L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
Seul le lit de la voie ferrée entre Aalst et Gijzegem a été aménagée il y a plusieures années, tandis que la partie de Gijzegem à Oudegem (Dendermonde) restait livrée à la nature ou a été emparée par des habitants. La ville de Dendermonde projet d'y construire une piste cyclable.
http://goo.gl/maps/PNZCP
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130510_00575379
http://goo.gl/maps/PNZCP
Pleidooi voor fietssnelwegen
ZATERDAG 11 MEI 2013
(...)
‘Wij willen dat de stad Dendermonde een doorstart maakt inzake de aanleg van nieuwe fietspaden’, laat N-VA nu weten. ‘Daarvoor moet de stad stroken grond verwerven, waarna in samenwerking met de provincie de paden aangelegd worden’, zegt N-VA-gemeenteraadslid Tomas Roggeman. ‘Twee trajecten zijn voor ons prioritair: de oude spoorwegbeddingen Grembergen - Hamme en Oudegem - Gijzegem. Beide routes verbinden dorpskernen, scholen en industriezones.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130510_00575379
Eclairage dynamique
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130920_00751265LAMPJES DIE AANSPRINGEN ALS FIETSER LANGSRIJDT MOETEN VEILIGHEID VERHOGEN
Fietspad Aalst-Gijzegem krijgt ledverlichting
ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2013
AALST - De oude spoorwegverbinding tussen Aalst en Gijzegem die ingericht is als fietspad, wordt binnenkort verlicht. Een bewegingssensor moet ervoor zorgen dat er ledlichten aanfloepen wanneer er een fietser passeert. ‘Nu hoef ik in de winter niet meer om te rijden langs de drukke baan’, reageren fietsers opgetogen.
De voormalige spoorwegbedding Aalst - Hofstade - Gijzegem is al jaren de populairste fietsverbinding tussen die drie gemeenten. De honderden fietsers die er dagelijks passeren, onder wie veel leerlingen van het Sint-Vincentiusinstituut in Gijzegem en scholen in Aalst, vragen al jaren naar een betere verlichting van het fietspad. Voor hen is de oude spoorwegbedding een alternatief voor de drukke N41 en N06, waarop veel vrachtverkeer rijdt.
De fietsers hebben veel geduld moeten oefenen, maar hun verzuchtingen worden nu toch beantwoord. ‘Van de Zijpbeekstraat in Aalst tot de Langehaagstraat in Gijzegem (de vroegere spoorwegbedding, nvdr.) zal dynamische verlichting worden geplaatst’, zegt schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SP.A). ‘Dat heeft het schepencollege beslist. De verlichting zal bestaan uit ledlampen die aanspringen bij aanwezigheid van fietsers. Tijdens fietsspitsuren branden de lampen honderd procent, ’s nachts kunnen de lichten gedimd worden. De totale lengte van het tracé bedraagt 3,5 kilometer. Technologisch zijn meerdere scenario's mogelijk en die zullen verder geëvalueerd worden samen met onder meer de dienst Mobiliteit.’
Fietser bestolen
Voor Marleen Boschmans (58) uit Aalst mag de verlichting er zo snel mogelijk komen. ‘Voor mijn werk rijd ik iedere vrijdag via dit fietspad van Aalst naar Gijzegem en terug. Hier is veel beter om hier te rijden in plaats van op de grote baan, waar het erg druk is. Toch rijd ik in de winter langs de grote baan, omdat het hier te donker is. Langs de huizen valt het nog mee, maar verderop zijn er werkelijk pikdonkere plekken. Enkele weken geleden is op dit fietspad nog een fietser bestolen in het donker. Met licht zou ik mij al veel veiliger voelen.’
Volgens Van de Steen moet de verlichting binnen enkele maanden actief zijn.
Prolongation?
Uit het Ruimtelijke Structuurplan van de stad Dendermonde (2012):
blz. 219-220
blz. 219-220
5.2.5.2 Uitbouw van het langzaam verkeernetwerk
(...)
Daarnaast zijn er nog een aantal interessante bijkomende langzaam verkeerroutes die kunnen worden gerealiseerd:
- Verbinding via het oude spoorlijntracé tussen Aalst en Dendermonde die Oudegem verbindt met Gijzegem.
éclairage dynamique
Intelligente verlichting voor fietspad tussen Aalst en Gijzegem
ZATERDAG 24 MEI 2014
De stad plaats binnenkort verlichting langs het fietspad Gijzegem - Hofstade - Aalst. Intelligente en dynamische LED-verlichting zal er voor zorgen dat je ook bij schemer en 's nachts veilig kunt fietsen of wandelen.
Sensoren, die bevestigd zijn aan nieuwe verlichtingspalen, detecteren menselijke beweging. Het licht volgt de menselijke beweging, waardoor de LED-verlichting automatisch op volle sterkte springt als er een fietser passeert. Is er geen beweging, dan dimt het licht terug naar een niveau van 20%. Beweging van dieren worden niet geregistreerd, wat energie bespaart en lichtvervuiling tegen gaat.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blvva_20140523_007
Re: L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
In Eeklo heeft men ook zoiets geplaatst. Ik denk eerlijk gezegd dat de energiebesparende effecten overroepen zijn (zeker als het sowieso al ledlampen zijn) en ook maakt het de besturing extra duur en dus storingsgevoelig.
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Eclairage
Vier weken werken voor automatische fietsverlichting
VRIJDAG 05 SEPTEMBER 2014
AALST / GIJZEGEM - Een onderaannemer van Eandis is gestart met de aanleg van openbare verlichting langs het fietspad tussen Aalst en Gijzegem. De werken zullen minstens vier weken duren.
‘We zijn bezig met graafwerken om bekabeling aan te leggen’, zegt Erkan Yüksel van Niko Constructies. ‘Om de dertig meter komt er een verlichtingspaal. Wanneer er in de toekomst een fietser passeert, zullen de lichten automatisch aanfloepen. De eerste dagen gingen moeizaam, vooral omdat er veel bomen staan. Daar moeten we onderdoor graven om de wortels niet te beschadigen.’
Fietsers worden verplicht om tijdelijk af te stappen ter hoogte van de werken, maar velen lappen die opgave aan hun laars. Zo niet Thomas Struyf (17) uit Hofstade, die wel te voet ging. ‘Ik ben echt blij dat er 's nachts verlichting komt’, zegt de jongen. ‘Het kan hier erg gevaarlijk zijn, want je ziet de weg niet. Op die manier ben ik hier ooit in de struiken beland.’
Schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P): ‘Deze route is een belangrijke invalsweg voor fietsers. Verlichting kan alleen maar de veiligheid bevorderen. We werken met energiezuinige dynamische ledverlichting die werkt via bewegingssensoren. Hiermee voorkomen we ook onnodige lichtvervuiling in dit landelijk gebied.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140904_01251129
LED-verlichting
Zuydkamp a écrit:In Eeklo heeft men ook zoiets geplaatst. Ik denk eerlijk gezegd dat de energiebesparende effecten overroepen zijn (zeker als het sowieso al ledlampen zijn) en ook maakt het de besturing extra duur en dus storingsgevoelig.
Ja, het is ook mijn indruk dat deze technologie eigenlijk nog in de kinderschoenen staat en er flink wat doorontwikkeling nodig is.
Nog eens verlichting...
Aalst wil fietsstad 2015 worden
15/10/2014
De stad Aalst wil volgend jaar een gooi doen naar de titel ‘Fietsstad 2015′.
In juni 2015 zal de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken voor de tweede keer een aantal Vlaamse steden en gemeenten die uitblinken door hun goed fietsbeleid in de bloemetjes zetten.
‘De stad Aalst investeerde de afgelopen reeds volop in fietsvriendelijke maatregelen en zal dit de komende jaren blijven doen’, zeggen schepenen Dylan Casaer (SD&P), schepen van Mobiliteit, en Ann Van de Steen (SD&P), schepen van Openbare Werken.
‘Dit lijkt ons dan ook de uitgelezen kans voor de stad Aalst om een gooi te doen naar de titel van ‘Fietsstad 2015’. Het schepencollege keurde de kandidatuur van Aalst goed’
De stad gaat enkele fietsgerichte acties ondernemen.
(...)
Het bestaande fietspad Aalst-Gijzegem krijgt betere verlichting.
(...)
Het fietspad Aalst-Gijzegem wordt doorgetrokken tot dicht tegen het stadscentrum bij de aanleg van de Nieuwe Tragelweg.
http://www.goeiedag.be/aalst/2014/10/aalst-wil-fietsstad-2015-worden/
Info over de ingrijpende werken in de Tragelsite:
http://www.aalst.be/documenten/publicaties%5Cwonen_en_leven%5Cmasterplan%20stationsomgeving/14_aalst6.pdf
Voor wanneer de verlichting?
Fietspad Aalst-Gijzegem wacht op beloofde verlichting
20/11/2014
AALST - Het klonk als de goed nieuws show: een verlicht fietspad, alleen is dat nog altijd niet gerealiseerd. De Fietsersbond kan er niet mee om lachen. Er werd actie gevoerd.
‘Het fietspad tussen Aalst en Gijzegem ging worden ingericht met ledverlichting, een zegen voor de fietsers. Dat horen we nu al sinds het voorjaar. Een mooi initiatief waar we als belangenorganisatie uiteraard volledig achter staan! Maar hoe komt het dan dat de beloofde werken zo langzaam opschieten?’.
Bij wijze van symbolische actie vormde de Fietsersbond Aalst een menselijke ketting met fakkels om de aandacht te trekken op de traagheid en uitvoering van deze werken.
Initieel was het de bedoeling dat deze werken bij aanvang van het schooljaar reeds gerealiseerd zouden zijn door Eandis. Intussen zijn we half november en blijven de werken blijkbaar aanslepen zonder klaarblijkelijke reden.
Wereldprimeur
Schepen Ann Van de Steen reageerde intussen via Facebook op de actie van de Fietsersbond.
‘Philips lanceert voor dit project z’n nieuwste technologie. We hebben het hier over een wereldprimeur voor Aalst’, aldus de schepen.
‘Deze nieuwste technologie bracht echter ook een beetje vertraging met zich mee. Er zijn nog ongeveer 20 palen te plaatsen van de 129. Deze zijn inmiddels geleverd en de plaatsing is bezig. Tegen half december zal het volledige fietspad verlicht zijn.’
http://www.goeiedag.be/aalst/2014/11/fietspad-aalst-gijzegem-wacht-op-beloofde-verlichting/
http://fietsgedoe.wordpress.com/2014/11/19/fietsersbond-aalst-klaagt-traagheid-der-dingen-aan/
En plotseling...
Eerste verlichting op fietspad geplaatst
VRIJDAG 21 NOVEMBER 2014
Exact een dag na de protestactie van de Fietsersbond brandt er al licht op het fietspad tussen Aalst en Gijzegem. De Fietsersbond maakte daar woensdagavond een ketting met fakkels om te wijzen op de traagheid van de werken. ‘Het is zeer snel donker en er brandt nog steeds geen licht op het fietspad’, klonk het bij hen. ‘Eandis bracht ons ervan op de hoogte dat er al zestig paaltjes geplaatst zijn’, zegt schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P). ‘Daarvan zijn er sinds vandaag (gisteren, nvdr.) 26 operationeel. Er zal dus vanavond al licht branden op een stukje van het fietspad, aan de kant van Gijzegem. Ik betreur dan ook de voorbarige actie van de Fietsersbond.’
Tegen half december moeten er 129 paaltjes staan die het fietspad over het volledige traject tussen Aalst en Gijzegem moeten verlichten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141120_01387662
Aalst - Dendermonde
Stad kiest voor fietssnelweg op oude spoorbedding Aalst-Dendermonde
maandag 11 mei 2015
AALST - Het Aalsterse schepencollege keurde deze namiddag het advies aan de provincie goed om de fietssnelwegverbinding tussen Aalst en Dendermonde te laten verlopen via de oude spoorwegbedding.
“We zullen ook een dossier opstarten om de missing link ter hoogte van de Doorsteeklaan naar de Tragel op het jaagpad op te lossen”, zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). “De provincie Oost-Vlaanderen betaalt de aanleg van de fietssnelwegen voor 100% en voorziet daarvoor in haar meerjarenplan een jaarlijks bedrag van 2,5 miljoen EUR. “
De provincie Oost-Vlaanderen heeft samen met haar partners de afgelopen 15 jaar sterk geïnvesteerd in een fietsnetwerk op recreatief en functioneel niveau. Eind 2014 besliste de Oost-Vlaamse deputatie echter om prioriteit te geven aan de aanleg van fietssnelwegen. “Een fietssnelweg is een fietsverbinding tussen attractiepolen, die fiets(er)vriendelijk en kwaliteitsvol is over het volledige traject”, legt schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P) uit. “Dergelijke fietspaden vormen een soort van overtreffende trap van gewone fietsinfrastructuur. Er wordt nog sterker ingezet op een conflictloze, aangename en vlotte fietsrit, zonder vertragingen, stops of hindernissen. Het moet mensen een alternatief bieden voor de woon-werkverplaatsing met de auto of het openbare vervoer.”
“Voor de keuze van het tracé van de fietssnelweg tussen Aalst en Dendermonde hebben we eerst samengezeten met Dendermonde”, schetst schepen Casaer. “Ook voor hen geniet de oude spoorwegbedding de voorkeur. Concreet houdt dit in dat beide steden een samenwerkingsovereenkomst afsluiten waarbij afspraken worden gemaakt inzake taakverdeling, eigendomsverwerving en afsluiten van de nodige overeenkomsten. Wanneer de provincieraad het tracé via de spoorwegbedding in september goedkeurt, wordt het jaagpad tussen onze steden een langeafstandsfietspad voor recreatie. De route langs de spoorwegbedding zal dan ingeschoven worden in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Momenteel stopt dit fietspad nu in Gijzegem ter hoogte van de Damkouterbaan. Verlenging door Gijzegem, via Oudegem en tot in Appels is al voorzien maar nog niet aangelegd. Zowel Aalst als Dendermonde zijn vragende partij.”
Aalst zal ondertussen de missing link op het jaagpad tussen de Tragel en de Doorsteeklaan oplossen. “Over die aanleg is al overleg geweest tussen Aalst, Waterwegen en Zeekanaal en Jan De Nul”, zegt schepen Van de Steen. “Alle partijen zijn akkoord om hier dit ontbrekend stuk fietspad aan te leggen. We zullen de procedure inzake subsidieerbaarheid via de gemeentelijke begeleidingscommissie eerstdaags laten starten. En ook de fietsroute langs de oude spoorwegbedding Leirekensroute willen we optimaliseren. Op korte termijn willen we diverse zones in slechte staat heraanleggen en verlichting aanbrengen langs de route.”
De stad Aalst pleit immers ook sterk voor een fietssnelweg tussen Aalst en Brussel. Leirekensroute is dan een belangrijke schakel. “De verbinding tussen het station van Asse en Brussel werd al aanvaard als fietssnelweg”, besluit schepen van Mobiliteit Casaer. Het zou goed zijn moesten bepaalde pistes dieper onderzocht worden zodat bijvoorbeeld ook het traject Opwijk-Asse als fietssnelweg erkend wordt. Dan is een aansluiting naar Aalst via de bestaande Leirekensroute niet ondenkbaar. Mensen die de files beu zijn, kunnen we dan een volwaardig alternatief als pendelverbinding tussen Aalst en Brussel op de fiets aanbieden.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blvva_01674994
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aalst/stad-wil-fietssnelweg-naar-brussel-a2322036/
Voorrang voor fietsers op de Leirekensroute en het Notelaarspad.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/blvva_04047079
Maandagochtend ging het laatste college van burgemeester en schepenen door met de huidige bestuursploeg. Uittredende lijstA schepenen Ann Van de Steen en Dylan Casaer plaatsten nog een aantal fietsvriendelijke ingrepen hoog op de agenda. Zo komt de fietser in de voorrang op twee belangrijke fietsroutes: de Leirekensroute en het Notelaarspad.
Om duidelijk te maken dat de fietser voorrang heeft op het gemotoriseerd verkeer ter hoogte van oversteken, zijn een aantal ingrepen aan het wegdek nodig. Op de Leirekensroute werden al twee overgangen aangepast ingericht, meer bepaald ter hoogte van de Bergemeersenstraat en aan de Bergekouter.
“Een opvallende rode coating afgebakend met stippellijnen trekt daar de aandacht van de automobilist die het kruispunt wil oversteken”, zo stelt schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (lijstA). Beide proefopstellingen bleken succesvol voor de veiligheid en vlotheid van de fietser en werden afgelopen zomer bestendigd door het college.
“Op dit moment zijn de oversteekplaatsen van de Leirekensroute niet uniform ingericht, wat onveilig is voor de fietser. We trekken de lijn daarom door over het gehele traject op grondgebied Aalst. Op die manier weten zowel fietser als automobilist duidelijk waar ze aan toe zijn”, aldus schepen van mobiliteit Dylan Casaer (lijstA).
De nodige borden en bijkomende wegmarkeringen worden voorzien. Zo komt er ter hoogte van het kruispunt met de Boekveldbaan en aan de Spruithoekstraat ook een verhoogde inrichting. Tenslotte wordt het statuut ‘fietspad’ officieel gewijzigd naar statuut ‘weg voorbehouden voor voetgangers, fietsers en speed pedelecs’. Deze verordening zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad van januari 2019.
Enige uitzondering is het gedeelte van de Leirekensroute tussen de Moorselbaan-N411 en de Paddenvijverstraat. Hier wordt het traject van de fietser in zijn geheel aangepast. Bij de realisatie van de fietserstunnel zal er geen doorgaand gemotoriseerd verkeer meer mogelijk zijn tussen de Achterweg en de Moorselbaan.
“Omdat de Achterweg op termijn toch autoluw wordt, geven we er de voorkeur aan om de straat nu al fysiek af te sluiten van de N411 met betonblokken en er een volwaardige fietsstraat van te maken”, zo gaat Casaer verder. “Dit wordt dan de nieuwe, bredere en dus ook betere fietsverbinding naar de aansluiting op de Paddenvijverstraat”. Het kruispunt met de Achterweg en de Paddenvijverstraat wordt in functie hiervan heringericht.
"De verkeersplateau wordt verlengd en er komt een middeneiland wat het aankomende verkeer van de Rijgerstraat afremt. Ook het verkeer komende van de N411 zal door een vernauwing ter hoogte van de plateau een vertragend effect ervaren. De doorgang van de fietsers krijgt een extra okerkleurig accent in de oversteek tussen Leirekensroute en Achterweg”, vult Van de Steen aan.
Ook op het Notelaarspad, een fiets- en wandelpad langs de oude spoorwegbedding tussen Hofstade en Gijzegem, komt de fietser in de voorrang en worden gelijkaardige, uniforme maatregelen getroffen.
“Het werk is zeker nog niet af maar dit is een mooi sluitstuk van onze jarenlange inspanningen om fietsers veilig van onze dorpen naar de binnenstad te krijgen en vice versa. lijstA zal er ook in de toekomst blijven op toezien dat de fietsers en andere zachte weggebruikers niet vergeten worden”, zo besluiten beide schepenen gemotiveerd.
Nutswerken [Aalst]
Fietspad tussen Gijzegem en Aalst tot half februari afgesloten
18 januari 2019
AALST - Door werken van Farys zal het fietspad tussen Gijzegem en Aalst in Gijzegem een tijdje afgesloten zijn.
“Farys plaatst hier een nieuwe toevoerleiding voor drinkwater tussen Gijzegem en Oudegem. Half februari zal de onderlaag van het fietspad klaar zijn”, zegt de stad. “Later wordt het fietspad nog één dag afgesloten om de toplaag te leggen. Tussen 28 januari en 1 februari wordt ook het kruispunt met de Langehaagstraat gedurende een week afgesloten. Fietsers zullen dan wel met de fiets aan de hand langs kunnen.”
https://www.hln.be/regio/aalst/fietspad-tussen-gijzegem-en-aalst-tot-half-februari-afgesloten~a16758ab/
Sujets similaires
» L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
» L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
» L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
» L061 Aalst - Opwijk - Londerzeel (Leirekensroute L61, Fietssnelweg F27)
» F027 Aalst-Londerzeel (Fietssnelweg F27)
» L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
» L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
» L061 Aalst - Opwijk - Londerzeel (Leirekensroute L61, Fietssnelweg F27)
» F027 Aalst-Londerzeel (Fietssnelweg F27)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum