Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes

2 participants

Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes

Message  eeuwige reiziger Mar 6 Déc 2011 - 12:29

Waterwegen & Zeekanaal a prévu la construction de deux ponts pour des piétons et cyclistes au-dessus du canal Louvain-Dyle ("Leuvense Vaan") et le Senne. Les travaux ont commencé et on espère de les terminer en la première moitié de 2012.

Nieuwe brug aan Zennegat
zaterdag 05 november 2011

MECHELEN - De nieuwe wandel- en fietsbrug over de Zenne is op zijn plaats gelegd ter hoogte van het Zennegat.

De brug werd donderdagavond stapvoets naar de locatie overgebracht en gisterochtend geplaatst. De verdere afwerking start volgende week. Dan worden beide aansluitingen met het land gemaakt en wordt ook het brugdek aangelegd. Begin 2012 moet de brug klaar zijn voor gebruik. Ze is 42 meter lang en 45 ton zwaar.

In het verlengde van de vaste brug over de Zenne, komt er ook een beweegbare brug over het kanaal Leuven-Dijle. Die brug wordt in de eerste helft van 2012 gelegd. Waterwegen en Zeekanaal hoopt dat deze tweede brug tegen pasen open mag.

'Momenteel gebruiken mensen de Zennegatsluis om het kanaal Leuven-Dijle over te steken, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling', zegt Hans De Preter, celhoofd investeringen van de afdeling Zeeschelde bij Waterwegen en Zeekanaal. 'De bruggen zijn van groot belang voor zowel het functionele als het recreatieve fietsverkeer in de regio. Het gaat hier om een waterrijk natuurgebied dat veel joggers, wandelaars en fietsers lokt. Zeker in het zomerseizoen is het een toeristische trekpleister. Met deze bruggen wordt een missing link weggewerkt.'

De nieuwe brug over de Zenne zorgt ervoor dat fietsers vanuit Heindonk en Klein-Willebroek niet meer naar de drukke Gentsesteenweg in Heffen moeten om de oversteek te maken. Daarmee wordt zo'n 2,5 km uitgespaard. De wandel- en fietsbrug is ook veiliger en rustiger volgens De Preter.

Waterwegen en Zeekanaal investeert in totaal 1,4 miljoen euro in beide bruggen: 850.000 euro voor de beweegbare brug en 550.000 euro voor de vaste brug over de Zenne.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=9R3HVDNP
http://www.hetnieuwsblad.eu/article/photobox.aspx?articleid=9R3HVDNP&start=

Pour de plus amples information, consultez les fiches pdf:

http://www.vlaamsbouwmeester.be/files/55be73273fb74882a5b749ba060aa36f.pdf
http://www.vlaamsbouwmeester.be/files/fc0436204cef4c50bd7dfd67f319aee2.pdf

Ainsi que la page du site web de Waterwegen & Zeekanaal:

http://www.wenz.be/Nieuws/news263.html

Et pour ceux qui aiment des "images animées":

http://www.rtv.be/artikels/nieuws/2011110413111925_brug-aan-het-zennegat-staat-op-haar-plaats

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Re: Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes

Message  eeuwige reiziger Lun 9 Jan 2012 - 3:26

eeuwige reiziger a écrit:Waterwegen & Zeekanaal a prévu la construction de deux ponts pour des piétons et cyclistes au-dessus du canal Louvain-Dyle ("Leuvense Vaan") et le Senne. Les travaux ont commencé et on espère de les terminer en la première moitié de 2012.

Le premier pont est déjà ouvert au public:

FIETSERS HOEVEN OMWEG VAN 4,3 KILOMETER NIET MEER TE MAKEN
Nieuwe fietsbrug Zennegat geopend
WOENSDAG 28 DECEMBER 2011

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes DSC_0292.JPG.h380.JPG.568


MECHELEN - De nieuwe wandel- en fietsbrug over de Zenne aan het Zennegat is open voor gebruik. In het verlengde van de vaste brug, wordt er in het voorjaar een beweegbare brug over het kanaal Leuven-Dijle geplaatst.

De bruggen zijn van groot belang voor het fietsverkeer in de regio en passen in het fietspadenplan van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). In beide bruggen wordt in totaal 1,4 miljoen euro geïnvesteerd, 550.000 euro daarvan gaat naar de brug over de Zenne.

Toeristen

'De paden langs de Rupel, Dijle, Zenne en het kanaal Leuven-Dijle worden intensief benut door fietsers en wandelaars', zegt Wim Dauwe, afdelingshoofd bij Waterwegen en Zeekanaal. 'Fietsers kunnen nu vanuit Rumst -en bij uitbreiding zelfs vanuit Boom- via de nieuwe brug naar Mechelen rijden. Deze route maakt het woon-werk- en het woon-schoolverkeer veiliger en comfortabeler. De historische site rond de sluis vormt ook een belangrijke toeristische trekpleister die vooral in de zomermaanden op veel belangstelling kan rekenen. De twee nieuwe fietsbruggen zullen dus een grote meerwaarde hebben.'

Wielertoerist Ludo Deboodt (67) uit Kontich kan de stelling van Dauwe alleen maar beamen: 'Als je komt van Klein-Willebroek of Boom, moet je niet meer naar de drukke Gentsesteenweg in Heffen om de oversteek te maken (daarmee wordt zo'n 4,3 km uitgespaard, nvdr.). Nu kan je rechtstreeks richting Mechelen blijven rijden. Dit is de eerste keer dat ik over deze brug fiets. Ze is perfect in orde, je zult er niet gemakkelijk op wegschuiven.'

Beweegbare brug

De nieuwe brug over de Zenne is een boogbrug uit staal en werd in Puurs gebouwd in het atelier van aannemer Emotec. Ze overspant een lengte van 70 meter en is 3 meter breed. In totaal werd er meer dan 50 ton staal in de brug verwerkt. In november werd ze 's nachts vervoerd naar het Zennegat en met een reusachtige kraan op haar funderingen gehesen. Daarna werden het brugdek en de leuningen verder afgewerkt. Na de winter krijgt de brug nog een laatste verflaag. Dan wordt ook het pad langs de Zenne grondig heraangelegd.

De beweegbare brug wordt in de eerste helft van 2012 geplaatst en zou tegen Pasen geopend worden.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=6H3K4NI2


Nieuwe brug Zennegat Mechelen open voor publiek
23/12/2011 - Aan het Zennegat in Mechelen is vandaag een nieuwe brug over de Zenne in gebruik genomen. In het voorjaar wordt verderop ook nog een beweegbare brug over het kanaal Leuven-Dijle geplaatst. De bruggen zijn van groot belang voor zowel het functionele als het recreatieve fietsverkeer in de regio. Ze passen in het fietspadenplan van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Minister Crevits investeert 1,4 miljoen euro in de bouw van beide bruggen in Mechelen.

De jaagpaden langsheen Rupel, Dijle, Zenne en kanaal Leuven-Dijle worden bijzonder intensief benut door fietsers en wandelaars. Het Zennegat ligt op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Fietsers kunnen vanuit Rumst en bij uitbreiding zelfs vanuit Boom via de jaagpaden en de nieuwe bruggen naar Mechelen rijden. Het ligt op de route die het woon-werk en het woon-schoolverkeer veiliger en comfortabeler maakt. De jaagpaden zijn ook opgenomen in de wandel- en fietsroutenetwerken van de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. Het Zennegat in Mechelen ligt centraal in dit gebied. Deze historische site rond de sluis aan de monding van het kanaal Leuven-Dijle vormt dan ook op zijn beurt een belangrijke toeristische trekpleister die vooral in de zomermaanden op veel belangstelling kan rekenen. De twee nieuwe fietsbruggen aan het Zennegat zullen dus een grote meerwaarde hebben.

Bij het ontwerpen van beide nieuwe bruggen is bijzondere aandacht besteed aan de inpassing in de omgeving. Het Zennegat is immers niet alleen beschermd als landschap, de hele zone kent ook een hoge natuurwaarde. De nieuwe bruggen, ontworpen door het gerenommeerde Frans-Oostenrijks architectenbureau Feichtinger Architectes in samenwerking met studiebureau Technum uit Gent, zullen door hun transparantie en elegantie dus ook als openbare bouwwerken een meerwaarde bieden aan de omgeving.
De bouwwerken worden uitgevoerd door aannemers Soetaert en Emotec. De kostprijs voor beide bruggen bedraagt ca. 1,4 miljoen euro.

De brug over de Zenne is een boogbrug uit staal. Ze werd in Puurs gebouwd in het atelier van Emotec. In november werd ze ’s nachts vervoerd naar het Zennegat en met een reusachtige kraan op haar funderingen gehesen. Vervolgens werden het brugdek en de leuningen verder afgewerkt. De brug krijgt na de winter nog een laatste verflaag en het jaagpad zal ook nog grondig worden heraangelegd. De klimatologische omstandigheden lieten dat nu niet meer toe. Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV koos ervoor om het jaagpad nu tijdelijk te herstellen opdat de brug in gebruik genomen zou kunnen worden.

De brug overspant 70 meter en heeft een nuttige breedte van 3 meter. Er werd in totaal meer dan 50 ton staal in de brug verwerkt.

Meer informatie

ir. Wim Dauwe, afdelingshoofd
Waterwegen en Zeekanaal NV, afdeling Zeeschelde
Anna Bijnsgebouw
Lange Kievitstraat 111-113, bus 44
2018 Antwerpen
M 0477 58 05 32

http://www.wenz.be/Nieuws/news411.html

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Re: Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes

Message  Papylu² Dim 19 Fév 2012 - 19:18

rajouté sur

La carte du canal Leuven - Dijle : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1FLOLCe5m2_GN0HYNWAMhDaau1B4&usp=sharing



et sur la carte de la Bovenzenne : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1otC3QptXTubGkHa9N73c6Zxcnak&usp=sharing



Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:28, édité 2 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Papylu²
Papylu²

Messages : 8265
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Re: Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes

Message  eeuwige reiziger Mer 5 Sep 2012 - 1:43

TWEEDE BRUG KOMT ER IN DECEMBER
Zennegatbrug officieel ingewandeld
ZATERDAG 23 JUNI 2012

MECHELEN - Aan het Zennegat werd de nieuwe fiets-en voetgangersbrug officieel in gebruik genomen De brug komt tegemoet aan de behoefte van veel fietsers en wandelaars.

De brug werd in januari al opengesteld voor fietsers en voetgangers maar intussen werd ze volledig afgewerkt. Binnenkort wordt ook de beweegbare brug afgewerkt. De jaagpaden langs de Rupel, Dijle, Zenne en het kanaal Leuven -Dijle worden bijzonder intensief benut door fietsers en wandelaars. Niet alleen op recreatief gebied maar ook in het woon-wegverkeer’, zegt burgemeester Somers. ‘Mensen moesten vroeger helemaal tot Heffen fietsen om te kunnen oversteken. ‘Fietsers kunnen nu vanuit Rumst en bij uitbreiding zelfs vanuit Boom via de jaagpaden en de nieuwe bruggen naar Mechelen rijden. De jaagpaden zijn ook opgenomen in de wandel-en fietsroutenetwerken van de provincies Antwerpen Vlaams-Brabant’, zegt Karel Geys, voorzitter van Regionaal Landschap Rivierenland. ‘Voor de ontsluiting van het natuurgebied met zijn 350 km wandelwegen is dit een prachtige zaak De site krijgt ook de bestemming ankerplaats wat betekent dat ze de hoogste bescherming krijgt in het natuurlandschap.’

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120622_00195742

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty position des ponts

Message  eeuwige reiziger Mer 5 Sep 2012 - 1:48

velo-ravel.net a écrit:rajouté sur

La carte du canal Leuven - Dijle :


La position exacte du pont traversant le canal Louvain-Dyle est un peu différente de ce que vous avez mis sur la carte:

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Nieuws11


Source:

http://www.vldmechelen.be/?type=nieuws&pageid=38833


Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:29, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty pont canal Louvain-Dyle

Message  eeuwige reiziger Mer 21 Nov 2012 - 0:50

Montage beweegbare brug Zennegat gestart

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Montage-beweegbare-brug-zennegat-gestart-id3655044-515x348

08/11 MECHELEN (2800) De montage van de beweegbare fiets- en voetgangersbrug aan de Zennegatsluis in Mechelen is gestart. Vrijdag moet de klus afgerond zijn. Om ze te kunnen bedienen, is er wel nog enkele maanden werk.

De nieuwe brug over het kanaal Leuven-Dijle is het sluitstuk van een project om de jaagpaden langs de Dijle, Zenne, Rupel en het kanaal Leuven-Dijle beter te ontsluiten. Die zijn bijzonder populair bij wandelaars en fietsers. Zij kunnen vanuit Boom, Klein-Brabant, Willebroek en Rumst zo makkelijk naar Mechelen fietsen, en omgekeerd. De historische site rond de sluis aan de monding van het kanaal vormt een belangrijke toeristische trekpleister. Vooral in de zomermaanden kan die op veel belangstelling rekenen.

De ontsluiting van het Zennegat voor fiets- en wandelverkeer was tot voor enkele jaren niet ideaal. Kevin Polfliet, woordvoerder van Waterwegen en Zeekanaal: "Sinds de sluisdeuren enkele jaren geleden om veiligheidsredenen werden afgesloten, lag er wel een voorlopige brug. Maar om ook de Zenne te kruisen, moest je een omweg van bijna drie kilometer maken via Heffen."

Een nieuwe brug over de Zenne bracht daar eind vorig jaar verandering in. Over enkele maanden moet ook de brug over de Leuvense Vaart klaar zijn. "De realisatie van de beweegbare brug is heel wat complexer dan van een vaste. Na de montage moeten wij ze nog aansluiten op het telematicanetwerk van het kanaal Leuven-Dijle. Zo kunnen wij de brug van op afstand bedienen", legt Polfliet uit.

+ 4 photos:

http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/montage-beweegbare-brug-zennegat-gestart.aspx#
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDVA_20121108_001
http://www.wenz.be/nl/nieuws/-Afwerking-beweegbare-brug-Zennegat-komt-in-zicht/

Vidéo:

http://www.rtv.be/artikels/nieuws/2012110813223855_montage-beweegbare-zennegatbrug-gestart

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty C'est pour quand???

Message  eeuwige reiziger Sam 23 Nov 2013 - 23:55

Brug aan Zennegat na jaar nog niet open

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Brug-aan-zennegat-na-jaar-nog-niet-open-id5068116-620x400

14/11 MECHELEN (2800) Een jaar na de montage is de nieuwe beweegbare brug voor fietsers en voetgangers over de Leuvense Vaart aan het Zennegat in Mechelen nog steeds niet open voor het publiek. Er wordt nu gestreefd naar de jaarwisseling, maar later kan ook nog.

De nieuwe brug over het Kanaal Leuven-Dijle, een technisch huzarenstukje, is zowat het sluitstuk van het fietsroutenetwerk tussen Mechelen en zijn hinterland, de streek van Klein-Brabant en de Rupel. Ondertussen is het sinds november 2012 geleden dat de brug op haar plaats kwam te liggen, maar het een jaar later is de oversteek nog altijd niet open voor het publiek. Veel passanten vragen zich af waarom dat zo lang duurt.

Bij Waterwegen en Zeekanaal zijn ze zich daarvan bewust. "We kijken ook uit naar de opening. De andere nieuwe brug over de Zenne is al een tijdje in gebruik. Maar wij kunnen de mensen geruststellen. Technisch staat de brug op punt om in gebruik te nemen. De collega's die ze moeten bedienen, hebben ook een opleiding gekregen", zegt woordvoerder Kevin Polfliet van Waterwegen en Zeekanaal.

Het agentschap wacht alleen nog het juiste moment af voor de opening. Op dit moment zijn in de buurt werkzaamheden bezig voor de aanleg van overstromingsgebieden voor het Sigma-plan. Polfliet: "Daardoor is de omgeving van de brug nu eigenlijk een werfzone. Er werden bomen gerooid en damplaten geslagen. Fietsers en voetgangers kunnen er eigenlijk moeilijk door. Om die reden hebben wij beslist om de opening nog even uit te stellen. Bovendien staat de winter voor de deur, en wij vragen ons af of dat wel het geschikte moment is om de brug te openen."

Al is het vandaag wel nog steeds de bedoeling om de brug rond de jaarwisseling te openen. "In het andere geval zou het ook in het voorjaar van 2014 kunnen gebeuren", stelt Kevin Polfliet.
http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/brug-aan-zennegat-na-jaar-nog-niet-open.aspx

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Finalement...

Message  eeuwige reiziger Lun 24 Fév 2014 - 12:12

Fietsersbrug Zennegat eindelijk in gebruik
 
De nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het kanaal Leuven-Dijle aan de Zennegatsluis is eindelijk open voor gebruikers. Het gaat wel nog om een proefperiode en dus zijn onderbrekingen nog mogelijk.

De bouw op het belangrijke toeristische fietsknooppunt had veel voeten in de aarde. Al in 2010 werd door Vlaams minister Hilde Crevits het startschot gegeven voor de bouw van twee bruggen aan de Zennegatsluis: een vaste brug over de Zenne, in gebruik sinds juni 2012, en een beweegbare brug over het kanaal. "De realisatie van die brug heeft langer geduurd dan voorzien, in de eerste plaats omdat het gaat om een beweegbare constructie, waarbij een voor Vlaanderen volledig nieuw concept werd toegepast. Bovendien werd de brug in de afwerkingsfase nog aangevaren door een binnenschip en was het jaagpad langs de Zennegatvaart in Mechelen, dat aansluit op de brug, tijdelijk onderbroken voor werkzaamheden in het kader van het Geactualiseerd Sigmaplan", zegt communicatieverantwoordelijke Waterwegen en Zeekanaal NV Kevin Polfliet. De brug kan nu met bijna een jaar vertraging open, al gaat het voorlopig nog om een proefperiode bedoeld om het bedieningspersoneel tijd te geven om te wennen aan de bijzondere constructie en om eventuele kinderziekten te kunnen opsporen. "Korte of langere onderbrekingen van de overgang zijn nog mogelijk, al verwacht de afdeling Zeekanaal de brug binnen enkele weken, wanneer het toeristische seizoen op gang komt, definitief in gebruik te kunnen nemen", aldus Polfliet. Bij problemen zullen passanten via de sluis kunnen oversteken. (WVK)

Het Laatste Nieuws / Mechelen-Lier  
22 februari 2014



http://www.wenz.be/nl/nieuws/Beweegbare-brug-aan-Zennegat-voorlopig-in-gebruik-gesteld/#.VIuDTdL_xIE

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Dijlebrug ontoegankelijk [Rumst]

Message  eeuwige reiziger Mar 15 Mar 2016 - 9:58

Iets ten noorden van het Zennegat vloeien Dijle en Nete samen en vormen stroomafwaarts de Rupel. Tussen deze samenvloeiing en het Zennegat wordt de Dijle ook wel de Koestaart genoemd. Langs dat stukje Dijle ligt er een fietsbrug die Heindonk met Walem verbindt en tevens een schakel vormt in het knooppuntennetwerk (52 - 51).

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes 799px-SNC01728


Blauwe brug tussen Walem en Rumst binnenkort weer open
02/10/2015

MECHELEN / WILLEBROEK / RUMST - De populaire voetgangers- en fietsersbrug over de Nete tussen Walem (Mechelen) en Rumst gaat in de week van 20 oktober opnieuw open. De blauwe brug was vijf maanden afgesloten voor onderhoudswerken. Volgend jaar wordt ook de brug over de Dijle tussen Heindonk (Willebroek) en Walem aangepakt.

Op 4 mei startte Waterwegen en Zeekanaal NV met een grondige renovatie van de stalen brug. Het wegdek kreeg een metaallaag, de brug werd opnieuw geschilderd in haar typerende blauwe kleur en de leuningen werden herschilderd in een atelier.

Omdat de onderste verflagen er slechter aan toe waren dan gedacht, zijn twee extra verflagen nodig. Hierdoor zijn de werken drie weken later klaar dan gepland, in de week van 20 oktober.

Blauwe brug over de Dijle

Volgend jaar moet de blauwe voetgangers- en fietsersbrug over de Dijle tussen Heindonk (Willebroek) en Walem (Mechelen) een gelijkaardige renovatie ondergaan. De werken starten ten vroegste in april 2016 en zullen normaal vijf maanden duren. “Ook voor deze werken zijn we gebonden aan de lente- en zomermaanden, aangezien voor het schilderen een temperatuur van minstens 15 graden aangewezen is”, meldt Waterwegen en Zeekanaal.

De blauwe brug over de Dijle zal uit veiligheidsoverwegingen voor de volledige duur van de werken niet toegankelijk zijn voor voetgangers en fietsers. Er wordt veilige omleiding uitgewerkt.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151002_01898614


Nog vlug over de Dijlebrug
Gazet van Antwerpen*,
Vr. 19 Feb. 2016, Pagina 14

In Rumst vloeien Nete en Dijle samen om er de Rupel te vormen op de plek Drie Rivieren. Twee fiets- en wandelbruggen, één over de Dijle en één over de Nete, laten sportievelingen kilometers uitsparen in de regio tussen Mechelen, Willebroek, Boom en Lier. In april gaat de brug over de Dijle dicht voor onderhoudswerken.

Voor ons een goede reden om er nog eens over te rijden met een gevarieerde fietslus van zo'n vijftig kilometer als doel. Vorig jaar was er heel wat ophef toen de brug over de Nete in Rumst dicht ging voor onderhoudswerken. Fietsers en wandelaars die bijvoorbeeld vanuit Mechelen langs de Dijle naar Rumst wilden, moesten een serieuze omweg maken langs Walem of Boom.

De populaire brug over de Dijle krijgt binnenkort een opknapbeurt die een klein halfjaar in beslag zal nemen. Wie dan vanuit Heindonk naar Walem wil, moet een omweg van een tiental kilometer maken.

Omleiding via jaagpad

Communicatieverantwoordelijke Carolien Peelaerts van Waterwegen en Zeekanaal denkt dat de werken in de lente van start kunnen gaan. “Veel hangt natuurlijk van de weersomstandigheden af. De brug moet volledig gezandstraald en opnieuw geschilderd worden. En daarvoor heb je de juiste weersomstandigheden en temperaturen nodig. Gedurende de hele duur van het onderhoud gaat de brug dicht. Fietsers en wandelaars kunnen een veilige omleiding volgen via het jaagpad van de Beneden-Nete, Rupel en Dijle.

De routedokter van Toerisme Provincie Antwerpen voorziet in een omleiding en die zal goed vooraf gecommuniceerd worden. Op de toegangswegen komen er ook aankondigingsborden.”


Parking De Schorre

Wij laten tijdens een zonnige februaridag de wagen achter op de parking van De Schorre in Boom. Het provinciaal domein, thuishaven van Tomorrowland en Music for Life, is op zich al een verplaatsing waard. In de oude kleiput is er van alles te doen voor groot en klein en je kunt er onder meer wandelen over een kunstwerk van Arne Quinze. Via een tunneltje onder de baan Boom-Rumst fietsen we naar de Rupeldijk en trekken richting Rumst langs oude steenbakkerswijken.

Populaire oversteek

In Rumst nemen we de blauwe Netebrug richting Walem over de Netedijk. We volgen een traject langs de knooppunten 51, 55, 25, 24, 43, 44, 46, 64 en 57. Om knooppunt 93 te bereiken moeten we hier eerst een eindje richting 97 fietsen tot we op de hoek van de Zoutwerf en Guldenstraat de verbindingsroute naar knooppunt 93 kunnen volgen. Daarna gaat het via 92, 90, 79 en 78 naar de druk 'befietste' en 'bewandelde' Dijlebrug aan knooppunt 52. Daar steken we de Netebrug weer over en keren we terug naar het vertrekpunt aan de Schorre.

Aanrader voor fietsers

Ons oordeel? De gevarieerde fietstocht is een aanrader. Een groot deel ervan volgt de jaagpaden langs de rivieren Nete, Dijle, Rupel en Zenne en passeert ook het domein Roosendael in Walem en het Fort van Duffel, allebei een bezoek waard. Via de groentestreek in Sint-Katelijne-Waver bereik je Mechelen om dan via de roeivijver van het Willebroekse Hazewinkel en het Zennegat, waar de Zenne in de Dijle stroomt, terug aan de Rupel en de Drie Rivieren met zijn twee blauwe bruggen te komen.


Blauwe brug over de Dijle

Volgend jaar moet de blauwe voetgangers- en fietsersbrug over de Dijle tussen Heindonk (Willebroek) en Walem (Mechelen) een gelijkaardige renovatie ondergaan. De werken starten zo gauw het weer het toelaat (ten vroegste april 2016) en zullen 5 kalendermaanden duren. Ook voor deze werken zijn we gebonden aan de lente- en zomermaanden, aangezien voor het schilderen een temperatuur van minstens 15° aangewezen is.

De blauwe brug over de Dijle zal uit veiligheidsoverwegingen voor de volledige duur van de werken niet toegankelijk zijn voor voetgangers en fietsers. Waterwegen en Zeekanaal NV werkt samen met de betrokken gemeenten en Toerisme Provincie Antwerpen een veilige omleiding uit.

http://www.wenz.be/nl/nieuws/Blauwe-brug-tussen-Walem-en-Rumst-op-20-oktober-weer-open/#.VufKyuLhDcs


Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes IMG_0435


De omlelidingroute is te vinden op de webstek van de gemeente Rumst (pdf-document):

Hinder op de blauwe fietsersbrug over de Dijle van april tot en met augustus 2016

In april 2016 start Waterwegen en Zeekanaal met schilderwerken aan de blauwe fietsersbrug over de Dijle. De werken duren wellicht tot eind augustus.

Er worden 2 omleidingen voor fietsers en wandelaars voorzien. De ene omleiding loopt via Mechelen, de andere via Boom (zie kaart). Op beide omleidingstrajecten worden aan de oprit aankondigingsborden geplaatst.

Fietsers en wandelaars, hou hiermee zeker rekening als je een tocht plant!

Gepubliceerd op 3 maart 2016

http://www.rumst.be/nieuwsdetail/1122/hinder-op-de-blauwe-fietsersbrug-over-de-dijle-van-april-tot-en-met-augustus-2016


Dijlebrug ruim vier maanden dicht voor renovatie
17/03/2016

MECHELEN / WILLEBROEK - Waterwegen en Zeekanaal treft de laatste voorbereidingen voor de afsluiting van de Dijlebrug tussen Walem (Mechelen) en Heindonk (Willebroek). Ze gaat 4,5 maanden dicht voor renovatie.
Fietsers die geregeld aan de populaire blauwe fiets- en voetgangersbruggen passeren, hebben het ongetwijfeld al gemerkt. Zowat een jaar nadat de werkzaamheden aan de Netebrug zijn gestart, wordt in de loop van april de Dijlebrug afgesloten voor een opknapbeurt.

Oranjekleurige signalisatie geeft aan dat de verbinding tussen Walem (Mechelen) en Heindonk (Willebroek) vanaf maandag 11 april afgesloten is.

Net zoals eerder bij het tweelingbroertje al gebeurde, wordt de Dijlebrug na een tiental jaar intensief gebruik grondig onder handen genomen. Eerst wordt de constructie volledig gezandstraald, om ze vervolgens opnieuw te schilderen. En dat kan jammer genoeg niet in de winter, want om zo’n klus te klaren heb je vrij stabiele weersomstandigheden nodig. Wie van de ene kant naar de andere wilt, moet bijgevolgd een omweg van een tiental kilometer maken.

“Uit veiligheidsoverwegingen zal de Dijlebrug voor de volledige duur van de werkzaamheden niet toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers”, zegt woordvoerster Carolien Peelaerts van Waterwegen en Zeekanaal.

Omleiding via jaagpad

Volgens de huidige planning moet de renovatie tegen eind augustus afgerond zijn. “Maar voor die timing zijn we natuurlijk afhankelijk van het weer”, stelt Peelaerts. Als dat meezit, is de brug tegen de start van het nieuwe schooljaar opnieuw toegankelijk.

“Tot dan kunnen fietsers en wandelaars een veilige omleiding volgen via het jaagpad van de Beneden-Nete, de Rupel en de Dijle. Zij kunnen de waterweg oversteken via de burg in de Blaren-berglaan in Mechelen-Noord, via de autobrug in Boom of met de veerdienst tussen Boom en Klein-Willebroek”, legt Carolien Peelaerts uit.

Voor de dagelijkse gebruikers is de afsluiting vooral een probleem voor mensen die vanuit de Mechelse dorpen en Willebroek naar Duffel en Lier willen fietsen, of omgekeerd.

Veerdienst

“Voor de verbinding tussen Mechelen en de Rupelstreek of Willebroek stelt zich minder een probleem”, zegt fietsster Liesbeth Vekemans. Zij gebruikt de blauwe bruggen vrijwel dagelijks om van bij haar thuis in Battel (Mechelen) naar haar werk in Boom te fietsen.

“Ik rijd straks gewoon de brug aan het industriepark even over, en dan kan ik verder via de Netebrug naar Rumst en Boom. Of ik volg de route langs de Leuvense Vaart en aan het Zennegat steek ik daar via twee nieuwe bruggen over. Zo rijd ik via Heindonk naar Klein-Willebroek, om daar de veerdienst te nemen”, vertelt ze.

http://www.gva.be/cnt/dmf20160317_02187629/dijlebrug-ruim-vier-maanden-dicht-voor-renovatie

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Blauwe brugge [Heindonk - Walem]

Message  eeuwige reiziger Lun 22 Aoû 2016 - 14:44

Blauwe brug maand langer dicht door vandalisme en slecht weer
11/08/2016

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes IMG_0153

MECHELEN / WILLEBROEK - De voetgangers- en fietsersbrug tussen Walem (Mechelen) en Heindonk (Willebroek) zal nog zeven weken in de steigers staan. Door het slechte weer en vandalisme zijn de werken een maand later klaar.

De onderhoudsbeurt aan de brug over de Dijle begon in april. In juni lagen de werkzaamheden even stil, omdat vandalen de beschermfolie over zo'n 50 meter in brand hadden gestoken. Daarna kon er door de regen een tijdje niet geschilderd worden.

Om die twee redenen wordt de deadline van eind augustus niet gehaald. De aannemer rekent op een vertraging van zeven weken. “Als de werkzaamheden volgens planning verlopen en het weer meezit, kan de brug eind september opnieuw in gebruik genomen worden”, klinkt het bij Waterwegen en Zeekanaal. “Indien nodig presteert het renovatieteam overuren om de nieuwe timing te halen.”

Uit veiligheidsoverwegingen houdt W&Z de brug afgesloten zolang de werken duren. Fietsers en voetgangers kunnen nog altijd de omleiding via het jaagpad van de Beneden-Nete, de Rupel en de Dijle volgen. De Dijle oversteken gaat via de brug aan de Blarenberglaan, de baanbrug in Boom of met de veerdienst tussen Boom en Klein-Willebroek.

Schepen ondervinden geen hinder van de werken, zelfs bij hoogwater is de vrije doorvaart gegarandeerd.

http://www.gva.be/cnt/blmsi_02421202/blauwe-brug-maand-langer-dicht-door-vandalisme-en-slecht-weer


'Blauwe brug' in Heindonk langer dicht
- 12 augustus 2016 -

De voetgangers- en fietsersbrug over de Dijle tussen Heindonk en Walem zal nog een goede zeven weken in de steigers staan.

In april startte Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) met de renovatie van de brug. Door de slechte weersomstandigheden en een daad van vandalisme zullen de werken niet eind augustus, maar pas eind september klaar zijn. Voor de veiligheid van fietsers en wandelaars blijft de brug tot het einde van de werken volledig afgesloten.

Sinds begin april krijgt de ‘blauwe’ brug een onderhoudsbeurt. Eerst werden het wegdek en de leuningen gegalvaniseerd, vervolgens werd de brug volledig gezandstraald en opnieuw blauw geschilderd. De voorbije maanden liepen de renovatiewerken vertraging op. In juni lagen de werken even stil na een daad van vandalisme. Onbekenden staken toen de beschermfolie, die de geschilderde brug moest afschermen, over een lengte van 50 meter in brand. Vervolgens kon er door het regenweer lange tijd niet geschilderd worden.

Eind september opnieuw in gebruik
Door de onvoorziene omstandigheden zullen de werken eind augustus, de aanvankelijke einddatum, nog niet voltooid zijn. De aannemer rekent op een vertraging van zeven weken. Als de werken volgens planning verlopen en het weer meezit, kan de brug eind september opnieuw in gebruik genomen worden. Indien nodig zal het renovatieteam overuren presteren om de nieuwe timing te halen.

Omleiding blijft behouden
Uit veiligheidsoverwegingen houdt W&Z de brug afgesloten zolang de werken duren. Fietsers en voetgangers kunnen nog altijd de omleiding volgen via het jaagpad van de Beneden-Nete, de Rupel en de Dijle. De Dijle oversteken gaat via de brug aan de Blarenberglaan, via de baanbrug in Boom of met de veerdienst Boom–Klein-Willebroek.

De omleidingsborden op de verschillende toegangswegen, een initiatief van W&Z en Toerisme Provincie Antwerpen, blijven staan. Dezelfde info is terug te vinden aan de fietsknooppunten in de omgeving, waardoor fietsers ter plaatse tijdig hun traject kunnen aanpassen.

http://www.willebroek.be/nl/press/2025/blauwe-brug-in-heindonk-langer-dicht.html

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Re: Blauwe Brug [Heindonk - Walem]

Message  eeuwige reiziger Jeu 29 Sep 2016 - 7:16

WALEM/HEINDONK
27/09/2016
'Blauwe brug' weer open

De 'blauwe brug' over de Dijle is weer toegankelijk. De bekende voetgangers- en fietsbrug tussen Walem (Mechelen) en Heindonk (Willebroek) was sinds april afgesloten voor onderhoudswerken van waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal (WenZ).
"De metalen brug is de voorbije maanden grondig onder handen genomen. Het wegdek en de leuningen zijn volledig weggenomen en in een atelier gereinigd en geschilderd. Daarna is de brug volledig gezandstraald en opnieuw in haar typerende blauwe kleur geschilderd. Uit veiligheidsoverwegingen was de brug voor de volledige duur van de werken niet toegankelijk voor fietsers en voetgangers", zegt Carolien Peelaerts van WenZ.

De werken liepen een maand vertraging op door de vele regen in het voorjaar en door een brandstichting in juli. Mogelijk worden nog kleine schilderwerken uitgevoerd, maar dat gebeurt zonder hinder voor passanten.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-vilvoorde/-blauwe-brug-weer-open-a2888789/


Blauwe brug over Dijle vanaf zaterdag opnieuw open
22/09/2016

WALEM / HEINDONK - De blauwe fiets-en voetgangersbrug over de Dijle tussen Walem (Mechelen) en Heindonk (Willebroek) gaat zaterdag opnieuw open voor het publiek. De voorbije maanden kreeg ze een grondige opknapbeurt.

Door de vele regen in het voorjaar en de zomer en vandalisme heeft de brug een kleine maand langer in de steigers gestaan. Onbekenden hadden de beschermfolie, die de geschilderde brug moest afschermen, in brand gestoken.

Het wegdek en de leuningen werden voor renovatie overgebracht naar een atelier. Daar werd de brug volledig gezandstraald en opnieuw in haar typerende blauwe kleur geschilderd.

Maar vanaf 24 september kunnen fietsers en voetgangers er dus weer over. Al moeten er mogelijk wel nog kleine schilderwerken gebeuren, maar die zullen geen hinder veroorzaken. "We danken omwonenden en recreanten voor hun geduld en begrip", zegt woordvoerdster Carolien Peelaerts van Waterwegen en Zeekanaal.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160922_02480557

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Jaagpad ontoegankelijk [Kampenhout - Boortmeerbeek]

Message  eeuwige reiziger Mar 18 Oct 2016 - 18:55

Jaagpad tussen Kampenhout en Boortmeerbeek tijdelijk afgesloten voor oeverwerken
14.10.2016

Waterwegen en Zeekanaal NV start vanaf komende maandag 17 oktober met vernieuwingswerken aan de linkeroever van het kanaal Leuven-Dijle (= kant van het centrum van Kampenhout) tussen de sluizen van Kampenhout en Boortmeerbeek.

Gedurende de ganse periode van de werken wordt het fiets- en wandelverkeer om veiligheidsredenen omgeleid via de rechteroever van het kanaal. De nodige signalisatie wordt voorzien. Als alles goed gaat zijn de werken klaar tegen eind december.

De werken kaderen binnen het systematische onderhoud van de kanaalinfrastructuur door Waterwegen en Zeekanaal NV. In 2014 en 2015 werden zo al werken uitgevoerd aan de andere oever van het kanaal in Kampenhout en Boortmeerbeek.

http://www.wenz.be/nl/nieuws/Jaagpad-tussen-Kampenhout-en-Boortmeerbeek-tijdelijk-afgesloten-voor-oeverwerken/#.WAZSzPmLTcs

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Ontoegankelijkheid jaagpaden Dijle- en Netedijk nabij Zennegat

Message  eeuwige reiziger Sam 30 Juin 2018 - 12:15

Jaagpaden op Dijle- en Netedijk maandenlang afgesloten
30/06/2018

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Vilda

MECHELEN / RUMST - De Vlaamse Waterweg start maandag in Mechelen met de bouw van twee sluizen op de Dijle- en de Netedijk. Daardoor is het jaagpad binnenkort voor lange tijd onderbroken en moeten fietsers en wandelaars een omleiding volgen.

In Mechelen-Noord werken De Vlaamse Waterweg en het Agentschap Natuur en Bos al een tijdje aan een gecontroleerd overstromingsgebied, de Grote Vijver. De maatregel past in het Sigmaplan en moet de brede omgeving van Mechelen beschermen tegen overstromingen door overtollig Dijlewater op te vangen.

Een van de volgende fases is de bouw van twee sluizen. “Dat zijn als het ware kokers die in een open bouwput dwars doorheen de dijk worden gebouwd”, zegt Sarah Verhaegen, bij De Vlaamse Waterweg woordvoerster voor het Sigmaplan. Tijdens de werken daarvoor wordt het jaagpad langs de Dijle en de Nete gedurende maanden afgesloten. Vanaf maandag tot en met vrijdag 13 juli is dat al even het geval voor de Dijledijk.

Blauwe bruggen blijven open

Gedurende het bouwverlof van zaterdag 14 juli tot en met zondag 5 augustus zijn de twee jaagpaden nog toegankelijk, maar daarna zijn ze niet meer toegankelijk tot het einde van de werken. Ze zullen ruim een jaar duren. De gekende blauwe bruggen blijven wel open.

Tijdens de periodes van onderbreking zijn er alternatieve routes. “Enerzijds is er eentje langs de linkeroever van de Dijle via Heffen en Battel. Anderzijds langs de rechteroever van de Nete via Rumst en Walem”, legt Verhaegen uit.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180629_03589466


ONDERBREKING JAAGPAD DOOR WERKEN GECONTROLEERD OVERSTROMINGSGEBIED GROTE VIJVER
29/06/2018

Op maandag 2 juli start De Vlaamse Waterweg nv in Mechelen met de aanleg van twee sluizen: één in de Netedijk en één in de Dijledijk. Door deze werken is het jaagpad tijdelijk onderbroken. Fietsers en wandelaars moeten een alternatieve route nemen.

In Mechelen werken de Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap voor Natuur en Bos in het kader van het Sigmaplan aan het gecontroleerd overstromingsgebied ‘Grote Vijver’. Met het Sigmaplan wil de Vlaamse overheid de brede omgeving van Mechelen en Rumst beschermen tegen overstromingen en natuurlijker maken. Over enkele jaren zal Grote Vijver bij stormvloed overtollig water van de Dijle opvangen.

Jaagpad onderbroken
De aanleg van het gecontroleerd overstromingsgebied gaat gepaard met de bouw van twee sluizen. Dat zijn als het ware kokers die in een open bouwput dwars doorheen de dijk gebouwd worden. Het jaagpad op de dijk is daarom tijdelijk onderbroken.

Hinder en duur van de werken
Tijdens de werken is het jaagpad langs de Nete en de Dijle afgesloten voor fietsers en voetgangers. De ‘blauwe bruggen’ over de Dijle en de Nete en het jaagpad ertussen blijven wel toegankelijk. De werken starten op 2 juli en zullen ruim een jaar duren. Tijdens de periodes van onderbreking moeten fietsers en voetgangers een alternatieve route nemen. Enerzijds is er een alternatieve route langs de linkeroever van de Dijle via Heffen en de wijk Battel, anderzijds langs de rechteroever van de Nete via Rumst en Walem (zie kaartje onderaan). Voor het fietsknooppuntennetwerk is er een omleiding voorzien.

De dijken zijn niet de volledige periode afgesloten:

De Dijledijk wordt afgesloten vanaf 2 juli tot en met 13 juli. De Netedijk is dan wel nog toegankelijk. Tijdens het bouwverlof (14 juli tot en met 5 augustus) zijn zowel de Dijledijk als de Netedijk toegankelijk. Na het bouwverlof (6 augustus) worden beide dijken afgesloten tot het einde van de werken.

Sluizen met verschillende functies
De Vlaamse Waterweg nv bouwt twee verschillende ‘kunstwerken’. In de Dijledijk komt er een uitwateringssluis ter hoogte van het industriegebied Mechelen-Noord. Deze sluis zorgt voor de afvoer van het in het overstromingsgebied opgevangen water naar de Dijle als het water in de rivier lager staat. De tweede sluis komt in de Netedijk, vlakbij de ‘blauwe brug’ over de Nete. Het gaat om een in- en uitwateringssluis. Ook zij kan opgevangen water afvoeren naar de Nete, maar ze zorgt er tegelijk voor dat er elke dag een beperkte hoeveelheid water in en uit het noordelijke deel van Grote Vijver stroomt, op het ritme van eb en vloed. Zo ontwikkelen zich in het gebied slikken en schorren, en vormt zich een landschap vergelijkbaar met dat in het gecontroleerd overstromingsgebied Zennegat in de buurt.

Vervolg
Zodra de sluizen klaar zijn, starten de werken aan de overloopdijk langs de Dijle. Over die dijk stroomt het Dijlewater bij stormtij het overstromingsgebied binnen. Een ringdijk houdt het water in het gebied tegen. Grote delen daarvan zijn al klaar, en nu wordt er de laatste hand aan gelegd. Het volledige gecontroleerd overstromingsgebied zal vermoedelijk na 2020 afgewerkt zijn en in werking kunnen treden.

Meer informatie
Een kaartje met de afgesloten wegen en de geplande omleidingen vind je hieronder. Een overzicht van de omleidingen op het fietsknooppuntennetwerk vind je op www.routedokter.be of de Facebookpagina van de routedokter.

Volg al het nieuws over het Sigmaplan en het project Dijlemonding via www.sigmaplan.be/dijlemonding of via de Twitter- en Facebookpagina van het Sigmaplan.

https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/onderbreking-jaagpad-door-werken-gecontroleerd-overstromingsgebied-grote-vijver


Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes 20180628_persbericht_jaagpad_tijdelijk_onderbroken_grote_vijver-3

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Re: Ontoegankelijkheid jaagpaden Dijle- en Netedijk nabij Zennegat

Message  eeuwige reiziger Mer 4 Déc 2019 - 10:53

Vlaamse Waterweg legt laatste hand aan overstromingsgebied Grote Vijver
2 december 2019

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes 763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0

MECHELEN - De Vlaamse Waterweg start met de laatste stap in de aanleg van overstromingsgebied Grote Vijver in Walem: de aanleg van een overloopdijk langs de Dijle en een compartimenteringsdijk dwars door het gebied.

De ringdijk en de sluizen aan de Dijle en de Nete werden het afgelopen jaar afgewerkt. In de laatste fase van de werken wordt nu de bestaande dijk langs de Dijle verlaagd en verstevigd tot een zogenaamde overloopdijk. Bij stormtij loopt het water over de overloopdijk het overstromingsgebied in.

Waterski
Tot slot wordt er nog een compartimenteringsdijk aangelegd om het noordelijk en zuidelijk deel van Grote Vijver van elkaar af te scheiden. Het zuidelijke deel, waar de Mechelse Waterski Klub gevestigd is, blijft immers behouden voor waterrecreatie. Het zal slechts in uitzonderlijke omstandigheden, ongeveer één keer om de tien jaar, dienst doen als overstromingsgebied.

Het noordelijke deel zal één of twee keer per jaar overstromen. Via de nieuwe in- en uitwateringssluis in de Netedijk zal er ook elke dag een beetje water het gebied in- en uitstromen op het ritme van eb en vloed. Daardoor zullen er op termijn zeldzame zoetwaterslikken en -schorren ontstaan.

Grondtransport
Het grondtransport voor de werken aan beide dijken gebeurt zoveel mogelijk over het water. Door in totaal 135.000 ton materiaal aan te voeren per schip, blijven er ongeveer 4.700 vrachtwagens van de baan.

Het jaagpad langs de Dijle blijft gesloten voor wandelaars en fietsers tot het einde van de werken aan de overloopdijk eind 2021. Via de nieuwe ringdijk is de Francis Van Den Eede-brug over de Nete vanaf vrijdagochtend 29/11 wel weer bereikbaar zonder om te rijden via Walem.

Het overstromingsgebied moet de kans op overstromingen in het Mechelse verkleinen en maakt deel uit van het Sigmaplan. Meer info op www.sigmaplan.be/dijlemonding .


https://www.hln.be/in-de-buurt/mechelen/vlaamse-waterweg-legt-laatste-hand-aan-overstromingsgebied-grote-vijver~a9cdb801/

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Empty Re: Ontoegankelijkheid jaagpaden Dijle- en Netedijk nabij Zennegat

Message  eeuwige reiziger Jeu 7 Mai 2020 - 13:17

Overstromingsgebied Grote Vijver volgend jaar klaar voor actie
26 januari 2020

Aan Grote Vijver in Mechelen werkten we vorig jaar de sluizen van het gecontroleerd overstromingsgebied af. Nu is de laatste fase van de werken van start gegaan: we verlagen de Dijledijk tot een overloopdijk en leggen dwars door het gebied een compartimenteringsdijk aan. Zodra die werken achter de rug zijn, kan Grote Vijver in werking treden als overstromingsgebied en overtollig rivierwater opvangen bij stormtij. We mikken daarvoor op 2021.

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Sluis-netedijk

Twee soorten sluizen

Grote Vijver werd voorzien van twee sluizen: een in- en uitwateringssluis in de Netedijk en een uitwateringssluis in de Dijledijk. Beide sluizen spelen een rol bij het ‘ontwateren’ (leeg laten lopen) van een het overstromingsgebied. Maar de sluis in de Netedijk vervult een bijkomende rol. Langs die sluis stroomt er elke dag een beetje water in en uit het noordelijke deel van Grote Vijver, op het ritme van eb en vloed. Zo komen er slikken en schorren tot stand. Dat is een gedroomde leefomgeving voor tal van bijzonder dieren en planten. Je zal er vogelpracht vergelijkbaar aan die van het Zennegat kunnen bewonderen. Binnenkort te spotten: de groenpootruiter, steltkluut, dodaars, porseleinhoen …

Laatste fase van de werken

Dit jaar zetten we volop in op de werken aan de overloopdijk en de compartimenteringsdijk. Over die overloopdijk zal het Dijlewater het overstromingsgebied binnenstromen bij stormtij.We bouwen ook een dijktussen het noordelijke en zuidelijke deel van Grote Vijver: de compartimenteringsdijk. Die dijk deelt het gebied op in het noordelijk gedeelte, dat zowel een functie als overstromingsgebied en natuurgebied heeft, en het zuidelijke gedeelte, dat ook water kan opvangen bij stormtij maar tegelijk zijn recreatieve functie voor de Mechelse Waterskiclub kan behouden. De grond die we nodig hebben voor deze werken, wordt zoveel mogelijk getransporteerd over het water. In totaal voeren we 135.000 ton aan via de Dijle. Zo houden we ongeveer 4700 vrachtwagens van de baan.

Stappenplan bouw gecontroleerd overstromingsgebied

-  Een hoge ringdijk rondom het gebied houdt het water dat in het overstromingsgebied stroomt tegen en vrijwaart de omgeving van wateroverlast.
-  Sluizen vormen de verbinding tussen het overstromingsgebied en de rivier. Na het stormtij, stroomt het water dat opgevangen werd in het overstromingsgebied langs de sluizen terug naar de rivier.
-  De overloopdijk is een plaatselijk verlaagde dijk langs de rivier. Bij stormtij stroomt het water hierlangs in het overstromingsgebied.

De ringdijk en sluizen van Grote Vijver zijn af. Aan de overloopdijk wordt nog tot en met volgend jaar gewerkt.

Tijdens de aanleg van de overloopdijk blijft het jaagpad langs de Dijle afgesloten. Meer info over de omleiding vind je hier.

Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes Omleiding-grote-vijver-oktober-2019


https://sigmaplan.be/nl/nieuws/overstromingsgebied-grote-vijver-volgend-jaar-klaar-voor-actie/

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum