L029 Aarschot - Herentals (L29) - Fietssnelweg F106
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L029 Aarschot - Herentals (L29) - Fietssnelweg F106
Depuis plusieures années, le tronçon Aarschot-Herentals de la ligne 29 a été transformé en bande cyclable. En 2006, la ville d'Aarschot a mis en place une liaison entre cette ancienne ligne et le centre ville:
http://www.aarschot.cdenv.be/actueel/pers/AP070806fietsroute.pdf
Information et maintes photos sur ce tronçon peuvent être trouvées (premier chapitre):
http://www.freewebs.com/belgianmodeltrains/lijn29.htm
http://www.aarschot.cdenv.be/actueel/pers/AP070806fietsroute.pdf
Information et maintes photos sur ce tronçon peuvent être trouvées (premier chapitre):
http://www.freewebs.com/belgianmodeltrains/lijn29.htm
Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 13 Jan 2012 - 23:24, édité 1 fois
Carte Google
Bedankt.
Carte mise à jour : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1hfvNWF_FZOAd-iPvJINWFqBOkjo&usp=sharing
Carte mise à jour : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1hfvNWF_FZOAd-iPvJINWFqBOkjo&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 16:57, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Project soortenfietspad
ZATERDAG 25 FEBRUARI 2012
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLLBR_20120221_003
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLLBR_20120221_003
WESTERLO - Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete heeft samen met vzw Kempens Landschap een project soortenfietspad opgezet over biodiversiteit en duurzaamheid langs de oude spoorlijn Herentals-Aarschot.
De kosten van het project worden gedragen door de provincie Antwerpen. In 1863 werd de spoorlijn Aarschot-Herentals geopend. De spoorlijn deed meer dan een eeuw dienst voor
goederen- en personenvervoer, maar in de jaren tachtig kreeg ze een andere functie als fietsverbinding tussen de Kempen en het Hageland. Het projectvoorstel bevat drie acties op het grondgebied van Westerlo: het herstel van een poel op camping ‘t Heultje, de aanleg van een poel in een weiland dat meestal onder water staat en de verfraaiing van een seinhuisje
langs het fietspad door een kunstschilder.
soortenfietspad
Ecologische herinrichting oude spoorbedding
Groene herinrichting oude spoorroute Aarschot - Herentals
woensdag 07 maart 2012
AARSCHOT - In 2010 werden de mogelijkheden bekeken om het oude spoorwegtraject ‘Herentals - Aarschot’ ecologisch herin te richten. Het stadsbestuur van Aarschot had de ontwikkeling van een recreatief ‘soortenfietspad’ in gedachten. Dit laat fietsers en wandelaars kennismaken met verschillende soorten planten en dieren. De projectlocatie is de bedding van de spoorlijn in eigendom van de NMBS.
Voortaan kunnen fietsers en wandelaars kennismaken met een diversiteit aan soorten planten en dieren. Het Agentschap voor Natuur en Bos startte hiervoor het projectvoorstel op. In samenwerking met de vzw Kempens Landschap en de Regionale landschappen Kleine en Grote Nete en Noord-Hageland groeide het uit tot een ambitieus groenproject.
“Één van de eerste maatregelen die het stadsbestuur van Aarschot onderneemt, is het aanplanten van een gemengde haag/houtkant in de Roodhuisstraat ter hoogte van het kruispunt Oude Mechelsebaan - Roodhuisstraat. In totaal planten we over een lengte van ongeveer 75 meter een haag/houtkant aan”, zegt schepen van Leefmilieu Florent Wolput.
Deze gemengde haagkant moet een lijnvormig landschapselement vormen voor onder meer de ingekorven vleermuis, die het als trajectroute zal gebruiken. De haagkant biedt ook een optimaal milieu voor de zeldzame sleedoornpage. Er wordt voor gezorgd dat de gemengde haagkant geen doorzichtbelemmering voor het verkeer met zich meebrengt.
“Aan de overzijde van dit kruispunt wordt het traject voortgezet. De aanplanting van wilgentenen ter hoogte van de Heidestraat (vanaf het kruispunt met de Oude Mechelsebaan tot aan de noordgrens van de gemeente) gebeurt met recuperatiehout (loten van geknotte wilgen). Er wordt een totale lengte van 400 meter aangeplant. Ook hier zal de aanplanting als ecologische verbetering aan het landschap geen belemmering vormen voor inritten en dergelijke”, vervolgt schepen Wolput.
Het uiteindelijke resultaat van deze aanplantingen en de aanplantingen van de andere aangrenzende gemeenten, is een trajectroute die een aantal belangrijke groene gebieden zal verbinden vanaf Herentals tot aan de Herseltsesteenweg.
De medewerkers van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen en van het Intergemeentelijk Opbouwwerk Leuven zullen het verdere beheer en het onderhoud van de aanplantingen op het traject voor hun rekening nemen, dit in het kader van het INL-jaarprogramma waarvoor de stad Aarschot jaarlijks een overeenkomst afsluit.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDVA_20120307_001
In 1863 werd de ‘spoorlijn 29 Aarschot – Herentals’ geopend. De spoorlijn deed meer dan een eeuw dienst als goederen- en personenvervoer, maar in de jaren tachtig verkreeg ze een andere functie. Er werd een fietsbedding in asfalt over gegoten die momenteel een zeer waardevolle verbinding vormt voor zowel woon- en werkverkeer, schoolgaande kinderen, als voor recreanten die van de Kempen tot het Hageland en vice versa willen fietsen. Maar ook voor heel wat diersoorten is deze fietsweg met haar bermen een belangrijke verbindingsweg.
Het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete vzw, het Regionaal Landschap Noord Hageland vzw, Kempens Landschap vzw en het ANB zullen met de betrokken gemeentes Herentals, Olen, Westerlo, Hulshout, Herselt en Aarschot en de provincie Antwerpen werken aan het opwaarderen van het ecologische en duurzame karakter van het fietspad.
Met dit project zetten we thema’s als biodiversiteit en duurzaamheid in de spotlights. We willen de recreant van op de fiets laten kennismaken met planten en dieren die leven op zowel het warme asfalt als de wegbermen, weilanden, bosranden en aangrenzende kerkzolders. Waar mogelijk zullen we met de betrokken eigenaars en recreanten bekijken of we hen kunnen ondersteunen in het ecologisch beheren van hun eigendom. Dat kan gaan van hulp bij het beheren van wegbermen, aanleg van een amfibieënpoel, aanleg van een bosrand of boomgaard tot het plaatsen van nestkasten voor steenuilen of kerkuilen en zelfs vleermuisverblijven. Doordat het fietspad diverse landschappen doorkruist zijn er bijgevolg heel wat mogelijke ingrepen die de natuur en de recreant ten goede kunnen komen.
Tevens promoten we graag ‘duurzaamheid’ als een onmisbaar onderdeel. We denken bijvoorbeeld aan het gebruik/de huur van elektrische fietsen, interactieve informatieborden of subtiele verlichting gevoed met zonne-energie en willen de recreant aan de hand van kunstige Land Marks dichter bij de natuur en het landschap brengen. Het project streeft er zo naar om – naast mensen een aangename en leerrijke fietstocht aan te bieden – de fietser op ideeën te brengen (desnoods voor in eigen tuin) en bewust te maken.
http://www.rlkgn.be/index.php?page=alias-4
Réouverture de la ligne ferroviaire?
La suggestion suivante peut être trouvé dans "Mobiliteitsvisie De Lijn 2020" datant d'avril 2009 (p. 30):
http://www.delijn.be/images/Mobiliteitsvisie%20De%20Lijn%202020_tcm7-8081.pdfTurnhout – Leuven
Op de as Turnhout – Herentals – Aarschot – Leuven suggereert de Mobiliteitsvisie in een nieuwe treinverbinding. Deze kan deels via bestaande sporen rijden en deels via een opnieuw aan te leggen stuk spoor tussen Herentals en Aarschot. Op deze lijn wordt met een frequentie van twee ritten per uur per richting een aantrekkelijk product geboden dat veel nieuwe openbaar-vervoerreizigers zal aantrekken. Ze biedt de Kempen en Noord-Limburg een snelle verbinding met Leuven, de luchthaven en Brussel. Er zullen verscheidene nieuwe haltes geopend kunnen worden, waardoor meer mensen railgebonden openbaar vervoer binnen bereik zullen hebben.
"Duurzame Kempen-Hagelandroute"
De duurzame Kempen-Hagelandroute
De duurzame Kempen-Hagelandroute is een fietstocht langs de oude spoorwegbedding tussen Herentals en Aarschot. Deze spoorlijn werd in 1863 geopend en deed meer dan een eeuw dienst voor goederenen personenvervoer. In de jaren ‘80 werd de spoorlijn omgetoverd tot een fietsbedding, die tot op vandaag druk wordt bereden door pendelaars en recreanten .
Om dit fietspad op te waarderen, sloegen vzw Kempens Landschap, Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete en Kamp C | Provinciaal Centrum Duurzaam Bouwen en Wonen de handen in elkaar. Het resultaat van deze samenwerking is de duurzame Kempen-Hagelandroute, een 22km lange fietsroute met een duurzaam, ecologisch en artistiek karakter!
De Kempen-Hagelandroute werd ontwikkeld in het kader van “Green Valley Kempen” – een project met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Dit project heeft als doel de Kempen te promoten als toonaangevende duurzame regio via het bekend maken van duurzame voorbeeldprojecten die met elkaar verbonden zijn door middel van een fietsroute. De projecten zijn goede voorbeelden van ondernemen, energie, regio-ontwikkeling, bouwen en wonen en recreëren en beleven op vlak van duurzaamheid. Je kan deze projecten tijdens je tocht zelf gaan bezichtigen. Meer informatie over de projecten kan je op deze website vinden onder de rubriek “duurzame projecten”.
Dankzij haar lijnvormige structuur in het landschap heeft de duurzame Kempen-Hagelandroute ook een grote ecologische waarde. Langs de oude spoorwegbedding leven immers vele planten- en diersoorten die zich via deze groene lijn kunnen verplaatsen tussen de resterende natuurgebieden in ons huidige versnipperde landschap. Bij de opwaardering van het fietspad werd daarom ook aandacht besteed aan de natuur. Langs het pad werden streekeigen houtkanten aangeplant, poelen hersteld, vlinderweides ontwikkeld en verschillende inrichtingsmaatregelen uitgevoerd voor vogels en vleermuizen.
Tijdens de fietstocht kom je enkele voorbeelden van Land Art tegen. Dit zijn kunstwerken die het landschap als decor gebruiken en de aanblik ervan op een kunstzinnige manier versterken. Ze zijn daarom speciaal aangebracht op karakteristieke plaatsen in het landschap rondom de oude spoorwegbedding. In alle 5 gemeenten (Herentals, Olen, Westerlo, Hulshout en Herselt) waardoor het fietspad loopt staat zo een kunstwerk of wordt in de toekomst nog een kunstwerk geplaatst.
http://www.greenvalleykempen.be/index.cfm?n01=durableProjects&project_id=15
Brochure et carte en ligne:
http://www.kempenslandschap.be/folders/
http://www.kempenslandschap.be/gallery/documents/folders/08-duurzame-kempen-hagelandroute-folder.pdf
kaart en foto's
Kaart aangepast, ten noorden is het nog mogelijk autovrij te fietsen
Hoeverveld, is alleen voor fietser en landbouwer.
En daar is een kleine wegje tussen de Kastanjelaan en de Beukenlaan
Foto's :
https://goo.gl/photos/nV3s7jxzQ9m9cyH79
Diaporama :
title="2015-11-02 L29 Aarschot - Herentals" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Hoeverveld, is alleen voor fietser en landbouwer.
En daar is een kleine wegje tussen de Kastanjelaan en de Beukenlaan
Foto's :
https://goo.gl/photos/nV3s7jxzQ9m9cyH79
Diaporama :
title="2015-11-02 L29 Aarschot - Herentals" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Dernière édition par velo-ravel.net le Dim 29 Mar 2020 - 18:05, édité 3 fois
Verbreding fietspad op spoorberm onder loep
http://www.gva.be/cnt/blhot_02322339/verbreding-fietspad-op-spoorberm-onder-loep
Kan het recreatieve fietspad op de oude spoorbedding tussen Herentals en Aarschot een echte fietsostrade worden? De betrokken gemeentes onderzoeken de verbreding naar vier meter.
Het fietspad op de oude spoorbedding tussen Herentals en Aarschot wordt al jaren erg druk gebruikt, zodat de provincie Antwerpen de route wil opwaarderen tot een echte fietsostrade. Maar dan moet het pad over de volledige lengte verbreed worden tot vier meter. De verschillende gemeentes die het traject aandoet, onderzoeken nu de mogelijkheden.
“We zijn het plan genegen, maar onze visie is dat zo’n verbreding moet gebeuren zonder bijkomende grondinnames”, zegt de Herentalse Mobiliteitsschepen Jan Michielsen (CD&V). “De bedding is nog altijd eigendom van NMBS, die ook akkoord moet gaan. Het project verkeert nog in een embryonale fase.”
Herentals vindt het belangrijker dat er snel verlichting komt op het traject tot Hulshout. Van Hulshout tot Aarschot bestaat die verlichting al. “Die verlichting willen we dan wel zo plaatsen dat een latere verbreding naar vier meter mogelijk blijft. Maar om van een fietsostrade te kunnen spreken, zijn er nog andere knelpunten, zoals de oversteken op drukke wegen.”
Vernieuwing asfaltlaag [Herentals - Hulshout]
Nieuw asfalt voor fietspaden Oevelse dreef en Fietsostrade Herentals-Aarschot
26/10/2017
WESTERLO - Begin november starten op meerdere plaatsen in Westerlo wegenwerken. Daarbij krijgt de verbetering van fietspaden voorrang. Aannemer Hoogmartens start direct na de herfstvakantie met het vernieuwen van de asfaltlaag van het fietspad op de oude spoorwegbedding tussen Herentals en Hulshout (3 kilometer). Direct daarna is het fietspad in de Oevelse dreef naast de abdij van Tongerlo (1,5 kilometer) aan de beurt.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bllbr_03152753
Verlichting
Eerste verlichtingspalen fietsostrade geplaatst
11 oktober 2018
Vandaag plaatst Eandis aan de Servaas Daemsstraat in Noorderwijk symbolisch de eerste verlichtingspalen naast de fietsostrade F106 Herentals-Aarschot. Het fietspad volgt de oude spoorwegbedding tussen Herentals en Aarschot door Voortkapel en Heultje. Er komt niet alleen verlichting, het pad wordt later ook verbreed, in overleg met de gemeenten Hulshout en Herentals. De verlichtingspalen komen uiteraard aan de randen van het te verbreden fietspad.
De provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid betalen elk 50 % van de kosten voor de plaatsing van de verlichting. Dat gebeurt via een subsidie van het Fietsfonds voor de aanleg en herinrichting van fietsostrades.
https://www.hln.be/regio/westerlo/eerste-verlichtingspalen-fietsostrade-geplaatst~a1415610/
In omgeving vleermuizenkolonie Noorderwijk gaat licht pas branden als fietser passeert
Gedaan met fietsen in het donker: fietsostrade naar Aarschot baadt nog dit jaar in het licht
12/10/2018
HERENTALS, WESTERLO, HULSHOUT - Energiemaatschappij Fluvius is in Herentals en Westerlo gestart met het plaatsen van verlichting naast het fietspad op de oude spoorbedding Herentals-Aarschot. Het licht moet over zes maanden overal branden.
Het fietspad op de oude spoorweg tussen Herentals en Aarschot is een druk gebruikte route voor zowel werk- en schoolverkeer als recreatief gebruik. Het deel tussen Aarschot en Hulshout is al langer verlicht, de gemeentebesturen van Herentals, Westerlo en Hulshout trekken dat nu over de volledige lengte door. Fluvius, de fusiemaatschappij van Eandis en Infrax, is tegelijk in Noorderwijk (Herentals) en Westerlo gestart met het plaatsen van de lichtarmaturen. Voor Herentals gaat het om een kaarsrecht tracé van 6 kilometer, in Westerlo van 3 kilometer en in Hulshout nog 300 meter onverlicht pad.
“In tegenstelling tot de huidige verlichting in Aarschot plaatsen wij over de volledige lengte armaturen met zachter amberkleurig licht”, zegt de Herentalse schepen van Openbare Werken Jan Michielsen (CD&V). “Dat gebeurt op vraag van het Agentschap Natuur en Bos, omdat het fietspad voor het grootste gedeelte door natuur en landbouwgebied loopt. De kleur verstoort de omgeving minder. Het stuk tussen Noorderwijk en Herentals is over twee weken operationeel, de verlichting over het volledige traject moet over zes weken in gebruik genomen kunnen worden. We hebben speciaal gevraagd om de klus afgewerkt te hebben voor de donkerste wintermaanden aanbreken.”
Ingekorven vleermuizen
In Herentals komen er zo 160 lichtmasten bij, in Westerlo 80 en in Hulshout een tiental. Waar het fietspad de omgeving van het kasteel De Ghellinck in Noorderwijk aan doet, krijgt het over een afstand van ruim anderhalve kilometer dynamische volgverlichting. “Dat wil zeggen dat de ledlampen daar maar op 20 procent van hun vermogen branden. Wanneer er een fietser aan komt, gaan ze automatisch naar de volle 100 procent, om nadien weer te zakken”, zegt Luc Van Campfort van Fluvius.
De reden is dat de kasteelomgeving het zomerverblijf is van de grootste populatie van ingekorven vleermuizen van Vlaanderen. De zowat 900 exemplaren van dit zeldzame en in ons land beschermde dier volgen in hun vliegtraject waterlopen, bomenrijen en houtkanten, maar mijden fel verlichte plekken. Na de zomer vliegen ze met z’n allen naar het fort van Broechem bij Ranst om er te overwinteren. “Deze vleermuizenkolonie is ook de reden waarom we amberkleurig licht gebruiken. Alleen de punten waar het fietspad grote wegen kruist, accentueren we met wit licht”, zegt Michielsen.
Op heel wat plaatsen staan de lichtzuilen wat verder van de fietsroute af. Dat heeft er mee te maken dat deze fietssnelweg geen officiële fietsostrade is. “Daarvoor moet het fietspad op veel punten breder gemaakt worden. Omdat we niet uitsluiten dat dit er ook ooit van komt, zetten we de palen alvast op voldoende afstand zodat we die over enkele jaren niet opnieuw allemaal moeten uitbreken.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181011_03825577
Re: Verbreding fietspad op spoorberm onder loep
Fietsostrade tussen Herentals en Herselt wordt breder en met meer voorrang voor fietsers
27 april 2020
HERENTALS - Een deel van de fietsostrade Aarschot-Herentals, meer bepaald het deel tussen de Herenthoutseweg in Herentals en de Madestraat in Herselt, gaat heraangelegd worden. De fietsostrade zal er verbreed worden tot 4 meter en de fietsers zullen eveneens voorrang krijgen op kruispunten waar mogelijk.
De betrokken gemeenten Herentals, Hulshout, Westerlo en Herselt bereikten over de plannen een akkoord met de provincie Antwerpen. Een verbreding van het fietspad is nodig aangezien de fietsostrade veelvuldig gebruikt wordt. Bovendien stoort het de fietsers dat ze op kruispunten geen voorrang hebben. Nu wordt een eerste aanzet gegeven om die problemen op te lossen.
Volledige subsidiëring
“Eerder hadden onze collega’s van Herselt al het initiatief proberen te nemen om tot een visie over de heraanleg te komen. Die was in de koelkast beland omwille van budgettaire redenen. De provincie heeft nu echter beslist om in een volledige subsidiëring te voorzien zodat we meteen het initiatief hebben genomen om de betrokken gemeenten opnieuw rond de tafel te brengen”, zegt de Herentalse schepen van Mobiliteit Yoleen Van Camp (N-VA).
“Na een politiek akkoord om een gezamenlijke visie uit te werken, kunnen we van start gaan. Volgende gemeenteraad wordt de engagementsverklaring gestemd. Daarna kunnen we via de provinciale ondersteuning het studiewerk opstarten.”
Studiewerk
Het zal wel nog verschillende jaren duren voor de heraangelegde fietsostrade in gebruik genomen kan worden. Alleen al het studiewerk zal jaren in beslag nemen omdat er voor de fietsostrade een globale visie en aanpak moet gehanteerd worden.
https://www.hln.be/in-de-buurt/herentals/fietsostrade-tussen-herentals-en-herselt-wordt-breder-en-met-meer-voorrang-voor-fietsers~aaad482b/
Knippen aantal beugels [Herentals]
Stad haalt reeks beugels op fietsroute naar Aarschot weg
Verbeteringen op korte termijn gaan omvorming naar volwaardige fietsostrade vooraf
23/07/2020
HERENTALS - De verschillende gemeentes langs het fietstraject op de oude spoorbedding Herentals-Aarschot willen er een volwaardige fietsostrade van maken. Herentals voert nu al enkele verbeteringen door.
Het fietspad op de vroegere spoorbedding langs de Herentalse deelgemeenten Noorderwijk en Morkhoven, Heultje (Westerlo), Hulshout en Ramsel (Herselt) vormt al lang een snelle verbinding naar Aarschot, nog voor er sprake was van fietsostrades. Het traject kreeg intussen wel fietsostradenummer F106, maar is niet breed genoeg om die naam te mogen dragen. De betrokken gemeentebesturen besloten daarom enkele weken geleden om voor een verbreding over de volledige afstand te gaan, met steun van de provincie Antwerpen. Maar het gaat voorlopig nog maar om een intentieverklaring. Het zal nog enkele jaren duren vooraleer het pad kan worden verbreed en de voorrangsregeling met de dwarsbaantjes aangepast zal zijn.
Het Herentalse stadsbestuur wil - op suggestie van de stedelijke mobiliteitscel - in afwachting daarvan al enkele verbeteringen doorvoeren. Dat moet in verschillende fases gebeuren. “In een eerste fase halen we aan elke overgang van de fietsroute en de openbare weg twee van de vier beugels weg”, klinkt het. “Het gaat om de beugels die het wegrijdende verkeer hinderen.” Anders gezegd: op ieder punt waar de fietsers een dwarsweg naderen, blijft de metalen beugel aan de rechterzijde staan. De rechtse beugel aan de overkant van de rijweg verdwijnt, zodat tweewielers vlot de openbare weg kunnen verlaten.
Op twee punten haalt de stad binnenkort alle vier beugels weg. “Aan de overgangen met Klein Rossem in Noorderwijk en De Dijken in Morkhoven wijzigen we de voorrangsregeling zodat de fietsostrade voorrang heeft op de zijstraat”, zo stelt het stadsbestuur. “In de tweede fase volgt een evaluatie van de getroffen maatregelen. Daarbij bekijken we of gelijkaardige maatregelen op andere plaatsen opportuun zijn.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200722_94827006
Breed onderzoek optimalisatie F106
Proef met app moet doorstroming op oudste fietssnelweg helpen verbeteren: “Normen van 30 jaar geleden zijn niet meer van de tijd”
Hans Otten
Vrijdag 27 september 2024 om 11:56
Herentals/Herselt/Hulshout/Westerlo - In het onderzoek naar hoe de oudste fietsostrade F106 (Herentals-Aarschot) het best opgewaardeerd kan worden, zet de provincie Antwerpen bij wijze van proefproject een fietsapp in. Regelmatige gebruikers van de route kunnen via de app heel wat nuttige data over de doorstroming opleveren.
Het kaarsrechte 17 kilometer lange fietspad op de vroegere spoorbedding tussen Herentals en Aarschot was bij de aanleg dertig jaar geleden al een fietsostrade avant la lettre. Hoewel het tracé het officiële fietsostradenummer F106 draagt, voldoet het eigenlijk niet aan de hedendaagse normen. De provincie Antwerpen en de betrokken gemeentebesturen van Herentals, Herselt, Hulshout en Westerlo gingen eind vorig jaar al het engagement aan om de F106 te optimaliseren en veiliger te maken.
“De fietsverbinding is aangelegd volgens de regels die dertig jaar geleden de norm waren”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) van de provincie Antwerpen. “Zo is het fietspad maar 2,5 à 3 meter breed, terwijl de huidige richtlijn 4,5 meter is. Onderweg kom je als fietser heel veel poortjes en andere obstakels tegen, naast heel veel kruisingen met wegen. Geen enkele daarvan is een ongelijkgrondse oversteek (tunnel of brug, red.). Daarnaast zien we her en der wortelopdruk door het asfalt. En ook de zichtbaarheid kan op sommige plekken wel beter.”
Data uit fietsapp
Er is een studie in de maak om knelpunten en kansen in kaart te brengen. De provincie deed eerder al een oproep aan buurtbewoners en gebruikers om via een online platform knelpunten aan te duiden of verbeteringen te suggereren. Daar voegt het provinciebestuur nu een nieuw middel aan toe. Bij wijze van proefproject roept de overheid regelmatige gebruikers van de F106 op om de fietsapp Geovelo te installeren. Die digitale toepassing registreert onderweg - volledig anoniem - heel wat gegevens die heel nuttig kunnen zijn bij de opmaak van plannen voor de opwaardering.
De provinciale diensten kijken daarbij vooral naar twee soorten data. Ten eerste geeft Geovelo precies het afgelegde traject weer. Zo kan de provincie een zicht krijgen op de drukst gebruikte stukken van de F106. Ten tweede registreert de app ook wanneer fietsers bruusk in de remmen moeten of onderweg (lang) oponthoud ervaren. Dat kan dan weer een beeld geven over de plekken op het tracé waar specifieke ingrepen nodig zijn om de doorstroming te verbeteren. Voor de proef kan de provincie op Europese middelen rekenen. Als het gebruik van Geovelo nuttig blijkt, bestaat de kans dat het bestuur het gebruik ook elders wil aanmoedigen.
1.300 fietsers per dag
Want hoe ouderwets de F106 ook is, het blijft een bijzonder populaire en druk gebruikte route. Langs de ene kant is het een ideale verbinding voor woonwerkverkeer naar de industriezones van Herentals, Heultje (Westerlo) en Hulshout. Langs de andere kant is een druk gebruikte recreatieve fietsroute dwars door het groen, onder andere omdat ze deel uitmaakt van de Kempen-Hagelandroute.
Die populariteit blijkt ook uit de fietstellingen door de provinciale fietsbarometer. Zelfs in een vakantiemaand als afgelopen augustus rijden er nog gemiddeld 1.300 fietsers per dag over het fietspad. Op een (zonnige) topdag loopt dat cijfer zelfs op tot bijna 3.100 passanten. “Deze cijfers wijzen op het belang van de optimalisatie van de fietsostrade”, zegt gedeputeerde Lemmens.
https://www.gva.be/cnt/dmf20240927_93669381
Online platform:
https://fietssnelwegen.be/nieuws/geef-je-gedacht-om-van-de-f106-een-veilige-vlotte-en-comfortabele-fietsostrade-te-maken
https://fietssnelwegen.be/projecten/studiefase-optimalisatie-f106
F106 AARSCHOT - HERENTALS
Geef je gedacht om van de F106 een veilige, vlotte en comfortabele fietsostrade te maken
23/05/2024
De provincie Antwerpen onderzoekt samen met Herentals, Westerlo, Hulshout, Herselt, Aarschot en de provincie Vlaams-Brabant de volledige route van de fietsostrade F106 tussen Herentals en Aarschot. Na 30 jaar vraagt het traject om een optimalisatie door het groeiend fietsgebruik en vernieuwde richtlijnen voor kwaliteitsvol fietsverkeer. Momenteel zit het project in de studiefase om knelpunten en kansen van de route in kaart te brengen. Veiligheid en comfort voor fietsers staan voorop: breder, voorrang voor de fietsers, veilige kruisingen, minder obstakels en een effen wegdek.
Optimalisatie is nodig door het sterk toegenomen woon-werk- en woon-schoolverkeer op het fietsostradenetwerk en dus ook de F106. Op een topdag fietsen meer dan 2.500 fietsers per dag op de F106. Het aantal fietsers nam de laatste 4 jaar, periode 2019-2023, toe met 12,5% tot bijna 300.000 fietsers op jaarbasis.
Het platform
Buurtbewoners en fietsers kennen de F106, of in de volksmond De Route, als hun broekzak. Hun kennis is van onschatbare waarde in deze studiefase. Vanaf 23 mei kan iedereen online meedenken door knelpunten en kansen aan te duiden op een kaart en beeld en uitleg toe te voegen.
In 2023 werd de eerste aanzet voor dit onderzoek gegeven:
Allereerste fietsostrade moet veiliger en comfortabeler worden
Hans Otten
Dinsdag 28 november 2023 om 12:43
HERENTALS, HERSELT, HULSHOUT, WESTERLO, AARSCHOT - De fietsverbinding op de oude spoorbedding tussen Herentals en Aarschot was de eerste fietsostrade avant la lettre. Na dertig jaar voldoet die niet langer aan de huidige normen. De betrokken besturen starten een grondige opwaardering van de populaire route.
Als je de oude spoorlijn van station Herentals tot station Aarschot zou opmeten, krijg je een afstand van 24 kilometer. Op 17 kilometer bedding daarvan, tussen de Herenthoutseweg in Herentals en de aansluiting met de fietsostrade Aarschot-Lier (F104), is drie decennia geleden een kaarsrecht fietspad aangelegd. Dat draagt dan wel het fietsostradenummer F106, maar in feite voldoet de fietsroute niet echt aan de hedendaagse standaardeisen van een zogenaamde fietssnelweg.
“De fietsverbinding is aangelegd volgens de regels die dertig jaar geleden de norm waren”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) van de provincie Antwerpen. “Zo is het fietspad maar 2,5 à 3 meter breed, terwijl de huidige richtlijn 4,5 meter is. Onderweg kom je als fietser heel veel poortjes en andere obstakels tegen, naast heel veel kruisingen met wegen. Geen enkele daarvan is een ongelijkgrondse oversteek (tunnel of brug, red.). Daarnaast zien we her en der wortelopdruk door het asfalt. En ook de zichtbaarheid kan op sommige plekken wel beter.”
Populaire route
Niettemin kent deze fietsostrade al heel lang een grote populariteit. Langs de ene kant is het een ideale verbinding voor woonwerkverkeer naar de industriezones van Herentals, Heultje (Westerlo) en Hulshout. Langs de andere kant is een druk gebruikte recreatieve fietsroute, onder andere omdat ze deel uitmaakt van de Kempen-Hagelandroute. Bovendien doorkruist ze de groene vallei van de Grote Nete en de Wimp, terwijl de passage door het zomerleefgebied van de grote kolonie van de ingekorven vleermuis al noopte tot het plaatsen van aangepaste fietsverlichting.
Die populariteit blijkt ook uit de fietstellingen die continu door de provinciale Fietsbarometer gebeuren. Er rijden gemiddeld 1.805 fietsers per dag over de bedding. Afgelopen zomer bereikte dat aantal een absolute piek toen er op 20 augustus maar liefst 2.513 fietsers passeerden in Morkhoven (Herentals). Maar ook op andere dagen stijgt de teller op piekmomenten ruim boven 250 tweewielers per uur uit. “Deze cijfers wijzen op het belang van de optimalisatie van de fietsostrade”, zegt de gedeputeerde.
Knelpunten oplijsten
Daarom hebben alle betrokken stads- en gemeentebesturen samen met de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant dinsdag de engagementsverklaring getekend om de F106 te optimaliseren en veiliger te maken. “Dit is maar het startschot”, zegt Lemmens. “Nu begint het echte werk pas met de aanstelling van een studiebureau om een conceptnota op te maken. De bedoeling is dat deze experten alle knelpunten in kaart brengen en eerste oplossingen aanreiken. Dat kan gaan om een verbreding van het fietspad, het veiliger maken van kruispunten of het verbeteren van de zichtbaarheid. Die nota dient dan als basis voor verdere stappen zoals het aanvragen van vergunningen en het aanstellen van een aannemer.”
Daarnaast is er een ontbrekende schakel in Herentals, waar de fietsostrade F106 nu nabij de Herenthoutseweg abrupt eindigt, op enkele kilometers van het centrum. “Het wegwerken van die missing link tussen de Herenthoutseweg en de kruising met het Albertkanaal zit mee vervat in de ontwerpopdracht van de F103 (Lier-Herentals, red.), die de provincie Antwerpen trekt op vraag van de steden en gemeentes”, besluit Lemmens.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231128_94292843
https://antwerpspersbureau.be/30-jaar-oude-fietsostrade-door-herentals-westerlo-hulshout-herselt-wordt-geoptimaliseerd/
https://www.gva.be/cnt/dmf20231201_94989306
Fietstunnel Noorderwijk [Herentals]
In Noorderwijk is de verkeerssituatie nabij het café Berkemus een regelrecht kluwen. Op korte afstand komen Molenstraat, Schransstraat, Morkhovenseweg, Voortkapelseweg en Braakveld er samen. Om het geheel af te maken, kruist daar ook het fietspad op de oude spoorwegbedding.
Op deze plaats maar ook in de bredere omgeving heeft stad Herentals een aantal grote infrastructuurwerken gepland. Nutsleidingen, riolering, fietspad, nieuwe openbare verlichting.. maar ook een veilige doorgang voor het fietspad op de voormalige spoorlijn. Op die plaats komt een ondergrondse doorsteek voor de fietsers.
Alle info, samen met presentaties en plannen:
https://www.herentals.be/infra-noorderwijk-morkhoven
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240303_95372126
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221202_96058638
Jammer genoeg komt niets zonder een prijs. De bouw van deze tunnel betekent het einde voor meer dan honderd bomen die in de werfzone langs de oude spoorlijn tot wasdom zijn gekomen...
https://nnieuws.be/artikel/100-bomen-gekapt-op-kruispunt-cafe-berkemus-voor-bouw-tunnel-hopelijk-komen-er-nieuwe-bomen
De situatie voor de werken, gezien vanop het kruispunt:
Op deze plaats maar ook in de bredere omgeving heeft stad Herentals een aantal grote infrastructuurwerken gepland. Nutsleidingen, riolering, fietspad, nieuwe openbare verlichting.. maar ook een veilige doorgang voor het fietspad op de voormalige spoorlijn. Op die plaats komt een ondergrondse doorsteek voor de fietsers.
Alle info, samen met presentaties en plannen:
https://www.herentals.be/infra-noorderwijk-morkhoven
Aanleg fietstunnel en riolering starten begin 2025
Aanleg fietstunnel en riolering starten begin 2025
Hans Otten
Zondag 3 maart 2024 om 15:42
MORKHOVEN/NOORDERWIJK - Het stadsbestuur van Herentals is klaar met de plannen voor nieuwe riolering, fietspaden en een fietstunnel voor enkele hoofdwegen in Morkhoven en Noorderwijk. De werken zouden volgend voorjaar starten. De ingreep maakt de banen ook veiliger voor zwakke weggebruikers.
De plannen hebben betrekking op (delen) van de Morkhovensweg en Voortkapelseweg in Noorderwijk en de Molenstraat en Wiekevorstseweg in Morkhoven.
(...)
Ook het belangrijke knooppunt van Voortkapelseweg-Molenstraat-Morkhovenseweg gaat er anders uit zien. Het krijgt ook een verhoogde inrichting en de verkeerslichten verdwijnen. “Het deeltje van Braakveld tot de Graanstraat wordt gedeeltelijk eenrichtingsverkeer”, zegt Geert Ceuppens. “De Voortkapelseweg wordt haakser aangesloten op het kruispunt. Op het stationspleintje komt een hoppinpunt, een stukje Schransstraat wordt als fietsstraat ingericht. De frituur schuift een beetje op, maar krijgt een reeks parkeerplaatsen.”
De blikvanger is zonder meer de fietstunnel die voor de fietsostrade F106 Herentals-Aarschot op dat kruispunt wordt geïnstalleerd. Dat is een constructie van 6,5 meter breed met aan beide zijden een helling van negentig meter lang en een tunnel van dertig meter lang. Zo kan de fietser hier ongehinderd het kruispunt passeren. De stad is klaar om een aannemer aan te stellen, de werken zouden in het voorjaar van 2025 moeten starten.
Verhoogde plateaus
Het studiebureau neemt in één adem ook heel wat kruispunten onder handen. Waar die van Voortkapelseweg met Graanstraat en Schommenstraat en van de Wiekevorstseweg met Kapelstraat nu gevaarlijk en onoverzichtelijk zijn, worden die haakser ingericht. De kruispunten van Mispelaar en Krombaak, die nu vlak bij elkaar op de Wiekevorstseweg aantakken, worden hervormd naar één gezamenlijke aantakking. Het kruispunt van Molenstraat met Dorp en Streepstraat wordt zo hertekend dat Dorp met dubbelrichtingsverkeer wordt aangesloten, Streepstraat met eenrichtingsverkeer. Dat kruispunt krijgt bovendien de vorm van een verhoogd verkeersplateau, net als de kruispunten aan Pater Van Baelenstraat-Eusselstraat, de Verbindingsstraat en de
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240303_95372126
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221202_96058638
Jammer genoeg komt niets zonder een prijs. De bouw van deze tunnel betekent het einde voor meer dan honderd bomen die in de werfzone langs de oude spoorlijn tot wasdom zijn gekomen...
100 bomen gekapt op kruispunt café Berkemus voor bouw tunnel : "Hopelijk komen er nieuwe bomen"
08/11/2024
De werken aan het kruispunt van café Berkemus in Noorderwijk vorderen tegen een hoog ritme. Een aannemers heeft al meer dan 100 bomen gekapt langs de fietsostrade op de oude spoorbedding. Er komt een ondergrondse fietstunnel die 90 meter voor het kruispunt begint, en 90 meter verder eindigt.
"Hopelijk komen er nieuwe bomen, het is compleet leeg nu", klinkt het bij buurtbewoonster Marleen V. (63). "We weten eigenlijk niet in detail wat er iedere dag gaat gebeuren. Hopelijk zijn de werken over 2 jaar helemaal rond met een mooi resultaat, én nieuwe bomen..."
https://nnieuws.be/artikel/100-bomen-gekapt-op-kruispunt-cafe-berkemus-voor-bouw-tunnel-hopelijk-komen-er-nieuwe-bomen
De situatie voor de werken, gezien vanop het kruispunt:
Sujets similaires
» F106 Fietssnelweg F106 Aarschot - Herentals
» L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102)
» L035 Aarschot - Diest (Fietssnelweg 26)
» L035 Leuven-Aarschot (fietssnelweg F25)
» F025 Leuven-Aarschot (fietssnelweg F25)
» L029 Turnhout-Herentals (Fietssnelweg F102)
» L035 Aarschot - Diest (Fietssnelweg 26)
» L035 Leuven-Aarschot (fietssnelweg F25)
» F025 Leuven-Aarschot (fietssnelweg F25)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum