Antitankgracht
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Antitankgracht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antitankgracht_(Antwerpen)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLNVE_20110724_007
http://www.gva.be/antwerpen/stabroek/fietspad-naar-antitankgracht.aspx
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=PD2LM0U5
http://www.gva.be/antwerpen/provincie-ziet-antitankgracht-als-nieuwe-toeristische-troef.aspx
Fietspad langs antitankgracht wordt volledig gerealiseerd
WOENSDAG 27 JULI 2011
Gemeentebestuur Brecht
BRECHT - De gemeenteraad van Brecht heeft zich geëngageerd om de ontbrekende delen van het fietspad langs de antitankgracht te helpen realiseren.
Toerisme Provincie Antwerpen (TPA vzw) wil de Antitankgracht, een beschermd
landschap ten noordoosten van Antwerpen, verder ontsluiten naar het grote publiek. Het project krijgt een infrastructureel luik, en educatief luik en men bekijkt ook de commerciële mogelijkheden. TPA wil twee missing links in het fietsknooppuntennetwerk ontwikkelen. Dat gebeurt in Stabroek en in Brecht.
Eikenlei
In Brecht wordt het ontbrekende fietspad tussen het kanaal en de Eikenlei en tussen de Eikenlei en de grens met Schoten gerealiseerd. De gemeenteraad zette hiervoor het licht op groen. Brecht staat in voor de uitvoering van de werken. Brecht betaalt 35 % van de kosten, Het project Plattelandsontwikkeling van de provincie Antwerpen subsidieert 65 %.
Educatief project
De provincie staat ook in voor het educatieve project rond de antitankgracht. Het educatieve luik omvat onthaalpoorten en -punten en rustpunten en routestructuren langs deze waterweg. Het commerciële luik omvat de toeristische marketing rond het project.
Tweede wereldoorlog
De antitankgracht werd in 1939 werd gegraven om vijandelijke tanks tot stilstand te brengen en maakte deel uit van de verdedigingsgordel rond de stad Antwerpen. Ze loopt van Oelegem tot aan Berendrecht over lengte van ongeveer 33 km. De gracht is nu uitgegroeid tot een uniek landschapselement met specifieke fauna en flora.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLNVE_20110724_007
Fietspad naar antitankgracht
01/09/'10 De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de toelating om een bedrag vrij te maken van maximum 30.000 euro.
Dat geld moet dienen om de nodige gronden te kopen zodat er een fietspad kan worden aangelegd tussen de Sportweg en de antitankgracht. Het is de bedoeling dat dit fietspad aansluit op het grotere project van de provincie. Die wil een lang fietspad realiseren langs de oevers van de antitankgracht.
http://www.gva.be/antwerpen/stabroek/fietspad-naar-antitankgracht.aspx
NIEUWE TOERISTISCHE TROEF KLAAR TEGEN EIND 2011
Antitankgracht wordt fietsparadijs
DINSDAG 02 FEBRUARI 2010
ANTWERPEN - De provincie Antwerpen heeft recreatieve plannen met de Antitankgracht. De gracht is een mooi staaltje van militair erfgoed en wordt volgens gedeputeerde voor Toerisme Inga Verhaert ‘ongetwijfeld een nieuwe toeristische troef'.
De Antitankgracht –ook wel ten onrechte Antitankkanaal genoemd– is een beschermd landschap. Het ligt in het noordelijke deel van de buitenste fortengordel rond Antwerpen, tussen de forten van Ranst en Stabroek.
Gedeputeerde voor Toerisme Inga Verhaert (SP.A): ‘De Antitankgracht heeft potentie, zoveel is duidelijk. Een studie moet die mogelijkheden nu in detail op papier zetten. Toerisme Provincie Antwerpen focust daarbij op zachte recreatie. Zo maakt de studie een analyse van de bestaande toestand en tekent daarnaast een globale visie uit voor toekomstige fietsverbindingen. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de manier waarop de route in het landschap kan worden ingepast. Waar kunnen infoborden worden geplaatst? Wat zijn ideale locaties voor inrijpunten (plaatsen waar je kunt parkeren en die een goede aansluiting hebben op het openbaar vervoer) of picknickplaatsen? Zo wordt het meer dan alleen maar een fietsverhaal.'
De studie vormt ook de basis voor de verdere ontwikkeling van het recreatieve fietsnetwerk in de Voorkempen. Meer bepaald de aanleg van missinglinks, dat zijn paden die dringend toe zijn aan opwaardering.
‘Concreet hebben we plannen met twee missinglinks', zegt Verhaert. ‘Begin augustus starten we met de realisatie van een 3,5kilometer lang fietspad in Stabroek. Als alles volgens plan verloopt, is dat klaar in oktober. In 2011 leggen we een missinglink aan op de grens tussen Brecht en Schoten. Uiteindelijk zullen fietsers tegen eind 2011 het bijzondere karakter van de Antitankgracht in al zijn facetten kunnen beleven. En, heel belangrijk, dat zal gebeuren met respect voor de draagkracht van het landschap, de natuur en de cultuurhistorische elementen. Het wordt ongetwijfeld een nieuwe toeristische troef in de provincie Antwerpen.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=PD2LM0U5
Provincie ziet Antitankgracht als nieuwe toeristische troef
26/01/'10 Als militair erfgoed heeft de Antitankgracht ten noordoosten van Antwerpen een groot toeristisch potentieel. Toerisme Provincie Antwerpen investeert het komende jaar dan ook volop in de toeristische ontsluiting.
Enerzijds komt er een studie die een visie voor de toekomstige fietsverbindingen moet uitstippelen. Anderzijds staan er meteen ook twee concrete fietsverbindingen op het programma nl. een fietspad in Stabroek en één op de grens tussen Brecht en Schoten. Bijzondere aandacht gaat ook naar de educatieve omkadering van de routes.
Naast parken en tuinen typeert vooral het militaire erfgoed het landschap ten noordoosten van Antwerpen. De Antitankgracht is een beschermd landschap in het noordelijke deel van de buitenste fortengordel rond Antwerpen tussen de forten van Ranst en Stabroek.
Toerisme Provincie Antwerpen speelt een voortrekkersrol in de toeristische ontsluiting van deze Antitankgracht. Het project omvat onder meer een studie, de realisatie van 2 missing links in het fietsknooppuntennetwerk en een educatieve omkadering van de routes.
Optimalisering fietsknooppuntennetwerk
De studie zal ook de basis vormen voor de verdere ontwikkeling van het recreatieve fietsnetwerk in de Voorkempen. Meer bepaald de aanleg van missing links, paden die dringend toe zijn aan opwaardering waardoor het fietsknooppuntennetwerk fijnmaziger kan worden.
http://www.gva.be/antwerpen/provincie-ziet-antitankgracht-als-nieuwe-toeristische-troef.aspx
carte
carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=13h2tKWe-_rzAw5vAycvsEduWZaI&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:33, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Re: Antitankgracht
velo-ravel.net a écrit:carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=13h2tKWe-_rzAw5vAycvsEduWZaI&usp=sharing
Merci, Luc, mais il semble que la parcours cyclable a été prolongé vers le nord.
Brecht: du canal à la frontière de Schoten
Stabroek, on parle de 3,5 de piste cyclable à réaliser
On pourrait donc supposer qu'il y a à Schoten, Kapellen et Brasschaat un sentier non seulement ouvert aux piétons mais aussi aux cyclistes.
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:33, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Re: Antitankgracht
Le rapport concernant le développement d'une voie verte de nature touristique le long de l'Antitankgracht nous donne quelques informations supplémentaires concernant l'état des berges (p. 16, 56 et 75-78).
Re: Antitankgracht
Si j'ai bien compris la partie qui va être complété sur Brecht est très petite 250 mètres environs.
en bleu sur la carte, la partie mauve étant la frontière en Brecht et Schoten
Voici la réponse de la commune à mes questions
en bleu sur la carte, la partie mauve étant la frontière en Brecht et Schoten
Voici la réponse de la commune à mes questions
De 1ste vergadering hierover met de technische diensten is gepland over 3 weken.
Het administratief dossier zou dienen afgewerkt te zijn voor het bouwverlof.
Dus de aanleg hiervan is dan voorzien voor de 2de helft van 2012.
Wij hebben hier nog geen kaarten van
Re: Antitankgracht
Pour Brasschaat, dans les notes du conseil communal du 23 juin 2011, (http://www.brasschaat.be/index.aspx?SGREF=14057&CREF=51202)eeuwige reiziger a écrit:
On pourrait donc supposer qu'il y a à Schoten, Kapellen et Brasschaat un sentier non seulement ouvert aux piétons mais aussi aux cyclistes.
Er wordt goedkeuring verleend aan het afsluiten van een overeenkomst tussen de VMM en de gemeente Brasschaat inzake een opstalrecht voor het beheren en de realisatie van een toeristisch fietspad langsheen het antitankkanaal. Goedkeuring wordt gehecht aan de overeenkomst tot het vestigen van een opstalrecht langsheen de Antitankgracht voor de realisatie van recreatieve infrastructuur, opgemaakt door Toerisme Provincie Antwerpen vzw (TPA)
Rien trouvé sur le site de la ville de Kapellen.
sur la commune de Schoten http://www.schoten.be/nieuws/beknopt/11.06.30.pdf
Conseil communal du 30 juin 2011
13
De Antitankgracht, een onbevaarbare waterloop van 1ste categorie, en de naastliggende oeverzone zijn eigendom van de Vlaamse Milieumaatschappij.
GOEDKEURING OVEREENKOMST TOT HET VESTIGEN VAN EEN OPSTALRECHT LANGSHEEN DE ANTITANKGRACHT VOOR DE REALISATIE VAN RECREATIEVE INFRASTRUCTUUR
Voor de recreatieve ontwikkeling van de Antitankgracht heeft Toerisme Provincie Antwerpen vzw de leiding genomen in het project “Een levende Antitankgracht beleven”. Ze werkt hiervoor samen met Regionaal Landschap De Voorkempen vzw en het provinciebestuur van Antwerpen. Geplande acties worden uiteraard ook steeds getoetst bij de Vlaamse Milieumaatschappij als beheerder en eigenaar van de Antitankgracht. Binnen dit project ontstond het ontwerp voor een recreatieve verbinding en de inrichting van onthaal- en rustpunten. Ook voor de gemeente Schoten is er een dossier “Fietspad Antitankgracht” (de zgn. missing link) uitgewerkt.
In voorliggende overeenkomst verleent VMM een recht van opstal op de onroerende goederen gelegen langsheen de Antitankgracht, voor de aanleg en het onderhoud van de recreatieve infrastructuur. De inrichtings- en onderhoudswerken van deze recreatieve infrastructuur vallen volledig ten laste van de gemeente.
De VMM staat als bevoegde waterbeheerder in voor het onderhoud van de Antitankgracht zelf en haar oeverzone, inclusief de houtkanten.
Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een termijn van 50 jaar. Na het beëindigen van de overeenkomst wordt het fietspad eigendom van de VMM.
De gemeenteraad keurt deze overeenkomst goed.
Stabroek, il y a le plan de mobilité http://www.stabroek.be/dsresource?objectid=3753&type=org mais malheureusement, une partie du PDF est scannée et on ne sait pas effectuer une recherche de mot dans ces parties-là.
Tu as vu cela ou ?eeuwige reiziger a écrit:
Stabroek, on parle de 3,5 de piste cyclable à réaliser
Donc si je comprends bien(ou alors mon néerlandais n'est pas assez bon.) non il n'y a pas mais oui il y aura à l'avenir.eeuwige reiziger a écrit:
On pourrait donc supposer qu'il y a à Schoten, Kapellen et Brasschaat un sentier non seulement ouvert aux piétons mais aussi aux cyclistes.
Re: Antitankgracht
SCHOTEN EN BRECHT WERKEN ‘MISSING LINK' WEG
Gemeenten investeren 120.000 euro in fietspad langs gracht
WOENSDAG 13 JUNI 2012
Het nieuw aan te leggen pad langs de Antitankgracht wordt twee meter breed en krijgt een ondergrond van boskiezel.
SCHOTEN - Schoten en Brecht werken samen om een volwaardig fietspad aan te leggen langs de Antitankgracht en hebben daar om en bij de 120.000 euro voor over. Het wegwerken van de laatste missing links is voor binnenkort.
De ongeveer 33kilometer lange Antitankgracht loopt over het grondgebied van Antwerpen, Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Brecht, Schilde en Ranst. Vandaag is dit beschermd landschap een aaneenschakeling van militair erfgoed met bijzondere ecologische en landschappelijke waarden. De as werd een belangrijke recreatieve trekpleister. Je kan nu al over het grootste gedeelte van het tracé langs het kanaal fietsen.
In de nabije toekomst zal de nog overblijvende ‘missing link' op het grondgebied van de gemeenten Schoten en Brecht, ter hoogte van de E10-plas, worden weggewerkt. Beide gemeentebesturen zullen hiervoor samenwerken en kunnen een beroep doen op provinciale en Europese financiële middelen. Schoten zal in het wegwerken van de ‘missing link' 94.772euro investeren en Brecht 23.123euro.
Het nieuw aan te leggen pad wordt twee meter breed en krijgt een ondergrond van boskiezel. Het loopt vanaf het kanaal Dessel-Schoten in Sint-Job naar de Eikenlei/Brechtsebaan, steekt die gewestweg over en vervolgt het traject aan de rechterzijde van de Antitankgracht. Niet ver van de brug van de E19, steekt het pad de Antitankgracht over via een bestaand brugje en loopt het verder via een stuk Houthakkersdreef richting E19, om daar de brug onderdoor te gaan en even verder aan een houten bruggetje aan te sluiten op de verbinding die naar de Miksebaan in Brasschaat loopt. Zo worden de bestaande fietsknooppunten 41 en 36 direct met elkaar verbonden. De totale afstand bedraagt ongeveer anderhalve kilometer.
‘Op deze manier wordt recreatie langsheen de antitankgracht meteen een pak aantrekkelijker', aldus schepen voor Openbare Werken Gerd Adriaensen (CD&V). In een latere fase komt een ander ontbrekend traject op het grondgebied van de gemeente Stabroek, in overleg met de plaatselijke landbouwers, aan bod.
De Antitankgracht –ook wel Antitankkanaal genoemd– werd aangelegd vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Het opzet was om vijandelijke tanks en ander rollend materieel te stoppen vooraleer ze Antwerpen konden bereiken. Tijdens de achttiendaagse veldtocht speelde ze geen rol van betekenis. Snel verloor de gracht haar militaire functie en werd ze voor een groot deel overgelaten aan de natuur.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120612_00181927
Antitankgracht wordt volledig recreatief traject
ZATERDAG 07 APRIL 2012
BRECHT - Langs de antitankgracht lopen vandaag al op vele plaatsen fiets- en wandelpaden. Maar ze vormden nog geen geheel. Brecht en Schoten gaan nu samen deze de 'missing links' invullen.
De antitankgracht is vlak voor de Tweede Wereldoorlog aangelegd om vijandelijke tanks en ander rollend materieel te stoppen voor ze Antwerpen konden bereiken. Tijdens de achttiendaagse veldtocht speelde ze geen rol van betekenis. Al snel verloor de gracht haar militaire functie en werd ze voor een groot deel overgelaten aan de natuur. De gracht is 33km lang en loopt van Antwerpen, Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Brecht en Schilde naar Ranst. Vandaag is dit beschermde landschap een aaneenschakeling van militair erfgoed met bijzondere ecologische en landschappelijke waarden.
Deze as, dwars door de Voorkempen, werd een belangrijke recreatieve trekpleister. 'In overleg met heel wat partners, waaronder het Agentschap voor Natuur en Bos, de Vlaamse Milieu Maatschappij en het provinciebestuur, zag het project een levende antitankgracht beleven het levenslicht. Hierbij wordt gefocust op recreatie, erfgoed en natuur. In het eerder opgemaakte landschapsbeheersplan voor de gracht werd al een wandel- en fietstracé beschreven. Over dit tracé, dat de ruggengraat van het project vormt, werd met alle betrokkenen een consensus bereikt', zegt schepen van Toerisme Daan De Veuster (CD&V).
Onthaalpoort
In de nabije toekomst wordt de ontbrekende verbinding op het grondgebied van de gemeenten Schoten en Brecht weggewerkt. Beide gemeentebesturen zullen hiervoor samenwerken en kunnen een beroep doen op provinciale en Europese financiële steun. Zo wordt recreatie langs de antitankgracht meteen een pak aantrekkelijker.
In een latere fase komt een ander ontbrekend traject op het grondgebied van de gemeente Stabroek, in overleg met de plaatselijke landbouwers, aan bod. 'In Sint-Job-in-'t-Goor komt er ook een onthaalpoort. Die wordt ingericht met infoborden, fietsenstallingen en zit- of picknickbanken. De aanleg van andere onthaal- en rustpunten staat eveneens op het programma. Voor al deze infrastructuur en de nieuwe paden werd een eigen stijl ontworpen', zegt De Veuster.
'Het nieuwe fietspad zal de Eikenlei kruisen. Het Vlaamse Gewest gaat daarom akkoord om deze oversteek verkeersveilig te maken met verkeersgeleiders', zegt schepen van Verkeer Kris Kenis (CD&V).
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=EP3OG9GD
Antitankgrachtroute
"Antitankgrachtroute", un circuit touristique créé récemment. De l'information ainsi qu'une carte (pdf) peuvent être trouvées sur:
http://www.toerismeprovincieantwerpen.be/be-nl/info/422/Antitankgracht-route.html
http://www.toerismeprovincieantwerpen.be/be-nl/info/422/Antitankgracht-route.html
trajet proposé Brecht - Schoten
In het eerder opgemaakte landschapsbeheersplan voor de gracht werd reeds een wandel- en fietstracé beschreven. Over dit tracé, dat de ruggengraat van het project vormt, werd met alle betrokkenen een consensus bereikt.
http://daandeveuster.be/nieuws/5/de-antitankgracht-volop-kansen-voor-zachte-recreatie-in-een-groen-kader.html
Re: Antitankgracht
En regardant le pdf j'ai prolongé l'itinéraire au nord jusque la Miksebaan.
Je n'ai pas continué vers le point noeud 36.
Je n'ai pas continué vers le point noeud 36.
Brecht - Schoten
Aanleg volwaardig fietspad langs Antitankgracht van start
Normaal op 25 februari start een aannemer (L. Janssens) in opdracht van de gemeenten Schoten en Brecht met de aanleg van een volwaardig fietspad langs de Antitankgracht.
Langsheen die oude militaire waterweg, die in totaal 33 km lang is en van Ranst tot Stabroek loopt, liggen al bijna overal fietspaden, maar op het grondgebied van Schoten en Brecht, ter hoogte van de E 10-plas, is er nog een missing link. Die wordt nu weggewerkt. De werken zullen naar schatting dertig dagen duren en moeten dus gedaan zijn tegen wanneer het nieuwe toeristisch seizoen van start gaat.
Wat voorlopig niet meer is dan een platgetrapte voetweg, zal straks een volwaardig fietspad zijn. Beide gemeentebesturen werken hiervoor samen en kunnen ook rekenen op een flinke provinciale en Europese subsidie. Schoten zal in het wegwerken van de ‘missing link’ 94.772 euro investeren en Brecht 23.123 euro.
Het nieuw aan te leggen pad wordt 2 m breed en krijgt een ondergrond van boskiezel. Het loopt vanaf het kanaal Dessel-Schoten in Sint-Job naar de Eikenlei/Brechtsebaan, steekt die gewestweg over en vervolgt het traject aan de rechterzijde van de Antitankgracht. Niet ver van de brug van de E 19, steekt het pad de Antitankgracht over via een bestaand brugje en loopt het verder via een stuk Houthakkersdreef richting E19, om daar de brug onderdoor te gaan en even verder aan een houten bruggetje aan te sluiten op de verbinding die naar de Miksebaan in Brasschaat loopt. Zo worden de bestaande fietsknooppunten 41 en 36 direct met elkaar verbonden. De totale afstand bedraagt ongeveer anderhalve kilometer.
http://www.schoten.be/nieuws/februari_13/antitank.htm
VIDEO: Aanleg nieuw fietspad langs Antitankgracht van start in Brecht / Schoten
DONDERDAG 04 APRIL 2013
SCHOTEN - Het nieuw aan te leggen fietspad wordt 2 m breed en krijgt een ondergrond van boskiezel. Het loopt vanaf het kanaal Dessel-Schoten in Sint-Job naar de Eikenlei/Brechtsebaan, steekt die gewestweg over en vervolgt het traject aan de rechterzijde van de Antitankgracht. Niet ver van de brug van de E19, steekt het pad de Antitankgracht over via een bestaand brugje en loopt het verder via een stuk Houthakkersdreef richting E19, om daar de brug onderdoor te gaan en even verder aan een houten bruggetje aan te sluiten op de verbinding die naar de Miksebaan in Brasschaat loopt. Zo worden de bestaande fietsknooppunten 41 en 36 direct met elkaar verbonden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRDI_20130404_004
Vidéo:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RU35sWd99F4
la facture finale...
http://www.schoten.be/nieuws/oktober_13/fietspad.htmAanleg fietspad Antitankgracht: 14% duurder
Dankzij een samenwerking tussen de gemeenten Brecht en Schoten werd onlangs de missing link in de fietsverbinding langs de Antitankgracht weggewerkt. De totale kostprijs beliep finaal 117.868 euro, 14% hoger dan geraamd. Schoten betaalde 91.317 euro, al kon dat bedrag dankzij provinciale subsidies beperkt worden tot 16.021 euro.
abattage [Brasschaat]
ANTITANKGRACHT
Brasschaat
De Vlaamse Milieumaatschappij gaat werkzaamheden uitvoeren langs de Antitankgracht tussen de Ploegsebaan en de Bredabaan. De kapwerken moeten het fietspad langs de gracht toegankelijk houden en een deel van de beschaduwing wegnemen. Op die manier wordt het biologische leven aan de Antitankgracht verbeterd.
Gazet van Antwerpen / Metropool Noord
3 december 2013
http://www.brasschaat.be/index.aspx?SGREF=2964&CREF=66658onderhoudswerken Antitankgracht
28/11/2013
Milieumaatschappij opnieuw onderhoudswerken uitvoeren langs de Antitankgracht. De werken omvatten kapwerken tussen de Ploegsebaan en de Bredabaan. De werken kaderen in het hakbehoutbeheer dat door de Vlaamse Milieumaatschappij langsheen de Antitankgracht gevoerd wordt in overeenstemming met het landschapsbeheerplan. De werkers hebben tot doel het fietspad langsheen de Antitankgracht toegankelijk te houden en tevens een deel van de beschaduwing weg te nemen, wat het biologisch leven in de Antitankgracht ten goede zal komen.
Brechtsebaan [Schoten]
Bomenkap Brechtsebaan is voorbode van grote werken
donderdag 16 januari 2014
(...)
Het Vlaams Gewest maakt van de gelegenheid gebruik om ook de fietspaden langs de Brechtsebaan te optimaliseren. Er komt een nieuw fietspad tussen de Sint-Hubertusdreef en de Jachtwachtersdreef, en een middengeleider met fietsoversteek ter hoogte van de antitankgracht.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140115_00930800
Brasschaat - Stabroek
Tussen de Heidestraat-Zuid en de spoorlijn lijkt het mij onmogelijk de antitankgracht te volgen.
Tussen de N122-N11 is de antitankgracht (moeizaam) te volgen: het is eerder een wandelpad
Boomwortels maken het fietsen er niet gemakkelijker op:
Fort Ertbrand is geprivatiseerd en helemaal omheind. Hier moet je de Oude Galgenstraat volgen en oversteken. Het pad maakt vervolgens ook deel uit van de GR12 (Amsterdam-Brussel-Parijs) .
Van de N11 naar de A12 raakte ik het spoor bijster, en ben langs knooppunten verder gefietst.
Het zou me verwonderen als er ooit een fietspad komt tussen Brasschaat en Stabroek. De 'natuurvrienden' zulen zich zeker verzetten. Overigens ben ik geen enkele wandelaar tegen gekomen.
Tussen de N122-N11 is de antitankgracht (moeizaam) te volgen: het is eerder een wandelpad
Boomwortels maken het fietsen er niet gemakkelijker op:
Fort Ertbrand is geprivatiseerd en helemaal omheind. Hier moet je de Oude Galgenstraat volgen en oversteken. Het pad maakt vervolgens ook deel uit van de GR12 (Amsterdam-Brussel-Parijs) .
Van de N11 naar de A12 raakte ik het spoor bijster, en ben langs knooppunten verder gefietst.
Het zou me verwonderen als er ooit een fietspad komt tussen Brasschaat en Stabroek. De 'natuurvrienden' zulen zich zeker verzetten. Overigens ben ik geen enkele wandelaar tegen gekomen.
Antitankgracht wacht op verlenging van het fietspad tot Stabroek
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bljbr_02854801
Het Antitankkanaal dat van Oelegem naar Berendrecht loopt, heeft een fietspad tot Brasschaat. Gemeenten en provincie praten nu over de verlenging van dat fietspad tot het einde.
Het Antitankkanaal is 33 kilometer lang. Vandaag kan de recreant al van Oelegem tot in Brasschaat fietsen. Daar wordt het moeilijk omdat het fietspad veel smaller en zanderig wordt. Tien jaar geleden werd er al een consensusmodel tussen alle betrokken partijen gecreëerd om een integrale aanpak mogelijk te maken. Sindsdien is het windstil.
Brasschaats schepen voor Groen Dirk de Kort (CD&V) is er zich van bewust dat er tot nu toe weinig doorbraak in dit dossier te forceren was. “Het gaat hier over een gedeelde bevoegdheid van gemeente en provincie. Op vrijdag 5 mei zitten we met alle betrokken partijen samen om alles opnieuw in beweging te krijgen
Doortrekking?
Provincie moet zorgen voor doortrekking fietspad antitankkanaal
4/10/2017
BRASSCHAAT - In de discussie over wie al dan niet bevoegd is voor het doortrekken van het fietspad langsheen het antitankkanaal antwoordde minister van omgeving, natuur en landbouw Joke Schauvliege dat de provincie hier het voortouw moet nemen.
Het is een discussie die al jaren aansleept. Het antitankkanaal loopt van Oelegem naar Berendrecht en ios 33 kilometer lang. Je kan er langs fietsen van Oelegem tot Brasschaat. De laaatste zes kilometer is dat onmogelijk. Actiegroep GroenRand ijvert al jaren voor de doortrekking. Op een vraag van Ingrid Pira antwoordde Schauvliege dat de eerdere studie en begeleiding onder impuls van de provincie Antwerpen gebeurden. Volgens haar is het dus logisch dat de provincie de coördinerende rol op zich neemt.
http://www.gva.be/cnt/bljbr_03105069/provincie-moet-zorgen-voor-doortrekking-fietspad-antitankkanaal
Re: Doortrekking?
GroenRand vraagt spoedige doortrekking fietspad Antitankgracht
18/07/2018
BRASSCHAAT - GroenRand ijvert al een hele tijd voor het doortrekken van het fietspad langs de Antitankgracht tot aan het natuurdomein De Uitlegger, op de grens met Kapellen. De actiegroep vraagt nu uitdrukkelijk aan Regionaal Landschap de Voorkempen om het proces te bespoedigen.
De Antitankgracht tussen Stabroek en Oelegem is 33 kilometer lang en verbindt verschillende belangrijke natuurgebieden. “Vandaag kan de recreant al van Oelegem tot in Brasschaat wandelen en fietsen”, zegt Dirk Weyler van GroenRand. “Daar wordt de grond zanderiger. Omdat er geen vaart kwam in het dossier, stelde Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V, red.) voor dat Regionaal Landschap de Voorkempen een coördinerende rol op zich zou nemen. Intussen zijn we twee jaar later en staan we nog geen stap verder. We hebben geprobeerd alle betrokken partijen rond de tafel te krijgen om weer schwung en vooruitgang te verkrijgen. We adviseren Regionaal Landschap de Voorkempen nu met aandrang om eindelijk eens over te gaan tot de uitvoering van dit project. De Antitankgracht verbindt tal van bossen en vormt een mooie groene verbindingsas. Daarom is het fietspad doortrekken zo belangrijk”, zegt Weyler.
Brasschaats schepen van Groen Dirk de Kort (CD&V) meldt dat Regionaal Landschap de Voorkempen de al bestaande studie volop aan het actualiseren is. “Het ontwerp zou zo goed als af zijn. We maken ons sterk dat er in de nabije toekomst schot in de zaak zal komen.”
Onderhoud
De schepen voegt eraan toe dat de gemeenten zullen instaan voor het onderhoud van het groen langs de Antitankgracht. “De eigenaar van de Antitankgracht en de oevers is de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM). We kunnen de mensen geruststellen: het dossier verloopt positief. Maar dat het te lang heeft geduurd, is ook waar”, zegt De Kort nog.
De Antitankgracht komt Brasschaat binnen naast de E10-plas en kruist de Miksebaan. De gracht verlaat Brasschaat even voorbij het fort van Brasschaat in De Uitlegger.
https://www.gva.be/cnt/dmf20180717_03620922/ga-nu-eindelijk-eens-over-tot-de-uitvoering-van-dit-project
Ruimwerken (2018-2019)
Antitankgracht verlost van metersdikke sliblaag
25 januari 2019
De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) is met de slibruiming in de Antitankgracht aanbeland op de grens van Brasschaat, Schoten en Sint-Job. Er wordt 9.500 kubieke meter smurrie verwijderd uit de oude militaire waterweg.
De aannemer is eind vorig jaar gestart aan de kruising met de Miksebaan en werkte vervolgens richting het viaduct van de E19. Sinds kort zet hij koers richting kanaal Dessel-Schoten. “Door het vriesweer liggen de werken nu even stil. Maandag worden ze hervat”, zegt Veerle Van Woensel van de VMM.
“Bedoeling van de werken is om de doorstroming van het water te verbeteren. De Antitankgracht is vrij ondiep. We willen de waterkolom vergroten. Door slibruiming gaat de waterkwaliteit er op vooruit, waardoor planten en vissen meer levenskansen krijgen.”
Vooral tussen het kanaal en de E19 is het slib verontreinigd met zware metalen, PAK's en minerale olie. Tussen de autosnelweg en de Miksebaan zitten ook veel draadalgen in het water. Die verdwijnen samen met de sliblaag.
Hinder beperkt door schuifboot
Er zijn enkele omleidingen voorzien, maar de impact is beperkt. Er wordt namelijk met een schuifboot gewerkt die het slib verzamelt op bepaalde plaatsen en van afvoert. Het fietspad langs het kanaal moet wel afgesloten worden op de plaatsen waar op dat moment geruimd wordt.
De VMM investeert 480.000 euro in de schoonmaak van de Antitankgracht. De werken duren ongeveer 120 werkdagen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190125_04130056
Re: Doortrekking?
GroenRand vraagt gemeente snel werk te maken van fietspaden aan Antitankgracht
6 januari 2020
BRASSCHAAT - Milieubeweging GroenRand vraagt het schepencollege van Brasschaat om het fietspaddossier rond de Antitankgracht zo snel mogelijk uit het slop te halen.
“We wachten er nu al vier jaar op”, zegt Dirk Weyler. “Maar ondertussen zijn we nog niets verder. Eerst was er de discussie over wie verantwoordelijk was, dan moest het traject uitgestippeld worden en nu is het nog altijd wachten op de goedkeuring van het project en het uittrekken van de budgetten.”
Volgens GroenRand is het vervolledigen van de fietsroute langs de Antitankgracht een belangrijk dossier. “Via het fietspad naast de Antitankgracht kan je fietsen tot domein de Vrieselhof, de Inslag, kinderboerderij Mikerf, Perron Noord, museum Gunfire, spoorfietsen, het Fort Van Brasschaat, domein de Uitlegger, Mastenbos, Ravenhof, Moretusbos, Brabantse Wal. Tal van toeristische plaatsen dus. Prioritair zou hierbij de verbinding tussen domein de Inslag en domein de Uitlegger zijn.”
De Antitankgracht is sinds 1994 een beschermd cultuurhistorisch landschap van Vlaanderen en is in totaal 33 kilometer lang. Ze werd aangelegd met als doel Antwerpen te beschermen tegen een mogelijke Duitse tankaanval. In 2019 bestond ze 80 jaar. Naast het fietspadendossier pleit GroenRand ook al langer voor ingrepen om de fauna en flora te beschermen, onder meer het leefgebied van de otter.
https://www.hln.be/in-de-buurt/brasschaat/groenrand-vraagt-gemeente-snel-werk-te-maken-van-fietspaden-aan-antitankgracht~a2448b00/
GroenRand wil dat fietspad naast Antitankgracht wordt verlengd
9/01/2020
BRASSCHAAT - De vereniging GroenRand vraagt aan het Brasschaatse gemeentebestuur het fietspad langsheen de Antitankgracht op Brasschaats grondgebied door te trekken.
De Antitankgracht is 33 kilometer lang en loopt van Oelegem naar Berendrecht. Dit jaar bestaat het kanaal 80 jaar. “Reden genoeg om nu eens eindelijk werk te maken van de doortrekking, zodat fietsers comfortabel langsheen het kanaal kunnen fietsen”, zegt Dirk Weyler van GroenRand. “Wij streven naar het vervolledigen van een langzame fietsroute langsheen de gracht. Men kan fietsen langs domein Vrieselhof, De Inslag, de Kinderboerderij Mikerf, Perron Noord, museum Gunfire, het Fort van Brasschaat en zo meer. Daarom vragen wij met aandrang of het stuk tussen domein De Inslag en domein De Uitlegger kan worden gerealiseerd.”
Brasschaats schepen Goele Fonteyn (N-VA) legt uit dat er een overeenkomst werd afgesloten tussen een aantal gemeenten en de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) voor een gebruiksrecht van de recreatieve infrastructuur. “Wij staan als gemeente in voor het onderhoud van de recreatieve infrastructuur. Dat betekent dat wij het fietspad, maar ook een halve meter aan weerszijden van het pad, gaan onderhouden. Regionaal Landschap De Voorkempen staat in voor de inhoudelijke ondersteuning en de coördinatie tussen alle gemeenten. De bedoeling is, als we dit fietspad willen doortrekken, om dit uniform te doen over alle gemeentes. Ik denk dan aan materialen en zo meer. Maar een nieuw fietspad is niet meteen aan de orde. Volgens Agentschap Natuur en Bos zou ons stuk vrij goed in orde zijn, waardoor we maar een heel klein stukje zouden moeten aanleggen om een goed berijdbaar fietspad te hebben.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200109_04798098
Re: Doortrekking?
Doorbraak in dossier-Antitankkanaal: één aannemer zal onderhoud groen fietspad op zich nemen
23/07/2020
Het Antitankkanaal - een groene strook tussen Oelegem en Berendrecht - zal een aangenamer fietstraject worden, alvast tussen Oelegem en Kapellen: er wordt één aannemer gezocht die voortaan werkzaamheden kan doen om zo 2 meter fietsruimte vrij te houden. Minder leuk nieuws: een groot deel van het 35 km lange traject, verderop naar het noorden zal voorlopig helaas ontoegankelijk blijven. Het is weinig realistisch om te blijven hopen op een volledige ontsluiting.
https://www.gva.be/cnt/dmf20200723_95388004/doorbraak-in-dossier-antitankkanaal-een-aannemer-zal-onderhoud-groen-fietspad-op-zich-nemen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum