Mark - partie belge
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Mark - partie belge
La Mark prend sa source en Flandre (Merksplas) mais coule aussi aux Pays-Bas (jusqu'à Breda).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mark_(Dintel)
Piste cyclable de Meer (Hoogstraten) à Breda:
Points-noeuds: 13 - 14 - frontière - 43 - 41 - 36 - (83)
De l'information et des photos (situation de 2006):
http://www.breda-en-alles-daaromheen.nl/het%20fietspad%20langs%20de%20Mark.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mark_(Dintel)
Piste cyclable de Meer (Hoogstraten) à Breda:
Points-noeuds: 13 - 14 - frontière - 43 - 41 - 36 - (83)
De l'information et des photos (situation de 2006):
http://www.breda-en-alles-daaromheen.nl/het%20fietspad%20langs%20de%20Mark.htm
Herstelwerken [Hoogstraten]
Fietspaden krijgen opknapbeurt
17/02/2015
HOOGSTRATEN - Het stadsbestuur gaat dit jaar onderhoudswerken uitvoeren aan enkele fietspaden in Meer. Zo zal in de Terbeeksestraat, Kettingdreef en John Lijsenstraat binnenkort comfortabeler gefietst kunnen worden. Op het fietspad naast de Mark is op sommige plaatsen het asfalt omhoog gekomen. Daar wordt in fasen gewerkt om de hinder voor de fietsers te beperken.
http://www.gva.be/cnt/blrva_01533865/fietspaden-krijgen-opknapbeurt
Re: Mark - partie belge
Het overzet in Meersel-Dreef, net voor de grens, is uit de vaart genomen omwille van de technische problemen door de wisselende waterstand
Hinder [Meer - Meersel-Dreef]
Boomwortels duwen fietspad naast de Mark omhoog
04/02/2016
HOOGSTRATEN - Wie over het fietspad naast de Mark tussen Meer en Meersel-Dreef rijdt, moet op sommige plaatsen rekening houden met een slecht wegdek. Een herstelling laat nog even op zich wachten.
Twintig jaar na de aanleg van het toeristisch fietspad tussen Meer en Breda zijn vooral op Belgisch grondgebied stukken aan vervanging toe. "Het fietspad is hier en daar in slechte staat door de boomwortels", zegt schepen van Toerisme Roger Van Aperen (N-VA). "We zijn ermee bezig om dat op te lossen. Mogelijk wordt het fietspad op sommige plaatsen iets verder van de bomen gelegd. Eerst moet de dienst Toerisme uitzoeken wie het destijds heeft aangelegd en hoe de kosten toen zijn verdeeld. Als dat geweten is, kunnen we verdere stappen ondernemen."
Volgens Hoogstraten Leeft-raadslid Jos Martens, die schepen van Openbare Werken is geweest, zijn bij de aanleg de nodige afspraken gemaakt.
http://www.gva.be/cnt/blrva_02108971/boomwortels-duwen-fietspad-naast-de-mark-omhoog
Probleem wordt aangepakt [Meer - Meersel-Dreef]
Stad gaat boomwortels onder fietspad aanpakken
Gazet van Antwerpen/Kempen,
Vr. 29 Apr. 2016, Pagina 18
Het fietspad naast de Mark, dat in Meer begint en via Meersel-Dreef naar het Nederlandse Breda leidt, heeft op sommige plaatsen last van boomwortels. Die duwen het wegdek omhoog. Voor de fietsers die er gebruik van maken, is dat niet comfortabel. Het stadsbestuur van Hoogstraten, dat eigenaar is van het fietspad op Belgisch grondgebied, probeert een manier te vinden om het probleem aan te pakken.
“De wortels afzagen is geen oplossing”, zegt schepen van Toerisme Roger Van Aperen (N-VA). “Het is eventueel wel mogelijk om op de plaatsen waar het fietspad omhoog komt koperen platen te leggen. Die zouden de wortels afschrikken, waardoor ze terug naar beneden groeien. We moeten nog bekijken wat het beste kan helpen. Het duurt nog zeker tot 2017 om resultaat te kunnen zien.” Een andere mogelijkheid is dat het fietspad op sommige plaatsen wat verder van de bomen wordt gelegd. Het toeristische fietspad werd twintig jaar geleden aangelegd en is bij mooi weer een populaire route. Enkele maanden geleden was nog niet duidelijk wie het destijds heeft aangelegd en hoe de kosten toen zijn verdeeld. Intussen heeft de stad Hoogstraten nagetrokken dat het Belgische gedeelte voor haar rekening komt
Herstelwerken [Hoogstraten]
Fietspad langs De Mark krijgt opknapbeurt
3 maart 2017
HOOGSTRATEN - In het budget van het stadsbestuur van Hoogstraten staat 50.000 euro voor het fietspad langs de Mark in Meer en Meersel-Dreef. Het wegdek is op sommige plaatsen in slechte staat.
Enkele boomwortels die omhoog komen, hebben het asfalt beschadigd. "Een aantal bomen gaat gekapt worden", zegt schepen van Openbare Werken Michel Jansen. "We moeten nog bekijken of het beschadigde fietspad hersteld wordt met asfalt of een ander materiaal." De herstellingswerkzaamheden gebeuren pas na de zomer.
http://www.gva.be/cnt/blrva_02760344/fietspad-langs-de-mark-krijgt-opknapbeurt
Re: Mark - partie belge
Bonjour
Le tracé a l'air très bucolique !! De Meer à Breda, il n'y a que 18 km.
BàTous
Le tracé a l'air très bucolique !! De Meer à Breda, il n'y a que 18 km.
BàTous
Re: Mark - partie belge
Ravélo a écrit:
Le tracé a l'air très bucolique !! De Meer à Breda, il n'y a que 18 km.
Allez, en route pour un petit tour en Flandre!
Waterwerken [Hoogstraten]
Fietspad onderbroken
11/08/2017
HOOGSTRATEN - Wie vanuit Meer of Meersel-Dreef over het fietspad langs de Mark rijdt, moet vanaf deze maand rekening houden met omleidingen.
Een aantal meanders (lussen) van de waterloop dreigen dicht te slibben. Daarom laat de Vlaamse Milieu Maatschappij op enkele plaatsen het slib ruimen uit de Mark en de meanders. Zo kan de waterafvoer verbeteren. De werken starten normaal gezien in augustus en duren tot het najaar. Om alles vlot te laten verlopen, moet op bepaalde trajecten van het fietspad tijdelijk een omleiding gevolgd worden.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170731_02996081
Fietspad langs Mark wordt aangepakt
http://www.gva.be/cnt/dmf20171128_03213476/fietspad-langs-mark-aangepakt
HOOGSTRATEN - Het comfort van fietsers op het fietspad langs De Mark wordt vanaf volgend jaar beter. Het wegdek wordt volledig vernieuwd. Er verdwijnen ook heel wat bomen.
Het twintig jaar oude fietspad is op een aantal plaatsen in slechte staat door boomwortels die het asfalt omhoog duwen. Het stadsbestuur van Hoogstraten gaat het traject vanaf het begin in de Zandbergstraat in Meer tot aan de landsgrens in Meersel-Dreef helemaal heraanleggen. “Op een aantal plaatsen gaat het enkel om de bovenlaag”, zegt schepen van Openbare Werken Michel Jansen (N-VA). “Waar de beschadigingen het grootst zijn, wordt ook de onderlaag mee aangepakt. De bedoeling is om de herstellingswerken in de eerste helft van 2018 uit te voeren. De kosten bedragen 685.000 euro. Dat is veel geld, maar het dossier sleept al lang aan en kan nu eindelijk afgerond worden.”
347 bomen gekapt
De fietsers langs De Mark moeten volgend jaar even wennen aan het nieuwe uitzicht, want er worden heel wat bomen langs het fietspad gekapt. “In totaal gaat het om 347 bomen. Een deel daarvan moet weg omdat de wortels het nieuwe asfalt weer kunnen beschadigen. Er zijn ook veel zieke essen die moeten gerooid worden. Er komen nieuwe bomen in de plaats, maar wel op een andere locatie”, zegt Michel Jansen.
Raadslid Jos Martens (Hoogstraten Leeft) vroeg op de gemeenteraad of er plannen zijn om het fietspad te verbreden naar 2,5 meter en wanneer het wordt doorgetrokken tot aan de Zeemansbrug in Minderhout. Volgens Michel Jansen zijn voor een verbreding heel wat onteigeningen nodig en dat betekent nog meer vertraging. Het idee leeft om het fietspad te verlengen, maar het stadsbestuur gaat eerst de herstellingen doen.
Re: Fietspad langs Mark wordt aangepakt
Fietspad langs de Mark vernieuwd
25/07/2018
MEER / HOOGSTRATEN - Fietsers kunnen voortaan weer comfortabel langs de Mark rijden. Het stadsbestuur van Hoogstraten heeft het wegdek van het fietspad van de Zandbergstraat in Meer tot de Nederlandse grens in Meersel-Dreef vernieuwd.
Het fietspad verkeerde al langer in slechte staat door boomwortels die het wegdek omhoog duwden. Eerst is een aantal bomen langs het fietspad gekapt. De meeste waren ziek, terwijl andere te dicht bij het fietspad stonden. “Waar het kan, worden nieuwe bomen langs het fietspad geplant”, zegt Michel Jansen (N-VA), schepen van Openbare Werken. “We willen vermijden dat over enkele jaren hetzelfde probleem zich voordoet. Ook op andere plaatsen planten we bomen om de gekapte te compenseren.”
Het fietspad is overal twee meter breed. "De bermen liggen er nog wat gevaarlijk bij door het hoogteverschil, maar de technische dienst gaat die opvullen. Over een viertal weken zijn de werken klaar. Begin september kan het vernieuwde fietspad officieel ingehuldigd worden”, belooft de schepen.
Door het niveauverschil tussen het fietspad en de bermen roept het stadsbestuur op om goed op te letten en de snelheid te matigen. Voorlopig is het fietspad ongeschikt voor groepen wielertoeristen die met een hoog tempo willen rijden.
https://www.gva.be/cnt/blrva_03630893/fietspad-langs-de-mark-vernieuwd
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180724_03630073
Stad waarschuwt voor gevaarlijk fietspad
25 juli 2018
Het fietspad langs de Mark is volledig vernieuwd en is toegankelijk voor de fietsers, maar de stad waarschuwt wel dat het nog gevaarlijk is. Over het volledige traject vanaf Meer tot de grens met Nederland is de afwerking nog in volle gang. De bermen van het fietspad langs de Mark moeten nog worden aangevuld. Dat betekent dat er soms nog vrij grote hoogteverschillen zijn tussen het wegdek en de naastgelegen berm. De afwerking neemt vermoedelijk nog een maand in beslag. Het stadsbestuur roept op om goed op te letten, de snelheid te matigen en respect op te brengen voor tegenliggers en andere weggebruikers. Op dit moment is het fietspad alleszins ongeschikt voor groepen wielertoeristen die aan een hoog tempo willen rijden. Als de afwerking van het fietspad volledig is afgerond, kunnen de Hoogstratenaren en de bezoekers van Hoogstraten weer zalig genieten van de prachtige natuur langs de oevers van de Mark.
https://www.hln.be/regio/hoogstraten/stad-waarschuwt-voor-gevaarlijk-fietspad~ab702085/
Sujets similaires
» Mark - partie néerlandaise
» voie verte trans-semoysienne - Voie Verte de la vallée de Semoy
» EV5 partie frontière belge-Lille
» 22 Itinéraire N°5 - W5 - Partie 22 - Givet - Frontière Belge (Beauraing)
» 23 Itinéraire N°2 - W2 - Véloroute de la bière - Partie Ramillies - Orp-Jauche (partie ex RAVeL L147)
» voie verte trans-semoysienne - Voie Verte de la vallée de Semoy
» EV5 partie frontière belge-Lille
» 22 Itinéraire N°5 - W5 - Partie 22 - Givet - Frontière Belge (Beauraing)
» 23 Itinéraire N°2 - W2 - Véloroute de la bière - Partie Ramillies - Orp-Jauche (partie ex RAVeL L147)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum