiteraard onder voorbehoud van een uitvoerbare vergunning.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240828_93986824
Breder fietspad langs Stroroute
29-08-2024 kw.be
De Stroroute, de fietssnelweg tussen Ieper en Roeselare, krijgt een make-over. De omgevingsvergunning daarvoor werd geafficheerd.
Het gaat om een samenwerking tussen de Provincie West-Vlaanderen, stad Roeselare, gemeente Moorslede en gemeente Zonnebeke.
“De groene as is een veilige fietsverbinding die heel populair is voor het woon-werkverkeer, maar ook voor het recreatieve fietsverkeer”, vertelt Koen Meersseman (#Team8980), schepen van Mobiliteit in Zonnebeke. “Door het succes van de Stroroute is een update nodig en we zijn dan ook blij dat dit project samen met de provincie en buurtgemeenten uitgevoerd kan worden. Het gaat om bijkomende verlichting, verbreding van het fietspad en het aanpakken van de kruispunten.”
“Het is de bedoeling om de fietssnelweg volgens de nieuwe richtlijnen in te richten en die te verbreden waar mogelijk naar drie meter. Men zal de bestaande fundering behouden. Enkel op één segment in Moorslede is het niet mogelijk om het fietspad te verbreden wegens het biologische en zeer waardevolle karakter van de groenwaarden. De fietssnelweg zal dus gemiddeld genomen een halve meter breder worden.”
Verlichting
Bij de herinrichting wordt er bijkomende verlichting voorzien op drie grote oversteken in de Passendalestraat en Statiestraat in Passendale en in de Roeselaarsestraat in Moorslede. Er is al oversteekverlichting op het kruispunt in de Langemarkstraat in Zonnebeke. “Fietsers hebben momenteel op geen enkel kruispunt voorrang. Waar het veilig kan, zal nu een voorrangsregeling voor fietsers uitgewerkt worden. Een analyse van snelheden en passanten bepaalde dat dit enkel aangewezen is in de Maagdenstraat in Zonnebeke en de Nieuwe Molenstraat in Passendale. Hier zullen de fietsoversteken verhoogd ingericht worden en zal er extra grondverlichting voorzien worden. Op de andere kruispunten zal de fietser blijvend moeten stoppen en komen er kleine aanpassingen en vernieuwingen die het comfort en de veiligheid moeten verhogen.” (NVZ)
https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/breder-fietspad-langs-stroroute/
Re: Opwaardering tot fietssnelweg
eeuwige reiziger a écrit:Waait er een andere wind door West-Vlaanderen? Ooit was er een tijd dat de deputatie van die provincie zwoer bij het recreatief karakter van de "groene assen". Toen een paar jaar geleden de suggestie werd geopperd om de Frontzate op te waarderen tot een fietssnelweg, kwam er een categoriek njet uit het Boeverbos. Ook zo met de keuze voor ternair zand om de fietsverbindingen op de oude spoorwegbeddingen aan te leggen. Beton, asfalt... Het was uit den boze. Maar kijk, blijkbaar beginnen de geesten te rijpen. Asfalt heeft z'n intrede gedaan, daar waar de groene assen worden verlengd of heraangelegd. En het onderwerp "fietssnelweg" is niet langer taboe...
Verbreding, ja; asfaltering ? niet gelezen.
Re: Opwaardering tot fietssnelweg
joverwimp a écrit:
Verbreding, ja; asfaltering ? niet gelezen.
Inderdaad, maar hopelijk staat dat toch ook te gebeuren. Bij de heraanleg van de Trimaarzate in Avelgem heeft het ternair zand toen ook plaats gemaakt voor asfalt.
Re: Opwaardering tot fietssnelweg
Persbericht van 22-7-2024: ... Opwaardering Frontzate. De nieuw aangelegde halfverharding vormt nu een naadloze verbinding tussen de bestaande delen van de fietsroute.eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:
Verbreding, ja; asfaltering ? niet gelezen.
Inderdaad, maar hopelijk staat dat toch ook te gebeuren. Bij de heraanleg van de Trimaarzate in Avelgem heeft het ternair zand toen ook plaats gemaakt voor asfalt.
Re: Opwaardering tot fietssnelweg
joverwimp a écrit:Persbericht van 22-7-2024: ... Opwaardering Frontzate. De nieuw aangelegde halfverharding vormt nu een naadloze verbinding tussen de bestaande delen van de fietsroute.
Met dat belangrijk verschil natuurlijk dat de Frontzate geen fietssnelweg is. De provincie heeft dat indertijd afgewezen.
Page 2 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement
» RAVeL 1 Est pour discuter des travaux Yvoz-ramet/Seraing
» L147 Pour discuter des travaux Racour - Landen (L147)
» L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
» L127 pour discuter des travaux L127 entre Avernas-le-Bauduin et Landen
» RAVeL 1 Est pour discuter des travaux Yvoz-ramet/Seraing
» L147 Pour discuter des travaux Racour - Landen (L147)
» L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
» L127 pour discuter des travaux L127 entre Avernas-le-Bauduin et Landen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum