Nete (Lier-Rumst) (Fietssnelweg F17)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Nete (Lier-Rumst) (Fietssnelweg F17)
Jaagpad opnieuw open
dinsdag 30/04/2013 - 12:23 | Duffel
Het jaagpad van de Netedijk richting Walem is binnenkort opnieuw open voor fietsers. Sinds februari moeten fietsers en wandelaars door de werken van Infrabel aan de spoorwegbruggen een omleiding volgen. De werken schieten momenteeel zo goed op dat fietsers 10 dagen sneller dan voorzien of vanaf 8 mei opnieuw via de Netedijk richting Walem kunnen fietsen. De aannemer zal in de nabije toekomst nog wel herstellingswerken uitvoeren aan de oevers en de asfalt van het jaagpad zelf. Op dat moment zal er opnieuw een omleiding voor de fietsers zijn.
http://www.rtv.be/artikels/nieuws/2013043007571966_jaagpad-opnieuw-open
déviation
WERKEN: omleiding jaagpad Netedijk gedaan vanaf 9 mei
Nog tot 8 mei geldt de omleiding voor de fietsers die op de Netedijken rijden: 1)voor fietsers die onder de spoorbrug moeten rijden: via de Mechelsebaan en de Zandstraat en 2)voor fietsers die de Nete willen oversteken via de spoorbrug: die fietsers kunnen de Nete enkel oversteken via de brug in de O.-L.-Vrouwlaan.
Vanaf 9 mei 2013 tot eind augustus 2013 kunnen fietsers de Nete nog altijd enkel oversteken via de brug in de O.-L.-Vrouwlaan (dus niet via de spoorbrug!). Fietsers kunnen vanaf 9 mei wel onder de spoorbrug rijden!
Opgelet: de aannemer zal in de nabije toekomst nog wel herstellingswerken moeten uitvoeren aan de oevers en de asfalt van het jaagpad zelf. Op dat moment zal er opnieuw een omleiding voor de fietsers zijn.
Datum van het bericht: 30.04.2013
http://www.duffel.be/nieuwsdetail/667/default.aspx?_vs=0_n&id=1951
Photos des travaux:
http://www.flickr.com/photos/ervanofoto/sets/72157633205247068/
le projet
Werken in uitvoering: vernieuwing spoorbruggen
In juni 2009 begon Infrabel (de beheerder van de Belgische spoorweginfrastructuur) met voorbereidende werken om de spoorbruggen over A.Stocletlaan - Hondiuslaan - Nete - Mechelsebaan te vernieuwen.
Waarom?
De bocht in de huidige spoorbrug over de Nete is te scherp voor de Hoge SnelheidsTrein (HST). De trein moet vertragen van 160 naar 120 km/u.
Welke werken?
De bestaande spoorbrug over de Nete zal vervangen worden door twee nieuwe boogbruggen.
1 brug voor Lijn 25 (reizigers)
1 brug voor Lijn 27 (goederen)
2 sporen per brug
De bestaande brug gaat pas weg als de nieuwe bruggen klaar zijn.
Door de nieuwe Netebruggen iets te verplaatsen wordt de bocht in de spoorweg minder scherp.
De nieuwe bruggen zullen ook 1,80 meter hoger zijn zodat toegang ook mogelijk is voor grotere vrachtschepen.
Gevolg hogere spoorbrug over Nete?
De nieuwe spoorbrug over de Nete zal dus hoger zijn. Omdat treinen geen steile hellingen kunnen nemen, zullen er dus nog andere aanpassingen moeten gebeuren.
Infrabel zal de sporen in de omgeving langzaam laten ophogen richting de nieuwe spoorbrug over de Nete.
In het noorden begint de ophoging van de sporen ter hoogte van het station en in het zuiden ter hoogte van de Mechelsebaan.
Dit houdt volgende werken in:
Vernieuwen van brug over A.Stocletlaan om opgehoogde grond te kunnen dragen;
Vernieuwen van brug over Mechelsebaan om daar bocht ook minder scherp te maken zodat trein snelheid kan behouden;
Voor een gemakkelijke doorgang van vrachtwagens zal de onderdoorgang van de A.Stocletlaan verhogen van 4,30 meter naar 4,70 meter en de onderdoorgang van de Mechelsebaan van 4,25 meter naar 4,50 meter.
Timing werken onder voorbehoud:
tot bouwverlof zomer 2013: om het oude spoor te verwijderen, is er een werfdoorgang van de Mechelsebaan naar de sporen via de zandweg. Fietsers moeten rondrijden via de Stormsschranslaan en de Kievitlaan.
16 – 17 februari 2013: alle spoorverkeer gebeurt volledig over de nieuwe sporen.
18 februari 2013 – 23 augustus 2013: spoorwegonderdoorgang A.Stocletlaan gesloten voor alle verkeer.
27 februari 2013 – 8 mei 2013: verwijderen oude spoorwegbrug over de Nete. Er is een omleiding voor de fietsers die op de Netedijken rijden: 1)voor fietsers die onder de spoorbrug moeten rijden: via de Mechelsebaan en de Zandstraat en 2)voor fietsers die de Nete willen oversteken via de spoorbrug: die fietsers kunnen de Nete enkel oversteken via de brug in de O.-L.-Vrouwlaan.
9 mei 2013 - eind augustus 2013: fietsers kunnen de Nete enkel oversteken via de brug in de O.-L.-Vrouwlaan (dus niet via de spoorbrug!). Fietsers kunnen wel onder de spoorbrug rijden.
26 augustus 2013 - 15 oktober 2013: spoorwegonderdoorgang Mechelsebaan gesloten voor alle verkeer.
26 augustus 2013 – 1 november 2013: plaatsen van tunnelkoker in de brug van de Klokkestraat naar aanleiding van de aanleg van de fietsostrade tussen Kontich en Duffel.
Tegen eind 2013 zijn de werken normaal gezien gedaan.
Vernieuwing perrons station Duffel
Er zullen ook werken gebeuren aan het station van Duffel. Er komen verharde en bredere perrons, extra schuilhuisjes, meer zitbanken en nieuwe verlichting, dus meer comfort. Het perron aan spoor 4 is ondertussen al vernieuwd.
Aanleg fietspad
Op initiatief van de Provincie Antwerpen zal er een fietspad komen tussen de stations van Duffel en Sint-Katelijne-Waver. Dit wordt een betonnen fietspad van 3 meter breed langs de sporen. De afscheiding gebeurt met een gaasdraad. Deze werken passen in het kader van de aanleg van een 'fiets-o-strade' tussen Antwerpen en Mechelen.
Aan de vernieuwde Netebruggen komt er een hangend fietspad (zoals balkon) met op- en afritten naar de jaagpaden langs de Nete. Aan de bruggen van de A.Stocletlaan en de Mechelsebaan komt er hiervoor een apart brugdek met op- en afritten.
Meer info over de de 'fiets-o-strade' vind je via volgende link: http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-mechelen/.
Timing werken?
Het einde van de werken is voorzien rond najaar 2013.
http://www.duffel.be/product/91/default.aspx?_vs=0_n&id=1508
Fin des travaux
Zeventienduizend nieuwe bomen en struiken
WOENSDAG 04 DECEMBER 201
DUFFEL - Aan het Mouriaubos, naast de spoorlijn, zijn dit weekend zeventienduizend nieuwe bomen en struiken aangeplant. Het gaat om een compensatiebebossing van Infrabel, in het kader van de vernieuwing van de Netebruggen. Vrijdag staken de leerlingen van de Duffelse scholen de handen uit de mouwen, zondag was het de beurt aan meer dan achthonderd vrijwillige inwoners.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131203_00869276
Compensatiemaatregelen voor de renovatie van bruggen over de Nete
17.000 nieuwe bomen voor Duffel
11 december 2013
Als sluitstuk van de werkzaamheden aan het station van Duffel en de bruggen over de Nete, organiseerde Infrabel begin december een boomplantactie voor de bewoners en scholen uit de buurt. Daarbij werden 17.000 bomen aangeplant langs het Mouriaubos. Het nieuwe bos is een compensatiemaatregel voor de bomen die plaats hebben moeten ruimen voor de bouwwerven.
Nieuwe bruggen over de Nete
De infrastructuurwerken werden aangevat in de lente van 2009, met het oog op:
- Een verbetering van het treinverkeer op de lijn Brussel - Antwerpen
- Een hogere gemiddelde snelheid op die lijn (160 km/u in plaats van 120)
- Een verbetering voor de binnenvaart (grotere doorvaarhoogte)
- Een opwaardering van de perrons en het reizigersonthaal in het station van Duffel.
Het gros van de werkzaamheden zal eind december klaar zijn. In januari 2014 wordt her en der nog wat bijgestuurd. Infrabel investeerde in totaal 22 miljoen euro in dit project. 140.000 euro hiervan gaat naar compensatiemaatregelen zoals deze.
http://www.infrabel.be/nl/fotovandeweek/compensatiemaatregelen-voor-de-renovatie-van-bruggen-over-de-nete
Avant et après la démolition de l'ancien pont (mars 2013):
http://www.koole.eu/sloopwerken/duffel-spoorwegviaduct/
Grote Nete [Lier]
Un petit bout manquant entre points-noeuds 05 et 20:
http://goo.gl/maps/Kpolf
Nete weergeven op een grotere kaart
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=510928675681306&set=a.509456729161834.1073741828.477304102377097&type=1&relevant_count=1
Le projet d'aménagement du Zaat ne date pas d'hier, mais il semble que la majorité municipale actuelle est prête à le réaliser. Une fois réalisé, on pourrait aller à vélo en toute sécurité du chemin de halage près du Hoogveldweg jusqu'au chemin de halage de la Grande Nèthe côté Zaat. Il y aura en plus un pont cycliste entre le Zaat et le Sionsplein.
http://www.lierbelicht.be/content/stad-lier-staat-voor-belangrijke-besparingen
2010:
Les plans et dessins (pdf):
http://www.lier.be/content.jsp?objectid=11943
http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/lier/bewoners-krijgen-hun-zeg-over-heraanleg-zaat.aspx
http://www.lier.be/Stad_in_ontwikkeling/Vernieuwing_straten_en_pleinen/Plannen_voor_de_heraanleg_van_de_Zaat_en_omgeving
2011:
http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/lier/evenveel-parkeerplaatsen-na-heraanleg-veemmarkt.aspx
http://goo.gl/maps/Kpolf
Nete weergeven op een grotere kaart
Routedokter Toerisme Provincie Antwerpen
In het centrum van Lier werd het fietsknooppuntennetwerk aangepast. Van de aanlooproute werd een volwaardige verbinding gemaakt. Hiervoor werd het nieuwe knooppunt 05 toegevoegd.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=510928675681306&set=a.509456729161834.1073741828.477304102377097&type=1&relevant_count=1
Le projet d'aménagement du Zaat ne date pas d'hier, mais il semble que la majorité municipale actuelle est prête à le réaliser. Une fois réalisé, on pourrait aller à vélo en toute sécurité du chemin de halage près du Hoogveldweg jusqu'au chemin de halage de la Grande Nèthe côté Zaat. Il y aura en plus un pont cycliste entre le Zaat et le Sionsplein.
STAD LIER STAAT VOOR BELANGRIJKE BESPARINGEN
2 december 2013
De meerderheidscoalitie N-VA en Open VLD heeft de meerjarenplanning voor de periode 2014-2019 voorgesteld
(...)
Voor 2,63 miljoen euro worden veilige fietspaden aangelegd langs de Aarschotsesteenweg, de Antwerpse-, Kesselse- en Putsesteenweg, de Zaat en de Veemarkt.
http://www.lierbelicht.be/content/stad-lier-staat-voor-belangrijke-besparingen
2010:
Les plans et dessins (pdf):
http://www.lier.be/content.jsp?objectid=11943
Bewoners krijgen hun zeg over heraanleg Zaat
10/02/'10
LIER (2500) De stad Lier heeft een voorontwerp klaar voor de herinrichting van de Zaat en de Veemarkt. Als de bewoners meewillen, kunnen de werkzaamheden nog dit jaar beginnen.
"Aan de Hoogveldweg komt aan de zijde van de Netedijk een recreatief tweerichtingsfietspad. We schermen het met een haag van de rijweg af. Aan de overzijde van de straat komt wat we een functioneel fietspad noemen. Het tweerichtingsfietspad loopt verder via de Veemarkt en langs de kademuur op de parking Zaat. Daar sluit het aan op het jaagpad naast de Nete", vertelt Manu Versluys van studiebureau Grontmij.
Het groene plein aan de Veemarkt krijgt een nieuw uitzicht. "We herschikken er de parkeerplaatsen waardoor die toenemen van 18 naar 31. Het grasplein behouden we, maar gaan we beter inrichten. Aan de overkant aan het busstation gebeurt niets zolang dat busstation niet weg is. Op termijn voorzien we daar bijkomende parkeerplaatsen. Het frietkraam blijft ongeveer op dezelfde plaats staan", stelt Manu Versluys.
Door het herschikken van de parking Zaat daalt daar het aantal parkeerplaatsen van 84 naar 78. En door het plaatsen van bomen vermindert ook het aantal parkeerplaatsen langs de woningen. De parking Zaat behoudt wel de twee parkeerplaatsen voor mobilhomes. "Tussen de parking Zaat en de Sion-site komt er een voetgangers- en fietsersbrug over de Nete. We kiezen voor een strak, hedendaags ontwerp met doorzichtbare afrastering, vertelt Manu Versluys.
De raadsleden van de commissie Openbare Werken gaven hun fiat over het voorontwerp. Schepen van Openbare Werken Jan Hermans (Lier&Ko) gaat het voorontwerp nu ook aan de buurtbewoners voorleggen. Als zij het basisidee goedkeuren, volgt er een definitief ontwerp en zouden de werkzaamheden nog dit jaar kunnen beginnen.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/lier/bewoners-krijgen-hun-zeg-over-heraanleg-zaat.aspx
http://www.lier.be/Stad_in_ontwikkeling/Vernieuwing_straten_en_pleinen/Plannen_voor_de_heraanleg_van_de_Zaat_en_omgeving
2011:
http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/lier/evenveel-parkeerplaatsen-na-heraanleg-veemmarkt.aspx
(Her)aanleg vesten & fietsbrug [Lier]
LIER 21/01/2015
Fiets- en wandelbrug over Nete begin 2016 klaar
Het schepencollege keurde het voorontwerp van de heraanleg en ophoging van de vesten aan de Ros Beiaardstraat goed. Eveneens komt er een fiets- en wandelbrug over de Nete naar het natuurgebied Nazareth.
In 2012 werd de studie voor de aanleg Ros Beiaardstraat toegewezen aan Grontmij. Het voorontwerp werd hierop samen met het studiebureau en de bewoners van de Ros Beiaardstraat en de wijk het Looks besproken en gefinaliseerd.
"De heraanleg wordt door de planning van het woonproject Sion in fases opgesplitst. Zo zal eerst werk gemaakt worden van de heraanleg en ophoging van het eerste stuk vesten tussen het kruispunt en het woonproject 'Sion', in een latere fase volgt dan de wegenis en riolering van de Ros Beiaardstraat en komt er een fiets- en wandelbrug naar het natuurgebied Nazareth dat aansluit op andere fietsroutes", legt schepen Bert Wollants (N-VA) uit.
Fietskluizen
"Het jaagpad wordt opgehoogd tot op het niveau van de bovenzijde van de betonnen kademuur. Er wordt een wandelpad voorzien van minimaal 2,36 meter breedte en een fietspad met een breedte van 2,5 meter. De mogelijkheid om dit stuk vest te verlichten wordt onderzocht. Bovendien worden er voldoende toegangen met trappen en hellingen voorzien om deze zone te kunnen bereiken. Aanvullend zal een proefproject rond fietskluizen mee geïntegreerd worden waarbij buurtbewoners een overdekte en afgesloten fietsenstalling kunnen huren. De werken worden uitgevoerd eind 2015, begin 2016. De kosten worden geraamd op 863.365 euro inclusief BTW", besluit schepen Wollants.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lier/fiets-en-wandelbrug-over-nete-begin-2016-klaar-a2189070/
Stad neemt vest aan Ros Beiaardstraat onder handen
Het Nieuwsblad/Mechelen-Lier,
Wo. 21 Jan. 2015, Pagina 20
LIER - Het schepencollege keurde het voorontwerp van de heraanleg en ophoging van de stadsvesten aan de Ros Beiaardstraat goed. Het gaat om een project van 863.365 euro.
'Door het nieuwbouwproject Sion splitsen we de heraanleg in verschillende fasen op. Zo maken we eerst werk van de heraanleg en ophoging van het stuk van de vesten tussen het kruispunt en het project-Sion. In een latere fase volgen dan de wegenis en de riolering van de Ros Beiaardstraat en leggen we een voetgangers- en fietsbrug naar het natuurgebied Nazareth aan', zegt schepen van Openbare Ruimte Bert Wollants (N-VA). 'Studiebureau Grontmij maakte een voorontwerp om het eerste stuk van deze werken te kunnen uitvoeren. Het jaagpad wordt opgehoogd tot op het niveau van de bovenzijde van de betonnen kademuur. Er komt een wandelpad van minimaal 2,36 meter breed en een fietspad met een breedte van 2,50 meter. We zorgen voor voldoende trappen en hellingen. Aanvullend integreren we een proefproject rond fietskluizen, waarbij buurtbewoners een fietsenstalling kunnen huren. We onderzoeken of we dit stuk stadsvest kunnen verlichten. De werken worden uitgevoerd voor het einde van de
ruwbouwwerken van de appartementen, eind 2015 of begin 2016.'
Onderdoorgang Netedijk [Duffel]
Waterwegen en Zeekanaal werkt aan onderdoorgang spoorwegbrug
05/04/2015
DUFFEL - Van dinsdag 7 april tot en met donderdag 9 april voert Waterwegen en Zeekanaal werken uit aan de onderdoorgang van de spoorwegbrug aan de Netedijk in Duffel. Fietsers worden omgeleid via de fietsostrade Mechelsebaan-Zandstraat.
"De onderdoorgang van de spoorwegbrug is al langer een moeilijk punt. Bij hoogtij komt de Netedijk geregeld onder water te staan, waardoor de vele fietsers regelmatig onverwacht met een grote omweg geconfronteerd worden. Door de verhoging van de spoorwegbrug kan Waterwegen en Zeekanaal nu de Netedijk verhogen, zodat dit probleem wordt weggewerkt", zegt schepen van Openbare Werken Staf Aerts (Groen).
Waterwegen en Zeekanaal voert deze werken in verschillende fases uit. Van 7 tot 9 april zal de onderdoorgang alvast een fundering krijgen en een tijdelijke afwerklaag.
In een latere fase wordt dan de huidige onderdoorgang afgebroken en tot tegen de nieuwe fundering aangewerkt. Daarna krijgt de nieuwe onderdoorgang een nieuwe asfaltlaag samen met de hele Netedijk tussen de Netebrug aan het gemeentehuis en de spoorwegbrug.
http://www.gva.be/cnt/blcva_01616010/waterwegen-en-zeekanaal-werkt-aan-onderdoorgang-spoorwegbrug
Sluiting fietsbrug [Rumst]
RUMST/WALEM
21/04/2015
'BLAUWE BRUG' VIJF MAANDEN DICHT GEMEENTE EN HORECA STOMVERBAASD
"Absurd en onbegrijpelijk"
Vijf maanden sluit Waterwegen en Zee- kanaal de 'blauwe brug' tussen Walem en Rumst voor renovatiewerken. De voet-gangers- en fietsersbrug over de Beneden-Nete is met 2.000 fietsers per dag één van dé knooppunten in de provincie. "Wij wisten van niéts", briest schepen in Rumst Niki Dens (N-VA). De uitbaters van brasserie De 3ri4en panikeren. "Wij kunnen beter de deuren sluiten."
Het bord aan de brug is duidelijk: van 4 mei tot 30 september zal de oeververbinding voor de volledige duur van de werken gesloten zijn om de veiligheid van de gebruikers te garanderen. "We nemen de metalen brug grondig onder handen. Eerst worden het wegdek en de leuningen weggenomen voor galvanisatie, daarna wordt de brug volledig gezandstraald en geschilderd", zegt communicatieverantwoordelijke Carolien Peelaerts.
"We weten dat dit een lastig moment is, maar de werken worden bewust in de lente- en de zomermaanden uitgevoerd omdat de temperatuur en luchtvochtigheid dan beter zijn en het geheel beter droogt. Gebruikers kunnen een omleiding volgen via het jaagpad en de Beneden-Nete, oversteken gebeurt via de baanbrug in Walem zo'n 5 kilometer verderop. De routedokter van Toerisme Provincie Antwerpen zal ook een omleiding inleggen in het fietsknooppuntennetwerk. We beseffen dat dit een zure appel is om doorheen te bijten, maar er is geen andere optie."
Niet enkel de duur van de werken veroorzaken verontwaardiging. De gemeente Rumst, de lokale toerismediensten en de horecazaken uit de buurt bleken niet eens op de hoogte van het renovatieproject. "Wij zagen plots voorbereidende werken aan de brug, en moesten zelf op zoek naar meer informatie. Eens we die van W&Z kregen, was de verbazing groot. Ik begrijp dat deze werken moeten gebeuren, maar het gekozen moment en de duur zijn onbegrijpelijk", zegt toerismeschepen Dens. "Het toeristische seizoen is net opgestart, alle brochures zijn klaar, de wandel- en fietsroutes -waarvan de meesten langs dit belangrijke punt lopen- zijn afgewerkt. We probeerden met W&Z een alternatief te zoeken, maar men houdt halsstarrig voet bij stuk."
Absurd
Ook Reggy Van Nueten, uitbater van brasserie De 3ri4en gelegen aan de bewuste brug, hoorde pas 2 dagen geleden het nieuws. "Dit is absurd, we kunnen evengoed de deuren sluiten en de sleutel weggooien. We waren net personeel aan het aanwerven voor de zomermaanden - zeker vier extra werkkrachten en op topdagen tot tien man - en hadden al contracten afgesloten met leveranciers. We bespraken zelfs de optie om van 5 naar 6 openingsdagen per week te gaan, het zomerseizoen moet immers de wintermaanden goed maken. We weten nu al dat onze omzet zal kelderen."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-mechelen/-absurd-en-onbegrijpelijk-a2293599/
“Sluiting Netebrug is zwarte dag voor fietsers”
dinsdag 5 mei 2015
MECHELEN / RUMST - Sinds maandag is de razend populaire blauwe fietsbrug over de Nete tussen Walem (Mechelen) en Rumst afgesloten. Na tien jaar krijgt ze een grondig onderhoud, waardoor ze vijf maanden afgesloten is. Dat zorgt voor onvrede bij de vele fietsers die ze geregeld gebruiken.
De afsluiting van de brug aan de samenloop van de Dijle, Zenne en Nete in de Rupel valt niet in goede aarde bij de Mechelse Fietsersbond, net nu het hoogseizoen voor de fietser is aangebroken. “Beheerder Waterwegen en Zeekanaal is van oordeel dat fietsers maar eventjes moeten omrijden tot aan de brug van de N1 in Walem, een omweg van zomaar even 5,5 kilometer”, stelt voorzitter Luc Van Espen.
De Mechelaar betwijfelt of fietsers die omweg willen maken. “Bovendien is de oversteek van de Walembrug niet zonder gevaar, zeker niet als je dat aan de juiste kant van de rijbaan doet”, zegt Van Espen. Hij uit felle kritiek op de timing en de duur van de werkzaamheden. “Dit toont nog maar eens aan dat de fietser voor W&Z en alle andere overheden in dit landje een tweederangsgebruiker is als het eropaan komt. Er is geen enkele reden om deze werkzaamheden, het schilderen van de brug, in de zomerperiode uit te voeren. In de haven van Antwerpen worden schepen winter en zomer geschilderd”, vertelt Luc Van Espen. Hij vreest ook dat de werkzaamheden tijdens het bouwverlof in juli zullen stilliggen.
http://www.gva.be/cnt/dmf20150504_01663809/sluiting-netebrug-is-zwarte-dag-voor-fietsers
RUMST/BORNEM/WALEM
05/05/2015
VERBINDING OVER NETE SINDS GISTEREN 5 MAANDEN DICHT VOOR RENOVATIE
Kritiek zwelt aan op sluiting brug
Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) sloot maandagochtend de 'blauwe brug' tussen Rumst en Walem (Mechelen) voor renovatie. De duur van de klus - liefst vijf maanden - en de late communicatie van het project stootten de voorbije weken op heel wat kritiek. "Er moet dringend grote kuis gehouden worden binnen WenZ", zegt Bornems schepen Tom van Bel (Groen).
Met 2.000 fietsers per dag is de voetgangers- en fietsersbrug over de Beneden-Nete het drukste knooppunt in de provincie. Gisteren werd het er plots een pak kalmer, want op een verdwaalde fietser na was aan de 'blauwe brug' niemand te bespeuren. "Ik fiets dikwijls een vijftigtal kilometer dus ik kom hier regelmatig langs. Zo ook vandaag. Ik ben er trouwens zeker van dat ik ook de komende maanden nog wel eens zal vergeten dat de brug afgesloten is", klonk het.
Terwijl een fietser de werken dus nog lijkt te relativeren, reageren gemeente- en toerismediensten echter anders. Niemand bleek op de hoogte van de renovatie - die tot eind september duurt -, en alle pogingen om een alternatief te vinden, mislukten. Toerismeschepen Niki Dens reageerde eerder al verontwaardigd over het tijdstip van de werken. "Het toeristische seizoen is net gestart, de wandel- en fietsroutes - waarvan de meeste langs dit punt lopen - zijn afgewerkt." Ook voorzitter van Toerisme Rupelstreek-Vaartland, Axel Boen (CD&V), eist een oplossing. "Ook wij vroegen vorige week nog aan WenZ of er toch geen andere mogelijkheden waren. De directie beloofde het dossier te bekijken. Met de provincie en de gemeentebesturen stuurden we nadien ook een brief waarin we vroegen om een andere oplossing. We moeten de druk hoog houden."
Geen alternatief
Communicatieverantwoordelijke afdeling Zeeschelde, Carolien Peelaerts, reageert. "We hebben zelf wel naar oplossingen gezocht voor we deze werken aankondigden, maar er is geen alternatief. De werken moeten tijdens de zomermaanden én overdag uitgevoerd worden, omwille van de temperatuur. Een tijdelijke noodbrug of veerdienst zou ons ook meer kosten dan de werken zelf. Die extra hap uit het budget kunnen we niet verantwoorden." De beslissing van WenZ doet niet enkel in de betrokken gemeenten, Rumst en Walem, de wenkbrauwen fronsen. Ook elders zwelt de kritiek op de waterwegbeheerder en zijn projecten aan. Zo bracht Bornems gemeenteraadslid Ivo Van Aken (N-VA) de dure elektronische aanduidingsborden aan de sluis van Wintam ter sprake. "Zij dienen om fietsers en voetgangers op de dijk naar de juiste sluispoort te leiden, maar de borden hebben amper enkele weken gewerkt en kunnen blijkbaar niet hersteld worden door WenZ zelf." Bevoegd schepen Tom Van Bel (Groen) treedt hem bij. "Ik vraag al twee jaar om een herstelling, maar ik krijg nooit een duidelijk antwoord. Nu kreeg ik te horen dat de borden niet meer gebruikt zullen worden en in de toekomst dus als - zeer dure - versiering dienst zullen doen."
Reorganisatie
En er zijn nog andere voorbeelden. "Ook gaf WenZ een bedrijfssite, langs het water, in pacht aan transportbedrijf DHL. Zij willen natuurlijk niet één pakje per boot vervoeren en dus zullen tientallen extra vrachtwagens naar de site trekken. Dit is echt absurd. Ik plan daarom nog deze week een brief aan de nieuwe Raad van Bestuur van Waterwegen en Zeekanaal. Het wordt hoog tijd dat de Raad van Bestuur de werking van deze overheidsinstelling aanpakt", vindt schepen Van Bel.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-rumst/kritiek-zwelt-aan-op-sluiting-brug-a2309058/
Openstelling fietsbrug (Stevaertbrug) [Rumst]
RUMST/WALEM
05/10/2015
'Blauwe bruggen' maand langer gesloten
De 'blauwe bruggen' tussen Rumst en Walem blijven nog gesloten tot en met 20 oktober. De voetgangers- en fietsersbrug over de Beneden-Nete is al afgesloten sinds vier mei, maar zou na schilderwerken eind september weer toegankelijk zijn. "De bestaande onderste verflagen waren er slechter aan toe dan we eerst dachten", klinkt het bij Waterwegen en Zeekanaal.
De 'blauwe bruggen' zijn met 2.000 fietsers per dag het drukste knooppunt in de provincie Antwerpen. Toen Waterwegen en Zeekanaal in het voorjaar plots aankondigde de brug over de Beneden-Nete maar liefst 5 maanden volledig af te sluiten voor schilderwerken, waren de reacties heftig. Rumst en alle betrokken toerismediensten bleken, net als de horecazaken in de buurt, niet op de hoogte. Een noodbrug leggen was te duur, de bruggen gingen simpelweg dicht tot eind september.
"Die einddatum halen we spijtig genoeg niet, de brug blijft nog gesloten tot en met 20 oktober", laat Waterwegen en Zeekanaal weten. "De bestaande verflaag was in een slechtere toestand dan kon vastgesteld worden voor de reinigingswerken. Hierdoor zijn twee extra verflagen nodig, vandaar deze vertraging. We hebben de voorbije maanden de hele metalen brug grondig onder handen genomen. Eerst werden het wegdek en de leuningen weggenomen voor galvanisatie, daarna volgde een volledige zandstraling en drie verflagen. De brug behoudt haar typerende blauwe kleur, en zal weer voor meerdere jaren de weergoden kunnen trotseren."
Voetgangersbrug
Het einde is nog niet helemaal in zicht: volgend jaar moet de blauwe voetgangers- en fietsersbrug over de Beneden-Dijle tussen Heindonk (Willebroek) en Walem (Mechelen) een gelijkaardige renovatie ondergaan. De werken starten ten vroegste in april 2016 en zullen opnieuw 5 maanden duren. "Ook die brug zal uit veiligheidsoverwegingen voor de volledige duur van de werken niet toegankelijk zijn voor voetgangers en fietsers."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-mechelen/-blauwe-bruggen-maand-langer-gesloten-a2478671/
http://www.3drumst.be/content/blauwe-brug-dicht
Blauwe brug tussen Walem en Rumst binnenkort weer open
02/10/2015
MECHELEN / WILLEBROEK / RUMST - De populaire voetgangers- en fietsersbrug over de Nete tussen Walem (Mechelen) en Rumst gaat in de week van 20 oktober opnieuw open. De blauwe brug was vijf maanden afgesloten voor onderhoudswerken. Volgend jaar wordt ook de brug over de Dijle tussen Heindonk (Willebroek) en Walem aangepakt.
Op 4 mei startte Waterwegen en Zeekanaal NV met een grondige renovatie van de stalen brug. Het wegdek kreeg een metaallaag, de brug werd opnieuw geschilderd in haar typerende blauwe kleur en de leuningen werden herschilderd in een atelier.
Omdat de onderste verflagen er slechter aan toe waren dan gedacht, zijn twee extra verflagen nodig. Hierdoor zijn de werken drie weken later klaar dan gepland, in de week van 20 oktober.
Blauwe brug over de Dijle
Volgend jaar moet de blauwe voetgangers- en fietsersbrug over de Dijle tussen Heindonk (Willebroek) en Walem (Mechelen) een gelijkaardige renovatie ondergaan. De werken starten ten vroegste in april 2016 en zullen normaal vijf maanden duren. “Ook voor deze werken zijn we gebonden aan de lente- en zomermaanden, aangezien voor het schilderen een temperatuur van minstens 15 graden aangewezen is”, meldt Waterwegen en Zeekanaal.
De blauwe brug over de Dijle zal uit veiligheidsoverwegingen voor de volledige duur van de werken niet toegankelijk zijn voor voetgangers en fietsers. Er wordt veilige omleiding uitgewerkt.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151002_01898614
Blauwe brug tussen Walem en Rumst op 20 oktober weer open
02.10.2015
De voetgangers- en fietsersbrug over de Beneden-Nete tussen Walem en Rumst zal in de week van 20 oktober 2015 – iets later dan gepland - opnieuw open zijn voor verkeer.
Op 4 mei startte Waterwegen en Zeekanaal NV met een grondige renovatie van de metalen brug. Het wegdek werd weggenomen voor galvanisatie. De leuningen werden herschilderd in een atelier. De brug werd volledig gezandstraald en geschilderd in haar typerende blauwe kleur.
Omdat de onderste verflagen er slechter aan toe waren dan voor het zandstralen kon worden vastgesteld, zijn twee extra verflagen nodig. Hierdoor zullen de werken drie weken later klaar zijn dan gepland, namelijk in de week van 20 oktober.
Blauwe brug over de Dijle
(...)
Levensduur verlengen
De zogenaamde ‘blauwe bruggen’ zijn een belangrijke schakel in de recreatieve ontsluiting van de regio. Ze moeten ook de komende decennia veilig kunnen worden befietst en bewandeld. Door de bruggen duurzaam te onderhouden en tijdig te herstellen, vermijden we onverwachte onderbrekingen of onveilige situaties.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Blauwe-brug-tussen-Walem-en-Rumst-op-20-oktober-weer-open/#.VufZNOLhDcs
Nieuw asfalt [Duffel]
Netedijk krijgt nieuwe asfaltlaag in Duffel
01/06/2016
DUFFEL - Nv Waterwegen en Zeekanaal begint vandaag, woensdag 1 juni, met de vernieuwing van de asfaltlaag van de Netedijk tussen de twee bruggen in Duffel. De werken starten aan de onderdoorgang aan de spoorwegbrug.
"Als gemeente zijn we uiteraard zeer tevreden met deze werken, want heel veel voetgangers en fietsers gebruiken de Netedijken dagelijks. Vroeger kwam de onderdoorgang aan de spoorwegbrug vaak onder water te staan. Bij de verhoging van de spoorwegbrug werd het jaagpad rechtgetrokken en met een tijdelijke verharding aangelegd. Nu wordt ook de oever rechtgetrokken en wordt hier een asfaltlaag voorzien", verduidelijkt schepen van Openbare Werken Staf Aerts (Groen).
De werken aan de onderdoorgang van de spoorwegbrug duren ongeveer drie weken. Fietsers zullen lichte hinder ondervinden van de werken, maar moeten geen omweg volgen. In het najaar vernieuwt Waterwegen en Zeekanaal heel het jaagpad in Duffel-Oost tussen de spoorwegbrug tot aan de baanbrug over de Nete, vlakbij het gemeentehuis. In die periode zal er wel een omleiding nodig zijn. Meer info daarover volgt later.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blcva_02317607
Brug N14 - spoorwegbrug [Duffel]
Jaagpad Beneden-Nete in Duffel krijgt opknapbeurt
03/09/2016
DUFFEL - Het jaagpad op de linkeroever van de Beneden-Nete, in Duffel wordt vanaf maandag 12 september afgesloten voor voetgangers en fietsers.
Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV start op maandag 12 september met herstellingswerken aan het jaagpad langs de Beneden-Nete in Duffel. “Het jaagpad op de linkeroever tussen de baanbrug en de spoorwegbrug in Duffel verkeert nog in slechte staat na de bouw van de spoorwegbrug. Daarom is het nodig dat we het jaagpad over een lengte van circa een kilometer heraanleggen”, zegt Carolien Peelaerts.
“We halen het oude wegdek weg, gieten ter plaatse nieuwe betonnen boordstenen en brengen een nieuwe asfaltlaag aan. Bovendien maken we de aansluiting op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen.”
“De werken starten op maandagochtend 12 september en duren tot en met vrijdag 21 oktober. Tijdens deze periode sluiten we het jaagpad af voor fietsers en voetgangers. In samenspraak met de gemeente Duffel werkten we een omleiding via de rechteroever uit: via de poorwegbrug, Mechelsebaan, Zandstraat en de zandweg die ter hoogte van de Fermerijenbeemden op het jaagpad uitkomt.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blcva_02452162
http://www.wenz.be/nl/nieuws/f5f9b79c-701b-11e6-bbf4-005056a4002e/#.V83O9vmLTIU
Heraanleg Netedijk [Duffel - Lier]
Vlaamse Waterweg vernieuwt Netedijk in Duffel en Lier
woensdag 15 april 2020
Het jaagpad langs de Beneden-Nete in Duffel en Lier verkeert in slechte staat. De Vlaamse Waterweg nv heeft budget vrijgemaakt om het jaagpad te herstellen. Dat gebeurt in twee fasen, want de waterwegbeheerder pakt zowel het jaagpad als het fundament aan.
Op maandag 4 mei start een onderhoudsaannemer in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv met de vernieuwing van het jaagpad op de rechteroever van de Beneden-Nete. Het gaat om het stuk tussen de Gemeentestraat in Duffel en de Ouderijstraat in Lier. Zowel het wegdek als de betonboorden worden over een afstand van ongeveer 4 kilometer volledig vernieuwd.
Voorafgaand, vanaf maandag 20 april, zullen voorbereidende grondwerken worden uitgevoerd op het stuk jaagpad vanaf het plein aan de G. Van der Lindenlaan in Duffel tot aan PIME in Lier. Een onderhoudsaannemer zal het talud van de dijk aan landszijde aanvullen. Zo krijgt het nieuwe jaagpad alvast een stevig fundament.
Tijdens de werken zal de Netedijk op rechteroever niet toegankelijk zijn voor alle jaagpadgebruikers. Je moet een omleiding volgen via de Mechelsesteenweg.
Na de werken kan je je opnieuw vlot via het jaagpad verplaatsen.
https://www.duffel.be/werkennetedijk?fbclid=IwAR11e4HApQlGam1EBvApA9ZgVOESqvVCP6MXjsgntyiDmzm2Yu73XVb9cVc
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/netedijk-duffel-en-lier-wordt-vernieuwd
https://www.gva.be/cnt/dmf20200419_04927184/jaagpad-naast-beneden-nete-krijgt-nieuw-wegdek
Werken Polder van Lier [Lier]
Gecontroleerd overstromingsgebied Polder van Lier: start werken op 2 maart
Op maandag 2 maart starten er werken aan het gecontroleerd overstromingsgebied Polder van Lier. Die polder werd in de jaren ‘80 ingericht om water op te vangen. Intussen is hij aan een grondige renovatie toe. Er komt een grotere sluis, zodat het gebied vlotter leegstroomt en klaar is om opnieuw water te bergen bij stormtij. De geplande werken kaderen in het Sigmaplan en hebben een dubbel doel: de omgeving beter beschermen tegen overstromingen en vervolgens in een tweede fase riviernatuur herstellen.
Dit voorjaar starten de werken om het overstromingsgebied Polder van Lier een grondige update te geven: er komt een grotere uitwateringssluis en er worden in een latere fase wetlands gecreëerd. De Lierse regio is van oudsher gevoelig voor overstromingen. Het waterpeil op de Beneden-Nete stijgt en daalt met de getijden, wat de omgeving kwetsbaar maakt bij stormtij (een combinatie van springtij en een noordwesterstorm). Dan krijgt de Beneden-Nete vaak meer water te slikken dan ze aankan. In de jaren 80 werd het gecontroleerd overstromingsgebied Polder van Lier aangelegd, in het kader van het oorspronkelijke Sigmaplan. Het overstromingsgebied bergt overtollig water bij stormtij en vermindert de druk op de dijken waardoor de kans op wateroverlast afneemt.
Grotere uitwateringssluis
In een eerste fase krijgt het overstromingsgebied Polder van Lier een grotere uitwateringssluis. De nieuwe sluis zal het gebied vlotter laten leegstromen nadat het water uit de Beneden-Nete heeft opgevangen. Zo is het overstromingsgebied sneller klaar om bij een volgend stormtij opnieuw water te bufferen. Een stormtij kan immers verschillende hoogwaterpieken met zich meebrengen. Tijdens het stormtij van storm Ciara van 9, 10 en 11 februari bijvoorbeeld waren er drie hoge pieken na elkaar. Bij nog hevigere stormen met opeenvolgende pieken zou het overstromingsgebied niet tijdig leeg kunnen lopen, waardoor het onvoldoende water kan opvangen bij een volgende piek en de stormvloedgolf zich verder doorzet naar Lier.
Meer kansen voor natuur
Na de realisatie van de infrastructuurwerken aan het overstromingsgebied worden kansen gegeven aan de natuur. De bestaande grachten worden breder en dieper gemaakt en er worden nieuwe grachten gegraven. In het voorjaar en de zomer blijft Netewater door het gebied stromen en creëren we een vernatting. Daardoor ontstaat natte natuur (‘wetland’) met open water en riet. Wetlands filteren het water en geven het waterleven op die manier een boost. Ze trekken heel wat zeldzame planten- en diersoorten aan, zoals het porseleinhoen en de roerdomp. De beperkte hogere grondwaterstand in het voorjaar en de zomer in het overstromingsgebied zal geen wateroverlast daarbuiten veroorzaken, want de omliggende woonwijken liggen aanzienlijk hoger.
Wetlands zijn niet alleen mooi, ze houden ook veel regenwater vast in natte periodes. Dat water geven ze mondjesmaat weer af als het droger wordt. Die sponsfunctie komt van pas in de strijd tegen wateroverlast én tijdens periodes van droogte, zoals vorige zomer.
Tijdelijke hinder
Als voorbereiding op de werken en de toekomstige invulling als wetland-gebied moet de werfzone vrijgemaakt worden. Dat gebeurt door bomen en struiken weg te halen. De afvoer van het grondverzet gebeurt zoveel mogelijk via transport over het water. Op die manier zijn er minder vrachtwagens nodig en wordt de overlast voor de omwonenden zo beperkt mogelijk gehouden. De geplande werken worden uitgevoerd door aannemer Ghent Dredging in opdracht van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv en zullen ongeveer twee jaar duren. Tijdens de werken zal de Netedijk tijdelijk afgesloten zijn. Er wordt een omleiding voorzien via de Ouderijstraat, aan de buitenzijde van het overstromingsgebied.
Tijdens de renovatie behoudt de Polder van Lier haar functie als overstromingsgebied. De Polder kan gedurende de hele werkperiode overtollig rivierwater blijven opvangen. De sluizen worden bovendien uitgerust met een flexibel systeem waarmee het waterpeil in het overstromingsgebied eenvoudig kan worden aangepast.
Onderdeel groter geheel
De werken kaderen in het Sigmaplan, dat Vlaanderen beschermt tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren en tegelijk inzet op natuurontwikkeling. Met het plan wapenen we ons ook tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Het moet ons ook in de toekomst beschermen tegen grotere en meer frequente stormen. Bovendien kan het ook helpen om de droogteproblematiek (denk maar aan de afgelopen droge zomers) te verminderen. Het Sigmaplan wordt uitgevoerd door De Vlaamse Waterweg nv en Natuur en Bos van de Vlaamse overheid.
https://www.sigmaplan.be/nl/projecten/nete-en-kleine-nete/deelprojecten/beneden-nete%20/
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/vernieuwde-polder-lier-moet-regio-beter-beschermen-tegen-overstromingen
https://www.hln.be/in-de-buurt/lier/herinrichting-polder-van-lier-vandaag-van-start-gegaan~ab01e1db/
Vernieuwing jaagpad Goorbosbeek - spoorwegbrug [Duffel]
Jaagpad op Netedijk krijgt nieuw wegdek vanaf 5 augustus
22 juli 2020
DUFFEL - De Vlaamse Waterweg gaat vanaf 5 augustus het jaagpad langs de Beneden-Nete in Duffel vernieuwen. Concreet gaat het om een stuk van 1,4 kilometer tussen de spoorwegbrug en de Goorbosbeek (op de grens met Sint-Katelijne-Waver).
Het jaagpad op de Netedijken in Duffel verkeert al langer in een slechte staat. De Vlaamse Waterweg heeft nu budgetten vrijgemaakt voor de herstelling van het wegdek en de betonboorden. Vanaf 5 augustus gaat een onderaannemer die klus klaren. De werkzaamheden zullen vermoedelijk een dikke maand duren. Tijdens de werken zullen fietsers en wandelaars een omleiding moeten volgen langs de Beukendreef, de Zandstraat, de Liersesteenweg en de fietsostrade aan de spoorweg.
De vernieuwing van het jaagpad aan de overkant van de Nete (tussen de Duffelse Gemeentestraat en de Lierse Ouderijstraat) is ondertussen halfweg. In principe zal die heraanleg klaar zijn tegen de start van het nieuwe schooljaar.
https://www.hln.be/in-de-buurt/duffel/jaagpad-op-netedijk-krijgt-nieuw-wegdek-vanaf-5-augustus~a44bccee/
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/jaagpad-op-netedijk-duffel-wordt-vernieuwd
Sujets similaires
» Nete 01 : Grote Nete (Lier - Berlaar/Kessel Boektbrug)
» LIER - NETE - 30 km (Les circuits de René)
» Nete (Afleidingskanaal van de Nete - 'Omleidingsvaart') Canal de dérivation du Nete
» F011 Antwerpen - Lier (Fietssnelweg f11)
» Nete 02 : Grote Nete Berlaar/Kessel Boektbrug - Bevel/Itegem Hullebrug
» LIER - NETE - 30 km (Les circuits de René)
» Nete (Afleidingskanaal van de Nete - 'Omleidingsvaart') Canal de dérivation du Nete
» F011 Antwerpen - Lier (Fietssnelweg f11)
» Nete 02 : Grote Nete Berlaar/Kessel Boektbrug - Bevel/Itegem Hullebrug
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum