F45-verkeersbord
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
F45-verkeersbord
Voor automobilisten is het F45-verkeersbord klaar en duidelijk: in deze straat rijd ik énkel als het mijn eindbestemming is. Maar wat met fietsers en voetgangers? Veel straten hebben aan het einde nog een smalle doorgang. Fietsers en voetgangers kunnen niet van het F45-verkeersbord afleiden of de straat ook voor hen doodloopt. Naar schatting lopen ruim 21 000 van de 27 000 F45-borden in Vlaanderen eigenlijk wél door voor fietsers en voetgangers.
De Internationale Federatie van Voetgangersorganisaties (IFP) en het Steunpunt Straten introduceerde een wereldprimeur: de doorlopende straat. Concreet betekent een doorlopende straat dat de gemeente een sticker bevestigt op het verkeersbord F45 als de straat doorloopt voor fietsers en/of voetgangers.
Er bestaan twee stickers: eentje voor voetgangers en eentje voor voetgangers en fietsers. Dankzij deze sticker geeft het verkeersbord voortaan informatie aan élke weggebruiker. En dat snel, gemakkelijk en vooral goedkoop. Een kleine inspanning met een grote impact
Dat overtuigde ondertussen al 40 Vlaamse gemeenten, zoals de stad Geel
Haal dus als gemeente snel jouw stickers in huis.
De Internationale Federatie van Voetgangersorganisaties (IFP) en het Steunpunt Straten introduceerde een wereldprimeur: de doorlopende straat. Concreet betekent een doorlopende straat dat de gemeente een sticker bevestigt op het verkeersbord F45 als de straat doorloopt voor fietsers en/of voetgangers.
Er bestaan twee stickers: eentje voor voetgangers en eentje voor voetgangers en fietsers. Dankzij deze sticker geeft het verkeersbord voortaan informatie aan élke weggebruiker. En dat snel, gemakkelijk en vooral goedkoop. Een kleine inspanning met een grote impact
Dat overtuigde ondertussen al 40 Vlaamse gemeenten, zoals de stad Geel
Haal dus als gemeente snel jouw stickers in huis.
Re: F45-verkeersbord
De gemeenteraad van Asse heeft het plaatsen van deze stickers goedgekeurd.
Grote belangstelling van de pers, radio 2 en regionale Ring-TV:
www.editiepajot.com/regios/2/articles/30325
www.persinfo.org/index.php?option=com_content&view=article&id=12164:doodlopende-straten-worden-doorlopende-straten-in-asse&catid=24:asse&Itemid=39
www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130220_00477227&_section=62907587&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb
Grote belangstelling van de pers, radio 2 en regionale Ring-TV:
www.editiepajot.com/regios/2/articles/30325
www.persinfo.org/index.php?option=com_content&view=article&id=12164:doodlopende-straten-worden-doorlopende-straten-in-asse&catid=24:asse&Itemid=39
www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130220_00477227&_section=62907587&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb
Gent
In Gent zien ze het allemaal vrij groots:
http://www.gent.be/eCache/THE/4/138.cmVjPTE4MDA0MQ.html
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120921_160
Van de 700 doodlopende straten in Gent zal waarschijnlijk de helft in aanmerking komen voor het bord ‘doorlopende straat’. Voorwaarde is uiteraard dat er wel degelijk een (legale) doorgangsmogelijkheid voor voetgangers en fietsers bestaat en de maatregel het fiets- en voetgangersnetwerk ondersteunt.
http://www.gent.be/eCache/THE/4/138.cmVjPTE4MDA0MQ.html
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120921_160
Brugge
L'année dernière, Bruges a pris une pareille décision. Cette nouvelle me n'est parvenu qu'aujourd'hui en lisant le dépliant "Fietsverwezenlijkingen 2012". La presse écrite l'a diffusé néanmoins bien avant:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120912_00293422
Doodlopende straten worden ‘doorlopend’ gemaakt
donderdag 13 september 2012
In totaal worden ongeveer driehonderd Brugse doodlopende straten doorlopend gemaakt.
BRUGGE - Vanaf deze week worden alle doodlopende Brugse straten waar fietsers en voetgangers wel door kunnen, ‘doorlopend’ gemaakt.
Het initiatief om doodlopende straten doorlopend te maken, werd gelanceerd door de Vlaamse Voetgangersbeweging. Het Brugse stadsbestuur ging meteen in op het voorstel. ‘Fietsers en voetgangers weten vaak niet dat zij op het einde van een op het eerste zicht doodlopende straat wél verder kunnen en dat het hen meestal ook een veiligere en rustigere doorsteek biedt’, zegt schepen van Openbare Werken Jos Demarest (CD&V).
In totaal moeten zo'n driehonderd Brugse doodlopende straten doorlopend gemaakt worden. ‘Dat doen we in eerste instantie door stickers aan te brengen op de bestaande verkeersborden. Op termijn zullen er ook nieuwe borden geplaatst worden. We beginnen in Sint-Jozef, maar het is de bedoeling om dit initiatief in het centrum en alle deelgemeenten de komende weken verder uit te breiden. De investering is minimaal, maar het gaat wel om een structurele maatregel die het heel wat fietsers en voetgangers aangenamer en veiliger zal maken’, zegt Demarest. De Doorlopende Straten worden in een veertigtal Vlaamse steden en gemeenten ingevoerd. Vlaanderen is meteen ook de eerste regio ter wereld die dit project verwezenlijkt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120912_00293422
Sint-Niklaas
http://www.sint-niklaas.be/nieuws/97-sint-niklase-straten-krijgen-verkeersbord-doorlopende-straata97 Sint-Niklase straten krijgen verkeersbord ‘doorlopende straat’
Het stadsbestuur vervangt een groot aantal verkeersborden ‘doodlopende straat’ door een nieuw bord ‘doorlopende straat’. Na de inrichting van vier fietsstraten is dit een nieuwe maatregel om het fietsverkeer te stimuleren in de fietsstad, die Sint-Niklaas wil zijn.
(..)
97 straten, gespreid over heel het grondgebied
Het stadsbestuur wil nog meer inwoners, nog vaker op de fiets krijgen. Om duidelijk aan te geven dat een fietser – en ook een voetganger – zijn weg kan vervolgen in een straat die doodlopend is voor voertuigen, wordt het nieuwe bord op heel het grondgebied van Sint-Niklaas aangebracht.
In totaal werden daarvoor 97 straten geselecteerd op basis van een grondige inventarisatie die door de Fietsersbond werd uitgevoerd. Het gaat zowel om straten in de deelgemeenten (o.a. Berkenhof, Molenwijk en Edgar Tinelstraat), als in de stadsrand (o.a. Botermelkstraat, Kleine Breedstraat en Reynaertpark) en in de stadskern (o.a. Collegestraat, Minderbroederstraat en Monseigneur Stillemansstraat).
Belangrijk is ook dat het stadbestuur de talrijke nieuwe wooninbreidingsgebieden die momenteel op stapel staan, standaard ook doorwaadbaar maakt voor fietsers en voetgangers om op die manier korte routes door de binnenstad te ontwikkelen (o.a. Jef Burmpark, VTS-site, de Weverij en de Beenaertwijk).
De kostprijs voor de nieuwe verkeersborden ‘doorlopende straat’ bedraagt 8.000 EUR. De plaatsing wordt begin 2014 door eigen diensten uitgevoerd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131118_00845469
Gand
On a éliminé finamelent un nombre important, mais le résultat reste impressionant:eeuwige reiziger a écrit:In Gent zien ze het allemaal vrij groots:Van de 700 doodlopende straten in Gent zal waarschijnlijk de helft in aanmerking komen voor het bord ‘doorlopende straat’. (...)
http://www.mobiliteitgent.be/met-de-fiets/nieuws/335-nieuwe-doorlopende-straten335 nieuwe 'doorlopende' straten
doorlopende straten in het groen
Gent maakt 335 ‘doodlopende straten’ herkenbaar als ‘doorlopende straten’ voor voetgangers en fietsers.
Veel van deze wegen lopen enkel dood voor gemotoriseerd verkeer, terwijl fietsers en voetgangers vaak wel door kunnen. Maar dat is niet altijd duidelijk te zien. Als gevolg van een initiatief van het Steunpunt Straten zal in Gent voor iets meer dan de helft van alle doodlopende straten het bestaande verkeersbord F45 worden aangepast, zoals op de foto hiernaast. Dat kan in België eenvoudig en reglementair door er pictogrammen op te kleven. Eerder werd die kleine maatregel al uitgevoerd in de Bibliotheekstraat.
Daarop volgde een onderzoek waarbij alle doodlopende straten in Gent onder de loep werden genomen. Van de 641 doodlopende straten blijken er 335 niet doodlopend voor voetgangers en fietsers. Die straten kunnen dus snel omgevormd worden tot ‘doorlopende’ straten. In de loop van de maand november zullen deze aanpassingen achter de rug zijn. Een overzicht vindt u op de overzichtskaart hieronder (bij 'documenten').
De aanduiding voor ‘doorlopende’ straten kan ook helpen bij de signalisatie van (tijdelijke) wegversperringen. Voor de fietsers en voetgangers is het dan extra belangrijk om te weten of hun gebruikelijke traject onderbroken is of niet.
Laatst bijgewerkt: november 2013
Carte:
http://www.mobiliteitgent.be/sites/default/files/media/DooRlopendeStraten_kaartoverzicht.pdf
F45b
Ondertussen werd het bord ook opgenomen in onze verkeersreglementering onder de aanduiding F45b:joverwimp a écrit:De Internationale Federatie van Voetgangersorganisaties (IFP) en het Steunpunt Straten introduceerde een wereldprimeur: de doorlopende straat. Concreet betekent een doorlopende straat dat de gemeente een sticker bevestigt op het verkeersbord F45 als de straat doorloopt voor fietsers en/of voetgangers.
http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/1986-nieuw-verkeersbord-f45b-wijst-op-doorlopende-straatNieuw verkeersbord F45b wijst op doorlopende straat
GEPUBLICEERD OP 18 AUGUSTUS 2013. SECTIE RECENTE WIJZIGINGEN
F45b
De Wegcode heeft er een nieuw verkeersbord bij: F45b, doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers. Het aanwijzingsbord moet voetgangers en fietsers duidelijk maken dat een doodlopende weg voor hen doorlopend is.
Het concept van de doorlopende weg bestaat al langer. Heel wat gemeenten pasten hun verkeersborden 'F45, doodlopende weg' vorig jaar al aan. Ze kregen daarvoor het 'Actiepakket doorlopende straten' van het Steunpunt Straten met daarin een plan van aanpak en een set stickers. Toch zijn de borden pas vanaf 18 augustus 2013 officieel geldig, dat is de dag waarop de wet van 10 juli 2013 tot invoeging van het bord in de Wegcode in werking treedt.
De wegbeheerders mogen het nieuwe verkeersbord F45b aanpassen om de lokale situatie te verduidelijken. Uit de parlementaire voorbereidingen blijkt wel dat de wegbeheerders in die gevallen het Verdrag van Wenen van 8 november 1968 op het wegverkeer moeten respecteren. Bovendien moet steeds verkeersbord F45 als basis worden gebruikt samen met de 3 bijkomende iconen van bord F45b: het lijntje, de voetganger en de fietser.
Het nieuwe bord moet bijdragen tot een beter gebruik van onze wegen, in het bijzonder om het stappen en fietsen als duurzaam vervoermiddel te bevorderen als alternatief voor het autogebruik. Fietsers en voetgangers die een buurt niet kennen, zullen immers geneigd zijn om wegen die zijn aangeduid als doodlopend niet te gebruiken, terwijl er voor hen toch vaak een doorgang is. Uit een steekproef van de Voetgangersbeweging blijkt dat 70 tot 75% van de 27.104 doodlopende straten in ons land eigenlijk doorlopend is.
Nog even dit. De federale wetgever koos, op advies van de Vlaamse regering, uiteindelijk niet voor de het begrip 'doorlopende weg' bij het nieuwe verkeersbord, maar voor 'doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers'. Dit om spraakverwarring te vermijden. Toch draagt de wet van 10 juli 2013 momenteel nog steeds de naam 'Wet tot invoering van het aanwijzingsbord 'doorlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers'. We verwachten daarom nog een erratum dat deze fout rechtzet.
De wettekst:
http://www.wegcode.be/pdf/wijzigingen/KB011275/080813.pdf
Nouveau panneau F45b signale une « impasse débouchante »
http://www.code-de-la-route.be/actualite/modifications-recentes/1813-nouveau-panneau-f45b-signale-une-impasse-debouchante
Le Code de la route s'est enrichi d'un nouveau signal: F45b, voie sans issue, à l'exception des piétons et cyclistes. Ce signal est destiné à indiquer clairement aux piétons et aux cyclistes qu'une voie sans issue leur offre un passage.
Le concept de voix sans issue n'est pas nouveau. En Flandre, de nombreuses communes ont déjà adapté leurs signaux 'F45, voie sans issue' l'an dernier. Pour ce faire, elles avaient reçu l''Actiepakket doorlopende straten' du Steunpunt Straten contenant un plan et un jeu d'autocollants. Les signaux ne sont cependant devenus officiellement valables qu'à partir du 18 août 2013, jour de l'entrée en vigueur de la loi du 10 juillet 2013 instaurant le signal dans le Code de la route.
Les gestionnaires du réseau peuvent adapter le nouveau signal routier F45b pour expliciter la situation locale. Il ressort cependant des travaux parlementaires que dans ces cas, ils doivent respecter la Convention de Vienne du 8 novembre 1968 sur la signalisation. En outre, un signal F45 doit toujours être utilisé comme base, ainsi que les trois icones supplémentaires du signal F45b: le trait, le piéton et le cycliste.
Le signal doit en tout cas contribuer à une meilleure utilisation de nos routes et, en particulier, promouvoir, en tant qu'alternative à l'automobile, les moyens de transport durables que sont la marche à pied et le cyclisme. Les cyclistes et les piétons qui ne connaissent pas le quartier auront en effet tendance à ne pas emprunter les routes indiquées comme sans issue, alors qu'un passage leur permet quand même souvent de poursuivre leur chemin. Il ressort ainsi d'une enquête réalisée par la Voetgangersbeweging que 70 à 75 % des 27.104 rues sans issue que compte notre pays offrent en fait un passage.
Encore une précision. Le législateur fédéral a finalement choisi, sur avis du gouvernement flamand, de ne pas utiliser la notion d'impasse débouchante ('doorlopende weg') pour le nouveau signal, mais de parler de 'voie sans issue, à l'exception des piétons et cyclistes'. Et ce, pour éviter toute confusion. En néerlandais, la loi du 10 juillet 2013 porte cependant encore le nom de « Wet tot invoering van het aanwijzingsbord 'doorlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers' ». Nous nous attendons dès lors à un errata rectifiant cette erreur.
Source:
Loi du 10 juillet 2013 modifiant l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique, MB 8 août 2013
Re: F45-verkeersbord
[quote="eeuwige reiziger"]
Texte bilingue.joverwimp a écrit:
De wettekst:
http://www.wegcode.be/pdf/wijzigingen/KB011275/080813.pdf
l'Etat fédéral
Immer frage ich mich warum die Belgische Gesetze nicht in deutsche Version im Staatsblatt veröffentlicht sind. Leben im Osten Belgiens ja kein Deutschsprachige Einwohner? Sind sie nur Bürger zweiter Klasse?velo-ravel.net a écrit:Texte bilingue.
Quand on prône l'égalité des trois langues administratives de Belgique, il me semble normal que l'Etat même donne le bon exemple. Je me demande en toute sincérité pour quels raisons valables on continue à publier nos lois qu'en deux langues en excluant l'allemand.
Maar goed, we gaan hier niet onmiddellijk aan politiek doen. Toch valt het mij iedere keer op dat de meeste wetten in België alleen in het Nederlands en Frans uitgevaardigd worden. Toch niet echt samenhangend.
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum